A kétalfás líra második váltója egyszerű kitérő, nem ellenkező görbületű.
Ha az első váltó egy jobbos 12 fokos, akkor a második szintén egy jobbos 12 fokos, és innen nyílik a líra. Így lesz a líra szöge 2 szerese a váltó szögének (váltó szöge alfa - líra szöge ennek kétszerese - két alfa.
És a lírából elágazó (balos) váltók 12 fokot térítenek vissza - tehát kell egy rövid ív a váltó után (12 fokos), hogy a vágányok párhuzamosak legyenek.
Ez látszik a rajzodon is, és ahonnan van, ott még a leírásban is jól van megfogalmazva.
Az egyalfás líra esetén a líra szöge ugyanakkora, mint az első váltóé, ezért elég ha ellenkező irányú váltókkal kapcsolódnak a vágányok, nem kell a csatlakozó ív.
Csak annyit,hogy a 2alfás lira második váltója ellenkező görbületű kitérő nem szimetrikus.Szimetrikus a nyalábos lira kitérője.
e.g.:A kitérő ellenkező görbületű, mert a két ága az egyenes iránytól jobbra és balra terel 3 fok és 4 fok.
Egyben egyenes kitérő is, mert a keresztezés mindkét irány szempontjából egyenesbe esik. A kitérőtípust több párhuzamos vágány vágánykapcsolatánál használják. A harmadik legtöbbet alkalmazott kitérőtípus.
szimetrikus:Mindkét irányban az eltérítés azonos körívsugárral és eltérítési szöggel történik.6 fok
Az nekem is lejött, hogy Zircen szimmetrikus váltóval nyit a líra.
A MÁV kétalfás líra is oké.
(ott a második váltó is hagyományos - ugyanolyan irányú mint az első)
De Zirc pont nem a szokásos kétalfás líra - pont a szimmetrikus váltó miatt.
Ezért kérdeztem, hogy jobb-e így, (szimmetrilus váltókkal, 2x12=24 fok helyett 12+6=18 fokos lírával) kijön-e a "szabvány" kisívekkel, amiket a rajzon lehet látni?
Nem jó kérdés. Ha megnézed a Váltógyártó által belinkelt album utolsó képét, ott látod Zirc "valódi" váltókörzetét is, ugyanúgy kétalfás. A MÁV-nál ez volt a szabvány. Nem a vasútmodellezők találták ki, hogy csaljanak maguknak vágányhosszt :)
(Persze nem teljesen 2 az az alfa, de ne menjünk bele a részletekbe :)
Írtam neki egy mailt, de franciául válaszolt, szóval attól sem lettem sokkal okosabb.
Amit ki tudtam hámozni belőle :) a blog marad, a házat eladta, költözik, de nem világos, hogy mi marad az asztalból és mit visz. Viszont utalt arra, hogy az új házban épít megint, lehet figyelni jövőre a blogot, mert nagyon szép asztalt épített és nagyon részletesen fotózta az építést, átépítéseket.
Egyébként nekem a jármű átépítések tetszettek még nagyon, ott már fut egy Atlas sorozat 1:87-es motorkocsikról, ő meg szépen motorizálta a kiállításra szánt darabokat, kb úgy mintha az Ikarus sorozatból valaki Car Systemet építene.
A két alfás lírával azonos hosszon több kiágazást tudsz kialakítani. Ha megnézed a középső képet, azon jól látszik, hogy az első elágazás után a két belső vágány egyforma hosszú. Onnan nézve fölfelé 4, lefelé csak 3 kiágazás van.
Éppen száradnak a brulal-ROKAL cuccok, úgyhogy van egy kis időm tervezni, mert a szellőzés még nincs kész a műhelyben. Festés után muszáj hagyni egy kis időt az ülepedésre!
Szóval, a kezdetek kezdete óta gondolkozok egy 12 fokos geometriában, most fejeztem be a vázlatot. Amit tudni kell róla:
A vágánytengely-távolságnál az 5m-t vettem alapul. Ez H0-ban kerekítve 57mm, TT-ben 41,3mm lenne, mert H0-ban tervezem meg, és méretarányosan lesz majd lekicsinyítve (41,66mm lenne a valós méretarány).
A XI-es kitérő tk. a TILLIG EW3 geometria, de a vágánytengelyek egy vonalban érnek véget.
A XII-es kitérő szimmetrikus lenne, ellenben az igazival, de törekedtem az egyszerű elkészíthetőségre is.
A XIII-as a kétalfás lírában rövidebb kell, hogy legyen. Megrajzoltam a kiegészítő síneket is.
A XIV-est (angol) és a hózikat csak összeforgattam a XIII-as kitérőkből.
Első sorban a magyar témát modellezőkre gondoltam, hiszen ez nem foglal nagy helyet, viszont szebb, mint a 15 fokos geometriák, és megvan benne a két alfás líra is.
Miután ezek egyenlőre tervek, minden ötletet és javaslatot szívesen fogadok!
Az ötlet jó és már gondolkodtam is rajta, csak egy kicsit problémás lenne 5000 nm-t, pláne egy körfűtőház íves terében úgy rögzíteni, hogy azon a részletek élvezhetők legyenek.
Másrészt a Park is meglehetősen nehézkesen áll az ilyen feladatok elé, sajnos kevésbé hiszem, hogy bárhova is el tudnék helyezni több kamerát egy TL anyag rögzítéséhez.
Ha másként nem megy, akkor max a 240 m-es TT-s moduljainkat tudom így felvenni. Az is izgalmas lesz.:-)
Tisztelt Urak! Biztos amatőr a kérdésem...mondhatni analóg, de van valahol valami leírás abszolút hülyéknek, hogy a digitális szetthez mi az ami kell, hogy egy alap, néhány szerelvényt el tudjak kezelni? Vagy ha valaki néhány szóban össze tudná foglalni az is megtenné, ugyanis nem volt még kezembe ilyesmi. Azt vágom, hogy a mozdonynak előkészítettnek kell lennie. Köszönöm.
Egy ötlet a kiállítással kapcsolatban: az összeszerelésről, beüzemelésről készülhetne egy "tájmlepsz" videó. A MINIVERSUM-ról is van ilyen, itt is érdekes lenne :)
Mivel nem tudok franciául, kénytelen vagyok szótárazni (guggolós fordítson akinek akar): - Nekem úgy jött le az egész, hogy a házat eladta, de az új tulajnak nem kell a terepasztal, és ezért inkább szétszedi és eladja mind a terepasztalt, mind a járműveket.
De ha rosszul szótáraztam, elnézést kérek érte ....
Költözik, azt mondja 2015-re újjáépíti, eladták a házat.
Vagy nem jól értem?
De mintha olyasmi lenne a mostani bejegyzése, hogy eleve szétbonthatóra építette volna meg, ha vinni kell akkor vihető legyen, ezért tudja ilyen kis modulokra szétszedni.
hallo a new freight wagon limited edition Hungarian MÁV gondola wagon with metal brakeman´s house, brown livery, epoch four-five. Limited machine printed Klein Modellbahn based edition with 20 copies only. dom model firm-
my website http://trainpagesofluca.net/ on my homepage all train lovers and enthusiasts. My name is Luca and my interests are trains, specialy all slovene locomotives and the trains they run in Croatia on Rijeka railway it is a part of croatian railway system from border with Slovenia to Rijeka in Croatia, because on this track run locomotives they are identical with some slovene electric and diesel engines. In my collection I have also many slovene DMU's and EMU's they are homemade.