Keresés

Részletes keresés

Dr. Író Béla Creative Commons License 2000.08.03 0 0 29
Kaptam néhány levelet, melyeket ezúton
megköszönök.

Többen említika a hinta sebességét.

Birtokomban van a tervdokumentáció másolata. Ebben
az van, hogy a megengedett sebesség 28 fordulat
percenként. Figyelembe véve a karok méretét ez azt
jelenti, hogy a centrifugális gyorsulás kb. 6g,
azaz a kocsiban ülők a salyát súlyukat
meghatszorozva érzik. igaza lehet annak, aki azt
írta, hogy az űrhajós kiképzés ehhez képest semmi.

Beszéltem mutatványosokkal és elmondták, hogy
ezeket a gépeket ún. vízellenállással indítják és
gyorsítják fel. Ha a kezelő akarja, akkor végül ki
is iktathatja ezt (megturbózza a gépet), amivel
elérhető, hogy a konstrukciótól függően (villamos
motor fordulatszáma és az áttétel) az üzemi
sebességnél nagyobb sebességgel is járhasson a
hinta, ami persze túlterhelést jelent. Az áttétel
viszonylag egyszerűen megváltoztatható és csak
arra kell ügyelni, hogy az ellenőrzések alkalmával
ne iktassák ki a vízellenállást. Hogy ez
megtörtént-e azt nem lehet bizonyítani. az azonban
tény, hogy a tervdokumentációban egyetlen szó
sincs a hajtásról, sem a villamosmotorról sem
pedig az áttételről. Meggyőződésem, hogy az
engedélyt kiadónak a tervdokumentáció
áttanulmányozásakor ezt hiányolnia kellett volna.A
kialakításnak olyan kellene lennie, ami kizárja,
hogy a tervező által megengedett sebességet
túllépjék.

Vajon a most működő hinta hajtásrendszerét ilyen
szempontból ellenőrizték.

Én magam is láttam a hintát működés közben 1999.
szeptemberében, alig egyhónappal a baleset után
(erről írt a Blikk és Kisalföld). Barkács
megerősítéseket raktak rá. és csodák csodája
engedélyezték a működést, pedig a szakértői
vélemény még el sem készült. A hinta ekkor nagyon
mérséklet sebességgel forgott. Hogy ezek a
megerősítések mennyit érhettek azt mutatja az,
hogy az idénre valamennyi kart kicserélték, új
áttervezett karokra. Idén júniusban itt Győrben
láttam a hintát.

Apropó vajon az idén ugyanez a hinta ott van a
szigeti vidámparkban???? Könnyű felismerni mert a
vállalkozó a berendezésekre ráfestettette a
"Mathias" nevet. Jó lenne tudni, hogy most milyen
sebességgel működik.

Üdv és köszönöm az észervételeket, várom a többit

Dr. Író Béla

Előzmény: Dr. Író Béla (28)
Dr. Író Béla Creative Commons License 2000.08.01 0 0 28
Ha tud még részletek, vagy bárki más, bármit erről a balesetről akkor azt írja meg a következő e-mail címre
iro@szif.hu

Olvassátok a http://rs1.szif.hu/~iro/pr/index.html internet címet.

Szó sincs anyaghibáról.

Üdv. és előre is köszönöm

Dr. Író Béla

Előzmény: fel (20)
Frankie Stimpy Creative Commons License 2000.07.04 0 0 27
Mindenkit nagyon megrázott a körhintás baleset, de volt ott más is. Ott volt a késelés, láttam több spontán kirobbant verekedést ortöréssel vegyítve, és volt aki a Szigetre vezető híd alján lévő csöveken csüngve akart bejutni, de azok üvegszálas gyapot borítása annyira szétszedte az illető kezét és lábát, hogy ráesett az alatta cirkáló rendőrségi motorcsónak orrára. Biztos fájt.
gézakékazég Creative Commons License 2000.04.11 0 0 26
Sziasztok!

Én is azok közé tartozom, akik hallották a reccsenést stb, de most nem megyek bele a mi lett volna, ha... Persze mi is azzal poénkodtunk, hogy mi lenne, ha leszakadna, de a barátnőm a barátnőjével azért csak felült. Én soha nem szerettem ezeket a pörgős cuccokat, így lent maradtam. A menet végén leültünk beszélgetni a szélére... Ekkor történt a baleset. Szörnyű volt, ahogy mindenki segíteni próbált, de nem tudtunk. Azt se tudtuk, hány sérült van és hol vannak. Senkinek nem kívánom, hogy átélje azt a tehetetlenségi érzést. A mentő csak kb. 5 perc múlva érkezett. Persze, a nagy embertömegen nem tudott gyorsabban átvágni. Én nem hiszem, hogy nincs felelős. A törvények értelmében biztos valami felfüggesztett börtönt kap az üzemeltető, de kérdezem én, ez megfelelő büntetés? És tud-e valaki a tárgyalásról?

Vahren Creative Commons License 1999.08.12 0 0 25
Sziasztok!

En egy ujsagban ugy olvastam, hogy a vidamparki gepek ellenorzese nem tokeletes. Az volt a cikkben, hogy soxor a vallalkozok egy ilyen szerkezetrol videofelvetelt keszittetnek kint es utana egy itteni lakatossal megcsinaltatjak az alapjan. Es persze ott sporolnak, ahol tudnak. Ha egy szerkezet tetejebe ilyen, mint ez volt, arra jobban kellett volna ugyelni. Es nem lehet anyaghibaval takarozni. Szerintem az uzemelteto a felelos. Meg lehet, hogy specizte is egy kicsit.

Vahren

kabix Creative Commons License 1999.08.12 0 0 24
john

asszem itt most nem bunbakokat, hanem felelosoket kell keresni. repulokkel kapcsolatosan nyomulok es ott vajon ki fogadna el az olyan erveket hogy ez meg ez eltorik es bopcs a 100 halottert...ahogy domi irja ezt a kabint nem mereteztek kellokeppen (en ugy lattam a hiradoban hogy tulajdonkeppen a kabin felfuggesztese melletti uvegszalas resz szakadt ki),de ez mind1 az ugy szempontjabol.....egyebkent ezt a masinat (nem hiszem hogy tul sok van belole...remelem), volt szerencsem latni mukodes kozben a veszpremi rtles rodson....epp arrol beszelgettunk a sracokkal (nem mertunk felulni), hogy egy ilyen szerkezet meretezeset ki vallalja, es vajon az uzemeltetest engedelyezo szakhatosagok milyen meretezesi eljarasokat vesznek figyelembe, 1altalan hogyan ellenorzik a szerkezetet?
az uzemelteto felelossege a kovetkezo szerintem:a legtutibb meretezes sem er semmit ha az uzemeltetesi leirasban foglaltakat nem hajtjak maradektalanul vegre.itt arrol van szo szerintem hogy a mar emlitett kifaradasvizsgalatokat x uzemora utan tutira el kellett volna vegezni....ha ez nincsen meg akkor ellenorizheti azt a bme vagy aki akarja,olyan anyag nincs ami nem megy szet adott ido utan....mas kerdes hogy ezt ennel a szerkezetnel igen nagy biztonsagi tenyezovel figyelembe is kellett volna venni
es meg1 dolog:szerinted egy ilyen szerkezet mennyibe lehet?....olyan 5-10 M?...es a tulaj mennyi ido alatt akarja ezt megkeresni?....1 honap?...1 nyar?...szerinted megallt akar csak egyszer a kotelezo repedes-,kifaradas-,mindegymilyen vizsgalatokat, ellenorzeseket megtartani?....bocsasson meg erte mindenki ha nincs igazam, de szerintem nem

John Zero Creative Commons License 1999.08.12 0 0 23
Ugy erzem, hogy mindig kell egy bunbak.
De mi van, ha az uzemelteto tenyleg nem tehetett arrol, hogy ez a baleset megtortent?
Ez annyira elfogadhatatlan helyzet lenne?
fel Creative Commons License 1999.08.12 0 0 22
rastaman,

a nyo`ckeruleti keseles is mas. ne feledd, ez a srac kiment a szigetre, fizetett azert hogy feluljon, hogy jolerezze magat, hogy kiprobalja fel mer-e ulni, mert a szigeten semmi sem szokatlan, a sziget arrol szol, hogy azt csinalsz amit akarsz, senki nem akad fenn rajta..es azert halt meg, mert egy penzehes vallalkozo egy leselejtezett szart uzemeltetett nonstop ami mindig tele volt...es ESELYE NEM VOLT megmenekulni, nem azert keseltek meg mert megdugta a gazsi nojet...vagy mert nemadta meg a penzt...

kóborkutya Creative Commons License 1999.08.12 0 0 21
Szegény srác. Elég annyi, hogy rossz helyen vagy rosszkor, és áldozattá válsz.
Na, szóval én is ültem rajta szombaton.
Hát kéremszépen a vadászrepülős kiképzés ehhez képest ovi. Szóval amikor először mentem el a gép mellett, csak néztem, és röhögtem. Nem hiszem el, ilyen gyors nem lehet!!!
Mivel ültem már néhány hasonlón, bizton állíthatom, hogy ez a jószág buherálva volt, de legalábbis nem olyan sebességgel ment mint a többi nagyon hasonló darab. Ez valami állati gyors volt és akkor keveset mondtam. Szóval ott van az a dög kerék, és 3-4 másodperc alatt csinál egy teljes fordulatot...
A gondolák függőlegesen álltak, semmi ordítás, mivel a tüdő a segglyukig ment le. Legalábbis az enyém pár centivel lejjebb van, mint egy hete, 300 forintért kicsináltak.
Az én halálközeli élményemről annyit, hogy az indulás után 10másodperccel oldalra néztem, és hirtelen eldőlt a fejem, de vissza már nem tudtam dönteni, szóval oldalrabiccent fejjel élveztem az 1-1,5 perces "gyorsulási szakaszt". A kezem a combomba préselődött, megpróbáltam volna felemelni, de csak félig ment, olyan érzés volt, mintha jó 15kg ólommal lenne burkolva. Ha ott 4 g nem volt akkor semmi. Szóval a "gyorsulási szakaszt" után jött egy pattogós rész, ennél már ki lehetett hajolni a gondolábol. Ezt többen ki is használták, és elborult vérhiányos aggyal kiürítették gyomortartalmukat, melynek bizonyos százaléka a hinta alatt állókon landolt.
Hát ez a szórakoztatónak nem igazán nevezhető körhinta vagy mi túltett minden várakozásomon. Valószínűsítem, hogy a hintát nem erre a szögsebességre tervezték, de ha mégis, akkor aki csinálta, az beteg, állítom.
Mint gépész, ránézésre jó állapotúnak tituláltam a hintát, a fémszerkezerekel nem volt semmi látványos gond, ültem már sokkal rosszabb állapotú gépeken. Részleteket nem tudok, de azt hiszem a gondola műanyag része szakadt ki. Iszonyatos mozgási energiája lehetett az elszabadult gondolának, rágondolni is rossz, mit élhetett át az, aki benne ült.
Hát, van egy olyan érzésem, hogy ha a hinta szögsebessége az előírt volt, nem lesznek felelősök.
fel Creative Commons License 1999.08.12 0 0 20
en..vegigneztem..lattam repulni a kocsikat...
...es lattam a serulteket, a ketsegbeesest az emberek arcan, a mentosok elkeseredett kuzdelmet az azota halott fiu eleteert, hallottam a reccsenest mikor leszakadt es a sikolyokat is, lattam az utana levo kaoszt...a sokezres tomeget, az ezen humorizalo inkalost...

azt hiszem ebbol az esetbol mindenki tanult,
de NEM ERTEM es NEM AKAROM ERTENI hogy ezert miert kellett egy 25 eves fiunak meghalnia..

felici

Lexy Creative Commons License 1999.08.11 0 0 19
Engem megérintett a dolog. Innen tudtam meg, hogy meghalt...
Rohadt dolog meghalni a nyolckerületben, egy autóbalesetben, akárhol 25 évesen...
Én láttam azt a körhintát, a baleset előtti napon. Egyből az jutott eszembe, hogy nem kevés sebesség, amivel pörög.
Ijesztő volt. És a rohadt életnek kell ilyen gagyi körhintát üzemeltető vállalkozónak emberek életét kockáztatnia! Engem érdekelne, hogy terheli e egyáltalán valamiféle felelősség, (gondolom igen)mert erről nem hallani sehol... és egyáltalán mi történt azóta?
Gyuszi bá Creative Commons License 1999.08.11 0 0 18
Igazad van. Csak már megint akkor van a felháborodás, amikor baj van. Egyébként úgy hallottam, ezek a pörgettyűk leselejtezett, nyugaton már üzemeltetési engedélyt nem kapott, éppen ezért bagóért megvett alkalmatosságok.
Rastaman Creative Commons License 1999.08.11 0 0 17
ugy latom ertesz a dologhoz...
azert megis csak, egy kerdes: ezt mind egy hirado kepsoraibol vontad le?
szerintem egy kicsit tulzol, bar en nem ertek hozza, es csak a hirekre tudok tamszkodni, amelyek szerint ez ev aprilisaban egy fuggetlen csoport (BME-sek) megvizsgalta, es jonak talalta...
es amennyire en nem tudom, h tenyleg megvizsgaltak-e, annyira szerintem te sem tudod megallapitani egy hirado kepsoraibol, h mi is volt a hiba
DomiG Creative Commons License 1999.08.11 0 0 16
Kis háttér a műszaki részhez - kívülállóként.
Amennyit lehetett látni a TV-képekből, az az volt, hogy a körhinta - feltehetőleg egyedi készítésű - tartószerkezetében egy zártszelvény eltört. Mindenki rejtett anyaghibáról beszél, pedig itt szerintem nem erről van szó. A képen látható zártszelvény szemmel láthatóan egy átlag-szerkezeti anyag volt, szemben ezen körhinta működési elvével, amely átlagot messze meghaladó dinamikus terhelést jelent. Ehhez nem akrámilyen anyagok, különösen nagy szívósságú, magas ütőmunka-értékűek, célszerűen szavatolt minőségűek kellenének. Az összes ilyen típusú szórakoztató eszközre, vagy típusbizonyítvány, vagy egyedi szilárdsági számításokkal alátámasztott dokumentáció kellene, különös tekintettel az ún: kifáradási határ elelnőrzésére. Ez lényegében azt jelenti, hogy a megengedett terhelés alatt üzmelő, de igen sokszor ismétlődő erőhatás is kiválthat akkora szerkezeti hatást ami a szokásosnál gyorsabb öregedést, azaz elhasználódást eredményez. (Pl: ehhez hasonló okok miatt szüntetik meg a veszélyes eszközök, tömeg szállító járművek futó- és fékszerkezetei, repüllő, atomerőművek üzemeltetését a terveztt élettartam lejárta után; még akkor is, ha úgy a roncsolás-mentes vizsgálat, mind a szemrevételezés nem mutat semmi eltérést. Mivel a hiba mint lehetséges kockázati tényező előállhat, a tervezett időben történő leállítás és MEGSEMMISÍTÉS lehet a kielégítő megelőző módszer.)
Namármost nálunk nem ez a jellemző. Bontóból építenek járműveket, gépeket, házilag barkácsolnak, pl: hegesztett kötésekkel, stb.
Megoldás: szigorúbb és betartatott műszaki-biztonságtechnikai előírások, a balkáni szemlélet fölszámolása, igényesség az élet minden területén. Summázva: az életminőség javítása és ennek át is ültetése az élet apró perceibe.
Domi
Rastaman Creative Commons License 1999.08.11 0 0 15
a tortenesz, a 25 eves srac, ma meghalt...
tenyleg arrol van szo, h ez egy eladhato hir, csakugy mint a keseles, merthogy a SZIGETEN tortent
no de az senkit nem izgat, h anponta hany embert keselnek meg a nyóckerben (egyik nyolcadik keruletben lakot sem akarom megserteni, csak epp ez jutott eszembe..)
vomit Creative Commons License 1999.08.11 0 0 14
én ilyen gecóra nem 300 forintért, de még akkor sem ülnék fel, ha fizetnének érte.
pénteken este voltunk a környéken, a dodgem szélén ücsörögtünk fél órát. végig arról beszéltem, hogy el ne szálljon ez a szar pörgő ufó. az emberek fél méterre a himbálódzó kocsiktól ültek a lépcsőn körben. amikor felpörgették, kurva jól csapta a szelet, annyi szent. kellett az a forróságban. csak el ne szálljon, mondik magamban fojton, aztán otthagytuk a sorbanállókat. fél tíz fele úgy ötvenen állatak sorban, hogy leadják a zsetont, és beszállhassanak. mink inkább elmentünk kabarét hallgatni.
MrPete Creative Commons License 1999.08.11 0 0 13
hehe, batyam 2 oraval a baleset elott ult rajta :))) Anyam nagyon ideges lett, pedig a teso otthon volt, amikor anyam hallotta a hirekben. En ugy tudom, hogy aki sulyosan megserult az nem a hintan ult, hanem a leszakado "urhajo" (?) kente fel egy kamion oldalara ( a kamion azert volt ott, mert az hozta a korhintakat). Az meg, hogy a szigeten volt a dolog, csak azert tartozik ide, hogy hirerteke legyen az esemenynek. A keselesrol (labszarba) en is hallottam, de szerintem mindenki orulne, ha 300e emberre vetitve 1 het alatt csak 1 keseles tortenne, nem?
gargoyle Creative Commons License 1999.08.10 0 0 12
én is ültem a témán, péntek este voltam kint...elég fasza az a körhinta, bár az elsö 2-3 percben amikor olyan nagyon zúzósra felpörgetik valóban csak azt érzed, hogy a fejedböl kiszorul a vér, meg a nyakizmod bemerevedik, és meg se tudsz mozdulni, aztán amikor olyan himbálózósra állítják, akkor már qrva jó, mintha emelkedöröl jönnél le autóval, de tényleg ez olyasmi lehet, mint amit azok éreztek akik a frei dossziéban a centrifugában halál közeli élémnyeket szimuláltak...

ha a srácok az elején szálltak el, hát csodálkozom, hogy nem volt több sebesült

a szigetröl meg annyit, ennek a körhintának természetesen annyi köze van a kulturális rendezvényhez, mint zámbó jimmynek a bartók bélához, de hát a média mindig csinálja a szart az aranyból

ez van

runaway Creative Commons License 1999.08.10 0 0 11
Kedves cucu/hát, összefutottunk megint/, Halászkirály,
nem nagyon értem a megjegyzéseiteket. Próbáljátok ezt az egészet félszemmel nézni, azzal a felével, ami nem látja a Szigetet. Engem odaküldtek tudósítani, többet nem lehet elmondani, mint ami a hivatalos közleményekben megjelent. Ez az eset bárhol megtörténhetett volna, akár a bivalybasznádi hetes búcsúban is.
Ezzel, érdekes módon, bent mindenki tisztában van. Kint van a pumpált botrány, még a fodrásznál is ezt taglalják, közben fogalmuk sincs, miről beszélnek.
Én rendszerint reggel 5-kor megyek haza a Szigetről, pedig nem tartozom a huszonéves mindenért rajongók közé. Szeretek ott lenni. De megértem, ha valakit a hideg ráz tőle. Nem vagyunk egyformák.Több tolerancia szorult a Szigetlakókba -mert az egész lényege ez- mint belétek.
homenetzombie Creative Commons License 1999.08.10 0 0 10
csak a híradásokból értesültem, és nagyon meglepett a baleset
mindenkinek talán az jut az eszébe, hogy ez vele is megtörténhetett volna
én nagyon sajnálom az összes sérültet, főleg azt a srácot, aki súlyosan sérült
anyukám mesélte reggel a híreket, és látván az ő aggodalmát, nagyon megsajnáltam a fiút és a családját
ez a szörnyű, hogy ott minden megtörténhet
és esetleg csak órákkal később veszik észre...
jó itt most nem a körhintabalesetre gondolok, hiszen az eléggé központi helyen történt, de egyéb bűncselekményt gond nélkül el lehet követni...
tudom, mert minden évben kint voltam a szigeten több napot, igazság szerint 5 éven keresztül egész hétre mentem ki
nem ellenreklámot, prédikációt szeretnék mondani, de aki ott van, vagy a jövőben el fog menni, nagyon vigyázzon magára, mert őérte is izgulnak valahol, és nagyon rossz dolog lenne ha ilyen balesetek, vagy bűncselekmények beárnyékolnák az emberek szórakozását...
sokat emlegetik hogy ez a fesztivál európa szerte híres, csak éppen sok esetben hiányosságok tapasztalhatóak, kezdve a hosszú sorbanállással, igaz ez most nem ide tartozik...
remélem meggyógyul a srác
köszi a lehetőséget
macskamati Creative Commons License 1999.08.09 0 0 9
eszembe=eszemben
macskamati Creative Commons License 1999.08.09 0 0 8
Én ültem rajta szombat éjjel, tök le voltam ma taglózva, amikor hallottam, hogy mi történt, mert ugye miért éppen ők, miért éppen akkor?!
A körhinta egyébként retttttenetesen gyors, annyira, hogy eltorzul az ember arca menet közben. Vicces módon egyfolytában az árt az eszembe, amikor fennt voltunk, hogy milyen óriásit lehetne zakózni, ha elengedne a szerkezet...
Annyit tudok még (kint levő barátaimtól), hogy a srác, aki életveszélyesen megsérült, 25 éves, és most volt életében először a Szigeten.
Agglegény Creative Commons License 1999.08.09 0 0 7
Azokat az emelőket nem százkilós pacákokra tervezték ! Én utoljára tíz éves koromban ültem ilyesmin, de a szigeten nem ez a tipikus életkor. Nincs abban semmi meglepő, hogy egy tízévest felemel, egy húszéves alatt meg leszakad az emelő. Az üzemeltető hibája, tudnia kellett volna, hogy mit bír a szerkezet !
IntAirest Creative Commons License 1999.08.09 0 0 6
Hát ezt én is nagyon remélem, mer a sziget k**va jó! Egyet kell értsek az egyik szervezővel, aki a Napkeltében beszélt és valami olyasmire utalt, hogy 300 ezer ember forog odakint... Egy közepes meccsre 300-an mennek ki, mégis legalább ugyanennyit viszenk utána kórházba...
HBB Creative Commons License 1999.08.09 0 0 5
Köszi, ez tömör összefoglaló volt. Remélem Illetékesék, meg Uszítóék nem ezt fogják meglovagolni Sziget ellenes kampányukhoz.
IntAirest Creative Commons License 1999.08.09 0 0 4
Az izé neve UFO 2002. Be kell szállni, elindul körbe, meghúzol egy kart, felemelkedik, előretolod, süllyed. Két ilyen izé (kocsi?) nem bírta a strapát és lepottyant. Négy ember benne, kettő a földön sebesült meg, az egyik meglátta a mentősöket és elszaladt. A többeik az Uzsokiban vannak, egy srác nagyon-nagyon összetörte magát. A szerkezet állítólag jó karban volt, a kezelők nem ittak, az ok valószínüleg anyaghiba, anyagfáradás.

Forrás: Havaria Press, Kossuth Rádió, Rádió Bridge

SPS Creative Commons License 1999.08.09 0 0 3
Az se' semmi, hogy a barátnöm majd egy órát ült ott a körhinta lépcsöjén elötte, várva a Faithless koncert végét ...

Halászkirály : volt ott késelés is. Egyébként miért "Pedig ..." ?

Üdv,

eSPé

csn Creative Commons License 1999.08.09 0 0 2
...pedig mi tortent meg?!
Halászkirály Creative Commons License 1999.08.09 0 0 1
Figyelemreméltó, hogy csupán eddig ez a körhintás balhé szivárgott ki a Szigetről! Pedig...
cucu Creative Commons License 1999.08.09 0 0 0
Gondolom kábítós volt a tulaj és rosszul rakták össze a hintát.)))))))

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!