Az asztali fúrógépem B16-os tokmányát szeretném lecserélni, mert 3mm alatti fúrószárat nem tudok befogni. Nézegetem a különböző tokmányokat, de nem igazán ismerem az olcsóbb darabok gyártóit, melyiket szabad megvenni illetve melyiket kell kerülni. Nem utasítom el feltétlenül a fogaskoszorúsokat, de szembe találtam magam ezzel:
Egy csapágyboltban fogdostam ilyen aluprofil mintadarabokat. Kinéztem egy talán 90x30-as darabot, ami tökéletesnek látszik. Elég erős, de mégis elég könnyűnek tűnt. Ha megveszem, az ára miatt biztos fogom szívni a fogamat, még agyalok rajta. Volt viszont ott egy kisebb keresztmetszetű darab is, de mégis sokkal nehezebb volt annál, mint amit kinéztem. Csak ebből gondolom, hogy az aluprofilok közt is jelentős különbség van, akár súlyban is. Csakhogy a legnehezebb feladat számomra a jó méret beszerzése, megfizethető áron meg különösen.
Nem tudom, mekkora probléma a lötyögés kilazítva. A lényeg, hogy szorítva stabil legyen, meg persze, hogy párhuzamos is. Egyelőre nézegetem a gépépítő elemeket, hátha találok valamilyen spéci megoldást. Az viszont biztos, hogy a pénztárcámnak jobb lenne egy hasonló, fával könnyített megoldás.
Én először teljesen fából gondoltam megépíteni, közben volt még egy kör egy 40x40 zártszelvénnyel, de az meg olyan bazi nehéz, hogy még egy brutál tartószerkezet is kellett volna hozzá. Aztán kapóra jött ez a alu-profil. Amit még javítanom kéne rajta, hogy a kocsi kilazított állapotban kicsit lötyög a sínen. Talán valami laprugó kéne a sín meg a szorító pofa közé... majd kiagyalom ezt is.
Én megnéztem, és tetszik! :) Erősen hasonlót gondoltam ki én is, de kevesebb fát és kicsit több fémet képzeltem bele. Pontosabban egyszer csak fából képzelem, máskor meg inkább csak aluból. Ez viszont elgondolkodtató sorozat, ha jól működik, felesleges a fém bele, ahol nem muszáj.
Kinőttem a maróasztalt, építettem egy nagyobbat, ezért az egészet szeretném eladni. Asztalt, vezetőkkel, maróval, emelővel......, ebből adódóan szerintem nem igazán lehetne az árakat összehasonlítani.
Időközben lecseréltem a kisebbik elszívó fritőzolajos bödönjét baffléstól egy 60literes hordóra és ciklonra. Ezt már nem rángatja össze a vákuum. Remélem több port is megfog mint a baffle.
A nagy elszívónak lerövidítettem a lábait, most "földközelben" van. Megmértük a hangját. Mindjárt két telefonnal. Az egyik szerint 73dB, a másik vitába szállt ezzel, szerinte 68dB. :-) De ez nem szirénázik. Aztán fene tudja, ha nem lenne közvetlenül felette a ferde tető, akkor hogyan változna.
Csinálj központi porszívót :) 50-es lefolyócsövet feldugsz, abba meg a porszívó gégecsövét. Az ősök szeretni fogják :)
Az új impellered olyanra csináld, hogy tudd állítgatni. Majd lerajzolom hogyan lehetne ezt kivitelezni, tetszeni fog. A hangerő igenis zavarjon, nagyon káros az egészségre, elvonja a figyelmet, tudat alatt felidegesít nemcsak téged, hanem mindenkit a könyéken.
Gyárilag egyiken sincs, legalábbis ezeken a fűszerüzleti gépeken biztosan. Én egyszerűen magára az eszközre céloztam amit illik/szükséges rátenni ha festeni is szeretne az ember. Ilyet.
A mondanivalóm lényege az volt hogy az nem csak az olajpára leválasztására szolgál hanem a vízére is. És akkor is kell ha nem olajkenésű a kompresszor.
A dolog úgy néz ki ahogy valaki korábban leírta. A kompresszor puffertartályában lévő levegő olaj és vízpárával szennyezett. Ha ez a levegő tisztítatlanul jut el a festékhez akkor a magával vitt víz vagy olajcseppek festési hibákat okoznak. Ezért a szabályozott kimenetre szokás tenni egy leválasztót - még a légtömlő elé. Ha ugyanis nem oda teszed akkor maga a tömlő is szennyezett lesz és később azt már nem használhatod festéshez. A nem szabályozott kimenetre pedig a különféle egyéb eszközök mennek mint a portisztító pisztoly, az ütvecsavarozó, az excenteres csiszoló, stb A vízleválasztót egyébként ezek is meghálálják, viszont akkor érdemes nekik egy kis olajozót beiktatni - de azt a légtömlő után, hogy azt ne szennyezze.
No leragasztottam a likakat -> hááát, jó esetben további 1-2 dB-t nyertem, de ez lehet már a hibahatár is, 69-70dB között ugrált a SoundMeter.
Azt hiszem az új tervezésű, vékonyabb, más ívben és "hátrébb" hajló lapát lesz a megoldás (remélem). Egyébként már nem is a hangerő a zavaró. Ősök mondták, hogy egyáltalán nem vészes fentről hallgatva. Inkább ezt a búgó alaphangot szeretném megszüntetni.
Ez fasza, én is valami hasonlóban gondolkodom a leendő műhelybe, csak nálam maga a fal lesz OSB.
PTS10 : a tegnapi elgondolás sem tűnik életképesnek :-D így visszatérek az előzőhöz. Ahhoz vettem itt az egyik kollégától 2db aluprofilt : egyik lesz a sín, a másik a vezető. Mondjuk ma épp rendrakás van, mert már nem lehetett elférni a fahulladékoktól. Hirtelen akkora hely lett, hogy zavarba is jöttem szinte :-) Azért megpróbálok időt szakítani a vezetőre.
Egyébként korábban írtad, hogy alkotás helyett gépészkedünk ... pontosan ezen aggódva (hogy lehet, hogy nem lesz ebből az elszívóból semmi), a múlt hét végén/hét elején elkezdtem egy szerszámos falat is összerakni. Igaz, ráülni erre vagy enni róla erről sem lehet :-) De legalább ez tuti "működik" (majd, ha teljesen kész lesz):
Nekem videókon keresztül bejött ez a "french style storage system", többek között Ramsey papa videójából lesve az ötletet.
Nem tudom, mennyit jelenthetnek azok a csvaros lyukak, de én is igyekeztem minden sarkot, kiszögellést lekerekíteni vagy legalábbis letörni azokon a helyeken, ahol a levegő áramlik. Ártani biztosan nem árt. Én első körben egyszerűen leragasztanám azokat a lyukakat valami celluxszal, vagy hasonlóval, abból már lehet hallani valamit talán.
Bár most, hogy belegondolok, az én motorrögzítő csavarjaim meg kiállnak a síkból, de a propeller alatt vannak, eszembe sem jutott, hogy ott is zavarhatnak. Nem is láttam őket, mióta összeraktam. :)
Mennyire volt zajos? Sajna akkor nem mértem meg :( Bár annyi ideif működött hogy lehet a Sound Meter nem is tudta volna lereagálni :D
De jó eséllyel túlélte (tovább élt) volna ha kap fedlapot is.
Előszedtem az eredeti videót, ott megélt egy elő-bekapcsolást is, de azt is csak 1-2 mp-re. Őszintén? Pont azért kapcsoltam le gyorsan mert elsőre k. hangosnak tűnt, azt hittem már akkor is elhagyott valamit magából. Kivágtam csak a bekapcsolós részt:
Ilyen fedetlen állapotban nagyon hangos .... nem, k. hangos a mostani falapátos is . Úgy már tűréshatáron éppen belül van, hogy rajta van minden, nyilván még visszafog majd a hangján egy porszűrő-zsák, kb úgy mint 409-nek.
Jelenleg megcsináltam még a belső élek lekerekítését, és 2 rétegben lelakkoztam, a második réteget tegnap este raktam rá, úgyhogy mindjárt összerakom, talán további 1-2 decibelt ezzel is nyerek majd. Illetve még azon morfondírozok, érdemes-e betömni ezeket a motorrögzítő likakat, amik ugye érthető okból egyik oldalról az elszívóházon belül vannak.
Ilyenből nekem van nyolc. E fölött pörög ugye a lapátkerék, a légrés kb. 3 mm. Lehet hogy ez a 8 "lik" sem a csendességet erősíti amikor elsüvít felette a levegő, biztos generál felesleges zajt, akár olyan elven ahogy egy félig megtöltött sörösüveg szája felett elfújsz. Vagy ez baromság? Lehet kap annyi esélyt ez az elmélet, hogy betömöm a likakat szilikonnal, szépen síkban a ház aljával. Aztán ha jobb lett, úgy marad, Ha nem, kikaparom a szilikont.
És még a kúpos légterelőt kell kiesztergálni, de ahhoz lelkierő kell (szegény faeszterga most épp sarokban áll). És akkor kb ennyi, többet nem tudok már ezzel a lapáttal tenni a zajcsökkentésért. Illetve a Repítő által linkelt másik hangszigetelt dobozba zárás lehet még megoldás, de nem szívesen zárnám dobozba ezt az aszinkron mocit.
Tényleg ... most hogy mondod, lehetett rajta harmonikázni :-) Csak mondom nekem olyasmi tapintása volt a műanyagnak, hogy az nem lesz tartós ... de akkor ezek szerint nemcsak az, hanem praktikus is. Ez hogy össze lehet csukni tényleg praktikus fícsör, főleg kisebb műhelyekben.
Maga az elszívó gondolom jó, Árvai Zoli korábban már megdícsérte. Mint ahogy az Einhellt is Repítő. Isten ments hogy fikázzam őket csak azért meg összetákoltam egyet, csak a cső volt kicsit bizonytalan nekem.
Ha windóz intézőből néznéd, nem abból a burzsuj masinából, akkor látnád, hogy exifes megmahinálás nélkül hogy is áll valójában a kép. Mi csak egy jobbgombot nyomunk majd forgatás jobbra-balra, és kész, úgymarad. (a szvásos win10-en is, ha sikerülne már feltenni... most kapott egy bios upgrade-t aminek köszönhetően bele tudok tenni 5Ghz-es wifit-is - ennyi aszna már volt a mai - tegnapi bűvőlésnek.)
Én mindig elgondolkodom amikor szóba kerül ez az olajzás téma, hogy minek?
kb 14 éve használom a levegős excenter csiszolómat, de még egyszer sem olajoztam meg. Minek is olajoznám, hiszen egy porvédős zárt csapágy van csak benne, abba az olaj sem nagyon jut bele. Más súrlódó alkatrésze nincs a ravaszon kívül. Még a levegős derékszögű dotkómat sem olajozom, abban is zárt csapágyak vannak és a kúpos fogaskerekek is zárt zsírral töltött házban futnak benne. Akkor minek olajozzam? A dotkó 22.000-et pörög terheletlenül, ez az egyik legtöbbet használt szerszámom, jelentem semmi baja a csapágyainak és a fogaskerekeinek, nem lett zajosabb sem, nem kotyog jobban mint új korában. A nyáron kellett szétszednem a dotkót mert belekerült a levegő csatlakozóján véletlenül egy faforgács darab és az lefogta a légáramlást. Akkor alaposan átnéztem a belsejét, semmi baja.
A kompresszoromon dupla csöves leválasztó van, az egyik az olajzó lenne, de még soha nem töltöttem bele olajat.
Köszönöm a tippet, vettem is ilyenakasztót. Több méretben is kapható, alig találtam meg a megfelelőt. De a lényeg: kész lett: itt egy pár kép róla. A hátlap sajna marad osb, de a másodikon már lecseréltem. Ez itt most a saját kulcstartó, a másik az öcsémnek készül, aki még nem tud róla, az övé jobb lesz! :-)
Nos a képek után térjünk a technikára! :-)
Van e valaki köztetek, aki iPhonnal fényképez és MacBook-al tölti fel a képeket ide a fórumra? Azért kérdezem, mert nekem a gépen az utolsó kettő kép is álló, illetve amit előzőleg ide feltöltöttem képeket az is normál nézetben van a gépemen. Azonban ide feltöltve már el van forgatva. Valamelyik fórumtárs szólt is nekem, hogy ha lehet forgassam el a képeket, de az én gépemen jól állnak a képek, csak akkor megy el az irány ha ide feltöltöm. Szóval hogy is van ez?
Nem. Az ott a kompresszor kimenetén olajpára ÉS víz lecsapató. :) Az olajpára jön az olajból a vízpára meg a felmelegített sürített levegő lehűlésekor a kondenzvíz. A festékek egyiket sem szeretik.
Nem a saját súlyát kell megtartani függeszkedve. Hanem a saját súlyát függeszkedve úgy hogy a lapot 15-20 fokban eltérve a vízszintestől döntve tartsa - csuklóból! - hogy azon felhajtóerő keletkezzen és siklószárnyként viselkedjen.
Konkrétan azt képzeld el hogy felkapaszkodsz a korlátra, majd csuklóból hátrafeszíted a tested úgy, hogy az ne lefelé lógjon, hanem 15 fokban hátrafelé......