Szandra01 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 3

és végül a Mozart!:

 

Leopold a darabban előbb hal meg fiánál, ami a történelmi háttér ismeretében nem igaz, hiszen túléli fiát!

 

Helyes-e, hogy Wolfgangot csapodárnak, nemtörődömnek, "örök gyereknek" ábrázolják? Valóban sosem hallgatott apjára, illetve ennyire elutasító lehetett mecénásával, Colloredo hercegérsekkel? Constanze vajon ennyire pénzéhes lehetett? Miért van az, hogy a darab elején úgy tűnt, eltér a Weber-lányoktól, hiszen őszintén, tiszta szívből szerelmes, ám mégis megváltozott magatartása? Nannerl annyira tiszta szívű volt, mint azt látjuk? Van egy mondata, amely rendkívül elgondolkoztató: "Jó volna, hogyha én is játszhatnék, ámn egy nő nem lehet zenész..." Akkortájt tényleg csupán hobbi-szinten foglalkozhattak a zenével a nők, hiába a tehetség, az akaraterő, kitartás és szorgalom...

 

Törvényszerű, hogy minden zseni megőrül? Ezt sugallja az előadás... Mennyit ér az ember, átlépheti-e korlátait, vagy maradjon a "szabályrendszernél", amely "megköti szárnyait"? Miért a életrajzi ferdítések?