Keresés

Részletes keresés

archivalo Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5873
Sziasztok!
Ha szabad, akkor néhány tapasztalatomat, no meg némi infót is szeretnék megosztani veletek... TIPLIügyek:
A fali tiplizés alapvető problémája - ha nem én, azaz ti, vagy mi szereljük - hogy nem tudni, milyen mélyen és milyen szögben fúrta meg a tisztelt felhasználó. Ugyanis, ha a furat kifelé lejt, akkor a szöghibából adódóan, a legjobb tiplit is ki lehet húzni (a függőleges erőkomponens hatására) a falból, s mi több, az egész vakolatot is le tudja robbantani kráteresen. A tiplik minimális (tapasztalati szvsz) hossza akkora, hogy átérjen egyrészt a vakolaton, másrészt pedig a téglában legalább a "recés", felnyiló részével kapaszkodjon. Ekkor egy olyan, megfelelő átmérőjű csavar, lett légyen az önmetsző, avagy hagyományos, kúpos szárú "facsavar" ami a tipli "lukába" belemegy, de nagyon nem lötyög, tökéletesen megfogja. A tiplikiszakadások túlnyomó része abból származik, hogy 1. csak a vakolatban van, 2. kicsi a csavar a tiplihez, 3. túl nagy a falban lévő furat a tiplihez. Ezek közül bármelyiket el tudja követni a tisztelt vásárló és hiba esetén szemrehányások keretében, a kisiparosnak felhánytorgatni. Ha a kiszakadás nem a falból, hanem a szekrény hátuljából történt - az egy másik mese, ott sajnos a fórumozó kolléga felelőssége elég erősen nem megkerülhető...
Ezzel gyütt van egy nekem nagyon bevált tiplim, nevezetesen a gipszkarton tipli: ennek van egy szoknyája, vagy szárnya, ami a csavar behajtása során egyre jobban kinyílik és a tipli befeszül. A tipli nem a szokásos felnyíló típus, hanem két, egymáshoz közleítő részből áll - ezeket köti össze a szoknya (bocs, jopbban nem tudom leírni...) A tipli 10es furatba megy bele, és azt hiszem, 4,5 mmes csavar pont illeszkedik hozzá. Eddig még sehonnan (még a plafonból se!) szakadt ki, emberi terhelés mellett. 6 folyóméter, megrakott könyvespolcot 6 db ilyen tipli tart a a falon...
CSAVARKÖTÉS NYÍRÁSA
Az az állítás, ami arról szólt, hogy csavarkötést TILOS nyírásra igénybe venni, teljesen helyes és követendő eljárás - acélszerkezetek esetén. Ennek számos magyarázáta és oka van, mást nem mondjak, hogy a menetprofil kapcsán olyan éles bemetszések keletkeznek az anyagon, aminek a feszültésggyűjtő hatása révén, a névleges terhelés 3szorosa, négyszerese is felléphet. Ezért kell mindenféle nyírócsapokat, nyíróhüvelyeket, vagy pedig illesztett szárú csavarokat használni, ahol is normál hengerek veszik át a nyírást.
Faszerkezetek esetén, az eltérő anyagtulajdonságok miatt az előbbi elv betartása nem annyira "létkérdés", hiszen a közrefogott faanyagok, nagyságrendekkel alulmúlják a csavarok szilárdásági jellemzőit. Ezzel együtt nem célszerű a nyírt menet... Facsavarok esetén azonban a famenet "sokkal nyitottabb", azaz a menetek tövénél nem akkora a geometriai alaktorzulás halmozódása, mint a metrikus csavarokénál - ebből következően, a feszültségkoncentráció hatása is kisebb: 1.5 -2 szorzóval lehet számolni. Ebben az esetben is azonban a gyengítetlen magméret a mértékadó méret és nem a menet külső átmérője.
Facsavarok anyaga:
Elhangzott, hogy az önmetsző csavarok sokkal keményebbek és könnyebben törnek. Ez a két állítás szervesen összefügg: a keménységre azért van szükség, hogy a kereszthornyos csavarhúzó ne egye ki a meghúzás fészkét, a keménységből, pedig következik a ridegség (sajnos...) Ettől azonban a csavar szilárdsági jellemzői nagyon jók! A ridegség ugyanis nem statikus, hanem dinamikus jellemző, azaz nem a lassan változó - növekvő terhelés elviselhetőségét csökkenti, hanem a hirtelen (dinamikusan) fellépő terhelését. Tehát egy szekrényt ráakasztani símán lehet, viszont egy kalapácsütésre eltörhet. Végül, bártan lehet úgy számítani, hogy acélcsavarok esetén, nagy-nagy biztonsággal, egy-egy csavar, egy-egy négyzetmilliméternyi keresztmetszete minimum 4 kg tömegnek megfelelő súlyt képes viselni. A keresztmetszetnek, a csavar "hengeres", azaz magra gyengített, ténylegesen nyírt szárát kell tekinteni.
A palástnyomás és szegecs nyírás kérdéskörére is visszatérek, egy kicsit oszlatni a félreértéseket...
burning_red Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5872

Köszönöm,megnézem!

Egyébként nagyon azon gondolkozom,hogy kézigyaluval csinálom meg.Van ilyen vastag gyalum,megcsináltatom hozzá a kést,teszek a gyalu alá egy 18 mm-es toldalékot.Ledurvázom a felesleg nagyját gépi gyaluval,utána szépen kézzel végigtolom.Mert csak egyszer kell,hogy visszaüssön az a fránya deszka.....

Előzmény: rferi (5871)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5871

Hát hogy ilyet konkrétan csinálnak-e nem tom, de az Iparművészeti Múzeum mögött, a kis utcában, a pincében egy nagyon jó szerszámkészítő lakik.

Nála meg lehet érdeklődni.

Hőgyes Endre utca.

Illetve meg lehet kérdezni a sokat emlegetett Boronkaynál is.Egressy út.

 

De nagy óvatossággal csináld majd a marást, vagy több lépcsőben, vagy nagyon kis előtolással! Veszélyes játék ez!

Előzmény: burning_red (5870)
burning_red Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5870

Szia!

 

Köszi a gyors választ!

Kerítésléc:-))

Vastagolóra én is gondoltam,de ahogy méregettem,nem férne bele a nyílásba a profilos kés.Hm,lehet,hogy akkor a gép burkolatát kissé megbontom....illetve a nyílást megnagyobbítom.

Tudtok esetleg egy helyet Pesten vagy környékén,ahol lehetne ilyen profilos kést csináltatni?Megkérdek pár lakatost is.

 

burning_red

Előzmény: rferi (5867)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5869

Amerikai katalógusokban láttam erre kész megoldásokat, volt olyan is a nagyobb termelékenység érdekében, hogy a széles vastagolóba három garnitúra kést fogtak be, és úgy ment a móka.

Természetesen komoly mélységig nem lehet vele dolgozni, vagy csak nagy teljesítményű gépen, és lassú előtolással, nehogy baleset legyen a vége.

De most ha megfeszülök se találom, hol láttam ilyet.

És a nevére sem emlékszem, hogy rákeressek :(((

Pedig elég beszédes képek voltak....

Előzmény: PETYUS (5868)
PETYUS Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5868
Jééé, ilyen is van? Spéci profilkésekkel is lehet gyalulni?
Előzmény: rferi (5867)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5867

Illetve még az jutott az eszembe - de ez csak vastagoló gyaluval oldható meg-, hogy a vastagolóba való késkészletet csinálsz/tatsz a megfelelő profillal, és azon tolod át az anyagot, persze az oldalirányú elmozdulások ellen megfelelően védekezve görgőtámaszokkal, vagy csúszótámaszokkal.

Ha ez egyszer be van állítva, ez a legbiztonságosabb és legtermelékenyebb

Előzmény: burning_red (5862)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5866
Egyébként mi ez? faházburkolat? :)
Előzmény: rferi (5865)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5865

A 18 mm olyan vékony, és a 70mm olyan nagy fágási felület, nagy erőkkel, hogy a kezed könnyen bánhatja!

 

Hát ha nincs spéci géped, akkor ez biztonságosan sztem úgy oldható meg, hogy egyet marsz domborúra, majd levágod a megfelelő 18 mm-es vastagságot.

Megint marsz a maradékon, és megint vágod.

Tehát egy 70mm vastagra vágott széles anyagból indulsz ki és nem deszkából.

A másik megoldás, ami most az eszembe jutott, hogy a deszkákat a 70mm-es felületükkel két ujságpapír közéragasztásával felnyalod egy tartóra, a maráshoz.

Az ujságpapír azt eredményezi, hogy viszonylag könnyen le lehet szedni a tartóról a deszkát.A faesztergálásnál szokták ezt használni.

A harmadik megoldás, hogy nem ragasztod, hanem nagyon odafigyelve a csavarok hosszára hátulról felcsavarozod a deszkát a tartóra.

A tartót meg csinálhatod mondjuk MDF-ből.

Előzmény: burning_red (5862)
rferi Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5864

Tizes tiplihez használj nyolcas állványcsavart, vagy a hatos állványcsavarhoz használj nyolcas tiplit!!

A tizes tiplibe vékony a hatos csavar!!

Az én gyakorlati tapasztalatom az öt eset, otthon.

Mindegyiknél két darab, 30x30-as zártszelvényből készült egy egy L tartó, az L szárai 50 centisek

Ezeket felerősítettem nyolcas tiplivel, hatos állványcsavarral lukacsos ikersejt téglafalba.Minden L-t két csavar tart.

És két ilyen tartókonzolon darabonként van fél köbméter faanyag, fenyő és tölgy vegyesen, illetve egyen van negyed köbméter bútorlap.

Évek óta, és kiválóan tart.

Előzmény: tom-slayer (5859)
burning_red Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5863

Kifelejtettem,hogy a 70 mm-es hosszú oldalt kellene domborúra csinálnom.

Előzmény: burning_red (5862)
burning_red Creative Commons License 2006.05.23 0 0 5862

Sziasztok!

 

Olyan kérdésem lenne felétek,hogy hogyan tudnám kialakítani nagyobb mennyiségben(kb 100 fm)  1000x70x18-as luc deszkák felületét úgy,hogy az egyik oldaluk asszimetrikusan domború legyen?

Arra gondoltam,csináltatnék acélból gyalukéseket,és akkor egy elektromotorba befogatni,úgy átgyalulni rajta a deszkákat.Szerinteket?

 

burning_red

Erzsébeti Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5861

1000x900x350

 

Ez 100%, hogy két 8mm-es minőségi műanyagtipli, és 5,5-ös csavar megfogja.

 

Persze a faltól sok függ.. Ez sima téglafalra, és ott is téglába fúrva igaz.

 

 

De az álványcsavar sokkal biztonságosabb megoldás mint a forgácslapcsavar! DE sok helyre tökéletes a forgcsavarral is.

 

 

Erzsébeti

Előzmény: tom-slayer (5859)
tom-slayer Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5860
bocs ..forgacslapcsavarrral
tom-slayer Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5859
Orommel latom ,hogy sokmindenkit sikerult megmozgatnom a csavartemaval.
Koszonom a sok infot. A gyakorlati tapaszatlatokat azert meg hianyolom.

Rogton lenne is egy masik kerdesem..Szerintetek mekkora az a max. szekrenymeret (30-as melyseggel)amit meg buntetlenul fel lehet rakni 2 10-es tiplivel es 6-os butorlapcsvarral?


gptr Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5858
Ez sem jobb, sőt rosszabb, mert most engem cikiznek... :)
Előzmény: GPF (5851)
gptr Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5857

Köszi!

A forgácslapcsavart kereszteltem el szerelőcsavarnak, meg bútorlapcsavarnak, hallottam már mindkét megnevezést másoktól. Ez okozta a káoszt.

Mellesleg ha tiplizek, én csak hagyományos műanyag tiplit szoktam használni, abba pedig nem jó csak a facsavar, a pozdorja csavar sem feszíti szét megbízhatóan a tiplit. Nekem legalábbis még soha nem vált be.

Előzmény: Erzsébeti (5848)
rferi Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5856
darabra megvan, az a lényeg! :)))
Előzmény: Erzsébeti (5855)
Erzsébeti Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5855
Az Index baromsága miatt kicsit összecsúszott:(
GPF Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5854
Na!!!
Előzmény: rferi (5852)
GPF Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5853

Abban igazad van, hogy a gipszkarton csavar nem jó tiplibe, de a facsavar és a pozdorjacsavar jó. Mint pl itt is olvasható:

 

http://www.fischerhungary.hu/altalanos/sx.htm

Előzmény: gptr (5845)
rferi Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5852
Hagyd már, lassan ott tartok, hogy ha kérdez, azt sem hiszem el.
Előzmény: GPF (5851)
GPF Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5851

Most ez miért jobb, mint a léc-deszka-gerenda?

 

De szerintem nem is így van.

Pozdorjacsavarból is van nem tövig menetes, a gipszkarton csavar kúpos, némelyik Fisher tiplihez gyárilag pozdorjacsavart adnak.

Előzmény: gptr (5845)
rferi Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5850

OFF

Itt egy tiplis felerősítés keresztmetszeti ábrája:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A csavar a lukban levő ferde vonal, a piros téglalap a felerősített fémlemez, ezzel modelleztem a szekrényt.Erre hat a szekrény súlya.

A csavarra ható erő kábé a piros nyilnak felel meg, ami felbontható a két másik erőre, a zöld a húzás, a kék a nyírás.

Minék kevésbé mély a szekrény, illetve minél nehezebb, annál meredekebben lóg lefelé ez a piros nyil, annál kisebb a húzás a csavaron.

 

A többi csak szócséplés.

Előzmény: gptr (5836)
gptr Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5849
Megfogtál. egy null oda.
Előzmény: JarJarBinks (5847)
Erzsébeti Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5848

Na akkor kezdjük:))

 

 

 

Facsavar

 

Facsavar

 

 

 

 

 

 

 

 

Forgácslapcsavar (reisercsavar; gyorscsavar)

 

 

Forglapcsavar

 

 

 

 

 

 

 

 

Konfirmátorcsavar

 

 

 

Konfirmátorcsavar

 

 

 

 

 

 

 

 

Állványcsavar

 

 

 

Állványcsavar

 

 

 

 

 

 

 

Bútorösszehúzó csavar

 

Bútorösszehúzó csavar

 

 

 

 

 

 

 

Forgácslapcsavar 2

 

 

Forgácslapcsavar 2

 

 

 

 

 

 

 

Tőcsavar

 

 

Tőcsavar

 

 

 

 

Gipszkartoncsavar

 

 

Gipszkartoncsavar

 

 

 

 

 

Kapupántcsavar

 

 

Kapupántcsavar
JarJarBinks Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5847

OFF: Szegecsekkel kapcsolatban:

 

Csak a rend kedvéért:

"A szögecselt kapcsolatokat mindig úgy kell kialakítani, hogy azok ún. nyírt kapcsolatok legyenek, azaz, a szögecsekre ható erők iránya a szögecsorsók tengelyére merőlegesek legyenek. A szögecsorsókat jelentős tengelyirányú húzóerőknek kitenni nem szabad, mert a "pattintásra igénybe vett" szögecsfejek teherbíró képessége általában kicsi"

Továbbá: nem szó szerint: ... a szegecsek zsugorodása miatti szorításból ébredő surlódás "meglehetősen bizonytalan, s ezért a számítások szempontjából figyelmen kívül hagyható"

 

(Halász-Platthy: Acélszerkezetek 8.3.1. fejezet)

 

JJB

Előzmény: gptr (5840)
gptr Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5846

OFF:

Tanultam.

A Szabadság híd meleg szegecseléssel készült, ahol a szegecseket nem csak azért melegítik (izzásig), hogy könnyebb legyen megfejelni, hanem, hogy lehülve kellően összehúzza a rögzítendő elemeket.

Előzmény: PETYUS (5844)
gptr Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5845

Lehet, hogy nem teljesen szakszerűen használom a megnevezéseket, de megpróbálom tisztázni, majd valaki kiigazít:

- A facsavar függetlenül a fej kialakításától, teljes hosszában kúpos, menete éles, de nem annyira, mint a gipszkatroncsavar. Soha nem tövig menetes, és előfúrt furatban használjuk. Szakszerően kétféle fóróval is elő kellene fúrni, egyik a menetes rész számára, másik ,egy vastagabb, a kúpos, nem menetes rész számára. Erre a célra régebben lehetett kapci speciális fúrókat. Az ilyen csavar kell a műanyag tiplikbe is, mert ezt be lehet hajtani, a kúpos kialakítás viszont szétfeszíti a tiplit, ami elfordulás mentesen megszorul. (amit tiplivel együtt árulnak, az egy közönséges, de megfelelő méretű facsavar)

- A "bútorcsvar" (nem biztos, hogy helyesen használom a nevet), hallottam már pozdorja csavarnak is mondani, hengeres, leszámítva az első 2-3 mm-t, ami csak az indítást segíti. A facsavarhoz képest lényegesen élesebb, a magja sokkal vékonyabb és általában nem kell előfúrni, közvetlenül behajtható (önmetsző, mint a lemezcsavarok), és mindig tövig menetesek. A "gipszkarton csavar"-t én lényegileg ugyanilyennek látom (ezek feketített csavarok), de talán élesebb (már többször megvágta az ujjam használat közben). Ez nem jó hagyományos műanyag tiplibe, mert nem feszít, hanem belevágja magát a műanyagba, és nem tart. Nagyon könnyen kiszakad, ezetleg eltörik.

Persze vannak számos egyéb speciális csavarok is (még spiáterből is láttam) a bútorok szereléséhez, de azok egyediek.

 

Mégegy fontos kölömbség: a facsavarok normál szerkezeti acél keménységűek, míg a "szerelőcsavarok", vagy pozdorja csavarok nagyságrenddel keményebbek, acélosabbak (ezér könnyebb eltörni, elcsavarni behajtáskor).

 

Előzmény: mlipee (5843)
PETYUS Creative Commons License 2006.05.22 0 0 5844
> ha a Lánchíd egyik szegecse nyírásra van terhelve, ...

A Lánchíd nem jó példa, a Szabadság hídban sokkal több szegecs van.
Nem az egyik van nyírásra terhelve, hanem az összes. Nagyjából azt is ki lehet számolni, hogy mennyire. A híd tervezésekor ki is kellett számolni. És nem jelenti azt hogy meglazult.
Ha pedig egy hídban egy szegecs elnyíródik, akkor a többi is a környéken, és az elnyíródott szegecs utólagos cseréjére nincs mód, de akkor már szükség sincs rá.

> Nyíróterhelésre a csapok, reteszek, stb... valók, a csavar nem.

Ezt hol hallottad?
Előzmény: gptr (5840)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!