Próbálnám kritizálni ... de nem megy. Igen jó párod van hogy ilyet érdemel :)
Igen szép a fecskefarkas csap is. Lehet megpróbáltam volna végigvinni a frontoldalon, teljesen az aljáig. De ez csak egy észrevétel, "ízlés és pofon", ettől meg úgy szép ahogy van!
Páromnak csináltam egy (varrós?)dobozkát karácsonyra, gondoltam, megmutatom Nektek is.
100% kézimunka kézifűrésszel, kézigyaluval, stb. Colos kőrisdeszkából indultam ki, ill. a fenéklemezek és elválasztók 4mm-es rétegelt lemezből készültek. Három réteg sellakkal kentem le.
Az első ilyen projektem, kritizáljátok nyugodtan! :)
Értem én, meg alább Vajk is elmagyarázta, de ez itt továbbra is egy hobbi fórum, azaz nem a megélhetési asztalosok követelményeinek kell megfelelni. Döntően, meg sem engedhetjük magunknak azokat az eszközöket, gépeket, amik nektek létkérdés. A mi famunkáinkért senki sem fizet. !!
Ha meg kell csinálni valamit szépen sok pénzért, akkor kell a megfelelő művelethez a megfelelő szerszám.
Nekünk is van pont ilyen Bosch, le lehet vágni azzal a fűrésszel valamit pontosan, de ha 3-4 méteres és össze kell illeszteni két egymásra merőleges élet, akkor valószínű, hogy mégis rá kell gyalulni. Egy Festool sínnel és a merülőfűrésszel , valamit egy olyan lappal amivel csak lécpanelt vágsz, úgy lehasítod a hosszú burkolatot, hogy tényleg tökéletes. Csak meg kell húzni egy picit az élét a csíszolópapírral és teszed is fel. Megy a munka.
A asztalival csak a léceket hasítjuk, amire a látszó burkolat rögzítődik.
de az csak a jutalommenet. a hobbistának nincs gyakorlata, és minden elsőre kell sikerüljön. és nincs mindenre célgépe. ezért egy csomó mindent olyannal kell megcsináljon, amire a profinak van más szerszáma. nekünk tized pontos kell legyen az asztali körfűrész, mert nincs más. a profinak helyzettől függően ottvan a gyalu, sínes fűrész, gérvágó, keretezéshez a gillotine.
Ennyit tud. Szerelésekre való gép. El lehet vele hasítani egy forgácslapot/colosdeszkát egy pár mm-is pontossággal. Ha pontosabban kell dolgozni ott van a sín és a merülőfűrész.
Nekem ilyen van és én szétszedtem, amikor megvettem, mert túl soknak tűnt a tengely irányú lógás. Kettő csapágy van : az egyik a rajzon is látszik, nem kétsoros emlékeim szerint. A másik az áttételházban van, de az tűgörgős, ezen van megtámasztva a fűrészlap tengelyének kisebbik vége.
A nagyobbik csapágy tengelyirányban tudott mozogni, ezt kihézagoltam egy vékony lemezzel. Illetve ha már szétszedtem raktam bele 2 új SKF csapágyat. Picit javult, de nem kotyogás mentes, mivel minden csapágynak alapból van egy minimális lógása.
A rajzot köszönöm. Ebből azt látom, hogy a lassitóműben a kimenő tengelyen csak egy csapágy van, bár az lehet, hogy kétsoros. @pajaci: addig nem akartam szétbontani, amig nem igazolódik a probléma.
@feketefelho: a forgasi sikot tudom billenteni kb. 0.5 mm-rel a tárcsa szélénél mérve. Tengelyirányban nem érzem mozogni.
Bocsánat, hogy nyüzsögtem egyébként. Csak gondoltam mivel itt egy csomó embernek van ilyen gépe, talán tudhatja valaki, hogy ez normális, vagy már tényleg kávéfőző szint.
Az én asztalom is alu profil volt, nem volt görbe, de gyengének találtam használat közben, nem beszélve arról, ha szélesebb dolgot szerettem volna vágni rajta, már nem volt hova tolni a stellert.
Nekem egyszerűen nincs helyem nagyobb elszívónak. Ez is jól teszi a dolgát.
Á dehogy ilyen tiszta, a sarkokban szokott hagyni port a porszívó, mert ott nincs légáram (gondolom). Nagytakarítás volt ma, szépen kipucoltam a belsejét is.
Az azért barokkos túlzás, hogy a te fűrészed is olyan mint az enyém :)
Mondjuk, hogy fellelhető belőle néhány alkatrész :P
Az asztala lapját miért hajítottad ki? A tiéd nem alu profil volt?
Amennyire nézegettem elég egyenes. Igaz, hibája, hogy nem lehet bele zero-clearence betétet faragni.
Én az elszívást nem porszívóval, hanem forgácselszívóval tervezem, ami azt jelenti, hogy egy 100-as csövön szívom meg a fűrészt.
A kérdés csak annyi, hogy mekkora legyen alul a doboz amit szívok. Legkézenfekvőbb az amit te is csináltál, hogy az egész doboz "vákuum" alá kerül, de én még gondolkodom bonyolultabb megoldásokon :)
Amikor alulról képezted a fényt az a tisztaság a normál üzemi állapota a gépnek? Ilyen szinten elszív mindent a porszívó?
Az én fűrészem már jó pár éves, sokat látott már. Nekem is hasonló a véleményem, mint neked, hogy ennyi pénzért szar, de be kell látni, hogy mondjuk 150E-ért is csak kicsivel kap jobbat az ember. Garázsban dolgozom, egy nagy fűrésznek nincs is hely így aztán ezt használom amíg megy. Az asztal kérdést úgy oldottam meg, hogy egy régi iskolapad vas vázára tettem egy konyhai munkalapot, így aztán jóval távolabb tudom tolni a stellert a korongtól, nem beszélve a stabilságáról. Nem olyan nehéz, az egészet be tudom tolni a másik munkapult alá, ha kell a hely. A korong nyílásánál egy laminált padló betétlap van beillesztve.
A stellert még fejleszteni kell, voltak próbálkozások, de a rögzítésnél elbukott mind. Így marad a jó öreg szorító. A csúszó asztalkát az asztalba süllyesztett alu U profil vezeti, hibátlanul működik. Az elszívást én így oldottam meg alulról. A hungarocell a zajcsillapítás miatt került bele. valamennyit jelent is. Egy Lidl-ös száraz nedves porszívó intézi a porelszívást, tervben van egy forgácsleválasztó, de hely szűke miatt még gondolkozom rajta, hogy is kellene. Jól működik ez is, bár a porszívót és a szűrőzsákját sűrűbben kell takarítani.
Ha már süllyesztés akkor ezzel nagyon szép és szabályos süllyesztést lehet csinálni. Alu lapba a Triton klón felfogatásához a süllyesztések szögletesek rondák lettek. Azokat is ezzel javítottam ki.
Köszi, így azért sokkal jobban megéri. :) Épp polcokat csinálok, jól jött volna a vázszerkezet ragasztásakor. Na, de a következőnél már ezekkel fogom csinálni.
Már ne haragudj, de ha a ruháit figyeled, akkor azt az offtopicba írd le. Mindenki más szigorúan szakmai szempontokat figyel, pl. szerszámkezelés, meg ilyenek. Még szerencse, hogy azért a balesetvédelmet is szóba hoztad.
Itt egy másik kép. Valóságban nem az. Sőt. Kivágtam két karikát. 88mm külső, 72mm belső átmérővel. A harmadik karikánál már visított, a negyediknél már füstölt.
"soha nincs olyan ruhában, aminél akár a póló ujját, akár a nadrág szárát elkaphatná a fűrészgép, marógép, stb. lévén ilyen ruhadarabok általában nincsenek is rajta."
Ugyanez a helyzet a forgácsoló-szakmunkás hölgyemmel is, amit majd az OFF-ra linkelek.
Ismerjük a hölgyet, kínosan figyelnek a filmkészítők a munkavédelmi szabályok betartására nála: soha nincs olyan ruhában, aminél akár a póló ujját, akár a nadrág szárát elkaphatná a fűrészgép, marógép, stb. lévén ilyen ruhadarabok általában nincsenek is rajta. Ujjatlan spagettipántos pólók, levágott szárú farmerek, forrónadrágok a szokásos munkaruhái. Fontos is ez, múltkor valaki linkelte, ahogy a raklapot az asztalon úgy vágta, hogy fenn térdelt rajta. Szép pucsítás volt! :)
Most fedeztem fel a tecsőn egy szakembert, aki még Mathiasnál is sokkal ügyesebben bánik a szerszámokkal.
Háát, ha nekem választani kellene Mathias úr és Amanda asszony között - hát bizonyára én is inkább a hölgyet preferálnám.
Szigorúan szakmai alapon, természetesen !!!
(Részemről egy vasiparban tevékenykedő, rendkívül tehetséges (ráadásul magyar) hölgyet találtam - akitől többek között a tolómérő szakszerű használatát lehet elsajátítani.
Ez legyen a legnagyobb bajod vele, hogy 3 gép kéne hozzá :D Amúgy meg van megoldás:
vagy veszel még egyet :D
vagy rászánod azt a kis időt, amit igényel a csere. Amúgy ha bitbefogású meg nem akkora probléma, hisz minimális mozdulat csak a csere :)
Fához csak és kizárólag a fafúrószárakat használom, ott nincs elmászási veszély az elején lévő tüske miatt. De azokat is át tudod ám tenni ezekbe a süllyesztőkbe, de ahogy írtad is, nem tú éles, ilyesmim van nekem is, csak Kínából, nem jött be :D Inkább fúrok, süllyesztek (vagy a sülyesztővel vagy 13-as szárral), csavarok :)
Nekem egy csavarozó és egy vezetékes gépem van, gyorstokmánnyal, nem annyira vészes a csere.
Korábban meg csak a vezetékes dewalt volt, mindenre azt használtam csavarástól a falfúrásig :)
Most fedeztem fel a tecsőn egy szakembert, aki még Mathiasnál is sokkal ügyesebben bánik a szerszámokkal. Arról nem beszélve, hogy mennyivel hasznosabb tárgyakat rak össze. :)
Én azt tudom, hogy megkérdeztem fémiparban járatosabb ismerősömet és ő csak dícsérte a céget, én meg azt látom a készleten, hogy nem az olcsóbb ötvözet, hss-co, nicns is gondom az élével.
Viszi is a vasat, mint kés a vajat :)
Kezdek inkább átállni az inkább drágát, de tartósabb oldalra.
Csak ahogy lejjebb írtam is, együtt a kettő nincs normális minőségi kivitelben, ezért a csavarbehajtóval együtt 3 gép kellene, nekem meg csak kettő van. Állandóan átszerelni, meg elég időrabló. :/
Pedig itt is volt róluk már nem egyszer szó. Amennyire én tapasztaltam, bóvlit nem árulnak, származzon az akárhonnan is. Legalábbis fúrószárak és körfűrésztárcsák tekintetében biztosan. Ráadásként mindezt megfizethető áron.
Most jutott fejembe, hogy tegnap nem válaszoltam a kérdésedre.
Az egyenes bandázzsal az a gond, hogy kihajlítja a fogakat ha nem lógnak le a bandázsról. Amit egy 6mm széles szalagnál bizonyára nem egyszerű beállítani. Lehet, hogy érdemes lenne domborúra alakítani a bandázst.
A Szigetszer Kft-nél vettem a szalagokat, bár nekem 8mm-es a legkeskenyebb, de van nekik 6x0.36-os éledzett szalagjuk is.
-------
Ha már szóba hoztam őket. A múltkor írtam, hogy tojglizott a szalag előre-hátra, és szerintem rosszul hegesztették össze. Majd addig erőltettem, hogy elszakadt a hegesztésnél. Elmentem hozzájuk, amúgy is csináltatni akartam még szalagot, elvittem a szakadtat is. Az ember nézegette, forgatta, vakart egyet a fején és azt mondta, nincs mit szépíteni, ezt bizony Ő baxta el, ergo garanciában javítják. Kiegyengette, meghegesztette. Most egyenesen szalad.
Bevallom neked, de eddig nekem ez a név semmit se mondott.
RÁKERESTEM GOOGLE-ON, hát az jött le, hogy ez egy magyar szerszámkereskedő cég, aki (a jelek szerint) "sajátmárkásít" különböző termékeket - kb. mint az a nagyker, amelyiknek én is dolgozok.
Persze, ettől még lehet jó - de gyártónak (a lapjuk szerint, legalábbis) tuti nem gyártók.
fához jómagam még mindig a hegyes végű tipikus fafúrószárakat használom, ami egy ajándékcsomagban volt jó pár éve (tele tiplivel, fa-fém-falfúrókkal sacc 4000ft értékben :D), de vettem egy abraboro vagy mi a márka neve fémfúró készletet, de ez már kissé drágább vót, vmi 12-13000 volt a készlet, viszi a zártszelvényt becsülettel, érződik a különbség, fára nem használom, minek, azon az ócsó is átesik, fenyő nem nagy ellenfél.
4mm szár van legtöbbet a gépben meg 3.5, többi szinte nem is megy nálam :)
"Ami nekem fúróhegy bejött az OBI-s LUX-ból az ez:"
Nekem meg ez vált be nagyon - immár 2 éve használom, inoxban is.
Nem kobaltos, de G-szériás - ég és föld a mezei fúrókhoz képest, pedig ez is HSS.
Állítom, hogy ez a széria (a G, mint megtudtam, a spéci köszörülést jelenti) - szóval nagyságrenddel jobb minőségű anyag is, mint a sima, "mángoroltnak" mondott fajta. Gondolom szar anyagot nem köszörülnek :-)))
A fotón látszik, hogy az élszalag is köszörült, de az él háta is faszául alá van köszörülve. Vág is mint a borotva, pedig ez már egy agyonhasznált darab.
Szerszámboltban vettem (nem áruházi) - és mint látom a cimkén, mindössze 2.200 volt a 6 darabos készlet.
Én ezt a kis Metabo KGS 216M gérvágó fűrészgépet megnéztem, megmozgattam nem találtam benne hibát. Igazán megnyerő gép. Viszont ez a gép máshol kapható jóval olcsóbban is. Majd 23.000 Ft az árkülönbség!
Szerintem ha ezt választod elégedett leszel. Pacman123 fórumtárs ennek a gépnek a nagy tesóját vette meg, Ő beszámolt róla, hogy nagyon elégedett a géppel, a szögvágáskor is pontosan vág, tehát a 45 az 45 a 90 az 90 fokos.
Plexi azért is lehet hátrány, mert egy ideig szép - amíg a forgács belülről be nem mattítja (apró karcolásokkal).
Viszont: anno küzdöttem a plexivel a forgácstárolómnál. Aztán -talán Repítő ? - tanácsára az un. "A-pet" használata mellett döntöttem (miután az OBI-s "plexi hobbyglass" egy este álltó helyében megreccsent o.O ). Ez az anyag a plexitől sokkal jobban hajlítható hidegen. Ez egy friss kép a nagy Thien-Baffle leválasztómról. Már elég sokszor ürítettem alóla a tárolót, és ebbe nagyrészt keményfa durva forgácsa kering (kombigyalu "termése"), mégsem látni rajta mattulást, a várakozásommal ellentétben:
Szóval: "a-pet". Egy pesti cégtől sikerült beszerezni (vhol a jászberényi úton)
Zártszelvény, 20mm vastag acél tengely - eddig elég jól bírják. Nem akarok nagy hülyeséget írni, de vagy 4500 vagy 7500 (inkább előbbi) árra emlékszek. Nem vídiás ugyan de jók. "Profi" - a LUX termékskáláján :) sajna a 2mm-es szárat sikerült eltörnöm - de nem ám fúrás közben. Letettem talpára a fúrót, elfordultam a munkadarabbal és azzal a lendülettel orra borítottam, benne a 2-es szárral. Na ezt nem szerette :-/
attól reped, hogy száradás közben zsugorodik. a külseje hamarabb szárad, összemegy, és szűk lesz rá. ha ki tudod fúrni, és közben nem feszegeted szét, akkor csak segítesz neki.
Urak, végre kikerült az asztalra a gérvágó, igaz még nincs teljesen összerakva, arra majd holnap kerül sor, ha lesz otthon időm, meg kipróbálva is holnap lesz miközben szigetelem az ajtót hungarocellel, hát ha melegebb lesz a garázsban utána. Ha nem, akkor majd plafon is kap kis szigetelést :D
Viszont van egy nagy bajom vele, amire gondolhattam volna korábban: hova a fészkes fenébe fogom tenni, ez hatalmas (csúszka miatt) :D Most nekiállhatok asztalt alakítani, hogy gurulós legyen az is :D
Egy gondot mondjuk találtam már rajta: van hozzá egy munkadarab leszorító, ez gyak egy cső, keresztben rajta egy másik fém, csavarral rászorítva, no ezt nem tudtam reggel kinyitni, hogy csúsztassam a csövön... :D Nem tudom ki hogy húzta meg, de kicsit túlzásba vitte az erőt. Remélem más gondom nem lesz vele :)
Fokok belövése még hátravan, arra nagyon kíváncsi vagyok gyárihoz képest kell-e játszani majd vele vagy sem.
Mindegyik gérvágó amit láttam életemben másként vág, ha kicsit jobbra vagy balra állsz tőle lehúzás közben, ezért nagyon nehéz egyformán vágni velük többször egymásután. Körfűrészre kotyogásmentes csúszóasztal, és mindig azonosat fogsz vágni.
Mennyire sürgős a szárítás? Ha a végét bekened ragasztóval és ráteszel egy újságpapírt, akkor nagy eséllyel nem fog berepedni a vége. A bütü felé gyorsabban távozik a nedvesség azért reped sokszor.
Én is gondoltam a képkeretezésre. A keretléc árus röhögött a gérvágós ötletemen, mondta csak néhány típust ajánlana, ha kinézné belőlem az árát. A kézifűrészes gérvágójuk is húzós áru volt.
Most van egy öntvényasztalos öreg Makitám, nemrég csináltam vele 45-fokos illesztésű tálcákat, jók, pontosak lettek, de keretlécet nem biztos, hogy szépen vágná.
minap voltam obiban és láttam szép vörösréz megkülönböztető színű fúróhegyeket, aminek vídialapka volt a hegyében, de rendes csigafúróra köszörülve. Rá is volt írva, hogy fára, vasra, téglára jó. csak elrontották az árát (egy 4 mm-es fúróhegy 1300 forint???)
Mégse fogpiszkáló lett belőle . Megszárad a fuga kicsíszolom a belét is . Aztán jöhet a ciklon rá. Az is házi készítésű lesz plexidből az oldala hogy lássam hogy megy bele a fürészkorpa a tárolóba.
A klasszikus fecskefarok csapozás nagyon szép, és erős, de lehet kísérletezni is vele, például dupla fecskefarok csapozással még látványosabb lehet a csapozás. Jarek Ostaszewski nagy gyakorlattal állt neki, kézi szerszámokkal készítette el a csapozást, ami nagyon pontos[...] Bővebben!Tovább »
A szögvezetővel én azt csinálom, hogy a horony egyik oldalának nekinyomva tolom, akkor már nem tud kotyogni de tartja a beállított szöget. Ha ilyen-olyan okból ez mégsem megvalósítható akkor jön a tolóasztal.
Nem rossz, nem rossz, de az enyém talpa mágneses, ahhoz elég eggyel kevesebb kéz is, ami nem jön rosszul, ha a gép beállításához esetleg mindkét csülökre szükség van. :-)
Nem néztem meg a videót, a telefonos tudja lefektetve is a szögmérést? Mert az enyém afféle dőlésmérő inkább, tehát ha a kijelző felfelé néz, akkor hiába forgatom, nem számol.
Azt a pontosságot, ami a gyorsulásmérővel elérhető, tudja. A kis kütyüben is hasonló gyorsulásmérő van, mint a telefonban, azaz komoly eltérés nem lehet.
Naigen, ezek a pár dolláros "kütyük" ingyenes szállítással igen csábítóak, csak olyan mint a lottó: vagy bejön, vagy nem. Én is elcsábultam egy ilyen süllyesztős szettre, de u.a mint neked meg Gurunak. Ennek a süllyesztőnek az "élével" még festéket sem lehetne kaparni, annyira nincs neki plusz összevissza csúszkál a süllyesztő a hernyócsavar megtépése után is. Viszont az ugyanazon árkategóriás (vmi 4-5 dodó volt) "önközpontozó" fúró meg működik és jó.
Izzy báttya módszere jó, de ahogy láttam, a legvégén ő is korrigál. A csúszóasztal meg folyamatban, ezeket már nézegettem, bár éppen ezt a videót nem láttam még, elég precíznek tűnik.
"a kis adapter, amivel meg elvileg szögben lehetne vágni, végképp felejtős. "
Ha a kis adapter alatt a felső nútokba csúsztatható szögvezetőt érted, akkor csak halkan súgom meg: az a kék Bosch-on is felejtős. Meg a zöld kistesóján is. Meg általában minden körfűrészen. Mivel kotyognak a nútban (gondolom hogy ne szoruljanak meg egy kis fűrészportól, ami azért kerül oda rendesen ha használod), tehát állíthatod a skála szerint 90 fokra, vagy 30-ra .... sosem vágsz vele a kottyanás okán pontosan. Ha szerencséd van van hozzá csúszóasztal ami nem kotyog, így már ki tudod tapasztalni hogy rögzítsd a szögvezetőt a nútban hogy pontosan vágj. Lehet az Incra-tól venni olyan okosságot, ami nem kottyan - de annyiba kerül mint a körfűrészed :-/
Gérvágó: nekem a nagyobbik Metabo-m van (254 M), az kellően pontos. A 216-ot már szidták is itt, meg dicsérték is .. nemtom. Keress rá a fórumban.
Képkeret vágása: az jó ha van egy pontos fűrészed, de van egy okos módszer, youtube-on láttam Izzy papától:
Itt nem az a "nagy durranás" hogy dekopírral vágja, hanem az alapmódszer: egyszerre vágja át a csatlakozó léceket úgy hogy azok egymáshoz képest tuti derékszögben vannak. Így vághatod akármivel, akármilyen szögben, hullámosan vagy egyenesen: mivel egymás "komplementerei" a derékszöghöz képest, tuti nem lesz hézagos a képkeret. A lényeg hogy számozd be a léceket hogy tudd melyik melyiknek a párja amikor összerakod.
Vagy, ami az Einhell körfűrészedet is feldobja, egy "okos" csúszóasztal. Nem kotyog, mindig pontosan derékszögben/X szögben vág (ha egyszer pontosan készíted el). Rengeted ilyen videó van fent, ez csak egy példa, van ettől egyszerűbb bonyolultabb is, válogathatsz bőven.
Az azért látszik, hogy mindennek az alfája: legyen egy pontos derékszöged. Van? Akkor lehet ezekkel próbálkozni, sokat nem kockáztatsz mert "filléres" megoldások ... és a végén még lehet, hogy szeretni is fogod azt az Einhell-t :)
Egy kis tanácsot, eligazítást szeretnék kérni. Nézelődtem itt a fórumon, de nem találtam megnyugtató választ.
Következő gépvásárlásom egy húzós gérvágó fűrész lesz. A gépek vásárlásánál úgy tapasztaltam, hogy a hobbicéljaimra tökéletesek akár az olcsó áruházi gépek ott, ahol nem a méret/szög precizitás a fő szempont. Pl. a Tesco excenteres csiszolóm fényesen bevált, ahogy az Einhell szalagcsiszoló is. De már az Einhell körfűrésszel vannak bajok, még a párhuzamvezetője sem az igazi, a kis adapter, amivel meg elvileg szögben lehetne vágni, végképp felejtős. Szóval olyan gérvágót szeretnék, ahol a 45 fok az 45 fok, az első vágásnál meg a tizenötödiknél is, pláne, hogy mondjuk kettő kiadja a derékszöget, ha épp mondjuk egy képkeretet csinálnék.
Szóval a kérdésem. Van-e valakinek tapasztalata pontosság, precizitás terén ezekkel az olcsóbb gérvágókkal? Mert ugyebár egy Einhell is lehet 40-50.000 Ft, de a körfűrész után ezt már drágának érzem ahhoz, hogy szar legyen. Ugyanakkor itt van ez a Metabo - meglepődnék, ha ezzel probléma lenne. Vagy mondjuk a másik, a Bosch. Már úgy vagyok vele, inkább drága legyen, hiszen ha szabadidőben, örömködésből dolgozom, ugyanúgy nem akarok szívni, mint aki ezzel keresi a kenyerét.
Mit tanácsoltok? Meg lehet kockáztatni az olcsót, vagy az reménytelen, sohasem lesz igazán jó?
Nekem nagyon rossz tapasztalatom van ezekkel a filléres fúrókkal, csak megkeserítik az ember életét. :(
Itt is pl., ha nem hamisítják oda ezt a vídiás fejet, lehet jobban vágna a kés.
Én leggyakrabban 3 mm-es fúrószárat használok süllyesztéssel, de nem sikerült még célszerszámot találni hozzá. Rendeltem kínából egy garnitúrát, na az tényleg szar volt. Gyárilag görbék voltak a fúrószárak, a süllyesztőt nem lehetett rendesen meghúzni és az első fúrásnál jobban kopott, mint a fa.
Hogyan működik ez a két késes módszer? Nekem sima körkivágóm van, a lenti képen lévő dobozhoz is ezt használtam (a függőleges falánál), ahogy látszik is, ment vele minden, de ilyenkor a körök belső és külső átmérői adottak, nem állíthatom finoman. Pedig az jól jönne néha, hogy én szabjam meg a falvastagságot.
Megérkezett a Güde korong-szalag csiszoló. Minden rendben, de van egy konstrukciós bibi: a csiszoló korong rögzítése a tengelyen nem az igazi, hajlamos meglazulni. Szerencsére ilyenkor kopog rendesen. Átgondolom, mit lehet vele tenni, és valószínű jobb lesz, mint gyárilag volt.
Amit én kinéztem az eleve gyanús volt, a leírásban az volt, hogy elptte írjak emailt és majd uténa küldik tovéább.
Kérdeztem még egy párat aztán mindig csak ez jött:
Ihre Bestellung wird mit Amazon A-bis-z-Garantie bearbeitet. Bitte senden Sie uns diese Informationen zur Bearbeitung Ihrer Bestellung mit Amazon A-bis-z-Garantie:
Name: Versandadresse: Ort / Postleitzahl: Land: Produkt oder ASIN: Produktpreis: Menge: Telefonnummer :
Wir werden diese Informationen an Amazon weiterleiten und Sie erhalten Ihre Rechnung.
MfG
Az is gyanús volt még, hogy egy pékség árult fűrészeket :) a storefront meg tele volt mindenféle apró vacakkal.
eleve az amazonon keresztül megy a fizetés, a felek nem ismerik egymás számlaadatát. Ha regisztrált vevő vagy akkor meg már ismeri és tárolja az amazon
Az én szomszédaim 4-5 macskát gyűjtöttek a zsákutcánkba, és telehugyozzák a teraszt, meg teleszarják a gyepet. Ugyanennek a szomszédnak a 30m-es nyárfájának az összes vattája, meg levele meg a 20 db tujájának az elszáradt levele borítja be 5 cm vastagon rendszeresen a gyepet.
Hát nem szép? (Örvös galamb. Mondjuk nem ő piszkít az erkélyedre, mert télen okosan délebbre húzódik, de nyáron sem olyan bizalmas, mint a városi galambok.)
Sziasztok, a PTS10 tengelyének szabad kotyognia? Lehet van fél mm is a tárcsa élénél, billeg a forgási sikban. Lehet ezt állitani, vagy kampecos a csapágya?
A k. galamb most is összeszarja az erkélyt. Ha harc, akkor harc. Megvan az élvefogó csapda elve, a lombfűrész kipróbálásához nem is lehetne jobb projektet találni. Picit moddolni, alakítani kell, de az elv adott. A háló, krumpliszsák lesz, csakinak kukorica, kenyér. vagy semmi, mert a kíváncsi hülye úgyis odamegy.
Aztán leborítani egy vödörrel, alányomni egy szódapatront víz nélkül... Vagy tudtok jobb homemade gyilok-módszert a hálózott galambra ami vér és zajtalan, esetleg automaticén működik, mint kettes fokozat?
Pontos volt a rajz az Útmutatás .Mivel még nem csináltam ilyet élveztem ,és nem utolsósorban lett egy vagány tárolóedényem a pornak . Lehet hogy egy nájlonbidon kijött volna negyedéből de ez máris a szívemhez nőtt . Most már csak egy olyan ciklont kell csináljak ami átlátszó szeretem mikor látom hopgy a por hogy megy bele az edénybe . :D Kösz a segítséget .
De az mindig gyanús ha máshol egy adott márka adott terméke nagyon olcsó más eladók áraihoz képest. Hacsak nincs ott hogy kiárusítás, Mikulás van, 100 éves a cég ... stb. Bár kamuzni ezzel is lehet.
amíg (és ahol) nyugati minőségbiztosítás van, tudnak jót gyártani a kinézerek is -- igazából csak azért érdemes ott dolgoztatni, mert leszarják a környezetvédelmet meg hasonlókat, és ezzel költséget lehet megtakarítani. irodalmi túlzással: a nyugati kapitalista főnök délután hazamegy, a kinézerek kilopják a terveket és a szomszéd gyárban elkezdik termelni a szemetet, silány anyagokból, silány minőségben.
Ezt most konkrétan nem tudom, de mostanában szereztem némi tapasztalatot az amazonnál, és nem jókat. Konkrétan: a nagyfiam éppen Németországban él, és laptopot akart venni. Talált egy csomó igen kedvező ajánlatot a német oldalon. Elkezdtem én is nézelődni, hogy bevásároljunk. A jó árú ajánlatok valahol mindig elbuktak.
Vagyis ilyenkor az a tanácsom, hogy be kell jelentkezni, és konkrétan addig eljutni, hogy a kiválasztott terméket berakod a kosárba. Na, nálam itt halt meg minden mutatvány. Meg lehetett rendelni, de aztán szép piros betűkkel kiírta, hogy sem az itthoni, sem a fiam német címére nem küldik el a terméket. Igazából nem is értettük, hogy miért. Volt, akinek levelet kellett volna írni a rendeléshez, vagy más ok miatt nem sikerült, de hogy miért, nem sikerült kitalálnunk. Végül itthon vettem neki laptopot is.
Vettem már onnan is termékeket, de ingyen ebéd ott sincs. Az is megtörtént, hogy kinéztem valamit, aztán ugyanannak az eladónak az ebay-oldaláról vettem meg a cuccost 2-3 €-val olcsóbban. Szóval érdemes alaposan körüljárni konkrétan az ügyletet, hogy ne legyen csalódás.
Egyébként meg én már vágtam ki 5 centis köröket is rétegelt lemezből sima dekopír fűrésszel, azzal a keskeny kanyarító lappal. Csak elég nagy darabból kell kiindulni, amit le lehet megfelelően rögzíteni, és van hely a kanyarokhoz.
Nincs, egyébként tökéletesen működik. 1/2 colos gázcsővel használom, elég erős minden munkára, ami eddig nekem volt. Bessey alsó hangon dupla annyiba kerül. Picit jobb, de nem 2x olyan jó. :)
Adó benne van. Szállítás N.o.ból 10 ojró /DHL -> Magyar Posta - türelem :-) . Nekem is az kellett, épp ma csengetett a postás a múlt hét előtti hét péntekén leadott rendeléssel. Én most nem ilyen szorítót rendeltem hanem némi élező és csapolófűrész cuccokat (Veritas, King, PAX) de januárban lesz majd szorító is, csak én a Juuma-t próbálnám ki.
De nem hinném hogy ez a 10(fél col)/13(3/4 col) eurós szorító rosszabb lenne mint az unis.
A hogyan továbbra: nincs otthon kézi vagy asztali lombfűrészed? Előbbit 2-3 ezresért sztem OBI-ban megkapni. Vékony likat fúrsz a körkivágó által vájt nútba, fűrészlapot átfűzöd, körbevágod, a 2mm-es megmaradt vállat meg:
A: lecsiszolod
B: vagy ha van asztalba épített maród plusz kicsi tisztítómaród, akkor azzal leszeded. Ld korábbi mai képemet.
Persze a dekopír is jó lehet, nem tudom milyen széles vájatot csinál ez a körkivágó, elég széleset-e hogy vastagabb lappal is legyen elég mozgástered (ne vágj a gyűrű anyagába)
8mm hús marad a gyűrűn?? iszonyat óvatosan kell csináld, 8mm forgácslap nem egy masszív dolog. én kivágnám mindkét vágást 1-2 mm-t rajtahagyva, utánna lombfűrész plusz csiszolás.
Ha működik a körkivágó, én alátennék valamilyen másik lapot, kétoldalú ragasztóval összeragasztva. Akkor lenne, ami vezetné a közepét akkor is, ha az egyik vágás már kész.
A másik verzió, hogy sablont lehetne csinálni egy vékony, 3-5mm-es lapból, és maróval kimarni, amit kell.
minden pénzkérdés. kommersz csavaros szorítóból egy méteres az már durva pénz. a linkelt rakatolható szorító is durva pénz. ehhez képest a csöves még csővel együtt is sokkal barátibb áron van, és egész jó. mert ugye nem kettő kell belőle...
A csöves szorítókhoz érdemes lehet valamilyen segédet építeni. Nekem is van, csak kicsi és primitív. Egy bútorlapot kifúrkáltam középen, és kettévágtam. Valami ilyesmi:
Bandázs műanyag és egyenes és úgy van beállítva, hogy középen fut. Megnéztem jobban a lapot úgy néz ki, hogy 1 fog jobbra, 2 egyenes, 1fog balra, 1 fog jobbra 2 egyenes.... Jobban mondva a lap egy szakaszán, mert a többin egyszerűen nem voltak meghajtva balra a fogak. Most sokkal jobb a helyzet, mert meghajtogattam, most a jobb oldal helyett már balra húz kicsit, de még finomítok majd rajta.
Egyébként hol lehet csináltatni ilyen vékony szalagot itthon, mert Einhell-t többet tuti nem veszek....
Változó méret egy kis műhelyben hasznos lehet. Nekem pl. van 80-as és 150-es csövem is a szorítókhoz. Az esetek 99%-ában elég a kisebb, de ha kell, akkor 1 perc alatt átrakom a hosszabbat.
A másik előnye a csőszorítónak, hogy nem csak táblásításhoz jó. A satupadot nem is tudtam volna összerakni a csőszorítók nélkül.
Nekem van Uni-Max-os és Bessey is. Az Unis szorítókkal az a bajom, hogy pici a talpa és a tekerő gyakran beakad, ha nem 100%-ig sík a felület, amin áll. Pl. a műhelyem padlóján folyamatosan problémákba ütközök.
Két 8 mm res lemez a végével gondoltam összeragasztani lapra. Alul tenném az egyiket másikat fölül de az alsónak maradna válla az mindig megtelne porral . A fölső közepéből kivágnék egy 15 cm átmérőjű kört.. csak sz összeragasztás miatt gondoltam ha könyebb lenne.
Ők önmagukban nem, de kis segítséggel (hintaló anyaga táblásodik, pont a linkelt szorítóiddal), plusz 3 egyenes léc és kisebb szorítók megoldják. Ilyen kis szélességben legalábbis. (van jópár leesett 18mm-es rétegelt csíkom, élére állítva jók erre).
/csak ne így állítsd le a szorítókat, ahogy én: bummn egy pofon érte/
De nagyobb benyúlású szorítókkal szélesebb anyagnál is jó lehet ez a módszer. Illetve ha elég ilyen unis szorítód van, egyiket egyik oldalról, másikat másik oldalról, koppig az anyagra tolva - valamennyire az is tartja a síkot.
A nagy táblásítót gondolom "ipari" mennyiségű táblásításnál érdemes használni. De volt aki megépítette otthon, láttam róla itt képeket. Talán MN 3100 (Péter) volt az?
Ha még nem vagy túl a gyűrűvágáson. Ha a felső gyűrűt vágod, és éppen a belső ívét:
A.: vagy ne vágd végig teljes mélységben, és dekopírral vágd körbe (van elég hely hozzá a nútban) majd asztalba épített maró és alsócsapágyas tisztítómaró:
a gyűrű miatt jó ha asztalba építed, a kieső közepe (a vödör alja) miatt éppen nem kellene.
B.: rögzítsd a vágófelületen a belső ÉS a külső gyűrű anyagát is. Bocs' ha ez triviális - nekem régebben nem volt az. Rondán nagyot tud csattanni a maró mikor körbeér az utolsó menetben. És ugye nincs szabad helye ezért kicsit "megszorul" a marószár a belső és külső körív közötti nútban. Megállt a szívem egy pillanatra. Viszont megtanultam :)
Kösz a tippeket , így már könnyű hordót csinálni ha mondják a trükköket. Mivel nincs szallagfürészem (még) ezért felsőmaróval vágom az alját ,tetejére gallért.
Köszi mind a kettőtöknek. Sajnos nekem ez így tényleg sok idő lenne most :(. De ami késik... :)
Pillanatragasz: youtube eddig is ment, ill. a fórumot is olvasom folyamatosan, sok minden infó jön, de a rendszerezettség miatt lehet jobb a suli. Motivál is ráadásul, hogy csináld végig, járj be, foglalkozz vele. Most, amikor van időm, akkor foglalkozom vele, ami eléggé változó beosztást jelent.
Heti 3 nap, kedd, szerda, csütörtök du. 2 -től kezdünk. Kedden elmélet kb 6-ig. A műhelyben egyik tanárral 5.25-ig, a másikkal van, hogy 7.30-ig vagyunk. Mostanra már csak 3-an maradtunk tanulók. Egy szakoktató kolléga (autóvillamosságis) és a főnököm. :-) Nincs feszkó. Le kell dolgoznom a kiesett időt. Reggel fél órával hamarabb kezdek és hétfőn, pénteken este 6-ig maradok. Nem mondom, hogy nem fárasztó, de alig várom, hogy mehessek a műhelybe.
Egyszerübb tárgyaktól indulva iskola nélkül is elég szépen lehet fejlődni, yutub videókon szerszámkezelést mindent el lehet lesni. És sok sok gyakorlat .
Egy jótanács: éhesen és kanosan ne fogjál neki cirkulázni.
Elgondolkodtam én is ezen az esti képzésen már párszor, csak mindig az jött ki, hogy nagyon sok idő. Meg tudod írni, hogy mennyire igaz ez? Mármint a gyakorlatban heti szinten hány napon, hány órát vesz el a tanfolyam? Ill. mennyire néznek ki a többiek maguk közül? Köszi!
"én infós vagyok, sosem mutatta meg nekem senki, aztán .. youtube -> használgatom -> tapasztalom -> elrontom -> újra csinálom -> ha valamit nagyon nem kóser és nem értem itt megkérdezem"
Én is. Pont így, csak még hozzá beiratkoztam 2 éves asztalos szakmunkás képzőbe. Esti felnőttoktatás. A 2. szakma ingyenes. Nagyon ajánlom mindenkinek aki megteheti.
Bár a Youtube is nagyon sok oktatóanyagot kínál. Igaz többnyire angolul. No de amit lát az ember az mindegy milyen nyelven van.
Mindenekelőtt állítsd be a gépet. Sokáig én is úgy használtam, hogy kicsomagoltam aztán hadd szaladjon. Öreg hiba ...
Asztalok síkban legyenek (az etető a fogadóhoz képest). Vastagoló asztal párhuzamos legyen a tengellyel -> pajaci írta szintén 2 napja a jó tippet, hogyan ellenőrizd. Azt hogy a beállításokat hogyan kell megcsinálni, nos erre is rá lehet jönni, én most nagy hirtelen minden manual nélkül csináltam az enyémen. De a te modelleden ha megölnek sem tudom megmondani hogyan kell (ha lehet). Gondolom gugli segíthet, vagy ha ez vmi klón gép és hasonló van itt valakinek, akkor tud esetleg segíteni.
Mert aztán okulhatsz bárkitől is ha rosszul van beállítva a gépsárkány :)
Azt hogy ezt hol oktatják (mármint az asztalos képzésen kívül) .. passz. Ha az online elérhető anyagok nem jók ... Keress egy asztalos ismerőst/szomszédot :) Nemtom ... én infós vagyok, sosem mutatta meg nekem senki, aztán .. youtube -> használgatom -> tapasztalom -> elrontom -> újra csinálom -> ha valamit nagyon nem kóser és nem értem itt megkérdezem -> általában tudnak segíteni a fórumtársak.
Köszi Uraim! Igen, ennyi volt a probléma, szívócsonk nélkül nem ment... Egyébként véleményetek mi erről a csodáról? Nem tűnik egy gyakori darabnak, nem is egy Makita az látszik :D Esetleg hol tudnám pontosan megtanulni a használatát? Hobbiasztalos/ Youtube vlogok mennek, de azért mégsem ez lenne az iskola alapja :)
Reméljük csak ennyi a probléma. Én ezt a biztonsági kapcsolót utáltam a körfűrészen (ezért is írtam le, sokat szerencsétlenkedtem vele), többet anyáztam miatta, mint bármi mással, apám szintúgy, először nem tudta ő se használni :D
A strauson nincs ez a piros védő rész, kellemesebb is a munka vele, igaz rúgásra viszont nem áll le, le kell nézni a kikapcsoláshoz :)
nyilván nem jó semmire, maga is elismeri. csak arra jó, hogy megnézd, belinkeld ide, mi is megnézzük, és dőljön a reklám, neki meg a bevétel. a manusz kompletten ebből él.
a csíkok a kihordó görgőtől vannak, mert megállt az anyag. ahogy írod, csak vastagolsz. nem csúszik eléggé az anyag. nagy a fogás amit vettél. nekem asszem 3mm egy körfordulat a tekerőn, negyed fordulatnál nagyobb fogást nem nagyon szoktam venni.
a másik ami lehet, hogy nem csúszik eléggé az asztal. az asztalt is lehet pucolni, gyertyázni, szappanozni, teflonsprézni, meg az anyag sem mindegy milyen. ha szőrös, durva, az nem csúszik jól. nem szégyen kézzel segíteni neki kicsit, tolni, húzni. plusz amint a felső oldala egyenes, tolni fordítva, hogy az asztalon a már gyalult felület csússzon.
egyengetéshez bele, vastagoláshoz a tetejére kell tedd az elszívó tölcsért, és annak a rögzítő bizbaszát be kell told az asztal oldalán a lukba. ha aláhajolsz, látod hova mennek a kábelek, az ott egy kapcsoló, csak ha benne a kulcs akkor engedi menni a motort.
Nem tudom minden kombigép ugyanúgy működik-e, de pl. az enyém (Metabo HC 260) egyengető üzemmódban nem indul el csak ha betoltam alá a porelszívó csonkot (ez kapcsol egy mikrokapcsolót) és fel van rakva a másik, fogadó asztal (másik mikrokapcsoló).
Szerintem nálad is errefelé érdemes keresgélni először. Tehát legyen egyengető üzemmódban és tedd be alá az elszívó csonkot.
Én még csak messziről láttam ilyen gyalugépet, de éppen a napokban említette valaki, hogy bizonyos védőfedelek mikrokapcsolókat működtetnek, ezért ha azok nincsenek a helyükön, akkor nem megy a gép. De persze piacon vett holmik esetében bármi lehetséges... Majd a hozzáértők megmondják a tutit :)
Még elég új vagyok itt, de máris egy kérdéssel fordulok hozzátok. Szabadidőmben sokat barkácsolok, különösen faipari munkákkal szoktam vacakolni, mert nagyon szeretem. Régóta vágyam volt egy Kominált egyengető/vastagoló gyalugép. Sikerült is a minap szert tennem egyre a piacon. Igenám, de (bár újnak látszott) elindulni már nem nagyon akarózik neki. Bedugva be van, Kity DRA260 a pontos típusa, van rajta egy védő a kapcsoló felett, valami gyerekzárnak tűnik. Bedugtam, áram alatt van, megnyomom a gombot de semmi. Elfelejthettem valamit? Van valami rejtett biztonsági kapcsoló? Vagy sz*r az egész? Kicsit ódzkodtam tőle, valami kevésbé gagyi, nem kínai darabra vágytam, de sajnos csak erre volt most keret.. Köszi a mielőbbi válaszokat! :)
Meg egy apró tanács: amikor az utolsó darabot méretezed, inkább hangyaf*sznyit nagyobb legyen a palást kerülete, mint a vödör alja. Sokkal könnyebb a vödör alján egy kis rést betömni, pl forgács meg ragasztó keverékével mint szenvedni a palást végső ragasztásakor, hogy a két széle végig összeérjen és a ragasztó ott is kibuggyanjon /nemigen nyúlós a palást :)/. Ragasztó: gondolná az ember hogy ennél a munkánál nem érdemes sajnálni, azért ne öntsd túlzottan nyakon mert 40-szer kell letörölnöd (ha jól sikerült a szegmensek illesztése, akkor csak belülről). Én mindkét vödörnél inkább kisebb likon nyomtam ki a ragasztót, cserébe viszont jól bedurrant az alkarom mire a 40 csíkot kinyomtam.
Na, hajrá :) Dehogy lesz az gyújtós, inkább szép, 40 szegmenses elnyűhetetlen forgácstároló.
Nem tudom tűzöd-e őket mint én vagy ragszalagozod mint SzuperMárió. Akárhogy is, ha javasolhatok valamit: csak 39-et ragassz/tűzz össze elsőre, a szárazpróbakor, amikor a vödör alja köré próbálod. Így meglátod hogy az utolsót kell kicsit megnyesni (túllőttél a méreten) vagy kell még mellé egy kis darab (alálőttél), vagy épp szerencséd van és pont beleillik. Nekem az első fahordómnál óriási szerencsém volt, a másodiknál (arról már nézted a videót) látszik is hogy a legszélső darab jóval rövidebb -> túllőttem pár századdal/tizeddel, vagy a vödör alja lett kisebb kicsivel mint 40 centi. Csakhogy én összetűztem mind a 40-et, így szedhettem vissza az utolsót.
A behúzóhengeren a "bordákat", mivel a forgácstól igen csak piszkos volt, egy élesebb csavarhúzóval egyesével leszedtem és drótkefével óvatosan letakarítottam. Aránylag azt mondanám újszerű az állapota.
Egy ilyen leírást kerestem amit a gyalukés beállításáról linkeltél. Végignézem, vagy olvasom ( még nem volt rá időm) és megpróbálom úgy beállítani.
De ha az asztalok felületének síkja nincs egyben akkor hiába állítja a kést pl. a vastagolóhoz, az egyengetőnél ettől nem lesz jó. Nem gondolnám, hogy egy csálén álló asztalsík esetében az lenne a követendő technika, hogy a másikat is hozzáferdítjük :-) Ha egyáltalán van erre mód.
A léces módszer arra kiválóan alkalmas, hogy a kések forgácsolási síkját az asztalhoz igazítsuk. Minimális szögeltérés ezzel még kompenzálható, de itt nem milliméterekről van szó.
Anno a suli tanműhelyében nagy ipari gépeken tanultuk, gyakoroltuk a faipari géptant. Az ottani többtonnás öntvényvázas gépeknél csak mérőórával állítottuk a késeket. Az mérőóra egy íves fémkonzolba volt rögzítve, ezt a konzolt illesztettük a késtengelyre. Csak a késtengely felülete volt a viszonyítási mérőpont, tized mm pontosan ehhez igazítottuk a késeket. Fel sem merült, hogy az asztalok, vagy a tengely síkja eltérhet és a késeket egy ferde asztalhoz állítsuk. Azoknak síkban kell lenni, ha nincsenek, akkor be kell először állítani. Ha nincs egyéb állítási lehetőség, akkor ki kell hézagolni. Valami megoldást biztosan lehet találni.
Normális esetben a vastagoló és az egyengető asztalának síkja párhuzamos. Az enyémen a kivezető asztal szöge még egy kis mértékben állítható, de sok gépen még ez sem. Ha a vastagoló és az egyengető asztal síkja és a késtengely tengelyvonala nem párhuzamos akkor megette a fene. Ha az egyengetőnél a léces módszerrel a kések és az asztal egy síkba vannak állítva, akkor a vastagolásnál sem lehet gond. Ha mégis van, akkor az asztalok és a késtengely tengelyvonal síkját kell valahogy összehozni, lévén ugyanaz a késtengely gyalul alul is és felül is. Késekkel csak tizedeket illik kompenzálni.
Annyit hozzátennék, hogy ismeretlen kombináltgépen (vagy vastagolón) a késtengelyhez állítjuk a késeket. Megnézzük a két szélén hogy egyformán vastagol e, ha nem, akkor addig állítgatjuk a késeket, amíg egyforma nem lesz. Ezután jöhet az egyengetőn a léces módszer, ott ha nem egyformán tolja a "mérő" lécet, akkor az egyengető asztalt elkezdjük kibejlagolni, állítani oldalirányban.
A gyalukés beállításánál a legfontosabb, hogy az élek ugyanazon az íven fussanak, vagyis pontosan ugyanannyira álljanak ki a késtengelyből. Én általában anyira engedem ki, hogy a kés ferdére köszörült része egy hangyányival felette legyen a késtengely palástjánál. Ha nem egyezik a két kés magassága, akkor kagylós, hullámos a felület, mert az egyik nagyobbat harap. Ha a késbeállítás rendben van, akkor bevezető asztal magasságával állíthatod a fogásvételt. Ha túl nagy, akkor a hangján is hallani, durvább a forgács, kevésbé sima a felület. A másik fontos dolog, hogy a kivezető asztal pontosan egy szintben legyen a kések élének forgási ívével. Az asztal állításával kapcsolatos dolgok természetesen csak egyengető gyalulásnál érvényesülnek, de a fogásvételt a vastagolónál is is az asztal magasságával állítod és nem a kések kiállásával. Minél jobban kiáll a kés, annál inkább sérülékeny, jobban rezonálhat, minek következménye a felületi minőségen is meglátszik.
Sokan hiszik azt tévesen, hogy a vastagoló gyalu az az egyengető gyalu továbbfejlesztett változata. És csodálkoznak, hogy egy enyhén vetemedett deszkát miért nem tudnak síkba gyalulni vele. Asztalosipari alaptézis, hogy először a deszka egyik lapját és élét egyengetővel kell síkba hozni. Ha ez megvan, akkor lehet berakni a vastagolóba. Mégpedig úgy, hogy a síkba gyalult lap fut az asztalon. Ha egy vetemedett deszkát raksz a vastagolóba, akkor a hengerek lenyomják, kiegyenesítik a késtengelynél, majd utána visszarugózik. Így lehet sima a felület, de íves marad. Tehát előbb egyengetni, majd utána vastagolni.
Az, hogy a deszka néhol megáll, azt a vetemedett, görbe deszka is okozhatja. A "mélyebb" részeken nem tudja az előtoló henger kellő erővel nyomni, ezért elforog a felületen.
A késbeállításhoz léteznek különféle praktikák. A géphez adott mágnesen beállítósablon, a mikrométeres (mérőórás), de szerintem a legegyszerűbb a léces trükk. Ráteszel egy lécet, (én alumíniumot használok) feljelölöd az asztalon a léc végét, majd kézzel átforgatod a késtengelyt. A kiálló kés megemeli egy leheletnyit a lécet és odébb rakja. Itt is megjelölöd a végét az asztalon. Akkor jó a dolog, ha a késtengely bármely pontján ugyanannyira rakja odébb a lécet. Nagyon pontos beállítást tesz lehetővé.
A kezdő hobbiasztalosok nem biztos, hogy tudják, hogyan kell jól beállítani a gyalugépen a késeket. A következő videóban szemléletesen mutatják be, hogy miként kell ezt megcsinálni. Az angolul nem értőknek sem okozhat gondot az értelmezés.
[...] Bővebben!Tovább »
Vettem egy használt scheppach, matricája szerint HMS 2000-es használt kombi gyalugépet.
Mivel látszik, hogy van benne pár üzemóra, ezért a gyalukés éleztetésével kezdtem, amit a behúzóhenger megtisztítása követett, majd a hajtás bezsírozása ahogyan a lelkemre kötöttétek anno.
Mivel nem kaptam hozzá kézikönyvet, több kérdésem is lenne.
1,
Miért van az, hogy a legyalult deszka, (1"-os, max 10 cm-es) alján fekete csíkok vannak keresztbe? Néha megáll a deszka gyalulásnál és mozdítani illetve segíteni kell rajta, hogy tovább húzza. A továbbító henger koszos és hagy rajta nyomot vagy miért?
2,
A legyalult felület nem teljesen sima, mint ahogy azt az egyik portálon tucatszámra feltöltött videók mutatják. Tudom, ennél a kategóriánál még ne várjon csodát az ember. Elképzelhető, hogy a késeket nem jól állítottam be és azért. Hogyan állítsam be őket, mert nem találtam leírást róla?
3,
Miért van az, hogy a gyalulandó deszka néha megáll? Túl sokat fog a kés, vagy túl keveset? Azt olvastam valahol, hogy a nem tudom milyen kerék egy teljes elfordítása 1 mm-t emel feljebb a vezető asztalon. Én csak egy fél fordulatot állítottam rajta. Lehet, hogy az kevés?
4,
Ha esetleg valakinek van leírása a masináról, vagy elérhető kézikönyv az interneten, megköszönném ha belinkelné, mert én nem találtam.
Gondoltam írok neked, hogy akarsz-e róla beszélni ... :-)
"Úgyis olyan béna asztalos vagy hogy neked még a háromlábú széked is billeg!" - ezt a beszólást sem hallottam még ... Egészen ma estéig, haverok invitáltak agysejtpusztításra, nemet mondtam mert dolgom van ... hát így próbáltak motiválni :D
Jó móka :) Főleg ha a célszemély majd örül is neki. Öcsém kisfia, "repülni" szeret ... hát lehet ezt a játékszert is megkedveli.
Ha érdekel el tudom küldeni a PDF-eket, a viszonyítás kedvéért. Mármint azután hogy legalább szárazon összeállt a nyihaha, hogy lássam működik is a dolog.
Persze a legjobb móka ha magad találod ki - én most puskáztam de azért kellett picit agyalni.
Nekem hasonló kivitel van, de gagyibb gyártótól., ára kb. 2300 Ft volt. Megéleztem, és gyönyörű forgácsot tudok vele gyalulni, természetesen a gyalult fa felülete is szép lesz. Nem hasonlítható össze a legegyszerűbb, öntöttvas vázas gyaluval sem - de én kb. másfél évig teljesen jól meg tudtam csinálni vele mindent, amit elterveztem. A gyalutest alját egyenes csiszoló felületen ki kell egyengetni, ha úgy látod, nem sík. Többször kell utánállítani, mint az öntöttvas testű gyalut.
Beállítása: egészen addig húzd vissza a pengét, amíg egyik oldalon sem képes gyalulni, majd pici elfordításokkal mozdítsd az állító csavart addig, míg az éppen beállítandó csavar felőli szélen a penge finom forgácsot nem hasít. Ezután a másik oldalon is állítsd, hasonlóan a pengét, és próbáld meg elérni az azonos forgácsképet. A teszt fadarabnak én egy kb. 3-4 mm vastag lécet használok, élére állítva fogom be a satuba.
Igen, köszi. A kis hely miatt a reszelőimmel javítgattam, az hatott is, de mivel ezek első darabok, hamar meguntam, mert látni akartam, milyen lesz a végén :) Ill. az első háromnál csak fejből rajzoltam valamit, ott eleve a rajz is szabálytalan volt :D. Mondjuk azok a farost lemezek, ami sajnos a csiszolást sem viseli túl jól :(
A gyerekeim már befestették az összes diót, gesztenyét, stb (szép díszek lesznek azok is). Nagyon belelkesültek, jobb ha ilyesmit festenek, mintha a falat, nem? :DD
A bejelölt távot megnéztem most, 34cm egészen pontosan. Az a gond, hogy az objektív is torzíthat (ezt a járólap alapján tudod talán kompenzálni, ill. nyilván van egy sima perspektivikus torzítás is. De mondom, ha bejelölöd, mit mérjek le, lemérem szívesen.
Köszönöm. Felteszem akkor, bár hobbiasztalos kategóriában azt hiszem nem egy nagy dolog :). Mentségemre szól, hogy életemben ezeket vágtam először lombfűrésszel, soha nem használtam még korábban ezt a szerszámot. De nagyon tetszik.
A farosttal amúgy meglepően jól ment, amíg nem akartam éles szögben vágni csúcsokat, akkor elkezdett szétmállani. Viszont a hátulja, a "nyomott" hátlap nagyon tutin néz ki festve (arról sajnos nincs képem). Mindenesetre a rétegelttel sokkal jobban lehetett dolgozni, csak azt az elején sajnáltam, ill. vastagabb, mint amit jónak gondoltam (8mmes, ha jól emlékszem).
Az "ál3D" díszeken én is gondolkodtam, hasonló módon, mint amit mutattál, de egyelőre ezek egyszerűbbek voltak és pont elég volt ennyit kinyiszatolni :). Így is csoda, hogy a gyerekek hagyták, hogy ezt én fessem ki. Mondjuk elgondolkodtam azon, hogy mivel 3D modellező programokhoz értek, amennyire kell, így akár 2D, akár ál3D, vagy tényleges 3D dolgokat elég jól lehetne tervezni, ha rászánom az időt (látnám a vágás előtt, milyen lesz). Mondjuk ebbe csak akkor fognék bele, ha lenne gépem. A kézivel ez a szint pont jó :).
A képek (a fenyő az első direkt csálé, ill. a rétegeltből az egyik formát végül nem készítettem el):
A faló képeket nagyon szívesen. Örülök, hogy végre tudtam segíteni valakinek. Nagyon sok tudást kaptam tőletek itt a fórumon, legalább tudtam kicsit viszonozni. Ha kell még valamilyen méret, vagy közelibb fotó, mondd, szívesen segítek.
280 Ft + Áfa és hozzá jön a gondolom ingyenes szállítás ha Te mész el érte a boltba. Az alatt az idő alatt ez megcsinálható. Arra van ideje az embernek amire akarja. Amit nem akar arra nincs. (ez saját tapasztalat)
Ha ez is pont olyan mint a kistesója (vmi pici LUX marokgyalut vettem egyszer, csak hogy kipróbáljam), akkor ... add a gyereknek, nem tudja megvágni se magát annyira életlen a pengéje gyárilag is. Mármint a kicsinek az volt, komolyan azt hittem gyerekeknek csinálták "jáccásra" ...
Namost ha élezni tudsz jól egy próbát éppen megér .. de én ha nagyon gyalulnék, megpróbálkoznék egy hasonéó kategóriáju Stanley-vel:
Amikor 2014 január elején megvettem a szalagfűrészgépet rögtön feltűnt, hogy ez a kékszinű műanyag betét nincs egy szintben az asztallappal. Akkor el is terveztem, hogy a gyári betétet kiveszem és készítek keményfából egy tökéletesen illeszkedő betétet. Sajnos azóta sem volt időm elkészíteni ezt a keményfa betétet. Mivel mindig időhiányban vagyok muszáj voltam megrendelni ezt az alkatrészt ami ha jól emlékszem 280 Ft + Áfa. Mivel ezután sem lesz időm ilyen betétet készíteni ezért azt tervezem, ha megérkezik ez a gyári betét, akkor az aljára ragasztok valami vékony anyagot (lehet sörös doboz lemezét) és úgy rakom a helyére. Így próbálom a szintkülönbséget megszüntetni.
Kicsit megint haladtam a berendezéssel, felkerültek a gépek egy új polcra és csináltam kilincset a tologatós fűrészgép állványhoz. Tök jó, hogy végre nem fél lábon ugrálva kell lökdösni :)
Ha olyan a foga mint a rajzon, akkor az igen fasza lap vastagabb keményfához. Van hely kihordani a fűrészport, kevésbé (vagy egyáltalán nem) égeti majd az anyagot.
Készül a fényképeid alapján a faló, igen hasznos volt hogy mellétetted a mérőszalagot, ezért örök hálám -> BigPrint-ben kiméregettem a hiányzó méreteket, papíron kinyomtatva elég formás kis lovacska lett. Remélhetőleg 3D-ben is jól fest majd.
2D-s formákban nem gondolkodsz? Én végül egy kézi lombfűrészt vettem (igen drágán, 1600Ft-ért). Annak a típusú dísznek nem állnék neki, amit itt mutattatok (nincs is juharom itthon), de előbb farostlemezből, majd rétegeltből vágtam ki formákat, akril festékkel kifestettem őket és szerintem elég szépek lettek. (Ha valaki érdekel, szívesen felteszem ide a képet róla.) Mézeskalács kivágóformákra gondolok kb, esetleg itt-ott kicsit megbolondítva ezzel-azzal. Ezeket (5-6dbot) még kézivel is végig tudtam vágni és ehhez volt minden itthon :).
Épp akartam írni hogy Zoli van olyan ügyeskezű hogy meg is csinálhatná magának. Egyszer én is balf***kodtam egyet a makival, leszaladt a kerékről a szalag és kicsit belevágott ebbe a műanyagba. Nem volt nehéz dolga ... meg használható de ha kikopik én keményfából szeretném megcsinálni.
Itt írtam egy kis munkáról/műhelylátogatásról Nyíregyházán:
A mesternek az az első dolga ha vesz ilyesmi gépet, és van ilyen betétlapja hogy kihajítja még 0km-esen belőle az ilyen vackokat és megcsinálja keményfából. Rendesen jól néz ki tőle a szerszám.
Nem egészen. Minden eladott darab után részesedést kap.
"Kuldeep has offered to pay me a royalty on sales of these, in exchange, I help with promotion. Kuldeep has sent me one of these machines, paid for using proceeds from royalties."
>129006 hsz 4-es kép. Ez szerinted steller mellet vágta?
Igen, valóban nehéz a perspektíva miatt megmondani, hogy itt pont mi hogy áll, de így szokott elkanyarodni, amikor a steller nem pont abba az irányba áll, amerre a szalag szeretne vágni.
Ma megint bénáztam! A műhelyben felhalmozódott hullás anyagot szalagfűrésszel fűrészeltem össze tűzrevalónak, amikor valami miatt (nyilván ügyetlenül fogtam a fát) a szalag elkapott egy fadarabot és erősen az asztalhoz ütötte. Akkora erővel nyomta az asztalhoz, hogy a szalag mellett lévő műanyag betétből kitörött egy nagyobb darab. Jó nagyot csattant. Még jó hogy nem volt alatta az ujjam, mert akkor biztos azt is eltörte volna.
Délutánra sikerült megtudnom az alkatrész gyári számát és már rendeltem is egy új betétet. Azért is jó nagy márkák gépeit vásárolni, mert a legapróbb alkatrészt is belehet hozzá szerezni.
Plusz amit javasolnék, aki ilyet vett: Rahed Lee topiktárs, bár mostanában csak heggeszt :) De publikus az emailje, írj neki .. nem akarok a nevében nyilatkozni de biztos van jó ötlete (főleg a saját vétel után) mit nézz meg ezen a modellen (lehet jópár dolog különbözik a Metabo HC260-tól).
Igazából az nem is annyira fontos, mert azzal csak azt nézed meg hogy jól be van-e állítva. Ha nincs -> beállítod.
- Megvan- e minden fontos kelléke: Steller, porelszívó fedél, annak rögzítő csavarja. "Késvédő" vagy nem is tudom minek hívják, amit egyengetéskor tolsz az anyag fölé. Pirossal karikáztam a képen:
- Steller jól rögzíthető-e (szögben és vízszintesen)
- Elindítani egyengető üzemmódban, majd vastagolóban is (jók-e a mikrokapcsolók)
- Asztalok egyenként síkok-e. Az sem lenne baj ha egymáshoz képest síkban lennének, de ez is állítható (ld mai posztomat). Vigyél egy tuti egyenes, méter hosszú lecet azzal meg tudod egymáshoz képest is nézni.
- Esetleg leszedni az ékszíjburkolatot, ékszíj nincs-e ramaty állapotban.
- Egyengető üzemmódban az etető asztal állítása (fogásmélység állítása). működik-e jól, nem szorul-e.
- Ha az asztalok síkban vannak az etető asztal legfelső állásában - letekerve (legnagyobb fogásmélységnél) is abban vannak-e, nem mászik-e el a sík nagyobb fogásmélységnél (a hosszú egyenes leced párhuzamosságot mutat-e rálógatva a kimenő asztalról).
- Kések állapota. Nem tudom ebben is olyan van-e mint a Metabo HC260-ban, "kétoldalas" de nem igazán élezhető kések. Nem olyan olcsó a kés bele.
Ha 2,2kW-os és jó állapotban van, akkor kb. azonnal lecsapni rá mert akkor ugyanaz mint Rahed Lee kollégáé és akkor ez a HC 260 klón. Lee 100 ropiért tudta megpattintani, de 120-ért is ajándék.
No nem is ürítgetem megemelve, egyszer tuti lemérem az önsúlyát, de majd beszarva teszem át egyik helyről másikra (mondjuk fogása nulla, ez is belejátszik). Lábnak belehajtottam 4 szimpatikus csavart, így már tologatható :D
Este le is mérem pontosan, most már kíváncsi vagyok, lehet csak túlzok itt a méter x méter mivoltával oszt jó az csak 60x60-nak is :D, mondjuk súlyán nem változtat, lapáttal merem ki, ha már sok van benne, fene se emelgeti :D
De tudod mi a durva? Nehéz, a tető, ciklon nélkül is, s maga a bútorlap két széle pár mm furnér, belül levegő, csak a szélein van anyag távtartónak, s az a nehéz belőle...
Van olyan bútorlapom, ami még egyik boltunkban volt szekrényben (dell féle, csak kukázva lett), 1cm vastag bútorlap, 2x olyan nehéz, mint a szokásos 18mm bútorlap, de tart is becsülettel. Nem tudom milyen anyagból lehet, de nagyon tömör, fúró is nehezebben viszi.
Lassan elfogy minden régi anyagom otthon, sajnos lassan már tényleg vennem kell cuccot :D
A fatalep.hu-n nézegetem a faanyag árakat. Mi a különbség a "borovi x-os előszárított" és a "borovi xx-os előszárított" anyagok között (mármint az árán kíyül)?
Igyekezz minél könnyebb anyagból megépíteni, ürítéskor azért emelgetni is kell :) Nekem a 6mm-es rétegelt lemezből az olalfal, plusz 18-as rétegelt alj még elég könnyű tárolót eredményezett. Ha megvan a terv, egy könnyed délután összehozható a fahordó is. Csináltam róla rövidke videót is, képletekkel, költségbecsléssel.
Láttam videót lisztel na az szépen mutatta a moszt utját és csigafúró vonalban ér le az aljába. Tehát kör formájú edény kell. Én is rajta vagyok a projekten nem olyan nehéz megcsinálni ha van dönthető fűrészgéped és körkivágó tartozékkal felsőmaród.
Én egy dobozt csináltam, tökéletes a 30 éves konyhabútor darabja rá :D
Lényeg, hogy masszív legyen, ne tudja összeszívni és ami a legfontosabb, hogy jól tömítsen, ha valahol falsot szív akkor a porszívóba fog kerülni nagyon sok por.
Nekem sok por ment a porszívóba, végén próba szerencse alapon ablakszigetelő gumit ragasztottam felülre, ahol ráteszem a tetőt, no azóta tökéletes, semmi nem megy a szívó részbe.
Egy a bajom sajátommal: dög nehéz a 1x1x1 méteres dobozka :D
Kis segítség azoknak akik most gondolkoznak gyalu / elszívás / forgácstároló témában.
Mire ennyi juhar deszkát meggyalultam (egyenget/vastagol):
... ennyi (plusz előtte volt még egy kicsi, régi forgáccsal keveredve) forgács keletkezett. Egy egy 100L-es tároló, azaz elmondható hogy nem túl sok faanyag gyalulásával is majdnem megtölthető egy ekkora tároló:
Akkor nincs más hátra, menj a hűtőhöz, nyiss ki egy sört, és dicsérd meg magad :-)
Az enyém háromkéses, felnyitott asztalnál szoktam a tengely széléhez belőni a kések peremét egy szintre. Körömmel, ujjbeggyel nagyon kis hangyabögyörőnyi különbséget is észrevenni.
Azta ... ezt de köszi! Ezt (is) elfelejtettem csekkolni. ~0.1 mm különbséget mértem és amikor egymás mellé tettem a jobbról kijövő tölgyfaléc simogatásra kicsit "döccent" (magasabb volt). De most már fasza lett:
Itt igazítottam, felülről egy hernyó szorít egy ugyanilyen lapot, azt meglazítottam és így ide lentre, a tálcát megemelve be tudtam csúsztatni egy kis kivágott sörösdoboz darabot:
Most már tényleg egyforma. Köszi neked is meg mindenkinek a tippeket - megint bizonyságot nyert, hogy ezekkel a gépekkel bizony foglalkozni/törődni kell. Lelkük van mint a nőknek ...
Még a frissen élezett (köszörült) szalag is képes kanyarvágásra a sorja miatt. Már ennyi is elég neki. Tűzifa aprításnál nem számít, de precíz munkánál igen. Persze ez idővel, néhány vágás után javul, de számítani kell rá, különösen ha nagyobb tételnél menet közben élezni kell a szalagot. Próbavágás és szükség esetén új beállítás kell...
Igen lehet, a "kimenő" asztalt. Ezekkel a csavarokkal és a kis hernyóval:
Rendesen el kellett játszani velük mire nemcsak hogy egyformát toltak a kések, de az asztallapok is síkba kerültek. De sikerükt köszi a tippeket! Maradtam a 3mm tolásnál. Ég és föld a különbség ... és csak másfél évet vártam vele o.O
Feltételetezem azt érted 'ferde' alatt, hogy ha steller mellett vágsz, akkor elindul a szalag oldalirányba, és a vágás nem lesz párhuzamos a stellerrel (vagyis a fa steller mellett tolt élével). Ez azért van, mert szalagfűrészen az "egyenes" minden lapnál más (függ a hajtogatástól; attól, hogy domború futófelületű keréken hol fut éppen a szalag, stb.), ezért azt mindig be kell állítani az adott laphoz. Ez az "egyenes" nem feltélenül merőleges az asztal elülső élére (véletlenül lehet éppen, de valószínűleg nem az, és ez normális), ezért a szalagfűrészeken a steller szöge bizonyos határokon belül állítható.
A beállítás valóban úgy működik, ahogy Kuperta is írta, a lényeg az, hogy veszel egy darab fát, aminek az egyik éle egyenes, azzal párhuzamosan feljelölsz rá egy egyenest, és szabad kézzel elkezded vágni e mentén. Amikor megvan a pontos irány, és valóban a felrajzolt egyenes mentén megy a vágás, akkor megállsz, úgy, nehogy közben elmozdítsd a fát, majd beállítod az egyenes éllel párhuzamosra a stellert. (Praktikusan pl. húzhatsz egy vonalat ceruzával a fa éle mentén az asztalra, és ahhoz állítod be.) A szögállítás úgy szokott működni, hogy van egy vezető az asztal előtt (a steller ezen fut), és ennek a szögét lehet állítani. Ha egy szalagra beállítottad, akkor utána tologathatod a stellert jobbra-balra, az ezt az irányt tartja.
Ez így leírva körülményesnek tűnik, de ha egyszer megcsinálod, látod, hogy az egész nagyon egyszerű. Youtoube-on amúgy van sok video ebben a témában, ha a fentieket túl zavarosan sikerült leírnom, akkor keresek egyet.
Amúgy amikor az első szalagfűrészemet megvettem, nem tudtam erről, és én is pont ezzel küzdöttem :)
Gombok bükkök, teteje lécezett - akkoriban gondolom ilyen vastag anyag sem volt nagyon erre a célra, így adták meg a húsát.
Fenyő az összes többi - lehet azért látod másnak, mert még kézi finiselés és tisztítás előtt lőttem a fotót.
A felső fiók gyárilag ilyen a nagyobb sublótokon, négy fiókosból kevés olyat láttam, amelynek minden előlapja sima lenne. Amúgy nem mart, hanem az alapra rá van enyvezve még egy réteg, amiből ki van vágva. Gondoltam leszedem, mert nekem is egyszerűbb lett volna sokkal, de így tetszett a tulajnak...
Ha jól méretezed és megfelelő anyagból, akkor biztosan megtartja. A vízszintes konzol végét én ívesre vágnám, hogy nagyobb felületen feküdjön össze a föggőlegesekkel.
Azt kellene látni, hogy a keréken hová fekszik fel a szalag* és a szalagot szemből, makróban, hogy milyen a hajtogatása. (gyártanak itthon ilyen szalagot)
Figy ... ha nem akar magának koronát és csak akkor kell tapsolni ha tetszik - én azonnal trónra ültetem 409-et :D
Más: juhart egyengetek és néha "megakad" a gyalutengelynél. Hát itt volt az ideje így cirka másfél év után h megnézzem amit itt többször mondtatok már: ráteszek egy egyenes vékony lecet, kézzel tekerem a gyalutengelyt és X mm-t odébb kéne löknie a leceta késnek Nos ... egyik végén a tengelynek semmit nem lökött másikon meg max 1mm-t. Bumm egy nagy pofon ... ennyi ideig így használni.
Tudja valaki mennyi az az X? Én most 3-ra állítottam, 2 kicsi hernyóval az asztal 2 végén. Nemtom számít-e: 2 késes, 63mm-es tengely:
Néhány éve félre tettem, a képen látható kis szalagfűrészt, mert itthon nem lehetett hozzá szalagot kapni. Jártam ausztriában és találtam hozzá valót, így gondoltam üzembe helyezem. Olyan szinten ferdén vág, hogy használhatatlan. Nem vagyok túl tapasztalt szalagfűrészes, mi lehet a baj? Az alsó felső vezetőket úgy állítottam be, hogy jó közel legyenek a szalaghoz, de ne érjenek hozzá, a támasztócsapágy a laminált fűrészeléskor nem is dolgozott. Talán nincs egy síkban a 2 kerék, vagy nem húztam meg eléggé a szalagot, vagy túl húztam, vagy szimplán rossz a gyári szalag?
The traditional clamp for luthiers, cam clamps are ideal for holding things in place, particularly where you dont need to apply a lot of clamping pressure.
Vegyél patikában egy deci glicerint, és azt töltsd bele az öntözővizébe.
A glicerin nem árt a fa szöveteinek, viszont oldja a gyantát, így a fán frissen vágott alsó metszlap nem tömődik be a beszáradó gyantától, és fel tudja a fa szívni a vizet.
A mintád éppen 210 széles, ekkorát nemtudsz nyomtatni egy A4 lapra, mert a széléig általában nem nyomtat egyik sem, ezért rakta 4 lapra, négy negyedben.
Nekem sehogy sem sikeról ez az 1:1-ben nyomtatás, pedig mindent a leírás alapján csinálok. Ez egy teszt minta A4 méretben, de csak a negyede jelenik meg az előnézetben.
Én is úgy gondolom .volt egy kirakva benne egy méretes fa. Megmozgattam jó stabil volt. amúgy az tetszik benne hogy vízet lehet tölteni bele nem szárad el olyan hamar a fa.
Amit az első öt percben csinál a csávó, ahhoz szerintem végtelenül hülyének kell lenni....
Ott kínozza a padot, magát, a szerszámot, életveszélyes módon nagyolná, miközben álló helyzetben egy kézi gyaluval, elektromossal, vagy hagyományossal simán le lehetne nagyolni a problémás tömeg legalább nyolcvan százalékát. És gyorsabban...
-93-ban teljesen tömör bükkfa szobabútort árultak. Az akkori barátnőm abból vett magának asztalt. Tömör bükk volt, csodaszép, kétféle színben kapható pácolással.
Az elsők között volt, amit kivettek a palettából.
ad 2.
-Mostanában küzöd a szobabútorommal, a gardróbjuk csak fekete, fehér és valami elbaszott tölgyutánzatban kapható. Bükkben szerettem volna, ezért levágattam szabászaton, és magam rakom össze. Pár ezressel drágább a szabászatról az anyag, mint a szekrénytest náluk, de nem bánom, mert az övék olyan fos anyagból van, hogy mikor az exem lányának raktuk össze a sajátját, egyetlen rossz mozdulattól kettészakadt a már meghúzott csavarkötés az oldalfal alsó sarkánál. Simán, kézzel kettétéptem a bútort....
És az árakról: az apámék a hatvanas évek második felében, majd a hetvenháromban simán meg tudtak venni egy-egy komplett szobabútor garnitúrát. A második még úgy, abban az állapotában ma is megvan, hibátlanul. Nem esett szét, nem váltak le az élfóliázások (nyilván, mert furnéros az egész), stb.
Pedig a kivetőpánt ajtón levő fele műanyagra épül...
És nem lapraszerelt volt egyik sem, hanem dobozokban érkezett.
Egyedül az első garnitúra foteljei vállalhatatlanok ma már, teljesen szétkopott a kárpitozás az ötven év alatt. Ha lesz rá pénzem, megcsináltatom, mert amúgy egy baromi kényelmes, és nem dromedár foteltipus.
szegény enber vízzel főz. én is megmaradt cseréplécekból tákolt állvány tetején egyensúlyozva csináltam a hőszigetelést. mint a mellékelt ábra mutatja, szerencsém volt
Akkor is inkább a blind, a furnérhoz elég nagy gyakorlat kell.
A furnérhuz kell egy két culag, ami legalább akkora mind a fogadófelület, Azt kell összepréselni.
Bekened ragasztóval a fogadófelületet, a culagra teszel újságpapírt, aztán a furnért, aztán a fogadófelületet, majd megkened a felület másik felét+ furnér+újságpapírt,+culag. Ezt valahogy össze kell préseld, kézi présekkel. Mozog az egész... elcsúszik egymáson minden. Kettőnél több kezed kell legyen.
A blind az más tészta. Azt lehet egyszerre az egyik felén is.
Nem is olyan egyszerű, amit meg szeretnél csinálni.:)
A lyuk körűl nem fog megragadni. Csinálj egy pontos dugót bele és majd a végén kivágod. De nehéz kicsíszolni szépen. Furnérból van o.5-ös, o.6-os és o.9-es. Talán a o.9-es megragad a lyuk körül is.
Vagy blindel próbálkozz (2.5mm-res). De azt vizes alapú enyvvel nem lehet felragasztani.
A blindet össze kell ragasztani speci papírszallaggal (ezt zeccolási nevezik) és rápréselni, majd a kivágni a lyukat és finom ráspollyal meghúzni, majd kicsíszólni.
Mindig mindkét felére a fogadófelületnek ugyanazt a vastagságú anyag fell kerüljön, ha blind ha furnér.
A kontra lehat akkár 2.5 mm PFL, a blind esetében, vagy egy kontra furnér (hullásból összeszedett- vagy gyenge minőségű).
Blindet tudsz készíteni, egy jó asztali körfűrészel ki lehet vágni, majd összezeccolni, a megfelelő méretre.
Lehet "zölden" esztergálja nem? Bár akkor meg utólag repedhet szét ...
Muteromék hoztak Szarvaskőről egy szép 35 centi átmérőjű, ~50 centi hosszú 30 éve kivágott körtefa rönköt. Szép szabályos. Jót ujjongtam mikor meghozták, már láttam lelki szemeim előtt a jó nagy tányérokat amit kiesztergálok belőle. Láncossal felszeletelem, sallala, dejólesz. Megnézve közelebből, oldalán, bütü oldalon tele kis apró, szabályos lyukakkal. Mintha vékony fúróval fúrták volna őket. Valami dög biztos megrágta :-( Nem merem feltenni, franc tudja belülről mennyi ilyen vájat van, aztán az arcomba nem akarnék egy körtefa-darabot
A Lidiben van most 16e-ért van porszívó, olyat vettem. Az sem halk.
Garázsnak készült aljazt betonra most barkácsoltam felépítményt. A betonozáskor a placc közepére készült egy "lyuk", 100-as műanyag csővel kivezetve az aljzat alól, hogy az autókról lecsepegő víz, olvadó hó el tudjon folyni. Max a műhelyen kívülre kerül a porszívó, ezen meg bevezetem a csövét :).
Karácsonyfatalpnak való keményfa lépcsőfokot kerestem. A tölgyfa 86 ron volt. Olcsóbban vettem kész karácsonyfatalpat. Még vízet is tudok bele tölteni.
Kicsi és nagy hangfalakat akarok furnérozni, illetve csak az előlapjukat. Sose furnéroztam, itt az ideje hogy elkezdjem. A netről szerzett tudással felvértezve indulok neki a dolognak :-)
Érdekelnek a furnérozás fortélyai is. Elég kevés anyagot találtam a neten, amiből megérteném. Örököltem egy nagyobb cipősdoboznyi furnért csupa egzótából, és parlagon hevernek...
Ha lesz valamilyen melód vele, lőnél közben pár képet, meg némi krónika, hogy mivel-hogyan? Köszi előre!
15-20 éve? 2011-ben rendeztük be asszonypajtás rendelőjét Ikea bútorokkal. A konyhaszekrényben Blum vasalatok voltak, a kivetőpántok csavar nélküliek, bepattintósak. nagy gardróbszekrények is elég stabilak.
Tavaly vettünk a nagyfiamnak hasonló gardróbszekrényt, a fala már vékonyabb, a vasalatok meg a legolcsóbb kínaiak, az biztos.