A csapágy belső gyűrűjének a nyúlása a felrakásnál előre méretezve van ahogy írtad is, ekkor fog beszűkülni a rés az ideális méretre a golyók mellett.
Ha melegen rakják fel a csapágyat, akkor az azért kell mert túlságosan szoros az illesztés a csapágy és a tengely között, emiatt a belső gyűrű jobban kitágul, a golyóknál lévő előre tervezett illesztett hézag meg megszűnik, a golyók be tudnak feszülni a fészekbe, hamarabb kopnak, zajosabb, redősre tud kopni a csapágy belseje vagy a golyók lesznek oválisak és emiatt vibrálni is előbb kezd el mintha normál illesztéssel rakták volna össze őket.
"...ha beindul az ötletgyár agyfosásunk akkor legalább tud rá gyógyszert ajánlani :)
Egy frászt fog gyógyszert ajánlani. Inkább ő is csatlakozik a hülyeség-cunamihoz :-)))
(Báár, ahogy olvastam hogy a gyógyszer-biznicben utazik - még meg se járjuk, ha marókések és pánthelyfúrók helyet, inkább mindenféle okosító-szereket kezdünk rendelni tőle. Afféle agy-viagrákat, vagy ilyesmiket)
Teljesen egyetértek veled, mint azt egy későbbi beírásomból is láthatod! :)
Felesleges volt megmelegíteni azt a csapágyat.
Egy jó csapágyillesztésnél a tengely pár ezreddel nagyobb a névleges méretnél, hogy szorosan menjen fel a csapágy. Ettől a laikusok nagyon megijednek, hogy hogyan fog felmenni, de nem kell, kinyúlik rugalmasan a belső gyűrű, ahogy az ki van találva.
Ráadásul ez a nyúlás kell is a csapágyaknak, mert úgy méretezik őket, hogy a gördülőelemeknél a hézag ettől szűkül be a normális méretre, hogy hosszabb élettartamuk legyen.
Egy lazán felilesztett csapágy normál esetben gyorsabban megy tönkre, mint egy névleges tűréssel készült szoros illesztés esetén, éppen emiatt a gördülési hézag miatt.
Megcsúsznak a gördülőelemek induláskor, és a csúszás a halála a csapágynak.
Én régen amikor még használtam enyvet (hú de rég volt) akkor két régi vacak fazekat dugtam egymásba, közéjük vizet öntöttem és úgy raktam fel az egylapos rezsóra.
"El sem tudom képzelni, hogyan lehet egy csapágyat rendes csapágyillesztésnél így feltenni, de semmi más nem lehetséges, ha a tengely ennyire pontos!"
Ha hideg tengelyre a hideg csapágyat felütöd akkor annak jónak kell lennie, de ha melegen rakod fel akkor simán előjöhet bármi eldeformálódás. Ráadásul nem is szokás a csapágyat melegen felrakni, teljesen felesleges is. úgysem tud elmászni a tengely benne mert vállat kell esztergálni rá, a csapágy meg csak odáig tud rá felmászni.
"Akkor, a régi mesterek manufaktúrás ötletét felhasználva, pontosan vízszintbe állított két szögacélon néztük a mérések után a kiegyensúlyozottságot. A kész tengelyt addig egyensúlyoztuk (elvétve akadt ilyen), míg más-más ponton állt meg."
Ez a régi módszer még a mai napig a legpontosabb mérést adja, csak nagyon sok idő kell hozzá meg türelem.
Lehet bármilyen nehéz a tengely, ezzel a módszerrel akkor is le lehet tesztelni.
"Vajon mit csinál a géped, ha 5-10 mm vastag gumilapra teszed és úgy járatod?"
Ez most nem igazán jó ötlet. Elsősorban a motor talpai alá kell gumit rakni, hogy a rezgését ne adja át a váznak. A váz ugyanis úgy viselkedik mint egy hangfal, átveszi a rezgéseket és szépen felerősíti. A késtengely csapágyháza alá is lehetne megfelelő gumilapot tenni, de az már jó kis türelem játék lenne kikísérletezni, hogy milyen keménységű és vastagságú kell oda, hogy ne deformálódjon el még nagyon a terhelésre és mégse vigye át a rezgéseket.
A gép alá csak akkor szoktak gumit rakni, ha túl nagy a vibráció és a beton alapzaton tud ugrálni, ilyenkor a beton alapzat erősíti már fel a zajt.
"Ha leszedem a tengelyt, lerakom egy sík felületre és kézzel lassan forgatom, akkor láthatóan billegnek a csapágyházak."
Itt van a bibi. Ezrét rázza neked be a gépet. A késtengely végén a csapágynak levékonyított rész nincs tengelyvonalban, vagy görbén fogták be az esztergába a késtartót amikor ezt a végét vékonyabbra esztergálták. Vidd el egy normális esztergályoshoz, szedess le belőle pár mm-ert és húzzatok rá egy perselyt, arra meg mehet vissza a csapágy de nem melegen hanem hidegen könnyedén felütve.
Na jó-jó, szép dolog ez a táv-sebészet - de ez a berendezés majd csak akkor fog elterjedni hobbiasztalos körökben, ha majd a Lidl-ben vagy Aldiban is kapható lesz, Parkside vagy Workzone márkanéven.
Kofferben, tartozékokkal és 3 év garival természetesen !!!
"Valamikor valahol egy asztalos-műhelyben láttam olyan s.k. megoldást, hogy egy nagy festékes doboz tetejébe vágtak akkora nyílást, amibe pontosan beleilleszkedett egy kisebb festékes doboz. Mindkettőn volt huzalfogantyú (mint a vödrökön), így együtt, vagy külön-külön is lehetett őket hurcolni."
Az általános iskolai gyakorlati órán használtuk ezt a megoldást, a gyakszitanár sk művét.
Igazi ezermester volt Kass tanár úr, minden ilyesmit percek alatt oldott meg :)
Nagyon köszönöm de már megvan a megoldás,egy legalább 30 éves tejforraló "személyében",ami kicsit fakult,koszos(patinás) aluból van de jó állapotú,nem lyukas így ez lesz a tökéletes megoldás..:))
Pár éve láttam a vakerán egy gyönyörű, békebeli példányt, "antik" minősítéssel, és ennek megfelelően irreális áron... (Megjegyzem: megvették!!! Hiába, amíg lószar van, addig veréb is lesz...)
Ahogy többen írták: a duplafalú tejforraló a megfelelő megoldás.
DE: ideiglenesen megteszi egy nagyobb fazékba beletett kisebb fazék is. A kicsi a két fülével kapaszkodik a nagy peremébe. A lényeg, hogy körben és alul is legyen pár centi hézag a két edény között, amit feltölthetsz vízzel. Kicsit kényelmetlen, mert az elpárolgó vizet néha után kell töltögetni, de ezen egy méretre vágott lemezgyűrű, esetleg ügyesen alkalmazott alufóliázás, (amivel a két fazék közti hézagot lefeded) sokat lendít az ügyön.
Valamikor valahol egy asztalos-műhelyben láttam olyan s.k. megoldást, hogy egy nagy festékes doboz tetejébe vágtak akkora nyílást, amibe pontosan beleilleszkedett egy kisebb festékes doboz. Mindkettőn volt huzalfogantyú (mint a vödrökön), így együtt, vagy külön-külön is lehetett őket hurcolni.
Nagyon szépen köszönöm ezeket az ötleteket a tejforralóról.Az egy dolog hogy immár 50 éve dohányzom,de ebből is látszik hogy a pálinkát szeretem.Tejet nem iszom ezért eszembe sem juthatott.Pedig milyen kézenfekvő és még valahol van is itthon.KÖSZÖNÖM MINDENKINEK.:)