Azstali wokzone vagy mi 2000w.os Aldi márka erre motort már nem! 2x volt tekerve. Irtam,kinai mot nem kell azok érdekelnek amiket irtam. keményfa deszka padló amiből kültéri dolgokat építhetek
Sziasztok! Szeretnék csinálni egy fűrészgépet,mert az előző gyári leégett. A kérdésem az,hogy 2.5kw 3000min. 1 fázisú motoron gondolkozom az olcsóbb kategóriából. Straus, Haina , orosz motorok jönnek szóba. Valaki használ ezekből valamit? Vélemény?
Mi történt az akkus csavarozóddal? Mert ilyen szánt végigtekerni kézzel? Még ha faragni is kell valami kis adaptert, hogy meg tudja hajtani a tengelyt. :)
"Meddig csináltad ... 4 körül még írtál valamit ide"
Éjfél előttig, aztán "muszáj" volt szilveszteri koccintanom (tényleg nem akartam), rámtukmáltak egy 3 centes páleszt is, így utána a műhelymunkának lőttek -> már csak ágyból dolgoztam, meg írogattam - valóban, 4ig nem tudtam elaludni, agyaltam a gépen :)
Nade ... most 05:32 van, és kb 15 perce jöttem fel a műhelyből, most viszont tényleg eddig nyomtam -> csak igaza lett Péternek :) A tegnapra tervezett beröffentés tolódik, a léptetőmotorok felszerelése nem annyi lett mint terveztem (ó, az megvan max 2 óra altt és utána lehet vezetékelni - hát, nem :D). Nade meglettem vele - olyan hajnal 3 óra környékére. Elvettettem a vezetékelést meg az elektronikát ...
.... mert hullafáradtan szentisten, hogy elkötök valamit és akkor elfüstöl valami és akkor tuti főbe lövöm magam. Viszont továbbra sem tudtam elindulni az ágyba.... na micsi amihez nem kell sokat gondolkodni? Derékszög! Az X-Y tengely, úgy áll-e egymáshoz képest. Úgyhogy plottereset játszottam:
Hát elsőre nagyon nem lett az, a szemközti oldalak párhuzamosak ugyan, de nem téglalap, hanem - paralelogramma :( Átlók nem stimmeltek. De ezt vártam is csak a mértéke lepett meg: 948 mm <-> 953 mm. És most áldom az eszem, hogy nagyobb furatokat csináltam már előre a híd alsó részére: tárgyasztalt lekap, hídtartó csavarokat fellazít, hidat megfelelő irányba elforgat, visszarögzít, megint "plottereztem"- másodjára már tökéletes lett.
Mondjuk kézzel végigtekerni a négy oldalt (5mm az orsó menetemelkedése) - mindezt kétszer -> nem köszöntem meg, inkább megpucolnék 50 kiló krumplit. De ez így már jóleső fáradtság, most már tényleg mehet a motorizálás. Majd .. ha aludtam egy keveset.
Akit esetelg érdekel, a bővebb képriport itt leledzik.
Irgalmatlan kupleráj van, nem fotóztam körbe a garázst, de minden talpalattnyi helyen valami motyó van, amit majd a szekrenybe kellene pakolni. Plusz 3 leander, illetve egyéb gazok :)
:) Agrárfórumon is volt illető aki kérdezte, hogy gépszín építéséhez milyen lézert ajánlanának neki, erre írták, hogy 20 méter slag ha pontos akar lenni és látni is szeretné.
Ilyen kicsi 10e hufos keresztlézeres önbeálló nekem is van, este olyan mint a lézerdiszkó 20-25méterre a szomszéd házon ott vakító vörös vonal, nappal meg kiesik a szemed ha olyan felület.
Llhet kapni hozzá színes műanyag lapot amin jobban látszódik, plusz egy szemcsi, mert még véletlenül sem jó belenézni.
A BPÁcs-nak van érzékelő is hozzá, így nappal is használható.
Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy az én 30-40k-s makita lézeremet is lehet látni 4-5m-ről nappal. 400e-ért nem tudom mit adnak, szerintem az már lézerkard :)
Németországba építettek egy csarnokot mindent lézerrel színteztek ki. Bizonyára profibb cuccal mint az én bosh 360 pl szintezőm . Ami 20 méternél 4mm ret csal valamerre. . Nekem a legnagyobb szoba ahol használtam 5×4 m es volt .
A 200-as és a 550-es szalagfűrészen is csináltam szarvast az unokámnak játszani. A 200-ason kb 12 cm volt a magassága a teljes szarvasnak, az 550-esen nem tudtam ilyen kicsi ívben vágni, így ott 20 cm volt a szarvas magassága.
Arra nem emlékszem, hogy a lábai milyen vastagok voltak, mert szabadkézzel rajzoltam fel a fára a vonalakat.
A régi hobbiasztalos oldalon volt ma egy kommented. :
"A slagvízmérték fölött eljárt az idő. Önbeálló lézeressel csak megnyomod a gombot s máris látod a vízszintes vonalat."
Sosem lesz olyan pontos a lézeres, mint a slag. A fiamnak most épített fel a budapest-ács egy nagy garázst. Láttam a felszerelésüket. Volt ott 400.000 Ft-os lézeres vízszintező, de a tűző napon csak 4-5 m távolságig lehetett látni a jelölését, A 12 m hosszú távolságon ők is elővették a slagos vízszintezőt. A lézeres kütyű automatikusan szintezi be magát, de van gyártási pontatlansága is még az ilyen drágább készüléknek is. Ha csak 0.25 fok a pontatlansága, akkor az 20 m távolságon már durván fél centi eltérés. A slagosnál nincs ilyen hibalehetőség. akár 100m távolságon is mm pontos tud lenni.
Amikor először csináltam ilyen szarvas kifűrészelést, nekem is kb ennyi idő volt, de az ötödik után már 1-2 perc alatt bőségesen el tudtam készíteni szalagfűrésszel.
Köszi. Javítottam. Nem először, hanem már vagy negyedik alkalommal. :( Úgy néz ki, hogy amikor frissül a sablon, akkor mindig hibásan jelenik meg utána, valószínűleg aki fordította a sablont a nyelvi file-ban írta le rosszul.
Legalábbis a kép alapján. A termék nevében van egy RH, ami miatt viszont ellentmondásos a dolog. Ezt tisztázd, mielőtt megrendeled.
Úgy lesz, de szerintem ez jobbos(már mint a feltételezett szerszám amit szeretnék Right). Bár a képen egy teljesen más terméket látunk(D5 S8), de mind egy.
A polcfuratokat fúróval tudtam megcsinálni, és hát kb olyan is lett. Nem tökéletes, van benne itt-ott kipattogzás, de talán az elviselhető kategóriában maradt.
Szia!
Hát, erre a polc-furatra, javaslom vegyél egy HSS 4.8 mm fúrót és köszörüld át fára az tovább bírja.
A polcfuratokat fúróval tudtam megcsinálni, és hát kb olyan is lett. Nem tökéletes, van benne itt-ott kipattogzás, de talán az elviselhető kategóriában maradt. Jobb lett volna persze maróval, de ez a wolfcraft sablon fúrohoz való, egy nagyságrenddel olcsóbb volt, és mivel nem szeretnék konyhabútorokat 10-esével építeni, így elegendőnek véltem ezt.
Szia! Sajna nálam más lesz a sztori. Sárgára festett a tárcsa, szépen látszott rajta a nyom, hogy körben felületen felfeküdt. Apropó festés, a felfekvő felületen eltávolítottam, bár a porfestés elég egyenletes szokott lenni, de a fene tudja. Polírpapírral megsimogattam a tengelyen a felfekvő felületet is, hátha valami sorja, vagy ütődés. Amit viszont furcsállok, hogy a fűrészlapon csak egy keskeny karikányi nyom volt, pedig egy 5mm széles felületen kellene felfeküdnie.
Ja és még annyi: miért? Mi a haszon? Legtöbbjüknek semmi. Sok "gyerek" van köztük, annyi a kihívas, hogy fel tudják-e törni, kicserélik a kezdőlapot, felteszik a "névjegyüket", továbbállnak. Persze van aki nem áll meg ennyinél - de ez hosszú sztori, sztem ennyi is elég belőle.
Nem a blogot támadják. Kint lóg a neten (például) egy weboldal, 80 (HTTP) és mondjuk 443 (HTTPS) portokon. A rosszfiúk "kutatócuccai" is meglelik, látják hogy az egy website, hat próbálkoznak ezzel-azzal. Mindegy hogy receptoldal, hobbiasztalog blog vagy pornóoldal. Ha van otthon routered, akkor azon van tűzfal is, meglepődnél ha megnéznéd a logját :) Pedig neked otthon üzemeltetett weboldalad nincs is (gondolom). Mindegy a rosdzfiúknak: egy internetes végpont, megnézik milyen kapuk (ld fentebb: portok) vannak nyitva, oszt kopogtatnak rajta, hívatlanul is. Nagyjából erről szól.
Bú anya, Bú apa, és a Bú gyerek :) Jól működik az oldal, viszont egy két YT videó nem elérhető. Érdemes lenne ideiglenesen kitenni egy bejelntőgombot, amivel egy kattintással lehetne jelezni.
A mai nappal vége a régi hobbiasztalos.blog.hu oldalon a kukucskálásnak. Kicsit letiltottam, amennyire a rendszer korlátozásai engedik.
Az új hobbiasztalos oldal egyébként szépen működik, a rossz fiuk is rendre próbálkoznak. Durván 10 nap alatt 66 brute force taámadást intéztek ellene, de a tűzfal blokkolta.
Én ősszel az új műhelyemet fújtam le Sadolin vizes vékonylazúrral, utána hengerrel átmentem rajta, és tökéletes lett. Szóval no para, fújd csak nyugodtan, gyorsabb, mint ecsettel.
Szerintem ez a rezonancia és a lap emelkedése nagyon csúnya, az enyém semmi hasonlót nem produkál. (Azért tettem fel én is videót, mert a szóbeli értékelés elég szubjektív tud lenni, kinek mi az elfogadható :-). Én biztos nem állnék neki azt kiköszörülni, hanem garanciális csere irányba indulnék.
Egyébként a tegnapi kérdések kapcsán: nekem a Freud lap is kb. pont annyit üt (0,35-0,4mm), mint a DW. Megmértem akkor a tengelyt is: a fűrészlapot hátul szorító ellendarab 0,07-0.08 mm-t üt (ugye a kb 2 cm sugáron, ez ki is adja 10 cm-nél a 0,4mm-t). A tengely maga sugárirányban kb. 0,03-at, talán annyit sem.
A 2mm-es lap 2,35mm-es kerf-et vág. Az imbolygás nyoma súrolófényben egyértelműen látszik a vágott felületen, de ügyeskedni kell a világítással. Ettől még a vágás pontos a steller mellett , a vágott szél egyenes, a vágás és egy vonalzó közé sehol nem fért be 0,05mm a kis videómon sem.
Csináltam pár nagyobb nagyítású kép az imbolygás okozta nyomokról (bár csak telóval, de látszik a lényeg). A nagyított fotó csalóka: ezek a nyomok kevésbé mélyek és kevésbé látszanak, mint egy 120-as csiszolópapír végighúzva az anyagon. Az egyetlen műhelykörülmények között, szabad szemmel is jól látható hiba a vágásképben, amikor a tolófáért nyúltam és megremegett a kezem :-)
A tudatmódosító hatások közül az egyik legerősebb a berendezés működőképességének vágya.
Vannak, akik aludni sem tudnak addig, amíg el nem indul az általuk létrehozott szerkezet.
Ez ismerős. Amikor a nyáron már deszkamodellként működött az egygombos klíma-távvezérlőm - a tesztelgetés során észrevettem, hogy úgy 10-12 kapcsolásonként egyet kihagyott, utána működött megint rendesen vagy 10-12, vagy ilyesmi nagyságrendű ki-be kapcsolást aztán megint elvétett egyet.
Gondoltam sebaj, alapvetően faszául működik - ezt a kis gebaszt meg szombaton majd kiküszöbölöm. Reggel 9 tájt kezdtem neki... és másnap hajnali 2 óra tájt meg is találtam a hibát (egy kissé alulméretezett kondit).
Vagyis 17 órán át gyakorlatilag csak pisilni és harapni valamit álltam csak fel a székről.
Öcsém jön a hétvégén a kisfiaival, azt mondta: addigra kész legyen!
Nos, pár nappal ezelőtt írtam, hogy "holnapra" talán beröffen .. azért ez elég optimista volt, mostanra jutottam el odáig, hogy a lényeg (az alap, a híd) kész van, a tengelyek (X,Y,Z) szépen, egyenletesen, kottyanás és szorulás nélkül futnak. Most jönnek a léptetőmotorok felszerelése, némi vezetékelés - talán (!) a nap végére már PC-ről megmozgatom, és jöhet a finombeállítás: asztal síkja, derékszögek... még így sem állok rosszul az idővel, tekintve hogy az első vágást az alaphoz dec. 27-én csináltam, és a délelőttöket szinte mindig átlustálkodtam.
Alernatíva kell egyengetőnek. Ha működik a vastagolós szán, akkor lehet eladom a hc260-at, pont elégszer akadtam bele, hogy rühelljem a kis helyet széltiben :D Nem igen tudom tologatni a műhelyben a rossz beton miatt és most egy helyen van, beállítva, nem húzza el most a súlya, de ha arrébb teszem azonnal elállítódik. Mivel rendszerint hosszú deszkákat (2 méter környéke) gyalulok és utána szabdalom csak, így a kis asztala kompromisszumos így is.
Ezért kezdtem ezen agyalni. Ha sok időt nem vesztek a vastagolós egyengetéssel, akkor lehet csere lesz és megoldom a vastagolót asztalba. Annak legalább lehet csinálni fix kifutót.
Loptam kis időt. A 9est sikeresen elrörtem, kihúzta magát a befogóból. A 7essel sikeres voltam!! Az egyik oldala ki van vágva. Iszonyat lassú, .3mm per sec vagy lassabb. Szuperül kanyarodik! Bárhol be lehet fordulni vele. Nyomni kell neki, vagy 2mm-t hátra kell nyonjam a lapot, hogy elkezdjen harapni.
Viszont ha azzal a módszerrel csak lenagyolja, és csinál neki egy sík felületet, még csak nem is muszáj az egészet, onnantól már azon felfekszik, és a túloldala mehet a gyalugép alá.
Próbáltam. Sőt, rendszeresen használom. Igen, macerás, de van amikor nincs más lehetőségem. Megépítettem a YouTube egyik videóján látott szerkezetet. Szeretem. Mindjárt megkeresem, melyik is az. Ha csak András addig meg nem előz. :-)
Ami érdekesség volt, hogy eddig fel sem tűnt a fura hang, csak mikor méregetni kezdtem, és nézegettem közelebbről is vágás közben, hát felraktam egy fülvédőt, mert kezdett zavarni a hangja. Na, azzal nagyon jól kijött a rezonálás, mert a magas hangokat megfogta, viszont a mélyek átjöttek. Csak a telefon nem fért bele, hogy vissza tudjam adni a hangot a videóban :)
1. nem láttam hogy mások erre sokat adnának. Olyat viszont láttam hogy csimbókokban, vastagon a por+forgács az orsón, és vígan tolja a tizenórás 3D képmarást.
2. Akkor megkaptad? Na kíváncsi leszek, főleg Nr9, esetleg 7-re.
Ugyanebben a cipőben járok én is. Nekem egy dewalt 7491-es van, az is ezt csinálja. Használtan vettem, nem tudom hogy bántak vele korábban. Adtak hozzá két Freud lapot, az egyikkel nagyon berezonál néha, a másik egész jó. Amikor berezonál, pl 18 mm rétegelt lemez vágásnál, ott szemmel láthatóan nagyobb a kerf.
Sajnos nincs ilyen műszerem, amivel megtudnám mérni a lap imbolygását.
A videóban azért csinálja, mert az a tengely ott a helyén lett összeheftelve. Ha a Tiéd nem ilyen, értelmesebb lenne kiszerelve szabályoztatni. Egy normálisan gyártott tengelynek a belső támasztófelülete egy darabból van a tengelyjel és a tengelyt egy befogásból (pl. két csúcs között) simítják be, pontosan azért, hogy ne üssön. A helyén, márcsak a csapágyhézagok miatt is, kicsi az esély pontosra szabályozni. Azt a követ illene le-fel mozgatni, hogy ne egy helyen kopjon. (ez a jelen megoldással nem működik) Így már a kő kopása is pontatlanságot visz bele.
Nem kell az összes ilyen videót komolyan venni, ezek nem ritkán csak a nézettség növeléséért születnek.
Részemről az első 5-6 korpuszt valahol, valahogyan elb@sztam, vagy rossz helyre mentek a dominok, vagy a hátlap nem volt az igazi, vagy valami egyéb problémát sikerült csinálni. A végére már egészen belejöttem, sorozatban csináltam a korpuszokat.
Szépek lettek a polcfuratok, maróval csináltad vagy sima fúróval ?
Nem fog. Biztos vagyok már most. A fő rész (híd) 2x15mm ragasztott rétegeltből épül fel, nem nyeklik az semerre. Az alja meg nem klasszik fa, 40x80-as fríz, néhol duplán. Értelmes erőhatásnak (üzemszerű működés, ilyen szerkezetnek megfelelő feed rate) kitéve - kizárt hogy tekeredjen. Meg úgy is hogy nem csak puha fenyőt tervezek marni.
Itt kéne lenned és látnod, így képen keresztül megértem a kétkedést :)
És ha tizedmm-en kívül lesz a pontatlanság, akkor igen szomorú leszek.
Sok-sok yt videót néztem meg, működik ez a leosztás is. Azért az igen sokat dob rajta, hogy sok DIY céencéssel ellentétben én nem fióksínt, meg egyéb, kézzel hajlitható sínt használok, a meghajtás átvitele sem a leggagyibb (golyós orsó).
A 2,4-es lapom 2,6, 2.7-et vág. Játszottam vele, ahogy nyomom neki a fát, úgy lesz egyre sűrűbb a rezonáció, és ez meglátszik a vágásképen is. És érezni, hogy löködi a lécet a kezemben. A lap fel-le mozgása amit a videóban mutattam, a rezonációnak tudható be, ez egyértelmű. Mivel mindkét lapom kb ugyanakkorát imbolyog, vélhetően a tengely, illetve a felfekvő tárcsa okozza a problémát. Gondolom egy ilyen felszabályzás kellene: https://hobbiasztalos.com/asztali_korfuresz_beszabalyozasa/
Egy ilyen imbolygás például kiváló táptalaja a különféle, rezonanciából adódó jelenségeknek. Akár annak is, hogy a nem rögzített magasság üzem közben szépen elmászik.
A vágás szélessége önmagában valóban nem érdekes, bár.. HUN-12214 +/-0,2mm-t mért. Tehát a 3,2 mm-es lap 3,6 mm kerf-et vág?!
Esetleg, ha van kedvetek mérjétek meg, mennyivel vág szélesebbet a névleges méretnél.
Ahogy Paco155 is mondja, nem a gépről írtam negatívan. (Illetve talán csak annyit, hogy a termék oldalán közzétett vásárlói vélemények sem kifejezetten maradéktalanul pozitívak.)
A hozzászólásommal inkább azoknak a jövőbeli vásárlóknak, tépelődőknek szerettem volna segíteni, akik szintén hajlanának hasonló cégektől, hasonlóan jól árasított termékeket venni, ... hogy még vásárlás előtt nézzenek utána az eladó cégnek és a termékkel kapcsolatos vásárlói véleményeknek. Az a 10 perc előzetes többletmunka megér annyit, hogy ne utólag kelljen aggódni. Se a termék minősége miatt, se a korrekt ügyfélkezelés hiánya miatt.
Szerintem egy márkás lappal sem kapnánk sokkal jobb eredményt. Van egy Parkside lapom is, az is ezt produkálta, vagyis nem rontott a helyzeten.
Meg az imbolygás max szélesebb vágást kellene, hogy eredményezzen. Másodpercenként 100-szor fordul a lap, milyen gyorsan kellene tolni az anyagot, hogy látszódjon, hogy az egyik fog mélyebben harapja a fát?
Az a rezonálás zavar, hogy fel le mászkál a lap az asztalhoz képest, és ez nyomot is hagy a fában.
"+/- 0,2mm-en belül van a lap testének az imbolygása"
Csak pislogok. Ezek (szerintem) nem igazán elfogadható értékek egy új géptől. Nyilván nem egy Format4-ről beszélünk, de...
Már bánom, hogy nem töltöttem fel a videót, amit néhány hónapja az azóta eladott öreg JET fűrészgép csapágycseréje után készítettem. A 250-es Freud lap 0,05 mm-en belül volt ugyanígy a fogárkok alatt.
Méregettem ma, hogy mennyit üthet a lap a körfűrészen.
Készítettem hozzá egy saját kis eszközt, tízszeresére nagyítja fel a mozgást. 1,5-2,5 tized közt mértem, ez függöt attól is, hogy a tengelyhez képest hogy állt a lap (fellazítottam, elforgattam), tehát a lapban és a tengelyben is van.
Közben felfigyeltem rá, hogy berezonál a gép, ütemesen fel-le jár a lap. Remélem átmegy a videón is, de a hangján is hallatszik:
Úgy, hogy a hatlapfejű csavar feje - egy hatlap mélyedésbe megy be teljesen. Tehát forgásirányba az tehermentesít. A gond csak az, hogy minimális játék azért van a csavarfej és az üreg között - ezért volt már, hogy idővel fellazult a kontrázás. Ezért ragasztottam.
apropó csapozás: készitettünk padokat egy templomba, köldökcsapozás munkás és időben is rosszabbúl viselkedik, mind egy csapolás egy ilyen jellegű szerkezetnél.
A mesterek az lábakba (32mm vastag) bemarták a csapfészket, az ülőlapba a hátba, a bibliatartóra, alatta a polcba és a lábtámaszba csapokat készitettek, forkopp nélkül.
Mindent külön lefestettek, aztán összeállították az ülőlapot, a hátat, a bibliatartót, a polcot és a lábtámaszt, de a lábakat sehogy se tudták összeütni. Hidraulikus rámaprés lett a vége.
Szerencsére a leghosszabbak 2.5 méteres voltak. A talapzapzatot elött megépítettük, tökéletes talált a láb csapja a kivésett csapfészekbe, másfél óra alatt az összes pad a helyén volt.
Ha olyan marokcsavart kerítesz, amiben anya van, akkor a csavarra felrakhatsz egy anyát, arra a marokcsavart és a kettőt összekontrázod. Akkor működhet a dolog. Esetleg előtte egy csepp pillanatragasztó a menetre az anyák alá.
Szép munka, le a kalappal! Engem csak egy dolog aggaszt, nem lesz kevés a faváz merevsége? Főleg ekkora fesztávokon? Hogy a vetemedésről, csavarodásról ne is beszéljünk. Persze kérdés, hogy mi a cél. Puha anyagot kis fogásokkal marni, úgy, hogy pár tized mm pontatlanság belefér, úgy működhet.
Köszönöm a gyors segítséget mindenkinek. Az egyértelmű, hogy az összeállításhoz az egyik végén bontható kell legyen a talpcsavar+marokcsavar végü menet, ezt még nem látom hogy hogy lesz. A talpcsavar végére kellene aplikálni a marokcsavart, de abból a korábban említett találtam én is, amihez hatlapfejű csavar kell, az ül meg a fejében. Látom, hogy van menetes marok rész is, de azt meg nem értem, hogy lesz stabil mindkét irányú tekerésnél. De már nyomon vagyok, nektek hála.
Először raktam össze ilyen komplex bútort és először szereltem blum vasalatokat (igen-igen rövid idő alatt megértettem, hogy miért szereti őket minden asztalos - szerintem Griff kolléga is eljut ide nagyon hamar :)
Per pillanat ott áll a projekt, hogy a korpusztervezővel ( https://e-services.blum.com/main/ ) minden korpuszt megterveztem, benne a vasalatokat, azok pontos furathelyeit stb. Eszméletlen jó ez a korpusztervező! A korpuszok közül van már 4 készen, de még nem szereltem fel a vasalatokat. Viszont elő van fúrva minden vasalatnak a helye, és ha minden igaz, akkor a felszerelésük már gyerekjáték lesz! :-) De majd meglátjátok! :-)
Ha esetleg olyan a szitu, hogy az ellenoldalról nem tudod beütni a Feri által javallott körmöst (szemből meg nem fogna úgy), mint nálam most CNC építés közben gyak minden alkalommal: akkor Tessauer anya, én abból is most ezt a változatot használtam és fogom még sokszor, M4-5-6 méretekben:
Ezt úgy kapod, hogy csak a műanyag is kapható, és te veszed hozzá a neked kellő hatlapfejű csavart. A műanyag két darabból rápattintható.
A fém tappancs a csavar végére feladja a leckét, arról majd más mond valami okosat. Amit tudok olyan fém tappancsos csavart, annak nincs feje - értelemszerűen nem is lehet- emiatt nem tudom hogy milyen marokcsavar kerülhet rá, és hogyan.
Újra megnevezésben kérnék segítséget, ennek a "rendszernek" az elemeit keresem, hogy milyen néven találom meg.
Egyrészt a menetes leszorító, egyik felé a lapos műanyag/fém tappancs (ami rápattintható?), a másik oldalon a tekerő. Másrészt ez hogy megy át a fán? Ott nyilván valami stabil metrikus menet kell neki? Erre való a körmös anya? (ha egyáltalán így hívják)
Volt régen a műhelyekben az a tábla amin az árak voltak.
Köszönés 500 ft kézfogással 1000ft óradíj 1000 ft a végefelé az volt ha ön is nézni akarja 2000/ óra ha be is segít 3000/ óra.
Nem egészséges dolog hidd el!Sok év tapasztalatából mondom. Az sem ha az anyagot ő szerzi be.
Szerintem még Erdélyi árakon is nagyon olcsón dolgozol,van ott sok ismerősöm barátom van köztük ács is. Ha szépen dolgozol úgyis keresni fognak akinek kell!
Ez egy hosszabb sztori, nem csak sima burkolás volt, hanem elég sok javítás is a lábazati szigetelésen. (kültéri burkolás volt). Egy idő után mindenki elengedte a nm árazást, mert egyszerűen képtelenség volt becsülni, hogy mennyi idő lesz, mire ténylegesen el tudnak kezdeni burkolni. (végül 4 nap lett a plusz, ezen felül pedig remekül fedte a nm ár a időarányost)
Ragacs esete pedig speckó, semmilyen bántó szándék nem volt bennem (sőt), amikor írtam amit írtam.
Egyik barátom azt mondta, hogy jó ez a pult, mert sok sör elfér rajta, és frankón lehet támaszkodni neki. Az már csak mellékes előny, hogy a gyerekek / csajok nem nagyon szoktak lejárni a műhelybe, szóval nyugi is van :)
érdekes burkolóid voltak, én eddigi életem során csak olyan burkolókkal találkoztam akik m2 árban dolgoznak. Szerencsés vagyok mert soha nem kényszerített az élet arra , hogy napszámot kelljen vállalnom. Amikor mégis megtettem csak szakmám szeretete vezérelt. Nagyon megértem és becsülöm is azt az embert aki úgy gondolkodik mint Pillanatragasztó és nem válogat a munkában mert a kicsi pénz is jobb mint a semmi. Ismerek embereket mo-on is akik még 8 ezerért is dolgoznak naponta, mert momentán nincs a környezetükben ( főváros) jobb lehetőség. Ja és szakmunkásokról van szó érettségivel (autóvill műsz).
Szerintem nem lesz akkora csalódás, csak helyén kell kezelni. Szemre ez is a Makita klón. Amire majd vigyázz, hogy elég lágy aluból van a teste, a legkiseb sérülés miatt is sorjás lesz, és nehezen fog belemenni a befogójába. Ha szerencséd van, akkor ugyanazzal az elektronikával szerelték, mint az én Extolomat, és rendes fordulatszámtartás lesz benne. Talán már nem spórolnak rajta, annyira filléres tétel.
Egyetlen szó sem esik benne arról, hogy a gép rossz lenne. Csak azt írja le, hogy már előzetesen bármilyen vásárlás előtt utánanézett annak a magyar cégnek aki itthon árulja és a céggel kapcsolatban vannak rossz tapasztalatok. És hogy ez neki nagyon elvette a kedvét attól, hogy ettől a cégtől vásároljon, mert ő csak és kizárólag olyantól vásárol akikhez bármikor visszamehet reklamálni.
Hát nekem - sem indul magától, de ha rákkattintok, lejátssza rendesen. Kipróbáltam Edge böngészőből, amit itthon sosem használok (így nics bejelentkezve sem Drive alá) , ott is megy a lejátszás:
Akkor próbáld meg a drive mappából (ott a végén, az ucsó fájl), más nem jut eszembe:
Frankó lesz ez a CNC, jöhetnek nyugodtan a WIP állapotok, engem biztosan érdekel :)
Konyha:
Ja, mondták már. Igazából egy MDF munkalappal műhelyesebb lenne, de olcsóbb volt a munkalap élzárva, mint egy tábla MDF, illetve talán elég stabil/sík lesz a gérvágóhoz, fúróhoz.
(halkan megjegyzem, hogy jövőre 2db konyha van tervben, egy anyósnak illetve egy a saját nyári konyhában, ez kvázi a gyakorló projekt. Először raktam össze ilyen komplex bútort és először szereltem blum vasalatokat (igen-igen rövid idő alatt megértettem, hogy miért szereti őket minden asztalos - szerintem Griff kolléga is eljut ide nagyon hamar :)
> Plusz jó látni hogy a ződbosch milyen jól megvan a Festoolok mellett
Naja :)
Az a baj, hogy azok az oszlopfúrók, amik tudják azt, amit ez a ződbosch, valami egészen más dimenzióban mozognak árban. Nem tökéletes, de örülök neki, hogy annó rábeszéltetek, nem bántam meg a vásárlást :)
Basszus GPS "lenyúlta" a konyhás gondolatomat, kirestusálnánk a szerszámokat simán el lahetne adni konyhának is :D Szóval nyomjad csak a képeket, egyáltalán nem off meg felesleges, sőt: inspiráló ez a rendezettség (mikor 4 éve megépítettem a műhelyszekrényemet, azt hittem milyen "rendes" leszek meg rend lesz majd, helye mindennek ... háát ...)
Plusz jó látni hogy a ződbosch milyen jól megvan a Festoolok mellett :) Az enyim tegnap meg ma megdolgozott rendesen, nagyon csipázom. Nem is értem aki nem szereti miért nem szereti....
Ennyi furatot már rég fúrtam, eghy kisebb vödörnyi forgács csak ebből összejött:
Kicsit lassabban haladok mint gondoltam, azt hittem mára már nem így játszok majd vele ... de ami késik nem múlik, majd jövőre.
Ragasz, holnap kipróbálom a körkivágós, előtte megfúrós tippedet, köszi! Lesz 2 nagyobb lik, jól fog jönni ha nem ég majd meg.
Hehe :) Ma egész délelőtt takarítottam, mert mondták, hogy én azt szeretném, mert jönnek a vendégek :) Hogy is mondjam finoman és diplomatikusan - tegnap nem ez volt a helyzet :)
> Basszus, ez a szekrényosr olyan hosszú, ha a gépek nem lennének útban, egy Cessna simán leszállna rajta. :)
Kicsit kevesebb mint 6m, ezért kellett a sok bútorlap. A végére lesz még egy 90-es szekrény.
> Egyet nem értek: a munkalap miért nem lóg túl a fiókfrontokon?
Most magyarázkodhatnék, de igazából elb@szarintottam. Hátul 5cm helyet hagytam a fal fele, ehhez mértem, elöl persze nem voltak fent a frontok, és felcsavaroztam. 2mm a túllógás most, ha nagyon akarom odébb tudom fúrni a munkalapot, de lehet hogy így hagyom, hogy a falnak legyen helye szellőzni, illetve a sys-az így majdnem teljesen ki tud nyílni, még a felső fiókban is.
> Oda gondolom, még jönnek a fogantyúk is.
Persze. Szerintem pont ugyanazokat a fogantyúkat választottuk egyébként (fogantyushop - fém - legolcsóbb -> ez lett :), de a bútor is nagyon hasonló lett, mint a tiéd (nem ez volt a cél, olcsóságra törekedtem)
> Az az üres systainer viszont nagyon szomorú látvány. :D
Az akksis időszak ki is maradt (junoszty TV) meg amikor már jól ment akkor volt kis gázos hűtő addig meg a faluban az ismerősök fagyasztóit is használtuk (jégakkuk + fagyasztott húsok stb)
WIP a cucc, szóljatok ha unalmas, és akkor hanyagolom ezeket a köztes állapot postokat. Sok volt a karácsony környéki minden, felsőbb utasításra nem mehettem a műhelybe :)
Akkor raknam a szarufakat 75cm-enkent 75*150-es gerendakbol. De ahogy olvasom a hozzaszolasokat, mintha ez sem lenne eleg. A lejtes mindenkepp 40 fok alatt marad, ezert igen, a havat is el kell majd birnia.
Igen, a borovit en is felejtosnek latom, de egy kerdest megert. Lehet, hogy wpc lesz, de persze az nem fa :/.
Barati melo lenne, de mint irtam, most azert elbizonytalanodtam.
Ha visszaolvasod a hozzászólásaim, egy éve november körül küldtem képeket a szaunáról, amit építettem. Amire utalni akartam, hogy ha piaci árakon dolgozol, akkor nem lesz gond a gépbeszerzéssel, az hétszentség.
Kicsit ilyen hibridek érzem ezt a tervet az amerikai (a'la ácsbudapest) és az európai módszer között. Sűrűbben kellene a tetőgerendákat rakni, az oldalfali alátámasztás sem tűnik elégségesnek, a járófelület osztása is 16" kellene legyen, szóval ja, szerintem kicsit alul van méretezve. Ácsbudapestnek van sok tanító videója a youtube-on, azokat érdemes lenne megnézni, tanácsokat megfogadni.
Vagy az európai ácsipari szabályokat követni, akkor viszont sokkal komolyabb gerendákkal/pallókkal kell dolgozni, keresztmerevítést megoldani, stb.
Igazából választhatsz, hogy melyik iskolát követed, mindegyik működik.
Szomszédom hasonlóan lapos fedést csinált zsindellyel. Az volt a nagy truváj nála, hogy alápakolt OSB lapot, azt végigkente ALVÁZVÉDŐVEL, és erre rakta fel a zsindelyt.
Amennyiben a szarufákat nem méterenként rakod hanem 60 centinként azzal is tudod növelni a teherbíró képességét ugyanolyan méretben mint mondtad, ellenkező esetben az adam654321 által javasoltakkal számolj.
A hó meg akkor csúszik ha megolvad, persze egy 40°-os tetőről könnyebben mint a 15°-ról.
Ha a zsindely mellett teszed le a voksot az IKO-s (Xtreme) nagyon jól működik nálam a Mátrában 3 éve egy oldaltetőn ami 8x3,2m felület 10,5° lejtéssel.
Ha jól emlékszem a sorok átfedését növelnem kellett (a "meredek" tetőn 17 cm látszott ki míg a lapos oldaltetőn csak 14 cm) illetve az alátét lemez is talán 50 cm-es átfedést kapott a "normál" 10 cm helyett de ezekről van technológiai leírás.
De az is igaz, jelentős mennyiségű hó már vagy 6 éve nem volt arra, viszont a szél az keményen tolja...
A 12x12-es gerendákból kigyalulás után olyan 11x11 lett ami a legtöbb esetben elég volt mikor 2,5 m-nél rövidebb volt a hosszuk. Jól néznek ki de egy 15x15 masszívabb benyomást kelt.
A Borovi "padlód" jól fog működni pár évig de előbb-utóbb úgyis lecseréled valami Thermowoodra vagy WPC-re, azonban ktg csökkentésnek jól megy most ;-)
Beépítés előtt csináld meg a felületkezelést, bütülezárást stb.
Ha Te csinálod (barátokkal, rokonokkal) jó buli lesz!
Igazad van , ezt a nagy kézi körfűrészt is azért vettem tudjam darabolni a gerendákat.
Szerszámok nélkül nem lehet dolgozni , kézifűrésszel kiröhögnének , láncfűrész meg nem vág szépet főleg gyalult anyagból. Látok egy kicsi pénzt benne ezért is fektetek bele szerszámokba. A másik előnyöm hogy itt falun mindenki ismer.
...és még lesz is, garantálom. Mert egyre többen vannak a pofázók - és egyre kevesebben azok, akik akarnak és tudnak is valamilyen rendes munkát kiadni a kezükből.
Ha innen nézzük, akkor a párodnak se lehet sok kifogása hogy felszerelést vásárolgatsz magadnak - mert, mint ahogy a régi görög bölcsesség is mondja: "Pénisz nélkül nem lehet nemileg közösülni" (persze, van ennek egy népiesebb verziója is) :-))))
A 10 fokot csak hasrautesszeruen irtam, de most mar latom, hogy nem lesz jo.
Nekem a lakókocsim pavilonja sátortető 4x5 méter összterületű - azaz oldalanként 2,5 méter a lejtős része. Ennek a dölése 12,5 fok (oldalanként) mert ennyit kért a lakókocsi többi része, amihez illesztve van.
Közel 10 éve használom - de rohadt kevés az a 12,5 fok. Már egy kiadósabb felhőszakadás is úgymond "torlódik" rajta, a havat meg már meg sem említem, mert az úgy megáll ennyi dőlésen, mint egy pingpong asztalon.
De jo hogy mondod, erre nem gondoltam :(. Nem szeretnem, hogy a ho megmaradjon rajta, csusszon csak le. Utanaolvasok, hogy mi az ajanlott lejtes.
Kozepen nem lenne oszlop, az csak egy 50cm-es, amire a padlo tarto geredendak, pallok lennenek rogzitve. (A szelen csak a korlat miatt nem magasabbak.) Csak 1 szelemen lenne.
A saját kocsibeállómat úgy csináltam, hogy a talpszelement azt ketté vágtam, mert nagyon csavarodott (6 méteres). Középen az oszlop felett lapolva toldottam, mindkettő kapott felülről 2 200-as szeget és egy szerkezetépítőt. Stabil, mint a forint :)
Előfúrás, ahogy Ádám előttem leírta tökéletes, én is így csináltam, mert csak egy Parkside behajtóm van, előfúrva nem köszködött.
A fa padlóról ment idén egy értekezés, sr1 kolléga elég részletesen leírta hogy lehet azt tartósan megcsinálni. Sajnos most nincs időm visszaolvasni, de keress rá nyugodtan, a fórum keresője elég jól működik.
A szerkép csavar önfúrós, de hosszabb csavar esetén egy vékony (5 vagy 6 mm) gerendafúróval átfúrva a rögzítendő darabot könnyebb behajtani. Azt a munkadarabot, amibe a csavar hegye megy, ne fúrd elő.
Az oszlopokat a szelemenbe és a karpántokat az előző kettőbe csapold.
A szarufák keresztmetszete ilyen kicsi lejtésnél kevés lenne a 3,8 méter fesztávra még akkor is, ha nagyon szép egyenes szálú göcsmentes anyagot találnál.
7,5x15 de inkább 10x15 szarufában gondolkodnék. Nem játék a hóteher.
Engem nagyon zavarna a három közül a középső oszlop. Fölébük én lenyelném a háromszoros köbméterárat és BSH szelement terveznék.
En az oszloptarto vasalaton kivul (6 db) nem terveztem mashova vasalatot, de ebben nem vagyok biztos, hogy nem szukseges.
Peldaul a 3-3 oszlopra kerul ra az 1-1 75x150-ew gerenda. Ezeket rogzithetem siman szerkezeti csavarokkal? Vagy atmenovel? Vagy inkabb ultessem vasalatra? A szerkezetinek kell, erdemes elofurni egy 5-ossel esetleg, ugy altalanosagban?
A padlo meg egy nagy kerdes szamomra. Az a terasz kb 3-4 honapot van hasznalva egy evben. Szabad e letennem telitett borovit padlonak vagy inkabb felejtsem el? Kezelve lenne, rendszeresen de dondolom kopna erosen, mert hogy nem olyan kemeny fa.
Nekem annyi az észrevételem, hogy hiányolom a függőleges oszlopkról a karpántokat, anélkül oldal irányban nincs kimerevítve. A többi szerintem jó lehet.
Sziasztok, az alabbi fa terasz vazszerkezetvel kapcsolatban erdekelne a velemenyetek. Sajnos nem vagyok szaki (nem minden elemnek tudom a nevet sem :(), ezert elkelne par hasznos tanacs.
A terasz alapterulete 5*3.8m, melynek padloszintje 50cm-re lenne a talajtol. A teto fel-fel meterrel logna tul a teraszon, 10 fokos lejtessel.
A szerkezeti elemek 8mm epitocsavar kerulnek majd rogzitesre, es a szarufak lesznek 'megfaragva' a szelemenre ultetes miatt.
A terv:
1. A falra vegyi dubellel kerulne fel 1-1 75*150-es gerenda.
2. Es ugyanebbol tovabbi 1-1 db kerulne rogzitesre a kozepzo es elulso oszlopokon is.
2. Az oszlopok 120*120-asak.
3. Ezekre ulne ra a szinten 120-as szelemen (5m).
4. Majd erre kerulnek 90cm-kent a 50*150-es szarufak, melyekre majd hajopadlo es zsindely kerul.
5. A padlozat ala 50cm-kent kerulnenek a 50*150 gerendak, melyek a 3 darab 75*150-es gerendakra ulnek ra.
Elso korben az lenne a kerdesem, hogy ez a szerkezet megfelelo-e.
Illetve, hogy a mereteket figyelembe veve a fenti anyagok keresztmetszete nincs-e alul, esetleg tulbecsulve.
Segíts még kicsit kérlek, bár lehet hogy csak még egy kávét kellene innom :)
Továbbra sem értem a távtartó szerepet a történetben. Tudom milyen egy tiplizősablon, van Wolfcraft nekem is, meg láttam másfélét is, házilag készítettet is. A 6, 8, 10 ... stb hüvelyek - eddigi ismereteim szerint - a fúrószár megvezetésére kellenek, nem "távtartónak".
Egy rajz, egy youtube link is segíthet, ami alapján készítenéd.
Ha hosszabb hüvely kell, ha jól tudom a Bronzker Kft Pesten, is foglalkozik ilyennel. Őket RFeri szokta sokat emlegetni. Csak most zárva vannak jan. 3-ig:
Nézd, ez egy kínai noname cucc. Annyival kerül többe itthon, amennyivel hamarabb a kezedben van, mintha kínából rendelnéd direktbe. Más különbség nincs.
"Hírtelen felindulásból megrendeltem a fordulatszabályzós HAINA élmarót, a szerszamx.hu-ról."
Bevállalós vagy! :)
Én is belefutottam ebbe a gépbe, amikor élmarókat keresgéltem. 9000 Ft nem (lenne) pénz egy jól működő, használható eszközért. Elfogadva az esetleges kompromisszumokat is.
Mocskosul bizalmatlan ember lévén (ami szakmai és tapasztalati ártalom is), amikor ilyen nagyon jó vételnek tűnő lehetőséget látok, először mindig az eladót igyekszem körbejárni.
Gyakorlatilag a cég (termék) weboldala is további kutakodásért kiállt és bizalmatlanságra ad okot.
1., A termék oldalán azt írják, hogy "6 hónap garancia", de
2., a Garancia címke melletti kis kérdőjelre víve a kurzort, hamar kiderül, hogy már annyi sem, mert "A garancia és jótállás nem vonatkozik ... a 10000 Ft alatti termékekre."
Szerintem mindezek erősen szembe mennek a belföldi szabályozással, ami tudomásom szerint min 12 hónap szavatosságot ír elő minden forgalomba hozott új műszaki termékre.
3., A termék oldalán olvasható vásárlói Vélemények is óvatosságra intenek. Szinte minden vásárló azon kétségeit fogalmazza meg, hogy a termék oldalán közölt termék adatok (befogó patron mérete, motor teljesítménye, fordulatszáma) elmaradnak a termék leírásában kommunikáltaktól.
4., Aztán rákeresve a weboldalt működtető cégre, kiderül, hogy:
- egy 2020.02.12-én alapított cégről van szó, ami
- 1 fő tulajdonossal működő, alkalmazottak nélküli 1 fős kft.
- szinte nincs olyan megye az országban, ahol a céggel szemben ne merültek volna fel fogyasztóvédelmi problémák. A reklamációkra nem reagál, a békéltető testületek rendre a vásárlói kár (termékcsere, termék árának visszafizetése, ...) kompenzálására kötelezik, de még csak nem is képviselteti magát ezeken a szimpóziumokon.
Így nézve, nincs az a jó(nak tűnő) termékár, ami arra ösztökélne, hogy akár csak 1 db csavart is vegyek tőlük.
Mindettől függetlenül őszintén remélem és kívánom, hogy egy jól működő terméket kapj tőlük, amit hosszú időn keresztül megelégedéssel és örömmel tudsz majd használni.
Szerintem nagyobb biztonsággal tekinthet a jövőbe az ember fia, ha egy ugyan kicsit drágább, de ismertebb forrásból származó élmarót választ.
A Haina árának kétszereséért (-től) kicsit feljebb már több éves (2-3) garanciával bíró terméket is lehet vásárolni. Ide értve a barkácsáruházak polcait vagy a zöldséges multik kínálatát is. Ezek nem bújnak el előled (hisz szinte minden sarkon van belőlük egy) és probléma esetén cserélik az eszközt.
Nemrég valaki említette az Einhell lamellázót, hogy kell valami trükk, mikor odailleszti a gépet, és akkor tök jó, csak nem lamellázó néven emlegette, így most hirtelen nem találom.
Műszárított anyagot keressél. Ha a idővel fiókok is kerülnének bele én az összes függőleges tartót lefuttatnám a földig. Persze nem ismerjük a méreteket.
Még a méretek sincsenek meg pontosan, a kötéseket egyszerű, különleges gépet nem igénylő csapolással oldanám meg, még nem csináltam .Az X-ek lesznek kihívások az oldalán .
Obiban pl szárított anyag van, hogy tudom ellenőrizni ?
Ha az anyagát beteszed abba a helyiségbe ahol majd kész állapotában is lesz, úgy egy-másfél évre, akkor jó eséllyel megfelelő lesz a nedvességtartalma.
Egyik első projektem volt, még apósom garázsában, egy játék. Amihez kellettek keményfa korongok. Sokat küzdöttem velük.
A legnagyobb poén: ha a korong kell, akkor egyszerűen az anyag szélébe kell fúrni, hogy éppenhogy kiérjen a szélére, és akkor ott dolgozza ki a forgácsot.
"Ha abból lesz valami, akkor az olyan lesz, hogy a maró az asztal egyik végén túl tud futni, és az oda függőlegesen (vagy szögben) rögzített munkadarabok végét bütü irányból is meg tudja munkálni, pl. csapoláshoz."
:)) Ez nekem is fejembe jutott, de én csak úgy póriasan egy elforgatható szögvasat applikáltam rá. Ehhez rögzíthetőek (megfelelő szögben) a bütü felől megmunkálandó darabok.
Nincs is nekem ebben semmi érdemem , bárcsak olvastam volna Vajk bejegyzését nem tettem volna tönkre csomó koronafúrómat.
Itt is csak Pacman fényképére reagáltam látván hogy nem fúrta ki kisebb fúróval a kivágandó kör mellett.
Viszont ha valakinek új és hasznára válik akkor mégiscsak hasznos volt a posztom . Mégegyszer írom nem én találtam ki hanem a neten gugliztam a helyes használatát.
Látom ezzel a koronafúróval jó nagy köröket vágtál ki . én öltem meg a fúróimat mind feketedtek meg s ment ki hamar az élűk. Aztán kezdtem keresgélni az okát hogy miért történik . Én vagyok érzéketlen vagy a fúró szar. Egyik se csak nem tudtam a technologiáját. szóval ezeknél a fúróknál nincs hova a moszt kipörögjön ezért égeti meg a cuccot.
megoldás az ha egy kis fúrás után ami épp csak hogy bejelöli a szélét visszaveszem s kifúrom az anagot egy 10 es sima fafúróval úgy hogy a széle érintse nagy furat szélét . ha a kűlső rész a munkadarab akkor belűl ha meg a belsejét akarom használni akkor kívűl . ebbe a fúratba belemegy a moszt és nem tud a fűrész él alatt beforrósodni , s szépen vágja a továbbiakban az amyagot.
Hát, Én a másik oldalt képviselem(asztalos). De van Ferm BJM 900-as gépem. Hogyan miért az mindegy. Itt a fórumon van akinek van és jól. Sajnos az enyém erős kompromisszummal használható sajnos. Ár értékarányt nézve jó. Csak személyesen látott darabot vennék. Kipróbát minden működő lenne számításban.
Van még tán valahol nyár rétegeltem is, meg megnézem vékonyabb nyírrel is az átvágást, a 15mm-es lemezzel nem akartam megnyúzni azt a bitet.
Fenolfilmes rétegelt: az jó anyag! Én gépet építettem már belőle, de .. ha azt is CNC-vel akarod megmunkálni, szerintem készülj az erőteljes marófej kopásra. Bár én még marni nem martram ilyet, csak fűrészzel vágtam. Illetve de ... egy kicsit martam is, azt a 2 félkörívet a dupla korongcsiszolómon:
Ez a CNC-s rétegelt móka még mindig a lakóbuszos bútor projekt részeként menne? A nyár mint nagyon puha anyag jó ötlet erre? Még ha be is vonod valamivel, nemtom szerkezetileg mennyire terhelhető, csavarokat, vasalatokat mennyire tarja meg - mert belül azért továbbra is puha marad. Nyárral sokat nem dolgoztam, nyerssel és rétegelttel sem .... tán a lézergravírozós projekthez vettem egy kicsit az OBI-ban, amiből maradt valamennyi, ha megtalálom megmarom neked hogy mit mutat.
"pedig talán csak egyszer említettem eddig ... te mindenkiről mindent IS nyilvántartasz ;-)"
Igen, valakinek felajánlottál valamit kivágni CNC-ből, a CNC volt a "hívószó" ("ódejó, van CNC-je!") Ha azt írtad volna hogy kosarat fonsz a szomszéd Julcsival az kevésbé ragadt volna meg. :D Szóval azt jegyzem meg ami érdekel, érdekes, nem listázok én senkit :)
Végében függőleges marás: igen, menet közben jutott eszembe (ez a "real time tervezés" hátránya), hogy a keret végét is tevezhettem volna ehhez. De még mindig megoldható. Egyelőre működjön az alapkoncepció, aztán mehet majd a tuning.
Nagyon ismerős az a design, és egyébként az alapelve, a szerkezete az én CNC-mnek is ugyanilyen lesz. Híd alsó része felett futó asztallal, Y tengelyt középen mozgató motorral. Egyelőre eggyel.
Z tengelyt elég sokan újragondolják az idők folyamán. Egyrészt mert sokszor még DIY módon is "lengősínes" megoldással csinálják, elsőre. Pedig hát az minden csak nem merev. Másrészt meg a CNC-nek tán azt a részét legegyszerűbb újragondolni.
Szia, jól emlékeztél, pedig talán csak egyszer említettem eddig. De úgy látszik, igaz a legenda, hogy te mindenkiről mindent IS nyilvántartasz ;-) A második CNC-met nyúzom, ez egy Kínából rendelt öntöttvas alapra épült gép. Persze ahogy az a kínai gépekre jellemző - bár letesztelve, beüzemelve küldték - a gyártást nekem kellett befejezni. Jó pár dolgot be kellett állítani, átalakítani, de pl. a gyári Z tengely helyett teljesen újat csináltam rá.
Most így már nagyjából elégedett vagyok vele, bár fejben már tervezem a következő gépemet. Ha abból lesz valami, akkor az olyan lesz, hogy a maró az asztal egyik végén túl tud futni, és az oda függőlegesen (vagy szögben) rögzített munkadarabok végét bütü irányból is meg tudja munkálni, pl. csapoláshoz. Ha még be tudod ezt tervezni az épülő gépedbe, szerintem érdemes megfontolni, asztalos témában (is) nagyon hasznos lehet.
Igen, látszik az erőteljes különbség az UpDown javára.
Nem készítettem képeket tegnap a tesztemről, DE azért nem ennyire gyalázatos a végeredmény mint nálad az egyenes és sima Up maróval.
A bükk meg sztem azért makulátlan mert kemény.
A bútorlap mint írtam az nálam is tökéletes, persze nem 100%-ban ugyan az mint a bükk rétegelt de nyilván jóval keményebb vagy más jellegű a szálszerkezete mint a nyírnek.
Én valószínűleg nyárral fogok dolgozni, az még puhább de az élzárás és a felület kinézete még mindig kérdéses.
Filózok továbbra is a csúszásmentes fenolfilmes rétegelten, lásd itt és itt.
Nnna, téged vártalak, hátha olvasol épp fórumot :) Emlékeztem hgogy van CNC-d, így te már nem fejben szexelsz. Jujjdejó, ez nagyon jó kis tipp, köszi! Észben tartom, aztán ha elkészülök az enyémmel akkor 99% hogy akarok majd rétegeltet is átmarni, akkor kosárba is kerül majd.
Majkel:
Ez nyír volt, nútmarás.
Az átvágás az up-cut /kompressziós :) köszi Paco! / bittel meg egy 8mm-es bükk rétegeltben, íme. Csak egy képet teszek be, direkt a szára keresztbe marásos, mert tökmindegy, egyformán gyönyörű, és kiszakadásmentes, szálirányban vagy merőlegesen is, és mindkét oldalon. Egy álom!
De Zoltán linkjét is meg köll fontolni erőteljesen, lévén az IGMTools-os marószár árából ki lehet mazsolázni több olyan bitet is. Én tuti ki fogom majd próbálni azt is.
Csináltam kis videót is, de még sül a sütőben:
Igen ... aki ismer az tudja a képből, hogy lesz MaggisBendegúz is :D Mekkora birka voltam, majd .. mindjárt ...
Nekem a sima 1 élű spirál maró is szépen vágja a rétegeltet 24.000rpm-en, de kíváncsiságból vettem pár ilyen kínai csodát, ez még szebb vágást eredményez, nem pattog ki a rétegelt se lent, se fent. És még az elszívás is jobb valahogy, kevesebb finom por képződik, inkább ilyen kis apró szemcsés forgácsa lesz. Részemről ajánlott vétel: https://www.aliexpress.com/item/4001272062221.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1c174c4dnD5uwj
3709-es Makitát használok élmarónak. Még sosem volt gond a fix fordulata. Ezekbe kis átmérőjű szerszámokat használ az ember, így nincs is szükség a fordulatot állítgatni. Van akinek rögeszméje, másnak meg jó nélküle is.
Az én tapasztalatom nem ez. Mi nem rég vágtunk ki egy elég nagy (törzs átmérő bő 75 cm) diófát az udvarunkról. Szedtem tavasszal a virágát lombseprűvel, lombszívóval, ősszel a levelét folyamatosan 1-2-3 naponta ahogy az időjárás és az időm engedte, de a koronája volnalában szinte szabályos körívben a porcfűn kívül semmi nem maradt meg alatta, vethettem én akármilyen sport, árnyéktűrő ilyen-olyan fűmagot, kidobált pénz volt.
Nálam "Sport" és "Golf" fűmagok fele-fele keveréke jól bírja alatta mióta (kb. 20 éve) minden évben levágom a lefelé terjeszkedő ágait (így kicsit besüt alá a nap) és lombhulláskor gyakran összegereblyézem a leveleket.
Mint olvashattad, épp építek egyet (csak cigiszünet van :) De ettől persze még nem vagyok faipari CNC szakértő, van egy picike CNC-m, azon gyakoroltam eddig és most egy nagyobbat építek, egyelőre ennyio a CNC-s éelőéletem.
De ez nem is feltétlen faipari CNC kérdés, hanem (ahogy Feri is próbált rávilágitani) szinplán faanyag marása, mivel és hogyan.
A probléma ugye az, hogy a spirális maród egy irányba mar szépen - ezek szerint ha a teteje cincált, az alja nem akkor ún upcut, azaz felfelé vágó marószárad van. Plusz ahogy a linkedből is látom, nem igazán csak a fa vágására tervezték.
A downcut spirális marószár pedig ugye lefelé tolja a szálakat a tetején, ezért a teteje szép lesz, az alja meg szaggatott.
Tehát hiába veszel majd egy kifejezetten faipari marót, vagy az egyik, vagy a másik oldala lesz szép, a rétegelt marása márt csak ilyen.
DE, és itt a de .... van olyan maróbit is hogy .. nagyjából up-downcut-nak mondják. Ennek az eleje felfelé, a többi része lefelé vág, van nekem egy ilyen bitem éppen:
Épp azelőtt vettem elő, mikor olvastam a posztodat, mert vele tervezek most nútot marni. Ha gondolod, egy tesztdarabon kipróbálom, van most épp bőven 15mm-es nyír réregelt lemezem, meg 6-10-12mm-es bükk rétegeltem, akkor átmarok neked egy párat.
Elvileg(!, mert még nem próbáltam, ezt kell írnom) ez a marószár hivatott a mindkét oldali tiszta vágásra. Bár az enyém 8mm átmérőjű, azaz nem túl gazdaságos átvágásra, de - kipróbálom, ugyanis tényleg sosem martam még vele, most épp egy nagy Tritonba akartam betenni nútot marni, de akkor beteszem neked egy kicsi élmaróba. Illetve van még másfajta spirláis maróm, ha belenézel a "Maroszarak" almappába, ott láthatod az IGM-es up-downcut marót, meg pár más Freud márkájút, majd azokkal is mardosok neked egyet.
"előtolásból meg 6e-20e -ig volt minden"
:-O Bocs .. de ez mit jelent pontosan?? 6e .. mi?? mm/perc? Ha így van az k...va sok .... rajzolásra a plotternek biztos jó, de épp nem rajzolsz hanem marsz vele. Ezt azért pontosítsd légyszi, mi az a "6e". Előtolás CNC-n ugye a "feed rate", és ÁLTALÁBANmm/perc -ben, vagy inch/perc-ben (függően attól a világ melyik részén mondják) szokták modani.
Ahogy írod a 3mm-es anyagnak (nemtom ilyen qanyagnak) is óvatosan mentek neki, nekem ez azt mutatja hogy ez a gép nem igazán faipari feldolgozásra való.
Ha minden jól megy, CNC-t. Ha nem, akkor hobbycnc-n lesznek eladandó alkatrészek:
Ezért a CNC-s bulidért rohadtul irigyellek ám.
Főleg mostanság, hogy döglök meg az unalomtól - minden melómat megcsináltam már (előre is), menni nem mehetek sehova, mindenki, akivel kapcsolatban álltam bezárta a bótját 4-ig - szóval az agyamra megy ez a tétlenség.
Még a lakásban sincs semmi csinálnivaló - mert minden kész, van, működik - és még el sem akar romlani semmi.
Ott tartok már, hogy fizetnék azért, hogy valaki megengedje hogy közreműködjek egy ilyen fáintos kis projektben, mint pl. a tiéd :-)))
Ősszel 2-3 alkalommal lombsöprűvel lekotrom róla a leveleket és ugyanolyan szép zöld és sűrű a fű a fák alatt is mint közöttük.
Hát sajnos ez nem az kertem - hanem a kempingé - ahonnan szeptember 15.-én el kell takarodni úgy, hogy csak külön engedéllyel és macerás egyeztetéssel lehet csak visszamenni - pl. havat lekotorni a tetőről.
Viszont ilyenkor még messze nem hullik le az összes levél - ezért marad a kopárság alatta - a legnagyobb bánatomra.
"az égvilágon semmi sem terem meg alatta - főleg a fű nem"
Persze, mert ősszel a lehullott levelet nem takarítod el időben és az eső kioldja belőle a reglont, ami egy hosszú hatású gyomirtó szer. (A diófa ugyanis ezzel védi magát és a kikelő csemetéit a konkurenciától, hogy azok ne szívják el a vizet és a tápanyagot előlük.)
Nekem 10 db nagy diófám van a 200 m-es füves bejáróm mellett. Ősszel 2-3 alkalommal lombsöprűvel lekotrom róla a leveleket és ugyanolyan szép zöld és sűrű a fű a fák alatt is mint közöttük. Sőt nyári nagy szárazságban pont a fák alatti árnyékban nem ég ki annyira...
mivel a diófát is "serdülőnek" titulálod, az építésnél számíts arra, hogy erős szélben akár plusz-mínusz 5 centit is kilenghet a fatörzs...
Meg azzal is, hogy ha megfelelően vizes talaj van alatta (már úgy értem mélységben) - akkor úgy nő, mint ha húznák.
Nekem - a legnagyobb szomorúságomra - van egy diófa a lakókocsimtól 5 méterre, a Balatontól 15-re. Ennyit én még fát nem szidtam életemben.
A tavaly még csak átnyúló kis jelentéktelen ágacska - az idénre már karvastagságú böhöm-nagy ág lett, annyira, hogy minden évben egy púpos kerti-szekérnyi (felaprított) ágat kell lebarmoljak róla, hogy ne lepje el a placcomat.
De ez a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy az égvilágon semmi sem terem meg alatta - főleg a fű nem. pedig már egy kisebb vagyont költöttem a különböző ravasz fűmagokra és tápszerekre - de még ha kis bújik valami - villámgyorsan ki is rohad alatta.
Gondolom a lombház padozata lenne vagy 3 m magasan és mivel a diófát is "serdülőnek" titulálod, az építésnél számíts arra, hogy erős szélben akár plusz-mínusz 5 centit is kilenghet a fatörzs...
Anno Barival rendeltünk a fine-tools -ról Pégas lapokat.
Nekem ez a legritkább (Nr9), küldök neked belőle pár szálat. Ha jó, majd legközelebbi "fájnos" rendelesnél szólok, vagy ha magadnak akarsz rendelni, ott a termékkód, és:
A táblázatukból látod, hogy az Nr. 10-11-es sem sokkal ritkább.
Illetve Bari egyszer posztolt egy remeket, összahasonlított pár pengét, most telóról nehezen keresek. De volt benne Hegner , Pegas meg tán LUX pengék is. Hátha abban is van jó tipp.
A lombházasok úgy csinálják, hogy belefúrnak a fába legalább az átmérő 2/3-ad részéig, és beletekernek egy termetes (22-30mm) rozsdamenetes csavart*. A csavar kilógó részén a törzstől legalább 10cm-re rögzítik a szerkezetet. A fa ettől nem pusztul el és a növekedése során a 10cm-es hézagot fogja benőni.
* olyan mint egy nagy facsavar, a külső végén metrikus menettel. (ászokcsavar)
A múltkor valahol láttam, csak nem jut szembe hol. Mondjuk az is csak 1 fog/cm (vagy 3TPI?), volt. De ott volt a kezemben, még néztem is nagy kerek szemmel, hogy ez mihez való?
A pinteresten nézelődjél, a csomópontokra, részletekre rá tudsz nagyítani, rengeteg a találat! Volt egy ilyen mentett almumom, de kidobtam mert már nem kellett.
Egy serdülő diófánk van, még nem túl vastag a törzse, ferdén is nő, de ez van. Gondoltam leások két oszlopot, azon lenne a platform..valahogy körbeölelné a fát.
...hogyan lehetne a fához rögzíteni, hogy ne akadályozódjon a növés, de stabil is legyen...belefúrni nem akarok, félek, hogy kipusztul.
Szvsz csak akkor állj neki méricskélni meg sz@rakodni vele, ha láthatóan rosszabb az enyémnél és gariztatni akarod. Egyébként csak jól bele tudja magát stresszelni az ember egy ilyen túlprecízkedésbe. Ha szépen vág, mindegy mennyit üt "számszakilag" :-) A videómon is látszik, hogy nálam pl. az előtolás sebessége/minősége többet számít, mint a lap imbolygása.
Történetesen autó berendezéseket gyártó cégnél dolgozom, van rálátásom, hogy ha pl forgalmiba akarod bejegyeztetni a berendezést, akkor milyen herce-hurca egy NKH engedélyeztetés, pedig fém bútorról van szó, mindenféle engedéllyel rendelkező, nagy múltú német cég TÜV vizsgás, sokszoros töréstesztes, GS tanúsítványos profi terméke.
Én adnék neked egy tippet - mivel én is lakókocsis vagyok.
Tudom, szoktalak olvasni a Lakó meg az EV topikban :D
Akkor mondom mi a szitu.
Váradiékat ismerem, a garázsban heverő ajtón az ő matricájuk van, mert az valamikor a gázpalack ajtaja volt és ők csinálták talán a gáztömörség vizsgát.
A Knaus nekem közelebb van és jobbak a lehetőségek is.
A Foamlite felhasználását is láthatod a link alatt.
A vicc az egészben, hogy olyan jellegű anyagokkal mint a Foamlite, napi szinten dolgozok, csak a Stadur szendvics táblákat reklám display-ek gyártásához találták ki.
Tehát nincs meg az a mechanikai szilárdsága mint a Foamlite-nak.
A megmunkálással sem lenne probléma, mert van hozzá hardveres támogatás és ugyan azzal a V-notch toollal tudok dolgozni, amit a Foamlite oldalán említenek :)
Felszabtam 13 rétegelt lemezt, segítség volt az új 1.9 méteres sín az újonchoz. Végig szívta a bosch szívó. Majd asztali fűrésszel folytatás. Előtte nem tudom mikor tisztítottam, de sok nem lehetett benne.
Munka végén felporszívózás, tette dolgát, gondoltam megnézem és kipucolom. Ez fogadott...
Eleve nem értem még hogy szivhatott, de szívott xd
A felhasználással kapcsolatban, a buszomba szeretnék 1-2 szekrény féleséget gyártani.
Én adnék neked egy tippet - mivel én is lakókocsis vagyok.
A kollégáknak tán már meséltem róla, hogy létezik egy direkt lakókocsi- vagy lakóautó-bútornak való anyag.
A legjobban az MDF-re hasonlít, a vágásképén nem rostos, hanem finom-pórusos metszete van (kb. olyan, mint az "Aero"-nak nevezett, légpórusos csokoládé-családnak.
Azon túl, hogy tökre bútorlap kinézetű és szilárdságú - olyan könnyű mint a paripafing. Valószínűtlenül könnyű - amikor kézbe vettem, nem hittem el - azt mondtam, hogy biztos elkalibrálódott a súly-szenzorom :-)
Egy icipici baja azért van - ugyanis üzletben nem kapható (én legalábbis nem tudok róla).
Ezt az anyagot a lakókocsi-szervizek rendelik maguknak a franc tudja honnan - tehát az általam tudott egyedüli beszerzési forrás valamelyik ilyen lakókocsi-szerviztől való kunyerálás.
A "kunyerálást" képletesen értettem - mert egyébként rohadt-drága, eurós ára van - de szerencsére neked nem kell túl sok belőle.
Én ennél a szerviznél láttam - ott fogtam a kezembe (2 ujjal - egy fél m2-es lapot): https://varadicaravan.hu
Ha innen próbálnád beszerezni, kizárólag csak (!) Váradi úrral egyeztessél (senki mással, hiába erősködik onnan bárki, hogy áruld el mi kéne).
És ha nem esik ki neked túlzottan, szaladj le Balatonfűzfőre a szabásterveddel - mert lehet vannak közel neked való méretek elfekvőben.
Alu T vagy U profil érdekes, de jó éles sarkai lesznek.
Keményfa élléc vagy T léc kellene, de baromi pepecs meló.
Annak nézz utánna, hogy dekorit lap. Ez kb ugyanaz a felület, mint ami a bútorlapon van. Magad fel tudod tenni a rétegelt lemezre. Hajón, lakókocsiban gyakori. Ez sem olcsó.
Leállításkor nekem is cöng és ránézésre olyan, mintha imbolyogna a DW lapja . Megmértem az eredeti lapot: +/- 0,2mm-en belül van a lap testének az imbolygása nálam. Szépen is vág, pontosabban az elvárásomnak megfelel. Viszonyításnak lefilmeztem.
Rosszak az esélyeid sajnos. Sajnos nálunk nem nagyon árulnak ilyesmit. Fehérből van 10-12-16-18mm-es, alap színekből 16-os, de leginkább 18-as mindenből. Ha a gyártók csinálnak is ilyet, hozzánk nem jut el, mert ha valami extrát keresel mondjuk az Eggernél, akkor közlik, hogy csak egész kamionnal hoznak be. Ha fóliás felület kell, akkor egy nem feltétlen igényes, de annál olcsóbb alternatíva lehet, ha veszel pl. fehér 12 mm-est, meg öntapadós fóliát a kívánt színben aztán felragasztod, utána élzárod, vagy fordítva.
Kisebb élszög=kisebb ellenállás mellett alacsonyabb éltartósság A másodlagos él az én filzozófiám szerint azért kell, mert különbség van az élezés és a fenés között. Élezéshez durvább kőre van szükség ami olcsóbb és gyorsan választ le sok anyagot. A fenéshez viszont finom (és drágább) kőre van szükség, ami lassabban választja le az anyagot. Ha csak egy keskeny második élt hozunk létre vele, akkor azt később gyorsan tudjuk újrafenni és˛vagy másik élszöget kialakítani.
Ha holkeresre köszörüljük a vésőt, akkor kell másodlagos él, vagy legalábbis szerintem ajánlott, mert a holkertől egészen más, laposabb élt kap a véső különben.
A síkra köszörült vésőnél a másodlagos élnek az a szerepe, hogy az elsődleges élszöggel kiképzett véső élszögét növelje. Ha erre a nagyobb szögre köszörüljük a vésőt, akkor nem kellene másodlagos él, viszont ilyenkor meredekebb a véső éle, és jobban "nyom", esetleg szakít is. Ezért inkább kettős szögűre szokták újabban élezni őket.
ELvileg nagyon nagy koronggal közel síkot lehete köszörülni, amit a sík fenőkövön el is lehet tüntetni, de manapság gyakoribbak a műhelyekben a 200-300mm átmérőjű köszörűk, míg régen a vándorköszörűsök lábbal hajtott gépei bizony malomkő méretűek voltak.
Laikusként véletlenül sem vitatni akarom ezt a holkert. Nekem azért fura mert amikor veszek egy vésőt és mindegy milyen márka, nyoma sincs a holkernak. A másodlagos él is ilyesmi gondolatra ébreszt, nem vita tárgya, hogy a magyarázatok mellette szólnak, de egy ilyen ősrégi szerszámot miért csak mostanában kezdenek ellátni ezzel a másodlagos éllel.
Egyébként ennek a másodlagos élnek, azon kívül, hogy megkönnyíti a későbbi utánfenést van más célja? Gondolok itt éltartósságra, könnyebben vágja át a fa rostjait, kevésbé szakít.
Van vagy 5 "csinálnivalóm" de különböző okok miatt állnak ezek - majd jövőre folytatom - de valamit kellett csinálni...
Vagy két éve húzódik már egy növény futtató- árnyékoló fal készítése mert a faanyagot rossz kedvükben fűrészelték és nem vitt rá a lélek hogy kigyaluljam a kb. 1 cm-es különbségeket. (több anyagot vettem/válogattam és 3 db sz@rt is felajánlottak 1/4 árért)
Eresztő gyalut is akartam már venni e-miatt... de most a no. 4-es gyaluval szórakoztam (közben hallgattam a Retró rádiót)
Kicsit hűvös volt a műhelyben de fokozatosan melegedett, 2 és fél óra után már szakadt rólam a víz is ;-)) de akkor már csak 1-2 mm-es különbségek voltak illetve 2 zsák forgácsom is lett (0,1-0,2 mm vastagsággal) gyújtósnak.
A 3. szálnak már nem kezdtem neki mert abban csavarodás van...
Ha esetleg valaki tervezi eladni az eresztő gyaluját ... gondoljon rám ;-)
A másodlagos élt még ki kell alakítani mindegyiken. Bejáratott élezési módszerem viszont nincs, ezt a témát fogom a következő napokban körbejárni...
Szia!
Én hagynám azt a másodlagos él dolgot egyenlőre, Én tanuló koromban egy hétig csak éleztem. Persze jó ha valaki tanácsot ad és gyakorlatban meg mutatja.
Én hagyományos vizes és olajos köveket használok van vagy 6-7 db ebből három van folyamatosan használva, Én menet közben is meg fenem a vésőt így mindig jó állapotnak örven az él.
Gyakorlás, gyakorlás. Az a gépi köszörülés dolog nagy odafigyeléssel szerintem megtanulható és nem muszáj él-ig köszörülni, de hűteni az egy fontos dolog.
Szerintem is jól beszélsz, amig a véső vagy a gyalukés nem csorbul bőven elég a vizes kő és valami keményfára ragasztott marhabőr darab. A másik az, ---- egyéni problémám----- hogy nekem nem tetszik amikor a kb 175mm-es köszörűkövön a vésőm holkeres lesz, ezért ha volt ilyen elvittem köszörűshöz.
Lehet jók az információid, valahol én is olvastam, hogy pl a japán vésőket nem szabad ütni, legalább is nagyon nem, inkább csak a tenyér csukló közeli részével és a nagy fogásokat szintén el kell felejteni.
"....a véső a hátlapjánál vágja az anyagot, azonban a homoklapnál tömöríti is. Addig jut be az anyagba a véső, amíg eléri a fa tömöríthetőségének határát. Ha ez megvan és még ütünk egyet, akkor csorbul a véső."
Biztosan bennem a hiba, de ezt nem értem. Mitől csorbul az él amikor nem tud tovább menni?
Pedig de. Ha valaki 40 éve mindennap 3x használja annak tökéletes megoldás. Annak aki csak félévente egyszer nyúl hozzá az számára ez maga a szerszámgyilkos.
Kezdő ne akarjon nagy fordulatú köszörűn magas széntartalmú szerszámacélt élezni. Főleg ne olyat amelynek darabja is kiba* drága.
Saját magam is a köszörűre csak az apóstól örökölt "nemsajnálom" típusú vésőket engedem fel, mert az él közelében tizedmásodpercek alatt kékül ha kicsit is nem figyelek oda vagy rosszul nyomom meg.
Még egy gondolat ide: Ezért mindegy, hogy az ember mivel üti a vésőjét (fával vagy fémmel), mert ha nem üti túl, akkor a nyele sem megy tönkre szinte soha.
Egyáltalán nem biztos, hogy a te esetedben is ez van, de az egyik leggyakrabban előforduló vésési hiba az, amikor túl mélyre próbál valaki jutni egy fogással. Elég csak egy kis ütéssel több a kelleténél, máris kicsorbult a véső éle. Ennek az az oka, hogy a véső a hátlapjánál vágja az anyagot, azonban a homoklapnál tömöríti is. Addig jut be az anyagba a véső, amíg eléri a fa tömöríthetőségének határát. Ha ez megvan és még ütünk egyet, akkor csorbul a véső.
Uhh, ettől elhajolna a köszörűm burkolata :) Vettem a piacon egy viharvert Narexet, a köszörűn letoltam a csorbát róla, a többit már kövön el tudtam végezni az élezőkocsival. Míg nem volt köszörűm sima, smirglipapiron kezdtem az élezést, isdőigényes, de az alapot meg lehet adni, hogy az ember a kövön folytassa.
Vannak olyan gépek, amik nélkül kicsit lassabb, vagy kényelmetlenebb a munka, de azért megoldható. Nem kell mindenképpen pantarouter vagy Festool domino egy csapoláshoz pl., vagy ötféle csiszológép a szép végeredményhez.
De ha rendszeresen használsz minőségi kéziszerszámokat, akkor nem gyorsfordulatú köszörűn élezed őket, hanem minimum egy finom élezőkövön, amit egy életben egyszer kell megvenni.
Azért egy vérbeli hobbiasztalos nem nyugdhat addig amíg egy ilyen olcsón megoldható problémára el nem költhet "pár" tízezer forintot! Ide minimum egy Scheppach de lehetőség szerint egy Tormek élező-rendszer dukál!! :D
Meg lehet azt tanulni kézből is csinálni. Vegyél egy olcsó vésőt és egy olcsó követ. Szánj rá két-háromnaponta fél órát hogy semmi mást ne csinálj, csak élezz, tanuld a tartást, nézd meg, hogy mikor milyen élt sikerül képezned, stb. Egy hónap alatt benne lesz a rutin a kezedben. Érezni fogod, hogy mikor fekszik fel a penge éle. De ha nem akkor tovább gyakorolsz. Kárt nem tudsz okozni hiszen ezt a vésőt erre a célra vetted, ha elcseszed hát elcseszed. Kijavítod egy másik kéztartással stb.....
Utána ha már megy, (vagy időnként közben is) megpróbálkozhatsz a "valódi" vésőkkel is amikor éppen úgy látod ráéreztél.
Gratula, nekem is pont ez a készletem van, nagyon jó cucc.
Élezéssel kapcsolatban néhány tipp: mi nem napi 10-12 órát használjuk ezeket az eszközöket, úgyhogy a reprodukálhatóság miatt inkább szerezz valami céleszközt. A Veritas élezősegéd nagyon jó, vagy ha gépesíteni akarsz, akkor ott a Tormek. Az több egyéb dolgot is megold és csak egyszer fáj.
A Kirschen jó anyagokkal dolgozik, de a gyárból sajnos nem használatra készen jönnek ki a vésők, mint pl. Lie Nielsennél. Első használat előtt a hátulját simogasd meg finom gyémántlapon (vagy ami van) és nézd meg, hogy az első 1-2 cm teljesen sima-e. Valószínűleg nem lesz az. Addig kell simítani, amíg az élezési karcok mind egy irányba mutatnak.
Sokkal éltartóbb lesz a véső, ha nem csinálsz másodlagos élt. Ha tudod reprodukálni szöget, akkor nem tart az élezés sokkal tovább egy vésőnél (ezt a mondást széles gyalukésre már nem tartom. :) ).
Értem amit mondasz és van is benne valami. Két oka lehet annak, hogy gyorsan elmegy az élük: -vagy puha egy szerszám és könnyen élezhető, vagy kemény és nehezen élezhető. Ezek nem kemények. -"túl ütöd" őket. Ezt ha van rá igény akkor kifejtem, máskülönben nem okoskodnék fölöslegesen.
Rég nem néztem Matiast azaz Matyit. Le vagyok döbbenve mennyit fejlődött ez a faszi . Teljesen kicserélte a gépparkját. Minden makita , a kézi marógépje is akkumlátoros .
Szerintem a makita felfigyelt rá és ammellett hogy a gépeket odaadta, még két marék pénzel is támogassa. Most már nem szövegel annyit ,dolgozik.
Ezek nagyon cuki darabok. Lehet egyenként is csemegézni belőlük, párnál elgyengültem én is, hol máshol mint ... és mindegyik ilyen bársonyos kis dobozban jön.
Ezért tökjók lehetnek akár ajándékba, "nagy gyalumániásoknak".
Kivételesen :) igazad van. Szerintem is elég az egyik. Mondjuk a facsavar + párostipli + ragasztó + lamello + domino + excenteres konfirmátorcsavar együtt a tuti. :)
A csavar nem rögzít oldalra elcsúszás ellen, a csap meg széthúzás ellen.
Hát ezt furcsállom egy kicsit, mert részemről a passzív (nem facsavar-menetelt) lapba is a külső átmérő alá szoktam fúrni - vagyis a magméretnél nagyobbra, de a menetméretnél kisebbre).
Így hát ez elég jó tartást ad oldalirányába is - mondhatni normál terheléssel nemigen lehet oldalirányba elmozdítani a darabot.
a csap meg széthúzás ellen.
Továbbra is normál terhelésről beszélve, egy mindkét végén alaposan beragasztott csap elég jó ellenállást tanúsít (ki)húzó irányba is - pláne ha 8-10 centinként van egy-egy.
Részemről erre egy ragasztóval teli "cumit" használok - amit a tipli-furat aljáig tolok be és alulról felfelé tömöm ki a furatot ragasztóval. A tipli beverésekor persze kijön a felesleg - de annyi baj legyen.
Egy idősebb szaki olyat is mondott, hogy ragasztás előtt vizezzem be a furatokat és várjak 10-20 percet és csak utána toljam be a ragasztót. Szerinte lassabb ugyan - de sokkal ellenállóbb kötés jön így létre.
A csap és a csavar a gépészetben két különböző dolog. A csavar nem rögzít oldalra elcsúszás ellen, a csap meg széthúzás ellen. Ezért kell mind a kettő. Csavar helyett lehet tenni ragasztót.
én úgy fogom összeilleszteni, hogy megtiplizem, ragasztom, majd összehúzatom bútorcsavarral,
Csak kérdem, hogy miért nem elég csak a tiplizés, vagy csak a bútorcsavar?
Én vagy ezt, vagy azt használtam - mindkét megoldás prímán működik egymagában is.
Pl. egy marhanagy, több korpuszos, 30 m2-es irodát betöltő komplett irodabútor-együttes minden elemét csak tipliztem... a konyhabútoraimnál viszont már elkanászodtam és csak csavarozást alkalmaztam.
Szeretetteljes Karácsonyt kívánok Mindnyájatoknak, valamint jó egészséget, sok örömet, és "hobbiasztalos" kihívásokban és sikerekben is gazdag Boldog Újesztendőt!
(Egyúttal megköszönve Mindenkinek, aki javaslataival és tapasztalatai megosztásával 'terelgetett' a gépválasztás útvesztőiben. Sok hasznosat tanultam Tőletek.)
Nem én minuszoltam , én csak azért reagáltam mert nekem annyira sose jöttek be a Pinokkió (fapina) típusú csajok. Az arisztokrata vonások felemlítése csak poén akart lenni.
Szia! Én hasonló munkálatot tervezek a téli szünetben, csak nem polc, hanem cipős szekrény lenne, én úgy fogom összeilleszteni, hogy megtiplizem, ragasztom, majd összehúzatom bútorcsavarral, ez pont erre van kitalálva, persze ha nem zavar oldalt a csavar feje, bár síkban lesz. Jó munkát kívánok, én most fogok hozzákezdeni.
Pedig meglepődnél ... hogy a Farm VIP elődöntőse :D Vasvári Vivien. (igaz, ettől sem lesz épp őstermelő). De mindegy is, mert a tyúkok miatt tettem be, nem miatta. Őcsak dekoráció.
De befejeztem, vkinek látom nemtöccik. Megjött mínuszmanó, hagyom hát érvényesülni. Én meg megyek oszt folytatom a CNC-met, lehet az hasznosabb :D
Az "unijóban" nem egységes az áruk minősége - ezt már pár éve tudjuk. Vannak ugyebár a termelők és a fogyasztók, az egyenlők és az egyenlőbbek. Miért pont ez lenne kivétel?
Egy nyugati ember nem ér rá állandóan fenegetni a vésőjét, a "balkáni" meg örüljön annak az illúziónak amit kap... :(
Megvagyok győződve, hogy hiába a védjegy rajtuk, nem azonos a minőség. Pacman készlete ha jól tudom külföldi rendelés és nincs baja vele A Bauhausban vettem pár éve 1 db 12 mm -est, hát......
"Én az idők folyamán beszereztem 2-50-ig mindegyiket. Hát van még ami szűz közülük."
Nem mindegyiket. :D (Védelmedre legyen mondva, hogy maga a linkelt lista is hiányos.) És bár nekem nincs meg mind, csak válogattam néhányat, illetve a doboz sem gyári csak magam ütöttem össze, viszont van 3 mm-es darabom belőle.* :P
Szép készlet, a Jézuska nagyon jó volt hozzád :) Használd egészséggel!
Én az idők folyamán beszereztem 2-50-ig mindegyiket. Hát van még ami szűz közülük.
Másodlagos él: szerintem - bár biztos van más is - de az egyik legjobb eszköz erre a Veritas élezőrendszere. A görgő amin gördül, többállású. A "normál" állásban a fő élszalagot gyöntölöd, elfordítva kissé megemeli azt és a másodlagos élt képezheted ki. Vagy tarthatod karban, merthát elsőkörben ugye - ha nincs nagy csorbulás - csak a másodlagos élt kell, jó esetben csak megfenni. Ezzel a Veritassal arra kell ügyelni, hogy ha több vésőt élezel egymás után, ne adj' isten egyiknek épp most akarsz másodlagos élt képezni ... ne felejsd el épp melyik állásban van a görgő. Én volt hogy így tettem ... nem olyan jó 5 perc húzgálás után rájönni :D
Élező felület meg: King vizeskövek, ATOMA gyémántlapok. Kőről még amit hallottam, és itt dicsértek többen és emberi áron van, a Haidu vizeskövek. De van aki üveglap+vizes csiszolópapír kombóval tolja. Aki ezt szabadkézből teszi, annak minden elismerésem, nekem a normális élszalag csak a Veritas-szal jött össze.
A Scheppach élezőt vésőn még nem próbáltam, legközelebbi vésőélezéskor minimum a bőr+pasztát megkapja róla. Tormekesek erre is istenítik az eszközt, bár ott a másodlagos élszalag biztos nem olyan egyszerű (bár nem tűnik lehetetlennek). A Veritas erre nagyon ki van találva.
Majd számolj be, hogy vált be. Nekem egy kicsit csalódások voltak mind a vésői, mind az esztergakései az éltartósság szempontjából. Nagyon jól, borotvaélesre meglehet őket fenni, de könnyen kicsorbulnak és az elességüket is hamar elvesztették. Olyan, mintha nem lennének kellőképp megeddzve. Lehet csak én fogtam ki egy rossz szériát. Természetesen azért sok örömöt és balesetmentes munkát kívánok vele.
Szerencsére van ilyen. Jó helyen "akadt meg" a szemed, milkor őt választottad és úgy tűnik ez kölcsönös... Ehhez csak gratulálni lehet és legyen mindig ekkora megértés, összetartás közöttetek!
Ahogy azt hiszem pacman írta a " gesztus a lényeg".
Szegény csajom agyon küzdötte magát, hogy kapjak valamit. Tudom, hogy régóta akart egy dominót nekem, de eddig nem éreztem hiányát, nem jött olyan munka és különben is pocsék éven vagyunk túl. Szóval nem engedtem neki! Aztán el kellett menni vele Hobbitékhoz az üzletbe, remélte majd valamin meg akad a szemem. Ő festool mániás, szerinte gyönyörűek azok a gépek, nagyon tetszik neki a rendszer és különböző systenerek. Majd következett a Dictum oldalának nagyképernyős lapozgatása...de itt sem engedtem neki. Még valami "makert" keresett, mert látta, hogy ilyesmi videot nézegetek, de nem emlékezett, hogy pontosan mit is kell keresni.
Azt hiszem, a legnagyszerűbb ajándékot kaptam egy ilyen társsal, a lehetőséget, hogy gyakorlatilag bármit kívánhatnék. Csak hüledezve olvasom, hogy itt milyen meccsek mennek bizonyos szerszámok megszerzéséért.
Én nem értem mi van itt .. vmi építészverseny?? Stolaz, Success ... már csak a harmadik művész, SchefferJ jelenjen meg valami japán teaház vagy pagoda-stílusú etetővel, én rögtön kardomba dőlök :D
Bútorlapban gondolkodsz vagy tömörfa bútorban, mert nagyon nem mindegy - szerintem.
Ezek a 15-16mm-es bútorlapok elég felejtősek, kizárólag az olcsósítás jegyében csinálják őket. Ami bútorokat láttam belőle, azok elég szar minőségűek voltak, borzalmas stabilitással.
Ha tömörfából akarsz bútort csinálni, az egy más műfaj.
Szóval első körben szerintem azt kellene eldönteni, hogy a fatelepre vagy a lapszabászatba indulsz :)
"2 cm vstag fenyőlapot nagyon vastagnak találom, nehéz lesz az ajtó, a polc, meg úgy minden."
Nem kell az egész ajtót ilyen vastagra csinálni, elég, ha a kerete megfelelően erős. A betét lehet vékony. A polc meg méret kérdése. Van, hogy annak "semmi" sem elég erős.
A 18-as bútorlapot nem találtad nehéznek, fenyőből meg ugyanez nehéz?
Szerintem a zsanér sem állna meg a 10mm-es fában max 8mm-es csavarokkal. (igaz, nem tudjuk, hogy mekkora ajtóra gondoltál)
UI: Gondolom nem mindegy hogy könyvespolc vagy ruhásszekrény. Úgy általában értem a kérdést. Mint a butorboltban.. ott is a szekrény az szekrény.. általános felhasználás. Valami ilyesmi értékre lennék kíváncsi... Ha van.
Szia!
A, Én asztalos vagyok és szakismeret, valamint gyakorlati órákon tanutam három évig. Lehet, hogy van olyan könyv amit Te keresel nem zárom ki a lehetőségét, de asztalos szakismeretben biztos vannak szabványok, leírások, példák, méretezések. Javaslom olvass egy kicsit és ha nem értesz valamit szívesen segítek.
B, Elmész egy bútorboltba és lemásolod a neked tetsző darabot, akkor nem lősz mellé.
Amin most gondolkodom, az vagy csúszó ajtó lene (görgös csapágyon) vagy felfelé nyíló, sima zsanérokon.
Azért gondoltam vékonyabbra, mert igaz hogy a régi bútoraim 20mm-esek, de az összes újabb (értsd kb 10 éven belül vásárolt) minden polca, oldala, fala 15-mm es butorlap (van ami 16, nehezen tudom eldönteni melyik).
Ezért gondoltam, hogy elég lenne a vékonyabb is. 2 cm vstag fenyőlapot nagyon vastagnak találom, nehéz lesz az ajtó, a polc, meg úgy minden.
Mondjuk az biztos, hogy kivetőpánt nem állna meg a 10mmes lapban...
Vehetjük ökölszabálynak, de a hivatalos neve a szabvány.
A bútorlapok vastagsága zömében 18-20 mm. Ez érvényes más faipari lapanyagokra is.
Természetesen létezik eltérő méretezés is, de a használatos cuccoknak kb. a 90-95% ez.
A válasz egyszerű, mivel ezekhez a vastagságokhoz vannak gyak az összes szerelvény is méretezve.
Pl. hiába akarsz te olyan épületajtót gyártani aminek a zárófalca mondjuk 19mm mély, ha képtelen vagy hozzá olyan zárat feltenni ami beleférne ebbe. Mert nincs ilyen zár...
Azt szeretném kérdezni, hogy van e valami általános szabály a szekrények falvastagságára? Fenyőből szeretnék, de nem tudom milyen vastag legyen. Az ajtónak gondolom 1 cm elég (itt nem is kell vasatagság, nincs súly, amit tartania kelle, de a vetemedés miatt (gondolom) nem lehet hajszálvékony).
De a polcok és a szekrény falak? Mint a butorlapok vastagsága? Az elegendő? Vagy vékonyabb is lehet?
UI: Gondolom nem mindegy hogy könyvespolc vagy ruhásszekrény. Úgy általában értem a kérdést. Mint a butorboltban.. ott is a szekrény az szekrény.. általános felhasználás. Valami ilyesmi értékre lennék kíváncsi... Ha van.
Bármelyiket is választod, az igazi feladat a retusálás lesz. A viaszos megoldások lefordulnak egy ilyen sarokról, és utólag már nem színezhetők. Illetve igen, de az arra való spéci tollak nagyon drágák egy ilyen javításra viszonyítva.
Szia! Sajnos a bútorlap nem igazán javítható, de azért nem reménytelen. Én leszedném a régi ézárást, a kitörést kikenném valami gyorsan kötő gittel, megcsiszolnám, hogy a sarok forma hibátlan legyen. Vennék 0,4-mm es abs-t, ha jól látom Egger 3704 Aida Dió színben, azt kontakt ragasztóval felraknám, így már csak egy pici hiba látszódna a sarok felső részén, amit egy csepp viasszal el lehet tüntetni.
Alkalmazás: Kéz-melege meglágyítja annyira, hogy műanyag vagy acél spatulával a helyére kened, síkra húzod. Sajnos sérülékeny.
2, Keményviasz, színben egyező legyen. Ezt csak forrasztó segítségével lehet a helyére ömleszteni(alacsony hőmérsékletű kb. 120 fokon). Utána síkra húzod, fényesíted:
Nem, ezt maróval csináltam. És közben rájöttem, hogy kellene egy maróasztal.. Na jó, fűrészeltem is hozzá. Amit viszont tapasztaltam, hogy van 3mm-es mdf-vagy hdf lapom, A4-es méretű, és ha baból vágok csíkot, akkor a közepe homorú lesz.
Én fúrnék még azokba az oszlopokba alul 1-1 8-10mm-es lyukat és ragasztanék bele ~10cm hosszú tiplirudakat. Azokon szeretnek a madarak megállni és nézelődni* mielőtt bemennek az etetőbe.
* felmérik a környezetet, hogy nincs-e valami veszély.
Köszi Zoli :) Azért nem olyan cizellált, mint Stolaz Makovecz-etetője, azon azért lehidaltam. Majdnem el is ment a kedvem az etető építéstől :D De mivel igen fontos személyeknek készül rendelésre, (öcsém kisfiai, nagyapó rendelte), ezért megcsináltam.
A tető amúgy érdekes történet: az offon kértem tippet, hol lehet venni pl bithumenes fedőanyagot, keveset. Paco javallatára (legyen rétegelt, kenjem le jól, mire elöregszik addigra a gyarekek is megunják az etetést bőven, igazat adtam neki) rétegelt lemezből akartam csinálni. Aztán az OBIban sétáltam, pont az építési részlegen mikor megláttam kb. ezt . Nem hittem el hogy pont tető alalkúra van hajtogatva, és a méret is stimmel, széltében pont jó, hosszában meg kijön a kettő bőven. Gyorsan újraterveztem, vettem egy darab olyat, a többi a galériában is látszik. Ilyenek lettek, lekentem őket Auro 121-gyel, 2x, igen jó narancsillatuk vanm tőle (egy ideig, de nem az illat hanem kis védelem volt a cél):
Griff: "elég komoly mennyiségű anyag van benne. " - most kíváncsiságból lemértem, mindenestül 3.2 kg súlyú. Ja, nem volt kedvem a 27x50 -es tölgy leceket még tovább osztani - igen, kicsit bumfordinak tűnik a váz, viszont így igen, nem libeg annyit :)
409: a rács az aljára a megrendelő kérése volt :) Azaz fateré. Állítólag így viszonylagkevesebb a piszok. Maradt még valami régi rostából anyag, megpucoltam, abból lett az alja.