Keresés

Részletes keresés

rm40 Creative Commons License 2024.03.12 -2 5 57563
Rezesmatyi Creative Commons License 2024.03.12 0 3 57562

Egy kis emlékeztető. Ígértél fotót arról a műgyant kombó pályaszámtábláról, ami a maratással is felveszi a versenyt....

Előzmény: tom sawyer (57507)
rm40 Creative Commons License 2024.03.12 -1 1 57561

Ennek azért az is oka lehet, hogy a külföldi boltok forgalmában kisebb arányt képviselnek a problémás gyártók modelljei, azaz a modell ára odakint nem 1,1, hanem mondjuk 1,01 modell árát tartalmazza. Ezen kívül a szerencsésebb (vasútmodell-)történeti fejlődésű országokban a forgalom arányaiban kisebb részét kell a modellgyártók felé előfinanszírozni, hogy egyáltalán alaptípusok létrejöhessenek.

Előzmény: Spd981 (57553)
Ganzfan Creative Commons License 2024.03.12 0 3 57560

Erre azért nem vennék mérget látva a modell pontatlanságait. Én személy szerint jobban hiszek a topiktársunknak, aki azért nem csak egy egyszerű topiktárs a fórumról.

Előzmény: karikaV43 (57555)
zetaman Creative Commons License 2024.03.12 -2 4 57559

„- nevezett bolt valószínáleg kb három hét alatt ad el annyi kisvonatot mint az összes magyar bolt összesen az egész évben”

 

Kb. így születnek a minden alapot nélkülöző legendák. Valaki leír egy ilyet, más meg komolyan veszi, mert a neten ott van, ugye ...

Előzmény: Sz. G. Á. (57554)
zetaman Creative Commons License 2024.03.12 -1 3 57558

„Van olyan bolt Budapesten, ahol 80.000,-Ft-ért megkapod garanciával.”

 

És van olyan, ahol 76-ért. Nálam ők a befutók.

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (57557)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.03.12 0 6 57557

Ebben azért van egy kicsike furfang, hogy azt ne mondjam szürke zóna! Memoba magyarországi szállítással + 16 EUR. Ha Magyarországra kéred az árut, akkor a Memobának az EU szabályok szerint 27% ÁFA-t kell felszámítania. Már a 16 EUR szállítással és 20% ÁFA-val is 81.164,-Ft, 394-es árfolyammal számolva, de ez középárfolyam, ilyen áron nem kapsz EUR-t.

Van olyan bolt Budapesten, ahol 80.000,-Ft-ért megkapod garanciával. Én is gondolkoztam a külföldi vételen, de egész egyszerűen nem éri meg.

Előzmény: Spd981 (57553)
M63,012 Creative Commons License 2024.03.12 -1 3 57556

Ez kb. így van, ha Magyarországra rendelsz osztrák modellboltból.
Nemrég vásároltam a Krois-Modellnél, hasonlóan jártam; amikor megadtam a magyar postacímet nem csak a nem olcsó postaköltséget adta be, de a termékek ára is azonnal megemelkedett...

Előzmény: Sz. G. Á. (57554)
karikaV43 Creative Commons License 2024.03.11 -1 2 57555

A múzeumban lévő 1:10-es modelleket elvileg mérnök inasok csinálták, így elég jól tudták milyen a mozdony és a tervekhez is elég jól hozzáfértek. Valószínű jobban mint a topik társ.

Előzmény: alkotasu (57542)
Sz. G. Á. Creative Commons License 2024.03.11 -1 7 57554

- nevezett bolt valószínáleg kb három hét alatt ad el annyi kisvonatot mint az összes magyar bolt összesen az egész évben, így valószínűleg nagyobb a mozgásterük az árazásnál
- 20% MWSt vs 27% Áfa, és máris kiderül, hogy a nettójában egy két ezer forint különbség van csak...

és nem is lehet kijelenteni álatláanosságban hogy olcsóbbak... van ami ott jó vétel, van, ami nem....
néha napján rendeltem már memobától, de jellemzően olyankor inkább, amikor itthon az adott valami egyszerűen nem volt kapható sehol...
egyébként a memobánál a célország áfáját fizettetik, szóval jelen esetben pl a konkrét Bobo egymagában postával együtt ide már többre jönne ki, mintha bemennék egy itteni boltba...

Előzmény: Spd981 (57553)
Spd981 Creative Commons License 2024.03.11 -4 8 57553

És az egész témához csak annyit szólnék hozzá, hogy a pénteken megrendelt Bobóm szombat délben érkezett meg Bécsből Tirolba és postaköltséggel együtt a képen látható összegbe került... listaáron, semmilyen akció/bónusz nem volt. Érdemes lenne elgondolkoznia a nagy magyar forgalmazóknak, miért nem tudnak versenyképesek lenni egy kis cseh vasútmodell gyártó cég magyar modellje esetében az osztrák modellbolttal szemben :-(

 

Amúgy a modell formára és hangulatra tökéletes, nekem a hatvanas évekbeli változat passzol a terepasztalra, ezért ez szinte tökéletes. Számomra a legnagyobb baja a rossz korlátok és a küllős kerekek hiánya, de ennyiért elnézem az MTB-nek és szerintem örüljünk, hogy végre van nagyszériás, játékra is alkalmas, megfizethető árú Bobo :-) 

Előzmény: Bobóka13 (57550)
KZsoe Creative Commons License 2024.03.11 -2 2 57552
smnks Creative Commons License 2024.03.10 -1 7 57551

"...ez most inkább egy gyártáskori változat rossz korlátokkal?..."

 


Szervusz!

Ahogy írták, a korlátokon kívül más formai részletek sem stimmelnek a gyártáskori jellemzőkhöz.

Innentől kezdve, szerintem, rajtunk múlik, hogy a színt (zöld fülketető), vagy a formai elemeket tekintjük meghatározónak, korszak szempontjából?

Jómagam pl. a hetvenes éveket szeretném majd megidézni (többek közt) a zöld Bobóval (Bobókkal), ezért a fülketető nálam simán be fog szürkülni, és magam részéről pl. kimondottan örülök annak, hogy az alant felemlített formai elemek nem az ötvenes évek végét, hatvanas évek elejét mutatják! 🙂

(Persze, hogy ki milyen időszakot preferál, az egyéni...)

Előzmény: Bobóka13 (57550)
Bobóka13 Creative Commons License 2024.03.10 0 3 57550

Csak arra gondoltam, hogy esetleg frissítsük a tudásunkat, ha már megjelent ez a mozdony és van ez a fórum. Ha jól értem, akkor ez most inkább egy gyártáskori változat rossz korlátokkal? A nagyon speciális műszaki megoldások léte/nem léte vagy másképp léte engem annyira nem zavar (pl. nyugodtan alszom a 148-as hiányzó lépcsővilágítás védőburkolata miatt is), de a megjelenést meghatározó lényeges látványelemek esetében jó lenne tisztán látni. Ehhez próbálok támpontokat találni mindössze. 

Előzmény: tom sawyer (57548)
Ganzfan Creative Commons License 2024.03.10 0 5 57549

"A modell zöld tetejű fülkéje inkább csak spórolás vagy hanyagság"

 

Szerintem továbbra sem. Mivel az általad betett képen is nagyon szépen látszik az árnyalatkülönbség a fülke sötétzöld színe és a tető világos szürkéje között. Sőt mivel a tetőn a söntellenállás védőburkolata is világosszürke, így könnyen összehasonlítható a számomra egyetlen hozzáférhető 022-es fekete fehér képpel, (forrása: Face) amelyen az ellenállás védőburkolata azonos árnyalatú a fülke árnyalatával, és semmiképpen nem világos. Hasonlóan alkotásu forumtárs belinkelt fotójához. 

A többi felvetett kérdésed szerintem a forgóváz kivételével sajnos öröklött adottság (korlát formája, lámpa helye) legalábbis, ahogy elnéztem a többi (CSD, PKP) változatot. A korlátot mivel az előző változatok is anyagában színezettek voltak, szerintem egy sniccer segítségével meg lehet "javítani".

 

Előzmény: Bobóka13 (57547)
tom sawyer Creative Commons License 2024.03.10 -1 4 57548

Te vagy lemaradva pár évvel... A bobót már ízekre szedtük évekkel ezelőtt. A különböző, ilyen olyan fényképekkel szemben van egy gyári festési utasítás, amiben egyértelműen zöld van meghatározva, ergo a szürke részek utólag készültek, feltehetőleg az első főjavításkor. 

 

A korlát gyárilag barna PVC cső burkolatú volt, és helyes a megállapítás, hogy gyártáskori állapotában nem volt oldalsó felszerelve.

 

A modellen ezeken kívül van még más hiba is ami nem a korszaknak megfelelő.  (gázolajtartály, fülketető), a korlátok csatlakozási pontjai az összes MTB bobónál egyértelműen rosszak. 

Előzmény: Bobóka13 (57547)
Bobóka13 Creative Commons License 2024.03.10 0 3 57547

Nem látom be, hogy miért a gyártáskori állapot kerül itt szóba. Ha azt modellezték volna le, akkor nem tesznek oldalra ilyen kapaszkodót például. Vagy azt nem kell nézni? A modell zöld tetejű fülkéje inkább csak spórolás vagy hanyagság, mint a harmadik lámpának ott hagyott furat a gépházon, vagy a már említett fehér csíkok bénasága, vagy ahogy fehéren világít a forgóváz maszkok belseje. A Ganzfan modellezőtársunk által említett korlátanyag feleslegről nem is szólva.

Nem tudom miért vagy ilyen magabiztos ezekkel a megállapításokkal. Az általad linkelt képen az alváz feketéje köszönő viszonyban sincs szerintem a fülke tetejével, úgyhogy ebből kijelenteni valamit nem érdemes. Persze ha szemtanú jelentkezne, az más. Pont emiatt írtam eredetileg, de nem sok reagálás érkezett, ahhoz képest, hogy milyen kultusztárgy jellegű modellt kaptunk. Nem értem néha ennek a fórumnak a dinamikáját. Százhúszezredik részletkérdésről napokig hasogatják a szőrszálat, most meg csönd van. Fura. Vagy már rég kibeszélték ezt valahol az elmúlt pár napban és csak én maradtam le?

Az érdekes egyébként, hogy az MTB oldalán még zöld kapaszkodókkal jelent meg.

 

Előzmény: alkotasu (57543)
Rezesmatyi Creative Commons License 2024.03.10 0 3 57546

De legalább a Gysevesek kaphatóak külön-külön. Viszont eltűnt a Lehár szett a komfortkocsival, ami nem jó hír. Remélem csak ebből a katalógus előzetesből maradt ki.

Előzmény: E-lok (57536)
Rezesmatyi Creative Commons License 2024.03.10 0 2 57545

Kívánom, hogy így teljesüljön minden kívánságod.

Előzmény: PLACI (57535)
Rezesmatyi Creative Commons License 2024.03.10 0 1 57544

Kinek a pap kinek a papné. Lehet, hogy neked a foltozás jobban megy, de a szintbe csiszoláshoz nem kevés gyakorlat kell. Én semmiképpen sem ajánlom, főleg nem egy 60-70 Eurós modell kaszniján. A lyukat viszont akár maróval (erősen ajánlott), de akár kézzel is be lehet vágni és méretre reszelni. Alkotasu kolléga nem már egyszer bemutatta, ő hogyan csinálja marógép nélkül. Az ablak maga pedig nem jelenthet gondot. Biztosan akad néhány jó műgyantás, aki víztiszta öntvényt tud csinálni. Errefelé nálunk akad belőle néhány. Persze nem egyet kell csináltatni, mert az aranyár, hanem többet. Ismerve az ACME alkatrészhiányát biztosan akad majd a maradékra vevő. Mielőtt rákérdeznél, nem kell tamponozni sem, mert vékony lakkfilccel szépen kihúzhatóak a keretek is. Egyébként ha valaki szedett már szét ACME Rába IC-t az tudja, hogy az ablakok brutálisan jól be vannak ragasztva. Még hajszárítóval óvatosan melegítve sem jön ki minden ablak belőle roncsolódás nélkül. Érdemes rá felkészülni és akár minden ablaktípusból öntetni tartalékot.

Előzmény: Sz. G. Á. (57532)
alkotasu Creative Commons License 2024.03.10 -1 3 57543

Nem egyértelmű. Igazából a korai darabokról nem láttam olyan képet, amin a tető színe jelentősen elütött volna a többi résztől. Tehát inkább zöld, vagy fekete lehetett. 
Ha szürkére festették volna, akkor szerintem a közel azonos korú Leók tetőszínével egyezhetne, az meg vagy valami nagyon világosszürke volt, vagy törtfehér.

 

A proto M424,5005-nél vadonat új állapotában igencsak sötét a fülketető.
https://nemzetiarchivum.hu/photobank/item/MTI-FOTO-aEhOUUNwUGdJd2M4S2F0dlJNam1taU1qVHo2dmJPTjViNnN5am51UHJtbz0

Előzmény: rm40 (57541)
alkotasu Creative Commons License 2024.03.09 -2 3 57542

A képen olvashatók egyes mozdonyok gyári számai, az adatok alapján a konkrét mozdonyok a PKP-hoz kerültek.

Ettől lehet még akármilyen is a MÁV-os mozdonyok kasztni tetejének színe.

 

Korábban a Bobó topikban volt is erről szó, felvetődött a fekete is, tom sawyer topiktárs akkoriban azt mondta, hogy szerinte zöld volt.

 

Vannak gyártás alatti képek, de ezeken egyrészt nem látszanak gyári számok, tehát nem tudni, hová kerültek ezek a mozdonyok, másrészt az is kérdés, hogy a fülke tetején az a fekete festék ténylegesen a szín, vagy valamilyen alapozó.

 

Ez az a kép, amiről nem tudjuk, hogy a mozdonyoknak mi a gyári számuk.

 

Ez meg ugyanaz lehet, retusálva:

 

Ez meg a Közlekedési Múzeumban lévő makett. Erre írta tom sawyer topiktárs, hogy nem hiteles:

 

 

A magam részéről fogalmam sincs, hogy valójában milyen színű volt a fülkék teteje az első példányoknál, így elfogadtam a topiktárs véleményét, és az én mozdonyom teteje is zöld lett. Ameddig elő nem kerül egy hiteles kép az első példányukról új korukban, addig tök fölösleges azon onanizálni, hogy "de nem ilyen, hanem olyan volt". Egyszerűen jelen pillanatig nincs a kollégánál hitelesebb forrás, márpedig azért eddig elég jók voltak az eddig adott információi.

 

Előzmény: Ganzfan (57538)
rm40 Creative Commons License 2024.03.09 -2 3 57541

Amennyire a képekből megállapítható, a MÁV (és GySEV) Bobói szürke fülketetővel, géptértetőfedéllel és ventillátorkarimával jöhettek ki a gyárból (a modellezett példány a főkeretajtók miatt korai, gyári kivitel). Ettől még a konkrét 022 lehetett eltérő, de fényképes bizonyíték híján ez egyelőre a valószínűtlen kategória. Ami még ez ellen szól, hogy sokáig a 025 kiadásáról volt szó és csak az utolsó pillanatban lett eltérő pályaszám.

(Ez utóbbi tény valahogy azt a gyanút erősíti, hogy manapság eléggé esetlegesen rángatják itthonról a dolgokat és valahogy nagyon messze kerültünk az S.A.S-ék által a korábbi években jellemző megfontoltságra, lásd még szavazások. Ebben a konkrét esetben pl. nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy a hirtelen pályaszámcsere annak köszönhető, hogy itt a fórumon megjegyeztük, hogy a 025 az MÁV-osként és GySEV-esként is valid. Mintha ez a tény nagyon bökte volna valakinek a csőrét és ezárt lett juszt is egy csakis MÁV-os psz.)  

Előzmény: Ganzfan (57540)
Ganzfan Creative Commons License 2024.03.09 0 0 57540

Ezért írtam, hogy a tető színezését illetően mármint, hogy ugyanolyan színű a tető mint a géptér többi része.

Előzmény: rm40 (57539)
rm40 Creative Commons License 2024.03.09 -2 2 57539

A képen látható gépek nem első sorozatbeliek, lásd géptérajtók. Inkább exportgépek lehetnek, már csak a zöld árnyalat alapján is.

Előzmény: Ganzfan (57538)
Ganzfan Creative Commons License 2024.03.09 0 3 57538

Abszolút elképzelhetőnek tartom, hogy az első sorozatok ilyen formában jöttek ki a gyárból, mármint a tető színezését illetően. Ebben az esetben viszont a kipufogónak zöldnek kellene lennie az MTB modellen. Az eredeti kép itt található.

Előzmény: Ganzfan (57534)
Bobóka13 Creative Commons License 2024.03.09 0 1 57537

Jó hogy mondtad a korlátot, észre se vettem. A fülke tetejét illetően ezen az 1964-es képen, bár FF, de inkább tűnik a kipufogó és a mögötte lévő kocsi szürkéjéhez hasonlónak, mintsem a kasztni zöldjéhez. Már amennyire meg lehet állapítani. Csalóka, mert a járda is szürkének tűnik, ahogy megsüti a nap.

Előzmény: Ganzfan (57534)
E-lok Creative Commons License 2024.03.09 0 3 57536

A mávosak megint szettben, 1. osztaly + 2. osztály... 😄

Előzmény: PLACI (57535)
PLACI Creative Commons License 2024.03.09 0 1 57535
Előzmény: Rezesmatyi (57518)
Ganzfan Creative Commons License 2024.03.09 0 1 57534

"Az biztos, hogy a fülke teteje nem zöld" 

Nem tudom, a hatvanas évek elején még akár olyan is lehetett szerintem. De a betett képek közül egyik sem felel meg ennek a változatnak. Talán a 004 esik hozzá a legközelebb, de annak a kabinja más. Illetve ha pontosak akarunk lenni, akkor az oldalsó korlátok alsó merevítőit el kell majd távolítani. 

Előzmény: Bobóka13 (57533)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!