Keresés

Részletes keresés

kofic Creative Commons License 2024.02.11 0 0 227449

Biztosan millió tippet kapsz itt majd az olajozással meg a viaszolással kapcsoltaban. Eredendően a viaszolást a gyengébb tartósság jellemezte, dísztárgyakra, tükörkeretre, alkalmazták.  A paraszti kultúrában könnyen elérhető volt. Hátránya az alacsony tartósság, és rendszeres karbantartást igényel. 

 

A padló vakszolása sem újkeletű, talán néhányan még emlékeznek a 3 tárcsás fehér  ufóra, nagyon sok háztartás rendelkezett ilyen géppel. Én az utolsót 1 kg cseresznyéért vettem a pécsi vásárban a 80-as évek végén.  Gépem szinte mindig volt, viszont akkorra a "modern " lakkok teljesen kiszorították a padlóviaszok alkalmazását. Mindenki utálta, mert macerás volt, és karbantartást igényelt. A legvégén magam főztem ezeket a pasztákat.  Aztán azóta fordult annyit a világ, hogy a fa természetes szépsége, meg lélegeznie kell stb. Természetesen a mai viaszok összetétele nagyon sokban változott. Mai napig van olyan helyiségünk ami viaszos, mindig is az volt, 80-90 éves, és soha nem gondoltam a lakkozására. Mindezt azért írtam le, hogy viaszos felületek egyfajta irányt jelentenek, nem feltétlen csak a felületi megjelenésük miatt. 

 

Ami nekem a legjobban bevált az utóbbi években az a Bona család. Auro viaszt is használok, pl. a padlóra, de azzal nincsenek olyan elvárásaim mint egy bútorral. Olajzást mindenképpen ajánlok, még akkor is ha a termék 2 in 1 mert sokkal szebb lesz a végeredmény. 

 

Ezzel szoktam alapozni:

https://fatikparketta.hu/Bona-Crafoil-parketta-feluletkezelo

 

 Ez pedig a fedő réteg 

 

https://fatikparketta.hu/Bona-Hardwax-Oil   

 

Nagyon könnyű vele dolgozni, nem kell dörzsölni, polírozni. Hengerrel lekened és kész. Bármelyikből szívesen adok, neked csak egy gyűszűnyi kell egy gitárhoz. Néhány helyen árulnak mintát, én is múlt héten vettem fekete pigmentált olajat. Ez 1,4 m2 re elég. 

 

Azt kell eldöntened, hogy milyen felületet szeretnél látni és tapintani. Az Auro is jó, de azt polírozni kell, az eltelt felhordási idő függvényében lesz matt vagy fényes. Illetve hőpisztollyal még lehet néhány trükköt alkalmazni. Gondolom a Rubio termékekkel is jönnek majd vélemények. 

 

Előzmény: VargaRoland (227435)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.11 0 0 227448

> milyen különbség van méhviasz és méhviasz között

 

vs. 

 

> méhviaszos cuccot, [...] árult méhviaszos akármi

 

Bár méhviasz és méhviasz között is van különbség, de méhviaszOS akármik között ég és föld lehet a különbség. Pont az nem mindegy, hogy mi az az akármi, amit belekevernek, szóval pont annyi a különbség, mint a lazur meg a lazur között :)

Előzmény: generátoros (227442)
Paco155 Creative Commons License 2024.02.11 0 0 227447

"Ha csak 3-5%-ot tartalmaz akkor már simán lehet 2-3 szoros ára is a tisztához képest."

Ez nagyon félreérthető lehet. Szóval. Ha a keverék csak 3-5% karnaubaviaszt tartalmaz már simán lehet 2-3 szoros ára is a tiszta méhviaszéhoz képest.

Előzmény: Paco155 (227445)
fejes.i Creative Commons License 2024.02.11 0 0 227446

Szertem, amikor egy ismeretterjesztő célú weboldal szakmailag tökéletes információkat nyújt.

 

https://www.skil-szerszamok.hu/utasitasok-lepesenkent/madarodu-keszitese.html

 

Használjon az időjárásnak ellenálló faanyagot, például tölgyet vagy bükköt vagy vízálló rétegelt lemezt.

 

Paco155 Creative Commons License 2024.02.11 0 5 227445

"Sem méhviasszal, sem wax-szal nem volt még dolgom, szeretnék érdeklődni, hogy:
- jól gondolom, hogy először olaj, zárásnak wax a helyes sorrend, tehát mindkettőre szükség van?"

 

Elég régóta vagy itt hogy tudd önmagában a felületkezelés több könyvtárnyi könyvet töltene ki, és abból az olaj/viasz nem csekély terjedelmű. Úgy fogalmaznék, hogy csak önmagában a viaszos felületkezelésből (vagy az olajosból) diplomamunkát lehetne írni, ha létezne olyan hogy bútorasztalos egyetem.


Szóval az alapok dióhéjban.

Az itt használt olajok oxidálódó azaz keményedő olajok. De ezt csak megfelelően apró darabokban tudják elérni, ha csak kiömlik az asztalra akkor egy ragacsos masszát fog képezni. A helyesen bedolgozott anyag tapintása száraz, a felülete a faanyag jellemzőitől és a csiszolás végső finomságától függ. Van nekem olyan dió asztallapom amit 800-al csiszoltam utoljára majd olajoztam és olyan sima amilyen csak lehet, szinte mintha festettem volna - de nem éri el egy viaszolt vagy lakkozott anyag simaságát, a felülete matt - a legjobb elérhető felület is selyemfényű - csillogni sosem fog. A nagypórusú fákat nem lehet vele úgy lezárni hogy ne lásd és érezd.

 

A viaszok viszont másféle cuccok. Egyrészt nem szívódnak be, egyenletes külső réteget alkotnak, másrészt a forrásuk (anyaguk), vastagságuk, és eldolgozottsági fokuk a rugalmas lágytól egészen a közel üvegkeménységig terjedhet. Azt hogy mennyire tudod eldolgozni attól függ mennyi időt hagysz neki "száradni" a felkenés után. A most felkent viaszt könnyű elsimítani de matt lesz a felülete a teljes száradás után és puha, ha fél órát vársz akkor simábbra és keményebbre tudod, míg ha hagyod szinte teljesen megszáradni akkor nagyon vékony nagyon kemény réteget tudsz csinálni belőle. Persze minél keményebre dolgozható el egy viasz annál nehezebb azt megtenni, a végefelé már csak géppel tudod. Ha túl sokat vársz az is előfordulhat hogy már nem tudod elsimítani, és akkor szar lesz, pl foltos. A méhviasz egy állati eredetű viasz és inkább lágy félfényes felület érhető el vele. A tiszta karnaubaviasz (növényi alapú) brutálisan fényesre és keményre felpilírozható.

 

Viszont mivel a viaszok összefüggő réteget alkotnak a nagypórusok is elsimíthatók. Amit érdemes figyelembe venni, hogy egyik viasznak sincs önmagában tartása azt az alatta lévő fa határozza meg. Cserébe akár teljes vízzárást biztosít (párát viszoont típustól függően áteresztheti).


Innentől fogva. A rugalmas, lágy tapintású és puhának tűnő felület és a szinte lakkozottnak tűnő felület között szinte bármi előállítható, a viaszkeverék arányának és a belefektetett munkának megfelelően. Ha azt akarod hogy az alatta levő fa keményabb alapfelületet adjon mint természetes állapotában akkor előtte kemélyolajjal kezeled, és csak utána viaszolsz.

Olyan keveréket választasz ami a számodra kitűzött célt teljesíti. Lehet kapni bútorviaszokat, padlóviaszokat (fura de ez a puhább), és ezek szerint gitárra való viaszt is. De pl. én nem tudom, hogy a gitárviasz esetén mi az a cél amit a készítője meghatározott, milyen lesz az eredmény, azt előszörl élőben látni kellene. Mert lehet, hogy neki egy selyemfényű, puha felület lebegett a lelki szemei előtt.

 

"- szerintetek mennyire jó ötlet ezekkel kezelni? Fogdosva, ide-oda pakolva lesz rendesen."
Az hogy fogdosva lesz az smafu. A konyhaasztalom nem csak fogdosva van hanem pl eszünk is rajta meg a tányért tologatja az asszony meg a gyerek, aztán az elmúlt 6 évben nem is nyúltam hozzá. De ha kellene akkor is könnyű felújítani egy újabb réteggel.

 

"- mennyire lehet lehúzás az a két cucc, amit hirdetnek más méhviasz alapú cuccokhoz képest?"
A viaszkeverékek ára függ attól mire használják, és mit tartalmaz. A méhviasz olcsó, a karnauba aranyárban van. Ha csak 3-5%-ot tartalmaz akkor már simán lehet 2-3 szoros ára is a tisztához képest. És ahogy generátoros is mondta, az is biztos benne van hogy hangszerhez árulják. De mások a tulajdonságai, nem biztos ( sőt szerintem biztosan nem) hogy megfelelő neked a tiszta méhviasz.

 

"- esetleg kis kiszerelésű bevált dolgot tudtok ajánlani emberi áron?"
A fenti egész saga arról szólt, hogy belásd - nem. Már csak azért sem mert nem tudjuk te milyen felületet képzeltél el magadnak.

409 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227444

"...milyen különbség van méhviasz és méhviasz között?"

 

 Nem vita generálásért, de igazából nincs két egyforma még azonos méhészeten belül sem.

Előzmény: generátoros (227442)
BJaca Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227443

Németországban készült, tiszta méhviaszból, izoalifátokból és prémium Candelillából és Carnaubából

Előzmény: generátoros (227442)
generátoros Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227442

Mond már meg , milyen különbség van méhviasz és méhviasz között? Csak azért mert gitárhoz kell, rögtön 4x-es a szorzó. Jó tudom ezekben a  kenceficékben még van olaj is , na de akkor is.

Előzmény: tfe_tng (227437)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227441

Dió, tölgy, eddig ezekkel van tapasztalatom. Mindegyik szíjácsa tele volt lyukakkal, inkább levágtam, aztán ment a bogrács alá :)

 

nem kérgezed azonnal

 

Ezt baromi nehéz egy fatelepes anyagnál megtenni. A jóég tudja, hogy honnan jött, mióta áll ott és mit csináltak vele :)

Előzmény: 409 (227439)
409 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227440

:))  Csináltam vonókéssel..... Egyszer. Elég is volt.  :))

Előzmény: Paco155 (227429)
409 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227439

 

 Van ami fában tovább mennek, van amiben nem, de csak akkor, ha hagyod nekik.  :P :)  (nem kérgezed azonnal)

 

 

"amikor csináltam, pont ezt tanácsoltátok :)"

 

Mindent tagadok! :))

Előzmény: tfe_tng (227431)
Hausch Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227438

Fuff, meglepődtem, hogy ennyire felkorbácsoltam a topicot.

 

Egyrészt tfe_tngtől bocsánatot kérek, h a régi sebeket feltéptem a merülőfűrésszel szélezés miatt. Emlékeztem, h volt itt valaki aki azzal csinálta és lett belőle egy hosszabb eszmefuttatás.

 

rfcnek köszönöm szépen a tippet az alternatív talpakhoz. (Illetve ahhoz h a Makié nem jó). Bár ahogy elnéztem így is elveszik egy RRlap vágásmélység, illetve egy pár műanyag ütközőért és két tenyérnyi Laminált RR lemezért kicsit sokallom az árát... Viszont a vezérhangyát elindította és találtam alternatív (Wolfcraft és Kreg) rendszereket is, amik univerzálisak.

 

BJacának és Paco155nek is köszönöm a pénztárca barát javaslatot 😄

 

Aki úgy érzi kihagytam, attól elnézést, nyugodtan goldolja hozzá magát bármelyik csoporthoz.

 

A körfűrészemen egyébként nincs hasítóék, azzal tisztában voltam, hogy a művelet nem egy barátságos sakkmérkőzés veszélyességével vetekszik. 

Előzmény: BJaca (227434)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227437

ilyen alapon a tesco-s lazur meg a remmers GW 310 között sincs különbség, mert ugyanolyan literes fém dobozban vannak, csak az egyik egy ezres a másik meg húsz... :)

Előzmény: generátoros (227436)
generátoros Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227436

ahogy elnézem a régi cipőpasztás dobozba csomagolt méhviaszos cuccot, az jutott eszembe, hogy a cipőboltban árult méhviaszos akármi 1000 ft volt pár éve. sok különbség nem lehet, vagyis szerintem ua a két cucc.

Előzmény: VargaRoland (227435)
VargaRoland Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227435

Üdv Urak!

 

Tanácsot kérnék :)

Adott egy basszusgitár, amit sok éve megvettem eladási szándékkal, de olyan kényelmes volt, hogy megtartottam. :) Aztán mivel gusztustalanul volt lefestve lecsiszoltam és lelazúroztam egy akkor épp kéznél lévő tölgy színű lazúrral. Sajnos a csiszolásra nem fektettem nagy hangsúlyt, a lazúr mind kihozta a csiszolási hanyagságot. Nézegettem pár évig, majd most rászántam magam és újra lecsiszoltam. 80-160-240-es csiszolóvászonnal, most nagyon alapos voltam :) Jön a felületkezelés és itt jön a nagyrabecsült társaság a képbe. :)

Szóval szeretném megtartani amennyire lehetséges a gitártest természetes (fa) színét, ha kicsit sötétít rajta az nem gond. Olajoztam már többször (kertibútort rávaló olajjal és fűszerpolcot munkapult olajjal például), de hangszer esetén nem erre a felületre vágyom. Lakk az kizárt, az nagyon "műanyag".

Gondoltam nagyot: rákeresek mit ajánlanak.

https://stageshop.hu/hu/gitar-tartozekok/hangszerapolok/wax-gitartesthez-es-nyakhoz-100ml

https://stageshop.hu/hu/gitar-tartozekok/hangszerapolok/gitartest-olaj-wax

Mindkét cucc méhviasz alapú, egyik olaj, másik wax.

Sem méhviasszal, sem wax-szal nem volt még dolgom, szeretnék érdeklődni, hogy:

- jól gondolom, hogy először olaj, zárásnak wax a helyes sorrend, tehát mindkettőre szükség van?

- szerintetek mennyire jó ötlet ezekkel kezelni? Fogdosva, ide-oda pakolva lesz rendesen.

- mennyire lehet lehúzás az a két cucc, amit hirdetnek más méhviasz alapú cuccokhoz képest?

- esetleg kis kiszerelésű bevált dolgot tudtok ajánlani emberi áron?

 

Köszönöm!

BJaca Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227434

Hauschnak szólt, mint témaindítónak.

Előzmény: tfe_tng (227433)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227433

Basszus Jaca, NEM költöttem EMIATT sínre. Megvolt már.

Minek fogassak oda bármit, vagy minek használjak más eszközt, amikor megvolt rá a közel ideális megoldás ? 

 

Arról van csak szó, hogy a dolog nem veszélytelen, ennyit akartam mondani, ehhez képest megy a fingreszelés 2 napja, hogy kérgezés vagy ölesléc :)

Előzmény: BJaca (227427)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227432

Mondjuk ennek van értelme, csak nincs kézi gyalum. De majd legközelebb :)

Előzmény: rferi (227428)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227431

Fene tudja nálatok ez hogy van, de nálam ezek a fránya bogarak nem maradtak meg a kéregben, volt járat rendesen a szíjácsban is. 

Arról nem is beszélve, hogy annó amikor csináltam, pont ezt tanácsoltátok :)

Előzmény: 409 (227426)
Paco155 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227430

A bogrács alatt is nagyon jól elvan......

Előzmény: rferi (227428)
Paco155 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227429

Én is úgy "kérgezek", hogy fogom a kézi körfűrészt és végigtolom a fa szélén. Egyszerűbb, könnyebb, és gyorsabb mint a vonókéssel szarakodni. 

Előzmény: 409 (227426)
rferi Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227428

Kézi gyalura gondoltam!

Akár elektromosra. Párszor áttolod a huplin, és nincs baj. A rendes gyalulás majd a szélezés, és esetleges felvágás után jön - fix gépen.

 

Amúgy én szoktam olyat is, hogy az elektromos kézi gyalut tolom végig párszor jó nagy fogással a szélezésen, és úgy "szélezek".

Az az anyag általában úgyse jó semmire, forgácsként meg mehet a kertbe.

Előzmény: tfe_tng (227414)
BJaca Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227427

Én biztosan nem kötenék emiatt sínre, hacsak nem akarok az egészből egy marhanagy asztalt csinálni. Egy egyenes lécet rászorítózól, és amellett el lehet már egyenesen tolni a körfűrészt. vagy egy laposabb zártszelvény mellett. Ezt az élet úgyi tovább kell munkálni, mert meggyalulod a lapját, és már nem lesz rá merőleges. 

Előzmény: tfe_tng (227424)
409 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227426

 

 De az kérgezés, Ő meg szélezésről beszélt.

Előzmény: Paco155 (227421)
409 Creative Commons License 2024.02.10 0 1 227425

 

 De ahhoz tök mindegy hogy ökörhugy vagy sem. Felhasználáskor majd méretre darabolva lehet pontosra szélezni.

(netalán vonókéssel kérgezni ha már bogarászásról van szó. :)) )

Előzmény: tfe_tng (227423)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227424

Cirka 50 kiló az a palló. Még ketten is nehezen mozgatjuk, nemhogy egyedül. 

Egyébként PONTOSAN ezt csináltam, amit írtál, ebből lett az ökörhugyozás. Azért a körfűrész+sín kombó messze szebb és pontosabb eredményt ad. De ez kb 2 éve történt, azóta nem széleztem. 

Előzmény: Slam Jr. (227419)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227423

Garázsban tárolom, viszont a bogarakat a kéregben nem nagyon akarom tárolni. Ezért. 

Előzmény: 409 (227417)
tfe_tng Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227422

Pontosan így működik. 

Előzmény: BözsiBözsi (227416)
Paco155 Creative Commons License 2024.02.10 0 0 227421

Hogy a bogarak ne költözzenek be a kéreg alá.....

Előzmény: 409 (227417)
BözsiBözsi Creative Commons License 2024.02.09 0 2 227420

A merülő attól merülő, hogy akárhol az anyagba bele tudom "meríteni". Tehát nem az anyag szélétől, hanem valahol ettől beljebb.

Ha ott van a hasítóék akkor képtelenség bemeríteni, mivel a korong-kés bemeríti magát, magyarul megcsinálja a saját helyét, de addig a kés mögött lévő vaslemez beleütközik az anyagba. Ha ez a hasítóék fixen szerelt ember nincs aki bele tudná tolni a fűrészt az anyagba. Ezért gondoltam arra, hogy bemerítés közben a hasítóék el tud mozdulni "felfelé".

Szóval nem fix.

Előzmény: rfc (227418)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!