"Én a legegyszerübb becsavarós pántokat használtam az összes ajtó és ablakom készítésekor."
Nahát kérlek, ezzel a "becsavarósnak" kinéző pántokkal pont a múlt héten szívtam egy nagyot. Ugyanis át-tapétáztam a lakókocsink belsejét egy igen tetszetős, világos, famintás öntapadóval (nem olcsó mulattság - de tényleg szép lett).
Első körben arra gondoltam, hogy majd jól lekapom a felső, vízszintes tároló-ajtókat (van belőle 5 darab) és majd az asztalon tapétázok, mint a kultúremberek.
Hehe, ahogy azt a kis Maurice elképzelte.
Első meglepi az volt, hogy bizony szembenéztek a zsanérok egymással - vagyis nem az "elcsúsztatom-kiemelem" elrendezésben voltak - de ez mondjuk egy vízszintes forgástengely esetében még logikus is lenne.
Jó-jó - de akkor hogy lehet leszerelni azt a tetves ajtót ? - hisz "kitekerni" a zsanért csak levett ajtóval lehetne. Viszont ha már lent van az ajtó, akkor meg minek?
Jobban megnéztem - és döbbenet: a "betekerősnek" hitt zsanérnak a csavar helyén egy síma tengely volt - amit odébb, egy beütött kereszt-stifttel rögzítettek a furatába.
Persze, a fej nélküli keresztstiftet jó mélyen beverték az anyagba - nehgy valamivel el lehessen kapni a végét - kihúzgálási célokból.
Így hát "in situ", vagyis a helyén tapétáztam - ami annál is érdekesebb volt, mert a gyárilag használt, "nyomdai úton" felvitt, szitaszerű hő-ragasztót eltávolítani nem lehetett - viszont ahhoz nem ragadt a tapéta egy szálat sem.
Így hát maradt a gittes "glettelés" - csiszolás - amig minden ajtón sík-síma felületet nem kaptam.
ui: a pánt becsavarása előtt a szárat meg kell pörgetni a fúrógéppel, + egy kis olajjal is síkosítani lehet így nem áll be a súrlódástól a menetes szár a pántban.
10% selejt lenne belőle amugy.
mióta olajozzuk és megjárassuk azóta 200db-ból talán 1-2 pántot selejteztünk.
100% ban egyetértek. ezt a fajta 3D pántot kell használni.
szerszám szükséglet: imbusz kulcs vagy imbusz bit, 7mm-es fúrószár. (és ha van akkor fúrósablon)
A régi diópántoknál ha egy picit nem figyeltél oda és ferdén ment vagy vésődött a pánt akkor egész használati időre szar maradt a pántolás. hiba javítására 0 javítási lehetőség.
maximum kalapáccsal megütni jobbra vagy balra lehetett. emelni meg alátéttel.
bevésékor először még keresgéltük meg berajzoltuk a lyuk helyét, aztán rájöttünk gyorsabb ha egyből átfúrjuk. az is igat hogy sokszor a 60-as 80-as szög helyett a beletört fúrószár rögzítette a pántot.
ez az új már jobb! 4irányba lehet alapból állítani az ajtót. sőt a egyik csavarral emelni is lehet.
dupla betétes 68mm vastag ajtóknál vagy hőszigetelt üveges vastag ajtónál is ezt használom, ilyenkor 4db van becsavarva.
Az apa részt én 2 db csőkulccsal szoktam betekerni az egyik a csap méretéhez, a másikat a külső burkalatának méretéhez választom és felválltva a 2 csőkulcsot tekergetem az apa részt. Így ha már el tud fordulni a fal mellett az apa rész akkor ezzel a módszerrel már be lehet hajtani.
Egyébként megszívtam és bontanom kell "kicsit". Lám-lám arra nem gondolt senki (én sem), hogy ezt a tekerős zsanért (az apa-részt) nem tudom betekerni, mert nincs hely, hogy elforduljon :))
A régi diópántot egyébként flex nélkül könnyen eltávolítottam.
azert az durva, hogy nem a csapot vagta le. vazze. nekem is van olyan ajtom, ahol addig vakoltak a kavat, hogy le kellett vagni fel centit a csapbol, de nem latszik :-)
"akkor érvényes a második tagmondat, miszerint valami nagy gány van."
Feri, jó a megérzésed! :) Feloldom a nagy trükköt: rosszul fotóztam tegnap, mert az ablaknak pont az a része nem látszik, ami miatt a gányolás előállt, és ami most engem is szívat. Szóval ez a marha (az előző tulaj, aki építette a házat) megvette a kész ablakot és sikerült úgy beépítenie a tokot, hogy felül nem hagyott annyi helyet sem, hogy be lehessen akasztani a szerencsétlen ablakot. Ezért aztán a pántból levágott egy gyűrűnyit, ami a képen is látszott. Gyakorlatilag 1cm-es tengelyen fordul(t) el az ablak...
Én most olyan zsanért vettem, amit Repítő is linkelt, tökéletesen megfelel ehhez az ablakhoz. Biztonságtechnikai szempontból nincs jelentősége, egy emeleti ablakról van szó.
Amit a 90 fokos elfordulásról és emelkedésről írtál, azt nem értem sajnos. Egyébként ilyen pántok vannak a beltéri ajtóinkon, amivel a régieket voltam kénytelen még költözéskor mind lecserélni, mert egyetlen olyan ajtó sem volt, ami rendesen záródott volna, ami függőben állt volna, stb. Olcsó bricostore-os fenyő ajtók, a működésükkel egyelőre nincs bajom. Ugyanilyenek vannak Vajknak is, csak másként felületkezeltük.
A régi topiklakók emlékezhetnek rá, hogy mennyit szidtam már az előző tulajt, az újabbak kedvéért csak egyet mesélek el: egy alig 10nm-es szobában 8cm-es szintkülönbség volt a két sarok között, mert valószínűleg totál részegen betonoztak. Kénytelen voltam felbontatni, újra aljazbetonoztatni, hogy a szobába lépve ne érezzem magamat egy hajóban.
Olyan zsanért még nem találtak fel amelyik megakadályozott volna egy betöröt. Nem is az a feladata.
Az egyik ismerős házára jó erős vasrácsokat csináltatott + több ponton záródó biztonsági ajtót szereltett be, ráköltött egy kisebb vagyont. A betörő ezeket felismerve a falat bontotta ki, hozzá sem nyúlt az ajtókhoz vagy ablakokhoz.
A falunkban van egy kis közért amit hetente feltörtek egy időben, az is kapott brutális vasrácsokat + kiirta a tulaj hatalmas táblákra hogy a rácsokba áramot vezetett. Ezekután is betörtek a közértbe, csak a falon keresztül mentek be.
Ezekután van értelme? Miután beszereltett egy olyan riasztórendszert ami a rendőrségen muzsikál, az első betörési kisérletnél elkapták a bandát.
ez a pánt csak akkor szar, hasz szarul szerelik fel vagy túl vékonyat választottak a terheléshez, esetleg keveset. Nálam 20 éve jól bírják, pedig igencsak nehezek az ajtók. Egy könnyű 5-8kg-os ablakot röhögve el kell hogy bírjon 2 ilyen pánt.
Nálam fába van behajtva, nem pozdorjába. Azt el tudom képzelni, hogy a pozdorjába már nem tart eléggé és kiszopósodik ahogy írod.
Ez a létező legszarabb pánt, ami csak van, ezt sztem ne propagáld.
Mivel a fába csak egy csavarral megy be, képes olyat előadni, hogy ahogy kicsit kiszottyosodik a lik, elforog a pánt a derékszögre nyitott ajtónál, és szépen leül az ajtó a földre, majd ahogy be akarod csukni, elkezd felemelkedni az ajtó, és csukáskor megint látszólag jól áll.
A nővéremék első lakásában ilyennel szerelték az ajtókat, egy év után mindegyik ezt csinálta.
Szerintem is valami ilyesmi volt, csak nem a helye, hanem a mérete nem stimmel.
A képen a két méretről beszélek:
Ha ez a két fél egy zsanérhoz tartozott, akkor ott valaki valami bazi nagy gányt követett el azzal, hogy előbb rövidre vágta a mamás részt, majd rájött a hibára és csövet illesztett be pótlásnak.
Én azt is el tudom képzelni, hogy a régi ablakokat kicserélték valami bontott ablakra és azon a pántok más helyen voltak egy picivel, így a kis csövekkel tüntették el az eltérést.
Az ajtókra 4 db-ot raktam, az ablakokra 2 db-ot. Már 20 éve nyüstöljük őket, de még egyet sem kellett utána állítani, pedig a beárati ajtóim igencsak megterhelik. Egy egy bejárati ajtólap súlya olyan 70kg környékén van. 7 cm vastagok az ajtók,
külső oldaluk lambéra mintás, belső oldaluk rétegelt lemez borítású. Az ajtók váza 10cm illetve 20cm széles deszkákból van elkészítve több rétegben összeragasztva, belül rendesen kiátlózva, majd a belső tért üveggyapottal szigeteltem.
Valószínűleg nem cifrázom a dolgot és előkerül a flex, de majd holnap újra szemügyre veszem az ablakot.
kofic, nem tudsz olyat írni, amit kioktatásnak éreznék :) pántvéső ügyben majdnem tévedsz (de csak majdnem) mert nagyapám asztalos volt, és ilyen szerszámra még emlékszem is gyerekkoromból, ki tudja, hol hányódik. Az viszont igaz, hogy amíg rá nem kerestem, addig azt sem tudtam, hogy néz ki :)
Én csak egyszerűsíteném: ha diópánttal szeretnéd pótolni a régi diópántot akkor készülj vésővel harapófogóval és tapasszal.
Abba a régi vasalathelybe én egy ujabbat biztos nem raknék, de ha te akarsz ahhoz egy pántvésőre és 2.5 es fúróra van szükséged majd simán 2db pozdorja csavarral rögzítheted a lyukakon keresztül (egyszerűbb valahol ahol a pánt van átfúrni a fát pántostól, mint keresgélni a szög helyét)
ha rám hallgatsz akkor előveszed a flexet és fa síkjában simán levágod a tokról a pántot.
nyílóról meg vagy leflexeled vagy kiszeded..
aztán sima 3D pánttal felpántolhatod. ehhez elég 2db.
én 14-16 os otlav 3D pántot ajánlom ahhoz a szerszám készletben csak 1db 7mm es fúrószár kell, és egy 3mm-es imbusz kulcs.
Szivem szerint hagyomanyos pantot tennek ra, de kizartnak tartom, hogy lenne pantvesod meg panthajlito ezkozod .
Barmilyet is teszel bele, a "luftot" el kell osztanod, egy papirszalagra a tokon konnyen rajzolsz es latszik is . Es " felfele" vasaljal, a szarnyak mindig lefele torekednek .
Eloszor a nostenyek kell elhelyezned, ezt jelolod at a tokra, es bevesed/furod a baksikat .
Ha tul trivialis amiket irtam akkor elnezest ! :) Tanacsnak szantam, nem kioktatasnak .
Valami erosebb, konnyen allithato pantot keressel !
Ezen a zsanéron látszik, hogy a két fele nem összapasszoló darab.
Az ablakrámán egy mérettel kisebbek vannak, mint a kereten, azért az alátétcső.Vagy valami nagyon gány dolog van...
Ez úgynevezett diópánt, amit bevésnek a fába, majd lapoldalról egy-két szeggel megtűznek, a benne levő lukakon keresztül, és a szeg fejét levágják, így tüntetve el.
Ezeket a szegeket ki kell venned legelébb, hogy bármit is csinálhass az egésszel.
Azt javaslom, hogy egy megfelelő szerszámmal (szegkiütővel), üsd át a szegeket a fán teljesen, hogy a túloldalon jöjjön ki, és ott kihúzhatod, vagy teljesen kiütöd. Eztán a pánt kihúzható a fából. Így eltávolítva már egy rendes új garnitura pántot felrakhatsz rá, és választhatsz ilyen bevésős diópántot is, meg menettel becsavarós egyszerűbben szerelhetőt is.
Sajnos a szeg átütése csak a rámán eszközölhető, mert a tokon a falba vernéd a szeget, ami talán nem megy majd. Ott sajnos valahogy ki kell bányásznod belőle klasszikus irányba. Ha levágták a fejét, akkor nem lesz egyszerű.