Nem hülyeség. Lessz egy profi fűrészasztalod. Dönthetőség, magasságállítás, stabil asztallap, vezető. Nézegess videókat a youtubon, hogy ötleteket szerezz. Még ha nem is olyanra csinálod.
Fúróknál. ha a keresztél nem központos nagyobbat visz a névlegestől. Ez igaz a Forstnerekre is. Mérd meg a keresztélt tőben. Annak megfelelően fúrj egy lyukat a fába majd kezdj egy kicsit dolgozni a forstnerrel. Ha a lyuk bővül a központozással van baj. Szár görbeség kimérhető könnyen. Valamikor a nemlétező fúróértékű furatokat úgy készítettük, hogy direkt el lett tolva a kersztél a központtól. Volt is olyan fúróélező akkoriban, ahol ezt is lehetett állítani. Az akkoriban a 60-as évek elejét jelenti. Egy jó köszörűs korrigálni tudja a központhibát. Ha a nem leszorított anyag mozog fúráskor ott központhiba van! Ha nincs jó köszörűs esztergájos leszabályozza és előfúrsz neki, hogy csak vezessen a közpomtozó csúcs.
Utóbbi pár napban volt időm a képen látható az eredmény.
Az asztalt már régebben megcsináltam.Most végre beépítettem a "böszmeségeimet"
A maró Maktec mt 362 a körfűrész egy Makita 5903-as 2kw 235-ös lap.
Így beépítve is átvág vagy 8 centit.
Kell még betétlapot csinálnom 5 mm vastagot és nútokat marni a vezető síneknek.
A stellert egy lineáris tengely csapágy párossal akarom megoldani.Nem vészesen drága és jó stabilra szeretném csinálni.Az sem baj ha könnyen jár azért gondoltam erre a megoldásra
Szélesnek széles az tény. Mindent fémből csináltam, kivéve a hengert, az van rétegelt lemezből. Tehát érdemes lenne megpróbálni azt mondod? Milyen szemcseszerkezetet válasszak?
Most kicsit át kell terveznem mondjuk mert el kell férni a 2hengernek és függőleges irányban pár centit mozogniuk kell, hogy a finomabb szemcseszerkezetű hengert ilyen "nagyolásnál" ne használjam.
Motor az min. 2kw-os lesz, most egy 2,2kw-ra tárgyalok ha összejön nem kell tovább keresgélnem. Szerintem ez motorerőben elég kéne, hogy legyen.
Igen, pont ez lenne a cél, a táblásítás.
Ezek az 5-10e ft-os kézi körfűrészek szerintem nem alkalmasak erre, még ha csinálnék neki 1asztalt akkor sem. Drágábbra meg most nincs pénzem. :)
Lehet ez is apránként fog összeállni. Szerzek 1körfűrésztengelyt, 1motort meg 1fűrésztárcsát. Tengelyt ki lehet fogni 6-8e körül is, motorra meg tárcsára még nincs ötletem. Mit ajánlanál? Legalább 1,5kw-os, 2880ford. motor ugye? Tárcsából mi jöhet szóba?
egyrészt erre gondoltam, hogy sokkal szélesebb lesz mint amilyen széles gyalugépet életemben megérinthetek.
másrészt hogy merev kell legyen és kell a kilowatt is rendesen. és macerásabb mint egy gyalugéppel dolgozni, de szerintem működhet. türelemmel egy asztali körfűrésszel is lehet táblásítani.
Az volt a konklúzió, és külföldi netes fórumokon is találkozni ilyen véleménnyel, hogy a sima oszlopos fúróval nem tudsz olyen erőt kifejteni, ami egy ilyen vésőfúró munkájához kell. Anno én is elgondolkoztam ilyenen, de aztán letettem róla.
Az attól függ, melyik elszívóhoz. Meg attól, hogy ki mihez jut hozzá elfogadható áron. A kicsikhez megfelel a porszívók csöve. A nagyokhoz meg jó drágán lehet venni kimondottan erre készült csöveket acélspirál erősítéssel.
Hát 60cm hosszú a henger amit már megcsináltam (vagy nem tudom hogy gondolod hogy brutált), mellé gondoltam még 1ilyet csak arra más csisz-t tenni fel.
Miért ne lehetne? Szerintem kutyát sem érdekli a gyártáskor, hogy az a négyszög 1-2 tizeddel kilóg az egytengelyűségből. Alapból ezeket nem csapágyillesztésre gyártják.
(Nem lennék meglepve, ha ez korábban is felmerült volna.)
Vajon milyen megfontolásból nem képesek a gyártók megegyezni valami szabványban az elszívócsonk-átmérő kérdésében? Kb. ahány szerszám van itthon, annyiféle csonk van rajtuk. Gondolom, PVC-csőből hőlégfúvó pisztollyal előállítható a kívánt átmérő, de akkor is.
Amúgy elszíváshoz milyen gégecsövet használtok, és az honnan szerezhető be?
szerintem működik, de azért nem ugyanaz. ha brutál nagyra és merevre csinálod, meg szuper elszívást csinálsz, akkor tulképp ugyanaz. előtte ha nagy a gond akkor egy kézi elektromos gyaluval ráigazítasz.
De mondjuk kézből fúrva meg cuppanós (szoros illesztésű a szép kifejezés?) lett a tengelyen. Mindegy, ha a szár vége felé sokat üt, akkor kb úgyis mindegy: marad a kézi fúrás. Úgyis lenyesem a kóválygást az ékszíjtárcsáról a motor saját tengelén forgatva (a tesztdarabon jól sikerült). Nekem most a szoros illeszkedés majdnem fontosabb minthogy "tökéletes" derékszögben fúrjam elő a lukakat. Lesz majd min. 20 db 20-as átmérőjű lik is (a 2 henger, 18-as rétegeltből feltortázva), ahhoz van saját forstnerem, ezzel a 19-essel csak a motor ékszíjtárcsáját kell megfúrnom. És mindent ki tudok a saját tengelyén centírozni.
Csak az a kérdés, hogy mekkora a felülete négy köldökcsapnak (tipni, ha igaz) és mekkora egy vésett-fúrt csapnak. Az kötések csavarásnak vannak kitéve.
Nem olyan nagy tudomány a csapszék és a csap elkészítése, csak neki kell fogni.
A 2o. csapozásnál, már olyan pontosan dolgozol, hogy öröm összeenyvezni.
Ha nagy terhelésnek van kitéve a vázszerkezet, át kell teljesen fúrni a csapszéket és meg kell ékelni.
Ha már köldökcsap. Egy esztergályossal kell csináltatni 25-ös cserefa vagy bükkfa rudakat.
Veszel egy 25 dugózófúrót és sablonnal megcsinálod a köldökcsapolást. Ha 3-3 cm mélyet fog a 25 köldökcsap mindkét darabba, az elég jól tart. Ehhez egy talpas furógép azért szükséges.
D4-ben sem? Én azzal regasztottam, bár az is igaz, hogy a pad kültéri ám fedett helyen van.
Köldökcsappal szerintem meg lehetne csinálni, bár tényleg 10-es vagy még nagyobbra lenne szükség. Ha már rejtett csavarozást is kapna takaró darabokat, akkor egy teljes átmenő köldökcsap sem rosszabb, mindkettő látszik a kész végterméken, de sokkal egyszerűbb egyszerre kifúrni a két darabot, ragasztót belenyomni és beütni a köldökcsapot, majd a kilógó részt lefűrészelni.
Viszont ehhez is sok szorító kell, dudi6-nak pedig ez sajna nem áll rendelkezésére.
Viszont még most kell eldöntenie dudi6-nak, hogy hogyan rakja össze a padot. Vagy rejtett csavarozó készletet vesz, vagy szorítókat! :-)
Én akkor már a tiplis (köldökcsapos) megoldást választanám a helyébe és szorítókat vennék. Elnézve a belinkelt padokat, amihez hasonlót szeretne csinálni ahhoz szerintem elég lehet a tiplis megoldás, esetleg nem látható helyen egy-egy fém sarokerősítő darabbal megspékelve.
A gyaluról jut eszembe, mit gondolsz (gondoltok) a hengercsiszoló képes lenne helyettesíteni egy durvább csiszolóval? Mondjuk 60-as szemcseméretű? Vagy nagyon hamar tömődne?
A motor min.2Kw-os lesz. Most állok tárgyalásban egy 2.2Kw-os 220V-s motorra egész jó áron.
Mert akkor kicsit átvariálnám a dolgokat. Olyan hengercsiszolót csinálnék amin elférne 2henger, függőlegesen mozgatva. Az 1ikre menne finomabb 100-120-as csiszoló a másikra meg menne durvább.
Az exasszonyomnak anno megmutattam balga fejjel Árvai Zoli által készített előszobaszekrényt......és azóta nem hagy békén vele. Meg már kisebb listát is kaptam, hogy miket csinálhatnék meg. :)
Az meg ugye vastagoló gyalu nélkül nem megy, mert ha gyalulva veszem a fát az 1vagyon, ha gyalulni viszem az se olcsó...... meg ugye akkor elveszik a készítés öröme is. A vastagoló gyaluk meg 100e alatt nem kaphatóak, és azok is 3fázisú motorral amit megint cserélni kellene ami 1csomó keresgéléssel járna mire olyan áron sikerülne szerezni.
Meg mondjuk ha lenne ennyi fölös pénzem akkor a CO-t venném meg mert az nagyon hiányzik. Úgyhogy valami köztes megoldás kellene. :)
Kültéren a ragsztásban hosszútávon nem lehet bízni. A csavar meg nem nyírásra való, pláne az ilyen vékonyka. Így muszáj valami csap, ami felveszi az erőt. Egy padon komoly erők vannak, meg lehet csinálni köldökcsapokkal is, de nem a 8mmessel és nem hárommal.
A véső, fűrész, kalapácson kívül a kézi csapokhoz kell még egy gyalupad, vagy annak megfelelő dolog is. Ezt sokkal nehezebb beszerezni és tárolni is mint a kéziszerszámokat. Elinduli egy barkács munkapad (GPS kedvence) is elégséges, de éppenhogy. És bármi ami annál masszívabb sok káromkodást megelőz.
Én kb életemben először csináltam ekkor ezt a fajta csapolást. De amit látsz a videóban (körfűrész, szalagfűrész) mind helyettesíthető a kézi illesztőfűrésszel. Plusz egy (jó éles!) vésővel. A forstnerrel furkálás sem alaptétel, főleg nem a padhoz történő csapolásnál (ahol a "gödröt" nem ekkorába kell elkészíteni. Ha ügyesen mozogsz, pont véső szélességben tervezed a csapot :-)
Annyi videó van a neten csapolások készítésére, hidd el nem bonyi. Egy griffnél ovális, vagy lekerekített csapokat láthattál. Attól sem kell megijedni, de nem muszáj olyannak lennie. Pl itt egy egyszerű videó, pont olyan csapolásra amilyen neked is kellene
Veszel kicsivel több faanyagot, és egy-két plusz csapolással be is gyakorolhatod.
Isten ments hogy lebeszéljelek a rejtett csavarozóról, jól jön az ...
Valaki szakszerűen el tudja Dudinak mondani, miért nem lesz jó a rejtettcsavaros kötés egy padhoz? Mármint ha ráül 2-3 100 kilós ember is. Én csak úgy tudom kifejezni magam, hogy szerintem előbb-utóbb meg fog reccsenni és aki ráül dob egy hátast :-) Szerintem ragasztással együtt is. Ami jó egy műhelyszekrény korpusznak, nem biztos hogy jó lesz egy sokkal dinamikusabb terhelésnek kitett bútordarabnak.
Hát meg fogsz lepődni, de nem sok szerszám kell hozzá. Alapvetően elég lenne egy véső a csaphelyek kivéséhez és egy kézi fűrész a csapok megmunkálásához. Igen persze gépekkel gyorsabban elvégezhető a munka de azt kell hogy mondjam, hogy a legfontosabb dolog mégsem ez.
A legfontosabb a tökéletes méretek felrajzolása és a türelem. Ha ez a kettő megvan, akkor kéziszerszámokkal fantasztikus kötéseket tud kialakítani az ember. De mint mondtam így nagyon sok időbe telne minden.
Abban viszont igazad van, hogy a ragasztáshoz szorító az kell, rengeteg, és még annál is több. :-)