Ez a sárga Einhell, ugye, aminek lemez talpa van? Azt hiszem ennél a kék jobb egy fokkal. Éppen mostanság volt egy a kezemben és egészen elviselhető mértékben lötyögött csak és elég keménynek tűnő rugó van benne. Bár most elbizonytalanodtam, mert ez a bauhausban volt, ott meg Alpha tools név alatt futnak az ilyen gépek, tehát lehet, hogy nem is Einhell volt? De valahogy az maradt meg bennem, hogy ez jobb, mint a sárga.
Ha van kedved, lapozz vissza, vagy három éve én alaposabban körbejártam a témát. (22427) és környéke...
Az Aldiban most van 15-ért sok tiplivel egy, ami talán árban megfelelő. De, hogy milyen?...
Nekem is Casals van JS102 tipus. Már új korában kotyogott a vezetése de ezt sörösdobozból vágott hézagolóval tökéletesre lehetett illeszteni.Ezen olyan ventillátor amit említesz nincsen. Ezen maga a szerszám fújja ki a forgácsot. A kezdetektől porszívóval használom mert nem szeretem ha a munkafelületet állandóan fújogatni kell.
Nekem Casals lamellázóm van, az ipari kategóriából. Sosem volt egy Makita, vagy Bosch minőség, mára meg már igen csak kopott a csúszkája, mivel alu csúszik alun. Persze azt hozzá kell tennem, hogy kb 14 éves a gép, és kb 10 évig, napi használatban volt, de még most is kap rendesen. A ventilátor, ami kifújja a forgácsot, az teljesen megsemmisült pár éve, így csak porszívóval lehet használni, ha nem csak pár marást kell vele készíteni, de ez nem olyan nagy baj.
Ha csak hobbira használja valaki ezt a gépet, akkor egy életet kiszolgál. Bár az újak minősége nem biztos hogy ilyen strapabíró. Lassan majd vennem kell egy újat. Vagy Bosch, vagy Makita lesz.
Én sosem számolgatok, érzésből csinálom. Főleg a gép "dönti" el a fordulatszámot. Ha már veszélyesen rezeg és vibrál a gép, akkor túl magas a fordulatszám.
Ez általában az átmérővel van kapcsolatban. Most azt hagyjuk, hogy egy kicsi kés is tud akkorát ütni, mint Papp Laci fénykorában, ha nem kiegyensúlyozott.
A fordulatszám leginkább a megmunkált fa fajtájától, és az előtolás sebességétől függ.
Ha például borovit marok, és túl lassu az előtolás, viszont nagy a fordulatszám, akkor ha nem elég gyors az előtolás akkor megégetheti a fát.
Viszont, vigyázni kell például a csomóknál, ha van, mert az könnyen eltöri a marókés lapkáját. Ezeknél a részeknél biztos hogy lassabb előtolást igényel a gép.
Amúgy ezt azthiszem mindenki maga szokta kitapasztalni, mert amikor elkezdesz marni, érzed hogy mennyire tudod könnyen tolni az anyagot.
Szóval arra lennék kíváncsi, hogy megközelítőleg mekkora fordulaton szabad, kell illetve érdemes használni a marókéseket? Ezekre is igaz, hogy minél vastagabb annál kisebb fordulaton kell használni? Vagy függ a fajtájától is?
Gondoltam, Feri, hogy előbb mint utóbb találsz nekem valamit, :) de az a szomorú helyzet, hogy ez a gazdasági pangás nekem nagyon betett. Nem akarok panaszkodni, de most még arra a faanyagra sem futja, amiből "hobbiasztaloskodhanék" :( És mondom, csak a szemem kívánja a mikroszkópot, nincs rá igazán szükségem, illetve Apósomnál akad is egy s más...
Viszont a linkeden látható dolgot én értelmezni sem tudtam hirtelen, nekem ez egy halmaz alkatrész alulexponált képeken :) De gondolom, ezzel szintén mérni lehet mikroszkópikus méretekben.
Soká, RepülőgépÉpítő, kofic! Köszönöm a válaszokat. A szilózási praktikák külön jól jönnek. A mosogatószeres simítás nagyon frappáns megoldásnak tűnik.
Péntek este vagy szombat délelőtt csinálom a műveletet. Úgy tervezem, hogy az illeszkedést összemaratom, a többit meg egyedül.
na pá, majd beszámolok.
u.i.: korábbi hozzászólásaim nemtommér', de 2x mentek; remélem most nem.
Köszönöm a magyarázatot, részben még meg is értettem :)
Természetesen nekem semmi szükségem ilyenre, csak a kíváncsiság... Néha feltámad bennem a vágy egy békebeli mikroszkóp birtoklására, egyszerűen a kivitelezés minősége okán, ennyi. Meg amikor elmegyek egy öreg vésnök bácsihoz, (aki hajdanán elég sok forint verőtövét véste), és ő használ egy 40-50-szeres(?) sztereomikroszkópot az apró holmik véséséhez. De erről már beszéltünk.
Nem csak projektelve lehet vele mérni, hanem bekukkantva is.
Elég modern darab, az utolsók közt volt még a jenai korszakból, ndk-s időkből.
Digit mérőlécekkel mérhetsz elmozdulást rajta.
Egy adott pontra ráállsz a kukkolóban a szálkereszttel, majd x-y irányban eltekered a másik pontra, ott is ráálssz a szálkereszttel, és leolvasod a mérőlécen az x-y elmozdulást, általában ezred mm osztásban.
Gyakorlatilag mérhetetlen felületek és pontok közötti távolságokat tudsz vele mérni.
Mérhetetlenek közt, azaz nincs adott felület aminek nekitolhatnád a tolómérőt, vagy nem fér oda a mikrométer, stb.
Nekem ennek egy sokkal kisebb kisöccse van meg, nagyon hasznos darab, de persze jól be kell gyakorolni azzal is a mérési módszereket, mert nem triviális egy mérés menete, és sok hibát lehet belevinni lazán.
Leginkább meozásra és szerszámkészítők használták.
Drágák voltak ezek újonnan nagyon.
Na persze a komputerre kötést erős fenntartással kezelném, mivel általában a saját spec komputerével dolgozott, ami persze ma már totál elavult vacak, ha létezik még egyalátalán valahol.
Személy szerint én ezt inkább elcserélném egy nagy műhelymikroszkópra, ami teljesen analóg, viszont épp ezért kortalanul műkszik.
Az előző hozzászólásomat sánta egérnek címeztem. de valamiért ez eltünt.
Bármilyen szilót használhatsz, én ilyen helyre vagy szintelen FBS pasztát vagy szintelen RTV pasztát tennék vagy ha sikerül venni a munkalap szinével megeggyező szinű szilót akkor inkább azt.
A fa szegőléc nem jó megoldás magában, aláfolyik a nedvesség, a kosz megül a szélénél, nehéz tisztán tartani. Lehet kapni munkalaphoz műanyag szegőlécet, ez azért egy nagyságrenddel jobb, simán fekszik fel a munkalapra, az éle olyan vékony, hogy ott is ki tudod takarítani a koszt. Ki lehet pattintani az előlapját, és 5cm-enként csavaral lehet lerögzíteni a munkalaphoz. Így ha netán mégis alákerül a kosz akkor egyszerüen leszerelhető és kitakarítható alatta. Ma már szinte bármilyen mintázatú és szinű előlappal lehet venni, tehát elütni sem nagyon fog a munkalaptól.
A szilózás átmeneti megoldásnak jó. Amikor felkened, és tökéletesen elsimítod akkor szép is lesz, de pár év alatt szinte beleivódik a kosz a felületébe, na akkor nem marad más mint teljesen levakarni és újraszilózni. Én nem tennék szilót a munkalap szélére csak úgy magába. Ha viszont a fa szegőléc mellett döntesz mégis, akkor az alá érdemes tenni mert megakadályozza a víz lefolyását a fal mellett. Arra azért vigyázz, hogy ne nyomódjon ki. Inkább utólag szilózd ki a szegőléc élénél pld szintlennel.
A melóhelyen naponta csinálok ilyen szilózásokat, a szép szilózásnak van 1-2 trükje. Az első az, hogy végignézed a szegőléc élének a felfekvését, és meghatározod, hogy milyen szélességű legyen a szilózás. Ezután a szegőlécre és a munkalpra is felragasztasz maszkoló szallagot úgy hogy a 2 csík között a meghatározott szélesség legyen és párhuzamos is legyen a két maszkoló szallag. A körmöd íves részével nagyon alaposan rá kell simítani a maszkolószallagot a felületre, különben könnyen alámegy a sziló. Ezekután húz ki szilóval a két maszkolószallag közötti részt, nem baj, ha picivel többet raksz rá, sőt inkább több legyen mint kevesebb. Perszen csak érzéssel legyen több, nem kell kilókat rányomni. Utána egy orvosi nyelvlapoccaal húz át a szalót úgy hogy közben a felesleget felszedje a nyelvlapoc, ha sok van már a nyelvlapocon akkor azt egy rongyba töröl le a nyelvlapocról. Amikor végigértél akkor húzd át egy mozdulattal az egészet végig a nyelvlapoccal. Ezzel átsimítod egyenletesre az egészet. A sziló megkötése elött még friss állapotban húzd fel a maszkoló szallagokat azonnal, vigyázz hogy ne kenj vele össze semmit. A szallag felhúzása után a sziló szélénél van még egy pici lépcső ami a maszkolószallag vastagsága miatt alakul ki. Következik a végső simítás. Nyomj valamilyen folyékony mosogatószert egy kis tányérba vagy a munkalapra, nem kell sok, csak annyi, hogy be tudd nedvesíteni vele az ujjadat, majd ezzel a megnedvesített ujjaddal húzd át mégegyszer a szilót. Ha érzed, hogy kezd lefogyni az ujjadról a mosogatószer akkor tunkolj újra. A mosogatószer azért kell, mert így nem ragad a sziló az ujjadra és tükör sima lesz a sziló csík felülete is. Az a picike lépcső is el fog tünni és szép egyenletes vékony lesz a szilózás.
Tulajdonképpen csak azért voltam kíváncsi arra, hogy milyen gyorsan talál majd gazdára, mert ha már Carl Zeiss és mikroszkóp és 300kg, akkor 120ezer nem lehet sok érte :) bármire is használtassék :)
Kiábrándító lesz, amit mondok, de ha már elmész vele asztaloshoz, az a legegyszerűbb, ha megcsináltatod vele az egészet. Sejtem, hogy bizsereg a tenyered és szeretnél vele dolgozni és megspórolni pár ezret, de otthon összeragasztani, összecsiszolni, neked ötször annyi dő lesz, mint egy szakinak - ha az adott idő alatt tudsz pénzt keresni, akkor inkább tedd azt. Tehát vagy csináld meg magadnak az egészet (halálosztó javaslata alapján), vagy bízd az asztalosra.
A D3 nem a ragasztó neve, hanem egyfajta osztályozása. Minden faipari ragasztón szerepel, általában D2 vagy D3. Nem tudom, mekkora a legkisebb kiszerelés, de számolj rá 500-1000Ft-ot.
Sziló ügyben másokat kérdezz, nem értek hozzá, nekem az a "perverzióm", hogy nincs semmi a munkalap-csempe találkozásánál. :)
Most 2db 1,86 m hosszú tömör nyírfa lapom van olyan darabfákból "összegyógyítva" illesztőmaróval (?), amit mutattál
Az egyiket kb. 1,7m-nél kéne elvágni, hogy a toldás ne pont a munkalapba épített gázfőzőlapba essen.
Így a másik darab kb. 0,9m-es lesz.
Én csak az élek összemaratását csináltatnám, meg ha már asztalosműhelyben leszek, akkor a vasalatok fészkének a besüllyesztését is, aztán haza a két darabbal és otthon összeragasztanám+összehúzatnám+csiszolnám.
A D3-as (ez a neve?) vízálló ragasztót hol kapok?
kb. mennyi az ára ilyen kis feladathoz elegendő mennyiségben?
a munkalap két vége nem merőleges, hanem az egyik kb. 20mm, a másik kb. 60 mm ferdeségű - ezeket már dekopírral levágom.
Még valami:
A bútorlap és falicsempe találkozásához mit javasolsz?
Kinyomjam szilóval a munkalap szélét, odanyomom és a felesleget lehúzom, vagy szegőléc a jobb megoldás?
Esetleg mind a kettő?
Szilót milyet vegyek (ha egyáltalán ezzel szokták a széleket letömíteni)?
Most 2db 1,86 m hosszú tömör nyírfa lapom van olyan darabfákból "összegyógyítva" illesztőmaróval (?), amit mutattál
Az egyiket kb. 1,7m-nél kéne elvágni, hogy a toldás ne pont a munkalapba épített gázfőzőlapba essen.
Így a másik darab kb. 0,9m-es lesz.
Én csak az élek összemaratását csináltatnám, meg ha már asztalosműhelyben leszek, akkor a vasalatok fészkének a besüllyesztését is, aztán haza a két darabbal és otthon összeragasztanám+összehúzatnám+csiszolnám.
A D3-as (ez a neve?) vízálló ragasztót hol kapok?
kb. mennyi az ára ilyen kis feladathoz elegendő mennyiségben?
a munkalap két vége nem merőleges, hanem az egyik kb. 20mm, a másik kb. 60 mm ferdeségű - ezeket már dekopírral levágom.
Még valami:
A bútorlap és falicsempe találkozásához mit javasolsz?
Kinyomjam szilóval a munkalap szélét, odanyomom és a felesleget lehúzom, vagy szegőléc a jobb megoldás?
Esetleg mind a kettő?
Szilót milyet vegyek (ha egyáltalán ezzel szokták a széleket letömíteni)?
A fózolt részt (letört éleket) mindenképpen jó lenne levágni, mert később csak megül benne a víz és a szemét. De ha csak fúrógéped van, akkor nem fogod tudni eltüntetni. Szúrófűrésszel nem lehet a kívánt mértékben egyenesen vágni. (Ügyeskedni persze lehet: vágsz vele nagyjából egyenesen, összeilleszted a két táblát, rögzíted valahogy, újra végigvágod ha kell addig, amíg nem kapsz egy olyan illesztést, mintha félbevágtál volna dekopirral egy táblát. Ha görbe is lesz a vágás, de párhuzamos lesz a vágás, illeszkedni fog a két fél. De azért ez elég buhera :)
Mint gép, sajnos csak fúróm, flexem és dekopír fűrészem van (+ csiszológépek)
Fenékmaróval a vasalat besüllyesztése még csak-csak menne, de a 2-2 mm lemaratása miatt asztaloshoz kell fordulnom, mert azt ezekkel a szerszámokkal nem fogom tudni szépen megcsinálni. Tudtok valakit a 11. ker.-ben Móricz Zs.-hez közel?
Mint gép, sajnos csak fúróm, flexem és dekopír fűrészem van (+ csiszológépek)
Fenékmaróval a vasalat besüllyesztése még csak-csak menne, de a 2-2 mm lemaratása miatt asztaloshoz kell fordulnom, mert azt ezekkel a szerszámokkal nem fogom tudni szépen megcsinálni. Tudtok valakit a 11. ker.-ben Móricz Zs.-hez közel?