Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Érdekes cuccot találtam a piacon. Valaki nem lehetett elégedett a gyári Előre mozdonnyal, így készített magának egyet.Még az alvázat is újraalkotta. A világítás nincs bekötve, a hajtás eredeti Előre, viszint a kefesapkákat lerövidítették hogy eltűnjön a kasztni alatt.
Nekem is előkészületben van egy Helikon replika, viszont az csak egy motoros lesz. Készítettem egy játszós Pannóniát, ami egy motoros és semmi gond nincs a futásával. Biztos vagyok benne, hogy nem fog leégni, mert nincs ami ellene dolgozik egy másik motor képében. Tehát ha tekercselni akarsz, rajta, csak az elkészülte után ne szereld be a " Helikonba "
Milyen zagyvaságokat beszélek itt nektek? -Mindjárt megmagyarázom.
2021 nyarán egy debreceni játékgyüjtő ismerősömtől vettem egy PV csomagot, amelynek oszlopos tagja volt ez a "szörnyella" mozdonygépezet is:
Mivel szeretek megmenteni PV cuccokat, elhatároztam, hogy csinálok belőle egy Helikon másolatot. 2022 tavaszán a gyári festés le lett maratva.
A tetőröl is. Habár ez egy külön történet:
A mozdony dízelesítve volt, a tetőn 20mm-es lyuk lett kivágva a kipufogónak és a vízhűtőnek. A tetőt végig műbör szövet borította , melyet Pálmatex ragasztóval fixáltak...
A kaszni: Nagyon sok lemez munka volt, az Előre mozdony hajtás miatt: -A szénkefe szervíznyílást be kellett lemezelni. -Hiányzott a középső hídgerenda, pótolni kellett. -Az elején lévő szárnyaskerék 3mm-es furatait és hosszúkorlátos kapaszkodó alsó furatait be kellet forrasztani. -A házilag gyártott szegecsek és a rövíditett korlátok furatait kifúrkálni. -A forgóvázakat alulról megtámasztó lemezt és a Helikon bajuszt "legyártani":
Ezeket a nyár folyamán apránként megcsináltam.
Most szeptemberben elővettem a kasznit és folytattam... Az egészet szinte újra kellett csiszolni, mert a páratartalomtól vagy a lángforrasztás közben kiváló vízgőztől kissé berozsdált a kezeletlen vas felület. Na inkább beszéljenek a képek. (Aki csinált már ilyeneket úgy is tudja, hogy mennyi munka van vele.)
Akit nem érdekel.az nem foglalkozik vele.Nekem is csak azért hozák,mert tudják hogy mániás vagyok.:) Lehet hogy valami megvett ház padlásán találták és kilomizták.ki tudja.Pedig a néhai gazdája értett hozzá,2x2 szeléncellával egyenáramúra van alakítva a mozdony.
Azt biztosan nem!Volt már hasonló állapotú Pannónia készletem,legalább másfél évig dolgoztam vele,pedig nem volt ilyen állapotban.Csak az alumínium sínek és a műanyag kerekek nem voltak rozsdásak.
Szervusztok urak!Jó adag pévével gyarapodtam,hogy gazdagabb is lettem e vele,majd elválik.:) Egy ismerős telepén adták le ócskavasnak...Nem csodálom,szörnyen néz ki.Egy Előre mozdony,három kocsival,négy Pannónia kocsi,két kézi váltó és kb.40 db sín a rekesz tartalma,iszonyú rozsdásan. Üdv.Gábor
Szívesen vásárolnék az Előre mozdony irányváltó kapcsolójához tolókát. Kettő darabra van szükségem. Amennyiben valakinek van elfekvőben, írjatok a patay.zoltan@gmail.com címemre.
a tények, a fikció, meg az analóg személyes tapasztalatok, az három különbözö dolog. Mindegyik lehet érdekes, tanulságos, etc., de az a jó, ha erre egyértelmü utalás történik egy hozzászólásban.
Minden politizálás nélkül, tisztán a történelmi tények:
- Az 1956 végén hatalomra került Kádár kormánynak a legfontosabb feladata a hatalmának megszilárdítása volt. Mivel a forradalmat követő kivégzések még 1958- ban is történtek valószínűsíthető, hogy nem az Állami Pénzverőnél gyártott kisvasutak minősége hanem az ellenséggel történő teljes leszámolás volt a célkeresztben.
- Szinte biztos, hogy a vállalaton belül már keringtek a gyártás megszüntetésével kapcsolatos hírek. ( ez az én fikcióm )
- Csak a nagykőrösi konzervgyárban a Németh kormány szovjet export leállítására kialakult dolgozói hangulat, munkamorál
( saját tapasztalat ) alapján biztos vagyok, hogy anno a Pénzverőnél sem volt jobb a munkamorál. Ennek alapján valószínűleg senkit sem érdekelt egy présszerszám kopása. Érdemes az Állami Pénzverő ZRT. megalakítását megelőző időszak, főképp az államosítás történetét elolvasni. Így hű képet lehet kapni, hogy az államosítást elszenvedő és az Állami Pénzverőhöz csatolt ékszerkészítő kisüzemek, mennyire örültek a profilváltásnak. Természetesen az előbb emlegetett írásos történelem kivételével a többi az eddigi életem tapasztalata. Mivel tudomásom szerint ezt még senki sem dolgozta fel. Viszont az élettapasztalatom alapján nem valószínű, hogy nagy különbség volt az emlegetett konzervgyárban 1989-ben és az Állami Pénzverőben a forradalom leverése utáni dolgozói hozzáállásban.Hozzáteszem még, hogy gépészmérnök végzettséggel, egész aktív életemben termelésirányító voltam és elég rálátásom van ezekre a dolgokra.
- Az első szériáknál négy kis köröm fogta a kuplungot, de ezek nagyon törékenyek voltak . Később rátértek erre az örök életű megoldásra.
- Az első szériáknál az ütközőket esztergálták rézből, később vasból. Később alumíniumból öntötték. Az előző megoldások nagyon szépek, de drágák, az utóbbinál pedig, ahogy sikerült az öntés. Van nálam néhány olyan rossz minőségű, amelyek kagylósan esnek szét. Igyekeztem, hogy a gyűjteményemben lévő vagonoknak és mozdonyoknak esztergált ütközője legyenek.
- A présszerszámmal kapcsolatban igazad van. Az Állami Pénzverőnél nem a saját kedvtelésükre, hanem Rákosi elvtárs parancsára indult a gyártás. Ezért a forradalom után már senki sem foglalkozott a szerszámok minőségéével, csak arra vártak, hogy újra ékszereket készítsenek. Így nem is lehet csodálkozni az elkészült alkatrészek minőségén.
- A kerekek peremein lévő sorja csak néhány dolgozó hanyagságát jelzi. Elég sok vagonnal találkoztam, de ezt a hibát nem vettem eddig észre.
Sziasztok! Csak, hogy legyen egy kis téma, a nyári ubokaszezonban: Nemrégiben elhatároztam, hogy "le tisztázom" Pénzverdei gyűjteményemet. Tehát csak az eredeti, és minnél jobb állaputú darabokat őrzöm meg. Akkor eladósorba került az alábbi magas oldalfalú kocsi átalakítás is, melytől végül mégsem váltam meg:
Azt vettem észre, hogy ennek a kocsinak a kerekeit összekötö lemezke eltér a szokásostól:
A gyűjteményemet átvizsálva hasonlót csak 1 kocsin találtam, mégpedig az ÁFOR - kocsin.
Ha már belemerültem az átvizsgálásba, akkor egy másik szempontból is szemügyre vettem a játékokat. MIVEL EZ PÉNZVERDE volt, ezért arra gondoltam megnézem, hogy van-e különbség a lemezmunka minőségében a korai és a későbbi kiadások között. Na mit tippeltek??? - Azt vettem észre, hogy az első szériás (nikkelezett?) ütközős kocsik csapágy tokján a a MÁV felirat tőkéletesen éles (és úgy általában az összes él is) sokkal kontúrosabb mint a későbbi pl. egy 1958-as kiadásokon:
kontra:
Mondhatom: -szinte lineárisan kopott a prés szerszám!!!
Ja, és még egy érdekesség:
Az legelső szériás Előre kocsik sík lapon alig gurúlnak, mert a műanyag kerekein olyan perem van, amit akkor még nem munkáltak le. Ezt a peremet későbbi kiadásokon nem tapasztaltam:
Érdekes témát dobtatok fel, ezért leírom a tapasztalataimat. Háromsínessé alakított Előre mozdonyban nem találkoztam más motorral. Nekem is van két eredeti átalakított és több is volt már a kezemben. Többek között egy relés irányváltós is. Viszont Előre mozdonyba épített Csepel ablaktörlő motoros már kettő is került hozzám. Az egyik totálkáros, mert olyan rozsdás volt mindene, hogy semmit sem tudtam belőle használni. Igaz, hogy ajándékba kaptam. A másik mozdony motorja szétszedés és alapos tisztogatás után szépen működik. A saját építésű Muki tehervillamosomat hajtja.
Bevallom amit írtál ahhoz túl sokat én sem tudok már hozzáfűzni, én is hasonlókat akartam írni a Tóth vagonnal kapcsolatban.
Igazából élőben kéne látni, de valóban az még inkább előfordulhatott, hogy kivételesen rézlemezből készüljön egy vagon felépítménye -bár ahogy írtad ez is kivételes eset- de, hogy felemás legyen a felépítmény -bár mint Te is írtad nem lehetetlen de- nagyon meglepőnek tartanám én is.
Olyat láttam már, hogy egy Tóth tartályvagon létrája rézből volt -látszott ahol a festék megkopott- de ez inkább kisebb alkatrészek esetében fordult elő és ott sem volt jellemző.
Tehát összegezve, a kisipari termékek esetében mint a Tóth is, sokminden előfordulhatott a kor viszonyait ismerve. A hulladék anyagok felhasználása miatt számos érdekes megoldás volt. Jó példák erre a Tóth mozdonyok eltérő változatai. Volt amelyik autó ablaktörlő motorral készült és nem is látszik oldalt a két jellegzetes csavarkupakos szénkefetartó, mert a szénkefék a forgórész tengelyére merőlegesen vannak elhelyezve vagyis a motor teljesen más konstrukció, mint a régi játékvonatok villanymotorjainál általánosan elterjedt változat... A mozdonyokban pedig szemmel láthatóan nem teli, hanem "áttört", óra fogaskerekek voltak, mint a régi faliórákban. Feltehetően rossz óraszerkezetekből származtak...
Szia Zoli, persze, léteztek a Somogyi féle csukott teherkocsik, és a Somogyi féle faépítésü vasútvilág egy nagyon szép történet önmagában, de jellegében, megjelenésében egészen más mint a bádogalapú modellek. Üdv! S.