Szerintem onnét lehet tudni, hogy szétszedjük, miután meghajtottuk (forró a hajtóműház). Az alap probléma a gyári cuccal az, hogy csontszáraz a fogaskerék, és ebből a szempontból mindegy, hogy milyen állagú a zsír, ha nem marad meg a fémen, sem hidegen, sem melegen. Elmentem a közeli kertigép boltba, ott vettem szöghajtás kenőzsírt, ALCO EP-0 névre hallgat, a csomagolás szerint Made in USA, 1100 Ft volt.
Zöldes-fekete cucc, eléggé híg, konkrétan annyira, hogy elfektetve enyhén szivárgott a leve a kupak alól, a tubus állásától függően fekszik benne a zsír is. Raktam belőle a flexbe, majd megjárattam. Természetesen ezt is kinyomta a hajtóműház falára (szerencsére precízen illeszkednek a fogaskerekek, így nincs is sok helye a fogak között), de szétszedve egy nagyon vékony, finom réteg maradt a fogakon. Messziről száraznak tűnt, de ujjal hozzáérve érezni a tipikus zsír csúszását és látni a foltot, amit az ujjunkon vagy rongyon hagy. Valószínűleg álló helyzetben előbb-utóbb visszafolyik a falról a fogaskerékre. Szóval egyelőre jónak tűnik, de majd még hajtom, aztán meglátjuk.
"azert ne nezd a gyartot teljesen hulyenek."
Még véletlenül sem, főleg a neves gyártókat nem, hiszen baromi sok munka, tervezés és tesztelés van akár egyetlen gomb, rugó vagy fogaskerék tervezés során (terveztem CAD szoftverben baromi egyszerű alkatrészeket, és már az is sokkal összetettebb, mint ahogy egy laikus gondolná), szóval belegondolni sem merek, hogy egy komplett gép mögött micsoda mérnöki tudás van. A hiba valószínűleg nem náluk csúszott a gépezetbe, hanem a Made in China részlegen, mondjuk az egyik beszállító nem találta el pontosan a szükséges zsír adalékolását vagy mittudomén.
Belegondolva tényleg nem olyan nagy dolog ez, hogy napokig beszédtéma legyen, csak az a típus vagyok, aki minden készülékére szeret vigyázni, legyen az telefon vagy flex, így azok általában hosszú élettartammal hálálják meg a törődést, és ha csek ennyin múlik, miért ne?
Ezért röviden: a nyílászáró beépítő csapatoknak vagy van köze az asztalosokhoz, vagy nincs. Ugyanígy egy beépítő vagy visszajár gariba állítgatni az ablakot, vagy nem.
Akkor én is röviden: az asztalosokhoz általában a műanyagosoknak nincs, ha a fa vonalat behozzuk, akkor van, de a zsanér beállítós példa szempontjából teljesen mindegy, a garancia vállaláson van a hangsúly szakmától függetlenül :-)
Az a beépítő aki leteszi a nagyesküt, hogy a beépítés és beállítás után minden nyilászárója úgy is marad és nem lehet vele gond, szerintem még nem született meg, persze ez szvsz... Ettől még nem hajlandóak a beépítésre garanciát vállalni, de ez egy másik kis magyar történet. Aki bevállalja mégis nem véletlenül teszi és nem is balfasz.
Az apróbetűs részhez: nem tudom mekkora szárnya van a szomszédod ablakának, de szerelés után mindig kimarad egy csomó apró alkatrész, az alsó nútból nem hiányzik a pihentető elem?
Volt egy hsz. amiben jól megvédtem a szakmát, de az index lenyelte.
Ezért röviden: a nyílászáró beépítő csapatoknak vagy van köze az asztalosokhoz, vagy nincs. Ugyanígy egy beépítő vagy visszajár gariba állítgatni az ablakot, vagy nem.
"Ha egy gép igényel karbantartást, akkor a használati utasításában azt feltüntetik (normális gyártók) de egyetlen Makita, Bosch, stb használati utasításban sincs benne, hogy vidd el szervízbe zsíroztatni a flexet - mert nem kell. Ez a zsírozzunkbemindentmerkispóroljákhogyelromoljon : urban legend."
Akkor miért rak gyárilag zsírt a gyártó a fogaskerékre, ha úgysem kell oda? Elvégre ledobja egy pillanat alatt a gyári zsírt, szóval olyan, mintha ott sem lenne. Tehát ha eleve nem rakna bele, már azzal is spórolhatna, valamiért mégis rak bele, igaz nem jó zsírt. Na meg azért a gépészetet se köpjük szembe, két egymáson elmozduló fogaskerék már 200 éve is kenést igényelt, és azok még általában nem pörögtek 11000-et percenként. Az más kérdés, hogy gdozsy valószínűleg arra gondolt, hogy nem a szárazon futó fogaskerék lesz a gép halála, sokkal nagyobb eséllyel hal meg mondjuk a motor vagy valamelyik csapágy, a fogaskerék még akkor is jó állapotban lesz (edzés és konstrukció kérdése). De ettől még egy műszaki beállítottságú ember szemét erősen böki, ha valahol zsír vagy olaj nélkül történik az erőátvitel.
Gdozsy felvetése arról szólt, hogy szerinte felesleges zsírozgatni egy Bosch flexet - és ezzel maximálisan egyet is értek. Ha egy gép igényel karbantartást, akkor a használati utasításában azt feltüntetik (normális gyártók) de egyetlen Makita, Bosch, stb használati utasításban sincs benne, hogy vidd el szervízbe zsíroztatni a flexet - mert nem kell. Ez a zsírozzunkbemindentmerkispóroljákhogyelromoljon : urban legend.
Évekkel ezelőtt tárgyaltuk itt, hogy tévhit az, hogy egy gép minőségét kizárólag a tartóssága jellemzi.
Mert lehet venni flexet-dekopírt 5-6 ezerért is... no meg 40-60 rugóért is. Kérdés, hogy milyen üzemmódra kell?
Nekem konkrétan vannak olyan 5-10 rugós kategóriájú gépeim, amelyek kifogástalan minőségűek.
Vagyis pontosak, nem lóg a tengelyük-pengéjük illetve semmilyük, teljesítik az elvárt teljesítményt, jó a hangjuk...bla-bla-bla.
Évek óta használom őket, - heti-kétheti gyakorisággal, 10-20 percig -de néha van, hogy napi gyakorisággal, ami után jön egy többhetes szünet.
Egy-egy vágás, egy-egy rövid csiszolás, mindent elvégzek velük, ami adódik.
A járólap-vágástól-az alulemez-szabásig, az inox-menetesszár-vágástól, a sorjázásig - mindenre használom őket.
És kifogástalanok évek óta.
Erre jön valaki és azt mondja: "Hehe, hoznád csak ki hozzánk, az építkezésre - megnézném én meddíg tartana amikor napi 10 órában 40x40-es zártszelvényt kellene aprítson. 1 hétig se bírná - az fix"
Neki is igaza van - és ezért kell észnél legyünk, amikor vásárolunk.
Mert a 40 ezres Boschnál biztos tartósabb a 60 ezres Fein - de ha a valós üzemórákat összeadjuk, kiderül, hogy az életben nem tudnánk kihasználni belőle a plusz-ráfordítást.
Egyébként láttam én már olyan "8 éves csodagépet", amelyik mindent kibírt, már 3 házat építettek fel vele...csakhogy amikor a kezembe vettem, majdnem elhajítottam: mindene lógott-rágott, förtelmes hangja volt, a tárcsa milimétereket kaszált - a kezembe nem vennék egy ilyen szemetet.
Viszont "Mindent kibírt-nem romlott el - tehát jó".
Teljesen read-onlyként kicsit belekotyognék, mert valóban sokat lehet az otthoni karbantartással, szereléssel sporólni. De pl. esetembe, akinél 10 év alatt fordul elő 20-30 nm csempézés, nem igazán érné meg bármibe is beruháznom, illetve itt jön be az a változó amit kihagytál és amiről a vicc is szól az 500 és 5000 forintos munkadíjról, hogy számold azt a költséget is, amit adott esetben a kisérletezéssel elszúrsz, mindegy mely szakterületről beszélünk. Ezek a költségek is megtérülnek, de nem évi 1-2 esetet feltételezve és onnantól meg elgondolkozom, hogy vagy háztartást karbantartok/felújítok vagy dolgozom... Persze a kisebb-nagyobb dolgokat meg lehet csinálni, de itt is ki húzza meg a határt?
Az ablakosról meg csak annyit, hogy a magyar szakember gárda nagy része itt vérzik el és ezért általánosít a pornép egy csomó szakmában. Műanyag ablaknál vállalnia kell garanciát a beépítésre is és ebbe az utólagos beállítások is beletartoznak. Igaz, hogy ez 1 max. 2 év, de amelyik nyilászáró még ezután is elállítódik, ott valmi nagyobb baj van, vagy az épülettel vagy a beépítéssel. Szóval, azt is lehet állítgatni házílag sok-sok éven át, de én a 4.-5. alkalomnál már nagyon köpködnék...
De ha már szaktopik, akkor asztalosnak sem szeretném átképezni magam, mert ahhoz az eredményhez, amit szeretnék elérni, annyi energiát kellene beleölnöm, hogy élni és dolgozni nem maradna időm, a beruházásokat nem számítva. Cserébe most kereshetek asztalost, aki konyhabútort és tolóajtókat alkot a felújítás során. Téphetem a hajam és megkereshetem az árát :-)
"Aki viszont szorakozasra hasznalja, annak minden szerszam kiadas a szorakozos kasszabol."
Nehéz ám éles határvonalat húzni.
Ugyanis ha valaki nem is iparszerűen (főállású pénzkeresésre) használja a cuccát - viszont második évtizede szakiparos nem tette be a lábát a házába/lakásába.... hát éppenséggel az is forintosítható valamilyen szinten.
De még mennyire hogy forintosítható.
Pláne ha elbeszélgetünk olyan (hogy is fogalmazzak finoman, szóval olyan) "humán beállítottságú" egyénekkel, akik szinte még egy izzó cseréjéhez is villanyszerelőt hívnak, ha csillagcsavarhúzóval kellene lecsavarni a 4 csavart ami a búrát tartja (mert ő "fél az áramtól", ugyebár) - akkor jövünk rá, hogy éves, vagy pláne 10 éves szinten mi rengeteg pénz elmegy egy kéró karbantartására.
Példa: A szomszédom termopán ablakait évente kétszer állítgatni kell. Hol itt, holl ott besúrol, akad, azaz 1-2 mm-t, itt-ott kell emelni-dönteni, stb. rajtuk.
Mondtam, van bitem hozzá, beállítjuk egy pillanat alatt, 10 perc alatt kész az összes ablak.
Udvariasan elutasított, hogy azért azt nem kéne házilag barkácsolni, mert azt mondták neki, hogy "Ehhez csak szakember (!) nyúlhat, mert egyébként tönkremehet az értékes nyillászáró"
És máris kapott egy névjegykártyát is az "értékes ajánláshoz".
Tudjátok mennyi egy ilyen kis "beállítási menet"? Megmondom: 10 rugó - kiszállással együtt.
De nem ám úgy, hogy elugrik a pali valamelyik délután, amikor otthon vannak. De nem ám.
Ha hívják, akkor kapnak egy olyan időpontot, hogy pl. "Szerdán, 8 és 12 óra között...valamikor".
Munkanapon, amikor dolgozni kéne menni. Mert a "mester" se hétvégén, se délután NEM dolgozik - így hát valakinek otthon kell maradnia.
Ez csak egy enyhe kis példa volt, de felhozhatnám a filléres hibákért kikukázott, értékes háztartási gépeket, a vizesblokk problémáit...az esetleges csempézésről-járólapozásról-festésről-tapétázásról nem is beszélve.
Ha ezeket összeadjuk, akkor lehet, hogy nem is olyan kidobott pénz amit gépre-szerszámra költünk - mert aki nem, az is ugyanezt busásan kifizeti.... csak másképp.
Aki dolgozik vele (penzt keres), annak konnyu. X ev alatt megkereste az arat, nem problema ha kukazni kell. Aki viszont szorakozasra hasznalja, annak minden szerszam kiadas a szorakozos kasszabol.
Nekem van egy öreg zöld bosh flexem, ez már a második ugyanolyan. Akkor vettem a másodikat amikor az első kb 15 év használat után tönkrement. Egyszerüen átszakadt a hajtómházban a fogaskereke mert úgy elkopott, úgyhogy ment a kukába. Amit vettem helyette az még most is müködik.
Vettem egy noname kék flexet az is tökéletesen megy lassan 3-4 éve. Igaz mostanában csak akácoszlopok háncsolása utáni csiszolására használtam a flexeket felválltva. Amikor ez egyik felmelegedett akkor befogtam a másikat amíg hült. Kb 20 cm átmérőjű redős smirgli korongot használtam rajta, elég rendesen leterhelte a gépeket, úgyhogy melegedtek rendesen.
Szerencsére a flexeket mostanában csak ilyesmire használom, na meg esetleg 1-1 csavar méretre vágására. Építettem egy nagy karos gyorsvágót, 30cm-es korong van rajta, azzal vágok minden komolyabb dolgot, így a flexek kímélve vannak.
Én a helyedben Bosch szintű gépnél nem aggódnék, nálam picit nagyobb igénybevétel éri a gépeket, zöld bosch kis flex különösebb gondozás nélkül (max lefújtam róla a csiszolat port) kb 4 évig ment gond nélkül, amikor elromlott akkor a kábel szakadt el tőben.
egyéb einhell és sparki meg rondó és egyéb nehezéknek való ócska flexek kb 1-2 hónap vagy ettől rövidebb ideig se bírták a terhelést.
most egy kék ipari kis flexem van, 6 éve megy gond nélkül. én bevallom még nem néztem bele hogy megzsírozzam.
Közben tovább keresgéltem a neten, és egy másik fórumon valaki pont ugyanezt a zsírt ajánlotta flexbe. Úgy tűnik, hogy az EP00 típusú félfolyékony zsírok lehetnek a befutók. Neked mennyire jött be a Metabond cucca?
A zsír túltöltésnél én azt vettem észre, hogy amikor a flexemet jól megtömtem akkor nehezen pörgött fel a gép, jelentős teljesítmény veszteséget okozott, hogy folyamatosan küzdött a sok zsírral. Ha csak 60-80%-ig töltöttem meg a hajtóműházat akkor viszont nem volt már probléma. A csapágyakat álltalában csurig töltöm zsírral, a felesleget a csapágy úgyis ki tudja nyomni magából és beáll az ideális mennyiségre magától. A hajtóműház erre nem képes ezért ott vigyázni kell a túltöltésre.
Úgy tűnik, tényleg a zsíron múlik minden. Kipucoltam a hajtóműházból a gyári trutyit, és szépen megkentem a MOL LZS-2 EP lítiumos zsírral. Összeraktam, járattam 1 percig, majd szétszedtem, mert látni akartam, hogy rajta marad-e. Hát nem. 1 perc alatt teljesen szárazra "pucolta magát" a fogaskerék. Megpróbáltam több zsírt rakni a házba, aminek pontosan az lett az eredménye, amit GPS megjósolt: jobban melegedik tőle a ház, de ugyanúgy ledobja magáról a zsírt a fogaskerék. Szóval ez a zsír nem jó erre a célra.
Találtam a neten néhány ötletet, itt az Index egyik szerszámgépes topikjában azt írják, hogy a Liqui Moly LM320 és LM47 is jó lehet ilyen célra (mindkettő MoS2 adalékos), utóbbinál említik, hogy rendkívül jó a tapadóképessége. Aztán máshol azt írják, hogy esetleg fűkasza szöghajtáshoz használt zsírok akár flexhez is használhatók. Végülis a fordulatszámtartomány hasonló. Rá fogok erre is keresni. És persze köszönöm a linket, átnézem, melyik Shell trutyi lenne alkalmas a kenésre.
Ez a hajtómű is tipikus kenőanyag hiányban szenved. Ahogy GPS kollega is írta, örök probléma a nagy fordulaton kiverődő zsír. De kiegészíteném azzal, hogy ez a probléma csak akkor furdul elő ha nem megfelelő a gépbe a zsír.
Rengeteg fajta gépzsír létezik, elég nagy a valószínüsége, hogy a kisgép gyártók nem a legmegfelelőbb zsírt rakják a gépbe hanem a legolcsobbat, mivel nem éri meg nekik a drágább, jobb minőségű zsirt belerakni. Ráadásul abból is keveset raknak bele, ezzel növelve a hasznukat.
Javaslom, hogy nézz körül itt egy kicsit, nem nagy beruházás venni egy kis doboz zsírt az egyes gépekhez és lecserélni a gyári zsírt.
Itt szinte minden fajta gépek kenésére alkalmas zsírokat lehet találni hétköznapi ember számára is érthetően leírva. http://www.pelkft.hu/shellzsirok.html
Ez örök problémája a zsír-kenésnek - pláne nagy fordulatnál.
Szerintem nincs az a zsír, amit a nagy pörgés előbb-utóbb ne verne ki a hajtóműház falára...hacsak nem olyan mennyiségben van jelen odabent, hogy térfogatilag ne tudjon "elmenekülni" a fogaskerek közül.
Ezt a "zsír-túltöltést" viszont a gyártók nem ajánlják - és nem alaptalanul, mert én jómagam töltöttem meg a flexem házát szinte fuul-ra - de nem lett jó.
Ugyanis a zsír állandó "darálása" miatt (azon a fordulaton) bizony úgy felmelegedett a ház, hogy sütött.
Szerintem a recept az, hogy időnként lekapjuk a fedelet, átrendezzük odabent a zsír-állományt - és egy darabig megint lesz kenés.
Sokszor olvasom ebben a topikban a zsírhiányt, úgyhogy elkezdtem parázni a saját gépeim miatt. Van egy pár hónapos Bosch kisflexem, fel is nyitottam, és a hajtóműházban az alábbiakat tapasztaltam (szétszerelés utáni közvetlen állapot, nem volt pucolva):
Zsír van bőven a hajtóműházban, a fogaskerekeken viszont egy csepp sincs, teljesen száraz mindkét darab. A kenőanyag feltapadt a ház belsejére, és baromi híg. Gondolom érdemes lenne ezt lecserélni valami normális zsírra, amit nem ver ki magából a fogaskerék. Jelenleg csak MOL LZS 2 EP lítiumos kenőzsírom van itthon, ez szerintetek mehet bele?
Nem tudom ki hogy van vele de nekem sok fejfájást okoz a faforgács kicsit túltermelésben vagyok belőle, és nem is igazán tudok mit kezdeni a sok forgáccsal. a műhelyembe nem fűrészporos kályhát raktam be így nem tudom eltüzelni a keletkező mennyiséget.
Az előbb nézelődtem a you tube-on és találtam egy videót, ami megoldaná a gondom de mire beindítom a gépet addigra kinő a szakálam.
megnézni ajánlom mindenkinek, akinek meg sok a forgácsa az hozzám hasonlóan 1-2 mp-ig elgondolkodhat a rendszerbe állításon. bár csak egy géphez olyan műhely kell mint nekem az egész udvarom.
A dolog egyszerű: Fenyőre és lombosra ha legtöbbször hossz írányba vágsz akkor a fűrészlapok közül olyat válasz aminek kevés foga van. mondjuk megadnak 2 fogszámot és abból ne a legkissebbet válaszd. a sűrű fogazású, sok fűrészfoggal rendelkezők mindig bútorlaphoz jók, a ritkábbak pedig fához. a kettő közöttiek pedig kereszt irányú vágáshoz.
vékony lecek szög alatti vágásához szintén a sűrű fogú a jó
ha sok fogú lapot felpakolod a gépre, és bútorlapot akarsz úgy vágni hogy ne percegjen ki, akkor azután hogy az asztalra alulról felfogattad a géped állísd be a vágási méretet, majd indísd be a gépet és tolj bele egy vékony lapot, (lehet ez farost lemez is, ) a lapot ne huzd vissza hanem hagyd beletolva, gépet állítsd le. rögzítsd le csavarral, a farost lemezt és már vághatsz is bútorlapot. nem perceg ki.