F15 Midys: 39+1 E95 Express: 53+1 E94.03: kivitelfüggő, van 53+1 / 66 és 53+4+1 / 74 is E94.09: 43+1 / 54 E94.53: 50+4 / 36
A leírt számokkal nem tudok mindig egyetérteni, főleg, hogy az álló utasok számolási rendje is megváltozott. Majd taxxx megmondja, mennyire helytállóak ezeak az adatok.
Ezeket annak idején Mo.-on csehszlovák rendszámmal különjáratként lehetett látni nagy számban, Karosa márkanévvel, továbbá lengyel rsz.-mal Jelcz márkanévvel is.
"Egyéként a 200-as Classic kasznit Volvo alvázra építenisem lenne abszurd, abban legalább van formatervezés és nem úgy néz ki mint egy gyufásdoboz....."
Igen, igen! Magyarország gyártson újra Classicot! Akár Volvo gépészettel is. Inkább, mint Karosa Axer!
Namostan, csak a telek az Ikarus holdinggé, vagy a tevékenységet is ő végzi?
Ha az utóbbi áll fent, akkor felmerül a kérdés, hogy az Ikarus Préstechika kft-n kívűl mely autógyáraknak gyárt alkatrászeket, milyen ipari tevékenységet végez a cég.
Nagyon úgy néz ki, hogy már senki sem akar ipari termelő tevékenységet végezni, csak ingatlanhasznosítást meg televíziózást..... mégsem olyan nagy guru ez a Széles, csak jó helyen volt jó időben.....
A buszgyártással mi lesz? Ki fogja fitzetni Széles az ÁPV-nek az 5 milliárdos bírságot? Nem miatta, de örülnék ha a fészkesfehérvári gyárban megindulna valami...és nem az alfabuszra gondoltam. Egyéként a 200-as Classic kasznit Volvo alvázra építenisem lenne abszurd, abban legalább van formatervezés és nem úgy néz ki mint egy gyufásdoboz.....
1. Minden busz oda van írva egy délelőttös sofőrnek, néha éjszakásnak. Oda megy a busz ahová a gazdája be van osztva, ha ő nem dolgozi, akkor bárhová megy.
2. A munkába éjszakai és szolgálati járatokkal jutnak el.
Délelőtt, kezd. hajnal 2 és 7 között
Anyás, vagy középrész: 7 és 9 között
délután kezd 11 és 17 között
beugró, vagy kétrész: csak a reggeli és délután csúcsban dolgozik kb. 3-5/3-5 órát.
1.mitől függ az, hogy egy jármű éppen melyik vonalon közlekedik (tegnap a bpi-006 az 5-ösön volt, ma a 15-ösön utaztam rajta)
2.hány műszakban dolgoznak a bkv-nál a sofőrök, melyik mikor kezdődik és hogy a jófenébe tudnak saját autó híján mondjuk hajnalban bemenni a melóhelyre?
És mikor pihen? Hogyan lehet két olyan állást összeegyeztetni, ahol egyiknél sincs fix munkaidő, vagyis hol ekkor, hol akkor kell járni.... Boccs az offért, szólok hkv-nak, hogy hozzon létre egy munkaruházati topicot :))))))))
Mi ált. iskolában mentünk olyan szakadt maszek 256-ossal, aminél a bácsi előre lecsavarozta az ablakokat, és egész úton dohányzott, aminek a füstje természetesen az utastérbe jött... AZ ilyet lőni kellene.... :)(
Én nyáron szoktam az 1. ajtó mögötti jobboldali ablak első táblája elé nagy stikában behajtani egy lemezcsavart az ablakvezető filcbe, hogy ne tudják becsukni azt a táblát -tekintve hogy ha az nyitva van, a nyitott fülkeajtón és a nyitott vezetőablakon keresztül legalább van egy kis légmozgás az amúgy kb. 50-55 fokos vezetőfülkében... :o))
BUÉK mindenkinek ! Szerintem volt SKODA RTO busz Volánnál ! Én győri vagyok és úgy emlékszem, hogy kissrác koromban mikor Veszprémben jártunk, ott voltak helyijáratban RTO-k ! Állítólag az erősebb motruk miatt jobban bíták a hegymenetet ! ( ezt már később hallottam egy buszostól) ! Kellene keresni egy veszprémi buszost, szerintem emlékszenek rá !
Sőt a Vértesnél a nyitható ablakokra is kitalálták hogy télen ne lehessen kinyitni (ne menjen ki a meleg?) hát odaütöttek egy szöget, aztán véletlen egész nyárra ott maradt.
Mondjuk akkoriban az NSZK-ba gyártott MAN-ekre, Mercedeskre is a teliablak volt jellemző, sőt, később pl az Ikarus 417-eseken se volt sokkal több nyitható ablak... És sok cég még most is csak 1-2 bukóra nyitható ablakkal, légkondi/légbefúvó nélkül rendelni meg a buszokat.
Lehet, hogy a teleablak olcsóbb volt, de ha a busz teljes vételárát nézed, akkor az a pár alu sín, meg műanyag kilincs elhanyagolható tétel.
Az eltérő klimatikus viszonyok viszont hihetőnek tűnnek.
Azért amikor ezek a buszok hazajöttek (vagy el sem mentek), sok volán belerakta az elhúzható ablakokat, akár vegyesen is (1 tele+ 1 elhúzható) A Jászkunnál sincs teljesen teleablakos ex-NDK-s. De pl. a Vértes Volánnál nem foglalkoztak ilyennel, ott helyköziben is lazán mennek teliablakkal, tavaly volt szerencsém ilyennel utazni, "nagy élmény".....
Azon gondolkodtam, mi értelme lehetett annak, hogy az NDK-ba teli üvegezéssel rendelték a buszokat, és nem volt rajta nyitható felület?
Erre a kérdésre én azt a választ kaptam, hogy ezek a teliablakos buszok odakinn el voltak látva klímaberendezéssel, ezért nem voltak nyithatóak az ablakok. Azonban a visszavásárolás idején ezeket még K-Németországban kiszerelték.
Elkészült a naptár! A borítót megmutatom, és külön köszönet a segítőknek, hogy létre tudtam hozni!!! Boldok Új évet Minden Közlekedésben dolgozónak, meg fórum látogatónak!
Minden Kedves topictársnak Eseménymentes, sikerekben, és minden földi jóban gazad Boldog új évet kívánok!
(A szokásos szilveszter esti buszos chat-et remélem idén is megtartjátok (www.trefort.hu / offtopic szoba) , és majd olyan 2-3 óla felé fogok tudni benézni. Remélem lesz még addigra valaki fent :o)
Akkor viszont stílusosabb lenne az "Ikarusszárnyat" csak az Ikarus autóbuszok képei alatt szerepeltetni, és a Rába, Mávag típusokhoz pedig a korabeli emblémát tenni.
Emberek! Azon gondolkodtam, mi értelme lehetett annak, hogy az NDK-ba teli üvegezéssel rendelték a buszokat, és nem volt rajta nyitható felület? Ez nekik mmiért lehetett jó? Olcsóbb volt? Vagy azokon a buszokon volt jó légbefúvó? Vagyi lehet-e erre valamilyen racionális miértet mondani?
Valaki össze tudná szedni, mely ex-BKV-s kocsik vannak Tordán? Én is emléxem jó pár darabra, van még BU 90-** és BPO-3** is. Csak nem akarok butaságot beírni. De 2001 nyarán ezek már ott voltak.
Jogvédetté attól válik, hogy a készítője fenntartja magának a jogot (vannak a Ptk. -nak ide vonatkozó paragrafusai is), hogy a fotó csak és kizárólag az ő honlapján jelenjen meg, és bármilyen jellegű másodközléséhez (még átalakítva is) az Ő engedélye szükségeltetik.
A buszos ,,lomjaim" között találtam egy 2004 es Agria Volános naptárat. Ebben egy darab Agriás busz sincs, csak az Ikarus régebbi darabjai.(180, 66, 250lux, 31, stb.)
Igen a busz fotója megvolt amit átalakítottam háttereztem a naptár részét hozzá szerkesztettem ( a naptár A4). Volt olyan kép amit csak fekete fehérben tudtam beszerezni azt szinezni kelett, pl az M5.-t
Csak munkásjáratokban, és RÁBA igazolvánnyal lehetett rá felszállni. Ő volt gyerekkorom "új" busza az Ik 620-630 csuklósok idejében, míg a 280-ok meg nem jelentek...
Igen, erre a két változatra -főképp a galambszürke (és talán még kék is?) színű, hatalmas FŐSPED felirattal ellátott bútorszállítóra még emlékszem kisgyerek koromból, de a busz változatra nem...
Ugyanis volt ilyen kék-fekete Ikarus 180-as, de az Pécsen járt, és nem a budapesti 12-en.
A kettő együtt nem jó.
Vagy pécsi 10-es viszonylat, vagy budapesti 12-es de akkor meg nem fekete a díszcsík hanem ezüst.
Mindkettő jó, de így hamis.
De jó. Nincs tévedés.
Ő volt a GA-07-30II. Hatósági vizsgájának időpontja 1964.10.17 -én volt. A Récsei garázs vette állományba. (Eredeti nagyságú fotó)
Valamelyik honlapon (hirtelen nem tudom, melyiken, sajnos) említve volt, hogy Ő volt az egyetlen fekete sávos 180 -as, mintegy megkülönböztetésképp, mivelhogy kísérleti jelleggel ez az egy buszocska volt automata váltóval szerelve.
Azt a reklámot én is láttam.De szerintem csak montirozva van egy kép.Tetőablakos teljesen fehér 55-ös belföldön kicsit kakukktojásnak tünik.De lehet tévedek.
Egy érdekesség: láttam egy Renault Clio reklámot a tv-ben, egy roncstelepről kiszállnak az autók "lelkei", és röpködnek a városban össze-vissza. Nos, a roncstelepen van egy fehér IK 55-ös, csak egy pillanatra látszik, de tisztán kivehető. Tudtok erről valamit?
Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok ezzel a képpel:
Ha már így elskodásodot ez a topic én is teszek fel egy fotót egy Karlovy-Vari ban közlekedő alacsonypadlós Skodáról. Utaztam is rajta,de akkor még nem nagyon figyelgettem a buszokat. Arra emlékszem,hogy a 412 höz hasonlóan vastag a plafonja,és úgy rémlik a belső világa is hasonlít erre a tipusra.
Beszéltem egy érdi sofőrrel,aki vezetett olyan régi Skodát. Ő is szerette,mondta,hogy jó erős motorja volt,és hogy volt benne központi olajzás,ami akkor újdonságnak származott.Azt mondja jobban ment mint a faros,noha azt is szerette ám.
Létezik ebből sárga is, ill. a korábbi rendszámokból is létezik a sárga verzió (ezek megyék szerint vannak kiosztva), ill. még az azelőtt talán 3 vagy 4 fajta van forgalomban.
Szép lett ez is.De a naptárra nem javasolnám,illetve egy kis magyarázó szöveget hozátennék.Ez a kocsi csak padlótól felfele 55-ös.Egyébként Setra fenékvázra van ráépítve.Ráadásul a Setra hosszab is, így az ablakosztás is más lett!!!
Még egy OFF jellegű: Emlékszem, a 20 -as Volánnak (ma: Volánbusz) valami tárolótelepe/bontója volt kb. a Tengerszem utcánál, az épülő M3 -as mellett. Igen fiatalka voltam még (~10 éves), akkor láttam ott szinte kazalban a kivont ŠM 11 -eket, és még jó pár Steyr-Ikarust, amelyet onnan lehetett megismerni, hogy a hátsó lámpái a 200 -asoktól eltérő módon keskenyebbek voltak. (Talán valami 65*-es vagy 66*-as típusszámot viselt, direkt a Steyr-gépészet miatt...?)
Nem tudom mindet selejtezték e, mintha láttam volna magánbuszként 1-2 darabot.
Szürke színűk volt.
Piros alacsony háttámlájú ülések voltak bennük.
6-7-8 évesen sokat utaztam Velük. Egy sofőrrel beszélgettem Ő Volánbsuzos volt és a Skodák előtt 620 630 -asokkal járt, meg 310-esssel.
Eleinte 6 Ft 70 fillér volt egy 15 km távolságú jegy, még 1982-ben akkor költöztünk Nyíregyházáról Heves megyébe.
Amúgy 1983-ig faros is járt a mi vonalunkon, meg ezek a Skoda buszok.
Amikor megjöttek az új Ikrusz 266 os gépek pár év múlva,már elöregedett korukban 34-38 perc alatt tettek meg hegyre fel 14 kilométert (17 megállással!), 20-30 álló utassal. Sík terepen nem volt ezekkel gond mentek 80-90 et 80 utassal, is de hegyek között, az IK 266 nem nagyon haladt felfelé.
Ettől még ezek a Skodák is többet tudtak, nekik nem ártottak a hegyek.
Csak a D10-es korszakban sikerül menetidőcsökkenést elérni.
Jaja, az egri volán csak 1984-ben vásárolt 260.32-est, aztán visszatértek a 266-oshoz - de mivel 1994-ben selejtezték őket, a legtöbb közülük még ma is tovább él. Volt is akkor mivel váltani őket, jött a sok 256.44-es. Ami Gyöngyösön volt 260.32, az sincs már, egyedül az egyetlen hatvani maradt hírmondónak - CJX-497 - és gyönyörű volánsárga ma is, jól néz ki nagyon a busz.
"Kis pénzügyi manőverek után, Eger, Kecskemét, Veszprém, Pécs és Érd kapott belülük."
Én úgy emlékszem , hogy 1983-1985 között volt egy új Ikarusz beszerzés, akkor cserélték le ezeket a buszokat, legalábbis a VOLÁN Tröszt 4. számú vállalat esetén úgy emlékszem, hogy Eger Szomolya között kettő, Eger-Domoszló között 1 busz járt, helyiben is jártak, talán a 7-es a 6-os 3-as 4-es vonalakon, de a 12-es vonalra is tettek ilyet szólóban, sőt az 5-ös vonalon is emlékszem erre.
4-es Volán esetén hány darabra emlékszel?
Nekem érdekesek voltak ezek a gépek, a hegyre fel sokkal jobban voltak, hegymenetben megfelelőbbek, mint a korabeli Ik-266 típusúak.
RÁBA DHMU 2156-os motornál miért volt az, hogy hegyre fel lassabban ment fel, mint a mostani D10-es vagy a példában szereplő Skoda?
Amikor megkaptuk az új buszokat 1983-86 között, elkezdett nőni a menetidő, ha sok volt az utas és álltak. Szomolya felé Ik-260 távolsági 2 ajtós gépek kerültek, de csak 1994-ig bírták. Most a rövid 256.044 altípusú gépek járnak, remélem jól írtam, ha nem, megköszönöm ha kijavítasz. Skodára én is nosztalgiával emlékszem.
Lejjebb volt szó arról, hogy a rendőrautók lízingelve vannak és nem volt megengedve az RB-s rendszám. Amúgy lassan az is betelik, nem? Lehetne RA 00-01-től kezdeni megint.
Egy kis OFF a témához * Az új rendőautóknál ugyebár elhagyták az RB és társai rendszámokat (lsd: KAF, KBE, KBT), viszont az új Ford mentőautók ismét MA 00-00 és társi lettek. Nos ennek mi értelme? :-))) * ON és bocsi.
Az is lehet, sok rendszám nem lett kiosztva. Nehogy azt higgyétek, hogy egy betűkódnál 001 - 999 kiosztják az összes számot alapból. Hát nem... (Bár az olaszok úgy csinálják, náluk 000 is van. :-)))))
Az első J-s rendszámok 2003 legvégén lettek kiosztva, tehát tartották azt a nagyjából két éves kifutási ciklust, amilyen a H és az I is volt - csak most a K egy picivel hamarabb kezdődött. Az L beállását 2007 második felére saccolom.
A T lenne elvileg az utolsó rendes mező... az U az motor, az X az pótkocsi, az Y az lassújármű, a V, W, Z lenne még üres, ha nem kezdik meg speciális célokból azokat is, márpedig az X mező igencsak betelésre áll jelenleg.
Nem lesz pánik, ha kifogynak a mezőkből, majd kitalálnak valami újabb rendszert - én személy szerint egy kistérség-alapú regionális rendszámozás bevezetésének örülnék, de tetszik az ír gyakorlat is, ahol a rendszám első 2 karaktere a jármű évjáratát jelzi.
Bár a svédek is ugyanolyan rendszámokat használnak, mint mi, de ők már több évtizede, és azért nem fogynak ki belőle, mert névre szólóak a rendszámok, tehát megy át a régiről az új kocsira, ha jól tudom - a finneknél is ilyesmi van, talán.
Szerintem kezdik majd előröl (az F-es rendszámoknál már meg is történt, nem?) Egyébként nem hiszem, hogy ez egyhamar bekövetkezve, hiszen 15 év alatt még az abc feléig sem jutottunk el, pedig az elején az átrendszámozások miatt szerintem jobban pörögtek a dolgok, mint most).
Én azon gondolkoztam hogy mi lesz ha a Z mező végére érünk, ami azért nincs is olyan messze, ha egy év alatt lemegy egy betű (mert kb ez a helyzet, idén végigment a J és a K is kezdődik).
Betolnak még egy betűt, esetleg nem lesz szabályos rendszámformátum, hanem 2-4 betű és 2-4 szám változatos kombinációja, Szerintem ez is működhet.
Fedvény. Le vagyok döbbenve. Axittem viccelsz. Most láttam a tévében, ahogy mutatták: mostantól ilyen rendszámokat viselnek a mentőautók. (Kár, hogy erre csak 15 év elteltével jöttek rá ismét, de mindegy.) Egy álmom valóra vált! Jeee! :-))))
A buszoknak vajon nem vezetik be a 2 betű 4 szám rendszámozást ismét? :-))))
Azok a Skoda buszok, amiket a Volán Tröszt a '70-es évek közepén állított forgalomba, általában meddig szolgáltak? Lehetséges az, hogy némelyik példány megérte volna a rendszerváltozás időszakát némelyik volánnál? Mert hogy a farosokat túlélték, az biztos.
OFF Hogy miért nem RB? Fogalmam sincs. Bár eu-sban már igen hülyén mutattak, az való igaz. Nem mintha most jobb lenne... De lehet, sok országban nincsenek megkülönböztetve a rendvédelmi kocsik rendszámban. Akkor most a mentősöknek is járna az MA, MB, mint régen? ON A buszokról nem is beszélve? Telt volna be a BT-mező? :-))))
Ha pedig olyan rendszámot látsz egy kocsin, amilyen C56-osokon szokott lenni általában (persze az eredeti rendszámmal), akkor az nagy valószínűséggel fehérvári. :-)
Akkor arról lehet szó, hogy maradt ezekből a rendszámokból, és személyautóra már nem adták ki, de buszra és teherautóra "jó az még..."?
Egyébként ha valaki figyeli a rendszámokat itt is lehet követni melyik tartományt merre adták ki. Például a JDZ, JNP és JNR a J-s rendszámok közül jó eséllyel Nógrád megyei kiadásúak.
Bőven osztották még a BOS rendszámot 1997-ben, a DUD-ot pedig még 1999-ben is. Azért, mert lokálisan még maradt belőle. Jelen esetben Fehérváron, ahol a buszok gyártva voltak.
OFF Nem véletlen, hogy látni Nissan Vanette Cargo-kat ANY, BSH, BSN, CCM vagy Daewoo Tico-t BPZ rendszámmal, pedig ezek a típusok hol léteztek még 1990-92 körül. (Oké, a Tico 1988 óta létezik, de csak 1996 körül kezdték behozni Európába és ide.) ON Apropó, a balatonfüredi CCM-159, ami egy C56-os, az is '99-es. Csak Füreden 1999-ben még volt CCM rendszám, aztán azt hitték, az való buszra, pedig egy normál méretű rendszám is bőven jobb lett volna. Nem tudom, az miért alakult így.
És nagyon kevés kilométer van benne. Csak azt nem értem, hogy ha 1997-es, akkor miért BOS a rendszáma, akkoriban már vastagon a G tartomány ment. Ugyanígy azt sem értem, hogy miért kapott akkoriban sok busz DUD-os rendszámot.
OFF 3000 db-os példányszámnál sajnos ez az ár reális, főleg ha itthon fogják nyomni. Ha nagyobb példányszámban jelenne meg, akkor talán lehetne kevesebb is.
Bár ha azt nézem, hogy az idei Rádiótechnika Évkönyve is 3000 Ft, tele van reklámmal, és a legigénytelenebb újságpapírra van nyomtatva, akkor nem is olyan drága...
Sajnos tényleg utolagos ajándék lehet.A héten kerül nyomdába,és csak januárban lesz fogható.Amugy a címe:Az Ikarus évszázados története,és a Szállító-M magazin kiadója adja ki.Az első infom tuti,a cím és a kiadó közben változhatott,de arra nem kérdeztem rá az egyik szerzőtől.
Ha valakit érdekel, nézze meg az oldalunkat. Ikarus fűtő készülékek (sirokko, webasto, stb), generátorok, önindítók felújításával foglalkozik.
Ha tudok, segítek a forumon vagy mailben felvetett probláémákban is és találtok pár hasznos infót. Nemrég került be az oldal a google-be, tehát most indult...
Aham, ezek szerint csak van köze a Steyr ajtó elnevezésnek a kétszárnyú lengőajtóhoz:-) Való igaz, pongyola, és semmi köze a Steyr gyárhoz, de miután az Ik-Steyr buszokon jelent meg először, a népnyelv talán nem véletlenül általánosította ebben az alakban....
Úgy értem, hogy láttam olyat, amin hátul "budiajtó", elől "lengőajtó" volt. De találkoztam olyannal is, amin hátul nem volt ajtó, elől "budi", vagy "lengő". Ezek szerint akkor, gyártották egy, ill. kétajtós kivitelben különböző ajtókombinációkban is? Vagy ezek amolyan klónok, esetleges átalakítások következményei?
Egy furcsa kérés. Ezekről a régi buszokról tud valamelyikőtök dokumentácíót küldeni mert megprobálnám modelezni őket és a méretarányhoz kéne pár rajz róluk
Szerintem most is vannak, igaz, már csak a felújított, átalakított, élettartam-növelt darabok. Mint például ez.
No meg ne felejtsük el azt az 1-2 415-öst, 435-öst, ami még mindig kitart odakinn, és a beeskow-i D10-es, '99-es C56-ost, amit ceterum censeo haza kellene hozni.
A képen GEX-811 látható, Tatabányáról, a ráncajtósok nagy hazájából.
Csak hálával tartozhatunk a Vértes Volánnak, hogy ezeket a visszavásárolt cuccokat az eredeti formájukban megtartották. Ebben is benne vannak még a prücskom-prücskom nyelvű feliratok (lásd: ajtó fölött).
A magyar piacra készült 260-as, 280-asoknál csak a 70-es évek közepéig rakták az 1/4-es ablakot. Más típusoknál azonban a későbbiekben is megmaradt. (pl: 256, 266)
Várj, én értek én annyira az altipusokhoz, de utánanéztem Grimbi honlapján.
Tehát a 280.03 ment az NDK-ba, teliablakokkal. Ezt értem. Ha jól tudom ezekben nem a "csővázas" ülés volt. A csehszlovák kocsik milyen üléssel és belső elrendezéssel készültek?
a 280.03 és a 280.10 is 2-0-2-0 ajtókkal készültek.
A Csehszlovák piacra készült 280-asok miről ismerhetők fel? A 1/4-es ablakokon kívül egyéb ismertetőjelük is van? Ha jól tudom magyar piacra is készültek hasonló ablakokkal.
1990 után már nem ment ki 260/263/280 Németországba, ez szerintem tuti. Emléxem rá, Angyalföldön volt egy telep a Reitter Ferenc utca végén, ahol a 30-as busz elkanyarodik, ott szoktak volt állani ex-NDK-s vagy ki nem került gépek. Majd megkérdem apumat, mi is volt ott pontosan, mert ő emlegette annak idején.
Amúgy meg hogyne lett volna elég gép! Már az NDK-korszak utolsó éveiben is vették az NSZK-ból a használt buszokat, van olyan 1989-es fotóm, amin Halléban van egy akkor még nem túl öregnek számító MAN SL 200-as, és még NDK-s rendszámmal!
Az NDK-s rendszámok amúgy hasonlók voltak a magyarhoz (2 betű 4 szám, néha 3 betű), a betűtípusuk pedig a cseszkó rendszámokra emlékeztetett, de egy érdekes területi elrendezést követtek, az NDK-n belül észak-déli irányban (!) voltak kiosztva A-tól Z-ig, a népesebb városoknak 2 betűjelük is volt.
Így tehát a legtöbb helyen a 200-as sorozatú Ikarus-ok elég hamar kiestek. A jobbját a magyarok vitték el, a rosszabbja és az 1997 utáni eladások meg főleg a balkáni országokba kerültek. De még mindig akadnak eladó 200-as Ikarusok, igaz, közel sem annyi, mint amennyi mondjuk még 8-10 éve volt.
Meg a németek. Volt olyan, hogy 91-ben ment ki 280-as, 92-ben meg jött vissza. Honnan volt annyi buszok, hogy egy-két év alatt az összes 260/280-at kidobják?
Tévedés ne essék, a CJF-ek 1996/97 táján jöhettek, ugyanakkor, mint a hasonló GAS/GAT/GAU rendszámos 280.10-esek. Csak a CJF rendszám megtévesztő egy kicsit.
Kizárt dolog, ezek a buszok voltak kinn Cseszkóban, különben lett volna régi rendszámuk, ha még 1987/88-ban itt állottak volna forgalomba sztornózott megrendelés esetén. Ilyesmi akkoriban azért nemigen volt. És épp mostanság nézegettem egy szlovák honlapon, hogy a '90-es években azért dobálták ki szép számmal a 280-asaikat. Hát még a csehek. Nem tudom, hogy volt rá kapacitásuk.
A fikázás kicsit erős! Nagyon örülök annak,hogy elkészült ez a gép.Nagy kihívás lehetett a felújítóknak hogy egy ilyen gép felújítását elvállalják.Kifejezetten tetszik a busz,csak észrevettem a dolgot.Ennyi.
Nem olyan tragikus,de a képeid közül egyiken sem szerepel ott,ahol a felújítotton van. Talán nem sikerült eredeti felvételeket megnézniük a felújítóknak.Egyébként is még a szimmetriaérzéket is zavaró ahol van.Az az érzése az embernek,hogy oda biztosan nem tették gyárilag.
Amikor ezeket a képeket kerestem szinte sirva fakadtam hogy megszünt az ikarusz, lehet hogy koppintották a formákat az akkori külhoni buszokról (egy ideig a Videoton formatervezésen dolgoztam ) de csodálatosak voltak.
A tanácsot megfogadom megprobálom megkeresni a képhez illő modosítást. Sajna van olyan tipus amihez csak archiv képet találtam eddig ezért a vegyesség, de ha itt találok segítséget a képekkel kapcsolatban megprobálom egységessé tenni a gyűjteményt. Ezek a képek számítógépen készülnek retusálással és egyébb grafikai modosítással de ahoz hogy kinyomtathatók legyenek szép minőségben szükséges a kép bizonyos mérete mert igaz bármi nagyítható de az minőség romláshoz vezethet.
A csikozás csak azért van hogy elmosott pasztelkrétás hátteret adjon amivel kicsit azt is érzékelhetem hogy a kép kézi munka. A lényeg a tökéletes busz amit mint müszaki remek nézhetünk.
Szerintem nem szerencsés minden képen ugyanolyan grafikával dolgozni. A másik gondolatom:ha én csinálnám,akkor vagy csak nosztalgia vagy csak archiv képekkel tölteném meg.Mégpedig azért mert más érzést ébreszt egy pl. 60-as évekből származó kép (itt sztem igenis fontos a háttér),és egészen más egy, a mai kemény műszaki értékmentő munka eredményét ábrázoló felvétel,ahol valóban elhanyagolható lehet a háttér.Mindkettő Ikaruszos,mé- gis másról szól!
A grafikához szerintem nem is kell érteni, mert aki azt mondja ért csak belemagyarázza saját érzéseit. Szerintem ( de ez csak az én vélemémeny és a mai műveket elnézve eléggé egyedül állok vele) a képnek egy célja van a szemnek és a képet néző embernek örömet szépérzést okozzon. A háttér a kép szerves része de csak annyira kell hogy érvényesüljön, hogy a fő téméról ne vonja el a figyelmet, sőt arra irányítsa. Remélem nekem sikerült hasonló hatást elérni? Az index rendszere sajna a képeket átméretezi így az lenne kérésem emailban küldjétek a képeket. redapple@citromail.hu
Megmutatok pár grafikailag átalakított képet, lehet hogy csinálok egy naptárat belőle. Ha lehet irjatok véleményt és ha valakinek van még szép régi ikarusz képe amit a randelkezésemre bocsátana megköszönném! ( az eredeti busz képek sajna nem az én műveim)
Régóta figyelem a topikot, most lenne egy kérdésem:
A decemberi Lastauto Omnibus-ban lehet olvasni, hogy a Torinói Téli Olimpia főszponzora a Fiat, és a nézők, sportolók szállítására 1200 buszt szállít az Iveco és igy az Irisbus is. Nem tudjátok lesz közte esetleg F15?
De egy pár E95 Express-t is el tudnék képzelni!Szép lenne...
MTV 1-es csatornán a déli híradóban mutatták az ARC 187 típusú buszt, és pár szót is mondtak róla. Pl: semmivel sem lesz rosszabb mint bármely más típus, mozgáskorlátozottak is igénybe vehetik majd, a tetőszerkezetet olyna erősre készítik, hogy a késöbbiek folymaán akár torlibusz is kialakítható legyen belőle. Évi 20 db-ot tudnának gyártani, és akár szólóban is elkészítik. Hirtelen ennyi. Ja és januárban gördülhet ki a műhelyből.
Sziasztok! Készülő korai 260-as modellhez lenne kérdése Neutralnak:
"... a becsukott harmónika ajtó belső részén lévő kis táblán ( a felső gumiperem alatt ) milyen felirat van. ( más mint az 556-osé volt, rövidebb ). Másik, hogy nem tudom, hogy a belső két ajtóharmónika részdarabon szimmetrikusan van-e elhelyezve egy-egy táblácska, vagy csak a menetirány szerinti hátsó részén van egy."
Ha valaki szívesen válaszolna a kérdésre, de nem igazán tiszta, kérem, hogy személyesen a készítőhoz forduljon. Honlapja alján a mail címe. Előre is köszönet érte!
Hmm, hmm. Érdekes. Mégpedig azért, mert múltkor valamiért fel kellett nyitni a forduló korongot, és a csuklókerethez pont a másik oldalon csatlakozott a tolórudazat a csuklókerethez.
Elkezdtem a jellegrajzok begyűjtését, mert IKARUSokat szeretnék csinálni 1:45-ös méretbe. Már majdnem minden rajz megvan hozzá egyedül egy hiányzik a 280-as C tengelyének kormányzása. Ha vki rendelkezik róla jellegrajzzal legyen szíves elküldeni nekem a hegebalazs@freemail.hu címre.
Sajnos látom vannak Ikarus 415-ös tűzbiztossá javított buszról arhív felvételeid,(pedig annak már nemvót szabad kigyulladnia,és mégis! kicsit érdekes nem???).
Bár a többiek már tudják: Nekem az Ikarus 260-280 a favorom,megbízhatóságuk miatt....Sajna már a macskaköves utak szétrázták őket,de még bírják!!!
Ha nemlett vóna az a KIS baki az Ikarus-nál,akkor egész jó kis buszok lettek volna jelenlegi ifjabb társaik is....Bár Nekem édes mind1!Így is jó kis buszok ezek is,míg mások szokták ócsárolni is!!!!
További jó szórakozást kívánok Nektek: Üdvözlettel: Wildlionka
Mint tudjátok, nem rég követem a topikot, de pofátlanul érdeklődhetek afelől, hogy van-e öreg Ikarus tulajdonos szaki közületek bp környékén, ugyanis régi vágyam egyszer alaposan testközelből megtekinteni egy ilyen szerkezetet.
Akkor te szerencsés vagy - és olyan öreg, mint én! :-))) - ha már '71-'72-ben gyötörted a 620-ast. Én úgy értem, hogy azok szóló buszok voltak?
Mire én beleülhettem a buszos ranglétra alsó fokán álló csodába - csoda volt, hogy még megy! -, akkor már nagyon ziláltak voltak.
Azért nem adom fel a találgatást - így láthatatlanban -, de én egész 1984-ig jártam a 43-as úton a sárgával!
Arra emlékszel, amikor megkaptuk az új egyenruhát? A papagályos öltönyt. Hát az biztos próbára tette a házasságok tűrőképességét.
De, még mielött nagyon beleélném magam! - ugye most nem zőld és sárga az egyenruha?
Engem - és a házisárkányt - nagyon kifárasztott, mert nem tudom, hogy kinek volt az ötlete a sárga ing? Volt sok őrültségi rohama az akkori államnak, de hogy a Volán keretein belül is részesüljünk ebből, azt azért nem gondoltam!
Azok a kézelők és a gallérok, hogy milyen koszossak tudtak lenni egy 620-asban?
Sok vezetőnek a pocakján látható volt egy felcsúszott derékszíj, amit a kormány hagyott ott. Lehet, hogy egy vadiúj buszban ez elmegy, de egy "trágyaszóróban"? Szerintem én akkor fáradtam bele a szocializmus építésébe! De mire ideértem, addigra otthon is eldobták a nevet - de csak azt!
Azok az ingmosások rengették meg sok házasság alapjait. Én egy izzadós fajta vagyok - főleg, ha süt a Nap! - és akkor nem sok kellett a "kéthetenemmosott" egyenruha eléréséhez. Aztán volt egy olyan rohama is az akkori vezetésnek, hogy a sapkát is kellett volna viselni. Nekem úgytünt az a sapka, hogy egy mezőőrnek jobban állt volna, de akkor lehetett az embernek véleménye?
Nem tudom, hogy te akkor mit hallottál, de én olyat: eredetileg a vietnámi partizánoknak gyártották ezeket az egyenruhákat! Számomra logikus volt ez, hiszen ott a dzsungelben éppen sok a papagály. Aztán ott béke lett és éppen jól jött a Volánnál ez a békehírdetés. Ezzel is támogattuk az imperializmus elleni háborút. Azok a hülye amerikaiak azt hihették, hogy a vietnámiak már Magyarországon vannak! Lehet, hogy most azért tátják a szájukat ott Magyarországom az amik, mert még mindig várják a vietnámiakat? :-)))
Aztán keserítsél már el és meséld el nekem, hogy most is van - ilyen - egyenruha?
Na, elég a siránkozásból és örülök a személyednek így láthatatlanban is, de azért hogy éled át magadban ezt a nagy változást?
Érdekes a 45kg, mert nekem is néha elég komolyan kellett nyomni. De arra is emlékszem, hogy nem kellett sokszor direktbe tenni a váltót, mert gyorsan elértük a helyijáratban a megállókat.
Aztán amikor a panorámák megérkeztek, akkor meg néha jól esett volna egy kis kinyújtózkodás, de ott már nem volt kuplung.
Mindig mondom a fiataloknak, hogy miről is maradtak le azáltal, hogy később jöttek a világra? Soha nem érzik át azt a felemelő érzést, amikor a leállított motor után is percekig csengett az ember füle a motorzajtól. Én még azt is elkövettem, hogy egész testemben rángatóztam egy ideig, hiszen együtt éltem a motorral. :-)
Ha nem is találtalak el, azért ne hidd, hogy nem láthattalak! Állandóan nyitott szemmel vezettem és mindig szerveztem magamnak egy esetet, ami által szebbé tudtam varázsolni a szürke 620-as napjait! :-))))
"De amikor bejöttek a levegőrásegítéses "sziszegős" kocsik, az öregek, akik kapták,
már nem is köszöntek nekünk akik még "kenyérszervóval" jártunk." - :-DDDDD!
Ez nagyon tetszett és már a sírás határán állok az emlékek hatására! :-)) Ezt olyan szépen megfogalmaztad, hogy akaratlanul is megkérdezem: nincs véletlenül kiadott könyved? Szívesen olvasgatnám! :-))))
Azok a jó nyári napok, amikor még a motorházból is ömlött a meleg - azokat nem lehet elfelejteni, de legalább a pokolban nem fogok meglepődni! :-))
Azért ha van olyan emléked az átkosról, megkérlek dobd be ide nekünk! Az is elég lesz, legalább addig sem unatkozunk, amíg felfogjuk a mondanivalód! :-)
Vigyáz magadra, mert te már történelmi személy kategóriába tartozol és én itt képviselem az "öregek" becsületét. :-))
Nem tudom jártál-e Angliában, vagy "balos" országban, mint vezető? Majd megírod, de addig engedd meg az én történetem!
Alighogy ideértünk, hát vettünk egy Fordot: Ami az átlagot jól kiszolgálta, ugyanis a 4.1L.-es motort nem lehetett a 6 hengerrel sem tönkre tenni. Az első napok kóstolgatása közben meghívott egy új ismerős a házába, hétvégi partira. Ő olyan helyen lakott, hogy körülötte kezdődött a nagy építkezés és a csatornák, kábelek és az utak már készen álltak az új házaknak - ez itt így szokás!
Na, mi beleültünk a "szörnyetegbe" és irány a haver! Addig jó is volt, amíg volt más autó is az úton, de amikor az új részhez értem az egyik kanyarodásnál furcsa érzés fogott el! Valamit átéreztem a jelenből és azért mentünk tovább. Megjegyzem, hogy a házisárkányom is rendelkezett "szűz" magyarországi jogsival, amolyan B kategóriás változatban. Odaértünk és lezajlott a " énmitértemelausztráliában" bemutató és mi hazaindultunk. Már szépen haladtunk, amikor egy autó megjelent a színpadon. Ez volt a vég, mert akkor jöttem rá, hogy én a rossz oldalon vezettem azáltal, hogy nem volt forgalom! Mit is tesz a szokás az emberrel, ha nem figyel oda? ?-)))
De, aztán azóta is betartom a "balra tarts!" írt szabályt.
Aztán késöbb egy haver elmesélte, hogy ő is vett egy szörnyeteget, amikor ideért. Abban a hiszemben, hogy a 8 henger és a 6L.-es motor szépen halad az úton és elindult horgászni messzire. Itt a messzi 500km. után kezdődik! Azt vette észre, hogy mindenkit elhagy az úton, pedig betarja az előírt100km/h. sebességet. Akkor riadt fel a száguldozásból, amikor a seriff nínózva utolérte. Akkor tudta meg, hogy a ma vett autó nem km. órával rendelkezik, hanem mérföldes órával.
Ezt csak azért meséltem el, hogy felnött fejjel is csinál az ember hülyeséget és ebben szerepet játszik az angolok "mindig másképpen" gondolkodása. :-)
Ne haragudj, ha elraboltam az idődet az olvasással, de ti most ott alszotok - már aki! - és én csak fecsegtem, mert senki nem zavart meg!
Ha, adódik kérdésed - a leírt anyagban -, azt szívesen megválaszolom!
Láttam a Duna tv.-ben, hogy hidegek az éjszakák és egy kicsit írigy vagyok rátok, hiszem itt ma is 30C körül lesz.
Ha esetleg aggódnál az egészségi állapotom iránt, akkor megsúgom neked: holnapra vagyok berendelve az orvoshoz! :-))))
Majd olvaslak és addig is a legjobbakat kívánom neked!
Üdvözlettel - wogboy
Ui: egy szegedi haverom azt írta évekkel ezelött: " az időjárásról csak akkor mesélj, ha kérdezem!"
Én voltam olyan "kedves", mindig akkor írtam az itteni szép időről, amikor otthon derékig álltak a hóban. Remélem te ezt nem veszed zokon! :-)))))
Egy kicsit elbámészkodtam és már erre a kis időre kár lefeküdni, majd kialszom magam a melóhelyen. :-)
Azt hiszed, hogy itt nem épül a szocializmus?
De, ha már itt vagy arra kérek tőled választ, hogy itt nincs privi üzenet rész?
Vagyis én Origo- Fórumon osztom az áldást - osztottam! - és ott volt ilyen. De ott is van egy buszos topic, de ott mezítlábas utasok vannak. Nincs egy olyan, aki értene valamit a kocsikhoz. Az egyiket kérdeztem, hogy tudod-e, mi az a A,B,C tengely? Azt hitte, hogy írástehetségét ellenőrizem.
Na, most már belefekszem ágyamba, mint disznó a szalmába és majd ma - de később! -, majd olvaslak.
Szia, mert már a kakasok kukorékolnak - valahol -, mert itt nincs! Csak a tanyán.
De különben gondoltál már arra, hogy annak a rothadt kakasnak jár 5-6 tyúk is, nekünk meg csak egy és akkor ki is az állat?
Ne haragudj amiért idecsaltalak és kimaradtál a szórásból! Elkolbászoltam a válaszokkal, de van két sejtésem!
Volt egy, akit én akkor - 22 évesen! - egy fekete hajú és bajuszú, amolyan "döglesztönek" láttam a lányok szemével. Sokszor találkoztam vele az makói úton.
Ennyi év után megmarad kevés agysejtjeimmel már a képregényt is valóságnak sejtem! :-)))))
Szóval volt egy soffőr, aki feketehajú és rövid bajuszú volt. Arra is emlékszem, hogy a szép kalauznő mindig ott állt mellette. Én akkor olyan 25-26 évesnek láttam - nappal szemben! :-) - és akkor most lehet 55 - 57? Ja. és amikor "élőben" láttam a Marx téren kb. 177cm volt.
Aztán van egy másik képem, ahol egy alacsonyabb lehetett egy kicsivel - 168-170cm. - de ez barnás? - inkább vörös? Szóval világos haja volt és mindig a másikhoz hasonlóan kedvesen üdvözölt. Azt nem állítom, hogy szeplős is volt, de piros pozsgás képe volt. Ezt akkor 30 fölött láttam, aki most már 60 körűl járhat és nem a lányok után.
OFF.
Ja, egy barátom azt írta otthonról, hogy nála sex már önvédelemből áll! De azt nem írta, hogy nála ez hány éves korban jelentkezett? Azért lenne jó tudni, hogy edzést az önvédelemre időben kezdjem! :-)
ON.
Nem vennék rá így éjszakára mérget - drágább az orvos! :-)) -, de mintha sárga lett volna kocsi, de lehet, hogy azért gondolom így, mert az enyém is sárga volt...
Aztán volt egy harmadik, na az egy fazon volt! A makói járatot csinálta elejében 630-as kocsival és aztán panorámával, vagyis csuklósok voltak. De ez egy nagybajuszú és mégis a morcos látvány ellenére egy barátságos. Mintha elég komoly testfelépítésű lett volna, habár nagyon beleült a székbe. De a bajusza, az szép erős volt - látszólag! Tehát sosem nyalt meg, csak úgy látszatra mondom! :-)))
Persze ezek a megállapítások abból a nézetből alakultak ki, hogy a helyijáratos vezető volt a létra alján és én úgy vettem, ha egy távolsági köszön, az akkor csak jó ember lehet! :-)
"taxxx : Van." - az jóóó! Akkor nem én vagyok a legvénebb! :-) Ennek örülök és talán akad majd közös emlék a szalonnaszervós hernyóról. Azért ha szabad úgy írnom, de néha jól esett kinyújtózkodni a 620-as által. A kuplung is jó nehéz volt és az atlétizálás által nekem nem volt gond benyomni.
Habár egyszer rámhozta szívbajt a rothadt kuplung!!! A műhelyből hoztam ki a kocsit és az volt az első fordulom és majdnem az utolsó! Egy nagy buzi csavarral volt rögzítve a pedál a tengelyhez. Azt a részt szeretném elmagyarázni ahol éppen eltünt a pedál karja és ott volt a padlón a lyuk, ahol lenyomódott a pedál. Ezt a csavart valamelyik állatkerti szökevény a műhelyben kicserélhette és vagy nem volt fűrész a közelben, de berakott egy 100mm-s csavart, ami pont a lyuk fölé esett. Nem néztem meg, de a műhelyből kijövet alkalmával semmit nem vettem észre. A Bartók térről a Széchenyi téren Újszeged irányába - fel az öreg hídra, akkor még csak az létezett! - és raknám sebességbe, de nem tudom a kuplungot lenyomni! Addig tököltem a kuplunggal, hogy közben piros lett a lámpa, de én azt nem is figyeltem, hanem a rothadt pedált nyomkodtam.
De már felmásztam pont a lámpáig és egyvonalban lettem vele. Egyszer látom a szemem sarkából. hogy zőld! Kuplung le és átszaladt a csavar, de állítom, hogy a rohanó vonatot megállítottam volna azzal a nyomással!
Ekkor jött a dráma! Én a hülye kuplungos a gyalogosok zőld lámpáját láttam a szemem sarkából és mire észhez tértem a kocsi már a villamos sin elött volt és nem tudtam kivenni sebességből, mert a kuplungot nem tudtam megint benyomni! Hát nem vagyok vallásos, de akkor megfordult a fejemben egy vödörnyi különböző isten neve. Végül kiütüttem a sebváltókart üresbe és megálltam. Ekkor elviharzott az orrom elött a nagyállomás felöl a sárga villamos. Na, ez volt az a helyzet, amikor egy pillanatra elszomorodtam arra az esetre gondolva, mit is mondok a börtönben annak a 120kg.-s ürgének, aki megkéri a kezem?
Annyira még eljutottam, hogy felhúztam a hídra egy fokozatban és onnan az Újszegedi megállóban beteget jelentettem az utasoknak a kocsi nevében. Kijött a műhelykocsi és azok vágtak le csavarból, hogy aztán soha nem akadt meg.
Na, ennyit neked is és gratula neked is, ha már ismered belülről a 620-ast!
Ahogy írtam ezt a két "urat" láttam elég sűrűn és ha nem illik rád valamelyik, azt nagyon fogom sajnálni.
Megyek aludni, mert mát ott is 18.00 óra van! Itt meg 9 órával előrébb!
Szóval azt írod, hogy a tükör már csak dísz a kocsin?
Én nem tudom a mai oktatás színvonalát, de akkor megkövetelték az oktatók az állandó utascsere figyelését. Vagyis akkor még.... az volt az ukász, hogy addig nem szabad a jobboldali....???? várj már ez Ausztrál törvény! Szóval kezdem újra: addig nem szabad a baloldali tükörbe nézni, amíg a beszállítást el nem végezte a vezető!!!!
Sok esetben az állatok emberibb módon közlekednek, mint az emberek.
OFF.
Itt - Ausztráliában - most egy fazon azon erölködik, hogy megfejtse azt: Hogy miért nem karamboloznak a hangyák????? Háááát kit érdekel az? A fazon azon van kiakadva, hogy már évek óta állami jó - még attól is jobban! - fizetett állásáról van szó és most beintettek neki az eredményei után! A hangyák továbbra is törtetnek, de az ürgebőr nem tudott olyan megállapításra jutni, hogy miként lehetne ezt átépíteni a közutakra. Most az lesz majd: mindenki köteles lesz szarvat növeszteni, mert állítólag - ezt már megállapította a kengurú csősz! -, hogy a szarvaik alapján adnak egymásnak tü-tü! jelet. Megáll az emberi ész, hogy ilyen örültségekkel is lehet pénzt keresni!
ON.
Volt egy öreg vezető, aki a - 1976-ról van szó! - aki azért ült 4 és fél évet, mert meghúzott egy utast - hogy el ne kolbászolj agyilag!- odacsukta kabátját és már indult is. Mesélte, hogy már mindenki leszállt és alig volt utas a buszon, amikor már csukódtak az ajtók, a patkány felugrott és elkapta a lebbenő kabátját az ajtó és az öreg meg elindult, mert éppen zőld lett a lámpa!
Azután beszéltem vele, miután kiszabaduklt a bötönből és eljött az oktatást megnézni. Én akkor voltam a tanfolyam végén és nagyon tanulságosnak fogtam fel az ő balesetét. Azt mondta, hogy fiam soha, de soha ne bízz az utasban, ami a leszállási szándékot illeti. Akármilyen sietős is az utad, inkább késésben legyél, minthogy a kapkodás miatt valakit megvonszoljál! Nagyon sokszor eszembe jutott a munkám során és soha nem görcsöltem, ha valaki tápászkodott és már mennen kellene, mert zőld a lámpa!
Még az elején úgy volt Szegeden, hogy a megálló sok esetben a lámpa elött volt. Tehát provokálva volt a vezető a gyors leszállításba és bizony sokszor még én is kacérkodtam a kapkodás gondolatával, de akkor mindig eszembe jutott az öreg, hogy lesz még máskor zöld. De elöbb zárd be az ajtót!
Itt is gond a firka és most már egy különleges egység keresi az ilyen alkotókat, de ha elkapják akkor meg az baj, hogy fiatalkorú. A kezeibe a kicsikének! - miért nem adnak egy szivacsot és vödröt a kezébe és irány a takarítás! Ha ezt látják a videókon, akkor nem kell csodálkozni, hogy azonosulni akarnak a főhőssel.
Itt külön bandák éjjel ellepnek egy utcát és ott égetik a gumikat a kocsimotorral - egy- két perc és irány a másik utca, autópálya.
Ez lett a nagy szabadságból, amit kiköveteltek a gyerekvédő ligák. De ez már másik topic!
Érdekes a mágnesfék leírásod, de a változatokat ki határozza meg, Vagyis központilag vagy telephelyileg? Esetleg a gyártócég?
Majd holnap mesélek, hogy milyen az itteni baloldali vezetésről, aztán meg amikor hazalátogatok, akkor meg a vezető helyre szeretnék ülni...!
Jók legyetek és nehogy lássalak benneteket Duna tv.-ben tüntetni a munkakörülmények miatt!!! Ne feledjétek a szocializmus félbe maradt és nektek kell befejezeni! Minek maradtatok otthon? :-))))
Mára elbúcsúzom és majd jövök a ti holnapotokon, mivel itt már hétfő 01.45 van!
Elnézést a többiektől, majd amíg alszotok, akkor én válaszolok, mert ti akkor fekszetek, amikor mi ébredünk. Na majd értelmezitek, amit írtam! :-))))
Köszi előre is.Hát a kíállításról csak annyit,a kocsim jól látszik az utcáról ,tegnap egy csavart nem tudtam meghuzni rajta, kész népvándorlás volt nálam.
Gww-888 = GA 89-40....:-) Jó éjt, majd holnap válaszolsz. Olyan rezervátum, ahol veterán buszokat mutogatnak, sajna nincs. Időnként összejönnek, de sajna állandó kiállítás nem létezik.
A banyás történeted nagyon jó. Kicsit ugyan félreértjhető, miért csurgott a csaj nyála...:-)))
Igen keresem az ikertesókról az infokat ,ill képeket.Sajnos az enyémről nem sok korabeli maradt.Tehát érdekelne GA89-36 ill 37(Zalaegerszeg),GA89-38(Szeged),GA89-39(Veszprém),GA89-41.42.43.44(Budapest),GA89-46(Miskolc).Tudomásom szerint mindegyik zöld-fehér, tetőablakos Lux volt,és nemzetközi járatokra kerültek.
Most neked írok, de azt hiszem te mész építeni helyettem a kapitalizmust, mert itt már 23.55 van! :-))))
Szerettem a 66-ost a hangja miatt és nem fogod elhinni: még most is őrzök egy 80A-os olvadó biztosítékot a 66-hoz valót! Hátha kell, én hülye!
Akkor maradt meg amikor az egyik faros állandóan kiégette a biztosítékot és az említett műhelykocsisok adtak egy marékkal. (Ha emlékszel, akkor egy alu. lemez volt, aminek két terpesz(!) lába volt a végein és kb. 40mm hosszú) Mire megjártam a 17.2km.-s járatot, addigra már csak egy maradt. Ez aztán bennemaradt tárcámban és amikor ideértem Ausztráliába, hát nem megtaláltam!!! Na, mondom ha ideér a szocializmus ezzel fogom bizonyítani, hogy én már ledolgoztam a részemet!
Megsúgom neked, hogy inkább akkor indulok a tengerbe és cápakakiként végezzem!
Én soha nem voltam 55-ös vezető. Azok csak különjáratos, a fenét! Helyközi és távolságiban szerepeltek.
Még nagyon kezdő voltam és úgy megrakták a farost, hogy nem tudtam váltani! Most hogy mondjam meg egy banyának, hogy szálljon már le a sebváltó gombról? Rajta feszített és csúrgott a nyála! Huhh! Most mit mondjak neki? Aztán olyan ötletem támadt, hogy nem a gombot kerestem, hanem elmarkoltam a kar törzsét és olyan visszakéz állapotban kirántottam a banya lába közül! Eltudod képzelni milyen kellemetlen helyzet volt, hiszen volt és ráadásul tartalék voltam egy csuklós vonalán. Púpos volt a 66-os és én meg félig kilógtam az ablakon, mert bellihegtek a fülembe! Na, akkor lettem vallásos és azóta utálom a tömeget és a nagyvárost.
Te örültél a 66-osnak? - ezt elhiszem - azt hiszem én is!
Azért, ha egyszer hazaesz a fene, akkor megkérem a volt kollegáim, hogy legalább a végállomáson kerüljek a 280-as utódjával! Nagyon szerettem vezetni, de amikor már 27-28 napot döngöltünk, akkor elegem lett. Elmentem parázstaposónak és onnan történt az "eltévedésem". Azért mindig sóvárgott a szívem vissza és írta anyám, hogy gyere haza fiam, írt a Volán, hogy hívtak buszvezetőnek! Te, még ilyet, amikor én már Ausztriában szidtam a szocializmust! Arra is gondoltam, hogy ez biztos a komcsik műve, hiszen évekig nem hívtak vissza a buszra és most meg egyből gyere édes! Úgyhogy nem hittem el, de azért még kételgek, hogy jól döntöttem-e akkor?
A haverom azt mondta, miután megtudta, hogy 20 ezer km.-re eljöttem Európától, hogy: Honnan tudtad - 1987 volt! - hogy mikor kell lelépni? Mondtam neki, hogy: az állati ösztön haver!
A Csepel autók csak annyira ismerősek számomra, hogy a hadseregben nekem volt a legöregebb csepelem, de miután a kiképzésen kioktattam a terepvezetésből az oktatót, mert megmutatta a váltó használatát - az ÉPFU-tól vonultam be! Ahol egy billencsen dolgoztam a Fáy utcából és akkor még benzines volt a 8 hengeres benzintemető. (100km/50L. betonon és 100km/100L. terepen!!)
Akkor tanultam meg, hogy hadseregben szép lehetsz, de okos nem! Mert azután egy roncsot kaptam és azt kellett rendbe hoznom! Addig is fogyott a két év!
Érdekes számomra a rendszámok, mert én még a GC-s világból jöttem el és ezek a számok semmit nem mondanak nekem.
Egyszer a kezemben maradt az egyik 66-os váltója - a busz púpos az utasoktól! - és most mi is legyen? Lecsavartam a gombot és fordítva beletettem a maradványba és szépen elvégeztem a járatot, de a kezem felsértette a letört vég. Azért inkább a kezem, minthogy pofámat szétverjék az utasok! Akkor még volt élet az utasokban, nemúgy manapság! Hiszen a dolgozó népet szállítottuk! :-))
Gyorsan egy olyan történet, amit másnal el sem hinnék! A kinti telephelyen szokás volt az ajtókat betámasztani egy -egy fadarabbal. Most a 280-asról van szó! Szóval kiértem a végére és szokás szerint elő a fadarabokat és bobáltam be a szárnyak mögé, amit reggel a váltóm majd kiszed. Amint odérek a 4. ajtóhoz, hát látok valami szőrnyűséget a lépcső alján? Hát nem oda tett valaki egy rakást, amit civilizált környezetben a wc-be engednek. Hát sok mindent megértem már de akkor a 8 osztály összegubancolódott az agyamban! Nem azért, hogy mit látok, hanem, hogy mikor csinálta a görény? Hát televolt az utolsó járat - régi szép idők! - és mai napig nem értem, hogyan csinálta? Lehet, hogy a sörös görény házicsomagként hozta és leszálláskor letette. Mindig sportoltam, de azt a testhelyzetet nem tudom elképzelni, hopgy valaki ott végezze a dolgát. Hiszen.... de akkor én hol voltam és hogy nem szédült bele? Na, elő vödröcskét és társadalmi munkában takarítást végeztemm Leginkább azért, mert arra gondoltam, hogy a váltóm képes lesz reggel rámzörgetni a nagykaput és akkor már éjfél volt.
Különben így visszagondolva, talán ez is oka volt a diszidálásomnak? Lehet, mert akkor nagyon fogadkoztam, csak még nem tudtam, hogy mire is?
Na, ennyit mára - neked! - és majd olvaslak, de azért ha megyek haza - majd megírom! Akkor majd elviszel egy rezervátumba, ahol ilyen nosztalgia buszokat láthatom, mert azért csak ott vesztettem el a fiatalságom és kérem én is a kártérítést, mert az a görény megalázott emberi mivoltomban! :-)))))
"Megjegyezte, hogy mennyivel kényelmesebb, és milyen jól megy,nem úgy, mint az a 260-as, amivel reggelente utazott a suliba."
Nem-e a sofförön is múlt? Mert a 260-ast egy fiatal vezette, míg ezt a buszt, aki felújította és az érdeke más volt.....
Szia.Köszi a történetet,tényleg öröm olvasni soraidat.Végül is csak azért érdekelt a dolog,mert az ikertesóját ami GA 89-40 számon futott én birtoklom.És amikor nem itt olvasgatok az eredeti szárnyas helyzetjelző lámpáit igyekszem ebben a hidegben a tetejére varázsolni.
Ne aggódj, a rendszámod miatt, majd kikeresik itt neked:-) Szegeden nincs már éjszakai élet, csendrendelet van, a Szőke Tisza a tápéi téli kikötőben várja a jobbsorsot, a Gyöngye romhalmaz, stb. A kérdéseidre nincs válasz. Talán, egyszer, majd...
Na, még erre válaszolok, mert nagyon könnyű helyzetbe hoztál a kérdéseddel! Semmit nem tudok erről, habár valami rémlik, de lehet ezt orvosilag elhülyülésnek nevezik?
Szóval az lehet mentségem a passzivitásra, hogy én ahogy leszereltem 1975-ben, akkor egyből a tanfolyam és 1976 nyarán már 66-oson élvezkedtem, mint szolgálati járatos. Nagyon jó bandát fogtam ki - olyan igazi paraszt gyereket! - akiknek fontos volt, hogy a Julcsa tehén mikor ellik és annyira élték bele magukat a buszozásba, hogy kipihenjék magukat.
Várj csak elmesélek valam! - ami igaz volt és te úgyis ráérsz, vagy tévedek? Volt az egyik ebből a "bűnbandából", aki kurva fáradt volt egy este. Akkor kezdődött a szolgálat - 18.00 - 06.00 - és ebben volt járatos vonal is és azután egy kis csicsika és reggel korán - 03.00H! - irány a sofförök összeszedése.
Szóval az egyik már dög volt kezdéskor és aludni akart már 19.00-kor! Elment a járatba, csak azért nem írom a járatot, mert ha nem fővárosi vagy -Szeged! -akkor úgysem lényeges! :-))))
Ez a járat a világvégénél volt, aholis csak kutyákat és részegeket láttam sokszor estefelé. Ez a fazon kiment a busszal és ledölt a padra és rögtön elaludt. Már kb. volt 10-12 utas, akik akkor még szocializmus építésével voltak megbízva és előírásszerűen várták a buszvezetőt és a "részeg" a padon! A busz ott állt nyitott ajtókkal és senki nem szállt be! Ezt nevezik az idomítás csodájának! Már ott tárgyalták, hogy hol lehet a buszvezető és nem-e kellene hívni a zsernyákokat, hátha megölték a buszvezetőt? Ez a padonalvó áldozati bárány meg felriadt és kérdezte, hogy mi a baj? Mondják, hogy nincs meg a buszos ürge, de nekik menni kell dolgozni!
OFF.
Megjegyzésem: Hol az akkori munkánk gyümölcse?
ON:
Azt mondta barátunk, hogy ő majd elvezeti ezt a buszt, ha már nincs vezető. Akkor még nem volt egyenruha! Próbálták leállítani, hogy ilyet nem csinálhat, hiszen az nép vagyona és majd ez, meg az lesz. Mondja nekik, hogy csak üljenek be és majd Ő megpróbálja elvezetni a buszt - 66-os volt! Amint beültek, ez az állati származék elindította a motort és hárrafelé kapcsolt! Volt ám pánik a faluvégén, hogy most merre is megyünk?
OFF.
Akkor kellett volna a főnökeinket is megkérdezni ott a Parlamentben....ha lett volna aki ezt megteszi!
ON:
A barátunk még csinált egy két ráfékezést és rossz sebességbe tevést, úgyhogy mire elérte a város szélét már üres lett a busz és ő meg megint tudott aludni 25-30 percet, mert hamar beért a célba.
Ez csinált még egy hasonló húzást - majd holnap! - és én minden mozzanatát megjegyeztem, mert azt hittem, hogy ilyen a jó soffőr! :-)))
Na, jó látom, hogy idegeskedsz válaszért! De hidd el halvány szisszentésem sincs a dologhoz, mert szolgálati járattal kezdtem és éjszaka voltam csak a telephelyen. Miután meglett az F/5 jogsi. Akkor meg húztam ki a külső telehelyre, hiszen otthon voltam. Különben is most ott tartok, hogy nem emlékszem a volt 620-as rendszámára és már kezdek aggódni az egészégemért, hiszen ez nem jó jel, ha 20 év után elfelejtem...! :-)
De különben az lehet a buszoddal, hogy mire megláttam volna, addigra kivonták forgalomból. Hiszen én csak a helyijáraton szenvedtem és alig láttam mást érdekesnek. Ennyi év után azt sem állítom, hogy nem látttam, de bizonyossat nem tudok állítani és igazán sajnálom! :-(
Korábban volt egy furcsa élményem, és érdekes, a régiek között én is felpörögtem egy kicsit. Én villamosozással kezdtem, hihetetlen jó volt a tanfolyam is, összesen két embert rúgtak ki a tanfolyamról, azt is a bal hátsó 4-esből. Én rendszerint végigaludtam az órákat, vagy fetrengtünk a röhögéstől. Nem tudom hogy csináltam, de ha szokás szerint szundítottam órán, mindig emlékeztem az anyagra, így majdnem 5-ösre végeztem el, gyanítom csak a sok szundi és röhögés miatti apróbb kérdések miatt lett 4-es. Nem tehetek róla, fősulin is szundítottam az előadáson, én a sok ember kis helyen történetben mindig elálmosodom, néha el is tudok szundítani (ha nem szellőztetnek). A lényeg, aztán jött a gyakorlati vezetés, ott is nagyon jó csapat jött össze, rengeteget nevettünk. Aztán kikerültünk forgalomba, ki erre, ki arra került, én az öreg villamosokról gyorsan lepattantam, átmentem egy másik kocsiszínbe, ahol jobb, fűtött villamosok voltak. Voltak akik ott maradtak, és persze az első helyen megismert arcok:) Sok jó barátságot kötöttem. Aztán a villamost is elhagytam a buszért, aztán 6-7 évvel később szolgálati járatban hoztam be őket, a régi kollégákat a kocsiszínbe. Érdekes érzés lett rajtam úrrá, ugyanúgy ugrattuk egymást, mintha nem is telt volna el az a 6-7 év, csak akkor én már a korményt tekergettem, ők meg még mindig a kontrollert. Persze
Ne haragudjatok már az ilyen köszöntésem miatt, de olyan jól érzem itt magam - miután ide küldtek! :-))) -, hogy mindenkit haverként tisztelek és majd idővel kiderül, hogy ki is tévedett? :-)
Itt a fórumokon mindenki tegez mindenkit (ismeretlenűl is), nincs magázás, az szinte felér a sértéssel! :))
Érdekes amit a kiscsajról írtál. Sokan nem is nézik az utascserét folyamatosan, csak belenézegetnek a tükörbe egyébként balra néznek, hogy mocorgás van-e még, nincs, csengő, zár, go. Sajnos renegetg a firkáló takonypóc, akik jobb esetben alkoholos filccel kidekorálják a buszokat kívűl-belül, de sajnos ez ma már nagyon nem trendi, sokkal agresszívebb módszerekkel és eszközökkel. A legkönyebben úgy lehet őket kiszúrni, nézi az ember az utascserét, bemegy a busz mögé és a másik oldalon nem jön ki. Bár a sofőrök nagyrésze nem foglalkozik vele sajnos, mert még őket vonják felelőségre, ha számonkéri a taknyoson.
C tengely mágnesfékjéhére való rákötéshez hasonló mos is működik, két féleképpen, ill. háromféleképpen.
1. Kinyílik az ajtó befog a fék, de csak bizonyos sebesség alatt, nagy sebbességnél nem fog be ajtónyitásra. Állandóan be van kapcsolva, csak egy kényszeroldó pillanatgombbal lehet oldani, viszont ha ki van támasztva a gomb, akkor nem működik a sebességváltó, tehát 1 (2)-esnél nem vált feljebb.
2. Szintén hasonló megoldás, de 3 állású kapcsoló van, melynek van ki, parkfék, és ajtófék fokozata, itt természetesen bármikor ki lehet kapcsolni és nincs rákötve az ajtóra.
3. Nincs a buszban ajtófék, csak parkfék van rajta.
Ne haragudjatok már az ilyen köszöntésem miatt, de olyan jól érzem itt magam - miután ide küldtek! :-))) -, hogy mindenkit haverként tisztelek és majd idővel kiderül, hogy ki is tévedett? :-)
Érdekes a magyarázatod és agyilag megértettem. Annak idején - 1984-ig - csak szóbeszéd volt az ilyen rendszerek bevezetése, hiszen a Volán 10 akkor még virágzó üzem volt(?) és minden ami "nyugatias" szemétkosárban volt a helye.
Már röfögtem a tetőszellőző és a világítás rákötését a A(automata) gombra is csak lázadásnak minősítették a szocializmus ellen. Ezt onnan tudom, hogy az öcsém akkor éppen a .... nem emlékszem már a főnöke nevére! - a tervező osztályon lopta a napot és ő mondta, hogy kár a gőzért báytyus!
Akkor ez hihető volt, amit már most sokan el sem hisznek, hogy volt a szocializmus építése is!
Nagyon érdekes a magyarázatod és már ki is másoltam, hogy megtanuljam! Nehogy már az unokáim kinevessék az öreget, hogy már ezt sem tudod? Az igaz, hogy még folyékony állapotban vannak, de hogy meg ne lepődjek! :-)
Már írtam a sógórnőm esetét a mounting bike kiejtésével, de a "keeno" is megért egy mosolyt, mert az angolosan kiejtve: "kínó" és nem "keno"!
Na ennyit az oktatásról és nagyon köszönöm a magyarázatod és ha ijesztgethetlek, akkor leszek még kérdező, ahogy olvasom a hozzászólásokat!
Hogy el ne menj üres kézzel innen, akkor mesélj már erről "a 4 fokozatú ZF váltó" tulajdonságairól is! Kérlek!
Én ugyanis ott maradtam - félbe! -, hogy akkor még az a váltó létezett, amit - azt hiszem és nem tudom! -, hogy a 280-asnak 2 fokozatú volt a váltója(?) Ugyanis 20km/h. körül felkellett engedni a gázt, hogy ne durranjon a váltó. Egyszer a frászt hozta rám a váltó, mert letört valami kis pálcika a váltóban - nem emlékszem a nevére, de akkor még tudtam, hiszen volt eszem is! :-) - ami a váltást segítette. Láttam amikor kicserélte műhelykocsis! Szóval ez a kis fityfirity eltört és a váltót visszadobta egyesbe! Az "önbeálló rakomány" meg az anyámat hízlalta, mert mindez kb. 40-45km/h-nél történt! Amint előzőleg írtam a "deffenzív" kiképzést - a kézifékkel! - előtte tartottam pár hete és most az isten sem hitte el, hogy nem az én hibám volt! Ekkor úgy megsértődtem, hogy "lerobbantam" végleg és kihívtam a m.-kocsit. Akkor már volt CB a kocsik többségében és könnyen ment az ilyen kérés a m.k.-nak.
A helyijáratnál dolgoztam le a fiatalságom és most már minden szép és jó, de akkor...?
Ez így volt a seregben is. Azt mondta a százados:" - Émbörök hónaptúl civilök, de maj emúllik egy-két év és maguk majcsak a szépre emléköznek!" Nem hittünk neki, mert sokszor megszívatott bennünket a két év alatt, amit én könnyedén elviseltem, hiszen 18 évesen hívtak be védeni a hazát és azidő alatt egy NATO-katonát sem fogtunk! De most meg annyi van otthon, hogy a hidegráz a gondolatra is! Hiszen akkor engem - is - átvertek akkor, hogy azért vagyunk állami költségbe véve, hogy ne jöjjenek NATO -sok! :-)
Aztán elmúlt a 2-3 év és tényleg szép lett minden! A fene érti az emberi észjárást, de az öreg már előre tudta!
Szóval, akkor ez a váltó mit is tud? Én egyszer - azt hiszem többször is! - megnéztem, hogy mit is tud a hernyó garázsmenetben?... hát a 90km/h.-ig ment, de akkor már a váltó kérte ám a kegyelmet és én megsajnáltam! A hetekig csak "tojásszállítóként" használtam és semmi durvulás! Az utasaim meg azt hitték, hogy beteg vagyok! Volt néhányszor durrantás a "törekrázóban", mert akkor még az utolsó járatok is - 23.15h. - kifelé a külső telephely felé televolt a diszkós görényekkel, akik szerettek sörözni ott hátul és aztán eldobálták az üvegeket. Ahogy haladtam kifelé a városból úgy csilingeltek az üres üvegek. legközelebb a figyeltem, hogy mikor tapadt rá a csőrével a görény állat és jött a kanyar és én hagytam az első kereket kiegyesedni a kanyar közepén egy pillanatra - de biztos ti is tudjátok csibészek? - és a következő megállónál jött oda a vérzö pofájú görény, hogy mit csináltam? Azt mondta, hogy a korlátba harapot bele a kanyarom miatt. Mondtam neki, hogy a kapaszkodó gömbölyű és a te pofádat a sörösüveg vágta el! Aztán lett is rend, mert csak az első ajtót nyitottam ki, miután hátra mentem és szétnéztem. Volt időm erre is, hiszen ez volt az utolsójárat a külső telephelyfelé és én ott laktam 3 percre a végállomástól, vagyis nem lettem késésbe. Aztán amikor 2001-ben hazalátogattam és sikerült elbámészkodnom a belvárosban és az utolsó járatot is csak szaladva - ezt szégyent! - értem el, de nagy volt csalódásom, hiszen alig voltak a buszon! Bezzeg amikor én harcoltam a görényekkel, akkor meg púpos volt a csuklós!
Hát nagyot változott a világ, vagy én lettem őrült?
Akkor majd olvaslak és megnyugtatlak, hogy nem az elme osztályról fórumozok, hanem itthonról - már itt 22.40h. van! - és ha ma nem válaszolok, annak oka van, ugyanis már kiosztották a pizsamát minálunk! :-)))
Szívesen, örömmel:-) Amúgy körülnézhetsz ott még, van ott más is: egykori Mahart hajók,Csepel teherautók, de ez most off:-)
A Veterán találkozón IK55 buszával, a GWW-888-cal volt szerencsém utazni, az akkor 11 éves fiammal. Megjegyezte, hogy mennyivel kényelmesebb, és milyen jól megy,nem úgy, mint az a 260-as, amivel reggelente utazott a suliba. Rólam nem is beszélve, és azonnal visszafiatalodtam vagy 30 évet-utólag is köszi, Ik55 kollega!:-))
Köszönöm az oldalakat és ahogy véginéztem a képeket Szegedről, azért otthon is jártam gondolatban. :-)))
Sajnos a nevekre nem emlékszem, de biztos igazat írtál. Én, ha szabad egyáltalán néven említeni valakit, akkor a helyijáratnál dolgozó műhelykocsisokat nem felejtettem el - Ördög Pista és Lakatos Karcsi. Már csak azért sem, mert mindig jól végezték a munkájukat és még a 620-as időkben sokszor kellett nekik babrálni az öreg csuklóson. Már biztos nyugdíjasok és élvezik a szabadidős horgászatokat...
:-)))
Ha beszélsz velük talán, akkor említsd meg, hogy itt a pontyra nincs méret és ha visszadobod, akkor büntetnek meg érte.... Ma jöttem meg egy ilyen horgászatról és egyenlőre elegem lett a sok pontyból. Remélem, hogy karácsony csak egyszer van évente, amikor is "kötelező" pontyot enni.
A műhelyből egy névre emlékszem - mintha a sajátom lenne! - Palotás Laci a szerelő. Nem tudom, hogy milyen szinten létezik még a Volán állománya, de ha tudsz valami ismerős eseményt, azt szívesen fogadom. Vagy már ilyen nincs is? Az történt nálam, hogy ahogy otthagytam az országot, abban az állapotban maradt meg és ez így van minden kivándoroltnál. Egyszerűen nem látom át a változás ilyen formáját! Mert ez már nem szocializmus, de nem kapitalizmus, valami öszvére a kettőnek. Lettek nyugati gazdagok, de maradtak a szocializmus szegényei... :-(((
Az a 630-ast nem hinném az utolsónak, mert amit én Szőregen láttam a mi 620-asunk mellett, az csuklós volt és nem pótkocsis. Tudom is névleg, hogy kik vezették az utolsó piilanatig. Egyidőben cserélték le a mi 620-asunk és az ők 630-asát. Vagyis azt, hogy kivonták a helyijáratból a két kiszolgált járgányt. Mivel én ottani lakos voltam, így már gyerekként ismertem a soffőröket névleg. Miután kikerültem Szöregre attól kezdve arany életem volt, hiszen ott laktam 3 percre a végállomástól és nagyon sokszor eszembejutott a szerencsés munkahelyem azáltal, hogy nincs utazás a melóhelyre, hanem ahogy fellépek a buszra, már kapom is a fizetést...
:-))))
Láttam reggelente, hogy némelyek utasként már indultak a 04.30h.-as járattal, hogy 06h.-ra beérjenek a város túlfelén levő házgyár, gumigyár és már nem is emlékszem a többire. Már sok éve nem élek otthon és a kétszeri csere - Ausztria 9 hónap és Ausztrália már 18 éve - tehát annyi adat, információ és név raktározódott el az agytekervényeimben, hogy kiszorítják a múlt egyes képeit. Lehet az öregség kezdete?..., de 51 éves korban nem korán kezdődik a hülyülés? :-)))))
Arra már többször gondoltam, hogy ha otthon élek 500 évet, akkor sem találkozom ennyi új információval, mint amennyit én az elszökésem óta megéltem ezekben az országokban.
Ha elmesélhetem: én még emlékszem, amikor a szöregi végállomásnál láttam egyszer egy ilyen pótkocsit félre állítva. Soha nem láttam elötte és aztán sem. De az a Kübekházi, vagy az Újszentiváni járatról maradt ott addig, amíg az visszafelé nem jött és akkor vette fel a pótkocsit.
Amióta eszemet gondolkodásra - amikor! - használom, én nem emlékszem, hogy láttam volna "élőben" pótkocsis járatot. Az említett kivételével, de az is csak félre volt állítva.
Megszeretném kérdezni, hogy a veterán buszok talákozóján utasokat is szállítottak a buszok? Nem tudom, milyen véleményt mondtak azok az utasok, akik a faros hátuljában ültek? A motorzajtól is már elszoktak az utasok biztos! Emlékszem azért annak idején, ha lerobbant a csuklós, akkor farost kaptunk és az mennyivel csendesebb volt, mint a 620-as fülkéjében a motorzaj.
Mégegyszer köszönöm az "utazást" a veterán buszokkal és szívesen látogatok haza ilyen képek árán is! :-))))
Üdv Wogboy!Kérdésem lenne.Emlékszel a GA 89-38 Ikarus 55 luxra.Infom szerint 1966 és 1977 közt szolgált ott.Gyárilag zöld-fehér tetőablakos kocsi volt.
Retarder: Hidraulikus vagy örvényáramú tartósfék, amellyel elég erőteljes és tartós lassulást lehet produkálni, az üzemifék használata nélkül. Az öregebb kollégáktól hallottam már a "Telma-fék" szinonímát is -és valóban, a Telma is gyárt ilyen berendezést a ZF -en és a Voith -on kívül.
A hidraulikus retarder úgy működik, hogy lassításkor egy szivattyú olajat pumpál a váltó és a hátsóhíd közt lévő házba, azaz a benne forgó lapátkerékre, amely így lassítja a kocsi mozgását. (A ZF cég ezt frappánsan pl. az automata váltó saját olajával oldja meg). A szerkezetet (és a szivattyú üzembeléptetését) a lábszelepbe épített mikrokapcsolóval, vagy a műszerfalon, a kormánykerék közelében elhelyezett többfokozatú kapcsolóval lehet működésbe hozni.
(Például a budapesti kocsiknak, melyekben a 4 fokozatú ZF váltó van, a pedálszelepbe épített kapcsolóval lehet működésbe hozni a 2 fokozatú retarderét).
Az elektromos örvényáramú berendezés ugyanúgy a kihajtótengelyt lassítja, csak nem olajjal, hanem a kapcsoló által (ez is többfokozatú kapcsoló, minél magasabb fokozatot kapcsolunk, annál erősebb a lassulás) gerjesztett elektromos mező (voltaképpen egy elektromágneses erőtér?) lassítja a kihajtótengelyt, természetesen ugyanúgy az üzemifékek működtetése nélkül.
(Remélem nem voltam túl pontatlan és érthetetlen -de a többiek úgyis hozzátesznek még, ha valamit kifelejtettem).
Azt hiszem rosszul fejeztem ki magam és Te azt értetted, hogy a 280-as C tengely fékjét kötöttem ki egy pénzdarabbal. Amit erről írtam az a 620-as fékje volt és arra volt jó ez a "gyilkosság", hogy a garázsba betudjak vánszorogni.
Különben azt megszeretném kérdezni, hogy az itt írogatók között van-e olyan, aki még vezetett 620-ast helyijáratban?
Ugyanis, amikor én - 1976 - megszereztem az F/5ös kategóriát, akkor már alig vánszorgott 620-as csuklós Szegeden. Talán még kissebb városokban lehetett később is, de akkor én voltam 22 éves és talán már nincs itt a fórumon sok "öreg", akik még kalauzos változatban is voltak. Nekem volt egy olyan kalauzom, hogy menetközben bóbiskólt és amikor felriadt, akkor kinyitotta hátsó ajtót. Ez volt lámpánál is és egyébb "felriasztó" helyzetben. Amikor ő lett a kalauzom, akkor leszereltem a nálalevő kart és akkor én kezeltem a 3 ajtót a fülkéből. Annak ellenére, hogy ott volt nálam a 3 ajtó nyitója - kihúzós gombként működött! - az volt a gyakorlat, hogy a kalauz kezelte a mellette levő ajtót. Már biztos a túlvilágon kalauz, de én azért még sokszor emlékszem a tevékenységére.
Talán szerencsésnek is mondhatom magam, hogy dolgoztam 620-assal, hiszen akkori szenvedés ma már csak szép emlék.
Arra emlékszem, hogy miután megkaptuk a 280-ast aztán még láttam - egy év múlva - a telephelyről kicsoszogó "öreget", de akkor már valami különjáraton dolgozott. Sajnos ha megszakadok, akkor sem ugrik be a rendszáma.... nagyon vibrál az agyamban a GA 30-20, de ez lehet a honvédségnél levő kocsim száma. Majd megkeresem a volt váltómat, hátha az többet tud annak ellenére, hogy már nyugdíjas, én meg még jóval elötte vagyok - korban! :-))))
Volt egy olyan újjítás(?) a '80-as években Szegeden, hogy a C tengely mágnesfékjét rákötötték az ajtókra. Ez egy őrült találmány volt. Azt szerették volna elérni az okosok, hogy ne legyen odacsukás. Jó ez így íróasztalon nagyon praktikus, de az utasok között ennek híre ment és csak azt kellett megtanulni néhány sihedernek, hogy nem engedték becsukódni addig az ajtót, amíg a haver ki nem itta sőrt és kivánszorogva a kocsmából felmászott a lépcsőkön. Volt olyan eset, hogy menetközben meghúzták az ajtót és csak az én anyám hízott, mert mindenki azt hitte, hogy én csináltam.
Arra nem emlékészem már, hogy mikor lett visszaállítva, de egy idő után nem volt ez gond.
Az is majdnem törvényszerűség volt, hogyha 1-2 hónapig nagyobb javítás nem kellett, akkor már várható volt a hibák megjelenése és aztán hetekig mindig elromlott valami.
Amikor én kezdtem a szöregi járatot - 1977 - akkor még nem voltak járdaszigetek a megállókban és bizony gond volt a megállás néha. A 620-asnál volt olyan eset, hogy a pótkocsi - csuklós - lecsúszott az árokpartra. De akkor még nem volt akkora forgalom és az én 22 évemmmel csak játéknak vettem ezt a kifarolást.
OFF.
Ahonnan most írok - Ausztrália - itt még ilyen sincs, hiszen nincs is tél! :-))))
ON.
A 620-asnál még nem létezett a "bubu", hogy kikapcsolhattam volna és bizony sok múlt a fék beállításán is.
Megszeretném kérdezni, hogy mi az a " retarderrel ", mert én soha nem hallottam erről, ami nem azt jelenti, hogy süket vagyok, csak kiestem már az otthoni fogalmakból. Néhány éve otthon jártam és a rokonságon belül a sógórnőm megjegyezte: " Vettünk montingbikét! " Hát én csak néztem, mint tyúk a piros kukoricára, mert nem értettem. Aztán amikor megmutatta a katalógusban a kerékpárokat, akkor tudtam, hogy mounting bike lenne ez valami, de magyarul kimondva nem értettem.
Ennyi év távlatából megítélve én is csináltam ökörséget, de fiatal voltam és "majdmegoldom" jeligével próbálkoztam. A deffenzív vezetést gyakoroltam és azon belül azt, hogy mi tennék, ha hírtelen lebénulna lábaim és megkellene állnom? Szép óvatosan a megállóknál - a 280-asról beszélek - a kézifékkel állítottam meg a kocsit. Ez ment is már elég jól, amikor egyszer átrántottam a kéziféket és lezáródott, csak az volt a szerencsém, hogy már majdnem megálltam. Hát villogtam ám, mint a perces, hogy most mi lesz, mert az egész utasállomány akkor tápászkodott fel. Égtem, mint egy uradalmi trágyadomb, de soha többet deffenzív gyakorlat!!!!!
A télről jut eszembe, hogy még a 620-as időben a tartalék kocsi a 66-os volt. Azokban az években még nem volt járdasziget és a szőregi Rádó megállóban - hivatalos neve ABC - a beton felhólyagosodott és olyan volt, mint egy hullámvasút. Ez nyáron nem gond, de télen már igen. Beálltam a megállóba és gyerekek is várták a buszt . A két ajtón a leszállás után kászálódtak fel az utasok és nekem valami furcsának tünt, mert én úgy emlékeztem, hogy egy kislány állt elöl és várta buszt, de a felszállók között sehol nem láttam. Még hirtelen arra gondoltam, hogy nem látom a lábvédők miatt. De aztán az állati ösztönöm azt kérdezte, ha a mögötte állók mind felszálltak, akkor a kislánynak felkellett lépnie a lépcsőkről. Amíg így eszelek és keresem a kislányt, akkor látom a külső tükörben - kis vacak tenyérnyi! - , hogy egy kiskéz nyúlik ki a hátsó ajtó alól! A kislány odaugrott az ajtóhoz, amikor megálltam és valószínű, hogy meglepődött leszállók tömegén és háralépés helyett elcsúszott a jégen, hogy miként került a kocsi alá ill. a kerekek elé, azt csak később értettem meg. Szószerint eltaposták a leszállók és ebben a segített a 'hegyvidék" aminek éppen a tetején álltam meg. Az a 6-8 cm.-s dombocska emelte meg a kasznit annyira, hogy a kislány eltünhetett. Ez jó lecke volt nekem és hálát adtam a sorsnak - már akkor sem voltam hívő! -, hogy az állati ösztönöm nem engedte az elindulást. Abból tanulva aztán mindig a megállóba beálláskor durván megszámoltam az utasokat és figyeltem a gyerkőcöket nagyon.
OFF.
A napokban hallom az itteni hírekben, hogy egy részeg és kábítós ürge csak azért kapott halálos gázolásért 8 hónapot, mert a bíró szerint nem volt tisztában a cselekedetével a szerek hatása miatt. Ha józanul teszi ezt, akkor kaphat 2-3 évet.
Hát hülye a világ minden sarkában!
ON.
Ne haragudj, ha ilyen történetekkel elrabolom az idődet, de biztos mindenkinek adódott már olyan esete, amit tanulságosként könyvelhetett el és nem évekkel.
Ide nézz be, láthatsz Szegeden régi buszokat...:-)
Ez meg alighanem az utolsó, egykori szegedi Ik 630-as-egy AMG pótkocsival együtt. Ezt láthattad anno a Volán-telepen, PV mentesítő kocsi volt. A te idődben G.Gyula volt a főmérnök, L.György a karosszériás műhely főnöke.
Perkins Phaser135T,közvetlen befecskendezésű ,turbó feltöltéssel és töltő levegő visszahűtéssel.Max telj:101KW/2600/min.Nyomaték445Nm/1600/min.Lökettérfogat:3.99liter.
Írtad még, hogy a 200-asokon de jó, hogy van légbefúvó a vezetőfülkébe. A BKV-nál már az összes buszon van, de szerintem senki se használja. Én se használtam soha. Ha nyitva az ablak és a fülkeajtó, akkor ott jó nagy huzat van, és annyit ér, mint tornádóban a légyfing:)
Amit írsz, én sose tapasztaltam a 280-asoknál, pedig jártam nemegyszer "buszgyilkos" vonalon, ahol a váltóolaj is 100 fok körül mozog. Igaz, 86-tól ide Pestre retarderrel jönnek a buszok, a BKV-nál 5-6 db van, amiben nincs, de sajna azoknak sajna nincs is sok hátra.
Még a csúszkálásáról jutott eszembe, hogy megtörve,folyamatos jobbra kormányzással haladtam az egyeness úton egyenesen előre, mert csúszott az út. vagyis jobbra lejtett, de egy kis gázra is kipörgött a kerék, így a B tengely már ment is az út széle felé, kormány jobbra korrigál, csuklós betörve:))
260-assal meg a tükörjégre fagyott úton gyakorlatilag előre irányba 0-val haladtam, de oldalra kb 1-2 km/h-val csúsztam a padkáig, ami megfogott. Ami baromira tetszik a 260-asban, hogy kb 5-8 km/h-ás sebességnél csúszos útnál kézifék behúz, és méltóságteljesen komótosan de befarol. Persze ezt nagyon kevés, de széles helyen, forgalom nélkül lehet eljátszani, de nekem nagyon tetszik benne.
Összeolvadt, de nem úgy, ahogy temondod. Három finn karosszériagyárból lett egy. A három: Ajokki, Wiima, Delta. Ebböl a háromból lett a Carrus. Késöbb a Carrus a Volvo-group tagja lett. Így a Volvo alvázra épített gépeket már nem Carrusnak hívják, hanem Volvo 8700, 9700, stb. ( a második számjegy, ha 7-es, akkor Carrus) Idegen alvázra gyártott kocsikon továbbra is Carrus márkanév szerepel. A wroclawi gyár is Carrus volt eredetileg, mielött a Volvo meg nem vette a Carrust az összes üzemével.
Szlovákiában futó Ik 283-asról tud-e valaki képet küldeni nagyobb méretben, felirat nélkül? A képet lehet, hogy felhasználnám az Ik 283 altípusoknál és feliratoznám, vagyis rajta lenne a szerző, ill. szépen megköszönném:))
Nem akarlak én ilyen későn zavarni (meg nem is életbevágó ;o). Meg hosszú is, majd egyszer előszóban, vagy ha ráérsz olvasgatni ;o) Holnap irok mailt, vagy felhívlak.
Elméletileg múzeális minősített jármű után nem kell súlyadót fizetni, de ha nincs minősíttetve, akkor is jár utánna a kedvezményes biztosítás (nem sárga rendszám esetén). Így a tarifa kb. évi 30e Forint egy ilyen esetében. De ha elmúlt 25 éves és hobbi céllal használod, akkor Youngtimer kategória, ez esetben a bizosítás az előbb említett 30 pénzhez képest csak minimális mértékben több.
Ezek szerint nem is annyira kuriózum? Mondjuk még így sem mondhatjuk el, hogy "minden sarkon" lehet találni ilyen buszt. A tulajnak egyébként van még egy 1982-es (az a jobb oldali), és egy 1978-as gépe is, de ez utóbbiak már nem .00-sok...
Így néz ki az az [b]Ikarus 211.00[/b]-ás, amire itt a topicon ik211 topictárs hívta fel a figyelmet (ezúton is köszönet neki!).
Ma voltunk megnézni a gépet, egész jó állapotban van, minden nap dolgozik, iskolásokat szállít. Az ülések kivételével eredeti a dizájn, nagy élmény volt számomra az egyenes műszerfal.
1975-ben készült a kocsi.
A tulaja egyébként szeretné eladni, 600 db ezrest kér érte cserébe.
Átnéztem a teljes anyagot mikor megkaptam, de Carrus nem rémlik. Ha van benne, biztos előbb utóbb ő is sorra került:)) Legutóbb a magyarból került be egy rajz az Ikarus 405-ösökhöz.
Szevasztok ! Kérdésem lenne : Ma láttam a városban(Győrben) egy KV buszt ,KV színekben , az oldalán E 94 volt, a hátulján meg SCANIA logo! Baromi hosszú, hátul dupla tengellyel ! Tud valaki valamit róla? Nekem nagyon tetszett ! Egyébként itt egy fotó az igazi kedvencemről :
Jut is eszembe... Szintén olyan tizen-egynéhány éve láttam Londonban, hogy a London-Oxford helyi járatokon miféle buszok szolgálnak. Hát. Az volt rájuk írva, hogy "Carrus". Szerintem varrjatok erre gombot :))
Azért vagyok olyan bisztoss, hogy nem 396-os, mert annó (kb. 15 éve) valamék béenvén nyúltuk kazal ikaruszos prosit, öcsém a 350-est stipistopizta le, én meg a 396-ost, mert az teccett jobban, miután megnéztem alaposabban. Szerintem ez 350-es :)))
Ugyanezen elrendezésű hátsólámpák, egy kerékjárat, ránézére láthatóan csuklórész, szürke alapozóval festve.Nagyjából 5 percig ment előttem-mellettem, igaz, közben vezettem. Ezzel együtt nem állítom, hogy a szóban forgó alkatrészről van szó, hanem valami hasonlóról-oda is írtam: "klónja".
Magyar motorkerékpárokkal foglalkozom, de most, hogy tél van, BKV-val járok. Mindig is szerettem buszozni, csodáltam a gépezeteket, de most valahogy nagyon elkezdett érdekelni az Ikarus téma. Minden nap ezekkel a járművekkel járok és olyan keveset tudok róluk, a régiekről nem is beszélve. Így hát elhatároztam, hogy egyrészt ennek a topiknak a segítségével, másrészt más forrásokból való tájékozódással szintre hozom a műveltségemet a témában. Nagyon érdekelnek a napjainkban közlekedő szerkezetek, de a régiek különösképpen izgalmasak, és még izgalmasabbak, minnél többet tudok meg róluk. Érdekes összefonódások is kiderülnek például a Csepel Művek Motorkerékpárgyárával személyi kérdésekben, ami számomra még érdekesebbé teszi a dolgot. Tehát mostantól figyelemmel kísérem a topikot és néha kérdezek hülyeségeket. :)
És engedelmetekkel fel is rakok egyből pár idevágó saját fotót:
"Formatervezője: Kumor Gyula ( a 435-ösnél is közreműködött )" Egészen pontosan ő tervezte az Ikarus 435 típust, az első két kocsi elkészítését felügyelve. Gyakorlatilag nincs új a nap alatt, ex-Ikarusos szakik tervezték és építik a 187-est is.
Szerintem sem kellene ennyire szétaprózni a buszgyártást kis hazánkban. A sok újdonsült buszgyártó egy közös céget alapítva, saját típuscsaládot fejleszthetne ki és gyárthatna. Talán még a piacon is könnyebben boldogulnának, hisz eleve csökkenne a vetélytársak száma.
Bár mindez azért marad csak egy szép álom, mert biztos, hogy mindegyik cég vezetőjének megvan a saját elképzelése a saját cég felfuttatására és ragaszkodik a saját kis profitjához.
Pedig ha össze lehetne őket gyurmázni, talán még az Ikarus márkanév is visszahódítható lenne...
Lehet, hogy egész jó lesz a végén eme busz. Nekem sme tetszik a 2.és 3. ajtók egymás melletti elhelyezése, de ha a busz elkészül és beválik, akkor gondolom biztosan lehet majd másfajta ajtóelrendezéssel is kérni. (legalábbis remélem...)
Az viszont furcsa számomra, miért éri meg most az utóbbi években mindenkinek buszgyártásba kezdenie? Ennyire nagy üzleteket remélnek? Mert oké, hogy a Zunió talán ad sok-sok pénzet helyi, helyközi és távolsági buszok beszerzésére, de mennyire lehet esélye akár az MJT-nek, akár eme ARC busznak? De a Credo Bn18-at is itt említhetném. Bár megjegyzem a Credo annyival van előrébb, hogy már jóideje gyárt buszokat, amelyek a magyar volánoknál, sőt egyre több magánvállalkozónál is képviselteti magát buszaival.
Én kívánok sok-sok sikert minden hazai buszgyártónak!!! De. Talán célszerűbb lenne a sok cégnek öszefogni, és közösen egy testvértípust kifejleszteni (szoló és csuklós - városi ill elővárosi), és azt bevezetnia köztudatba, és azzal megjelenni a volánoknál.
Ha jól veszem ki, akkor ez egy neoplan lincenc alapján készülő busz, méghozzá (az általam renttenetesen ocsmány) dupla 2-es ajtós megoldással, teháét 2 ajtó egymás mellett lesz megtalálható.
Első hallásra a MANmoci sem tűnik rósznak. Kiváncsi vagyok, milyen lesz a kivitelezés vége, és a homlokfal desing-ja. De mindenesetre ha komolyan gondolják, hajrá. Majd meglátjuk. De nekem gyanús, hogy maradt az MJT szinten.
Az MJT csuklóst a Magyar Járműtechnikai Rt. és az Auto Rad Controlle Kft. közösen ötlötte ki. Ez a busz viszont az utóbbiak nevéhez fűződik. Lehetséges, hogy a későbbiekben a kettőből lesz egy típus?!?!
Nos, a link megtekintése után , ill. az ott látottak után , egyenlőre kimerem jelenteni, hogy tetszik amit az oldalon láttam ! Most még kíváncsibb vagyok az eredményre!:-)))