MMSZoli2 Creative Commons License 2018.09.09 0 0 8845

Hi,

 

Bár kicsit későn, de beszállok a Plus/4 FLI grafika topicba. Bár nem programozok, csak használom.

Természetesen jól kihasználható a C64hez képest több szín, de valóban FLI az, ahol a legjobban kihozható a bővebb paletta, de anélkül is lehet részletesebb/szebb átmeneteket képezni.

Ha a legutóbbi képemre ránéztek (nem lett nagy valami, de nem akartam üres kézzel menni az AROK-ra), akkor az azon látható színátmenet majdnem teljes mértékben kihozható normál HIRES üzemmódban is. Ezek egy részéhez hasonló átmenetet a C64-el is össze lehet hozni (kék, rózsaszín, szürke), de a többit nem.
http://plus4world.powweb.com/software/Boredom

Ami miatt HFLI-ben csináltam meg a képet, hogy a Garfield feje ne legyen a HIRES-re jellemző "kockás" hátterű.
(Ennek ellenére így is lett két részlet, ahol a 2 szín per 2x8 attributum nem volt elég, mert háromra lett volna szükség: a jobb oldali fülénél és a jobb pofinál kellett volna több szín)

 FLI-ben könnyebben megoldhattam volna,  de vízszintes felbontás felére csökkenése nagyon lerontja a kép minőségét, a nagyobb részletesség miatt preferálom a 320x200 és HFLI üzemmódokat. Persze több színhiba lehet benne MC illetve FLI-hez képest.
Sajnos a C64-nél gyakoribb badline miatt (talán a 2K színmemória miatt?) a Plus/4-en nem lehet minden sorban új színpalettát behozni az attributumba, csak minden második sorban lehetséges. 


 Amikor képeket konvertálok, akkor először leveszem 32 vagy 64 színűre a képet (elég sokat is kell válogatni), és ha nem tetszik, akkor inkább visszalépek egyet és PAINT.NET-el dolgozom el az eredeti képen azokat a hibákat amelyek a konverzió után láthatóak, illetve állítok István konverterén, nem pedig utólag javítgatom natív vagy crossplatform editorral. (mivel gyorsabb és kényelmesebb, bár idén ezen lehet hogy változtatni fogok).

 A Plus/4-en elérhető 9 szürke árnyalat 320x200 nagyfelbontásban igen nagy luxus (1 fekete + 8 szürke), bár a fehér lehetne fehérebb. (8 bites gépek közül talán egyedül a MSX2 tudott egyszerre ennyit kitenni a képernyőre - trükkökkel vagy anélkül). MSX: 3 szürke, SAM Coupe , CGA: 4; C64: 5; Apple II: 4; Atari 8bit: 8 de ebből csak 4 egyszerre, hacsak nem trükkel, de ott csak 160x192 a legnagyobb felbontás, és az is interlace)

 Erre a korábban linkelt Faces slideshow-m, vagy a VDC Challenge slideshow első képe a jó példa, bár Larry interlacelt HIRES FLI képei  képei mérföldeket vernek az és sima HFLI képeimre. (speciális X-shiftes trükkel vannak még megerősítve)

Mennyire szabványosak az FLI módok? Igazából nincsenek titkok. Igazából ezek nem is trükkök, hanem "software-driven graphics mode".

Maga a módszer ugyanaz, mint a C64-en, csak ritkábban lehet színt váltani (2 raszterenként lehet, nem mindne sorban, mint a C64en vagy ATARI-n) 
Az FLI módszer és a trükk leírása teljesn publikus:
http://www.studiostyle.sk/dmagic/gallery/gfxmodes.htm

A C64 VIC-II regisztereknek megfelelő TED regiszterek pedig SVS Ultimate Map-ben található
http://plus4world.powweb.com/tools/Ultimate_Map


Larry IHFLI crossplatform konvertere teljes mértékben publikus, bárki tud vele képet hegeszteni. Igen profi a végeredmény, 
http://plus4world.powweb.com/tools/Larrys_FLI_Converter

A régebbi, Plus4Emu igen jó emulátora mellé IstvánV pakolt egy csomó plusz tool-t, nekem természetesen az ablakos felülettel, előnézettel megáldott p4fliconv_gui a kedvencem. (Larry tool-ja egy fokkal modernebb, de sajnos a monitorom nem bírja az interlace-es képeket az  emuban megjeleníteni)

Ebben a HFLI mód 320x248 felbontású
Hogy mennyire nem titkos az FLI mód: István mellépakolta az összes forráskódot is alaposan kommenlve, megjelenítővel, miegymás.
Szerintem baromi jó package.

Az MC mód 2 szabad szín per attributumja szemben a C64 3 színével valóban plusz megkötés.
 Valamint soha nem értetem meg, hogy a feketéből miért nem csináltak szintén 8 sötétszürke árnyalatot, 16 szürkeárnyalattal közel fényképminőségű képeket lehetett volna csinálni.
 A valós plusz megkötés helyett/mellett szerintem csinálhattak volna a TED-be egy 12K memóriát foglaló SuperMC üzemmódot, ami dupla színmemórával, és attributumonként egyedi 4 színnel sokkal könnyebbé tehette volna a sprite emulációt szoftverből is, és a gazdagabb paletta is jobba kihasználható lett volna. Ez előrelépés lehetett volna, olyan demo képeket alkothattak volna a termék indításakor, hogy csak na! 

 Az Amiga Boing! demója és pár HAM képe is rengeteg vásárlót szerzett a gépnek, pedig a HAM pontosan ugyanannyira használható normál programok közben, mint az FLI: semennyire.