Ha szépet is akarsz, meg tartósat is akkor a lécvastagságot sajna meg kell emelni!
1cm vastag lécbe nem lehet "erős" ollóscsapot kreálni. Ezt még nehezíti az is, hogy ha szépet akarsz akkor minimum be kell falcolni a léc anyagába a lemez vastagságának megfelelő méretben.
ha ez a lécvastagság 1 cm akkor ki lehet számolni, hogy mennyi anyag marad...
Ha a benúnolást választod akkor szintén a léc vastagság játszik be...
Szal: kevés a léc vastagsága.
Szerintem hornyold be ha van mivel, és ragaszd be polivinilacetáttal, az nem fog szétjönni annyi mozgástól amennyire egy ekkora valami képes. A rétegelt lemez nem sokat megy össze, mert hosszában és keresztben is van neki száliránya.
Ez attól függ, hogy szépnek is kell e lennie, vagy elég ha műszakilag stabil lesz...
Ha a desing nem annyira fontos akkor a keret aljára rakd (vagy a tetejére) a lemezt, akár csavarozhatod is! De mindenképpen a teljes keretfelületen ragszd össze a keretet a lemezzel!
Ha úgy ítéled meg, hopgy gyengus lesz akkor emeld meg a lemez méretét 5 mm-ről, akár 6-ra vagy 8-ra.
A kozben reszben megtalalt szakirodalmat atbongeszve:
1. horony, a hosszu oldal kozepen ketoldalt megragasztva, vagy pici szeggel megtuzve. igy mozogni is tud, ha akar, meg ha behajlik a terheles alatt, az oldalat is huzza magaval, nem esik ki.
2. vicces, sajat otlet, tehat meg soha nem volt kiprobalva:
a retegeltlemez feneket kis pazarlassal olyanra vagjuk, hogy az oldalai kozepen egy-egy 2-3cm-es, (keretvastagsag-horonymelyseg) szelessegu kiallo bizbasz legyen rajta. emiatt nem megy majd bele a horonyba, ezert a megfelelo helyen a hornyot furoval, maroval, vesovel (kinek mi van) ugy kimelyitjuk, hogy at is lyukad. Ezutan osszerak, kivul sikbacsiszol, izles szerint a "ful"et atszegel, atfur megcsapol, ugyhagy.
A kontar hozzaszol:
1. 10x20mm lec, vagy inkapp 15x20
2. en nem vagnam 45fokba, hanem a rovidek a hosszuk koze, kis figyelemmel 6mm koldokcsapot be lehet tenni. ha nem akarsz szorakozni a celzassal, akkor osszerak, leszorit, kivulrol befur, csapot bedug, levag, sikbacsiszol.
3. jo ragaszto, preciz illesztes. a csap akar lehet 3mm hurkapalca is, a szerepe hogy a ragasztasnal amikor szoritozod ne csusszanak szet a dolgok.
4. csiszolas
5. csiszolas
6. lakk, csiszolas, lakk
Nekem is lenne gondom. Szeretnék csinálni egy tálcát. Kb 35x50 centis, 1 centi vastag léckeretben 5 mm-es rétegelt lemez. Azt nem tudom eldönteni, hogy a rétegelt lemezt hogyan erősítsem a keretbe.
- alulról ráragasztva: elbír a ragasztás 5-6 kilót?
- a keret közé ragasztva: a kérdés ugyanaz
- vagy érdemes a biztonság kedvéért horonyba tenni. Ha igen, akkor megint csak ott a kérdés, hogy nem javasolt beragasztani, de mi van, ha a rétegelt lemez összemegy annyira, hogy terheléskor kiugrik a horonyból?
Milyen technikát javasolnátok? (Vagy ezek közül, vagy bármi más ötletet szívesen fogadok.)
Nem tudom, hogy milyen erőt kell egy ilyen keretnek kibírnia, de a minimum az lenne, hogy 45 fokban illeszd össze. Mivel van gérvágód, ez nem is olyan nagy gond. Aztán faragasztó és erős összepréselés sarokszorítóval.
Azt nem tudom, hogy ilyen pici tiplit lehet-e kapni, de pl. keményfa fogpiszkálókból lehetne kis csapokat csinálni. Ha a 45 fokba vágott lécvégbe óvatosan befúrsz kettőt, szerintem elég erős lesz.
Egy apróságban vagyok most tanácstalan: 10*10 mm-es lécekből kell csinálnom goblein hímző kereteket mindenféle méretekben! Ti hogy csinálnátok meg?
Én eddig túlbonyolítva belülről csavaroztam össze a léceket egy derékszögű vasalattal, ami erős lett, csak nem illeszkedett pontosan és sok bohockodás is van vele.
Tudom, a csapolás lenne a megoldás (nekem erre nem állt még rá a kezem), de ha esetleg van más 5letetek, akkor írjatok.
A lényeg, hogy erős legyen a keret!
Alapvetőleg nekem egy asztalimarógépem van, amit függőleges tengelyű asztalimarónak is aposztrofálnak. De használok kézi felsőmarót is.
Márkája Holz-Her. Ők sem gyártanaqk már gépet, őket is lenyelte valaki.. Talán a Bosch?
Mit kell tudni az Einhell olcsó cuccairól?
Most láttam egy szerszámosbolt kirakatában 13 rongyért egy bőröndöt, amiben volt egy beszúrófűrész, egy kézi fúrógép (kicsit ütve is), egy rezgőcsiszoló és egy 115mm-es flex. (Mondjuk nekem ez utóbbi helyett jobban kellene egy gyalu vagy egy horonymaró, de ez van.) Mit gondoltok, használható szerszámok lehetnek ezek? Az ára nem tűnik soknak.
Nagy valószínűségileg:) igazuk van az EDISON-ban.
Én ismerem őket (pesti bolt), és több éves viszonylatban mondhatom, hogy korrektek.
A kínai dolgokkal kapcsolatban:
Én egyetlen szerszámgépet használok ami kínai, és azb az akumlátoros csavarbehajtó. Igaz, hogy évente nekem elfogy, de olyan verhetetlen áron adják, hogy még így is megéri!
Én ipari szinten használom a szerszámokat, és így nekem nagyon nem éri meg akármit vásárolni...
A Bosch sok mindeben tényleg gagyibb mint a konkurenciái...
Alapigazság az, hogy gyak minden ismertebb gépgyártónak vannak sikerdarabjai...
Pl a Bosch-nak a dekopírfűrész (kék), míg a legrosszabb Bosch cucc a szalagcsiszolójuk, gyak semmire sem jó, egyszinten van a kínai kacatokkal.
Egy kínai elrettentő példa:
Egyik kolegám vett egy kínai dekopírfűrészt, mikor ezek a cuccok megjelentek magyarországon. Nem lehetett kihagyni: 3200 Ft volt akkor áfásan.
Naszóval a gép írd és mond 5 fm vágás után úgy szétment, hogy minden mehanikai hajtórésze tönkrement... bevittem egy szervízbe, hátha...
Na, hát nem...
Azt az ajánlatot kaptam, hogy vigyem vissza a gyáriu szervizébe (végülis bolti áru).
Kiszámoltuk, hogy a szervizútja 2X pont annyi lenne mint a gép volt magában... szal most itt rohad vaélahol a műhelyben...
Egyébként a Skil is Bosch ma már...
kb 2 éve megvette a Bosch, és minden jóravaló Skil cuccot kiradírozott a repertoárból...
Nagyon odafigyelnek a kedves multik, hogy egy gép mikorra menjen tönkre... amelyik túl sokat bír ki azt szépen kivonják a termékpalettából:((
Most találtalak meg titeket, és gondolom elkélne egy kis asztalos segítség!:)
Nem biztos, hogy jól olvastam, de megpróbálok erre a keretben lévő betétlemez dologhoz hozzászólni.
Szal.: az asztalosok ha csinálnak egy keretet akkor sosem ragasztják be a betét(fiullun v, fülung) lemezt, ugyanis ha fixen körberagasztva kerül a keretbe akkor nagy esély van rá, hogy az egész elvetemedik. Ez hatványozottan igaz, ha bizonyos méret fölé kerül a keret mérete!
Az asztalosok is be szokták rögzíteni, de csak kivételes esetekben, de akkor is csak potszerűen.
Sokáig válogattam én is marót, aztán maradtam a DeWaltnál. Kár hogy nálunk csak 8 milis bitre árulják, egy másik kontinensen 12,7 milis a legnagyobb befogó hozzá. Nagyon jó a beépített elszívója, precíz, stabil fordszámú eszköz, még a bőségben szenvedő usában is első helyen van évek óta.
Olcsóbban szerintem bármi megteszi, Ferm, B&D is kapható középkategóriás teljesítményre.
Egyébként szerintem 3 maró volna praktikus, egy a kis munkákra (szélezés, gravírozás), egy közép a munkák nagy részére (csapozás, miegyéb) egy pedig asztalba, 12 milis szerszámmal már mindent meg lehet csinálni, de kézben kemény játék 1800 Watt. Az asztalom készül, asszem a 625öt veszem meg bele, szintén etalon.
Az Edisonnál egész jó leértékelés van egyébként, 49+áfáért a 621 nagyon jó vétel.
Érdekes, hogy EUban fix marók nem léteznek, pedig sokat kerestem asztalba.
Elkocogtam ma az Edisonba kicsit körbekérdezni a Bosch felsőmarót. Majdnem kidobtak. :-) Hogy mit akarok én azzal a kínai sz@rral, csak Pesten lehet javítani, legalább másfél hét, és higgyem el, hogy többet lesz szervizben mint nálam. Drága, csak 600W-os, stb, stb.
Magamhoz térve, feltettem a kérdést, mit ajánl? Makita, aztán valami OFE nevű svájci cuccot mutatott. Érdekes, hogy az általam a gagyi kategóriába sorolt Skilt is jobb minőségűnek mondta a Boschnál. Sőt még valami ismeretlen nevű bolgár marót is.
Úgyhogy most visszavonulok és feldolgozom élményeimet. :-)
Ez már passz.Egy asztalosipari kiállításon beszéltem egy csókával, vagy 8 éve.Akkor mondta.Szvsz ha sokat akarsz festeni, vagy fontos a szép küllem akkor használd ezeket, és telefonálj rájuk.Multkor mikor odamentünk, nagyon készségesen segítettek.Azért jók ezek, mert nem döglesz bele a szagba.
Nem nem nem!
Éppenhogy fordítva!
A vezetőt fúrd át egy tizeddel nagyobbal, és akkor a rendes méretű fúró nem szorul benne.
Ha a tipli nagyon szorul a fában, akkor két tized a vasnak, és egy tizeddel nagyobb a fának.
Lehet festeni, de a tikkurilának direkte van ehhez való komplett vizesbázisú rendszere, amit a konyhások is használnak a festett ajtókhoz.
www.tikkurila.hu
Fénykép jövő héten, mert előbb nem érek rá.
Melegedés ellen miért nem fúrod meg a lukat egy tizeddel nagyobb fúróval?Nem szabad annak annyira szorosnak lennie.
Egyébként lehet hűteni, csak túl nagy hőmérséklet különbségnél ne, mert akkor tönkremegy.
Kenőanyagot nem tanácsos használni, mert később zavarja a ragasztást.
Érdekel, hogy milyen csapozósablont használsz, mert ez tényleg nem tökéletes. Bár már kezdem megszokni, ma kifúrtam vele vagy 30 lyukat és egyet se rontottam el. Az még mindig igaz, hogy van kb. 1 fokos eltérés, ami ahhoz elég, hogy megnehezítse a dolgomat a ragasztáskor a merőlegesbe állításnál. A másik, hogy nagy a fúrószár súrlódása a fém vezetőgyűrűben és három lyuk után tűzforró lesz mindkettő.
Tényleg, szabad a fúrószárat vízzel hűteni? Most még nem mertem, inkább vártam egy kicsit.
Igen, az én variációm is valami ilyen, csak ha lehetne aluból, annak jobban örülnék, mert sokkal könnyebb súlyban, és nem rozsdásodik.Én ui. sokat mozgatom az asztalt, és sokat van kint is, mert bent nem férek el a sokméteres anyagokkal.
Egyelőre nem tudok alut hegeszteni, mert nem tudtam elfogadható áron argonmix palackot szerezni ami kell az aluhoz.Meg persze be kéne ruházni alu hegeszanyagba is.Ez együtt kábé 60 ezer, szal még gyüjteni kell rá.
DE ha meglesz!akkor lehet, hogy belehúzok!
Amit leírtál finomállítást ékkel, nem tetszik.Jobban szeretném csavarral, ék nélkül, az ék szvsz hamar kopna.
Egyébként én kértem az incrától katalógust, és sokféle klassz párhuzamvezetőjük van, a delux verzió mindent tud.Három skála szerint lehet oda-vissza mindenféle beállítást varázsolni, alig értettem meg, mi minek van benne, olyan bonyi.
Finomállítás is teljesen tuti benne.
Ha nem (csak) a masszivsag es pontossag vonz az incra-ban, hanem a millimeterre allithatosag is, akkor szerintem a fentin kellene meg valami finomallito cuccot fejleszteni. En nagyon szeretnek egy olyant, mint az, de nincs lehetosegem hegeszteni, meg azt sem tudom hol kell nem 6m zartszelvenyt venni, es esztergalyost sem sikerult talalnom, amikor kellett volna.
Gondolkoztam, hogy a mar mas altal emlitett alu profilbol is lehetne hasonlot csinalni.
A finomallitas meg a meglevo massziv vezetolec melle szerelt csavarral allithato vastagsagu akarmi sgitsegevel tortenne. MOndjuk kemenyfabol ket ek, 1:10 oldalarannyal, az egyik alkalmas modon a meglevi parhuzamvezetohoz rogzitve, a masik meg oldhatoan az egyikhez. Ott ugye mar 1cm csusztatas lenne 1mm vastagsag, szoval lehetne tizedmillimeter maniasnak lenni.
GPF:
Mit nem értesz?
A cuccnak tengelye van, és az kis szögben forog oda-vissza.Maga a tengely egy helyben áll, csak saját maga körül forog.
A rezgőcsiszolóknál a fej tengelye, maga a tengely ír le kis köröket, de nem forog saját maga körül.
Az elsőnél ha ráteszel egy körtárcsát, akkor az vágni fog, mint egy körfűrész, csak nem forog körbe.
Mivel nem forog körbe, ezért a körtárcsának el lehet hagyni akár a felét, kétharmadát, stb, akár a 9/10-ét is.És akkor jön a kánaán!
Bond!
Hát ez a szerszám elég .... semmi.Nekem aluból, valami kisipari cucc van, lefényképezem, és szvsz házilag le lehet másolni.Az tuti jó csapolásokat csinál, nem is szoktam próbálni.Fúrás, ragasztó, kalapács, kész.
A csapozóval az a baj, hogy nem az a fajta van, amire te gondolsz:
A középre igazítást a két szög biztosítja. A belsejében a fémbetétből három különböző méretű jár hozzá, és van még egy pontozó a készletben. Sajnos ezt nem lehet vízszintesen használni.
Ez az incra cucc az én szívfájdalmam is már évek óta.
Le kéne gyárta(t)nunk itthon saját célra egy pár darabot, mert egyébként nem lesz belőle semmi.
Még csak hasonlóról sem hallottak
A ferm maróhoz van párhuzamvezető, másológyűrűt nem adnak semmihez, de a fészek itt is megvan, aztán egy esztergályossal csináltathatsz egyet a kedvenc ujjmaródhoz.Tartozék még a 6-8 mm patron.
Más nem is kell.Néha egy készlet említett minőségű maróval adják, néha anélkül.
A csapozást pedig jó lenne ha a sablonnal tennéd, mert pontosabban fogja meg a luk helyét.
Egy trükk: a lapot elfekteted, asztal szélénél bentebb rakod 5 centivel, fentről a fúrószáron egy derékszöget nézel az oldalához, oldalról egy párhuzamot az asztal lapjával, és nyomás.Oszlopossal el fog menni a közepe.
Annál ahol a lapba kell a luk pedig kicsit megfúrod, és utána ott jó lesz az oszlopos...
Próbához csinálj néhány megcsiszolt rudat, és azokat ne építsd be, későbbi projektekhez is azt használd.Addig csiszold, amíg könnyen nem jár ki-be a lukban.
Üdv asztalosok,
az asztali fűrészhez szólnék hozzá. Sokáig nézegettem én is a DeWaltot, felsőmaróm tőlük van (DW621), de annyira elszállt 'rakon lehet megvenni, hogy vettem inkább egy Einhell TKS 250 UV-t. 1500W, 0-76mm, 250es lap, 50ezer körül lehet kapni a barkácsáruházakban. Teljesen korrektül működik, mondjuk én bútorlapokat és MDFet vágok vele elsősorban. Tömörfára a gyári keményfémlapkás tárcsa megfelelő.
Egy bajom volt vele, amikor megvettem, nem volt síkban a munkalapja, kis ívet húzott a tárcsa, de bemarattam, azóta hajszálpontosan vág. Ez fontos, mert tizedmillimétermániás vagyok. 0ás inzerttel a lamináltat is szépen vágja, semmi pattogzott él, mondjuk ahhoz vettem egy 80 fogas CMT tárcsát is bútorlapra, majd többe volt, mint a gép:-) Szóval barkácskategóriában nekem teljesen bejött, a DW 744-el azonos a konstrukciója, az ára meg verhetetlen a 200e+áfához képest.
Nem tudtok külön megvehető precíziós nagy fűrészvezetőt olcsóért? Az Usában nagyon korrekt darabok vannak, de a szállítás nagyon komoly költség volna, pedig maga a cucc olcsó, ilyesmi: Woodpeckers Incra Miter
Jó, hogy van köztünk egy ilyen bátor ember, aki ki mer mindenfélét próbálni. Ennyiért valóban érdemes venni egy gyalut csak kipróbálni is. Én eléggé félek a noname cuccoktól, amióta Sony erősítőt vettem. :-)
Nem egészen világos, hogy hogyan erősítesz fűrészlapot a deltacsiszoló talpára.
A Ferm maróhoz mennyire lehet tartozékokat kapni, illetve mit adnak hozzá? Elsősorban a másológyűrű és a párhuzamvezető érdekel.
Ma jó idő van, elkezdtem a munkapad alatti szekrényeket. Azt tapasztaltam, hogy a kigondolt csapozási technika (sablon egyik kézben, fúró másikban) ferde lyukakat eredményez, hiába vezeti meg a sablon több mint 2 cm hosszan a fúrót. Úgyhogy módosítani fogok, a sablonnal csak jelölök, és állványba fogott fúróval fogok fúrni.
Tanácsot is kérnék: beütöttem szárazon a tipliket hogy megnézzem, hogy minden pontosan illeszkedik-e. 8-ból 2 tiplit nem tudtam kiszedni csak szétroncsolva. Mit lehet ezzel csinálni? Szappan? Viasz?
A gyalut ne tedd annyira a lista végére, legalábbis a kézi elektromosat ne.
Én a tecsó áruházban vettem tavaly nyáron akciós agojama tipusút, 3600-ért, és annyira jó, hogy azonnal visszamentem, vettem még egyet.
Csodaszépen muzsikál, eldobható pengés, amit a piacon bagóért adnak.Pl a B&D is jó bele.
A deltacsiszolókról tavaly a Construmán megtudtam valami érdekeset, amit még a boltosok se nagyon tudnak, mint arról azóta meggyőződtem.
Mégpedig:
A Fein találta ki -és csak ő csinálja, mert szabadalommal védi-, hogy a deltafej nem kis köröket mozog, mint a többinél, hanem pár fokos oda-vissza lengést egy körív mentén.Tehát "billeg".Ezzel elérték azt, hogy olyanokat meg lehet vele csinálni, hogy feltesznek egy fűrészlapvéget rá, és mint egy vésővel belenyomsz a fába, és vágja egy síkban. Akár zárt belső üregeket is ki lehet vele alakítani, két perc alatt, vésés nélkül. Csapolásnál szenzációs.
Persze nem csak famunkához vannak feltétek rá, hanem gyémántos szerszámok is vannak, tehát nagyon széles körben használható.
A pasi a kezembe adta ott a kiállításon, egy negyed órát szabtam a gerendákat, csúcs volt, állíthatom.
Ilyet akarok még szerezni.
Azt hiszem, nekem még kicsit korai "tapasztalatokról" beszélni, de legyen:
- B&D dekopír: típusszámot nem tudom, olyan, aminek kormányozható a teteje, de ingamozgása nincs. Görbén vágni jól lehet vele, egyenesen nem igazán, mert mindig húz valamerre.
- B&D kombinált delta-rezgő-excentercsiszoló: keveset használtam még, nem rossz. Egy bajom volt eddig vele, hogy deltacsiszolásnál a csúcsra külön feltehető kis csiszolópapír-darabkák többnyire leesnek, mert kicsi a tépőzáras felület, amivel kapaszkodnak.
- O.K. kézi gérvágó fűrész: ezt csak azért említem meg, mert meglepően igényes és precíz a kidolgozása, és elég olcsó volt. Azóta több bizalommal nézegetem az O.K. szerszámgépeket is.
- B&D fúrógép. Semmi különös. Tud lyukat fúrni, meg csiszolóköveket szoktam belerakni finommunkákhoz.
Biztosan szeretnék még beszerezni egy marót, gondolkozom a körfűrészen és a gyalun is, de utóbbi csak nagyon a lista végén van.
Ami nekem nagyon bejött az a már említett Bosch PKS66CE.Tíz éve megvan, anno 60 ezerért vettem, és már elkoptatott vagy hat-nyolc vídiás fűrészlapot.Egyszer generáloztam-teljes csapágycsere volt.Az elektronika egyszerűen csúcs benne.
Aztán nagyon jó még a Meister Kraft gérvágó.ez tavaly volt 21ezer (baumax).Persze a benne lévő lapot csak a másik körfűrészben lehet használni, ebbe vettem egy negatív élszögű, 70 fogú darabot, úgy vágja keresztbe az anyagot, mint a kés a vajat, semmi szálkázás.
Ferm szalagfűrész (36ezer).Hobbi célra tökéletes, de annyi nagyméretű anyagom van, hogy össze kell majd rakjam az apu által kreált nagygépet is, ami most szét van szedve, helyhiány miatt.(az 40 centis kerékkel bír)
Ferm faeszterga(26 ezer)Ezzel csak az kezdjen, akinek van lehetősége gépműhelyhez is jutnia, mert sok mindent kell hozzá és rajta alakítani.Az árát azért megéri
--
Egyébként én azért választottam így a dolgokat, mert az sem mindegy, mihez mi kell.
A fűrészgépekbe mindbe 30mm-es lukkal bíró lap kell.Ez megegyezik a komoly fűrész- és marógépek lukméretével, és ezért átjárhatóak a kellékek.
Ráadásul bármilyen lapot tud az ember szerezni pl. a piacon, azt mind fel lehet bővíteni erre a méretre, mert csak a ruszkik 32-esek, a többi mind kisebb.
Fordítva ez nem lenne lehetséges!
Gyalugép nekem saját készítésű van, arról nem érdemes beszélni, enélkül nem tudok meglenni, igaz én szőrős tölgyfaanyagokat nyűstölök leginkább.
Most készül a nagy marógép, 30-as tengely, 2kW motor, nagy asztallal, stb.Ha az meglesz, akkor lesz igazán tuti a műhely!
Bond!
A puhafában számít csak igazán!
Hidd el az egyik legveszélyesebb szerszám a felsőmaró, és ezek a készletek némelyike annyira nincs kiközpontozva, hogy rázza a marót, mint a fene.Aztán nézheted az 50000 forintos géped csapágyát.
Egyébként a gyakorláshoz kellenek a legjobb szerszámok, mert még ha az is nehezíti a melódat, nem csak a kezdeti sutaság, az gáz.
Nekem a Ferm maróval nincs bajom.A beszorítás billentyűs, én jónak érzem, nem kopott még el, lehet azért.Meg mindig beállítom a mélységütközőt.800wattos.
A kollégám vett az akciósokból noname 1020wattosat.Biztos láttátok már, vagy lesz eztán is tuti a prak...-ban.Az is nagyon jó, szintén fém nyakkal, jó fogással.A következő az lesz, amit veszek, és asztalba szerelem, kiveszem a BD-t.
-a BD az teljesen noname mindenhol, mindenkor, még a hetvenes években is az volt nyugaton.Azért bírjuk megvenni.
Apropó. Nekem érdekes lenne, ha összeszednénk, hogy kinek milyen gépek, szerszámok, eszközök jöttek be nagyon, amik nélkül már nehezen tudná elképzelni hobbiasztalosi ténykedését.
El is kezdem:
1. Vágás
Van dekopírom, állítható fordulatszámú, ezt kihasználom. Állítható szögű, ezt nem használom. Néha kell a dekopír, de nem sokszor.
Van egy keretes szögvágó fűrészem. Ezt sokszor használom, képkeretezéshez, kisebb dolgok pontos méretre szabásához.
De a legfontosabb az asztali fűrész. Ez Electra Beckum, félprofi, jó drága volt, de nagyon megérte. Fokozatmentesen állítható a fűrészlap magassága is meg dőlésszöge (0-45 fokig) is. Ezzel hornyolok, dobozok oldalát gérbe vágom és úgy ragasztom, darabolok... Nagyon jó.
2. Simítás
Gyalut nem használok. (Ez biztos ciki.) A fűrész annyira szépen vág, hogy nem érzem fontosnak. A csiszolás viszont kritikus pont. A legjobban a tépőzáras csiszolóvásznak váltak be. Ilyet fel lehet tenni a sarokcsiszolóra is, ha sokat és durván kell, de van a fúróba fogható flexibilis tengelyű (de rögzíthető) korongom is. Nagyon sokat használom. Vásznakból 60-as, 120-as és kb 200-as fogy a legtöbb. De van filckorongom is, amivel a keményfákat ki szoktam fényesíteni.
3. Fúrás
Van egy álványos fúróm, azt nagyon sokat használom, a kézit csak végszükség esetén. Nekem nagyon bejöttek a fafúró hegyek, azokra vigyázok, 6 éve működnek, pedig sokat használom.
4. Ragasztás
Pár éve találtam rá az Emfi Bios gyorskötésű ragasztóra, szuper. Gérbe vágott dobozéleket ragasztok csapolás nélkül, szétszedni sem lehet. Szorításhoz pillanatszorítókat és egy hevederes "képkeret" szorítót használok, ez is nagyon jó. Adja a derékszöget és egyszerű használni.
5. Felületkezelés
Ha lehet, akkor semmi. Ha nem, akkor általában vizes lakk.
A furesszel kapcsolatban:
A Alby kft-nel vettem, voltak vele gondok, (ha valakit erdekel, maganban) de be kellett lassam, hogy ennyi penzert nem lehet jobbat venni es kesz.
Nagyon nezegettem a kicsi asztali korfureszeket, es szerelmes voltam a Dewalt dw744-be, de mar elmult. Nagyon hasonlit ra a Bosch TS10. Az amerikai woodworking websiteokon az osszehasonlitasokban hol az egyik az elso, hol a masik. A dewaltnak fogasleces magatol parhuzamos vezetolece van, a bosch meg fordulatszamtarto, lagyinditasos, ami miatt allitolag nem lifeg oldalra a lap amikor indulaskor rant egy nagyot, igy ha csinalsz olyan betetet az asztalhoz hogy ne legyen res a lap mellett, nem tepi ki.
A nagy poen, hogy a bosch-t majdnem megvettem, de belattam, hogy nem kellene vagyonom jelentos reszet barkacsszerszamokban tartani. Viszont egy hete meg volt egy akcios sonderangebot megmaradt nem kell senkinek peldany a Fetis-nel, es odaadjak 190ezerert!!! Akinek szamit hogy hordozhato (34Kg), annak szerintem megeri. Plane hogy a dewalt 250ezert. (az arak valtozhatnak, es az afat tartalmazzak)
Mi a velemenyetek a LUTZ gepekrol? Azok inkabb ipari cuccok mi? Az obiban vannak VARIOLUX neven cuccok, amik csavarra lutz-nak neznek ki, csak olcsobbak, es a boltos az aran es a motor teljesitmenyen kivul semmit nem tud mondani roluk. Persze ott is porosodik evek ota. Pl 140ezerrt asztali korfuresz guruloasztallal, 35cm lappal, 2.2KW motorral. Ez sajna europai szabvany korfuresz, nem lehet bene 1cm szeles lapot tenni. Egyszer lehet hogy lesz nekem is.
Marogep:
Rferi: a ferm marovan nincs gondod a tengelyrogzitessel? Hasznaltam (kolcson) egy ilyent, es tok tetszett, csak a muanyag gomb amivel a tengelyt lehet rogziteni nagyon nem tetszett. A pocok ami rogzit valszinuleg lekopott, es mindig kiugrott. Sokkal jobban tetszenek a ket kulccsal hasznalhato valtozatok. Neked a 500 vagy a 800W-os van?
GPF: Nem igazán értem. Rendben van, hogy a körfűrésszel lehet hornyot marni, de semmilyen él- és lapon belüli díszítést, lekerekítést nem tud. Pedig számomra ez különbözteti meg az igényes munkát a "veszek 4 polclapot, összeállítom és kész" munkától.
rferi:
- ez a maró tud 8mm-es befogást is.
- egyelőre nekem is egy Praktikeres készlet maróm van, nem gondoltam egy tízezer forint feletti fejjel gyakorolni. :-) Egyébként puhafában is annyira számít?
- azért szeretnék márkás marót, mert talán itt a legfontosabb a precizitás. Egy noname marónál félek, hogy csak szerencsén múlik, hogy milyet fog ki az ember (a külföldi fórumok már a B&D-t is a noname kategóriába sorolják).
Lassan kéne másik fórumot keresni. Nappal 10 percig se lehet elküldeni egy hozzászólást.
Ennyiért én is inkább asztali fűrészt vennék. Van marógépem, de mióta megvan az asztali fűrészem, elő sem vettem.
Ha jól rémlik halálosztó (de kedves név) nemrégiben vett kb. ennyiért. Biztos leírja a tapasztalatait. Az is Ferm.
Meg azt is gondolom, hogy a Bosch erősen túlárazza a dolgait.
Az 5mm mélységre tényleg elég a kétszeri menet, de kevésnek érzem az 5mm mélységet.Legyen inkább 10mm.
Az irányt úgy csináld, ahogy mondod.
Ez a maró jól néz ki, de szerintem túl drága.Az én egyik maróm a praktikerben bagóért árult Ferm.Igaz nincs konstans fordulaton tartó, csak sima fordulatszabályzója, de nagyon masszív, és 8mm-es patronja is van, és ez fontosabb.Ja és nagyon ügyesen meg van csinálva, hogy nem szorul bele a patron, mikor kinyitod.A blackimből időnként alig tudom fogóval kivenni.Mindössze 10 ezer körül van.Azt ajánlom bárkinek, én nagyon élvezem.A fennmaradó pénzt költsd el marófejekre, de arra viszont ne sajnáld a pénzt, amit obi/baumax/praktikerben KÉSZLETben adnak, az csak gyerekjáték.Ami egyesével van dobozolva, lezárt szekrényben és kérni kell-na azokból vegyél.
A világ legjobbjai a CMT marók.Keress rá a neten, olasz ugyan, de az amik csak azt használják, ezért elég jó angol nyelvű találatok vannak rá, keress rá gugliban a CMT és router szavakra.
Ha valamit kiválasztasz és nagyon kell, itt pesten tudok egy helyet, ahol meg lehet rendelni is akár, ha nincs raktáron.
Mélységben a három fogást soknak érzem egy kicsit. Csak 5 mm-es hornyot akarok marni, akkor is kell?
Azt olvastam, hogy mindig oldalra húz a maró, de lehet mindig olyan tolásirányt választani, hogy a vezetőléc felé húzzon, ugye?
Persze nem fogok mindjárt nekiesni a horonynak először gyakorolok. Fúróállványba fogott fúrógépbe fogott marófejjel már próbálkoztam, szépen mart amíg ki nem lazult az állvány és le nem csúszott az egész mélyebbre. (rossz minőségű állványom van).
Ezt a marót tervezem megvenni, örülnék, ha véleményt mondanátok róla, vagy javasolnátok alternatívákat ebben az árkategóriában (55000 Ft):
Egyetértek halálosztóval:ragaszd be a szorosan illesztett rétegelt lemezt.Az 5-ös lapot én hármas maróval marnám, hosszában kétszerre, mélységében háromszorra.Tehát hat menetben.
A felsőmarónak van egy rossz tulajdonsága:másképp viselkedik a tolás és a forgás irányának függvényében.Egyik irányban kifele, a másik irányban befele "húz".Ezért, kell kisebb maró, és mindkét horonyoldalt a "befele" irányba marni, hogy ne legyen szélesebb, mint amit akarsz.És nem egyenletesen lesz szélesebb, hanem girbe-gurba lesz, mert még tolási sebességfüggő is!Ráadásul a barkács marók tengelyei nem elég merevek, rugalmasan hajlik, és hiába tettél vezetőlécet, akkor is képes a maró a rossz irányban szélesebbre marni a hornyot!
Ezért kéne a körfűrész, vagy a felsőmaró helyett az asztalos marógép.(asztallal bíró, azért asztalos)
Ha még nem vettél marót, akkor ajánlom olyat válassz, aminek a nyaka a csapágyházzal együtt fémből van, nem műanyagból.Az egy kicsit merevebbb.
És a horony mélységét mindig kis lépésekben alakítsd ki, mert úgy is kevesebbet hajlik el.
Szerintem mindenkeppen fontos, hogy a retegelt lemez betet szorosan alljon benne, mert az tartja a derekszogeket. Gondolj arra, hogy a butorlap IKEA butor hogy nyeklik amig a hatlapot fel nem szogeled. Nagy terhelest sporolsz meg a csapozasaidnak ha a retegelt lemezt szorosan illeszted, akar csiszolassal, es jol beleragasztod. Elpusztithatatlan lesz, ha a lemezek jol illeszkednek, es be vannak ragasztva.
Pontosan mi lesz rettenetes? Szélesebb lesz a kelleténél?
5 mm-es rétegelt lemezem van, egy 6-os horonymaróval terveztem nekiállni, gondolván hogy ha nagyon lötyög, legfeljebb beragasztom. Akkor mit javasolnál helyette?
Dekopírral vigyázni!!!!
Már egy centi vastag faanyagnál képes görbülni a fűrészlap, és a végén siralmas eredményt ad!
Szvsz csak a szekrények hátlaplemezének levágására alkalmas! (kis túlzással)
Ha marod a hornyot, akkor a maró MINDENKÉPPEN kisebb átmérőjű legyen, mint a horony, mert nem ürül a forgácstól kellően a horony, és rettenetes lesz!
Hidd el, 15 éve csinálom!
Az éles saroktól indulj el kifelé a városból a jászberényi úton.(X. ker)Sokat kell menni, és balra figyelni, mert lesz olyan kiírva, hogy táblásított fenyődeszka.Na ott a multkor mutatott nekem a csaj olyat, hogy besz@rás:0,6mm (nullaegészhat) vastag HÁROM rétegű rétegelt modellezőlemez.Mondjuk 12000 egy tábla, kábé egy négyzetméter ha volt, DE legalább volt!
Ott tuti lesz olyan, ami neked kell.
Az erdert-en van egy lap-lemez kozpont feliratu, azt erdemes. Telefonba nagyon nagyon kerdezd meg, hogy van-e, visszakerdezve kb igy: "akkor en most buszra ulok, felora mulva odamegyek es az anyaggal megyek haza?". Engem tobbszor megszivattak. (pl: es el lehet vagni, hogy beferjen a kocsiba? Igen, van meretre vagas es szallitasi vagas is. Koszonom. Odamegyek, es kozlik, hogy elromlott a furesz multheten, es nem tudjak elvagni. Ami a websiteon van hogy hazhozszallitas, meg meretrevagas meg kis tetelek az nagyon maskepp nez ki, mint amikor odamesz, es rajossz hogy az ugyfeleik butorgyarak meg asztalosok, es mindent targincaval rakodnak)
Amikor retegelt lemez forrast kerestem, akkor talaltam egy ceget, akinek a websitejan kulon ki volt irva, hogy a modellezok kedveert tartanak vagyon vekonyakat is, de most nem talalom.
Ilyen vekonynak nem jo a papir? Modellboltok? (en nem vagyok modellezo, de a fa repcsik ilyen vekony balsabol is vannak, csak a balsa ide felesleges). Esetleg www.erdert.hu, telefonon felhivni oket, es furnerok, svartni furner irant erdeklodni.
épp most tettem fel egy kérdést a modell/makett topikban. itt is rákérdezek, hátha nagyobb szerencsével járok.
szóóóval, 1-2-3 mm-es falemezre lenne szükségem, egy kis ház modell megépítéséhez. tudtok ajánlani beszerző helyet ? merre keresgéljek ?
holnap kéne megvennem a faanyagot, sürget az idő, célirányosan venném nyakamba a várost...
2. A körfűrészen még agyalok, egy darabig szerintem pótolja a lapszabászat + kézi gérvágó + dekopír. A marót fontosabbnak érzem.
3. Viszont egy univerzális gépasztalt már kinéztem, amire maró, kör és dekopírfűrész is felrakható hanyatt és van alu vezetője. Így már tudok egyenesen marni.
Bondnak: en is azon gondolkoznek, hogy a vizszintes lecek tamaszkodjanak az oszlomon fent. a szekeknel vagy a vizszintes keretet osszefogazzak, es a labat belul odateszik es megcsavarozzak, vagy a vizszintes lecek vege bele van eresztve a szeklabba. leginkabb a fugg oszlop vegebol kivagnek egy nagy darabot, hogy esztetikailag maradjon kulseje, es belul mondjuk gerbe vagnam a vizszinteseket.
Tobbi:
A korfureszhez asztal cucc az tenyleg jo, en is csinaltam, butorlapbol, a labat is, es a rendes asztalra kellett felrakni. En jol elszurtam, es doboz alaku volt, iszonyat szivas volt kivenni, betenni a fureszt. Aki ilyent csinal, erre is gondoljon. Vezetolecnek a butorlap darab is megteszi, elfoliazva, vagy L alakunak osszecsavarozva. Furesz vasarlasnal arra figyelni, hogy a talpon mennyire masszivan van rogzitve. Arra tervezik ugye, hogy a fulenel fogva hasznalod, nem a talpanal fogva, ezert a legtobbon a talp elegge lotyog. A lotyogos talp ha a talpnal fogod a fureszt azt jelenti, hogy nehez lesz merolegesbe allitani a fureszlapot az asztallal. Nekem a vegen a motor volt mindenfelekkel kitamasztva, megfogatva, miazmas.
Horonyfureszeles tenyleg jo dolog. Oldaltavolsag precizios beallitasa: rogzitett vezetolec, parhuzamossaga a fureszlappal ellenorizva. Mellete egy parhuzamos lec, 19mm butorlap, a melamin jol csuszik. Ez mellett tolod a munkadarabot. Most jon a poen: tizedmillimeter pontossagu trimmeles: a vezetolec es a melletett masik lec koze papirlapok. A Post It note meg ragados is, lehet tobbet egymasra tenni, es meg irni is lehet ra. Tehat proba, meres, papirlapmennyiseg szabalyozas. Mondjuk csak trimmelni jo, mert a sok papir rugalmas.
En a vegen vettem Ferm tk250 asztali korfureszt, reszletek a barkacsolas fajatekok topicban.
Sziasztok!
Örülök, hogy megtaláltam ezt a topikot, szeretek asztaloskodni, bár még soha nem jutott eszembe nyútonban fát méretezni.(bocs, kihagyhatatlan)
Bond!
Javaslom, elsőnek egy körfűrészt szerezz be, és csinálj neki egy asztalt, amibe alulról felfelé csavarozd fel.Az asztal lapján aztán tologatod az anyagot.Ezzel eszméletlen sokmindent meg lehet csinálni.
Írod ezt a macsekládát.A hornyokat én pl. tuti nem maróval csinálnám, mert a fűrésszel pontosabb lesz.Vezetőnek venni kell egy darab SYMA profilt (alu, keresztmetszetében egy kör középen, és négy sarok felé négy nyil.A kiállítási csarnokoban alkalmazzák pl. a BNV-n).
Az remekül szilárd, asztal két végén felszorítani párhuzamosan a fűrészlappal, a megfelelő távolságban, és lehet neki nyomni az anyagot.
Két menetben végigtolva a fűrészen a lécet, megvan a horony lézerpontosan.Felsőmaróval görbe lesz, saját tapasztalat.
Majd lefényképezem az asztalomat, hogyan csináltam meg, bár az némi hegesztést is tartalmaz.
Ha javasolhatok egy tipust körfűrészre:Bosch PKS66CE.Ez kurv@ drága volt, de fordulatszabályozós, és ami a lényeg lágyan indul, és öntvénytartós.Óra nem jön le a falról pedig 1400 Wattos, és nyomhatod neki, nem lassul le.Ehhez adnak egy lapot, azt rögtön kidobni, és venni helyette egy jobbat.Minimum 40 fog, keményfémlapkás, váltottfogazású, kicsi vágási szöggel.
Keresztirányú vágáshoz pedig egy ugyanilyet, de negatív élszöggel (-5-6 fok).Ez nem tépi a szálakat.
És végül bemutatkozásnak egy munkám:
faragott polc
Ez egy gyakorló projekt. Rétegelt lemez hornyolása maróval, ahogy írtad is, meg oszlopok összecsapolása. A rétegelt lemezt lehet, hogy nem ragasztom be, azt szeretném elérni, hogy a keret maga elég erős legyen.
Csapolási terv: a 4 függőleges oszlopba alul-felül oldalról mennek be a vízszintesek, 2-3 db mezei 8-as köldökcsappal + ragasztás a teljes felületen. Felül viszont vésett csapolást tervezek a nagyobb teherviselés miatt. Vélemény?
Utánagondolva, kicsit nagyobb lesz mint 40x25x25, mert ez a rétegelt lemez betétek mérete.
Az a 25cm eleg alacsony. Lehetne az oldalat tomor fenyodeszkabol is csinalni, pl ilyen mostanaban mindenutt probaljak eladni ragasztott polclapbol. Akkor nem lesz szilardsag problema.
Amugy a 4x4cm szerintem is eleg kell legyen. kicsit kell gondolkozni, hogy a sarkoknal mindket oldala a teto keretenek tamaszkodjon az oszlopon. Ha ez az oldalat horonybatett retegeltlemezbol projekt, akkor a retegelt lemezt jol illeszteni, ragasztani, hogy ne engedje oldalra nyekleni. (paralelogrammaba dolni)
Nem azt akartam kiszámolni, hogy mennyit hajlik, hanem hogy mikor nem hajlik. Egyébként tényleg mindegy, ha az ember fenékre esik, legközelebb erösebb anyagból csinál széket.
Szavazásra bocsátom a kérdést: Kis láda, 40x25x25 cm-es keret, tetején 40x25-ös lap, 100 kilós embert ülve bírjon el. A keret négyzet alapú lécböl lenne. Milyen vastag lécet használnátok?
OKOK, elfogadom, nem kell eltorjon, hogy ugymaradjon. Az eredeti kerdes az volt, hogy valami szeket meretezunk. Ott kb mindegy, hogy ugymarad, vagy el is torik, gondolom a nehez ember alatt elgorbulo, ugymarado szek nem jo megoldas. Csak azt akartam mondani, hogy az a szilardsag ami a tablazatban van, az arra vonatkozik, hogy mikor torik-szakad, nem pedig arra, hogy mennyit hajlik. ezert nem lehet belole kiszamolni hogy mennyi lesz a 40x40x1000 lec behajlasa ket vegen alatamasztva, kozepen terhelve 10kg-al.
a maradando alakvaltozas az a tores, a hajlas az a nem maradando Hát ezt anyaga válogatja. Fával kapcsolatban valszeg igazad van, de vasnál a hajlás az lehet maradandó alakváltozás is (húzott oldalon nyúlás, nyomott oldalon zömülés formájában), szal ami nem marad úgy, visszahajlik eredeti állapotába az a nem maradandó, a többit képzeld mellé :)
(Amúgy van 1-2 olyan fafajta is amit ha túlhajlítasz nem törik el csak a terhelés megszűntével ,,úgymarad'' meghajolva, görbén)
vegre valami elet! majd lesz kerdesem is, meg latom mar hogy a szilardsag tema lecsengett, de vegigolvasva lenne ket megjegyzesem:
1. meretezesnel eleg jo alapszabaly, hogy nezzuk meg, a hozzaertok hogyan csinaltak. tehat ha egy profi szeken az adott alkatresz 3x6 cm, akkor az tuti jo lesz.
2. valaki olyant irt, hogy az adott adat (szakitoszilardsag vagy mi) azt mondja meg, hogy maradando alakvaltozas nelkul mennyire terhelheto. a maradando alakvaltozas az a tores, a hajlas az a nem maradando.
Középen a kábel megy szvsz :)
A lampakretek oldalrol vannak rogzitve ,az lathato a kozeli kepen.A lapok viszont fogalmam sincs hogy vannak. Mivel ugy néz ki az oszlop egy darabbol van.
Tökéleltesen igazad van , Ö amerika egyik legnagyobb építésze.Persze amíg élt akkor is a felső tízezer bírta megfizetni , amióta meg meghalt....
A terveket már megrajzoltam , csak pl a képeken nem látni se csavart , se más rögzítést.Ezert gondolom ragasztották.
Voltam praktikerben is de ott lucfenyőn kívül nincs semmi.Azért kérdeztem , hol lehet nemes fákat is venni.
Nekem valahogy sehogy sem akar ez az oldal lejönni.(mint ahogyan a tár és az extra sem) Megtenné vki, hogy ideteszi ezt a lámpát? Ha lenne olyan szíves. Nagyon érdekelne hogy néz ki.
:-)
6 láb 8.125 inch magas, az kb 6x30+8.125x2.54 centi=pont 2 méter.
A szélességre és mélységre különbözö méreteket írtak, de szerintem csak elírás. Valószínüleg mindkettö 40 centi.
A súlya kb 22 kiló.
Másutt utánanézve, a tervez?je (Frank LLoyd Wright) 1867-1959 között élt, híres építész volt. Viszont a lap tetején az van, hogy ezek reprodukciók, nem régi lámpák.
Engem is elkapott a barkácsolás , és lenne pár kérdésem.
Honnan tudok keményfa ( cseresznye , tölgy )lapot / lécet kapni ami kb 1.5-2 cm vastag?
Vagy van-e olyan cég bp-en aki tervrajz alapján legyárt tömörfából egy elég kacifántos lámpát.
Ezt szeretném megcsinálni/ megcsináltatni :
http://www.strictlymission.com/FLLW.html Taliesin 2 Floor Lamp
Szükségem volt egy komoly stilusú könyvesszekrényre.Vagy nem kapható,vagy kva drága,vagy tákolt.Megterveztem,majd maradt a kérdés:miből?Bútorlap?Nem a stilusom,Majd 19mm-es rétegelt lemeznél maradtam.5 polc lesz benne,már kivágattam.Extrák:aljára,tetejére "forditott"képkeret asztalostól,hajszál méretre vágva,polcok elejére disszegély,a jobb,bal függ részre 50mm széles léc,asztalos 3 bemarást eszközölt mindkettőre,gesztenye lazur.Eredmény:komoly,legalább 150E-nek tűnő szekrény 23E-ből.
mondjátok csak honnan tudnék fenyő v. tölgy tönkhöz jutni?
(mielőtt tönkre megyek)
én Bp 17 ker-i vagyok.
szép nagy tönk érdekelne kb 60*70 cm es...
(dobot szeretnék belőle faragni...)
Köszi a felajánlást, de épp az a bajom, hogy többfélét kéne látnom a lentebb leírt két dologból, hogy eldöntsem, milyet vegyek. Szegeden is van mind3 barkácsáruház, nem tudom, hogy mennyire térhet el a választék.
Hátőőő, obi, baumax, praktiker, ha generálcuccok kellenek. Ha speckó dolog akkor annak speciálisan kérdezz utánna. Szerintem főleg eldugott szakboltok amikről csak a beavatottak tudnak :-) Esetleg ha konkrét igényed van akkor pontosabb címmel tudok szolgálni, tán ha időm engedi megveszem becsomagolom elküldöm postán utánvéttel.
Tavasz felé egyszer felmegyek Pestre beszerzési körútra. Hol lenne érdemes körülnéznem? Keresek lyukas falitáblát szerszámtartó bizgenty?kkel. Láttam továbbá az itteni OBI-ban egy univerzális gépasztalt, amire dekopírt, körf?részt és fels?marót is fel lehet tenni hanyatt, de már elvitték.
Szóval, melyikek a legnagyobb és legjobb barkácsáruházak Pesten?
>Nincs terheletlen állapot, mert a saját súlya is teher. :-)
Igaz, legalábbis mifelénk.
>A hajlítószilárdságot két tankönyvben is említik, mint a legfontosabb terhelési mutatót.
Akkor ez már valami komplex mutató, ami a húzó- és nyomószilárdság függvénye, de végülis definiálható, és mérésekkel is meghatározható.
>hogyan döntsem el, hogy egy 100 kilós emberre méretezett szék keresztléceit milyen vastag lécböl készítsem?
Én az adott esetben kb. 2*5cm-es lécet használnék, de az fontos, hogy a szálirányban ne legyen nagy eltérés a hosszanti irányhoz képest, és ne legyen benne görcs, ághely, egyéb anomália.
Lehet tudományosan számolni, de a természetes anyagokban akkora anomáliák rejlenek, hogy terhelési próba nélkül nem szabad elhinni semmit sem.
Nincs terheletlen állapot, mert a saját súlya is teher. :-) A hajlítószilárdságot két tankönyvben is említik, mint a legfontosabb terhelési mutatót.
Van valami javaslatod, hogy hogyan döntsem el, hogy egy 100 kilós emberre méretezett szék keresztléceit milyen vastag lécböl készítsem? Vagy használjak mindenre 10x10 centis gerendát oszt jóvan? :-)
Olyan sincs, hogy hajlítószilárdság. Van húzó-, nyomó- és nyírószilárdság. Hajlító igénybevétel esetén van egy húzott és egy nyomott zóna, a húzott zónában a húzószilárdság, a nyomott zónában a nyomószilárdság a mérvadó.
Jó kérdés. Fogalmam sincs. Húzó- és nyomószilárdságnál még csak érteném, de hajlítószilárdságnál nem sok értelme lenne a végét nyomni. Bár az a felvetésed mellett szól, hogy az értékek mindhárom esetben hasonlóak, és úgy érzem, a hajlítószilárdságnak jóval kisebbnek kéne lenni a másik kettönél, ha a két végén alátámasztott fára ülö 420 kilós embert jelentené. :-)
> mely esetben, milyen méreteknél terhelhető 71N-nal a fa
Nem erre való a képlet, amit írtam? Az végül is ezt a szilárdsági mutatót alkalmazza.
A korábbi számítás ezek szerint azt jelentené, hogy egy 1 méter hosszú, a két végén alátámasztott 4x4 centis fenyö léc 413 kilót bír el meghajlás nélkül. Vajon reális ez?
Ezt a táblázatot nem nagyon értem, de a fizika órákon jelen voltam. Néhány tény:
Egy egy kilogramm tömegű test a földön, átlagos gravitációval számolva kb 10 N erővel nyomja az alátámasztást (9,81N pontosan, ennyi a SÚLYA mert 9,81 kg*m/s2 a grav. gyorsulás).
Ha a fenyőfának a hajlítószilárdsága 71 N/mm2 akkor ez nem tudom mit jelent, meg kéne ezt fogalmazni, hogy mely esetben, milyen méreteknél terhelhető 71N-nal a fa. Szal ettől se lettetek okosabbak de legalább írtam valamit :-))
Nekem az a gyanúm, hogy a mértékegységekkel van a baj. Lehet, hogy a szilárdságot nem kell átváltani. Átváltás nélkül az jön ki, hogy egy légytől is meghajlik, ami szerintem hihető is.
Nem tudom, mit jelent a hajlítószilárdság.
Meg mi az, hogy meghajlik? Minden meghajlik, kérdés, hogy mennyire meg mennyi idő alatt.
Egyébként nem kellene nekem ilyen precíz képlet, csak valami hozzávetöleges szám, hogy mondjuk 1 cm2 keresztmetszetü anyagot 20 kilóval szabad terhelni, és ez hogyan változik a keresztmetszet növekedésével.
L = 1000 mm = 1 méter
a = b = 40 mm = 0.04 méter
szilárdság = 97 N/mm2 = 97000000 N/m2
F = (2x97x40x40x40)/(3x1000) = 4138 N
Próbáltam úgy is, hogy mindent méterbe konvertálok , de úgy is ugyanaz jön ki (mondtam, hogy nem erösségem a matek) :-)
F = (2x97000000x0.04x0.04x0.04)/(3x1) = 4138 N
Nekem irreálisnak tünik, hogy egy 4x4-es fenyö léc egymástól két 1 méterre lévö ponton alátámasztva 4 tonnás súlyt bírjon el. Hacsak nem rosszul értelmezem a végeredményt. Bár, ha a szilárdságot megnézem aszerint 1 mm2 keresztmetszet is már 97 kilót bír el.
Egyébként nem kellene nekem ilyen precíz képlet, csak valami hozzávetöleges szám, hogy mondjuk 1 cm2/ keresztmetszetü anyagot 20 kilóval szabad terhelni, és ez hogyan változik a keresztmetszet növekedésével.
Valaki tudja, hogy kell a fa hajlítószilárdságának ismeretében méretezést számolni? Egy tapasztalt asztalos biztos érzésböl tudja, de én jobban érezném magam, ha ki tudnám számolni.
Példa: van egy axb centis keresztmetszetü erdeifenyö lécem (az erdeifenyö hajlítószilárdsága 97 N/mm2), amit felrakok két, egymástól L méterre lévö lábra, a közepére hány kilós súlyt tehetek, hogy ne hajoljon meg?
Találtam egy képletet egy könyvben:
szilárdság = (3xFxL)/(2xaxb2), ebböl kifejeztem az F-et:
F = (2xszilárdságxaxb2)/(3xL)
de ezzel az jött ki, hogy F = 4200 N, ami valószínüleg nem jó. Vagy elszámoltam valamit, nem erösségem a matek.
A szerzöi jogokról ünnepélyesen lemondok, már csak azért is, mert nem az enyémek. :-)
A "rizspapír" közönséges sütöpapír. :-) Eléggé gyürödös, vigyázni kell vele, cserébe viszont 200 fokig höálló. A lámpa elég nagy (18x18x40 cm), az égö elég messze van a papírtól. A lyuk viszont kell a tetejére, mert rendesen döl ki a meleg.
Hehe, látom, nem csak én szemeltem ki :)))
A szerzői jogok miként vonatkoznak asztalosmunkára? Vagy minden GPL? :)
Én először rá sem jöttem, mi az, ami a szélén van. Papírra gondoltam én is, de szerintem könnyen meggyuladhat. Bár lehet, valami színes üveget fogok felhasználni :)
Hű, ez a lámpa király. Le lesz koppintva :-) Nem túl sérülékeny az a rizspapír? Asszem én valami lakkozott vászonnal fogom megcsinálni, vagy nem tudom, nem illúzióromboló?
Igen, ez igaz.
De persze azt mondják inkább, hogy először át kell törölni forró vízzel, attól dagadjanak meg a szálak, és azt kell lecsiszolni.
De, azt hiszem, a keményebb fákat le lehet szárazon, minden nélkül szépre csiszolni. A végén már 3-400-as vászonnal.
Én is megkérdeztem asztalost, de a választ meglehetösen dogmatikusnak éreztem: "Fürészelés után gyalulni kell." Én sem éreztem annyira szükségét, mert a barkácsboltokban vett dolgokat általában csak hosszravágni kell és az élet kell rendbetenni.
Meg aztán a f?résztelepen meggyalulják nekem az árut, ha mégis ott vásárolnék. De egyébként is félek a f?résztelepi deszkáktól, hogy nagyon vetemednek. Van egy 5 centi vastag palló itthon, 3 hónapja vettem, olyan görbe szegény, hogy csövet lehet lassan készíteni belöle. :-)
Arra meg nincs helyem, hogy hónapokig, évekig szárítgassam. Akkor inkább a ragasztott polclap vagy az MDF lap.
Láttam azt a topicot, igaz, csak utólag. Szerintem nem baj, ha van egy csak famunkákra specializált topic. A neten egész site-ok vannak csak famunkákra.
Én sem vagyok profi, legtöbbször a haveromat kérdezgetem a dolgokról, aki asztalos. Akkor kattantam rá ezekre, mikor néhány haveromnak be kellett gépelnem a szakdolgozatát :))
Most épp tervben van egy íróasztal, néhány fiók, amiben ha a szélességet nézzük, egy spirál füzet fér el. Tökéletes tanulóasztal :)
Meg aztán egy szekrényt akarok összerakni, aminek a tetejére nyomtató kerül, az alsó részeiben pedig cdknek, dvdknek polc.
Múltkor elmentem a könyvtárba és vettem ki pár könyvet. Némi kritika: :-)
Asztalos munkák a lakásban: van benne néhány jó fogás, de sajnos az egész könyv a Csináld Magad sorozatra gyakran jellemzö zavarossággal van megírva.
A m?kedvelö asztalos: szép nagy képes könyv, 25 bútor ötlettel. Az elkészítés leírásai viszont nem kezdönek valók, egy bonyolultabb bútorról is max 2 oldal van, és a fényképek sem a legbonyolultabb technikai részleteket mutatják.
Faipari anyagismeret: Tankönyv, mindenképpen érdemes legalább 1x elolvasni. Én innen tudtam meg, hogy mi a különbség a farostlemez és a faforgácslap közt. :-)
Hobbiasztalos: ez tetszik, röviden bár, de jól összefoglalja a szerszámok használatának módját, csapolási módszereket és minden egyebet. Ezt megvettem a BauMaxban.
Famunkák szakszer?en: Ebben is nagyon sok hasznos dolgot találtam.
Én még túl kezdö vagyok ahhoz, hogy erre válaszoljak. :-) De ahogy magamat ismerem, nem fogok müszaki rajzokat készíteni, de azért alaposan átgondolom, hogy mit is akarok csinálni, meg tanulmányozok hasonló terveket. Hangsúlyozom, hogy egyelöre még a tanulásnál és a szerszámválasztásnál tartok, amit eddig csinálgattam (óra fadarabból, japán stílusú lámpa profillécekböl) az nem igazán asztalos munka.
Itt a lista. Egész hosszú listám van, amit meg akarok csinálni. Persze a kisebbekkel kezdeném:
- munkaasztal, 2 db 40 széles szekrényen egy konyhai munkalap
- macskaaltató láda: ez egy 400x250x250-es láda, 30x30-as horonymart léckeret, benne 6 mm-es rétegelt lemez, teteje párnázott polclap, nyitható (hogy a macskát akkor is ki lehessen venni, ha ö nem akarja.) :-)
- gyógyszeres szekrényke, 1 ajtós, lécbetétes ajtóval.
- kellene új ágy, még nem tudom, hogy 2 heverö vagy egy francia, lehetöleg szétszedhetö.
- igényesebb szúnyoghálós ajtó, alsó 1/3 zárt, macskaajtóval.
- számítógép sarokasztal, kihúzható gép és billentyüzettartó, felsö polcrendszer, fiókok.
Mennyire szoktatok előre megtervezni valamit? Rendes rajzot csináltok, vagy csak nagyjából, esetleg majd jön, aminek jönnie kell? :)
A Bosch jó márka, strapabíró és megbízható. A szerszámok tekintetében az ember inkább vegyen 5-10%-kal drágábban egy jót, mint egy nevenincstescogazdaságos gépet, ami az első használatkor elromlik.
Igen adnak méretre vágva is.
Ha egész táblát veszel akkor x Ft-ba kerül négyzetmétere, de ha méretre vágatod akkor kb 30%-al többet kérnek a négyzetméterenként.
Hasonló kaliberű üzlet van a Dorozsmai Út 35. alatt is (Volt DÉLÉP telep) Ha jól emlékszem Faktúra Duó a cégnév. (Ők olcsóbbak az előző cégnél) és itt is adnak méretre vágva.
Egy asztalos ismerősömtől hallottam, hogy van még egy tuti hely (talán Szegeden a legolcsóbb).Pontos címet nem tudok, csak annyit hogy Kecskéstelepen van ( műjégpályától 400-500méterre)
Ha érdekel utánanézek :)
Köszi, megnézem, ezt a helyet nem ismertem. Most éppen rétegelt lemezt kerestem volna, mert egy ládát szeretnék csinálni, aminek kerete van és az oldalfalai 5-6 mm-es rétegelt lemezböl lennének. Nem tudod, meg kell venni egy egész táblát, vagy adnak kevesebbet is?
Hogy a nullázás is meglegyen: 0 darab jó helyet ismerek Szegeden, ahol rétegelt lemezt vagy valódi fával furnérozott bútorlapot be lehet szerezni. Ismer valaki ilyet?