Nagyon bevalltak, a verebek nem szeretik (azok a foldrol eszegetnek), cinkek, tengelicek furtokben lognak rajta, megyvago is ki tudja szolgani magat, az elmult ket evben volt visszajaro harkalyunk is.
Ha nagyon sok kerul a foldre es egeszseges szemek felsoprom es visszatoltom :), de altalaban keves eheto szemet szornak le.
A helyi rádióban volt egy madárszakértő, és a madarak etetéséről volt szó. Én meg sms-ben megkérdeztem, hogyan kell csinálni a cinkegolyót, mert én akárhogy gyúrom, szétesik, a tollakat ki kell előtte húzkodni?
Volt egy ügyes macskánk, annak tehettem bármit a faoszlopra, le tudta küzdeni. Szóval a vascső biztosan jobb.
Nálunk amúgy ilyenkor leginkább cinkék vannak a verebeken kívül. Meg amikor esett a hó, a harkályok jöttek szívesen a mogyoróra. Nem tudom, miért olyan kevés fajta madár él itt nálunk, pedig van fa bőven. Lehet, hogy azért, mert csak úgy 10 éve vannak nagyobb fák? Anyám kertjében ezerféle madár jött télen. Itt gerle van tucatszámra, és egy szarkacsalád.
Még körbe kell járni a kérdést, hogy melyik ablakhoz lenne érdemes tenni. Mindenhol van fa meg bokor és elég jó átjárható a macska számára.
Bár nem nagyon láttam fára mászni, igazán jó húsban levő jószág. Szóval lehet, hogy a fát és megfelelően fel lehet vértezni macska ellen, de annyiban egyszerűbb a vascső, hogy van kéznél.
Gyerekkori emlékem az, hogy tényleg nem nagyon tudtak. Mármint a verebek. De a pintyek egy része sem tudott megbirkózni vele.
Igazán nem tudom, most így milyen madarak futhatnak be, de akkoriban gyakori volt a fenyőrigó, meggyvágó, erdei pinty, előfordult citrom sármány, süvöltő. Egyszer csonttollú. De arra már nem emlékszem, melyik fajta etetős "korszakban" voltak ezek.
Most a kisfiam miatt szeretnék egy jó kis megfigyelőhelyet, neki szerintem nagy élmény lenne és a mostani kertünkben amúgy rengeteg a fa-bokor, tehát madár van/lesz.
Egy üvegvágót kellene előkotornom (van valahol az is), mert egy csomó régi ablakom van, amiből vághatok ki üveget.
Szóval az egész egy ft-ba nem kerülne, csak időbe...
Én a verebekkel küszködök állandóan, gondolkodom évek óta egy ilyen alsó berepüléses megoldáson. Állítólag oda a verebek nem tudnak bejutni. Tudom, hogy a veréb is madár, és még hasznos is, de amikor 30 veréb éjjel-nappal folyamatosan ott nyüzsög, naponta kiürítik az etetőt, másnak meg nem marad.
Gyerekkoromban sok évig téli madáretetőztem, több etető is készült ez alatt az idő alatt. Volt egy, ami nagyon bevált, az 4 oldalról üveges volt, alsó berepüléssel.
Ezzel nem igazán tudtak megbirkózni a nagy madarak, de ez a konstrukció miatt elég nagy méreteket igényel és nem akarok eltölteni a készítéssel nagyon sok időt. Viszont egy barátomnál, ahol hasonló volt, berepült az üvegen egy karvaly. Érthetően nem nagyon tudta, mi az üveg. Össze is törte magát rendesen. Gondolom, ez azért nagyon ritka esemény lehet.
Nálam a szajkó és cinke* más-más időpontban jön enni. Gyakorlatilag nem találkoznak. Szarka nincs. A szajkóval inkább az a gond, hogy a nagyobb darabokat elhordja és eldugja. A faggyúgolyókat szét kell morzsolni, különben elviszi.
* vannak egyéb apró madarak is, azok elvannak a cinkékkel.
Gyalukést kellene éleznem. Van egy Daewoo fűrészlánc élezőm, amin egy barna korong van. Nem tudom miféle, de azt használom késélezésre is, szinte polírozza a pengét, nem harap bele. Aztán ma valahogy bevillant, hogy hogy tudnám célgéppé alakítani, hogy a gyalukést meg tudjam rajta élezni. A Metabo vékony pengéit megfentem rajta kézből, de a másik gyalum kése kicsit több törődést igényel. Csavaroztam rá némi rétegelt lemezt. A próbához a DIY csiszolóvásznas gyalukés élezőt használtam, de majd faragok hozzá valami egykéses tartót, mert a másik kés karcolja a rétegelt lemezt.
Éppcsak belenéztem egy "ismeretterjesztő" csatornán levő műsorba, ahol egy alaszkai őslakos család férfi tagja autentikus törzsi tárgyakat készített, autentikus Makita akkus körfűrésszel dekopírral.
Ezen most én is töröm a fejem, mert szajkót és szarkát nem akarok etetni. Nem azért, mert az nem madár, hanem mert nem osztoznak, elverik a kisebb madarakat az etetőről.
Én első körben megcsinálnám, hogy ne lehessen lengetni. Nálunk egy rúd végén van, beásva, azt nem lengetik. Jól jöhet hozzá egy macska is a rágcsálók ellen. :)
"Hagyományos" madáretető, fordított V tetővel, fára akasztós, tavaly bevált, de most nagy testű madarak jöttek, a tetejére szállnak, meglengetik és így földre szórják a magokat, már egerek vagy patkányok is jönnek. :-(
Olyan tető kellene, amire nem tudnak rászállni, megkapaszkodni benne?
megmagyarázható azzal hogy bármikor szükséged lehet rá.
egy ilyen esetben azérrt kiváncsi lennék a bíróság döntésére
Mikor megtévesztő egy reklám?
Ha a reklám valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót az áru valamely lényeges tulajdonsága tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.
Ha valótlan információt közölsz vagy valósat, de azt olyan módon, hogy abból a valóságtól eltérő következtetést vonhat le a fogyasztó, akkor az megtévesztő, és ezért tilos. .
Fontos a reklámok értékelése során, hogy nem az számít, hogy ténylegesen megtévesztetted-e a fogyasztókat, hanem, hogy a reklám alkalmas-e a megtévesztésre. Elegendő tehát a megtévesztés lehetőségének fennállása.
Jelen esetben az van odaírva hogy használj rozsdamentes acél tisztítószert. A WD-40 Multipurpose leírásában pedig nem szerepel, hogy az rozsdamentes acél tisztítószer lenne. Tehát pontosan ugyanaz a helyzet mint a Bjaca által berakott képen. A palacsintába sem fogsz WD-40-et rakni ha van egy kis eszed, a "szükséged lesz majd rá" meg megmagyarázható azzal hogy bármikor szükséged lehet rá.
Ez az úgynevezett "felelősség áthárítása" nevű marketing fogás. A forgalmazó NEM írja le hogy te a terméket valamire használd, csak olyan környezetbe helyezi, hogy te úgy gondold, hogy azt kell használnod. Ha véletlenül mégis gebasz* van akkor ő mondhatja, hogy: "de világosan oda van írva, hogy mit kell használnod"
Ok, az válaszolja meg nekem valaki, hogyha a forgalmazó ezt nem WD 40el gondolja, akkor miért szán akár egy perc energiát is bárki arra, hogy ide tegye erre az egyértelműen marketing célú oldalra?
Csak az a nagyon kis mennyiségű olaj nem biztos, hogy eljut azokra a helyekre amit kenni akarunk. Befújkálod, a petróleum bekúszik, ott mindent felold/kiold. Az a kis olaj arra elegendő, hogy ha egy lemez darabot lefújsz és elkened rajta konzerválás céljából. Bár arra is vannak jobb anyagok. Arra viszont kevés kenőanyagot tartalmaz a wd, hogy zárt dolgokat megfújkáljunk vele és jó lesz. Hosszú távon több kárt okozhatunk vele mint hasznot.
B@..meg, kiváncsi lettem, megnyitottam még a hülye grilltisztítós linket is. Tényleg ott van a Wd40 felsorolva egy kék grafikán, mint amit Jaca linkelt :) Lehet, nem jeleníti meg a keresőd :) Nem Fejes kolléga képzeletének a szüleménye tényleg :)
Sejtettem hogy erre fogsz kilyukadni épp ezért másolom neked ide: "A tisztítási kellékek között kell lennie tisztítókesztyűnek, grillkefének, meleg szappanos víznek, szivacsnak, rozsdamentes acél tisztítószernek, szöszmentes ruhának, enyhe üvegtisztítónak, papírtörlőnek, súrolóbetétnek és festékkaparónak."
Azt nem mondtam, hogy pl. kenőzsír helyett használtam valaha.
A múlt héten pont úgy éreztem, hogy kellett volna valamire, de nem volt nálam. Már nem emlékszem, mire. Túl sokféle dolgot használok.
De pl sokszor - más híján - szoktam fúrásnál használni. Műhelyben van rendes olajom, de a terepen nem szokott lenni.
Csavarlazítónak is akkor jó, ha az a csavar nem komolyan van "beállva".
Viszont pl van egy fekete parkside fúró-csavarozóm, ami sztochasztikusan magától forgásba kezdett, ha rajta volt az akksi. Csak kicsit, de magától forgott.
Ezt gyárilag tudta, nem kellett érte külön fizetnem. Egyébként bivaly erős és szeretem, nem hobbi használatban van.
Kb másfél évet használtam így. Egyszer gondoltam egyet, szétcsavaroztam a markolatát és belefújtam WD 40-et a kapcsolójába.
Azóta nem forog magától, csak amikor nyomom a gombot.
Szóval nem tudom, mit csinált a WD 40, de ezt tessék felírni a könnyezős Szűz Mária csodái mellé.
Kizárólag jobboldalt felül van a "mire lesz szükséged" felsorolásban, de a használat során nincs egy alkalommal sem megemlítve. Még a "Szedd össze a szükséges kellékeket"-ben sem.
A wd-40 vanília illatú petróleum. Csavarlazító. Átmeneti kenésre, inkább síkosításra alkalmas. Ragacs azért marad utána, mert feloldja az eredeti kenőanyagot, majd újra elpárolog. Rendesen, oda való kenőanyaggal kenni kell wd40-es beavatkozás után. Legjobb teszt egyébként ha kifújod a betonra, két nap után nem lesz ott a nyoma sem kb.
Azt olvastam valaha, hogy egy olyan helyen találták ezt ki, ahol repülőgépeket tároltak hosszú távra, és azok rozsdásodása ellen kerestek anyagot. Nem is akarták forgalmazni, de amikor azt látták, hogy a dolgozók előszeretettel viszik haza, és használják általános alapanyagként, akkor lett belőle piaci termék. Vagyis ez a mindenre való használat már a kezdetektől megvan alighanem, akár jó, akár nem.
Az viszont jó, hogy most már többféle kenőanyagot is árulnak ezen a néven, a név eladja a terméket, és remélhetőleg nem ugyanaz van minden dobozban. :)
Mi elég sokat használunk, legalább 20éve. Tényleg sok mindenre jó, de nem végleges megoldás. Az a tökéletes kenés addig áll fenn, amíg el nem párolog.
A magam részéről nem tapasztaltam, hogy bármi ragacs maradna utána. Úgy 5-7nap alatt maradéktalanul eltűnik.
Amúgy síkosít is. :DD No nem az alább taglalt esetről beszélek, arról nincs tapasztalat. :) Vízmentes elektromos csatlakozókhoz a tömítőgumi "síkosításához" pl.. Szárazon ezeket szenvedés összenyomni, kicsi WD-vel meg pikk-pakk. Ugyanez O-gyűrűknél is. (persze tudom, jó lenne erre pl. a szilikonzsír is, de a WD egyszerűbb, gyorsabb) Csavarok, beszorult zárak egyebek kiszabadításához remek.
"Mondjuk az is igaz, hogy a forgalmazó által írtakat azért nem venném minden esetben követendőnek. Pl nem nagyon lehetne arra rávenni, hogy a grillbe nyomjak WD 40-et
Valószínűleg el sem olvastad a linkelt oldalt és úgy tetted be ide. Ugyanis a szövegben egyetlen szó nem esik a WD40 használatáról grilltisztítás közben.
Megvédi a fém felületeket a rozsdától és a korróziótól
"tökéletes kenés" vagyis azt írja a forgalmazó, hogy kenőanyag IS.
Azt nem állítom, hogy jó vagy tartós kenőanyag, pláne hogy mindenre is jó lenne.
Mondjuk az is igaz, hogy a forgalmazó által írtakat azért nem venném minden esetben követendőnek. Pl nem nagyon lehetne arra rávenni, hogy a grillbe nyomjak WD 40-et
Meg az is igaz, hogy a WD 40 eredetileg MINDEN olyan dologra is jó volt a marketing szerint, amire mostmár hogy, hogy nem, van külön "specialist" WD 40 mutáns. Pl. bicikli olajozás.
Mindenesetre ahhoz képest, hogy bizonytalan a tényleges értéke, tény, hogy minden háztartásban ott van a kalapács, a vízpumpa fogó meg a krokiszalag mellett.
Szomorú, hogy a magyar (csak a magyar?) egyszeri barkácsolók legalább 90%-a nem így tudja, és használja mindenre, ami csak létezik. A másik kedvencem a lenolaj. Minden FB-os barkácsos csoportban ez a 2 anyag a leggyakoribb válasz, ha megkérdezik, hogy "mivel lehetne megoldani a ... problémát?"
Kb. az az alapvetés, hogy fémre WD40, fára lenolaj, és minden gond meg van oldva.
Hideg vagyok mint a télapó töke, de sajnos nem lett jobb a helyzet. Nem az ágytorna előtt síkosítás ütötte ki a biztosítékot hanem maga a síkosítás. És ez a lenti idézeteddel is csak rosszabbodik:
"A WD40 egy többfunkciós kenőolaj, amelyet
Bakker a WD40 nem kenőolaj. Egy nagyon jó kúszóképességű anyag ami még csak nem is olaj de az a része mindegy. Viszont használata után mikor már mindenhova beszivárgott a 85-90%-a elpárolog és a maradék egy ragacsos filmet alkot. Cserébe ahol volt is kenőolaj azt is kimossa. Tehát még egyszer. Nem való síkosításra.... Arra, hogy összegyógyult felületeket szétválasszon, és így azok letekerhetővé, mozgathatóváváljanak arra igen mint mellékhatás (bár a világon való elterjedésének pont ez lett a fő oka, hogy elég jó lett ebben).
Paco, calm down :D Poén, stb, tudod ... azé mert azt írtam amit, senki nem fogja szex előtt használni, remélhatőleg ...
"A WD40 egy többfunkciós kenőolaj, amelyet 1953-ban fejlesztettek ki, eredetileg a rakéták rozsdásodásának és korróziójának megakadályozására. A "WD-40" név a "Water Displacement, 40. formula" rövidítése, ami azt jelzi, hogy ez volt a 40. kísérlet a tökéletes formula megalkotására."
Most sokkal jobb? :D Meggyütt mínuszmanó is, hadd pihenjen sztem.
Valami ilyet láthatott egyik kollégánk, mert az egyik digitális, négycsatornás drága oszcilloszkópunkon hirtelen minden rotary encoder forgatógomb meghülyült.
Kapni persze lehetetlen (Agilent cucc), szóval próbáljuk meg szétszedve megjavítani. Az elsőt szétszedve észleltem, hogy sztem WD40 van benne. A 12. után már biztosabb voltam benne.
Najóvan Józsi .. most má be lehet fejezni :D Ha nekem szólni kell a keresőről, akkor itt a világvége, a fórum bezár és jönnek az ufók.
Pedig pont te jártál a fejemben (nyugi, flexek megvannak, és használom is őket, sajna többet mint a gyalut :D ), jó lett a Nagy dolog videód. Jó masszív kis guriga-tartó lett. Mikor kész lett és a tárgyak feltűntek a tartó tetején, a WD40-nél felröhögtem. (Mit "síkosítsunk" a WC-ben WD40-nel ...)
Azért áruljuk el neki, hogy van itt egy fórumlakó, akinek a fejében van az egész fórum, szokott segíteni a keresésben. Reméljük, előkerül, ha szükség lesz rá. :))
Nagyon jól összefoglaltad a dolgot. Nekem ez hobbi. Megnyugtat, kikapcsol. Ráfordított idő, pénz az másodlagos. A lényeg a kihívás és az alkotás benne. Régi szerszámokkal, technológiával megpróbálni valamit előállítani amihez tényleg kötődik az ember a végén. A cél egyrészt, hogy magamnak vagy másoknak örömet okozzak ezekkel a tárgyakkal, illetve megtisztelni ezeket a 60-70-80 éves szerszámokat, hogy használom őket. Rengetegben van valami jelölés stb. Ezeket valaki használta, nagy becsben tartotta ha ennyit túléltek, történetük van.
Amit kézi szerszámokkal alkotsz (már amit itt látunk belőle) nagyon precíz és kifogástalan munka. Ettől hobbi is, mert hát a történelem bizonyította, hogy régen az asztalos nem azért nem használta a gépet, mert a kézi szerszám valami szent autentikus dolog volt.
Ugyanazért nem használta, mint a 100 éve faragott fejfák ("kopjafák") és székely kapuk faragói a motoros fűrészt. Mert nem volt neki.
Ha csak elő akarjuk állítani a valamit, akkor a kézi szerszámok túlnyomórészt kis piszkálgatásokra valók, igazításokra, pontosításokra (amik tulajdonképpen a gépes munka pontatlanságait fedik el).
A hobbistának szerencsére nem kell termelékenynek lennie és ár-érték-munka arányokban gondolkodnia. Elég abban, hogy a tárgy, amit elkészít, nem egyszerűen egy asztal vagy szék, hanem egy olyan valamivé válik (már ha magának készíti), amivel aztán egy életre van valamiféle kapcsolata. Ez persze nem azt jelenti, hogy a széknek lelke van, de azt igen, hogy a mi lelkünk igenis tud kötődni ezekhez a tárgyakhoz és a világunk kicsi darabja jobbá válik általuk.
Nem minden tárgyhoz érzek kötődést, amit saját kezűleg készítettem, több olyanhoz igen, amiben a kézi munka fontos volt.
Azok a tárgyak, amikről képet tettél fel már, kivétel nélkül olyanok, amiket lehet szeretni. Ez nagy dolog.
Ha nem gerendákból táblásítasz ... ránézésre egész biztosan.
Ha nekem ezek az unis szorítók jók voltak ...
...akkor neked is az általad linkelt. Főleg, hogy a tiédnek tuti nem csúszik majd a hátsó pofája, és tisztítani is sokkal egyszerűbb lesz mint a csőszorítót.
Vagy .. egyszerűen csak szereti :) Én erre tippelnék.
A kalapemelésről: nekem is van jópár egész jónak mondott kézigyalum. Dehát beülhetnék egy F1-es Red-Bullba vagy Ferrariba is, valszeg a szertáros is 2 kört verne rám egy körön. Eddig - valszeg türelem hiányában - képtelen voltam egy egyszerű deszkaélt sem normálisan derékszögbe gyalulni a lapjához képest. Nemhogy mondjuk egy asztallapnyi lecet egyforma vastagra ÉS egyenesre ÉS derékszögben álló lapokra gyalulni. Na ezért tudnék kalapot emelni azok előtt, akik minderre együtt képesek.
Ehhez a léceket kézzel gyártottam. Az első saját gyártású szerszámom egy kerfing-plane volt ( magyarul talán fűrész gyalu lenne). Ezzel 1 cm mély bevágást lehet tenni az anyag két oldalán ami megvezeti a fűrészt. Gyalulok egy síkot, ezzel a fűrész gyaluval végig vágom és utána ketté fűrészelem. Utána gyaluval megigazít méretre. Három elektromos szerszámom van, egy élmaró, egy kis excenter csiszoló és egy akkus kis bohóc körfűrész. A kis körfűrésszel szoktam kumiko léceket gyártani vagy keresztbe vágni nagyobb dolgokat. Minden mást kézzel.
Nem ismertem eddig Tom-ot, de köszi a linket. Megnézem majd a munkáit. A linkelt videóhoz hasonlóan táblásítok én is.
Sok szép munkája van, pl az "Architect's Table" is az. Itt éppen táblásítás előtti lécgyártás van. Hát nem semmi a mókus, ritkán dug konnektorba bármit is a feldogozáshoz.
Világoshoz még tudom ajánlani a kőrist. Csákváron vettem anno készen anyagot (Bjaca rémlik, H te Székesfehérvár környékén vagy). Nagyon rendesek voltak. Ha kell előkeresem az elérhetőséget is
Kézzel az egyik oldalát, majd sablonban a másik oldalát, shooting board-on az oldalait. Munkásabb igen, de annyira nem vészes. Néha egy-egy darabnál vállalható.
Én anno vettem a flexre egy csiszolótányért, de nem a tépőzárast, hanem amelyikre a középen lyukas papírt kell feltenni. Ez egy tölcsért képez, és szívja magát a fára, ügyesen tartva a gépet szinte magától dolgozik.
A vastagolóval nagyon óvatosan kell állítgatni a méreteket, akkor nagyobb az esély.
Egyébként meg sokáig semmilyen gyalum nem volt, és akkor a szalagcsiszolóval estem neki 40-es papírral mindennek, elég jó eredménnyel. No persze ehhez nagyon sok türelem is kell, és egy jó fülvédő, a szomszédoknak is. :) (Amíg a pszichopata szomszédasszony élt mellettünk, addig ez nem volt szempont.)
En tavaly 17 butus deszkat sikoltam a hc260-ba, csak a vegere volt ragasztva egy fenyolec, hogy ne kapja ki. A kes se volt a legelesebb benne, jo a hangja se volt kellemes, de nem volt semmi gond.
"DW excenterem van, talán az is elboldogul vele. De a marófej is szép munkát tud végezni, igaz, bütüre még nem próbáltam"
DW6423 nekem is van, bár deszkát eddig a nagyobb Bosch-szal toltam. De a "kis" DW is jó lehet bőven ilyenre.
Mondom, a végső ragasztás végeredményétől függőenérdemes vagy sem nekiesni excenterrel. Bár az is igaz, hogy ha felsőmaróval is egyengetsz, a végén akkor is szükség lehet apró simításra excenterrel. Mert olyan nincs, hogy felsőmarós síkbamarás után semmi nem látszik. Kis simogatás akkor is kell.
DW excenterem van, talán az is elboldogul vele. De a marófej is szép munkát tud végezni, igaz, bütüre még nem próbáltam. Viszont a projektnek vastagoló nélkül nem mernék nekiállni, de szerencsére ez is megoldódott. Elszívót meg vélhetően Jézuska hoz majd a fa alá.
Jaca, még az jutott eszembe hogy ha lett egy bütüs vágódeszkád, aminek a sík felülete hagy némi kívánnivalót maga után: ess neki max fordulaton egy excenterrel, függően a végeredménytől P40, P60, P80-nal. Nem baj na nincs Rotex-ed. Végülis nem biliárdasztal lesz belőle, és a ragasztás utáni apróegyenetlenségeket simán eltüntetheted ezzel is. Volt már rá példa nálam is. (belinkelném, de azt is letöröltem ...)
Igazi patkányság az ilyen. Ha egy webshopban nincsenek árak, csak, hogy "kérjen ajánlatot", olyan gyorsan zárom be az ablakot, hogy még a Google Analytics is csak csuklik egyet.
Én is. Ezekből a bal oldalit, ezek konkrétan tényleg az első vágódeszkák voltak, amit megcsináltam. A büts is meg a nem bütüs is. A bütüsön látszik is a szétcsúszott minta .. nem is kicsit.
Nem azt mondom hogy nem lehet vastagolóba tenni, én is betettem, de a HC 260 sírt, nyígott, kicsit tépkedett .... pedig gyak új, gyári késekkel mentem rá.
Akinek spirálkéses gyaluja van, biztos bátrabban betolja.
Ha Jacának épp beretveéles a vastagoló gyalukése, tolja át rajta. Veszíteni nem fog, max még egyszer átmegy rajta maróval. De bütüt gyalulni, akármivel is, sztem nagyon nem triviális.
Én, ha a terület nagysága megengedi - marózok.
Pont ma épp - nem bütüs deszka miatt - sárgaréz lemez gravírozásához csináltam bázis-síkot. Mellékes hogy ez épp CNC, de valójában felsőmaró-technika, CNC nélkül is megvalósítható:
Legutóbb az internetes/tv-s szolgáltatómnál mérgelődtem pár éve, hogyha új kliens lennék, x%-kal olcsóbban tudnék szerződni. Ez valahogy nem normális szerintem. Még akkor sem, ha a lejárt hűség utáni szerződés mellé kapok egy kispárnát vagy vasalót. :/
Sújtson dolgozó népünk megvetése, de én raktam már bele vastagolóba, nem volt vele semmi gond. Amíg nem volt vastagolóm, addig meg szalagcsiszolóval csináltam.
Hajnalban néztem meg, vissza is tekertem 2x, hogy biztosan jól látom? Gondoltam nem mondok semmit, ne egy kötekedő kritika legyen az első észrevétel.
Bizonyára rengeteg tűzvédelmi szabályt megszegtem már, kezdve a szabad közlekedési utakkkal, de se nálam, se másnál nem tapasztaltam olyat, hogy bárki rágyújtott volna a műhelyben.
Csinálj egy új regisztrációt. Bár az adószám miatt nem biztos, hogy engedi, mert pl a HU87654321 is foglalt volt. Vagy telefonálj rájuk, hogy ilyenkor mi van, és tudnak-e olcsóbb forrást.
de komolyan, hogy a pit...ába adja neked olcsóbban??? Legalább 10 éve be vagyok regisztrálva, rendszeresen vásárolok náluk, erre ilyet! Büntetnek? Nem veszek eleget?
Az, hogy mire van megadva mind tudjuk soxor nem stimmel. Amúgy nagyon egyszerűen el lehet dönteni mi a végeredmény. Be kell tenni a kosárba és megnézni mit mutat fizetendőnek....
Egy szandállal járta meg asszonykám. Rossz lett a méret, vissza akartuk küldeni. Akkor néztem volna utána a cégnek, sikertelenül, és próbálkoztam ezzel az emailküldéssel, de nem jött válasz.
Ezek után nem létezik az a biznisz, ami miatt gyanús weblapról vásárolnék.
Ha nagyon akarsz vásárolni egy gyanús helyről valamit (legyen mondjuk egy xy_vasaló), akkor fordítva kell eljárni. Mielőtt megvennéd a terméket, írsz nekik egy kamu címről emailt, hogy vásárolTÁL tőlük egy xy_vasalót, ami elromlott. Mi a teendőm?
Ezekután a választól teszed függővé, hogy mit teszel.
Ha igaz, akkor Szlovákiában működik a Lidl online bevásárlás, Németországban meg biztosan. El tudom képzelni, hogy onnan származnak az áruk, amiket itt árulnak, és elérhetővé teszik itt nálunk is ezzel. Az árak meg valószínűleg tartalmazzák az árrést is, ezért annyi. Persze ez csak elmélet.
Az a jobbik eset, hogy van cégnév és más hasonló adat a weblapon. Találkoztam már olyannal is, amelyiken semmi nincs, viszont ugyanazt a kinézetű webáruházat az összes létező európai nyelven el lehet érni baszktól a norvégig, meg persze magyarul is. A visszaküldés címe is egy email, ahova írni kell, ha baj van, de válasz persze nincs. A jobbik eset, ha jön valami áru. Na innen nem szabad vásárolni.
Mostanában vásároltam asszonypajtásnak cipőt, ruhát lengyel és szlovák cégtől, szerencsére minden rendben ment. Utána kell járni, hogy létezik-e a cég, akkor nagyobb az esély a sikerre.
Számomra sem túl bizalomgerjesztő, ezért kérdeztem tapasztalatot. A FB Marketpalce dobta fel a hirdetést, mert plazmavágót keresek. Most "jó áron" van, de mondjuk tavaszig ráér.
Azt tudom, hogy pont ott a kerülethatár, a X. kerületi oldalán az erdőnek lakik ismerősöm. Amúgy szerintem át lehet valahogy menni az erdőn, de nem sima szgk-val. A nyáron onnan kanyarodott ki elém egy uazzal egy házaspár. Gyalog/biciklivel át szoktam menni rajta.
Amúgy igen, ha engem is autóval visz valami ismerősöm, mi is mindig ezen a kerülésen bánkódunk.
Mondjuk, ha át lehetne simán menni, akkor meg a határúti lakosok őrülnének meg a szerintem legalább ötvenszeresére növő forgalomtól. Mindenki arra menne, aki ma még nem, az is.
(egyébként gyanús nekem, hogy a reptér körül valami készülődik önkori részéről, mert nagy a pénzéhség, és nagyon szeretnének kiparcellázni arrafelé mindent is. Egyelőre egy értelmes út hiánya fékezi. A reptértől kifelé (Petőfikert felé) már megkezdték, és a patak környékén is új utat vágnak a zöldbe, ami hatalmas kerülőt fog levágni = hatalmas forgalmat zúdítanak most arra az eddig háborítatlan, csodaszép részre az Euro-profil mellett.)
Nyilvánvalóan nem Lidl érdekeltség. Nem állítom, hogy a pénzedet/adataidat direktben lenyúló ordas csalás (mint amire már számos példa volt Parkside webshopok esetén), de a garanciával azért lehetnek problémák.
És a Parkside "minőségét" azért a nagyvonalú gariztatás egyensúlyozza ki leginkább :)
Mostanában egyre több szlovák céget látok magyar nyelvű webáruházat indítani. Ez is úgy tűnik egy közülük, egy megbízott magyar egyéni vállalkozóval.
– ELŐRE UTAL BANKSZÁMLÁRA (Schéda Lajos EV.- Bank neve: OTP Bankszámlaszám: 11719001-22482206-00000000 és közleményben kérem írja be a nevét)
– Ingyenes személyes átvétel raktárunknál: 1151 Budapest, Székely Elek út 11. 53-as raktár, munkanapokon 10.00-16.00 közt ( ez esetben csak készpénzes fizetés lehetséges és átvétel elött mindenképp egyeztetés szükséges az alábbi számunkon: 20-521-6521 )
* Cégadatok és számlalibocsátók:
A vásárlást üzemeltetői szlovák cégünk adatai: * Cégadatok: STARK 2022 S.R.O. Tel.: +36(70)637 1932 Nová Vieska 243 Nová Vieska 943 41 2121835188 Bank: IBAN: SK54 1100 0000 0029 4313 7642 E-mail: info@jocuccok.eu
Szerintem csak az erdő túloldala az, az még X-ik kerület, ide az utcatáblákra már Sashalom van írva és XVI-ik kerület. Nagy bánatom, hogy nincs az erdőn átvezető út, így hazafelé ki kell kerülnöm az erdőt és még pár száz méter erejéig a Kerepesi útra is ki kell mennem, pedig azt szívesen elkerülném.
Személyes tapasztalat nincs, ha nem kell azonnal, sztem várd ki a LIDL-ben. A nagy kedvenc vezetékes csavarozóm kb. 1,5x annyiba kerül, mint amúgy. Bár az info @ jocuccok . eu emailcím sem feltétlen a hosszútávú berendezkedést jelenti nálam...
Régen az UniMaxtól rendeltem. Az olyan kemény volt, hogy borzalmas volt vele mozogni. Ez a Sárgarózsa utcai viszont egy álom. Mint egy darab kötél, úgy hajlik. Nekem is megvan már jópár éve. Megérte az árát, pedig nem valami olcsó, az tény.
Van egy hűtéstechnikai szaküzlet (nem mondom a nevét), amelyik állandóan oltári %-os kedvezménnyel "csábítja" az ügyfélkörét (akik jellemzően szakemberek, tehát viszonteladók vagy a termék, vagy szolgáltatással együtt az egész kóc). De a lista árai mondjuk 90-100%-al magasabbak, mint a piacon a konkurencia árai. Őszintén nem értem, ki vásárol náluk.
A párostiplizőt tőlük vettem, de a merülő fűrész brutálisan sokba került (kedvezménnyel is) náluk, így az közel 100e-el olcsóbban németországból érkezett.
Műhely kipakolásból felszabadulnak asztalos gyalupadok 40-70e FT közötti áron, változatos minőségben, Székesfehérváron. Jó pár éve vettem tőlük, azért szóltak újra. Semmi többet tudok róla, érdekelt nem vagyok benne, de ha valakit érdekel, privátban megadom a számot szívesen.
Szerintem van, de nem biztos, hogy egy ilyennel előrébb lennél akármilyen szempontból is. Szóval ez sem feleségbarát. :)
Egyszer próbáltam olcsó villanyos védőcsövet porszíváshoz, de olyan visító hangja volt, hogy azonnal elvetettem. Ez is lehet egy szempont. Különben is mindjárt jön a Mikulás...
Egy fórumlakó a másik fórumról dolgozott anno a Boronkaynál, ha jól emlékszem. Nagyon sok éve intézett nekem ugyanilyen csövet 60-ast és 100-ast is, mint amit az urak itt linkeltek Egyiknek sincs semmi baja azóta sem. Szóval ez hosszú távra is megoldás egy barkácsműhelyben.
Ilyen csőből is használok sok éve egy 10 centis darabot a Thien baffle elszívómban a motor és a szeparátor között, de ott már csak pornak szabad mozognia, abból sem soknak és nem is mozgatom. Arra jó, de az biztos, hogy elég sérülékeny.
Úgy érzem, egyszerűbb volt a nejem meggyőzni a százezres gyalugépről, mint arról, hogy tizenezerért szeretnék venni pár méter csövet. És elhiszem, hogy tényleg jó, és minden mással csak küzdelem van. Amúgy olyan gégecsövet, mint ami az átlag szobaporszívokhoz van (bár az se olcsó), lehet kapni 80 vagy 100-as vastagságban?
Én spirálkorcolt légtechnikai fémcsövet vettem, annak annyi előnye van a PVC-vel szemben, hogy nem szedi össze a statikus töltést, illetve le lehet földelni.
Ez sem elszállt áron van, cirka 7k a 125-ös átmérőből egy szál (3 méter), gyors gugli szerint.
Amúgy tényleg mindent elvág, nem nagyon kérdez vissza, még soha nem tapasztaltam, hogy akár meg is röccent volna, pedig én is toltam már át rajta mindenféle fát. (Freud lappal használom, szerintem Stolaz is vagy Freud vagy CMT vagy Pilana lapokat használ benne, ezek nagyjából egy kategóriák)
Elszívócsőnek mit tudnátok ajánlani? Az se baj, ha nem a leghajlékonyabb, fix gépekhez kellene igazán, mint pl a gyalugépek. Valami nem túl drága kellene.
Holzmann TS250 gépe van valakinek? A 3 fázisu verziót nézegettem 2,2 KW, van egy kis csúszó asztala is, ez nekem tökéletesen megfelelne, ha nem lötyög, nem kotyog. Aki ismeri kérem nyilatkozzon!
Most ami fusion1-et találni a neten azt 1450W os 1 fázisú motorral kínálják, na azt megnézném, hogy mit kezd a szárított 5 cm-es tölgy vagy akác pallóval...
Minden mással nagyon meg vagyok elégedve, egyszer kellett segítséghez folyamodnom, a magasság állításakor szorult az emelő, de Paco megmutatta a megoldást, és nem a gép hibája miatt szorult, hanem az én elégtelen karbantartásom miatt. (Grafitporral bespriccelte a csúszó tengelyeket, miután alaposan kitakarította.) Ez az eltömődés kb. két év használat alatt halmozódott fel. Ezért is kell a felső porelszívás, mert anélkül pont oda porol a tárcsa, meg a hasítóék fészkébe. Ezt jobb lett volna jobban védeniük. ami még "javításra szorult" az a gép kapcsoló dobozkájában lévő biztosíték, amit már háromszor cseréltem. Volt, hogy megszorult a lap, akkor nem a motor égett le, hanem a bizti. No ennek a biztinek a cseréje több csavar oldása után lehetséges, ezt is jobb lett volna, ha olyan helyre teszik, ahonnan könyebben kipattintható lenne. De ezek a fenti megjegyzéseim nem befolyásolnak abban a véleményben, hogy ez egy remek gép, mint fűrész. Végülis fűrésznek vettem...
Én egyáltalán nem szilóztam, megbízom a tömítő szalagban. Elég vastag, rugalmas habanyagból lévőt adtak hozzá, nagyon vigyáztam, hogy mindenütt pontosan felfeküdjön.
(A szilóban nem bízom, mert a zuhanytálcát legalább ötször szilóztam körbe, mégis befolyt mögéje a víz. Aztán egy sarokzáró profilt raktam be - persze azt is szilózva - azóta nyugi van.)
Hát nem megy az sem, akkor meg hely nem marad mire felszerelni. Ha csak kicsit van a penge az asztal síkja felett, akkor nincs mire felszerelni. Sok olyan videót láttam, ahol egy külső oszlopról fabrikáltak a emberek maguknak elszívót a tárcsa fölé, azok közül fogok egyet választani. De még nem találtam meg az igazit. :-)
Én a szalagot használom a helyén, oda nem nyomnék szilót. Úgy leragasztod a tálcát vele, hogy soha többé nem bírod felszedni - még, ha valami javítás miatt kellene is.
Ellenben a helyére szerelt - tehát a csavarokkal lefeszített - tálca körül a munkalapot körberagasztom pár mm-rel kijjebb, és ott nyomom végig szilóval, lehúzom,majd a szalagot felszedem.
Kész a munkalap kivágása a mosogató tálcának. Az oké, hogy a 38 mili vastag munkalap kivágását lekenem szilóval . A mosogatóhoz adtak olyan vékonyka tömítő szalagot. Ezt szoktátok csak használni vagy inkább a mosogató vájatába is szilót nyomsz vagy mindkettőt ?
Azon én is elgondolkodtam, viszont abban maradtam magammal, hogy valamely két fázis közt mindig van feszültség, tehát nincs olyan pillanat, hogy valami ne hajtsa a motort.
Nem vettem kötekedésnek. De mint írtad, almát a körtével.
Az egyfázisú szénkefés motorok gyenge pontja pont a szénkefe és a kommutátor. Viszont sokkal kisebb, mint egy azonos teljesítményű 3F motor. Viszonylag egyszerű a fordulatszám szabályzása. Akár egy nagyságrenddel magasabb fordulatszámon képes pöcörögni, mint egy 3F motor. S mint Paco is írta, olcsóbbak. Ezeknek is meg lehet a maga helye, pl. kéziszerszámokban, ect.
De a legnagyobb különbség pont az áramellátásban rejlik ezen motoroknak. Ha csak egy fázis áll rendelkezésre, akkor a nullátmenet tájékán szinte csak a saját lendülete viszi tovább a motor forgórészét.
3F esetében is van nullátmenet, de ezt figyelmen kívül lehet hagyni, mert a tekercsek üzemszerű állapotban mindig kettő fázis közé vannak kötve, melyek között a feszültség állandónak tekinthető minden pillanatban.
Bár ez egy jelentősen leegyszerűsített magyarázat részemről, de nagyjából ez a lényege.
Az áron és a fordulatszámon kívül nagyjából mindegyik. A kalickás motorok fix fordulatszámúak a technológiából adódóan, illetve a sokkal több anyag miatt ami benne van drágábbak is.
Csendesebb. Ideális körülmények között kevesebb a kopóalkatrész, s a meghibásodási esély is kisebb. S a 3F motorok nyomatéka is sokkal 'kiegyensúlyozottabb'. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy ha az 1F motor egy nagyobb terhelésnél ledöglik a nullátmenetnél (és onnan nem képes feltámadni - kefés vagy nem kefés, mindegy is), ott még a 3F motor röhögve megy tovább.
2.2kW a névleges teljesítmény, nézd meg, mekkora a hatásfok. Meg aztán a szoftstartot is feltalálták azóta - nem csak azért, hogy ne bakkecskézzen a flex, hanem azért is, hogy ne verje le a biztosítékot.
Köszönöm a részletes (bár számomra kissé túl mérnöki) leírást.
Bár még mindig nincs műhelyem se, de egyelőre minden szerszámom 220 Voltos, ami - úgy érzem - nagyobb mozgástered ad. Mármint abban az értelemben, hogy olyan bárhol találok (persze értem, hogy az se mindegy, hogy milyen), míg ipari áram azért kevésbé jellemző.
Ehhez még adalék: gyerekkori szomszédom 2,2 kW-os Flex 230-as nagy sarokcsiszolója úgy csapdosta le nálunk anno a 16A-es kismegszakítót, hogy egy ember állt mellette és tartotta nyomva, amíg kaszaboltunk vele.
Most nekem a 2,2 kw-os Hitachi 1 éves sarokcsiszoló gépemnél ez soha nincs, pedig most 3x16A-em van, tehát éppenséggel tehetné, de ez valószínűleg valahogy modernebb motor.
Akkoriban, mivel az anyám áramszolgáltatónál dolgozott, dolgozói kedvezménnyel (cocializmus vége volt ez már, de még működtek ezek a maradványok) elég olcsón lehetett 3x25A-hez jutni, így aztán a régi műhelyemben a szülői háznál sose volt kérdés, hogy a néhány nagyobb gépem lehet-e 3 fázisú.
Aztán tavaly, amikor vettünk egy siralmas műszaki állapotú házat, abban nagy meglepetésemre 3x16A volt (még olvadó biztosítékokkal !!! ) és valami 3 fázisú villanykályha volt rákötve, ez utóbbiból vashulladék lett. A 3x16 A a mai teljesítmény igények mellett elég veszélyes méret, de ésszel (meg nagy szalagfűrész híján) el lehet vele boldogulni. Illetve amikor megy a hőszivattyú, akkor nem indítom el a körfűrészt, amíg nem érkezik meg a H tarifával + Amper a hőszivattyúnak.
Nem vagyok ebben szakértő, de úgy tudom, hogy jellemzően (nyilván van kivétel felfelé) 0-3 kW között elég sok egyfázisú motor létezik, 3 kW felett pedig elég kevés, részben azért, mert 1 fázison 3 kW-hoz meglehetően nagy áramfelvétel tartozik, míg ugyanez (nem pontosan, de kb) eloszlik 3 fázisnál.
Vagyis 1-2 kW-nál még megvan az 1 fázisú alternatíva, de pl. volt régen egy nagy szalagfűrészem, először rátettem egy 2,2 kW-os 3 fázisú motort.
Simán meg lehetett állítani egy nagyobb fával (elég ócska készítmény volt egyébként, még huszonévesen barkácsoltam). Rátettem egy 5 kW-os motort.
Namost indulásnál az néha le tudta verni a 25A-es kismegszakítót, viszont működés közben cc 10-12 ampereket ehetett meg fázisonként.
1 fázis 5 kw-nál (ha lenne, illetve néhány biztosan van) több, mint 20A lenne a szükséges áramerősség nem indulásnál, hanem működés közben.
Alighanem 13-14 A egy 3 kW-os motor igénye. Namost ha van egy fázis 25A-ed otthon, akkor emellett már ne szárítson hajat az asszony, miközben megy a mikró...
Szerintem félreérted. A két dolog szétválik egymástól. A használati érték kb arról szól (szerintem), hogy mit lehet, mit nem megoldani egy géppel.
Az épített gépnél ez egyáltalán nem biztos, hogy korrelál a befektetett anyaggal és munkával.
Lehet, hogy rengeteg energiával én Trabantot hozok össze és nem Mercedeszt.
Vagyis attól, hogy én sok munkaórát öltem bele, még nem lett ez akármennyire jó.
Tehát reálisan szemlélve a munkaórának nincs köze ahhoz, hogy mennyit ér.
Ahhoz viszont nagyon is van köze, hogy annyi munkaórában, ha azt pl. a saját szakmámban dolgozom végig, mennyi pénzt kereshetek (ez tök független attól, hogy mennyire vagyok hatékony vagy sem, mint amatőr gép építő). Így azt kijelenthetem, hogy ha most ezt én építeném és a munkaórát is költségként tekinteném, nekem mennyibe KERÜLNE egy ilyen gép megépítése. Adott esetben akár irreálisan többe kerülhet, mint amit ténylegesen ér.
Nyilvánvalóan az enyém sem ér 1 milliót, sem 700 ezret. De úgy vélem (nem emlékszem pontosan), hogy min. 30 munkanap benne van.
Most ezt nem tudnám beleforgatni, illetve semennyire sem érné meg megépíteni. Mivel nem ér annyit...
Bocs. Nem kötekedni akarok (dehogynem), de a számításod alaposan félrevezető. Ugyanis nincs benne információ arról, hogy mennyi benne a saját munkád, és az mennyire volt hatékony.
Hogy példát hozzak.
Építek egy körfűrészt tegyük fel anyagra elköltök 200000 forintot. (Mindegy mennyit, lehet ötszázezer is, nem ebben van a lényeg.)
Eltöltök az építéssel egy év alatt 160 órát és mondjuk azt mondom, hogy ez idő alatt óránkánt 5000 forintot kereshettem volna az akkor 800ezer vagyis tegyük fel kijelenthetem, hogy megvehettem volna az általad linkelt egymilliós gépet, "ennyit ér a gépem".
Na de mi van akkor ha valamiért egy kicsikét lassabb vagyok, vagy többet játszom a beállításokkal és 260 órát töltök el vele?
Akkor 260*5000 = 1300000 +200000 azaz egymillió ötszázezret ér a gépem mert egy olyat vehetnék meg az ez alatti keresetemből? :P
Nem hurcolászom, ugyanakkor nincs fix helye. 120-as munkapadom van, az annyi hely, hogy egyszerre egy géppel tudok dolgozni. A fémszekrények is csak 40-45cm mélyek. A garázsban nincs fűtés, párásabb a levegő, pókok mindenre hálót szőnek ami nem mozog, és száll a por. Ezért alapvetően minden szerszámomat kofferban vagy szekrényben tartom, még a legolcsóbbakat is. Ez pedig a legdrágább gépem, tuti nem fogom kint hagyni porosodni.
Akinek 60-as Kapexe van, miben tárolja? Nagyon nem szeretném, ha használaton kívül szállna rá a mocsok / pára, és a legnagyobb dupla Systainer (XXL 337) is túl keskeny és alacsony ahhoz, hogy beleférjen.
De lelehet venni,de az nem segít, mert sokkal magasabb csonk marad hasítóék gyanánt, mint a fűrészlap. egyszerűen egy másik hasítóék van hozzá, amire nem lehet tenni elszívót, viszont alacsonyabban áll ki az asztalból, mint a fűrészlep. így van gyárilag két hasítóék hozzá.
Azt speciel nem tudom, hogy mennyiért vehetnék egy ilyen HASZNÁLATI értékű gépet, mert hogy a 2,6-2,8 méteres 50 mm-es szélezetlen tölgyet nem vágtam volna el azokkal a kis barkács fűrészekkel, ami néhány százezer ft-ért elérhető...
Amikor készült, akkor volt időm, de messze nem lett volna pénzem egy ilyen méretű-pontosságú kész gépre.
Ezzel mondjuk meg tudom csinálni, hogy egy 2 méteres 16 cm-es deszkát (egyengető gyalu után) eltolok rajta, átfordítom, másik oldalról is végigtolom és olyan, mintha vastagoló gyalun ment volna át. Ilyenkor nagyon kell figyelnem a részletekre, de meg tudom csinálni vele. Így készült az ágyam pl.
Nem tudom, van-e olyan barkács gép, amire elcserélném (még ha az sokkal szebb is). A profi gépek más kérdés, van itt fórumlakónak is olyan profi körfűrésze, ami teljesen más kategória és tudás.
De ha a mai időmet nézem, nem tudnám ezt a gépet elkészíteni. Ha annyi munkanapnak (saját szakmámban) a bevételét (kiadások levonása után) félre tudnám tenni csak körfűrészre, akkor elég valószínű, hogy jobbat vehetnék.
Jobb-e ez, mint az enyém? Naná. Ha nem, akkor vmi nagyon el van baxva a világban.
Más kérdés, hogy az ember jövedelme sokfelé megy el...
Ezt a gépet akkoriban építettem, amikor lényegében összeomlott a korábbi vállalkozásom és ott álltam (szinte) egyik pillanatról a másikra azzal a kérdéssel, hogy mi a fenét kezdjek eztán - kicsit terápiás is volt a dolog.
túl sok volt a beleölt pénz és energia.... ...ez már sosem készült el...
Tanulságos, minden elszánt leendő gépépítő figyelmébe! Én a gépépítésre mint egy különálló hobbira tekintek. Ami nem az én hobbim és teljesen el is engedtem a magam részéről.
Tudom magamról, hogy sohasem készülne el semmi, csak foglalná a helyet és nyomasztana az elvégzendő feladat. És biztos vagyok benne, hogy a szükséges alkatrészek + a befektetett munka értékéért legalább ugyanolyan minőségű készet lehet venni. Amit azonnal lehet is használni. Persze, ha valaki egy gépműhelyben lakik és az esztergagép Paganinije, az más... És megint más volt a helyzet gyerekkoromban, amikor egy gyári körfűrészt, szalagfűrészt, gyalugépet stb. földi haladó nem tudott otthonra megvenni.
Mint valóságos gép építője írom, hátha eléggé tanulságos lesz másnak.
Szóval választottam egy szerkezetet, ami tetszett (lehet vele emelni a lapot és dönteni is kb 47 fokig). Nem biztos, hogy legjobb megoldást választottam, de később már benne ültem ebben a hintában, túl sok volt a beleölt pénz és energia.
Mindenképp min. 300as korongot akartam, mert el szerettem volna érni a valós 10 cm-es vágás magasságot (ez sikerült, csak min. 315-ös koronggal)
Ezzel együtt, minél nagyobb a korong, annál inkább nem fér be a hasítóék, aminek ugye szintén emelkednie és dőlnie kell.
Úgy gondoltam, mindenképp vasból legyen a váz, mert mégiscsak az az igazi. Hát, feldönteni nem lehet, de meggyőződésem, hogy rétegelt lemezből gyorsabban, jobbat lehetett volna készíteni (pl. ha lett volna egy jó körfűrészem, amivel leszabom...).
A történet vége felé, már benne volt sok-sok nap munka, mire úgy működött, mint szerettem volna.
Benne van egy kis esély a hasítóékre, de ez már sosem készült el. Vagyis min. 5 éve anélkül használom (nem vagyok rá büszke, az előző, sokkal rosszabb fűrészemen volt, de annak csak emelni lehetett a lapját, dönteni nem. A hasítóéket kivenni tudtam, volt több méret.)
Vagyis azóta nem volt idő-energia. Igaz, nem napi-heti szinten volt használatban a gép, de ez akkor is fontos lett volna.
Baromi nehezen tudom használni. Sokszor kell, sokszor meg nem kell, lásd tolóasztal. A hasítóék kiszedése valami eszméletlen nehéz. Rengeteget kell feszigetnem, tajarítanom, hogy ki tudjam húzni. (tudom, oldalra el kell nyomni, de nem megy, mert oda porpol a fűrésztárcsa. Csak nálam van így?
A DeWalt régi asztalomnak álom volt a hasítóék kezelése.
szerintem is ez a jó út. A DeWalt 7485 egy nagyon jó, precíz kis gép, kisebb anyagokhoz. A nagytestvére , a 7492? vagy mennyi meg már mindennel is megbirkózik hobbi szinten, egy rendes asztalba építve.
Tudom, hogy tudod, de a fórumot olvasó leendő gépépítők kedvéért tegyük hozzá, hogy a hasítóéknek a fűrészlap teteje fölé ki kell emelkedni és követnie kell a lap körívét. Csak aljazáshoz szabad visszaállítani 2mm-rel a lap teteje alá.
Lehet, hogy bizonyos esetekben segíthet egy ilyen kis kiálló csavarka, de én úgy érzem, ugyanennyi ronthat, ha megakasztja és ne adj isten feldobja a vágott anyagot. A mérettel kicsit túloztam, de egy M4x60-as vagy akár M4x20-as csavarban sem bíznék. Én semmiképpen nem javasolnám ezt a megoldást.
Nekem most olyan a stellerem, hogy allithato a hosszusaga (2 reszbol all) es ugy van beallitva, hogy a korfuresz lap hatso fogsora elott er veget picivel, igy ha nyilik az anyag akkor ott van 3-4 cm helye.
Ahol fonotos a megvezetes ott meg tamaszt, ennek meg az is az elonye, hogy amennyivel visszav van allitva, annyival elobb kezdodik es hosszabb szakaszon segiti a ravezetest.
En javaslom a fokozatossag elvet (a bernardonak amugy sincs jo hire, es ez akonstrukcio is inkabb barkacs az ara meg khm. ennyiert majdnem rendesz szabasz gepet kapsz hasznaltba) vegyel egy 210-es lappal szerelt dewaltot epits kore asztalt (lsd. youtube), ha van egy kicsit tobb penzed akkor veheted a 250 lappal szerelt valtozatot. Ezutan meg vagy elmesz a laguna iranyba, vagy szabasz iranyba...
Részemről igen, soha nem vágtam még hasítóék nélkül, nem is akarom kipróbálni. Az egész beszélgetés onnan indult, hogy nincs hasítóék, és mit csináljon a kolléga, amire utalni akartam, az pusztán csak az, hogy hasítóéket :)
Az éket pedig bütü vagy hosszanti irányból is be lehet tenni, bár igazad van, a bütü oldal sokkal jobb ötlet. A szétnyílásra sem tudok semmi mást mondani, úgy van, ahogy írod.
Köszi mindenkinek aki segít/segített a témában, megszületett a döntés, vásárlás lesz, amíg nem találok mint tudásban, mint árban megfelelőt, addig rászánok egy napot és a jelenleg fentlévő laphoz barkácsolok egy fix hasító lemezt.
Valami hasonlót szeretnék:
Mint a BERNARDO PKS 250 P , hm... csak az ára, hát max a nettóját szánnám rá.
éket beverni tökéletesen függőleges kalapácsütésekkel.
Ez azért kicsit triggerel engem. Most sejtésekről beszélgetünk? Az éket vízszintes kalapácsütésekkel teszed be a bütü felől hosszában, hogy visszanyitsd az anyagot ami rácsukódott a lapra. Ha egyedül vagy, akkor előtte leállítod a gépet, ha van segítő, akkor csak megállsz az előtolással.
Arról meg eddig nem is volt szó, hogy bár ritkább, de mi van akkor ha nem csukódik, hanem nyílik. Ilyenkor nincs mit ékelni, viszont még jobban be tud szorulni a steller és a lap közé. És belátod, hogy abból az anyagból soha nem lesz egyenes 2méteres léc. Ezért szépen levágod rövidebbre, és úgy mész. Minnél rövidebb, annál kisebb a probléma, bár annál nagyobb a visszarúgás esélye.
Én a felső támaszt nem vágódeszkából csinálom, hanem egy mezei deszka a stellerhez szorítózva. Mivel pár mm-el van az anyag felett, az anyag nem tud felemelkedni hogy a fűrészlap teteje megtolja. A visszarúgás azért durva, mert pár arasznyi távon képes a fűrészlap felgyorsítani az anyagot. Ha csak 3mm-e van erre, akkor nem történik semmi.
M3,5x160? Nem hiszem, hogy sokáig ellenállna a 40kg pallónak :)
(ismerősöm gépészmérnök hallgató korában anno megtervezett valami ipari szerkezetet, korrekten megméretezve M4 csavart tervezett bele. Azt mondta a tanára, hogy órás csavart nem használunk :)
Nem tudom, mennyire jó ötlet, a lap vonalában nagyon pontosan fúrni egy lyukat, menetet bele, és egy olyan vastag saválló vagy nagy keménységű csavar, mint a lap vágásszélessége.
"Úgyis görbék lesznek a darabok, gyalulni kell őket."
Nem csak, hogy görbék, de elég nagy íve lesz, egy irányban. Amit nem lehet kigyalulni. Persze ha csak pár 10 centi hossz kell, akkor marad még anyag a gyalulás után is. Sajnos rengeteg anyag megy veszendőbe a faipari munkák során.
Kb. azt a világot meg lehet ma is nézni mindenféle ázsiai asztalos videókban. Még nem láttam olyat, amiben baj lett volna a bármilyen védőeszköz nélküli körfűrészek, gyalugépek miatt, de kizártnak tartom, hogy nincs ilyen eset.
Viszont egyszer láttam egy képet egy kórházból, valamelyik kínai kisvárosban készült (alig 4millió lakos). Azok az emberek szerepeltek rajta, akik aznap elveszítették valamelyik végtagjukat a gyárban, 6-8 ember volt, ha jól emlékszem. Persze biztosan nem mind asztalos volt, de valamit elárul arról, hogy nem lehet eléggé vigyázni. Nekem is rövidebb az egyik ujjam, pedig egy kék Bosch gérvágóval dolgoztam, rajta minden védőeszköz, ami manapság szokásos - legalábbis itt nálunk Európában.
Javíts ki, ha tévedek, de a szalagfűrész egy teljesen más kategória biztonsági oldalról, illetve sokkal nehezebb a fának beszorítani a szalagot, mint a körfűrészlapot (pusztán csak az érintkező felület nagysága miatt is)
Szalagfűrésznél szerintem általában nem kell ék (nincs is hasítóék a gépeken, pedig lehetne).
Pedig de... :)
Be tud szorulni! Nem is kicsit.
Olyankor meg akár szalag szakadás is lehet!
Egyébként van olyan variáció is a szalagon, hogy ecsettel kenni kell vágás közben a szalagot mind a két oldalán olajban fellazított zsírral...
Ha jól sejtem, akkor az ék beverése pillanatában az anyag el fog kezdeni két irányba tágulni, illetve mozogni mindenfele, hiszen nem fogsz tudni pont tökéletes éket beverni tökéletesen függőleges kalapácsütésekkel. Ezért az anyag mozogni fog oldalirányban, ami oldalról fogja a lapot ütni. Na, ez az, amit kurva veszélyesnek gondolok, pláne ha az anyag egyik oldalát megtámasztja a steller. Nyilván egyszerű esetben csak simán belemar az anyagba (ez se jó, mert aztán gyalulhatod napestig), de rosszebb esetben nem csak ennyi lesz a gond.
Hauch Tomi szerint csak és kizárólag gyalult, pihentetett anyagot hasítunk körfűrészen. Nem biztos, hogy minden biológiai részét értem ennek, de el tudom fogadni.
Elhiszem és elfogadom, hogy Bözsi ezt megoldja 30-40 év rutinnal a háta mögött, vagy azt is, hogy Vajk megfogja az anyagot (vagy legalábbis nagyobb magabiztossággal áll neki), ami esetleg az én kezemből már kiesik (van köztünk szerintem egy x2 súlyban). De azért én még viszketek ezektől a dolgoktól :)
Az asztalos is csak egyszer szokta levágni az ujjait, elötte sokszor sikerült neki ugyanaz.
Viccet félretéve, fater mesélte, hogy több köbméter pallót szélezett le annak idején az általa készített körfűrészen, ahol sem steller, sem hasítóék nem volt. Gyakorlatilag egy vas lemez, abból kibújt a lap, amit direktben hajtott az isten tudja milyen erős három fázisú motor (biztosan több, mint az én 2,2kW-os körfűrészem). Soha semmi baja nem volt.
Mondjuk az is igaz, hogy a 70-80-as évekről beszélünk, a munkavédelem finoman szólva sem tartott ott, mint manapság. Tudta, hogy veszélyes a gép, de melózni kellett, és nem ismert semmi jobbat.
Ehhez képest mi pontosan tudjuk, hogy mi a szitu ha nincs hasítóék, kiscsilliárd biztonsági megoldást ismerünk és használunk, plusz ott a youtube, ahol napokig lehet nézni a "mi történhetett volna" videókat.
Más világ.
Nekem kétszer volt kickback-em, mindkettő után átgondoltam a hobbit, és sokkal, de sokkal nagyobb tisztelettel közelítek a gépek fele, mint előtte.
A lényege a hozzászólásnak: Vagy rendesen sínban csavarral rögzített az a leszorítóléc/fésű vagy kb. mindegy, hogy ott van-e mert az asztalosszorító nagyon keveset tart ellen a szorítás irányára merőleges erőknek. Nem azt mondom, hogy "akár kézzel letépem", de nagyjából az a kategória.
Szerencsére véletlen visszarúgásom még csak kézi körfűrészekkel volt, asztalin csak szándékolt, mert tudni akarom, mit hova ne mozgassak, hova ne álljak. Igen, komoly. Egy két méteres pallóval nehezebb összehozni a dolgot mert ahhoz, hogy a végén a lapnál 1-2 mm-t mozdulj az elején ahol fogod centik kellenek oldalirányba azt meg hamar észreveszed. De egy rövidebb darabot (mondjuk 50 centis juhar pallónak a 3.5 centiméteres csíkokra szeletelésénél) sokkal hamarabb előjön a hiba lehetősége. És a stellerre szorítóval rögzített "tesco vágódeszkából" készült fésű ami pont ezt akadályozná meg úgy röpült mint a fecske. A kb másfél kilós juhardarab meg balra el....
Szalagfűrészre azért lenne nehezebb éket tenni (mármint fix hasítóéket), mert ott egyáltalán nem evidencia, hogy merre tolod az anyagot, a lap is tekeredhet kicsit. A másik, hogy a hasítóék kb a lap vastagsága. Ez szalagnál 0,4-0,7 mm mondjuk...
De visszatérve a körfűrészre: nem mindegy a fűrész.
Az enyém min. 150 kg, az asztala 1 m2, ezen elég jól megállnak egész nagy fadarabok, miközben esetleg bűvészkednem kell ékkel. 315-ös lap van rajta, de éppenhogy befér a 350-es. 2.2-es három fázisú motor van rajta.
3 méteres 50 centi széles 5 cm-es tölgy pallókat széleztem vele illetve vágtam el középen.
Gond nélkül.
Ellenben mikor egyszer nem figyeltem egy pillanatra, úgy kilőtt egy 30 centis fadarabot, hogy az öt méterre levő ablak dupla üvegének a belső rétegét simán kitörte.
Az 50 kilós tölgy pallót nem dobja sehova. Csak éppen lehet, hogy egy könnyebb fűrészt fel lehet vele dönteni egy ekkora fadarabbal, ha megszorul.
Vágtam már pallót hosszában asztali fűrészen. Volt hogy megállította a gépet. Volt hogy én álltam meg hogy megékeljem. Elég kockázatelemző típus vagyok, teljesen kontroll alatt tartható a dolog.
Dehogynem. Na nem akkor amikor a 3 méteres pallót először szabod hosszában, hanem amikor az 50x130x1000 mm-es darabból próbálsz széklábnak való 50 mm-es darabot leszelni.
Félreértés ne legyen, nem akarlak megbántani sem téged sem a nagyapádat. Akkor amikor ezt a gépet építette ezek a megoldások teljesen természetesek voltak, nem sem lehetőség, sem igény másra. De az a meglátásod, hogy erre már nem szabad sem energiát sem pénzt költeni szerintem tökéletesen megállja a helyét.
Jobban jársz ha a motort és a síklapot megtartod, de korszerűbb elvek felhasználásával újat építesz. És már eleve emelhetőre, ne adj isten dönthetőre tervezed, nem csak utólagos barkácsolással. És természetesen beletervezed az éknek is a helyet. :)
Ez sem lesz olcsó, de annál mindenképpen, mintha egy 3kW-s modern körfűrészgépet vennél.
Ma már sötét van, de holnap csinálok neked képeket egy Bosch GTS10 XC ékének a felfogatásáról, ez csak egy fajta módja, van több is. Ez speciel csavaros a cserélhetőség miatt.
Nem próbáltam ezt az alkalmatosságot, de lehet, hogy amíg nem találod meg a végleges megoldást, valami hasonlót rá lehetne applikálni a gépedre. Talán jobb a semminél.
> Szerintem mindenki magából indul ki, csak ez nem látszik.
Ebben tökéletesen igazad van.
Mióta a merülő kiugrott a dió pallóból és szétszórta a keményfém betéteket a műhelyben, azóta teljesen másképp nézek bármilyen körfűrészre. A 2 méteres 25kg-os tölgy pallót valóban nem fogja dobálni, de ennél lehetnek kisebb darabok is, amiket viszont igen.
> Ha nem tolom, akkor ott marad ahol van. Ha megszorul, akkor megcsúszik az ékszíj, nem fordulhat elő, hogy feldobja a pallót. Újraindítás előtt megmozgatom, hogy tuti középen legyen benne, meg visszahúzom kicsit, és kész.
Próbáltál már félúton egy éket verni a leeső oldali darabba ? Úgy, hogy steller mellett tolod ? Szerintem abból nem csak beégés lesz, de lehet hogy tévedek.
> Nem tudom a Te körfűrészed milyen erős
Irreleváns, te is tudod. Asszem egy 1,5kW-os körfűrészt használtam egyszer (nem saját), lett egy csúnya kickback. Egy 60x60-as, cirka 5kg-os bútorlapot csapott vissza, kb fénysebességgel lőtte ki. Nem volt vicces.
Örökség, "tüzifás gép" nagyapámé volt, 3kW 3 fázisú szíj hajtással, emelhető lappal, én barkácsolktam hozzá stellert, meg egy csúszó asztalt hozzá keresztvágásokhoz, szóval nem volt rajta nyilván, meg ha megnézed az előző hszben a fotókat jelen állapotában még ha a csapágyházra fel is tudom hegeszteni az ék tartóját az asztal lapját is le kell bontani (hegesztve van) mert a keresztmerevítő is útban van meg így nyilván az elszívó doboz is kicsi, szóval k.sok munka lenne és akkor még ha nem áll jól szögben stb, nem nem tudom érdemes-e erre a gépre még ennyi időt fordítani.
Szerintem mindenki magából indul ki, csak ez nem látszik.
Nem tudom a Te körfűrészed milyen erős. Nálam ez így néz ki: 250es fűrészlap, 1.5kW motor, 2méteres tölgy palló 20-25 kiló. Ha nem tolom, akkor ott marad ahol van. Ha megszorul, akkor megcsúszik az ékszíj, nem fordulhat elő, hogy feldobja a pallót. Újraindítás előtt megmozgatom, hogy tuti középen legyen benne, meg visszahúzom kicsit, és kész.
Igen, lesz benne beégés, de nem ez lesz a gond, amikor csukódik rá a lapra. Úgyis görbék lesznek a darabok, gyalulni kell őket.
Elgondolkodtam, meg is néztem, de szét kéne vágni az asztalt... úgyhogy lehet repül, kellene már egy normális gépet vennem, viszont ilyen 230v-os szénkefés visító 0,5-ös lemezből készült nyavalyákat nem szeretnék.
Javíts ki, ha tévedek, de a szalagfűrész egy teljesen más kategória biztonsági oldalról, illetve sokkal nehezebb a fának beszorítani a szalagot, mint a körfűrészlapot (pusztán csak az érintkező felület nagysága miatt is)
Szalagfűrésznél szerintem általában nem kell ék (nincs is hasítóék a gépeken, pedig lehetne).
A két emberes dologról meg annyit, hogy nincs az a pénz, amiért az adagoló oldalon állnék, amikor valaki bever egy éket a másik végébe. (ettől még működhet, meg biztos hogy van 50000 olyan távol keleti videó, ahol ezt csinálják, de én beszari vagyok :)
Hasítóéken kívül van vmi másik megoldás, hogy a tölgy palló miközben szeletelem ne fogja satuba a körfűrészlapot (tudom kellene az ék, de kevés időm van dolgozni a műhelyben és ha azt is gépépítéssel töltöm....)?
A 2019/1148 EU Rendelet 5. cikk (1) bekezdése szerint korlátozott robbanóanyag prekurzorok nem bocsáthatók lakossági személyek rendelkezésére, lakossági személyek ezeket nem hozhatják be, nem birtokolhatják és nem használhatják fel.
Plexit lehet vele ragasztani. Nekem is jól jött volna, de sehol nem lehetett kapni körömlakklemosóból acetont. Szerencsére gyárból tudtam hozni metil etil ketont. A hűtő plexi dobozait nagyon erősen összegyógyította.
"Milyen hatása van a növényi hígítóknak a természetes festékekben? [Narancsolaj, citrusterpén, balzsamterpentin, terpentin vagy izoalifát.]
A Biopin cégtől eltérően néhány természetes festékgyártó még napjainkban is előszeretettel használ termékeiben növényi oldószereket, melyeket erdeifenyő gyantából, vagy a citrusfélék héjából állítanak elő. Ilyenek a terpentin, a balzsamterpentin, a balzsamterpentin olaj, a citrusterpén, narancsterpén, narancsolaj, narancshéjolaj, citrushéjolaj, stb.
Ma már tudjuk, hogy ezek lenyelve és bőrrel érintkezve is erősen mérgezőek! Ha bőrrel érintkezik, azonnal le kell mosni, mert még a legtöbb műanyagot is roncsolja, szétmarja. Gőzeik belélegezve szédülést és fejfájást okoznak. Fokozottan allergének, ezért a felhasználás során nem szabadna belélegezni a kellemes illat ellenére sem! Az illatuk kiváló marketing és reklámfogás, de ez senkit ne tévesszen meg. Azok, akik a természetességre és a kellemes illatra hivatkozva nem hívják fel a figyelmet a fokozott veszélyforrásokra, megtévesztik a vásárlóikat. A nem megfelelő információkkal rendelkező felhasználó joggal gondolhatja, hogy nem kell semmilyen védőfelszerelést használnia, mivel természetes oldószer van a felületkezelő anyagban (gondoljunk arra, hogy a kígyóméreg is természetes).
Erősen mérgező voltuk miatt a növényi oldószerek használata óvatosságot igényel. A természetes oldószereken, mint a terpentin, a balzsamterpentin, a citrusterpén, stb., a vizsgálatok alapján az EU és a magyar szabályozások szerint is minimum négy veszélyességi szimbólumot kell feltüntetni!"
Ez utóbbi a NATO kompatibilis megoldás. De nem kell menetes szar, jó a hosszú HTL csavar is, akkor csak az egyik végén kell kontrázni.
Ennek még egy tuningolt változata a csőkulcs oldalirányú furatán keresztül "csapszeggel" rögzített hosszú csavar, amivel egészen mélyre is be lehet nyúlni és nem esik le. (és megkíméled magad egy csomó qrvaanyázástól meg mély lyukakban matatástól)
A csőkulcs mindkét felén hatlapfejű, már csak egy hatlapfejű bit kell a csavarhúzóba, vagy krovaszárba. Vagy egy menetes szár, a végén rákontrázott anyával.
Köszi az infókat, csőkulcs lesz a barátom, már nézegetem, hogy honnan lehet beszerezni. Mondjuk kell hozza valami meghajtás, mert a szokásos "oldalról tekerjük" nem fog menni, legjobb lenne valami racsnis csavarhúzó megoldás, de majd utánanézek.
A csapot eredetileg nem én szereltem be, szóval nem tudom mit csináltak, de 7 év után megadta magát. Még mindig nem sikerült azonosítanom a problémát, de szerencsére gyártják meg, szóval rendeltem egyet, ez már úgyis kopott volt itt-ott, jött le róla a króm meg ilyesmik.
Hát én az első csapszerelésemnél kinyírtam a flexi csövet, adtam neki kulccsal, amit kellemes spricceléssel hálát meg. Az új cső 1800 lett volna, a komplett akciós csaptelep meg 2100 volt, benne két csővel. Mondjuk kellett is nemsokára. Ja, mindez még a 90-es években volt.
Vagy a mellékelt szerszám, vagy a műanyag IKEA-s kulcsok(ebből is van 2 méretem) vagy sima csőkulcs. Valamelyikkel eddig mindig meg tudtam oldani. Alapból nem vizes vagyok, beszereléskor én meg előre beszerelem a csapot és a lefolyót is, a mosogatót ezekkel az elemekkel építem be. A fene akar a mosogató alatt barkácsolni. A zuhanyfej tömítésénél szokott néha lefolyni, ez alattomos mert csak a szekrény mélyén jelenkezik a hiba. Illetve nagyritkán alkalmaznak egy bajonettes csatlakozást egy műanyag villás zégerrel rögzItve- én soha nem szavaztam neki bizalmat- könnyű szerelni és bevallom nem találkoztam még ezen a ponton meghibásodással.
Gondolom azt tudod, hogy a "betáp" oldalon csak kézzel szabad meghúzni ezeket a csatlakozásokat!
Vagy önálló csavarozható (6 db!), ami akár elég ha csak 6 db 4X4 (v. 6X6) cm-es saját anyagból van és azt csavarozod fel (1,8 cm-t emel a dobozon!), vagy szoklilábazat, de kell!
Vigyázz! a lábazatnak van mérete-magassága. Ez vesz el helyet a magasságból, vagy annyival magasabbnak kell lennie a doboznak, hogy meglegyenek a belső méretek!
Az alsó vízszintes (fenék) legyen 1 anyagból, felesleges macera osztani.
Igyekszem pár infót hozzátenni a kapott kérdésekhez:
- Hátlap kell - Akkor lesz :) Felszögelés jó technika vagy mi az igazi ?
- A középső X kötést hogyan csavarozod meg? Sehogy, belül tipli lenne csak, nem tökéletes az elképzelésem
- Ha nem tökéletesen sík a padló, akkor muszáj legen lába , Elég sík, mellette egy komód is körbe futó éleken ül - A tetőbe ha nem akarsz csavart, akkor a középső két oszlopon is csak a súlya meg a ragasztó tartja, akkor a szélén is tarthatná ugyanaz, Igen ez logikus - Tuti be tudod tenni a helyére egy darabban, Igen, egyik oldalt 20cm hely van, másik oldalt 3-4 cm, csak a magassága és a belső üregei kötött méretűek - A jobboldali alsó vízszintes lap miért nem egy darabból készül? , Elsőre így volt logikus, ezt talán könnyebb lamellózni, mint mező közepén (?)
- Az alját én is végigdobozolnám, A kihagyás az aljában a ritkán használt vendég szék tároló helye, de a javasolt merevítésen elgondolkodom hogyan legyen
Én 2 darabból csinálnám, ha a hely, méretek, dobozok stb. kiadja. Könnyebb csavarozni, mozgatni. Ez a cucc min 30 kg. Az alját én is végigdobozolnám, sokkal stabilabb lesz, vagy lagalább egy merevítő csíkot hátra, ha megoldható a hátlaptól (amit tennék).
Nem nyeklik az annyira, főleg hátlappal. Akár lamellózva akár tiplizve van. Az meg, hogy be fog-e férni oda ahova tervezték ebben a méretben, nem egyben vagy több darabban építés kérdése.
Interneten néztem ki. Ehhez az volt megadva , hogy teherbírás 25kg / 2800 Ft. 3x25 kg nagyon elégnek tűnt a 10-12kg-os könnyű ajtóknak, akár a 2 szárnynak is. Az állítható 11000Ft lett volna darabja, azt erős túlzásnak gondoltam.
Aztán kézbevéve elég gyengécske benyomást keltett. Kiderült, hogy a 25kg az egy párra értendő. Még így is elég, de biztos, ami biztos rendeltem a külső ajtókhoz még 2-2 darabot. Szóval ezt tudva lehet, hogy a nagyobbat vettem volna 7000-ért, annál meg már annyival nem drágább a 11e :), esetleg abból elég lett volna 2-2 is, szóval nem tudom , ma mit vennék.
Viszont technikailag egyáltalán nem nehéz pontosan beszerelni. Egy nagyon primitív sablont készítettem, azzal aztán lehetett felsőmaróval üzemszerűen szórni a fészkeket. A marásmélységet kell pontosan bejátszani.
Egyszóval azt hiszem, csak valami nagyobb, jóval nehezebb ajtóhoz látom indokoltnak az állítható fajtát. Nekem ide talán az egy mérettel nagyobb, nem állítható bölcsebb lett volna, de ez is nagyon stabilnak tűnik.
Első laminált forgácslapos projektemhez szeretnék rendelés előtt véleményezést kérni.
Ez lényegében egy irodai tároló lenne, a belső terek adott dobozokhoz készültek, a terv a tetejére is pakolni. Első felindulásból csavar és hengeres tipli rögzítésre gondoltam, ezért lett ilyen a felső lap, hogy a csavarok oldalról ne látszódjanak. Lammelózva végig futhatna, az esztétikusabb. Aztán elgondolkodtam lamellón ragasztva. Parkside lamellozom van, ez egy kicsit nehezített terep.
Úgy látszik, mindenki ajtót készít, én is. Öööö, izé, én éppen semmit! :-) Ezekkel a zsanérokkal már régebben szemeztem, de ezekből is van olyan ami állítható. Véletlenül vettél olyat ami nem állítható vagy direkt?
Először én is csináltatni akartam, még tavaly, de akkor a támogatott lakásfelújítási lázban egyetlen környékbeli asztalos sem adott még csak árajánlatot sem. Berágtam, és most szezon után (nyaraló) megcsináltam inkább én.
Én leszabtam egy kb. 20cm magas, 2mm-es alu lapot és alá-szilikonozással felcsavaroztam. A lemez alján egy kis csepegtetőt hajlítottam kifelé. Jól bevált, 20 évig védett. Azt hiszem, egy előtető is sokat segít.
4 részes herrmonika ajtó. Én is megnehezítettem a saját dolgom, meg a kőműves is. állításmentes rejtett zsanért vettem (0D?? :), nem lehetett lazáskodni. A kőműves pedig 2m-en 2cm-t döntött a falon :) nem is tudtam a fal síkjába tenni az ajtót.
Az nem megoldható sajnos, felül más lakik, és az ő lépcsőfordulója van :( A professzionális bejárati ajtón van valami vízvető-szerűség, azért kérdeztem.
Mikor gyermekemnél volt hasonló probléma, vettem egy csőkulcs készletet, 5000 alatti áron lehet kapni használhatót mindenféle mérettel. Jó lesz az még később is - és tényleg kellett már azóta is. Nekem akkor 11-es kellett, mint kiderült. Az egyik csőszerelő ügyfelemtől meg kaptam a tippet, hogy ezeket egymásba lehet tolni tetszőleges hosszúságban, bármi ilyesmit meg lehet oldani velük.
Sziasztok, csináltam fenyőből egy tároló-ajtót, kültérre, részben fedett részre, de mivel előtte nem volt ajtó itt, nem tudtam, mennyire veri az eső. Nos, eléggé, és azt szeretném kérdezni, hogy mit tegyek alulra, egy keményfa rátétet, vagy lemezt, mi a szabvány ilyenkor? Vagy semmit? Nekem egy 1-1.5cm vastag keményfa léc, kb 20 cm magasan lenne logikus, vagy helyes, de javasoljatok valamit :)
Megnézem majd, de kicsi esélyt adok neki, mert akkor is csinálta, amikor kihúztam a zuhanyt és belelógattam a mosogatóba. Hacsak nem változott a fizika, és a víz a gravitáció ellenében is folyik, akkor nem valószínú.
Látod, ez nem jutott eszembe, de mivel tekerjem le a krómozott cuccot ? Rongy + vízpumpafogó ? (másom nem nagyon van).
De ha már itt tartunk, ugyanennek a csapnak a két menetesszárára teljesen rágyógyult a (ránézésre) réz anya. Viszont nem bírtam sehogyse befogni, hogy le bírjam tekerni róla az anyát. Hogy szokás ezt megoldani ? Egy marék anya+ellenanya rá és azt fogom be satuba ? (persze ez csak most jutott eszembe, nem akkor amikor próbáltam :)
Mondjuk csak azt nem értem, hogy kofic hogy tudja ezt használni, mert az hétszentség, hogy erre nincs hely semmilyen általam látott konyhai mosogatónál.
Ha már itt tartunk, szerintetek ez menthető ?
A jelenség az volt, hogy a flexi zuhanycsővön folyt le a víz. Ugye "fent", a csap oldalán már semmi bekötése nincs ennek, szóval a víz forrása két dolog lehet: Vagy maga a flexi cső repedt el, vagy a csap testben szivárgott és folyt vissza a víz. A szétszerelésnél ott elakadtam, hogy a bazinagy anyát semmivel nem bírtam lecsavarni, nem fér oda semmi.
(a hideg-meleg betáp oldalt ellenőriztem, azok rendesen meg voltak húzva és nem eresztettek. A zuhany kivezetése (az egyetlen flexi cső az első képen) is frankón zárt, eleve roppantva van a csaptelep testre, a másik oldalon a zuhany csőhöz való csatlakozás is rendben volt)
Az Ikeás/Obis szemétben az a jó, hogy amikor 5-6 év múlva inkontinens lesz, dobhatod ki kompletten, mert már azt sem tudják, melyik kínai beszállítótól kukázták össze. A Grohe esetében meg csak veszel egy kerámiabetétet (amiből egyébként valamelyik szaki polcán még akkor is lesz elfekvő készlet, ha már évek óta nem gyártják).
Egyrészt köszi, de sajna ez nem lesz jó. Az elromlot csaptelep Blanco volt, valószínűleg egy ugyanilyet fogok venni helyette, ahhoz 9-es kulcs kellett. Amire cseréltem az meg valami OBI-s cucc szinte ingyen, annak meg 10-es kulcs kell :)
A kofic altal linkelt cucc lehet hogy jó, csak nem értem hogy működik, mert szerintem még akkora helyre sem fér be, mint egy mezei villáskulcs a bazinagy szorító miatt.
Szerencsére nem túl gyakran kell ilyet csinálnom :)
Ha a piros oldala van az anya felől, akkor hogy fogom rátolni a kilógó vízcsövektől ?
Egyébként racsnizik ez a cucc ?
Mekkora anyát képes tekerni ? (vagy azért van rajta az az excenter rögzítő, hogy több méretet is tudjon ?) Csak ma, találkoztam 9-es, 10-es anyával, csaptelepeknél.
Szóval úgy indult a nap, hogy a mosogatógép dobott egy error code-ot, nekiálltam kipucolni a szennyvíz oldalt. 2-3 óra és jópár youtube videó után sem működött, viszont észrevettem, hogy a mosogató csap valahol ereszt (nem jöttem rá, hogy hol, blanco csaptelep, a tömítések a bútorlap oldalon jól voltak, viszont ez simán folyt vissza a zuhanyrózsa csövön), ergó nem elég, hogy nincs mosogatógépünk, de még kézzel sem lehet mosogatni. OBI, valami olcsó csaptelep, csere, kézzel mosogatás. Ráment nagyjából a délutánom erre a "bulira".
Inkább az van, hogy egy vékony tárcsával belemartak az anyagba bedugták a pánt lapját, beállították és átütöttek rajta 3szöget, majd kittelték és festették :)
De mindegy is, a lényeg ott van hogy úgy gondolod az neked nagyobb minua lenne mint a zárfészek megnagyobbítása ha szükséges. Ez van, mindenki maga ismeri a szerszámozottságát.
Valószínűleg furnérlemez fedi a diópánt fülét. Mivel a fül külső síkja nincs egysikíban az ajtó külső síkjával. Ha a pántot új helyre teszem (2,5cm-rel beljebb, amennyivel kisebbre akarom venni az ajtószárnyat és a tokot), akkor egyrészt a fülenként új fészket kell marnom. Illetve ha sarkos, akkor még külön vésegetnem is kell. Aztán a fül fölötti felületet kipótolni, hogy az ajtó külső síkjával fusson. És továbbra is lutri lenne, hogy az ajtószárnyban a pánt a megfelelő magasságban lenne-e végül. Még akkor is, ha a tokba betéve állítom össze az egész miskulanciát.
Én pontosan ezt csináltam. A zsanér oldalból vágtam le és kicseréltem diópántra. A szívás a régi pánt kiszedése volt. (bár leflexelés után bent is hagyhattam volna)
Nem akarok rá már költeni (elég volt költségnek a folyékony fa, fatapasz, alapozó, festék) Így ezt a meglévő diópántot használnám. Kilincsből is jó lenne a meglévőt felhasználni.
Vagy hagyom a francba, és nem lesz ajtó azon a szobán (eddig is így volt).
Ha a felsőmarón nem tudom olyan mélyre állítani a marót, kb 25mm-t, akkor valószínűleg úgysem foglalkozom vele. Bár kézi körfűrésszel be tudok vágni olyan mélyre.
Eddig oké. Csak amiatt, hogy szimmetrikus legyen nem akarja bolygatni. Na de ha már így is-úgy is aszimmetrikus lesz akkor azért, hogy ne kelljen zárfészket vésnie, nem akar inkább a zsanér felőli oldalból vágni? Én ezt kérdeztem.
Ezt most nem értem. Ha a zár felőli oldalon vágod akkor is aszimmetrikus lesz ha meg a pánt felőli oldalon akkor is pont ugyanúgy csak a másik irányba.
És ha lecseréled diópántra? Azt könnyebb felrakni, mint a hagyományos pántot. Ha meg 3D-s diópántot veszel, akkor a beállítás is sokkal könnyebb. Azt az ajtót sokáig fogod nézegetni.
Úgy értettem én is a belméret, a két szomszédos felülettel.
Az a baj az egyoldali csökkentéssel, hogy üvegezett az ajtó. Vagyis az üveg egyik oldalán az eredeti szélességű lesz a fa (kb 10cm), a másik oldalán a szabás miatt 7,5 cm. Biztos hülyén nézne így ki, de nem szívesen bolygatnám meg a zsanéros oldalát az ajtószárnynak, hogy szimmetrikus legyen :( Zsanérok helyét a szárnyon szerintem nem tudnám úgy beállítani, hogy stabil is legyen és jó helyen is legyen.
Egy beltéri ajtóban, ha jól mértem, 85mm mély üreg van a kilincsszerkezetnek. Át kéne alakítanom az ajtót keskenyebbre a felhasználási helyére, a tokból 25mm-t kéne levágnom kb., és így az ajtószárnyból is 25mm-t. Felsőmaróval gondoltam ezt a szabást kialakítani. Viszont akkor a fészek 85mm helyett csak 60mm lesz. És azt kibővíteni nem tudnám a felsőmaróval, meg nagyjából semmi szerszámmal, amim van. Van olyan kilincs szerkezet, aminek elég kevesebb hely is? Nem baj, ha nem lesz kulccsal zárható, persze nem árt.
Megtehetném, hogy a zsanér oldalon szab az ajtólapot. De akkor a zsanérok miatt eléggé bonyolult lenne a feladat. Leszerelés, majd kialakítás, visszaszerelés máshová. Szóval ezt az oldalt nem szívesen választanám.
Ez a Tessauer anya olyan mint a Flex, vagy a Rotring. A Tessauer egy gyártó vagy márkanév. Pont tegnap kértem a csavarboltban ilyen "Tessauer anyát", mire mondta az eladó hogy Tessauer nincs, de van más gyártó általi, ami a harmadába kerül. Fakötésű anya volt a dobzára írva.
Én nagyon szeretem a cseresznyefából készült dolgokat (többek között a fiam ágyát is abból csináltam), ez is nagyon szép lett! Frankón megcsináltad! 👏🏻
Segítségre lenne szükségem. Van egy komódunk, amit a lelkes lengyel munkások valami ehhez hasonló https://www.foresteu.com/fiokrendszerek/golyos-fiokcsuszo/10006610103-golyos-fiokcsuszo-04258-17mm-300-mm-teherb-12-kg-acel fióksínnel építettek be. Na már most ennek a teherbírása 12 kg, amit nagyjából a fiók önsúlya jelentősen lecsökkent (~65*40*18-as fiókméret, körbe bútorlap alja HDF+1 merevítés középen)... Ezt megtetéztük azzal, hogy még ruhát is tettünk bele, így ~ 1 év alatt a vasalatok kezdik megadni magukat. Gondoltam sima pipa, régi le, valami új fel... De a fiók és a korpusz(?) között 10mm hely van, az összes teljes kihúzású normális vasalat meg 13mm-t kér.
A lehetséges megoldások amik eszembe jutottak: - Olyan teherbíró vasalat, aminek elég a 10mm köz. Ezt viszont nem találtam, ha tud valaki ilyesmit, akkor ne tartsa magába.
- 4 db fiók szétszedés, 3-3 mm-t lecsapása, majd vissza (bónusz feladat, hogy frontja beragasztott tiplis).
- Részleges bemarás a fiókba, vagy a korpuszba 3mm-t és a nagyobb vasalat elhelyezése. (Ez talán azért is elvetendő, mert a bútorlapok közepe már nem feltétlen tudja azt a szilárdságot, amit a szélek.)
Fentről lefelé fokozódik a munkaidő, de jelenlegi tudásommal, talán a 2. tűnik az optimálisnak munkaidő szempontjából, de szívesen meghallgatok más javaslatokat is.
Persze, fagél + fatipli kombóval be van dugózva. De a szú károkozása is úgy történik hogy a lárvái (vagy mik) a kéregben befele fúrnak és elrágják a fa függőleges szállító csöveit. Majd ha kikel felrepül és a rügyeket szívja kifejlett állapotban, évente pedig 2x rajzik. Ebből gondolva ha 7mm lyukakat ütök közbe a törzsök 2 évente én is átvágok szállító csöveket, csak a szú sokszor 1mm átmérőben én meg évete 3-4x 7mm átmérőben. És nem tudom, hogy ezt a fa tudja-e regenerálni, áthidalni vagy ilyesmi.
A vadgesztenyeinjektalas.hu -t javaslom. Én velük voltam/vagyok kapcsolatban. Rajtuk kívül 4 másik céggel beszéltem, de amint kiejettem a luc szót káromkodva elzavartak, kivéve ők.
Két projekt volt a nyáron. Mindkettő lakókocsi befödése. Az elsőt egy erdőben villany nélkül láncfűrésszel. Akkus gépekkel. Gömbölyű fából traktor meghajtással kifürészelt gerendákból.
Egy-egy darabnál a kertben még megértem, hogy megérheti valakinek érzelmi vagy esztétikai okokból. De egy fenyőültetvényen ahol kitermelésre nevelik.... Ha csak 3x kell kezelni ami max 6 év szóval nem nevezhető hosszú időkitolásnak már veszteséges a matek.
Jelenleg ennyi érhető el. Ahogy olvasom sokan dolgoznak a megoldáson, de nyilvános eredmény még nem sok van. Ez egyébként anyagár, munkadíj nélkül. No persze nem tudom hosszú távon mennyire jó egy fának 2 évente 3db 7mm átmérőjű furatot fúrni a törzsébe. Kb. 20cm törzsátmérőnként (1m magasságban mért) kell egy furat.
Köszönöm, azt hiszem, megteszem ezt a lépést, tavaly költöztünk és van itt egy szép nagy ezüstfenyő, amit sajnálnék és nincs is már 40 évem kivárni, míg megnövekszik egy ekkora a helyére.
1-2 éves védelemről lehet olvasni. Ha már elkezdett barnulni vagy hullani a levele, akkor 15% az esély a megmentésre, szóval a megelőzés lenne a biztosabb.