Miután az IPTV ado gyakorlatilag látja, hogy hányan nézik (a müholdas nem) egy kicsit más fénybe kerül a dolog.
Volt olyan, hogy egy-egy BahnTV müsort Internetn 20-30 ezer ember nézte, ami egy ilyen fajta programnak igen nagy szám.
A másik, a BahnTV nem fog eltünni a német kábelhálozatokból, azok továbbra is változatlan feltételek mellett fogják sugározini az adást, igy a németeknek nem kell siránkozniuk a vétel miatt.
Minden marad a régiben (a müsor), csak a vérszopok helyett máshova kivánják bedönteni a pénzt.
(Mi meg 3 éves kisérleti internetes adás után arra jutottunk, hogy az a fajta internetes TV sajnos még nagyon messze van attol az igénytöl amit szeretnénk, - pedig a maga nemöben messze jobb volt mint amit a BahnTV most használ, ezért mi is most váltunk technologiát - kiváncsi leszek, hogyan sikerül....:-) )
Miután némelyik filmek én is társoperatöre vagyok, hidd el kb. tudom miröl beszélek.
Igen, le lehet adni mint "akváriumnak" (az egyik hires magyar TV használta az akváriumot a müsoridö kitöltésere - mert ugye valamelyik ütödött törvény élö adás mennyiséget ir elö - az akvárium az az, csak nem sok pénzbe kerül.
Sajnos még az ilyen legprimitivebb film sem készül el ingyen ahogy azt MasterTTape kolléga is irta, és ehhez emberek is kellenek (még a legegyszerübbhöz is legalább kettö - egy kameramann meg egy intézö, aki mikndezt elintézi).
A kereslet az ilyen filmre viszont elképesztöen alacsony - pl. az egyik leghiresebb osztrák vonalrol készült Lokorama filmet alig 200 példányban tudta eladni a kiado. Ez nem fedezi a csomagolás költségeit sem - sajnos.
Ezért kérdezem immár harmadszor, hogy mennyit vagytok hajlandok erre áldozni?
Az ARD, a ZDF, SWR, B ALPHA meg többiek is csak annyit hajlandok erre költeni mint amennyibe nekik kerülne a kamera odaállitása az akvárium elé, vagy valamelyik WEB kamera jeleinek az átvétele (lásd a magyar TV-kben az EarthTV-t, vagy a panoramá kamerákat).
Ennyiért senki nem hajlando elmenni filmezni a mozdonyra, és nem egy esetben még jegyet is kell váltnia, vagy hetekig osztozkodnia a vasuttal, hogy egyáltalán felengedjék a kamerát, és még jo idönek (vagy legalább használhatonak) is kell lennie és még az ut végéröl vissza is kell jönni. Vagy marad a hires trükk - fekete képernyö - "A vonat a világ leghosszabb alagutjában világitás nélkül" cimmel. :-D
Illetve, ha meg sikerül elintézned valamit, akkor mindenki egy fejjel és lábbal rendelkezö filmet csinál, mert az sokkal jobb és keresettebb, és nem eröszakolja meg a filmszakmát ilyen paskvil dolgokkal.
Attol a pillanattol kezdve, amikor valamelyik TV-nek elég müsoranyaga van ezek a filmek lesznek elsöként kihuzva a listárol.
Az ARD, ZDF meg az SWR, NDR stb. adok mind kösszálgalatiak (1.,2. és a 3. német program) ezért alig van bennük reklám, 24 orás müsoridöt viszont ki kell tölteni (mert a müholdon megy az adás azért meg mindig fizetni kell éjjel nappal).
Egy-egy tématikus nap anyagába, 2-3 évente egyszer, természetesen nappal is befér egy ilyen film max. 1 ora hosszban, de nem igen tesz jot az általános nézöközönségnek (ezeket az adokat naponta több millio ember nézi!!!).
A vágott programok (narrácioval zenével) viszont Némtországban igen népszerüek, az egyik rendszeres vasutas müsor immár a 20 évnél is öregebb!!!!
Itt most nincs értelme belemenni, hogy egy TV adónak milyen költségei vannak 1 perc műsor leadásakor. Sugárzási díj, gyártási ktsg, személyi bérek, ezek ktsg-ei, stb.
Egy-egy nagyobb produkció körül 300 ezer - 1 millió a percre lebontott reklámdíjtétel. Nyilván ezek a bevételek tartják el a kevésbé kurrens idősávokat, ezért vannak így kitalálva.
De azt is vegyük figyelembe, hogy mekkora a célcsoport. Vasútbarátok sokan vannak. Akár több tízezres tábor. A keménymag mennyi lehet? (tegye fel a kezét...)
Talán 1-2 ezer?
Ekkora közönségnek nem lehet TV műsort készíteni. Nem éri meg. Marad a streaming felület.
Tehát káposzta nincs, a kecske éhenhal...
Tegyük hozzá, hogy ahol ez működik, ott van vasúti kultúra.
Itthon mit is tudnánk órákig mutogatni? A focit! Van is erre legalább 4-5 adó akár a legolcsóbb kábelcsomagban is.
Egy pillanat! Nem negatívumként említettem a führerstand-os videókat!
Mivel bátorkodom ezzel (is) foglalkozni, ezért nekem is lényegesen könnyebb lenne az életem, ha 25-50 percen keresztül csak a felvétel atmoszférájával kellene vágnom a filmet...;-)
Talán egyedüliként a világon, a DB AG az a cég, aki saját TV-t üzemeletethet a saját működését bemutatandó. És mivel a vasúti üzem egy kívülállónak is elég izgalmas akár képben, akár hangban, ezért bőséges tartalommal lehet megtölteni egy 24 órás programstruktúrát. Persze azt se felejtsük el, hogy általában 1 perc, nézhető képanyag összerakása akár egy óra is lehet a vágóasztalon, ezért a fizika korlátai miatt ún. gumi-műsorokat is létre kell hozni, ami voltaképpen valós időben készülhet. Ehhez hozzáadódik még az a bizonyos idősáv is, ahol ezt sugározzák. Hiszen az igazi vasútőrült megvárja a hajnali 1-2 órát (is), hogy csak vezérállásos filmet nézhessen - hozzáteszem ingyen.
A zene (és persze az egyéb effektek) eszköz a képi elemek megértéséhez, a rendező mondandójának kiemeléshez. Természetes, hogy egy órányi vonatozást nem érdemes megtörni zenei okosságokkal, hisz az életben sem szól a látvány mellé a zene. Ezzel egyet értek, hogy a kemény mag így szereti...
De más esetben kötelező. A jó zene min. 50%-os siker a film egészét nézve.
Az utolsó mondatodat meg mi értjük, a világ keleti felén, de ha nyugatabbra mész, akkor már sokan néznének rád bután...
Talán válaszként annyit, hogy bankot is lehet rabolni, ha van hozzá merszed és egy jó csúzlid.:-)))
A baj az, hogy az olyan filmek "vasutbuziknak" nagyon jok, de mint TV müsornak már kevésbé, ezért kell néha zene, néha narrácio stb. hogy a nyersanyagbol film legyen.
(a kettö messze nem ugyanaz).
A BahnTV egy TV ado és nem felfujhato Piroska, és ezt tudomásul kell venni.
Szinte valamennyi filmet megveheted a BahnTV kiadásában vagy a www.bahnorama.com Lokorama sorozatában, és akkor otthon, narrácio nélkül teljes hosszban nézheted.
Miért? A zene egy ilyen műsor alá véleményem szerint csak mellékes, a vasútbarát nem a zene/ emberi hang miatt nézné. Vasútbarátnak ez a hangeffektus kell. Más csatornákon menjen zene is alatta, mert ott "halandók" is nézhetik, akiket nem köt le a látottak. Véleményem szerint minden más mellékes effekt csak figyelemelterelő funkció.
Egyébként meg a fizetős műsorokat is le lehet tölteni, ha van megfelelő programunk hozzá. :)
Mindig derülök rajta, hogy fél órán át folyamatosan megy a gőzös, több külső fotóállásból, plusz a führerstandon, kerékközeli, svenkes táj, meg minden és semmi zene, semmi narráció, csak a mozdony naturális hangja, a kocsik zakatolásával.
Ha ezt itt adnánk el egy hazai médiának, akkor páros lábbal rugnának ki...