Egy egyengető gyalunak mennyi a vágási sebessége m/s, nagyjából?
Van egy ~250mm széles, ~100mm átmérőjű gyalutengelyem, egy 2,2kW háromfázisú motorom 960f/min, ehhez kéne valami áttételt számolnom, főként fenyőfa gyalulásra kellene, 140-150mm szélességben max.
A motoron 160, a gyalun 100mm-es tárcsa van, abból ~1500-as fordulat, és 7,75m/s késsebesség adódik, de azt kevésnek gondolom, gugli meg nem segít.
bringát le kell takarni, meg kell venni kompresszort, akkor le tudod fújni indulás előtt. a youtube huszárok akiknek szép tiszta a műhelye, mind légtisztítót használnak.
a műanyag nyelem a tajimához uszkve 10éves, semmi baja. inkább vegyél tartalék lapot. olyan a foga mint az üveg, ha szeget, kapcsot, bármi fémet fogsz vele, azonnal letörik.
Hát az valóban nem, de ne járj úgy, mint én. Kézi fűrész nem porol, hát avval vágok asztalon. Erre nem töröltem le és beindítottam az excentert, no itt meg is szivattam magam, repült mindenfelé a por :D
Az alábbi szerszámok vásárlását tervezem, részben az itt olvasottak alapján.
Van még pár kérdés , köszönöm előre is a válaszaitokat.
Tajima húzófűrész : hajlított nyéllel - van jelentős különbség a műanyag és az aluminist nyél között? fogás, tartósság, stb? Ehhez még tervezek egy GNB230 lapot és egy GNB 300-at
Tajima Magnum
véső készlet :
Ajánlott/bevált márka?
Mik a leggyakrabban használt méretek?
Érdemes készletet venni, azt látom úgy olcsóbb.
gyalu : Stanley az ajánlott márka, viszont hihetetlen a termékskála ... mi kellhet nekem? mi az a méret és kialakítás ami jól bevált? SB3 ?
Szóval be akarok vásárolni és olyan szerszámokat szeretnék, ami tartós és jó ... és nem kell cserélni sokkal jobbra egy félév múlva
Amíg nem kapcsolsz asztali körfűrészt még talán. Ha kapcsolsz majd kizártnak tartom :D Ill. ha alul-felül szívod jó helyen talán, de teljkesen pormentes nem hiszem, hogy lesz
Természetesen a keresztvágásokra a kézi fűrész, hosszantira asztali :D (Keresztre is lehet asztali, de csak rövid léceknél, hosszúnál körülményes, nem lehetetlen, de ahhoz olyan asztalt kell csinálni.)
Lehet kézi körfűrésszel is hosszanti, de sosem lesz olyan max ha csinálsz neki vezetőt (hosszú léc vezetőt):
. Kézi körfűrész beépítése is kérdéses, mert sok függ a talp merevségétől. Apámnak be van építve, de úgy hullámzik vágás közben, mint viharban a Duna..
Az egyes márkák közt nem biztos, hogy jól látom a különbséget. Az Einhell nem az alja nagyon? A Makita a másik véglet? A Metabo hol van ezen a skálán? És a Skil? Bosch? Nyilván típusfüggő is, de mi az, amit egyáltalán nem érdemes, mi az, amit csukott szemmel is?
A csiszolás a kisebb prioritás nekem, pont azért, mert ahogy mondod, tudom kézzel is. A marón ezért gondolkodtam.
Vennék én használtan is szívesen, csak a kezdő létem miatt picit tartok, hogy átvágnának :) Ill. még nem találtam olyat, ami szimpatikus.
Ugyanígy gondolom egy Makitát könnyebben adok el használtan, ha kinövöm, mint egy Einhellt. Vagy rosszul gondolom?
A Stanleyt néztem, köszi! Egyelőre a japánt gondoltam megvenni, a Stanley a következő körben jön, ha dűlőre jutok, hogy végül is mit is lenne érdemes :)).
Köszi! Nem biztos, hogy jól értelek. A csapolásnál és a keresztbe vágásnál kézifűrésszel tervezem dolgozni, első sorban. Ezeket el tudom képzelni (azt hiszem), hogy hogyan fogom megcsinálni.
Ami gondom, az a hosszanti iránti vágás: ha nem egyenes a fa valamelyik íve, akkor azt kijavítani. Konkrétan ha mondjuk van egy 100x12x12cm-es gerendám, aminek az ívei mennek jobbra-balra, akkor az elején úgy értettem, hogy ehhez ajánlod a körfűrészt vezetővel. Most viszont, ha jól értem azt mondod, hogy ezt is jobb kézivel? Kézihez is létezik vezető? (Bocs, ha hülye a kérdés :) ) Mármint kicsit összekavarodtam, ha van egy kézi húzófűrészem mondjuk, meg egy kézi körfűrészem vezetővel, akkor melyik feladatra ajánlanád az utóbbit? Vagy ilyen nagy gerendánál ne várjam el a szép ívet, csak kisebb léceknél?
Bocs, ha értetlen vagyok, tényleg nem értelek teljesen :(.
pengét vagy bármilyen kiegészítőt nem találsz rá csak gyárit :(
Nagyon kényelmes cserélni, egy kar elhúz és máris mehet a csere, semmi szerszám nem kell cseréhez, de azt is tudni kell, hogy megszűnt típus dremelnél.
Meg kéne tudni melyik más márkának a kései jók bele, már amelyik amúgy is nyitott, extol nem jó bele, az tuti :D
Nézegettem elég sokat, de oda jutottam, hogy még mindig gyorsabb csak a lécet lefogni, mellé fogni egy vezetőt és gyorsan átvágni kézivel.
Egy max 5cm-s lécnél nem látom értelmét küzdeni géppel, amikor pár tolás után kézivel is szét van vágva, kézifűrész meg rögtön az orrom előtt pihen, gépet le kell emelni, 220-ba tolni, elővenni a vezetőt amit meg is kell csinálni pontosra...
Szóval én egyszerűbbnek látom. Vagy saccra levág kézivel és halál pontosra végét levágom asztalin. Evvel ugyan vesztek 3-5mm fát, de garantáltan pontos lesz és ez a pár mm nem igen számít.
Ettől függetlenül ilyesmit fogok csinálni csak nyitható típusban, hogy kezelhetőbb legyen:
Már csak a csapolások miatt is, ha hosszú léc asztalin nem tudom lefogni, így meg megy.
Esetleg két részesre, egyol oldalt körfűrész, ,másik oldalt maró :D Ha már anyagot használok fel legyen mindenre jó :D
Volt már olyan 2 méteres lécvágásom, hogy feléig toltam, nem húztam ki, hanem leállítottam a gépet, felemeltem a lécet és ahol elvágtam összeért a két rész, nem tudtam szétfeszíteni :D Leállítva azért lett, mert görcs volt benne, nem akartam kísérletezni, hogy no kilövöd vagy nem lövöd... :D Persze nem elején nézi meg az ember, hogy lesz-e gond vagy sem :D
Ha egy részletben tolja, akkor mindenképp lassan, de én se erőltetném a dolgot, bár volt, hogy 5cm-s lécet vágtam ketté és nem volt gond, de lassan, nem igazán szerette a gépezet.
Az a 68mm két részletben értendő - én legalábbis úgy csinálnám. Egy 68mm 'mély' vágást egyetlen fogással áttolni rendkívül balesetveszélyes, bármi apró befeszülés a forgó lappal való birkózást eredményezhet, az pedig kíméletlenül durva meccs :(
Tegnap láttam filmeket hol a kézi körfűrészt tuningolták. A leg egyszerűbb megoldás egy vezető léc (mint a fejes vonalzó) felfogatása és az mellett már egyenes a vágás. Másik megoldás: Egy U cstorna belmagassága a fűrészedhez igazodik. Szélessége igény szerint. Ezen keresztbe egy másik amibe a fűrészt tologatod. De láttam olyan megoldást is amivel a gérvágó is kiváltható lehet. De táblák darabolásához is vannak használható ötletek.
Gerendák csapolását én kézifűrésszel csinálnám, mint a darabolást is lehet azzal.
Én előbb vágok keresztben léceket kézivel, mint szórakozzam a kézi körfűrésszel, amivel nem tudok annyira pontosan vágni és körülményesebb is a használata. Lehet csak kell hozzá csinálni rövid "asztalt, vezetőt", de lehet csak én vagyok béna hozzá, inkább kézi, nem sokkal lassabb, tény hogy fárasztóbb. Erre találták ki a gérvágót, de az nincs nekem, kisebb daraboknál pedig ott az asztali.
Szélek lecsapását akár lehet asztali körfűrésszel is, ha bedöntöd 45 fokra, kézi gyaluval (figyelni kell itt viszont nagyon), kézi körfűrésszel.
Asztali fűrész sokkal sokoldalúbb, mint bármi más. Nem akartam, de most hogy van nem tudnék nélküle dolgozni :) Nagyon erőltették nekem is, nem akartam, de belátom, hogy igazuk volt.
Marót sokkal nehezebb használni, mint ahogy tűnik, nekem legalábbis sokszor megbillen és már nem lesz olyan szép. Igaz, sokat nem használom. Úgy persze jó, ha 2 gerendát egymás mellé teszel, felfekszik mind a kettőre és úgy tolod hol egyik oldalt, hol másik oldalt (garantált egyenes gerenda kell, ami nem biztos, hogy van :D). Lehet csapolni is maróval, de ahhoz megint érdemes vmi segédletet csinálni :)
Japóknál láttam olyan megoldást, hogy lécekhez csináltak egy vezetőt, ami mentén vágott, garantált 90 fokba sikerült, gyönyörű csapot csinált. Egyszerűen ráhúzta a lécre, megszorította és mentén vágott.
Minden géphez gyakorlat kell, még akkor is ha full könnyűnek tűnik a használata.
Pl ha előbb-utóbb asztalba akarod építeni. És előbb-utóbb akarni fogod. Igazából első körben úgyis a kézi szerszámokat veszed meg. Fűrész, véső, kalapács, stb.
Aztán a korlát projekt mit kívánhat: csiszolást, és te írtad hogy éllekerekítést. Csiszolni lehet kézzel, éllekerekíteni (szépen) már kevésbé . Majd eldöntöd hogy melyik élvez prioritást. De ha ha az anyagiak nem engednek túl sok repkedést, én kezdésnek egy olcsóbb excentert és egy olcsóbb felsőmarót vennék a helyedben:
A kettő 32 ropi, plusz veszel hozzá csiszolókorongokat és marófejeket. 55mm mélység, ez már sok mindenre elég. 6 és 8mm marófejek (utóbbiból szép választék van már). És a vágáson kívül gépesítettél mindent a korlát projekthez. És ha kinőtted a marót, jobbra vágysz -> sokat nem buktál a projekten. De azért az Einhell sem egyszer használatos cucc lesz. Illetve: elgondolkodnék a használt vételen, ha még úgysem tudod mennyire fogod szeretni. Úgy még kevesebbet buksz, ha félretolod. De szerintem nem fogod :-) Igen meg lehet szeretni ezt a fanyűvést.
Ha korlátot 12-es gerendából fogod csinálni, akkor nem nagyon van (kézi) körfűrészből olyan, legalábbis barkácskategóriában amivel egy menetben át tudnád nyesni. Így igen, logikusan vagy forgatod, vagy eleve kihagyod a gépet és egy jó kézifűrésszel esel neki. Ha Miskolc környéki lennél, mondanám hogy írj rám és gyere el kipróbálni a Stanley-t, amit írtam. Meglepődnél milyen könnyű vele vágni :)
a 42mm tényleg nem sok, de a 22 az jó. a furat alatt marad anyag benne. jó élessel fúrva simán elvágod a lamellát és kész. lehet én is minit tennék, csak az meg nem igazán tartós, pláne egy nagy ajtón.
igen, a szélesség olyan hogy 3mm luftot szántak két oldalt. csak azonnal megbuksz, mert ha kettő egymás mellett van, oda már nem akarsz 6mm luftot. szóval egy 80as kétszárnyú szekrény az 3+394+3+394+3=979mm széles. de ha több szekrény van egymás mellett, akkor még cifrább. számolni kell és kész, előre!
Az lenne a kérdésem, hogy dolgozott-e már valaki nyitott lamellás classen bútor ajtókkal, amiket a Praktikerben (illetve máshol is) árulnak?Milyen kivetőpántot javasoltok használni? Normál, vagy mini?
A keretet kb. 42 mm széles, 22 mm vastag léc alkotja. Félek, hogy ha a normál kivetőpántnak fúrt fészek (35 mm) nagyon meggyengítené a keret (esetleg kiszakad a széle) illetve azt se tudom, hogy a lamellák milyen mélyen ülnek a keretben.
Másik kérdés:
Ezeket az ajtókat olyan méretekben gyártják, hogy szélességük a szélességük mindig 4mm-re végződik (pl.: 294 mm, 394 mm, 444 mm stb.) Ez azért van, hogy a korpusz méret meghatározása könnyebb legyen? Tehát pl. egy 394 mm széles ajtóhoz, 400 mm széles legyen a korpusz?
Amikor építkeztem az egyik utolsó 6m*10*10-es fenyő gerenda ami a tetőcsúcson fut végig nálam is meg volt csavarodva. Az egyik végét fixen lerögzítettem a másik végére meg egy kb 2 m-es acélcsövet rögzítettem erőkarnak. Ezzel vissza tudtam csavarni a gerendát, a lábammal tartottam a csövet, közben nagy szögekkel rögzítettem. A gerenda jó lett, de nekem a derekam az kiment az erőlködéstől, kórház lett a vége.
Ill. ez 68mm mélyen vág max, ha egy 12x12-es gerendát vágok, akkor azt jól sejtem, hogy két részletben muszáj, ugye? Vagy akkor már megvan a járat és kézifűrésszel érdemes?
A marón gondolkodom még. Azt írtátok többen, hogy a 35mm mélységet gyorsan kinövöm, jobb a 60mm. Mihez kell ilyen mélység? Mármint nem kötözködésképpen, tényleg érdekel, mert nekem a 3,5cm így tudatlanul bőven elégnek tűnik.