"fogjon egy darab fát, aztán vágja el vele, csak feltűnik:"
Ez a rész csak most esik le .. jahogy a gép már náluk van, elküldted? Akkor tényleg vághatna párat vele. Küldj nekik fát is hogy ne érje szó a ház elejét.
Szépen, valahogy fentre fixe rögzített telóval (ne az asszonyt vagy a havert kérd meg hogy fogja), világítsd jól meg, erre szánj időd hogy jó legyen a felvétel.
Aztán persze lehet ezt a szerkezetet se fogja érteni, én kölcsönkérnék egy mérőórát (ha kell, küldök neked. Komolyan! Van kettő.), és azt is levideóznám.
Figy, az 1.5 tized (!) is kurvasok, nem a 2.5mm. Nemcsak a vágásod nem szép, hanem szép lassan szét fogja verni a csapágyazást meg a fogaskerék-áttételt is.
Ma hívtak a Dewalt szervízből, hogy mi is a baja a gépnek. Mert a boltnak elküldtem a fényképeket, de ezek szerint nem továbbították :( Mondtam az embernek, hogy rezonál a lap. Nem igazán értette. Mondom, fogjon egy darab fát, aztán vágja el vele, csak feltűnik:
Áhh, ez régi sztori még oroszóráról, tanár kérdezgette a gyümölcsöket, én meg mondtam, hogy balalajka. Azt mondta, az nem gyümölcs. Pedig - mondom - a nyírfán terem! (Nyírfa ága sej kifaragva... talán ismerős a nóta)
Ma beszéltem az IGM-es ügyfélszolgálattal. Azt mondták, hogy regisztráció után alapból adnak 5% kedvezményt, de több termék vásárlása esetén magasabb kedvezményt is adnak. Már írtam nekik levelet, hogy szeretném megkérdezni kettő Laguna gép vásárlása esetén mennyi kedvezményt tudnak adni? A telefonos hölgytől azt is megkérdeztem, ha a két gépet Magyarországra, két különböző címre kell szállítani, akkor ingyenes-e a kiszállítás? Azt mondta, mind két címre ingyen szállítják ki!
Amíg elmész érte, meg utazol, meg utánfutózol addig kellemetlen kiadás, fáradtság. De amikor összeépíted, elkészíted az első vágást, akkor a korábbiakat mind elfelejted, és eltörpülnek a "birtoklás" ténye keltette hormonok által!!!
Köszönöm az infót! Nekem Suzukim van, abba biztos nem fér be. Viszont van az autón vonóhorog, tudok bérelni utánfutót és elmenni érte. Oda vissza legalább 250 kilométer, plusz az utánfutó, legalább 10.000 Ft kiadás, és egy fél nap. De mondjuk még ez is beleférne.
A potenciális Laguan 14bx vásárlóknak még 2 kis infó:
- faesztergályosok - akik durva, erőltetett kanyarításra használják a gépet, amikor farönkből nagyolják az alkatrészt - panaszkodnak "internetszerte", hogy a kerámia szalagvezetőt nem lehet eléggé megtépni és elállítódik. Szerintem átlag asztalosipari kanyarításokra bőven alkalmas és ezt támasztják alá L. Fantasy gyönyörű munkái is, de tény, hogy a pici műanyag tekerentyűket nehéz kellőképpen megszorítani. Szóval, aki 30 centis rönkből akar naphosszat kanyarítani, olvasgasson ennek utána vásárlás előtt.
- szállítás: egy db nagy tégla alakú papírdobozban érkezik (kb 190x70x65cm), ezen belül profin hungarocellbe van ágyazva a gép. Igaz, hogy közel 150kg, de fektetve, csúsztatva viszonylag könnyen pakolható, mozgatható. Kellő méretű autóval (akár egy Renault Espace) szvsz két markos ember egy molnárkocsival elboldogul.
Egyik kollégámnak van egy ládája. Lőttem pár képet róla. Azt mondja talán szovjet. A külmérete: 1200x400x200mm. Az alja és a teteje hajópadló szerűen 3 darabból illesztve. Ennek a sarokkötése egy acél winklivel volt megoldva szegelve. Az oldalai vagy nagyon szépen vannak ragasztva, vagy egy darabból vannak. A fedélen és az alján van keresztben 2-2 léc, 50mm széles. Fogantyú nyomát nem találtam. Minden anyag vastagság 20mm.
Sajnos a fedelet felvágták polcnak, így arról nincs kép.
Már vissza is hívtak! Azt mondták, hogy január vége, február eleje, amikor tudják szállítani. Arról is tájékoztatott, hogy három gép megrendelése esetén a rendelés leadásakor 40%-ot ki kell fizetni előre. Ez még nem is lenne gond, viszont mondott egy rossz hírt is! Mégpedig, hogy a három gép megrendelése esetén csak egy szállítási címre szállítják ki a gépeket, és ez ingyenes. Vagy a Kentech Kft. Budapesti telephelyére rakatjuk le, és onnan mindenki megoldja a szállítást.
Aztán a végeredmény egy kezdőnél---- hát a fene tudja. Dörzsölt politúrra vevő vagyok (de azt meg leginkább tölgynél alkalmazzák), a rendeset már próbáltam komoly szakembertől tanulni, de az egy másik liga.
Lacquer eredeti google meghatározása. szerint . Tehát sellak alkoholban oldva. Készen nem tudom, hogy lehet-e itthon kapni. Többiek használtak/csináltak már ilyet? Én szívesen kipróbálnám.
Én mostanában a műhelybe készült bútorokon két dologgal kísérleteztem: vízbázisú poliuretán (ilyen, csak selyemfényű), a másik műgyanta alapú lakk (ilyen) . A polit két rétegben vittem fel ( Steve azt mondja a videóban, 3-4 réteg kell), nekem nem nyerte el a tetszésem annyira, viszont tényleg gyorsan szárad. A műgyanta alapúban az tetszik, hogy két rétegben már elegendő és nagyon szépen "kidobja" a fa szerkezetét vizuálisan :) kicsit ad egyfajta 3d mélységet, ami nekem bejön.
Szia, Esetleg azt lehet tudni, hogy ha összejön 3 gépre a rendelés mennyi lenne náluk az átfutási idő? Nekem is figyelő listán van a 14bx szalagfűrész, de IGM-nél folyamatosan tolódik ki az elérhetősége.
A fűrészasztalom az készen van annak mérete 104*114 centi és egy parksides fűrészre raktam egy duplungolt sima fehér bútorlapot mert magának a fűrésznek nagyon egyenetlen volt az asztala pláne a toldókkal együtt.
A maróasztalt 100*50 centisre tervezem , a dekopír meg a youtubos videok - az ugye olyan lesz mint egy feltét - szerint készül majd , és később a gyalumat építeném be még valamekkora asztalba úgy max 1 méteres lenne.
Ami foglalkoztat egy ideje: a youtube videókban felületkezelésnél jelentős különbséget tesznek a polyurethane és a lacquer között. A polyurethane nálunk a lakknak felel meg, ugyanúgy van belőle víz és oldószer bázisú. De mi a magyar megfelelője a lacquer-nek? Ez nem lakk, kifejezetten nem ajánlják az ecsettel felvitelt, inkább olajszerű, de a végeredmény lakkhoz hasonlít.
Szép estét ! Maróasztalka, dekopír asztalka készítéséhez megfelel-e a nyír rétegelt 15 millis vagy muszáj a drágább bükköt venni? Bútor-vagy forgács lapom meg van de inkább meghallgatom a véleményeteket. A csúszásmentest is néztem de az a nyírhez dupla árban van itt Kaposváron.
Uhh, ez nagyon jó! Mikor írtad a videó alatt, hogy villás fa, hát csak néztem mint borjú az úja kapura. De így tökéletesen értem, és tényleg egyszerű kis segéd. Meg is csinálom. Nagyon szépen köszönöm. (Közben megszólalt a videós vér is, csinálhatok róla egyszer egy videót? :-) )
Még párszor meg kell nézzem, de kezdem emészteni. Nagyon elgondolkoztató, hogy a probléma része az, hogy asztalba fogott maróval csináltam! A marógépen rendes fogás van, van tömege, ha a munkadarab rendesen rögzített érzem hogy mások lesznek a viszonyok.
Van egy pár darab valahol egy doboz alján, amit nem martam meg, mert örültem hogy készen vagyok. Ha megtalálom, megcsinálom a befogót, amit rajzoltál nekem.
Nagyon köszönöm, az ilyenekből tanul az ember. A semmiből nem találok ki egy ilyen befogót, pláne hogy csak túl akarok lenni rajta.
Marás, először a fogantyú belsejét marnám. Két darabból álló rögzítő-sablonban úgy hogy a marókés kifutásnál és bemarásnál ne szakítson semmit. Kézi felsőmaróval csapágyazott marókéssel marás 1. 2. a képen.
Külső marás: Asztalba rögzített vezető melletti marás, A stellert a marókéssel átmarjuk.
Tehát lefutómarás a fogantyút merőlegesen vezetjük (ha képet nézzük balfelső és jobbalsó végek) a marószerszámra tolófa segítségével, ezzel meg akadályozva a leszakadást.
Fogantyú vízszintesen hosszú külső él marása, majd a maradék rövid külső-vég toló-fával.
Fiókot kihúzod teljesen, majd a legelejet ket oldalon megfogva egy határozott felfele húzással / rántással kiugrik a sínből (nem kell izomból csinálni). Olyan hangja lesz, mintha eltört volna valami, de igazából nem :)
Visszarakni pedig csak siman ráilleszted a sínre, majd betolod a fiókot. Mire beér, be fog ugrani a helyére. (ergó nem kell beleerőltetni)
ha az excentercsiszoló (metabo) egyszer csak elkezdi ledobálni a papírt(makita), lehet valamit segíteni rajta-érdesítés, ilyesmi-avagy cserélni kell a fejet/tapadófelületet?
Szó szerint "egyszer csak" történt, napok óta csiszolok problémamentesen oszt most megbolondult de annyira, hogy a friss ropogós papírral nem tudok tíz másodpercet csiszolni és már kicsúszik oldalra.
Utolsó alkatrészt csiszolnám egy franciaágyhoz, hát most bebaszott...
Ez a "teleszkópos" elszívó jópofa. Lehetnek olyan feladatok, mint pl. a videón bemutatott marás, ahol jól jön. Én viszont amellett tettem le a voksomat, hogy az elszívó adapter ne a motorra legyen kötve, mert ha sokat változik a Z mélység menet közben, akkor vagy nem fog néha az anyagra zárni a kefe, vagy túlságosan is neki lesz nyomva, úgy, hogy már abból probléma lehet. Szóval nekem a Z tengely mozgásától függetlenül, fixen beállítható a magassága, amit marás előtt úgy választok meg, hogy a kefe a kellő mértékben nyomódjon az anyagnak.
Szia! Ígértem ilyen a dolog. Egy palló-véget keresünk és abból készül a dolog. Mivel hasítva ékelünk így csak finoman a szorítással, ha megkedvelted akkor menetesszárral összecsavarozod. Villa mélysége is opcionális. kb. 50 mm Gábor
Igen. Ha egy nagyobb deszkát tettem rá, és azzal nyomtam, kevésbé rántotta, mert nagyobb a tömeg. De így is megcsináltam annyit amennyi kellett, és örültem, hogy kész.
Ez bükk. Szép egyenes szálú. Négy ferde éle van, amit le kell kerekítni. (bal, jobb ; alul, felül)
Ezek közül kettő elkerülhetetlenül bukó. A jobb felső pl klasz, mert a normál irányba forgó maró szépen nekinyomja az alatta levőnek az anyagot, amikor átvágja. De a baloldal az probléma, mert ugyanaz a maró szépen alányúl a kilógó végeknek. És mindegy hogy hegymenetben vagy lejtmenetben marok (nemtom hogy mondják igaziból).
Az egyik az állványcsavarok. A sógorom vízgázfűtésszerelő, ezt a csavart használja. Ezt is el lehet tépni, de nagyon nagyon kell akarni. Látszik, hogy a menet nagyon sekély, csak azért van, hogy behúzza magát a tiplibe. A tiplivel együtt adják, valamivel egy százas felett.
Köszönöm, kedves a felajánlás de meg is hülyülnék ha nem magam készíteném ezt el :) Illetve látszólag kicsi is a nyaka, bár lehet bőven csalóka a kép, de ha az elszívó csatlakozója normál porszívóra készült (35mm), akkor a maró felé eső nyak tuti kicsi (nekem oda 62mm-es átmérőjű csatlakozás kell).
De már megvetten a sörtének valót, a tetejének valót, kísérletezni is szeretnék hogy mi adja a legjobb megoldást, nézelődök is még bőven a témában, pl ezen a "teleszkópos" elszívóadapteren jól leültem, elég hatékonynak tűnik.
Vectric: lehet, de nemcsak open vectorok voltak. A probléma igazi megoldása az az lesz mikor jól megismerem az összes eszközt (CNC, szoftverek, stb) a témában. VCarve Desktop-ot telepítve kb 1 hete láttam először :) Addig csak videókon. Plusz akkor ha már meg lett említve a téma, akkor köszönöm Varga Rolandnak a VectorMagic-es tippet. Laposra verte 10 másodperc alatt az összes általam talált, nyilvánosan elérhető Fradi logó eredményt, engem meggyőzött. Nemhogy nyitott vektort, vagy hurkot nem csinált, de teljesen marásra kész eredményt produkált, az alapbeállításaival. Jó, lehet hogy volt 20 mp is, míg analizálta a PNG rajzot. De azt tökéletesen tette.
Páran már biztos unják a banánt viszont kérdeznék is még szakmait. De hogy ne offoljam szét már nagyon a hobbiasztalost, privátban, a publikus freemailes címeden.
Igérem most már csak akkor jelentkezek valamivel, ha hobbiasztalos szemmel is értékelhető az eredmény. Bár ma már - ahogy nézem - egyáltalán nem ördögtől való dolog bevetni ebben a szakmában sem ezt a technikát. Sőt régebben sem volt az. Max nagyobb méretű és tudású a gép amit iparilag erre használnak.
"A Kongsberg eltöri a szerszámot ha hiba van a rajzban. ... akkor azon a ponton kiakad és ránt egy nagyot a fejen. Szerszámnak annyi."
Nnna, akkor meg is értette szerintem mindenki, miért nem olyan olcsó ez a technika és csak "nyomok egy gombot és megy is a marás magától" :) Egy ilyen rajzban pl mennyi ilyen kis "akna" lehet vajon?
Ahol egynél is repül a 70-150-vagymégtöbb fontos marószár a kukába. Mondjuk jobb szoftver erre biztos figyelmeztet valahogy, de akkor is ki kell kukázni az ilyen huncutságokat.
tele volt "nyitott vektorral", amit egy maróprogram nem tud kezelni
A Kongsberg eltöri a szerszámot ha hiba van a rajzban.
Pl, van egy egyszerű körbe vágás.
Megrajzolod mondjuk illustratorban a stancot és egy rádiusz beállításnál az egyik sarokponton véletlenül addig tekergeted a rajzeszköz "fogantyúját", amíg húzol egy hurkot a vonalra.
Na akkor azon a ponton kiakad és ránt egy nagyot a fejen.
A 2. tömörítés is jó, de ami tényleg tuti szokott lenni: a jelszavas tömörítés (Vajk valszeg ezt értette Encrypted tömörítés alatt). Na azt nem szokta tudni kitalálni :) De a tomörítés másfajta továbbtömörítése is jó.
Igazából olyat még nem láttam (bár sokat sem tapasztaltam e téren), ami tökéletesen tette volna a dolgát, főleg bonyolultabb ábrák terén. A Fradi logó annyira még nem is az, és találtam szép, tiszta logót hozzá - de maráshoz még az is annak bizonyult, tele volt "nyitott vektorral", amit egy maróprogram nem tud kezelni. Szóval sokat kellett "ollóznom", "kötögetnem" mire a Vectric hajlandó volt a marásra lemodellezni - de még mindig 100x gyorsabb, minhta nulláról kellene megrajzolnom. Szóval jöhet, és köszi! Mailem publikus.
Hát a fél centiért tényleg nem érdemes hozzányúlni. A képen úgy tűnt, mehetne még 6-8cm-t, azért az már hozna, de ha odébb került a végleges végállás, akkor mindegy. És azt is megértem, ha nem akarsz újragyártani :) Nekem is vannak ilyen dolgok a gépen, amiről tudom, hogy nem tökéletes, de már nem akarom piszkálni, majd a következő gépen jobban odafigyelek, és beépítem az eddig megszerzett tapasztalatokat. A 0,1mm nem is rossz, nekem 2-3 századot "lötyög" a szerszám, ha kézzel nyomogatom oldalra, de ez ugye vas/alu váz. Úgyis használat során fog kiderülni, hogy mennyire hozza az elvárásokat. Ha meg leszel vele elégedve, akkor jól van az úgy. Ha nem, akkor is gazdagabb leszel sok olyan tapasztalattal, amit nem lehetett volna megszerezni mások blogjait vagy videóit nézegetve. És akkor jöhet a 2.0-ás gép ;)
A Vectrix-et nem ismerem, de ha kell én használok egy jó kis vektorizáló programot, ami simán veri pl a CorelDraw beépített vektorizálóját. Vagy csinálhatunk egy tesztet, melyik csinál szebb vektort. Szívesen elküldöm, ha szeretnéd, csak ki kell találni hogyan, mert a keygenjét egyszerűen nem hajlandó a gmail elküldeni mellékletként :) Pedig több év tapasztalata alapján ártalmatlan.
Én azt gondoltam hogy letöltesz mondjuk a netről egy formát bármit aztán nyomod a ,,marás,, gombot s a szám gép elintézi mint amikor pappírra kell nyomtassál valamit .
de ahogy írod sokkal macerásabb a dolog ? csak tegyűk fel hogy tekerőgombokat akarnál csinálni fából , elég e ha egyiket megszerkeszted s beírod hogy akarsz 100 at belőle ?
mert ha tényleg ennyi macera van vele ... viszont olyan ajándékokat tudsz megalkotni hogy mások akkor se ha a töküket levágják . szóval akárhogyis van egy sikerélményen túl ..
Az egyedieknek ki sem írta, menniyért csinálta őket :D
Ez a Fradi logós majd egy páleszkínáló lenne, haverom leendő (?) vőjének, lakásavatóra (hogyhogynem Fraduista, mindenki tévedhet ...) .
De az biztos, hogy "csak úgy" nem fogok sok ilyet csinálni, puszira :D Nemcak az idő - órákat csak a tervezéssel el lehet tölteni, vektorizálni a bitképes alapot., pl a screenshoton látható Vectric -es cuccal, annak az alapára "mindössze" 420 EUR), meg az anyag ... azért egy jó V marószár sem két sör ára. Én egyelőre kínaiakat fogok tesztelni ( 123 ).
Köszi :) Igen, irányváltásos teszteket is láttam már, még nem csináltam, de majd alkotok én magam egyet. Sztem már menni fog, elég jó haverságba kezdek kerülni a CNC G-pontjával, a G-kódokkal.
"a híd alsó lapját (és esetleg az oldalait)újra kéne gyártani"
Amellett hogy igazad van a plusz merevségről (bár sztem nem sokat adna hozzá, max egy fél centit tudna előre, jobbra menni) ... kizárt! Hogy én ezt szétszedjem, újragyártsam, hogy egy kicsitmerevebb legyen.
Megmondom miért. Két okból sem.
Egyrészt: Neeeem akarommm :D Örülök hogy összeraktam. És hogy hozza azt a pontosságot amit ~ elvártam. Amúgy nem ott lesz avégállás, kicsit jobban a széle felé, csak oda tettem hogy ne menjen túl MOST a fej az asztalon, mert ha teljesen a végére teszem akor túlmegy. De látod? Írtad hogy te majd olyanra tervezted a tiédet, hogy függőlegesen is marhass pl csapot. Vagy fészket. Nekem meg a realtime tervezés miatt lett olyan, nagyon nem voltam benne biztos, hogy a Z-tengely "szendvicse" milyen vastag lesz, motorral együtt, hát .. lesz majd alkalmam nekem is ilyen csapmarásra. :) (komolyan, egy A4-es lapot (nemhogy sketchup vagy más tervet) nem tudok mint tervet felmutatni, mindent fejben, meg számolgéppel számoltam, az alkatrész méretek alapján)
Tényleg nem azért nem csinálom, mert nincs igazad .. de azt a hídat akkor EMIATT teljesen újra kellene gyártanom. Ugyanis - és itt a második okom: az egész híd fix, csapolt, ragasztott, csavarozott. Pont a merevség miatt. Igaz így egy esetleges nagykarbantartás macerásabb, de nem lehetetlen, és én nem karbantartani tervezem hanem használni - cserébe viszont rohadt merev lett.
Kár hogy nem vagy itt, hogy nem látod, tapogathatod, nyomorgathatod .... mert úgy érzem nagyon nem bízol ebben a rétegelt hídban :) Nade ... megcsináltam a mérőórás tesztet (nem videóztam, öcsém kisfiai állandóan a nyakamban lógtak, meg nyomkodták ők is billenytűn a CNC-t, élvezték hogy mozgatni tudják - aranyosak, de fárasztóak is - hogy ezt hogy lehet bírni? max "szülőaggyal"). Aminek ugye igazán úgy lenne értelme, ha tudnám pontosanmekkora erők ébrednek a marószárra amikor egy adott sebességgelhalad, adott mélységben, és szélességben. Nade nyomkodtam, szerintem erősebben is mint ahogy egy felsőmarót tolnék (amihez ugye nem kell nagy erő), egy tized felé csak akkor tudtam menni, ha MÉG rányomtam, de olyan erővel meg tuti nem tolok felsőmarót. Meg akkora erő nem fog ébredni a gépen sem.
Tegnap láttam Savvas Papayától egy CNCs videót. Rétegelt oldal, alu keresztelem :D És mondja, hogy nem igaz hogy ez a megoldás is jobban mar mint az XCarve (ezeröccá euróért). Úgy tippelem az én megoldásom az XCarve, Shapeoko, Bee ... CNC gyártóknak 3x odaver merevségben, és azokkal is jól elvannak a userek. Ez szerintem szerkezetileg már így marad, max ha valami nagy gebasz derülne ki, akkor gyártok újra. MOst elszívás, az nagyon (!!!) kell. Ennek lesz dedikált elszívása - adott esetben sok óráig ha megy, addig mást nem tudok elszívással használni. Példának okáért erre az FTC logós "V-Carve inlay" (bocsánat, erre végképp nem tudok szép magyar kifejezést) marásra 2 óra 57 percet ír - offlline teszt Mach3-mal, 800-as fedd rate, egy tisztítómarás, és egy V-marószáras marással. És ez csak a betét, az "apa" marása. Az "anyára" még nem is csináltam tesztet:
HUN-12214: kérdezted mi az alapvető motivációm, bocsicsak most válaszolnék: pl ez itt fentebb :) nem konkrétan a logó, hanem a technika. Linkelek egy durvát, de .. nagyjából ez az ami vonz benne:
"Anya" (vagy "nő") kimarva:
"Apa" kimarva:
És a kész "vágódeszka" (bár hogy ilyenen ki vágna, azt nem tudom :D):
Rögzített állapotban kell mozgatnia a pengét. A penge csak minimálisat mozdul, a talp felől kell nézni. Nem kell a penge rögzítő csavart agyonhúzni csavarhúzóval, a fogásmélység állítónak is viszonylag könnyen kell járni (de magától ne másszon el azért). Mindkét állítókának nagy a holtjátéka ha az állításnál irányt váltasz, azt kalkuláld be.
Ez nagyon hasznos videó, köszönöm, pont így fogok vele eljárni :) Bár azt pont nem mutatja, hogy az említett lemezke az penge rögzített állapotában tud-e mocorogni.
Az maga a pe ge. És ott nyomogatva tudod beállítani hogy jobb-bal oldalon azonos legyen a fogásmélység. Tehát hogy az él parallel legyen a talp síkjával.
Nem pont ilyet szerettem volna, de azért nem küldöm vissza :)
Még az ünnepekben szétszedtem, megismerkedtünk, összeraktam, de ezen a képen jelölt elem mozog oldalirányba penge rögzítés után. Annak mozogni is kell?
Ma sikerült végre vele kimennem a műhelybe, ránéztem a talpára, a fenésére.
A talpa nem sík, kicsit sem, mintha azon a helyen, ahol a penge kijön kicsit be lenne szívódva az anyag. Ez normális?
A többi részén pici hullámosság van, szerintem azt gyorsan el tudom tüntetni, az említett helyen mélyebb.
Gyári élezése nem egy beretva, nem is számítottam rá, azért toltam rajta néhányat egy darab dión. Szerintem barátok leszünk :) Valaki korábban emlegette a surrogó hangot, amivel a kézi gyalulás jár, hogy az milyen csoda.
Eddig nem volt hozzá szerencsém, de belopta a fülembe magát :)
Nem tudom, előkerült-e ez már, de most jött szembe egy hirdetés: azt állítják magukról, hogy a legnagyobb keményfém maróbit választék náluk van az Egyesült Királyságban. Nem tudom, igaz-e, de valószínűleg valami alapja van. Ha jól értem, szállítanak ide is, de január 1-től GB már nem a vámunió része, erre érdemes figyelni. Sajnos.
Értem. Azért kérdeztem, mert én még jó 25 évvel ezelőtt készítettem egy sokkal kisebb CNC gépet (nem faipari célokra, modell építéshez). Akkoriban még nem árasztották el a kínaiak a világot az olcsó golyósorsókkal, ezért egyszerű csavarorsóval készítettem. Az kotyogott, amit a szoftver egyenlített ki. Minden irányváltásnál ráadott egy pár lépést.
A mikrolépések úgy tudom, csak akkor mennek, ha a léptetőmotor arra készült. Az egyszerű, olcsó léptetőmotorok sajnos nem lineárisak a két lépés között, tehát a mirolépések nem lesznek teljesen egyenletesek. De az is lehet, hogy ma már minden léptetőmotor úgy készül, hogy alkalmas legyen a mikrolépésekre.
Azt azért nem egészen értem, hogy jöhetett ki a 635, ha a teljes fordulathoz 3200 lépés kell. Hol hiányzik a 25 lépés?
Lőszeres ládám van itthon, ha nem sürget az idő és meg tudod várni azt, hogy odaférjek hozzá (lsd.: trabant nélkül is tudok közlekedni), akkor szívesen körbe fényképezem, meg leméricskélem...
Csak emiatt ne vegyél drágább motorvezérlőt, a jelenlegivel is 1.5 ezred milliméterenként tudsz lépkedni. Házilag ilyen pontos mechanikát lehetetlen csinálni, akkor meg minek? :) Én csak 8-as osztást használok, így is 0,003mm a lépés, szinte még ez is felesleges.
Néztem ezen a képen a végállás kapcsolódat. Ez a végleges helye? Mert ha igen, akkor a felé eső kocsikat hátrébb lehetne vinni, koppanásig a falig, így nyernél egy kis bónusz merevséget. Cserébe a híd alsó lapját (és esetleg az oldalait) újra kéne gyártani, de most már van jó géped, ami megcsinálja helyetted! ;)
A fiókra kell rakni cetlitartókat, és ráírni, mi van benne. Én már a papírdobozaimra is úgy teszek cetlit, hogy félbehajtom, alsó felére felírom, majd a félbehajtásnál a doboz élére fel tudom rakni, így a szöveget látom, de ha változik a tartalom, csak egy új lapot írok. Fióknál tartót kell rakni.
Nem káptalan az ember feje, hogy minden észben legyen
Az orsó meg a sínek azok tényleg "0 kottyanásosak". A váz meg szerintem - rétegelt ide vagy oda, rohadt merev, 30 milis rétegeltet elég nehéz megtekerni.
Namost az alapmatekot azért kell javítani, mert ugye: egy fordulkatot 200 alaplépésből tesz meg egy léptetőmotor (az enyim). Aztán: a vezérlő jön aképbe: mennyi mikrolépésre tud osztani egy alaplépést, az enyim elég egyszerűcske, a max felbontása 1/16, azaz egy kört 3200 mikrolépésből tesz meg. MIvel az orsó menetemekedése 5mm elvileg (!), így amikor be kell írni a szoftverbe, hogy 1 mm-t mennyi lépésből tesz meg, egyszerű a képlet: 3200/5=640. Namost: nekem a 3 tengelyre ez úgy jött ki, hogy X=635, Y=635 és Z=640(de a Z-t még nem kalibráltam). Ez lenne a szoftveres tuning - Mach3-on belül a szó szerint "Motor tuning" menüpontban.
A pontosságtesztes videó már ezután a kalibráció után történt. Majd szeretnék később egy jobb vezérlőt a motorhoz, ami tud 1/64-et vaqy 1/128-as mikrolépéseket is, akkor még pontosabb lehet majd a gép, mondjuk már most sem sírok miatta :)
Igen valami hasonlóra gondoltam ha volna egy honvéd kolléga s megmérne egyet . Csúf ződ festéket meg kikevertetném a festéküzletben . Az se baj ha amerikai a láda csak ne colba legyenek a méretek hiszen egyszer csináltam egy tyúketetőt aminek a méretei colba voltak megadva . Hű mennyit mérgelődtem .
Az említett teszt csak a lépésvesztést mutatja ki, vagy azt, ha megforognak a kuplungok a tengelyen. Itt most arról beszélünk, hogy a szerkezet mennyire merev, és ebből mekkora megmunkálási pontatlanság származik. De ettől még képes pontosan visszatalálni a start pozícióba.
Mit tudnátok ajánlani fahibák finomjavítására. Csiszolható, kis sérülésből sem kiporló cucc kellene. Ezekkel a hőre lágyuló cucokkal (Novoryt, Knot Filler) van tapasztalat? A drága kinyomópisztoly helyettesíthető? Köszi
Ne szerénykedj. Eszméletlen jó gépet raktál össze, a szemem kiesett amikor néztem, pedig voltam már (fuff nem mondom meg hol) acél megmunkáló gyárban, ahol valami csoda Skoda CNC csinálta az acélmegmunkálást.
Fellehetőek a neten különböző teszt marások dxf és g kód fájljai. Egyazon fájlban kismillió irányváltás, gyorsítás, lassítás és a munka végén a kezdőpontba kell visszaérnie. Általában ez a lényegük.
Azokkal érdemes tesztelni a pontosságot.
Ha szeretnél ilyet és nem találsz, esetleg ki tudok túrni neked egy ilyen csomagot valamelyik régi mentésemből.
Ó Zoli, meg Ragasz, zavarba hoztok .. de kedves Tőletek!
Inkább lelkesnek mondanám magam. Hobbycnc-s fórumon regisztrálva vagyok pár éve, de ott még egy hozzászólásom nincs, csak pislogok mint hal a szatyorban .. olyan gépeket építenek. Automata szerszámcserélős csodamasinák, meg alucsodák ... majd, egyszer én is ha sok pénzem lesz :D
Én a fiókok híve vagyok, majdnem 40 fiók van a műhelyemben mindenféle méretben. benne vannak a gépek is, meg mindenféle apróság. Nem porosodnak, megvan a helyük, nincsenek útban.
Annak idején nagyanyáméknak jó nagy hűtőládájuk volt. Mindig az aktuális disznóvágás előtt pakolták ki, és mindig volt benne még a tavalyi disznóból néhány alkatrész. :) A nagy ládáknak ez a hátránya.
Tavaly év végén én egy szekrényt dobtam össze, jó mélyet. 40 vagy 50 centi mélység, 90 széles, jó nagy polcközökkel. A sok gép elfér benne, és hamar meg lehet szokni, hogy visszapakol az ember. Még arra is van hely, hogy a polcok aljára kihúzható fiókokat csináljak csavaroknak, meg a laposabb szerszámoknak, amik nem kerültek fel a falra.
Elképedve látom hogy a Laguna szalagfűrészgép árát az IGM és a Kentech Kft is megemelte. De van még remény! Tegnap kaptam a Kentech kft-től egy levelet, hogy a náluk 360 ezer forintos fűrészgép árából adnak 12%-os kedvezményt, ha legalább három darab valamilyen Laguna gépet vásárolnak. Felhívtam őket és telefonon beszéltem velük. A kedvezményt akkor is megadják, ha három különböző személytől érkezik be hozzájuk rendelés egy időben, és az előzőleg leegyeztettük. Nekik az a lényeg, hogy az anyacégtől ők egyszerre három gépet tudjanak rendelni. Én szeretnék vásárolni egy gépet, és a kedvezményes gépre meg is van a gép ára. Még két személynek kéne vásárolni, hogy jogosultak legyünk a 12%-os kedvezményre. Igy a Laguna 14 BX 492.800 Ft lenne. Természetesen lehet más Laguna terméket is vásárolni. A Kentech oldalán lehet válogatni. https://kentech.hu/termekkategoria/002_jet-laguna-scheppach-egyeb-faipari-gepek/
Ha meglenne a három rendelés, akkor a kedvezményes ár, szerintem még az IGM-es árnál is kedvezőbb lenne.
Ha valaki tervezi Laguna körfűrész, Laguna hengercsiszoló, Laguna forgácselszívő stb. vásárlását, az ne habozzon, azonnal jelentkezzen. Soha vissza nem térő lehetőség!!!! :-)
Megsüvegeltem a cuccot. Ide kicsit tényleg zakkantnak kell lenni hogy egyáltalán neki merjen fogni valaki :D Irigyellek a kitartásodért ,ez férfimunka volt .
Nem az számít kinek hány gépje van milyen patent műhelye hanem hogy mit tud megvalósítani. Elég magasra helyezted a mércét .
Nem hiszed el én egy katonai rakéta tároló ládát akarok csinálni a szerszámoknak. de rajzot sehol nem találok :D
az idén azért én is haladtam valamit , kitakarítottam a műhelyt úgy ahogy ...
Szóval ha a szerszámaim nagy részét nem a földre tenném ,,fel ,,hanem valami ládába tárolnám lehet egy kicsit átláthatóbb barátságosabb lenne minden
Gratula, szépen alakul! ;) Az egyeneseknél szerintem azért mértél pontosabb eredményt, mert ott folyamatos erők hatnak a mechanikára, az elején "behimbál" amennyire a merevség engedi, aztán azt tartja. A körnél viszont folyamatosan változnak az eredő erő irányok, ami mindig más irányba csavarja el a vázat. Csak kíváncsiságból, vagy csak az én kedvemért, megóráznád úgy, ahogy írtam? :)
Inkább martam és mértem. A kézi nyomogatós tesztet láttam már másnál, de ott Z tengely upgrade volt ("lengősínről" talapzatra rögzített sínre állt át, és azzal nézte össze, milyen volt előtte-utána).
A valódi imbolygást gondoltam mondja meg a tolómérő :) Meg már nagyon akartam valamit marni, programmal készítettet, eddig csak kézzel/billentyűzettel mozgatva játszadoztam vele.
Akit nem érdekel a videó (~6 perc), megpróbáltam egy képben összefoglalni az eredményt:
Szerintem nem rossz ... tekintve pl hogy a kört jobb lett volna kivágva megmérni, meg a mérő pontssága, meg az én bénázásom ...
(videóban megint sikerült maggis Bendegúzt életre hívni ... hát így tanulunk :D )
Amit még megnéztem de ebbe a videóba nem tettem bele: a marófej merőlegességre a mozgási tengelykre. Elég jól sikerült (35 mm-es fejjel), pedig azzal külön még nem is foglalkoztam, ez az első összeépítés utáni állapot. Csak optikailag lehet az átfedéeket felfedezni, simogatásra semmit nem érzek:
Nem sokkal előtted "érkeztem". Most beletelt egy időbe mire megtaláltam az első posztomat - illetve a másodikat, de ez a bemutatkozós, akkor úgy gondoltam illik (mondjuk most is) Ez még a "nagy törlés" előtti pacman123 volt volt.
Én meg tudod mire fogok gyúrni: a kétszázkétezer-huszas posztra, bibíí :P
Nem is akarunk ilyennel találkozni, mert ez tipikusan egy olyan beszélgetés első mondata, aminek a végén valakit hasbaakaszt egy eltört tengely miatt egy faipari marókés.
Találkoztatok már olyan patronnal, vagy hívjuk aminek akarjuk, ami 8mm-es felsőmaróban 12mm-es betétekhez használható?
Egy DW621-el szemezgetek, csak a 12, 12.7 mm-es betétek használhatatlansága tart vissza. A nagyobb gépek pedig már kiesnek a budgetből (igazából már ez is).
Igen, én is azt várnám, hogy amire rá vagyon írva, hogy Makita, az legyen használható. Több jó tapasztalatom is van a márkával. A merülője, a szúrófűrésze egy álom (a sok egyéb alacsonyabb büdzsés vacak után). Van ismerősöm, aki a vésőkalapácsukat használja évek óta nagy megelégedéssel igencsak mostoha körülmények között villanyszerelőként. Én szeretem a 2712-t is, a gyárilag vele adott lap is kielégítette ez idáig minden igényemet.
Nekem a fejemben a Makita egy jó márkaként él(degél) a fejemben. Pár éve fűnyírót vadásztam, akkor végig böngésztem gyakorlatilag a teljes nem luxus kategóriát. Akkor sok szidalmazást olvastam egy akkor épp trendi érdekes formavilágú Makiról, talán ez volt az első negatív beszámoló, amivel szembesültem. Aztán innen már rémlik Griff és András beszámolója a forstnerrel. De hogy még a fúrószáruk is rossz legyen, ami azért nem űrtechnika...
Én valahol ennek a fele tájékán kapcsolódtam be, valami 90 ezer fölötti hozzászólás volt akkor, amikor elkezdtem olvasni ezt a fórumot. Mondjuk azzal kezdtem, hogy végigolvastam az összes addigi hozzászólást. Beletelt pár napba! :-)
Lehet, nekem is van csiszolópapírom, ami használható. csak tudod: kit a kígyó megmart, remeg az gyíktól is. (Ez egy elég ritka alárendelő mellékmondatra példa, mikor tanítottam mindig próbáltuk megfejteni a diákokkal, milyen alárendelés ez?) :))
Így aztán már nagyon régóta inkább mást veszek, már nem bízom benne.
Így van. A Mki kiegészítői olyan mint a zsákbamacska. Roland azt várná egy Maki fúrószártól hogy ne üssön. Én meg Griff azt vártuk a Makita forstnerektől, hogy vágjon (legalább). De az OBI-ban kapoható noname készlet háromezeré jobban van megélezve.
Már ezerszer leírtam: a Makita veszi a kiegészítőit, és csak ráteszi a nevét. Sok negatív példáról lehet itt is olvasni, annak ellenére, hogy vannak jobb minőségűek is köztük. A Bosch sokkal jobbakat árul szinte minden fajtából, és nem drágábban. Szerintem.
Korábban írtam már: Makita 8-as fúrót vettem köldökcsapokhoz. (fa fúrót, a hegye ugy egy tüske.) Azért vettem, mert a noname fúróim picit kóvályogtak. A Makita viszont nem. Úgy értem, nem picit. Használhatatlanul. Pedig úgy kb. 4-szer annyiba kerültek. Hülye fejjel többet is vettem, hogy legyen.
A makitától láttam már érdekes dolgokat. Pár éve vettem olyan forstner fúrót, aminek konkrétan nem volt éle. Akkoriban a Makita nevet simán ráragasztották "majdnem" bármire. :-( Hogy azóta mi a helyzet nem tudom.
Nekem is van ilyen, de az Ali Expresses, annak betudtam, hogy azért üt mert nagyon kínai. Ha nem fontos a furatnál semmi, csak az, hogy legyen, akkor szívesen használom, mert gyos a csere a behajtóban.
Azért egy Makitától (ha tokmányba fogom, nem csak bedobom a mágneses bit tartóba) nem várnám, hogy üssön.
Van egy kicsi Makita fúrógépem, egykezes, valami ilyesmi. Ehhez szeretnék egy jól működő tokmányt. Mivel a gép is kicsi, olcsó is, max 10-es kéne, és nyilván nem szeretnék érte sokat kiadni. Olyat keresek, ami nem kulcsos, de jól zár (nem jól záróból van hozzá 2 is). :)) Ha meg még egykezes is, az lenne az igazi.
Valami ilyesmit találtam, meg ilyet is, de ha valakinek van jó tippje, jó áron, annak nagyon örülnék.
Szia! Hát az egy kezes tokmány nem fog működni, mivel azokat olyan fúróra rakják ami reteszelve van orsó(álló helyben).
Olcsó is meg jó, hát csak szerencsével lehet szerintem.
Én nem tudom milyen a felfogatása a tokmánynak, de Röhm tokmányok nem olcsók, de az legalább jók és önzárót kellene keresni.
Köszi, de ebből a Makitából van kettő is, éppen ezért szeretnék másikat. :) Nem véletlenül nem olyat szeretnék, sajnos tapasztalat.
Kicsi, kétkezes, és egyszerűen nem tudom úgy megfogni, hogy normálisan meg tudjam szorítani. Lehet, hogy ez az én bajom csak, a méreteimből adódik, de nekem éppen elég baj. :) Már minden fúrószár körbe van karcolva, mert elforog.
Van egy kicsi Makita fúrógépem, egykezes, valami ilyesmi. Ehhez szeretnék egy jól működő tokmányt. Mivel a gép is kicsi, olcsó is, max 10-es kéne, és nyilván nem szeretnék érte sokat kiadni. Olyat keresek, ami nem kulcsos, de jól zár (nem jól záróból van hozzá 2 is). :)) Ha meg még egykezes is, az lenne az igazi.
Valami ilyesmit találtam, meg ilyet is, de ha valakinek van jó tippje, jó áron, annak nagyon örülnék.
Hagyom csak nyugodtan árulja , aztán nem veszi meg senki , belé felejt hogy van, s akkor szétfűrészelem .
Csak türelem kell :D Először tényleg megpróbálom újragyalulni ragasztani . A helytelen tárolás miatt csavarodhatott el mert ahogy nézem a deszkák össze voltak forgatva .
Felajánlottam neki hogy mivel amúgy is túl nagy kivágnék belőle , lenne egy ügyes kisebb asztal . de nem engedi hozzányúljak .
Ma meg látom csíki hírdetőben hogy árulja 100 eurónyi lejért . Ennyi pénzt meg senki nem fog adni érte ráadásul látszik nagyon a fotón is hogy kajsza .
Aztán az anyagjából is csomó jó dolgot tudnék csinálni .. olyan nehéz két ember alig bírja a fotón nem látszik .
Kedves feleségem vett egy sarokpadot, asztalt, székeket bükkfából . Persze külföldről behozott használt bútort.
Az asztallal rendesen feladták rá a kabátot s bé is gombolták. hisz tudták hogy el van csavarodva a teteje , ezért felállítva fokra mutatták meg , hivatkozva hogy nincs hely a bemutatóteremben.
Ő meg szépen megvette . itthon derült ki hogy használhatatlan .
Gondoltam de jó lenne nekem az anyagja , tetejéből lenne 13 szál deszkám + a lábai , Szóval sok hasznos anyagot kinyernék belőle.
De nem adja nekem még dacból se, mert megszóltam hogy mért nem nézte meg jobban mit vesz . Árulja de szerintem senki se fogja megvenni s majd tavasszal csak felszeletelhetem .
Nem látok minden fotót Lady Fantasy erősítős albumából, nemtom nálatok mi látszik belőle (más albumai is hiányosak vagy törlődtek. MI van veled Lady??), nekem pont a lényeg nem látszik.
Ezt a képet sikerült innen összevadászni, és akartam mutatni az albumából. Amikor az erősítője előlapját csinálta, igaz az domború. Dehát fel lehet használni homorú ív készítésénél is, annyival jobb (más) ez a megoldás, hogy akármilyen ívű sablont (és "alagutat") tudsz így csinálni. Az ablumban emlékeim szerint részletesebben dokumentálta:
ugyanúgy körfűrésszel szedte ki. akkor már egyszerűbb sok fogásból a ferde setupban kiszedni, mint előtte a lépcsőkkel szórakozni, beállítani, másik lapot szerelni.
Én se nagyon értettem, hogy miért kellett előtte a lépcsőzgetéssel szarakodnia? Szép lassan emelgette volna a lapot abból a fogásból - és faszául kész is lett volna az "alagútja" :-)))
Nem láttam a teljes videót, én simán marógéppel marnám ki a nútokat. Persze összességében nem hiszem, hogy gyorsabb, de rferi azt írta, hogy idézem "jól el lehet fáradni benne". Én ebből arra asszociáltam, hogy egy menetben tolta át. Azon az eseten pedig igencsak könnyít ha ki van könnyítve ily módon.
ugyanúgy körfűrésszel szedte ki. akkor már egyszerűbb sok fogásból a ferde setupban kiszedni, mint előtte a lépcsőkkel szórakozni, beállítani, másik lapot szerelni.
- Stolaz: igen, csak próba volt. Vágtam egy ugyanolyan széles lapdarabot mint a tartó, azon lőttem be mit hova, milyen magasra
- Kofic: teljesen igazad van, akkor épp nem gondolkodtam ezen :( Meg kereshettem volna rétegelt lemezt is.
- 409: nem :D Küzdöttem is vele rendesen, hogy a vezető FELÉ toljam a darabot vágás közben, nem jöttem rá hogy a másik oldalra téve nem kéne.... dehát aki hülye, az küzdjön.
Meghajolva a gépépítő mester előtt egy apróbb észrevétel:
stolaz is kérdezi, gondolom a munkalap darabka csak a próba volt. Ilyenkor a fonákján dolgozzál, ott csak papír szokott lenni. A színén lévő réteg zabálja szerszámot. Gondolom te sem filléres fűrészlappal dolgozol. Persze ha olcsóval , azt is éleztetni kell, és bármilyen lapkás, ez bevonat hatványozottan koptatja.
Annyira nem rossz az a módszer, inkább az volt a baj, hogy nagyon sok lyukat fúrtam arra kis felületre. Fele annyi tipli is elég lett volna és akkor jóval könnyebben összemegy.
A marógép az asztalba van építve. A deszkát a jobbról-balra kellene tolni szabályosan, de ekkor az ívben lévő szabálytalan szálakat sokszor kiszakítja a marókés. Egyszer egészen véletlenül, amikor a beépített szekrényt készítettem, és kézből használtam a felsőmarógépet, arra jöttem rá, ha fordítva használom, nem okoz a fán károsodást. Tehát amikor a marógép az asztalba van építve, akkor a munkadarabot nem a szabálynak megfelelően jobbról-balra tolom a késnek, hanem balról jobbra húzom a késnek.
Mivel a marókés viszonylag kis méretű, (én negyedköríves marókést használok) és lassan húzom az anyagot a késre, nem kapja ki a kezemből az anyagot és nem szaggatja szét a fát. Amikor ezt a műveletet végzem, akkor egyszerre akár 100-120 ilyen alkatrészt marok meg, ráadásul a kis alkatrész mindkét oldalát megmarom. Ez a művelet annyira jónak bizonyult, hogy egyik alkatrész sem sérül meg. Mondhatom azt, hogy 100%-ig tökéletes megoldás.
Ezen a kisvideón 18 perc 30 másodperctől kézből használom a felsőmarógépet, és véletlenül fordítva használom. Ennek ellenére a marás minősége kifogástalan. https://www.youtube.com/watch?v=i4ka9Cr_y6k&t=547s
Miért használtam véletlenül fordítva a marógépet? Mert évek óta asztalba volt szerelve a marógép és kézből egyáltalán nem is használtam. Amikor a beépített szekrény ajtajainak az élét negyedköríves maróvak martam, akkor a marógépet teljesen véletlenül, nem toltam, hanem húztam. A hosszú kihagyás miatt elfelejtettem hogyan kell használni. Mivel a marás minősége így is szép lett, a film készítése alatt, fel sem tűnt hogy rosszul csinálom. A film bemutatása után, talán itt a fórumon tűnt fel valakinek, hogy fordítva használom a marógépet!
Na, ez megint olyan téma, amit könnyebb lenne elmutogatni vagy megcsinálni, mint írásban érthetően elmagyarázni. :S Nálam, ott ahol félő volt, hogy kiszakítja az anyagot a marófej (és nem volt módom forgatni az anyagot - lsd.: asztallap), ott mellészorítóztam egy darabka hulladék anyagot, oda, ahol várhatóan kiszakíthatja majd a fát a marófej. Értelemszerűen ez mindenféle lehetetlen alakú fadarabnál nem működik, ott biza nagyon figyelembe kell venni az adott faanyag szálirányát is.
Valami hulladéknak szánt lécdarab nem segít? Mert esetemben a lekerekítő marásnál praktikus volt. Bár íves formáknál nem biztos, hogy ez a tanács hasznos lenne... :(
Köszi srácok, ma is tanultam valamit, sejtettem, hogy én vagyok a béna, de most használtam először ilyen cuccot. Eddig a beütős anya volt, amit használtam.
Értem az ábrát, csak az én munkadarabjaimon gyakran fordul a szálirány, ráadásul a bütü problémáját nem oldja meg sajnos ez a megoldás. A masszív kompozit spirálkés (vegyes upcut és downcut) pedig igen.
Fémiparban ismert módszer az azonos haladási irány használata. De ott rögzített a munkadarab, és a gépen valami tekerőt, fogantyút buzerálunk.
Faiparban nagyon veszélyes, mert kézzel toljuk az anyagot, és ilyenkor nagy a munkadarab elkapásának veszélye.
Olyan kis baszoknál főleg, mint egy fogantyú.
Ha valaki így csinálja, akkor legyen szíves előtte a munkadarabot valami jóval nagyobb alapra felerősíteni, és csak azt a jóval nagyobbat fogdosni meló közben, hogy nehogy elvigye a gép pár ujját is!
Én ebből a fajtából most rengeteget csavartam be a CNC-m építése közben. Csarhúzóval ennyit .. akinek 2 muterja van.
Pl: M6-os belső menetű tessauerhez 8-assal fúrtam elő. Aztán beletekertem az anyába egy M6-os hatlapfejű csavart, de a csavar feje és a tessauer közé betettem egy kis külső átmérőjű M6-os alátétet. Aztán ütvecsavarozó. Elég gyorsan és könnyen ment így, és az alátetétnek köszöntetően kicsit a szint alá tudtam így gyorsan betekerni -> addig tekertem a csavarozóval, amíg az alátét nem ért az anyag szintére, így a tessauer már tuti az anyagban volt teljesen, kcist alatta is, ez nekem követelmény volt, nem örültem volna ha egy csapágyház felfekszik az anyagból kicsit kint álló anyán.
De ha nincs ütvecsavarozó, ugyanezzel a módszerrel de mondjuk racsnis kulccsal is sokkal egyszerűbb betekerni, mint csavarhúzóval. Arról nem is beszélve, hogy csavarhúzónak kiképzett nút plusz az anya anyaga együtt - nemegyszer töréshez vezetett. Utána már csavarhúzó esélytelen, marad a segédcsavar + plusz racsnis kulcs vagy vmilyen csavarozó.
Viszont azt a fajtát, aminek imbuszos a becsavaró része, mindenféle probléma nélkül be tudtam csavarni M6 méretben 18-as rétegeltbe. Nem árt, ha a furat függőleges.
Furdancs-ba fogott imbuszkulcs darab. Azzal merőlegesen nyomva és tekerve a könnyű út.
Hasonló probléma nálam is előfordult már sokszor, amikor a kisszék készítésekor, a háttámla felső összekötő deszkának az ívelt részében a negyedköríves maróval gömbölyítek. Igaz én nem tisztítómaróval készítem ezt a munkafolyamatot, hanem negyedköríves marókéssel, de sokszor előfordult, hogy beszakít, és eldobható lesz a deszka. Én ezt úgy oldottam meg, hogy az íves deszkát nem tolom, ahogy azt kellene, hanem húzom a marókésre. Így még egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy beszakított volna a fába a marókés, és selejtet termelek. Lehet ez a megoldás a tisztító maró használatánál is megoldást jelenthet, ha ellenkező irányba tolják a munkadarabot.
én most pont ezzel szívtam a napokban, először olyan Tessauer anyát vettem aminek egy ilyen vágat van a becsavaró résznél, na annak nekem a becsavarása marhára nem ment... Próbáltam úgy becsavarni, ahogy a ebben a videóban, nagyon nehezen ment, hiába csináltam akkora furatot mint a csavar magja....biztos én voltam a béna.
Viszont azt a fajtát, aminek imbuszos a becsavaró része, mindenféle probléma nélkül be tudtam csavarni M6 méretben 18-as rétegeltbe. Nem árt, ha a furat függőleges.
Ha felulnézetben így vannak a szálak: /////////, és a tetejét akarod marni, akkor a kés mindenképp pont bekap a szál alá, és húzza fel. Mindegy hogy a maróval balra vagy jobbra haladsz. Ha jobbra, akkor még húzza is magát, el akar szaladni. Ha balra, akkor legalább a tolásod ellen feszít, de a szálakat akkor is tépi fel mindet. Ha komolyabban alányúl, akkor fel is hasítja, meg eldobja rendesen.
Megoldás lenne, ha balra forogna a maró, de azt most elvetjük. Viszont ha megfordítod, akkor így fog állni: \\\\\. És pont jó lesz a jobbrafogó kés, szépen a szálak hátát kapja el, és nyomja a mellette levőnek.
A tisztítómaróval az a gond, hogy ha megfordítod az anyagot, akkor a másik oldalára kerül a sablon, és a másik oldalra kell a csapágy.
A lekerekítés még nagyobb szívás, mert a megfordításkor a komplett lemunkálandó él alulról felülre kerül. És olyan maró kellene, aminek felülről a nyele fele van az éle. Mint amiről tettem be a képet reggel. Ilyen inverz maró nélkül nincs esélyed, bárhogy forgatod a munkadarabot. Azóta is félre vannak téve valahol azok a fogantyúk. Konkrétan az oldala az két ellentétes irányú ferde bütü vágás, tehát az egyik mindenképpen problémás.
én egy olyant próbáltam aminek a metrikus menete m8 a magméretre nem emlékszem de tisztességgel talán 1-2 tizeddel nagyobb furatot készítettem fenyőbe.. aztán lehet elbénáztam valamit de nekem nem sikerült behajtani precízen. szerencsémre csináltam egy próbát és nem rontottam el a munkadarabot. körmösanyával oldottam meg a feladatot.
A kutatásaim alapján nem a munkadarab fordítása a lényeg. Bütünél pl. szerintem tökmindegy, hogy fordítasz-e rajta. A csapágy két oldalon csak kényelmi funkció. Van amikor az a hasznosabb, ha a sablon felül van, van amikor alul.
Ami fontos (szerintem):
minél kevesebb legyen a leválasztandó anyag mennyisége (minél vastagabb, annál nagyobb az esély, hogy beakad a kés és kiszakítja)
ne merőleges legyen a kés élszöge a munkadarabra (pl. egyenes marószár bütümarásnál) Itt jön a képbe a spirálkés.
legyen minél masszívabb a marókés. Egy 1/2"-os kevésbe fog visszaütni, mint egy 1/4"-os, mert kevésbé rezonál be.
Igen, a munkadarab fordítás a kulcs. Ezért kell a tisztítómaróra alul felül csapágy, hogy ha fordítva rakom, akkor a másik oldalon van a sablon.
A lekerekítéshez viszont így középen csapágyas dupla lekerekítőmaró kell. Láttam is már ilyet, csodálkoztam is, hogy csak egyetlen anyagvastagsághoz jó. Mert azt hittem arra való, hogy a két oldalát egy menetben kerekítse.
Sziasztok, meg tudnátok mondani, hogy mi a hivatalos neve annak a csavarnak, ami fába csavarható, és metrikus csavar csavarható bele? Keményfába (tölgy) mennyire könnyen lehet ezeket becsavarni?
Vagy, ha nem változik a forgásirány a munkadarabot forgatjuk. Célgép.
Ez olyan mint egy polírozógép csak sok-élű marószerszám van rajta legyen gömbölyítő kétszélén vezető gyűrűvel, a gép alatt mellet annyi hely van hogy akár egy szék rámát simán forgatni tudod. Csak le-futó marás készítesz és forgatod annak megfelelően a munkadarabot.
Egy profinak mi a válasza a keményfa bütü marás kérdésre?
Nekem is van negatív tapasztalatom. Bükk fiókfogantyúkat csináltam, és a kerekítőmaróval nem tudtam körbemarni némelyiket, mert szétszedte, meg kivette a kezemből.
Na még egy utolsó, de lehet ez is elég lett volna a rajz helyett, de akkor a rajz mellé, hogy miért egyértelmű (nekem, aki már átgondolta ezt :)
Hiszen ott van egy példány, a bal oldali, ami UGYANAZ a forma, és mégsem repült el, mégsem szakadt szanaszét. (teljesen mellékes, de ennek a bortartónak voltak a talpai, a kedvenc kocsmárosjányomnak csináltam)
Teccik már érteni?
Itt a megoldás az lehetett volna, valszeg hogy:
- JÓVAL kisebb részt hagyok a szalagfűrészzel meg, a sablonon túl
- rohadt nagy fordulkatszám
- de leginkább nem lett volna rossz a két csapágyas maró,. és akkor lehet forgatni, és jó irányból közelíteni ahhoz a szakaszhoz.
Azért azt nem szeretném, ha olyan olvasata lenne ennek a műveletnek, hogy ez "életveszélyes". Bár ketten is írtunk elrepülő darabokról, de azért szerintem elég sokan megoldják, ÉSSSZEL. Azt írtam hogy azóta se martam bütüt, ez nyilván ebben a formábannem igaz: ÍGY nem martam ILYEN bütüt, hiszen látod a fenti képből, hogy ehhez balhéhoz a szálirány ilyen szerencsétlen kifutása is kellett. NO meg az, hogy nem sokkal előtte vettem a Tritont, nem sokkal előtte építettem asztalba - a tapasztalatlanság is masszívan benne volt ebben.
Azt hittem a fénykép egyértelmű. Megpróbálom rajzon :)
Felülnézet. Csapágyat nem rajzoltam oda a tetejére, de ott van, de ez most tökmindegy.
Valójában ugye ez egy durva változata a bütüs részek kiszakadásának. Lehet hogy spéci eset is kell hozzá, nem hinném hogy a világon minden egyenes élű marós sablonos körbemarás végződik úgy, ahogy Gurunak és nekem is. Nem emlékezsm pontosan, de az is lehet hogy épp OTT kezdtem el a marást, szerencsétlen módon. Ha ott VÉGZEK, akkor lehet ez nem esik meg. Plusz a magasabb fordulat is megoldás lehet.
Az igazi spirális marószár sosem találkozik "merőlegesen" a szálakkal.
Neked megy az angol, igaz? Gitáros körbemarás, elmélkedés hogy egy darab fából készült gitártestet hogyan is kellene körbemarni, ahol is a gitártest alakjából adódóan elég nehéz elkerülni a bütüs szakaszokat :)
Mi a probléma a bütümarással? Miért segít ezen az alul-felül csapágyas szár? Vagy a spirálszár. Nem azért kérdem, mert nekem sosem volt vele problémám, hanem pont hogy sosem próbáltam. De a posztotokat olvasva, már ki sem merem próbálni.
Na, ha üresjáratban pontos, az már jó jel! De különösebb méregetés nélkül is tehetsz egy próbát: - Y tengely középállásban - X valamelyik oldalon koppanásig - Z teljesen lent - Fogj be egy marószárat, tedd neki az órát oldalról, és kézzel nyomogasd a patront, olyan erővel, mint amivel egy felsőmarót tol az ember munka közben. Egyből látni fogod, kb. mennyit fog imbolyogni a szerszám munka közben. Az órát X és Y irányból nekitéve is mérd meg. Illetve ugyanezt, azzal a különbséggel, hogy az X tengely is középállásban van.
Dehát én majdnem ugyanazt linkeltem :) Igen, találtam kompresszióst is, de csak egyet linkeltem a sok közül, ami pont csak az egyirányban tekeredő spirálos volt.
Én úgy értelmeztem, hogy spirális legyen, és csapágyas. A Tiéd is és az enyim is megfelel ennek. Vagy én nézek be valamit ....?
Egy neodym mágnessel rögzítettem a Z tengely sínjéhez a karcolókorongot, amit jól meghúztam hogy ne lötyögjön. Ezt mondtam neki, hogy menj ennyit, erre mérte azt amit, feljebb:
Ezt így, terhelés nélkül tudja oda-vissza, ismételhetően. Illetve úgy is hogy 1x30mm, meg 3x10mm. 0-0.05 -ig terjedő szórással. Szerintem nem lesz ez marás közben sem nagyon pontatlan, bár ott nyilván nyílik majd az olló. Ezt a fenti pontosságot már a Mach3-on belüli "szoftveres pótkalibrálással" értem el, amit tőle lestem el (odatekertrem ahol már számolgat).
Mindenképpen beszámolok, Zoltánt is érdekli majd szerintem hogy alakul a pontosság. De legfőképpen engem :)
Mondjuk nem a "környékünkön", azért várd meg megint Palit :D hátha most is kisegít, mert lehet a kedvenc szerámosánál lehet minden IS van.
De azért ez nem a sarki boltos árucikk, az látszik. És lehet érdemes megreszkírozni egyet, legalásbbis összehasonlítva az amcsis és egyéb forrásokkal. Mármint ha nem holnapra kell.
Ja és még valami, nem tudom az előző képen látszott-e a háttérben, el is felejtettem hogy nem is szimpla 2 késes Massiv, hanem "spirál",
... persze nem úgy spirál, mint amit Te, Guru (vagy akár én is) szeretnénk, és olcsón. Úgyogy az én esetem az gondolom részben nekem is köszönhető, de ettől függetlenül azóta nem martam még ilyen magasan bütüt (ez a tölgydarab 4 vagy 5 centi magas volt).
"... Ha éppen nem vágja ki a kezemből a munkadarabot,..."
Üdv a klubban :(
Ez majdnem napra pontosan 5 éve volt. Kétkéses Massiv tisztító (vadiúj, éles)nekem is. Bütü, (tölgyfa, de tán lényegtelen) nekem is. Konkrétan azóta nem mertem még bütünél így marni, a szívem kihagyott pár ütemet mikor kitépte a maró a kezeim közül.
És ja ... kínainál nem néztem még, de igen, a spirálos másolókért a vesémet kéne eladnom.
Nademajdmost! Reszkess bitang bütü :D
Már zümmög a végzete, csak még kicsit rendesen össze kéne rakni, meg mondjuk nem a Metabo kombigyalu lesz az asztal, ilyesmik. De már úgy izgulok!
Épp a marómotort járatom, 2 óra , 24e rpm, és nem akar ennél melegebb lenni, jó lesz ez:
De ha lelsz olcsó csapagyas spirálmarót ... szólj, azert érdekelne.
Ez a bemutató terem, harmadik generációs családi vállalkozás. Kis szériás gépi faragott székek és kanapék, fotelek vázát készítik/készítettük. Manufaktúrában, olyan 18-as létszámmal. Én ott amolyan mindenes voltam előkészítésben és összeállításban, ahol szorulás volt oda raktak soha nem értem utol az ott dolgozó prót, de mi minőségben ottvoltam a szeren.
Az ülőbútor egy speciális ága az asztalosságnak. Célgépek és egyedi technológia. Ami házi körülmények között kivitelezhető szerintem az nem kényelmes. Egy chair plan keresésre nézzed meg, hogy milyen találatok jönnek! Kb ezek a lehetőségek.
Van aki egy szalagfűrésszel és 1-2 reszelővel is tudott alkotni, de őt Sam Maloofnak hívták.
Persze! A dokorozás kissé kényszerpálya. Ha valami megoldható bútorlapból én biztosan azt választanám. De pl. ha egy mágneses fényes fehér felülere, vagy egy pikkelyezett fém felületre van szükség akkor jöhet a dekor.
A széleken csak egy keskeny keret van, középen semmi. Eleve nagyon sérülékony azon a részen, a beszívódás annyit jelent, hogy ott holos lesz, nem lesz síkban. Nem tudom jobban elmondani. Magyarul szarul készítették. Normál esetben eleve kontaktolni illene azt a keretet ragasztás előtt.
Apám még a hatvanas években csinálta a konyhabútort, és 1mm vastag dekorittal burkolta.
Az akkor kapható - baromi kemény, és erős - pozdorját körbeszegte fenyőfával, és erre ragasztotta a dekoritot. Belülre fehéret, kívülre modern mintásat.
Nem tom hogyan csinálta de azóta is tart rajta!!! Pedig biztosan nem volt neki különleges prése! Valszeg azzal a rengeteg C szorítóval csinálhatta, amit a szekrény mélyén leltem meg a halála után. Vagy ötven kilónyi van belőle. Laposvasból, meg hatos csavarból kreálta.
Akarod idén egy pár bútort gyártani sablon alapján és a massive kétkéses tisztítómaróm mindig a szívbajt hozza rám. Ha éppen nem vágja ki a kezemből a munkadarabot, akkor legrosszabb időpontban (projekt végén) rongálja meg a bütüt...
Igen, egy anya van az alsó kereszttartóban, és a menetes szár nyomja felfelé a gépet. Egy csapágyat tettem a végére, hogy a menetes szár forgása ne fúrja ki a gépet.
Rögzíthetném, mert a gyári rögzítője hozzáférhető. De most csak úgy próbáltam, hogy a rudazatokat visszanyomó rugó tartotta a gépet. Lefelé nem tud így mozdulni, arra meg kicsi esélyt látok, hogy felfelé húzná magát a gép.
Tegnap végre használható állapotig jutottam a maróasztalommal. Még egy kapcsolót majd fel kell szerelnem rá, meg az alsó részt zárttá akarom tenni, hogy a porelszívást meg tudjam oldani. A körfűrészt nem kellett sehol megfúrnom, az asztal szélébe akad be felül, illetve az alsó csőre kapaszkodik. Nem a legszebb kivitelezés, és nem a legszebb az alapanyag sem, de teljesen használható lett, és 5-10 másodperc alatt fel-le szerelhető, és állítgatni sem kell, mert visszatalál a helyére.
Viszont mikor vágtam a bakelit lapot, nagyon szépen látszott a rezonancia az oldalán :(
Hú, azt a mindenit, Te aztán megadod a módját! Nagyon profi amit most is csináltál. Öröm nézni milyen igényesen készítesz el mindent. Az a Veritas szorító is nagyon jó. Gratulálok mindenhez!
Ha arra gondolsz, hogy a nagyról vezessem el..... 25 méter, és 3 ajtó van közben. A garázs ajtaja , ez még hagyján aztán jön 20 méter terep majd lefele 10 lépcső aztán egy ajtó aztán még egy ajtó. Már gondoltam rá.
Lamellázó marógép 900 W Silverline. Jónak nézem szerintem vedd meg ha jól látom van mélységállítója a felső részen.. Nekem van olyan flexes tiplis feltétes.... csak 10-es rétegelt lemezekhez és 0-ás tiplikhez van beállítva csak erre használom.
sziasztok ! Van egy 50 literes olaj nélküli kompresszorom a kinti garázsba de ott jó helye van és nehéz mint a dög és nem akarom cipelgetni le az alsó műhelyembe ami a ház alatt van. Tehát azon gondolkodom vennék egy kisebbet ami főleg azért kellene, hogy a port elfújassam meg a szeg -és kapocs belövőmet működtessem. Hangsúlyozom, hogy hobby célra . Mik azok a minimális követelmények amiknek meg kell felelnie? Az expert kapocsgép 4-7 bar nyomást kér.
Még mindig azon vagyok, hogy a műhelyembe több helyet varázsoljak valahogy. Mostanában azon agyalok, hogy a sok munkával összerakott forgácselszívómat lecserélem egy ciklonos elszívóra. Ott van egy központi porszívó rendszer motorja, elég sok lóerővel. Csak a hangja zavar erősen, de majd lesz valahogy. Ha be tudnám szuszakolni a porgyűjtőt nagy porszívó alá, akkor sok helyet nyernék.
Kétféle ciklont találok legalább, van amelyiknek egyenes a teteje, a másiknak meg szép domború. Nem tudom, próbálta-e valaki mindkettőt, de érdekelne, hogy tudásban, hatásfokban, bármiben jobb-e valamelyik a másiknál. Itt van mindkét változatból. Itt az áruk éppen nem egyforma, de sok helyen az alapján sem lehetne dönteni.
szia, én egy beépített előszobaszekrényt és egy kis konyhát reaktam össze ilyen Wolfcraft sablonnal. Nyilván van jobb, de ez is teljesen jól használható. Polcfuratokat is ezzel csináltam, minimális kipattogzással meg tudtam oldani. Szerintem vállalható lett.
Nem kerestem, hogy hol olcsóbb, csak amit bedobott a gugli, azt linkeltem neked. Én anno sokat használtam, szerettem is, haladós is, amióta megvan a lapostipli maróm, azóta hanyagolom.... De jó cucc az biztos.
A forstner fúróval kapcsolatban tudok nyilatkozni, aBormax tényleg iszonyat jó. Van egy 6-os készletem de szinte mindig az kerül elő, hiába van mellette 10 méretből is abraboro. Persze az abraboro sem rossz, de az keményfémlapkás, és másra jó.
Viszont amiért most írok neked, hogy próbálj ki egy Fish forstnert is. El sem tudja képzelni az ember, hogy mi a fenét is tudhat ez a fúró, azon kívül hogy hullámos az éle. De a lényeg nem "csak az élben lesz", hanem magában az anyagában.... Na mindegy, biztos van máshol is, de itt is van: https://www.fine-tools.com/fisch-forstnerbohrer.html
XPE vagy XVA talán a ne legyen aranyár kitételnek nem felel meg de a többinek igen ;-)
Jövő héten megkérdezem az UFM-et milyen tételekben értékesítenek, azt tudom hogy sok féle habot (a habszerkezet sűrűsége alapján) sok színben gyártanak, nagy vastag táblákban és szeletelnek is...
Én pont ma használtam alsó rétegnek maradék fehér habfóliát (fehér "kemény hab" nagy cella-szerkezettel) szerintem az is megtenné és marha könnyű vágni. Sokkal jobb volt kezelni mint a Makita systainer-be való könnyített habot.
A konyhába kellene egy egyedi méretű szigetet készítenem, tehát bútorlappal kell majd dolgoznom egy kicsit. Ha emiatt nem szeretnék soktízezer forintot költeni újabb gépre, akkor hogyan érdemes a kötésekben gondolkodni?
Ha tipli, akkor lehetne akár a Wolfcraft fúrósablonja. Ez mennyire használható jól? Van vele tapasztalata valakinek korpusz kötéseinél?
Ha lapostipli, akkor esetleg van-e tapasztalata valakinek a Wolfcraft lapostiplimaró feltéttel? Megéri az árát? Vagy ugyanott leszek mint egy Einhell lapostiplimaróval? Árban esetleg még szóba jöhetne az Uni Silverline-ja, ha ez jobb osztályzatot kap tőletek.
A pult anyaga pár cm beton lesz, de gondolom ez terhelés szempontjából nem okozhat gondot egyik kötésfajtának sem, hiszen a már meglévő beton konyapult ikeás korpuszon is elvan.
Lassan elkészül a szekrény, be kellene költözni :)
Arra gondoltam, hogy valami szivacsokat pakolok a fiókokba, kb 1cm-es rétegekben, és a megfelelő alakokat bevágva a rétegekbe tudnám kultúráltan tárolni a legfontosabb szerszámokat. Tele a yt ilyenekkel, de itt egy példa:
A kérdés, hogy az elérhető 2,5millió különböző szivacs típus közül melyiket érdemes használni ? Fontos lenne, hogy bírja ezt a fajta terhelést - olajat, zsírt -, kellően alaktartó legyen, morzsolás nélkül vághatónak kell lennie, jó lenne ha kb 1cm-es vastagságban és legalább 2 különböző színben elérhető lenne. Ja, és nem ártana ha nem lenne aranyárban :)
Ha van valami bevállt verziótok, akkor a megköszönném, ha megosztanátok :)
Csináltam egy pár táblásító szorítót fából. Tungolajjal van kezelve. Miért is legyen egy műhelyszerszám csúnya. :)
3/4"-os lyukba megy a Veritas szorító.
A tetejére megy egy másik fa és amikor megszorul a táblásítandó anyag, akkor a szorító a felső fát is megszorítja és síkban tartja a léceket.
Arra is jó a szerkezet, hogy megfogassunk a munkadarabokat csiszoláshoz, csapoláshoz satu nélkül. Azért is ezt a típust vettem, mert az összeszerelőasztalon és a satupadon is tudom használni.
Lyukak fúrásához csak ajánlani tudom ezt a forstner fúrószárat. Nagyon precíz, élmény használni.
Hibrid hobbiasztalosként hosszú léceknél le szoktam egyengetni az éleket ragasztás előtt. Erre egy 7-es Axminster (noname) gyalut használok. A gyalukés messze nem olyan jó, mint a többi gyalumé, de a célnak megfelel.
Ha ilyen a forgács, akkor valószínűleg síkban van az él. :)
bár teljesen szükségtelen, de néha lesimítom a fát egy 4 1/2-es simítógyaluval, csak mert olyan jó érzés lehelletvékony forgácsot gyártani. :)
Kívánom, hogy igazad legyen, és olyan pontos legyen a géped, amilyenre számítasz. De ha tippelnem kéne, én azért inkább a 0,5mm pontatlanság környékére tippelnék, ha 5-10mm fogással, 6-8mm maróval, elfogadható előtolással fog dolgozni, főleg keményfában.
Az én szememnek ezek a lineáris vezetékek + golyós anya fára csavarozva, nagyon tájidegennek tűnnek. Ezeknél az előírt szerelési pontosság pár század milliméter, pozícióra/párhuzamosságra/egysíkúságra. Ezt fánál lehetetlen betartani. Még ha sikerült is egy tökéletes síkot marni/gyalulni, amire felteszed a 4 kocsit + középre a golyós anyát, akkor is, a csavarok meghúzásánál be fognak süllyedni a felületbe, a meghúzási nyomaték fényében. És nem csak az a baj, hogy ez a pontosság rovására megy, de ebből adódóan feszülni fognak a golyók a kocsikban/golyósanyában, ami idő előtti kopást eredményezhet. Ilyen szempontból egy bordásszíjas hajtás sokkal inkább passzol a fa szerkezethez, mert tud idomulni az apró szerelési hibákhoz, a pontossága viszont még mindig jobb lesz, mint amit a fa szerkezettől el lehet várni. Nem utolsó sorban sokkal olcsóbb.
Pl. a te esetedben az Y tengelyt két oldalon szíjjal hajtva olcsóbban ki lehetett volna hozni, és 100%, hogy nagyobb pontosságot hozott volna, mint az 1db golyósorsó középen. Félre ne érts, nem akarok kritizálni, csak látom, hogy tényleg szívet-lelket beleadva építed a gépet, és félek, hogy nem hozza a végén azt, amit szeretnél.
Jelentem, a pegas #9 lap 15mm nyír rétegeltben 1mm/sec stopperrel mérve. (45.7mm, 48sec, de benne van a bekezdés, meg hogy ugyanaz a kezem kezelte a stoppert mint a fűrészt.) Proxxon dsh typ masinán, a gyorsabbik fokozatban.
Az valami nagyon trükkös masina. Szerintem csak az utolsó pár centi kar mozog, pantográfosan, és a felső kart fel is lehet emelni, amikor bontod a lapot belőle, hogy könnyebben fűzd be a szálat a munkadarabba.
Azt hittem meg se fog moccanni benne a fűrészlap (4-es, "csavart"), kicsit szenvedősen de vitte. Azt élveztem benne leginkább hogy nem kell vele "forogni". Szerintem akkor vágtam először ilyen lappal életemben, de maga a lombfűrészelés is még ilyen új volt.
Meg Jacánakis írom: tudod hogy hányszor mondogattam maganmnak: "ne szedd le a léptetőket, ne szedd le a léptetőket, már nics sok hátra ...".
Ugye egész nap azzal szenvedtem, hogy fent legyenek, gondoltam egyszer végigtekerem. Másodjára volt már igazán nehézkes.
Amúgy egy az egyben csak az Y tengelyt lehetett volna akksizni, az X-hez gyártani kellett volna valami toldót - na AZT már hajnali 3-4 között végképp nem volt kedvem. Én kézzel már sehova semmit, addig míg nem a Mach3 meg a billentyűzetem mozgat mindent az egy centit nem megy sehova :D
A második perctől nézd, pár másodpercig rendes sebességgel nézheted, ahogyan egy két centis rétegelt lemez pakkot elkezd vágni. Kb 1mm-t halad másodpercenként abban az anyagban.
Ennyit simán elvárnék fenyőben is egy jó géptől, de még ilyen sosem sikerült.
A várban, a nyári bulin volt kint egy fickó, és ilyen mindenféle dolgokat fűrészelt.
Pont két centis fenyő volt az alapanyaga. Annak az a gép úgy vitte azt a vastag anyagot, mint a kés a vajat.
Úgy vágni még nekem sem sikerült itthon egyik gépemmel sem (volt egy Ferm régen, de ellopták, olyat már nem kaptam, az új a nyomába se ér).
Egyszerűen nem tudom mi a titok, de szerintem a gépen is sok múlik. Nekem legalábbis két gépről van tapasztalatom, és nagyon nem egyformán viszik az anyagot.
És erre már rá merték írni, hogy S1, ami ha jól tudom a folyamatos üzem. Tehát 24 órában tudja a 2200wattot. Az ember kap 2.5kw motort olcsóbban, de az valójában 1:6 bekapcsolási aránnyal fogja azt tudni...
A vége meg az, hogy inkább egy minőségi de kisebb motor, mint egy papíron bivajerős vacak.
És a motorvédő. Lehet még a kínai kefés motort is megvédte volna.
Ez egy nagyon-nagyon régi (50+ éves) brassói gyár - világ életükben villanymotorokat és egyéb elektromos berendezéseket gyártottak, részben sváb szakemberekkel.
Óriási hagyománya van ott az ilyesmik gyártásának - még az átkosban is minőséginek számítottak a termékeik. Szerintem simán meg lehet bízni bennük.
Az ororsz az talán ororsz. Ha új, akkor azért nem egyértelmű.
Kapitalizmus van, a cuccom ára arányos a hasznosságukkal.
Engem sem vet fel a pénz, az én 250es fűrészemen 1100w egyfázisú motor van, plusz egy termikus motorvédő kapcsoló. Vastag anyagban ésszel kell tolni, de viszi. Spéci vékony lappal jobban. (3.2mm helyett 2.6mm). Ha folyamatosan szeletelek, és a lap sem szuper éles, akkor motorvédő néha szól, hogy ideje pihenni. Bosszantó, de cserébe nem égetem le a motort.
pár 1000ft a különbség a 2kw és a 2.5 között. nyilván akkor elfér a nagyobb. Mint mondtam sok pénz nincs rá ezért értelmetlen jobb motorról beszélni. A straus nem osztrák? Orosz motor nem orosz?
"Mondjuk kézzel végigtekerni a négy oldalt (5mm az orsó menetemelkedése) - mindezt kétszer -> nem köszöntem meg, inkább megpucolnék 50 kiló krumplit."
Legközelebb ilyenkor vedd elő az akksis fúrót. És persze ne csak egy irányba tekerd, hanem 2 mm-el arrébb húzd visszafelé is meg a vonalat, hogy a szerkezet torziós merevségét is megvizsgáld.
Egyetértek. Ezeket az egyenkékre mázolt kínai motorokat, amik az utóbbi években ellepték az apróhirdetési felületeket, nagy ívben kerülni kell. Én legalábbis kerülöm.
Azstali wokzone vagy mi 2000w.os Aldi márka erre motort már nem! 2x volt tekerve. Irtam,kinai mot nem kell azok érdekelnek amiket irtam. keményfa deszka padló amiből kültéri dolgokat építhetek
Sziasztok! Szeretnék csinálni egy fűrészgépet,mert az előző gyári leégett. A kérdésem az,hogy 2.5kw 3000min. 1 fázisú motoron gondolkozom az olcsóbb kategóriából. Straus, Haina , orosz motorok jönnek szóba. Valaki használ ezekből valamit? Vélemény?
Mi történt az akkus csavarozóddal? Mert ilyen szánt végigtekerni kézzel? Még ha faragni is kell valami kis adaptert, hogy meg tudja hajtani a tengelyt. :)
"Meddig csináltad ... 4 körül még írtál valamit ide"
Éjfél előttig, aztán "muszáj" volt szilveszteri koccintanom (tényleg nem akartam), rámtukmáltak egy 3 centes páleszt is, így utána a műhelymunkának lőttek -> már csak ágyból dolgoztam, meg írogattam - valóban, 4ig nem tudtam elaludni, agyaltam a gépen :)
Nade ... most 05:32 van, és kb 15 perce jöttem fel a műhelyből, most viszont tényleg eddig nyomtam -> csak igaza lett Péternek :) A tegnapra tervezett beröffentés tolódik, a léptetőmotorok felszerelése nem annyi lett mint terveztem (ó, az megvan max 2 óra altt és utána lehet vezetékelni - hát, nem :D). Nade meglettem vele - olyan hajnal 3 óra környékére. Elvettettem a vezetékelést meg az elektronikát ...
.... mert hullafáradtan szentisten, hogy elkötök valamit és akkor elfüstöl valami és akkor tuti főbe lövöm magam. Viszont továbbra sem tudtam elindulni az ágyba.... na micsi amihez nem kell sokat gondolkodni? Derékszög! Az X-Y tengely, úgy áll-e egymáshoz képest. Úgyhogy plottereset játszottam:
Hát elsőre nagyon nem lett az, a szemközti oldalak párhuzamosak ugyan, de nem téglalap, hanem - paralelogramma :( Átlók nem stimmeltek. De ezt vártam is csak a mértéke lepett meg: 948 mm <-> 953 mm. És most áldom az eszem, hogy nagyobb furatokat csináltam már előre a híd alsó részére: tárgyasztalt lekap, hídtartó csavarokat fellazít, hidat megfelelő irányba elforgat, visszarögzít, megint "plottereztem"- másodjára már tökéletes lett.
Mondjuk kézzel végigtekerni a négy oldalt (5mm az orsó menetemelkedése) - mindezt kétszer -> nem köszöntem meg, inkább megpucolnék 50 kiló krumplit. De ez így már jóleső fáradtság, most már tényleg mehet a motorizálás. Majd .. ha aludtam egy keveset.
Akit esetelg érdekel, a bővebb képriport itt leledzik.
Irgalmatlan kupleráj van, nem fotóztam körbe a garázst, de minden talpalattnyi helyen valami motyó van, amit majd a szekrenybe kellene pakolni. Plusz 3 leander, illetve egyéb gazok :)
:) Agrárfórumon is volt illető aki kérdezte, hogy gépszín építéséhez milyen lézert ajánlanának neki, erre írták, hogy 20 méter slag ha pontos akar lenni és látni is szeretné.
Ilyen kicsi 10e hufos keresztlézeres önbeálló nekem is van, este olyan mint a lézerdiszkó 20-25méterre a szomszéd házon ott vakító vörös vonal, nappal meg kiesik a szemed ha olyan felület.
Llhet kapni hozzá színes műanyag lapot amin jobban látszódik, plusz egy szemcsi, mert még véletlenül sem jó belenézni.
A BPÁcs-nak van érzékelő is hozzá, így nappal is használható.
Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy az én 30-40k-s makita lézeremet is lehet látni 4-5m-ről nappal. 400e-ért nem tudom mit adnak, szerintem az már lézerkard :)
Németországba építettek egy csarnokot mindent lézerrel színteztek ki. Bizonyára profibb cuccal mint az én bosh 360 pl szintezőm . Ami 20 méternél 4mm ret csal valamerre. . Nekem a legnagyobb szoba ahol használtam 5×4 m es volt .
A 200-as és a 550-es szalagfűrészen is csináltam szarvast az unokámnak játszani. A 200-ason kb 12 cm volt a magassága a teljes szarvasnak, az 550-esen nem tudtam ilyen kicsi ívben vágni, így ott 20 cm volt a szarvas magassága.
Arra nem emlékszem, hogy a lábai milyen vastagok voltak, mert szabadkézzel rajzoltam fel a fára a vonalakat.
A régi hobbiasztalos oldalon volt ma egy kommented. :
"A slagvízmérték fölött eljárt az idő. Önbeálló lézeressel csak megnyomod a gombot s máris látod a vízszintes vonalat."
Sosem lesz olyan pontos a lézeres, mint a slag. A fiamnak most épített fel a budapest-ács egy nagy garázst. Láttam a felszerelésüket. Volt ott 400.000 Ft-os lézeres vízszintező, de a tűző napon csak 4-5 m távolságig lehetett látni a jelölését, A 12 m hosszú távolságon ők is elővették a slagos vízszintezőt. A lézeres kütyű automatikusan szintezi be magát, de van gyártási pontatlansága is még az ilyen drágább készüléknek is. Ha csak 0.25 fok a pontatlansága, akkor az 20 m távolságon már durván fél centi eltérés. A slagosnál nincs ilyen hibalehetőség. akár 100m távolságon is mm pontos tud lenni.
Amikor először csináltam ilyen szarvas kifűrészelést, nekem is kb ennyi idő volt, de az ötödik után már 1-2 perc alatt bőségesen el tudtam készíteni szalagfűrésszel.
Köszi. Javítottam. Nem először, hanem már vagy negyedik alkalommal. :( Úgy néz ki, hogy amikor frissül a sablon, akkor mindig hibásan jelenik meg utána, valószínűleg aki fordította a sablont a nyelvi file-ban írta le rosszul.
Legalábbis a kép alapján. A termék nevében van egy RH, ami miatt viszont ellentmondásos a dolog. Ezt tisztázd, mielőtt megrendeled.
Úgy lesz, de szerintem ez jobbos(már mint a feltételezett szerszám amit szeretnék Right). Bár a képen egy teljesen más terméket látunk(D5 S8), de mind egy.
A polcfuratokat fúróval tudtam megcsinálni, és hát kb olyan is lett. Nem tökéletes, van benne itt-ott kipattogzás, de talán az elviselhető kategóriában maradt.
Szia!
Hát, erre a polc-furatra, javaslom vegyél egy HSS 4.8 mm fúrót és köszörüld át fára az tovább bírja.
A polcfuratokat fúróval tudtam megcsinálni, és hát kb olyan is lett. Nem tökéletes, van benne itt-ott kipattogzás, de talán az elviselhető kategóriában maradt. Jobb lett volna persze maróval, de ez a wolfcraft sablon fúrohoz való, egy nagyságrenddel olcsóbb volt, és mivel nem szeretnék konyhabútorokat 10-esével építeni, így elegendőnek véltem ezt.
Szia! Sajna nálam más lesz a sztori. Sárgára festett a tárcsa, szépen látszott rajta a nyom, hogy körben felületen felfeküdt. Apropó festés, a felfekvő felületen eltávolítottam, bár a porfestés elég egyenletes szokott lenni, de a fene tudja. Polírpapírral megsimogattam a tengelyen a felfekvő felületet is, hátha valami sorja, vagy ütődés. Amit viszont furcsállok, hogy a fűrészlapon csak egy keskeny karikányi nyom volt, pedig egy 5mm széles felületen kellene felfeküdnie.
Ja és még annyi: miért? Mi a haszon? Legtöbbjüknek semmi. Sok "gyerek" van köztük, annyi a kihívas, hogy fel tudják-e törni, kicserélik a kezdőlapot, felteszik a "névjegyüket", továbbállnak. Persze van aki nem áll meg ennyinél - de ez hosszú sztori, sztem ennyi is elég belőle.
Nem a blogot támadják. Kint lóg a neten (például) egy weboldal, 80 (HTTP) és mondjuk 443 (HTTPS) portokon. A rosszfiúk "kutatócuccai" is meglelik, látják hogy az egy website, hat próbálkoznak ezzel-azzal. Mindegy hogy receptoldal, hobbiasztalog blog vagy pornóoldal. Ha van otthon routered, akkor azon van tűzfal is, meglepődnél ha megnéznéd a logját :) Pedig neked otthon üzemeltetett weboldalad nincs is (gondolom). Mindegy a rosdzfiúknak: egy internetes végpont, megnézik milyen kapuk (ld fentebb: portok) vannak nyitva, oszt kopogtatnak rajta, hívatlanul is. Nagyjából erről szól.
Bú anya, Bú apa, és a Bú gyerek :) Jól működik az oldal, viszont egy két YT videó nem elérhető. Érdemes lenne ideiglenesen kitenni egy bejelntőgombot, amivel egy kattintással lehetne jelezni.
A mai nappal vége a régi hobbiasztalos.blog.hu oldalon a kukucskálásnak. Kicsit letiltottam, amennyire a rendszer korlátozásai engedik.
Az új hobbiasztalos oldal egyébként szépen működik, a rossz fiuk is rendre próbálkoznak. Durván 10 nap alatt 66 brute force taámadást intéztek ellene, de a tűzfal blokkolta.
Én ősszel az új műhelyemet fújtam le Sadolin vizes vékonylazúrral, utána hengerrel átmentem rajta, és tökéletes lett. Szóval no para, fújd csak nyugodtan, gyorsabb, mint ecsettel.
Szerintem ez a rezonancia és a lap emelkedése nagyon csúnya, az enyém semmi hasonlót nem produkál. (Azért tettem fel én is videót, mert a szóbeli értékelés elég szubjektív tud lenni, kinek mi az elfogadható :-). Én biztos nem állnék neki azt kiköszörülni, hanem garanciális csere irányba indulnék.
Egyébként a tegnapi kérdések kapcsán: nekem a Freud lap is kb. pont annyit üt (0,35-0,4mm), mint a DW. Megmértem akkor a tengelyt is: a fűrészlapot hátul szorító ellendarab 0,07-0.08 mm-t üt (ugye a kb 2 cm sugáron, ez ki is adja 10 cm-nél a 0,4mm-t). A tengely maga sugárirányban kb. 0,03-at, talán annyit sem.
A 2mm-es lap 2,35mm-es kerf-et vág. Az imbolygás nyoma súrolófényben egyértelműen látszik a vágott felületen, de ügyeskedni kell a világítással. Ettől még a vágás pontos a steller mellett , a vágott szél egyenes, a vágás és egy vonalzó közé sehol nem fért be 0,05mm a kis videómon sem.
Csináltam pár nagyobb nagyítású kép az imbolygás okozta nyomokról (bár csak telóval, de látszik a lényeg). A nagyított fotó csalóka: ezek a nyomok kevésbé mélyek és kevésbé látszanak, mint egy 120-as csiszolópapír végighúzva az anyagon. Az egyetlen műhelykörülmények között, szabad szemmel is jól látható hiba a vágásképben, amikor a tolófáért nyúltam és megremegett a kezem :-)
A tudatmódosító hatások közül az egyik legerősebb a berendezés működőképességének vágya.
Vannak, akik aludni sem tudnak addig, amíg el nem indul az általuk létrehozott szerkezet.
Ez ismerős. Amikor a nyáron már deszkamodellként működött az egygombos klíma-távvezérlőm - a tesztelgetés során észrevettem, hogy úgy 10-12 kapcsolásonként egyet kihagyott, utána működött megint rendesen vagy 10-12, vagy ilyesmi nagyságrendű ki-be kapcsolást aztán megint elvétett egyet.
Gondoltam sebaj, alapvetően faszául működik - ezt a kis gebaszt meg szombaton majd kiküszöbölöm. Reggel 9 tájt kezdtem neki... és másnap hajnali 2 óra tájt meg is találtam a hibát (egy kissé alulméretezett kondit).
Vagyis 17 órán át gyakorlatilag csak pisilni és harapni valamit álltam csak fel a székről.
Öcsém jön a hétvégén a kisfiaival, azt mondta: addigra kész legyen!
Nos, pár nappal ezelőtt írtam, hogy "holnapra" talán beröffen .. azért ez elég optimista volt, mostanra jutottam el odáig, hogy a lényeg (az alap, a híd) kész van, a tengelyek (X,Y,Z) szépen, egyenletesen, kottyanás és szorulás nélkül futnak. Most jönnek a léptetőmotorok felszerelése, némi vezetékelés - talán (!) a nap végére már PC-ről megmozgatom, és jöhet a finombeállítás: asztal síkja, derékszögek... még így sem állok rosszul az idővel, tekintve hogy az első vágást az alaphoz dec. 27-én csináltam, és a délelőttöket szinte mindig átlustálkodtam.
Alernatíva kell egyengetőnek. Ha működik a vastagolós szán, akkor lehet eladom a hc260-at, pont elégszer akadtam bele, hogy rühelljem a kis helyet széltiben :D Nem igen tudom tologatni a műhelyben a rossz beton miatt és most egy helyen van, beállítva, nem húzza el most a súlya, de ha arrébb teszem azonnal elállítódik. Mivel rendszerint hosszú deszkákat (2 méter környéke) gyalulok és utána szabdalom csak, így a kis asztala kompromisszumos így is.
Ezért kezdtem ezen agyalni. Ha sok időt nem vesztek a vastagolós egyengetéssel, akkor lehet csere lesz és megoldom a vastagolót asztalba. Annak legalább lehet csinálni fix kifutót.
Loptam kis időt. A 9est sikeresen elrörtem, kihúzta magát a befogóból. A 7essel sikeres voltam!! Az egyik oldala ki van vágva. Iszonyat lassú, .3mm per sec vagy lassabb. Szuperül kanyarodik! Bárhol be lehet fordulni vele. Nyomni kell neki, vagy 2mm-t hátra kell nyonjam a lapot, hogy elkezdjen harapni.
Viszont ha azzal a módszerrel csak lenagyolja, és csinál neki egy sík felületet, még csak nem is muszáj az egészet, onnantól már azon felfekszik, és a túloldala mehet a gyalugép alá.
Próbáltam. Sőt, rendszeresen használom. Igen, macerás, de van amikor nincs más lehetőségem. Megépítettem a YouTube egyik videóján látott szerkezetet. Szeretem. Mindjárt megkeresem, melyik is az. Ha csak András addig meg nem előz. :-)
Ami érdekesség volt, hogy eddig fel sem tűnt a fura hang, csak mikor méregetni kezdtem, és nézegettem közelebbről is vágás közben, hát felraktam egy fülvédőt, mert kezdett zavarni a hangja. Na, azzal nagyon jól kijött a rezonálás, mert a magas hangokat megfogta, viszont a mélyek átjöttek. Csak a telefon nem fért bele, hogy vissza tudjam adni a hangot a videóban :)