Az előző hsz. hiba folytán került ide. neked ezt akartam írni:
A PPIKO BR98-at felejtsd el. Terepasztalra nem való. 6 év alatti korosztálynak ajánlott. Túl játék, túl gyors, túl könnyű. Nálunk a karácsonyfa körül szokott szaladgálni. :-) Ja! A digitalizálását pláne felejtsd el.
Akkor már inkább javaslom a ROCO BR80 mozdonyát. Annak van szép lassúmenete. Érthetetlen módon a kidolgozott vezérműves és a Playtime egyszerű is ugyanannyiba kerül. Nem kérdés, melyik éri meg jobban. Van benne füstöéő előkészítés és dekóderfoglalat is. Hibája, hogy kissé gyengélkedik áramszedésben. Világítás csak a homloklámpán. Az is gyenge.
Amiben nem fogsz csalódni, az a PIKO BR89. Szép lassúmenet, szép, erős, sárga LED-es világítás. Az áramszedése koszosan is szuper, mert a kerék futófelületéről is veszi az áramot. Persze itt a mai, új modellre gondolok. A régit nem ismerem.
Lehet, hogy röhögésre fog okot adni, de be kell valljam, használtam már "tervező szoftvert", hogy lássam, milyen is lesz kb. A "szoftver" pedig a Trainz Simulator 2012 pályatervező opciója. :D
Akkor ezzel betaláltam, mert én is úgy gondoltam, hogy rövid járművekkel lesz a legjobb a cucc. Kéttengelyes vagonokkal, és 2 Piko BR 98-as gőzössel van a pálya "benépesítve". Később még szeretnék rá egy BR 218-ast, meg valami rövidebb fajta "csőrös" dízel tolatómozdonyt.
Teljesen egyetértek amennyiben egy vagy 10x ekkora asztalról beszélünk amin van úgy 60 kitérő, és sok hosszú szakasz de az említett pályatervet és méreteit elnézve, valamint, hogy a kollégának az első asztala, az automata/félautomata rendszer kiépítésének a valószínűsége szerintem jóindulattal felfele kerekítve is 0.
Azt javaslom, hogy fogj egy tervezőprogramot (pl. ingyenes Scarm) és nézd meg, hogy a különböző vágányanyagokkat mekkorára jön ki ez a pálya. A PIKO-A kitérői és ellenívei bazi hosszúak kis pályára. Ugyanazt a pályát Peco Setrack, vagy Trix C sínekből sokkal kisebb helyen ki lehet hozni, vagy ugyanakkora helyen hosszabbak lehetnek az állomási vágányok a rovidebb és kisebb ívű kitérők miatt. Most pont ezzel szórakozom, mert a gyerekeknek tervezek egy a régi PIKO pályatervfüzetben található egyszerű kis pályát. Emiatt tudom ezeket. ;-)
Így van, csak skicc, ennyire volt időm. Az ovál külső méretei: kb. 190 centi hossz, kb. 90 centi szélesség. Egy 110x210 centis OSB lapra tervezem feltenni, parafa ágyazatra.
Akkor igazad is van, ha megmaradsz egy start szettes DCC rendszer képességein belül. Azonban, ha azt szeretnéd, hogy a DCC rendszerű pályád félautomata (pl. magától lefékez és megáll a tilos jelző előtt), vagy teljesen automata üzemben menjen (pl. PC-s vezérlés), akkor bizony szakaszolni kell azt is. És nem mindegy, hogy hogyan...
Szerintem nem haszontalan a szakaszolás. Ha másra nem, arra bármikor jó, hogy az állomási vagy a tárolóvágányok feszültségmentesíthetők legyenek, így kímélve a rajtuk álló mozdonyokat, világítással rendelkező kocsikat. És ha nincs szakaszolás, akkor foglaltságérzékelés sem lehetséges.
Abban természetesen egyetértünk, hogy a mai árak mellett mindenképpen digitális rendszerben érdemes gondolkodni.
Az én véleményem, hogy egy analóg szakaszolós vágányzattal vesződni a mai digitális rendszerek mellett felesleges energia és pénzkidobás. Játékélmény inkább nyűglődés, messze elmarad egy digitálishoz képest.
Digitális rendszert "kötelező" Startkészlettel elkezdeni, egész egyszerűen szinte ingyen van ahhoz képest mintha egyesével megveszed az elemeket. Saját tapasztalat szerint sima kezdőkészletes Roco MM vezérlés gond nélkül elvisz egyszerre 3 mozgó vonatot és emellett még a pályán várakozó 6-8 mozdonyt - össze vissza kapcsolt világításokkal hangdekóderekkel - amikben összesen vagy 5 féle-fajta dekóder van.
A Roco mozdonyok és kocsik gond nélkül elfutnak a Piko síneken, és mivel gyárilag kengyeles kuplunggal vannak felszerelve simán össze is kapcsolhatóak az egyéb gyártmányúakkal. Persze azért később érdemes beszerelni a közelkapcsoló kuplungok valamelyikét, hogy valósághűbb legyen a szerelvény.
honnan érdemesebb a kapcsolón keresztül érkező tápot levenni a szigetelt szakasznak? Közvetlenül a mellette lévő sínről, vagy inkább az egész sínhálózat betáp pontjáról (ahol rá van dugva a vezérlő)?
Senkinek sem jó, ha fölöslegesen madzagozol. Sem az elektronoknak, sem Neked (több vezeték, bonyolultabb kapcsolás, nagyobb hibalehetőség, nagyobb veszteség).
ki kell szednem az analóg szakaszolás szigetelő sínösszekötőit, vagy csak simán elég, ha rövidre zárom a szakaszoló kapcsoló vezetékét?
Ua., mint az előbb. Az elektronoknak mindegy, hogy hogyan jutnak el a mozdonyig. Akár egy fém sínpapucson, akár egy vezetéken. Ha a betápvezetékek már ki vannak húzva, egyszerűbb őket fixen bekötni.
Másik DCC kérdéshez kérlek fáradj át inkább a Digitális Vasútmodellezés topikba, és olvasgass vissza, ott sokszor ki lett tárgyalva, hogy milyen esetekben milyen kezdőkészleteket javasolunk, és mi mivel működik együtt :) (Dióhéjban: igen, a Roco MM szinte minden esetben megfelel kis otthoni asztalokhoz, csak a tápra kell odafigyelni.)
Nézzétek el a gagyi képet, jelenleg ennyire volt időm.
Ez a végleges verzió a pályára, Piko A sínekből építve. A szakaszolásokat még nem csináltam meg, azt az OSB lapra rögzítés utánra tervezem. Viszont lenne ismét néhány kérdésem.
Szakaszolással kapcsolatban az a gyakorlati kérdés merült fel bennem, hogy ott ugyebár van egy szigetelt sínszakasz, ami egy kapcsolón keresztül kap tápot. Az a kérdés, hogy honnan érdemesebb a kapcsolón keresztül érkező tápot levenni a szigetelt szakasznak? Közvetlenül a mellette lévő sínről, vagy inkább az egész sínhálózat betáp pontjáról (ahol rá van dugva a vezérlő)?
Lenne még digitalizálással kapcsolatos kérdésem is. Ez igazából az előző kérdéssel összefügg, mert amennyire utánanéztem (itt is), DCC rendszernél nem a táp megszakítással megy a szakaszolás. Ha egyszer DCC-re upgrade-elem a rendszert, akkor ki kell szednem az analóg szakaszolás szigetelő sínösszekötőit, vagy csak simán elég, ha rövidre zárom a szakaszoló kapcsoló vezetékét? Az előző kérdéssel az a kapcsoat, hogy ha elég a kapcsoló vezeték rövidre zárása (vagyis a kapcsoló kiiktatása), akkor gondolom érdemesebb a szigetelt sín közvetlen szomszédjáról venni a "tápot" a kapcsolóhoz (előző kérdés). Vagy DCC-re váltáskor csak forrasszam össze a szakaszolónál a síneket? DCC szakaszolásra nem lesz szükségem, ekkora asztalon nem terveztem egyszerre 2-3 mozdonynál többet használni.
Tervezek töltést építeni a sínek köré szóróanyagból és parafából, ezért jó lenne tudni, hogy nehogy fél-egy év múlva meg szedhessem fel a szakaszolásoknál a leragasztott szóróanyagot.
Másik DCC kérdés: nézegettem a jövőbeni upgrade-elési lehetőségeket, és nekem úgy tűnik, hogy az ár-érték arányos megoldás egy digitális start szett vásárlása lenne, amiből a vezérlést és a járművet hasznosítanám. Roco multimaus-t tartalmazó készletet néztem ki. Van arra valami korlátozás, hogy egy adott DCC rendszerű pályán egy időben milyen típusú dekóderrel ellátott mozdonyok lehetnek egyszerre? Vagy itt is minden szabványosított, és csak a dekóderek csatlakozó aljzata tér el?
Végezetül megint egy noob kérdés: A multimaus készlet "Roco" vonatja tudna gond nélkül közlekedni Piko sínekből álló pályán? Tud kapcsolódni Piko vagonokkal? Gondolom igen, de biztos ami biztos.
Sokan biztos derülnek egyik-másik kérdésemen, sry érte, de utoljára huszon-harmincon évvel ezelőtt volt a családban egy H0 Piko Junior "játékvasút" (a karácsonyfa körül), és akkor 1-2 évesen valahogy nem érdekeltek annyira a technikai részletek. Ráadásul a DCC se pörgött nagyon még akkoriban. :D
A 2016.08.18-21. között megrendezésre kerülő Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás idejére meghirdetjük a VII. Nemzetközi Vasútmodell Versenyt Domonkos András emlékére A verseny tisztelgés Domonkos András modellező munkája és a magyar vasútmodellezés hazai és nemzetközi megismertetésében kifejtett tevékenysége előtt. A versenyre nevezni lehet minden saját készítésű vagy átalakított modellel .A nemzetközi és belföldi versenyen volt részvétel nem kizáró ok. A modellversenyre a következő kategóriákban lehet nevezni: A – vontatójárművek, ezen belül: - A1 – saját építés (csak a motor, kerekek és a fogaskerekek lehetnek gyáriak!) - A2 – átépítés (egy vagy több gyári modell átalakításával készült modell) - A3 – frizírozás (egy gyári modell „feljavítása” az élethűség eléréséhez) B – vontatott járművek, ezen belül: - B1, B2, B3 – mint az A kategóriában! C – vasúti épületek, berendezések D – működő vasútüzemi berendezések E – vitrinmodellek A versenyre a nevezést legkésőbb 2016.08.14.-ig kell elküldeni levélben a Klubunk címére (BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub, 8202 Veszprém, Jutasi út 34. Pf:713), vagy a baross.gabor@vasutmodellklub.hu e-mail címre. A nevezett modellekhez rajz és fotó dokumentumot kérünk csatolni! A modelleket 2016.08.17.-én délután 17:00 órára kell eljuttatni balatonfüredi "Balaton" Szabadidő és Konferencia Központba. Aki korábban kívánja elhozni a modelleket, azok a fenti címeken, vagy a 06/20-533-37-92 telefonszámon kérjen előzetes egyeztetést! A zsűrizés 2016.08.18.-én délelőtt történik. A modelleket 2016.08.21.-én 18:00 órától lehet elvinni.
Elég az egyik sínszálat megszakítani, hiszen akkor már megszakad az áramkör. :-)
Két színszálat akkor kell megszakítani, ha azok külön tápellátást is kapnak és egyidőben különböző szerelvények is közlekednek rajtuk. (pl. kétvágányú fővonalon egymással szemben közlekedő szerelvények esete, amikor a két vágány össze is van kötve átmenő vágányokkal.)