Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Köszönöm, ismerem. Tényleg fantasztikus asztal és a beletett tudás és munka majdnem utolérhetetlen...
Nos, szántam rá még egy kis időt és kutakodtam a neten a témámba vágó képanyagokat keresve. Meglepő, de 1910 körül már a legkisebb állomáson is voltak "magas peronok". Az anyaguk nem minden fotón azonosítható, de a jelenlétük igen. Láttam talpfaszegélyeket, faragott kő szegélyeket alattuk tégla magasítással, volt olyan amit sínszál szegélynek néztem, közte föld/kavics feltöltéssel. A kicsit nagyobb állomásokon pedig jól láthatók a nagy sima felületek, olyanok mint a mai aszfaltburkolatok. De az archív fotókon a színük számomra nem azonosítható, így az anyaguk találgatás tárgya.
Hogy csak ezeket a hivatkozásokat hozzam példának.
Úgy érzem szabad kezet kaptam a terepasztal részleteinek kidolgozásában. Ez azért is jó, mert az asztalon nem csak első korszakos járműveket szeretnék közlekedtetni. Az elképzelés az, hogy korok stílusait megjelenítve, bizonyos tárgyak cserélésével (pl. táblák, figurák, közúti járművek, lámpaoszlopok) különböző korszakok jeleníthetők meg, és az ennek megfelelő vasúti járművek közlekedhetnek. Mivel van első, harmadik és negyedik korszakos járműpark és ezek felváltva közlekednek az asztalon, így egy mára ~120 éves vasútvonal (állomás) különböző időszakai játszhatók el. A rögzített tereptárgyaknak, mint például a peron és a szegélye pedig univerzálisnak kell lennie...
Az asztal még erősen épülőfélben van, a kijárati jelző állása esetleges, és a vonatösszeállítás sem korrekt. Ezenkívül minden visszajelzést szívesen veszek, kíváncsi vagyok, hogy tetszik nektek :)
A megjeleníteni kívánt kor az 1910-es évek fordulója, eleje. A még békés, fejlődő korszak nosztalgiája.
A magasperont a fürdővároska (erre utal majd az állomásnév is) felfutó személyforgalma indokolja. Az Auhagen DDR peronszegélye provizórium volt, már lekerült az asztalról. Helyét a "leásott" sínszálak közé fektetett talpfákból épülő szegély veszi át. Ez a másik oldalon "földfeltöltést" kap, szürke homok fedéssel, ami kavicsnak, vagy bármi más alkalmas anyagnak is beillik.
A korszak megjelenítése számos kérdést felvet:
- milyen volt a régi kavicságyazat,
- milyen lámpatestek világítottak akkoriban,
- milyen volt az épületek belseje és a belső világítása?
Mount Clare Shops -ben épült (USA legrégebbi vasútgyártó komplexuma), 1865 -ben a 239. szám alatt. 1884 -ben ugyanott a Maryland-i Baltimore-ban újjáépítették és átszámozták a 639. számon. 1897 -ben selejtezték.
Valószínűleg a Maryland-i Baltimore-ban készült a kép 1884-ben.
Nem zavaró, csak kíváncsi voltam, hogy mire gondolt a költő. :-) Remélem kapunk még plusz infót az adztalról.
Nagyon jók ezek a régi képek srácok!
A nyugati már 1877-ben magasperonnal épült, de ez gondolom minden nagyvárosi főpályaudvarra jellemző volt akkoriban, mint ahogy a Berlini kép is mutatja.
A korszak besorolás és a látható járművek alapján a '910 -es évek első fele. Szerintem. Valóban nem voltak ilyen magas peronok, ha egyáltalán volt peron, de szerintem látványilag nem zavaró.
Szóval SZERINTED bárki, aki nem a te szempontjaid szerint űzi ezt a hobbit, az válasszon másikat. Értsd meg! Értjük, hogy SZERINTED mi van, csakhogy nem az a szent igazság. Köszönöm, de én maradok a vasútmodellezésnél úgy, ahogy én szeretem. Az első asztalunkat pár nap alatt raktam össze. Nem vártam éveket. A gyerekeknek készült. Utána viszont sokáig játszottunk vele. Modellüzem volt, ahogy mi gondoltuk és ahogy nekünk jólesett. Én láttam Csíkos mester több asztalát is készülőben. A másik fórumon mutatott is belőle építési fázisokat. Ezt a fotelszakértőzést most nagyon benézted. Nem tudom, mi ütött beléd megint, de ugyanaz a lemez forog nálad pár havonta. Mielőtt megint megsértődsz: Nem! Nincs ilyen szándékom, hogy megbántsalak.
"Akinek meg "sietnie kell" egy pálya felépítésével, és kezdő, az jobb, ha elkerüli a buktatókat." - szerintem meg ez baj. Sietni kell? A vasútmodellezés szerintem nem arról kellene hogy szóljon, hogy siessünk. Itt, ahol éveket várunk egy-egy modellre, hónapokig építgetünk egy apró részletet az asztalon, és hosszú évek munkája még egy egyszerűbb játszós asztal is, itt ha valaki nem érti meg azt hogy ez nem az instant get világa, akkor ez a hobbi bizony nem neki lesz való. Ha az elején nem tanulja meg valaki, hogy itt bizony sokszor és sokat kell várni és nem csak arra hogy megjelenjen valami (hanem mondjuk hogy apának összejöjjön a pénz a nem kifejezetten olcsó dolgokra), akkor ott tényleg más hobbit kell keresni.
Nem kell megvédened senkit attól hogy Csikos elfogult. Nem elfogult, es nem is a Te feladatod. A feladatod az hogy a trollokat ezen a fórumon ne etesd.
biztosan az én hibám, ezek szerint nem fogalmaztam elég szabatosan.
Olyan felületet kell, ahol nincs moderáció, mert nincs rá szükség:) Nem lehet köpködni, véleményezni, vitatkozni, fröcsögni, csörtézni, arra már kitalálták a topikot.
Arra lenne lehetőség, hogy egy adott témában leírod mit csináltál, hogyan oldottad, milyen problémák voltak, miért kompromisszumos, mi az előnye, hátránya, fotókkal, esetleg videó linkekkel feltupírozva. Példa: terepasztal vázszerkezet fejezetben X leírja, hogy rétegelt lemezből készült, 10 mm vastag, 80 mm magas lemezeket használt, a bordák távolsága ennyi meg annyi, merevítések itt meg ott, csavarozva stb. Hátránya, hogy drága, előnye hogy blabla. Aztán Y is úgy gondolja, hogy is leírja a saját technológiáját. Épített már asztalt OSB lapokból, 10 éve megvan, nem vetemedik, előnye, hátránya stb. Aztán Z is leírja ugyanazt, de a ő falécekből épített így meg úgy, felületkezelve ezzel meg azzal stb. Ezek a leírások egy témakör alatt lennének, de egymástól függetlenül, mint egy probléma/téma különböző megoldásai. A lényege az lenne, hogy aki úgy gondolja, hogy amit csinált segíthet másoknak és hajlandó ledokumentálni azt megteheti, de arra nincs lehetősége, hogy mások hasonló, de mégis más megoldásait véleményezze.
Ebben különbözne a topiktól. Itt ha van egy kérdés, arra jön egy válasz X-től. Aztán Y-tól és esetleg Z-től is. Utána X elmondja, hogy elvileg miért nem működik Z megoldása, Z erre még türelmesen elmagyarázza, hogy 8 éve teszi dolgát hiba nélkül. Aztán X-ről megtudjuk, hogy okleveles hogyishívjákmérnök 30 év tapasztalattal, tehát az úgy nem működik. Utána jön a szokásos, majd a mélyszántás. Ezért írtam, hogy a már korábban, akár csak az itteni hozzászólásokat kigyűjtve, kiegészítve egy helyen lehetne összegyűjteni, tematizálva, amit folyamatosan ki lehetne egészíteni újabb témákkal. Aztán ha a topikon jön egy kérdés, amire már van válasz, sőt több eltérő megoldás is, csak utalni kell a kérdezőnek, hogy a választ itt találod, a 2.1.11-es fejezetben és ha még kérdésed van, szívesen segítünk.
A terepasztal építés nem egzakt tudomány és tényleg kevesen vannak, akik minden részében profik. Te abból indultál ki, hogy csak az írhat aki Josef Brandl színvonalán mindenre IS képes, bármelyik témában. De többen vannak, akik csak pár témakörben jók vagy nagyon jók. Ha köztük vagy akár a profik vannak akik hajlandók a tudást megosztani, rászánnak az idejükből erre heti 1-2 órát és leírják majd megosztják, akkor apránként összegyűlne egy szép könyvre való. Azért írtam, hogy a „rossz“ példa is jó példa lehet, mert egy adott témakörben lennének ilyen, olyan és amolyan írások is, aztán a felhasználó eldöntené, hogy neki melyik tetszik, melyiket tudja megvalósítani, vagy melyikhez elég a kézügyessége vagy a pénze. Pont az lenne a lényege hogy ne a sok véleményből és ellenvéleményből kelljen kihámozni a lényeget, hanem az adott, működő megoldások közül a lehetőségekhez képest az érdeklődő maga válassza ki a neki megfelelőt vagy a ténylegesen számára rossz példát elvesse. Pl. mondjuk Te csak a saját szemüvegeden át látod a dolgokat, de lehetnek olyanok, akik valamiért nem tudják a „tökéletes“ megoldást választani csak pl. a Tesco gazdaságost. Miért ne lehetne nekik is megoldást javasolni? A topikon az ilyet azonnal leszólják és kinyírják.
Elvből nem vagyok fenn egyik közösségi oldalon sem, így arról nem tudok véleményt mondani, hogy azok hogyan működnek, összegyűjthető-e annyi infó, amivel már bele lehet vágni egy terepasztal építésbe. Minden ilyen kreatív hobbi a türelemről és önmérsékletről szól, a lényege pont az lenne, hogy a pörgős munka+családi élet mellett legyen valami ahol nem számít az idő, a sebesség, a hatékonyság csak az, hogy kikapcsoljon.
Valószínűleg az egész ötletből nem lesz semmi, én mindenesetre időnként kimásolom magamnak, egyelőre csak egy doc file-ba a számomra hasznos és tartalmas hozzászólásokat. Ez van:)
Mindenki segítő szándékkal írt. Egyedül te kezdtél másokat minősítgetni a véleményükért. A legerősebb érved, hogy ki fika/ki nem, mintha ez bármit is számítana, mintha arra lennél büszke, hogy alacsonyabb vagy magasabb vagy. Én itt csak egy toxikust látok! Találgathatsz. Habár nekem nyolc, X-re raktalak, nem kívánom tovább olvasni a fröcsögést.
A troll az internetes szlengben olyan személy megnevezése, aki provokatív, ingerlő módon, tárgyhoz nem tartozó üzenetekkel bombáz egy online közösséget (például internetes fórum, chat, blog, levelezőlista), vagy személyes hitbeli meggyőződését ellentmondást nem tűrő, pökhendi erőszakossággal sulykolja, azzal a konkrét szándékkal, hogy más felhasználókból heves reakciókat provokáljon ki, vagy más módon zavarja, lehetetlenítse el a témába vágó eszmecserét.
"A másik gond, meg a hozzáállás ami pl. itt ez a Csíkos és az én mentalitásom közti különbségben is tökéletesen látszik. Ő annak a szószólója, hogy "jajj el ne ijesszük azt aki most vág bele azzal, hogy valamit elsőre nem jól csinál meg". Én meg azt mondom, hogy aki tényleg ezt a hobbit akarja művelni azt nem lehet elijeszteni semmivel, és a hobbihoz szorosan hozzátartozik az hogy néha "elesünk a bringával"."
Lenne egy záró gondolatom, és búcsúzom is.
Tudod az a baj, hogy én is tudnék úgy hozzáállni a másik modellezőhöz, aki kérdez, hogy tessék csak megtanulni. Lehet bénázni is elsőre, majd belejön, a kudarc csak megedzi. Igen, csak Te sem most kezdted, nem az első asztalodat csináltad/csinálod, és azzal ellentétben, amit korábban írtál, én sem. Nem fotelből "szakértek", nekem nem a hobbim, hanem a foglalkozásom a modellvasút. Bocsánat, ez van.
De én, többek között azért sem zárkózhatom be a komfortzónámba, mert van egy szervizem. Az eredeti kérdezőnél is azt éreztem, hogy a gyerkőc jön haza a suliból/oviból, és nyaggatja aput, hogy mikor lesz már kész a terepasztal, de legyen benne híd, meg hegy meg alagút is! (Most sarkítottam a dolgot.) Egy apának, aki szerencsés esetben a gyerkőccel együtt építgetni a terepasztalt, annak nincs több hónapja visszabontani egy elszúrt megoldást, mert el fogja venni a gyerek kedvét, meg a sajátját is kidobott pazarlásnak fogja érezni.
Ebben hidd el, hogy nekem van nagyobb tapasztalatom, már csak azért is, mert idősebb vagyok, naponta foglalkozom a vasútmodellezéssel annyit, mint más hónapok alatt tud erre szentelni, és sok ügyfél alapján is tudom, hogy mire lehet szükség. Viszont nincs kizárva, hogy ebben az esetben tévedek, de más is olvashatja a fórumot, akinél viszont meg beletrafáltam.
Sokféle vasútmodellező van. Attól kezdve, aki csak évente párszor rakja össze a dilikörét, és kvázi csak a karácsonyfa körül fut a kisvonat, egészen Lezlinilzen barátomig, vagy kisfaludy kollégáig. Utóbbiaknak, és a hasonló profiknak én nem hiszem, hogy tudok újat mondani pályaépítés terén (sem), de a többségnek lehet. Akinek meg "sietnie kell" egy pálya felépítésével, és kezdő, az jobb, ha elkerüli a buktatókat. Majd a másodiknál, harmadiknál lesz ideje, türelme a komplikáltabb megoldások kikísérletezésére.
Tudod Csíkossal lehet hogy nem egy véleményen vagyunk sok témában, de azt viszont tisztelem benne, hogy ő arccal vállalja amit mond. Te per pill. egy névtelen troll vagy, aki valószínüleg a saját jól bejáratott nickjével nem meri felvállalni azt amit leír, mert annyi sincs benne. És rég ki kellett volna innen vágni az ilyen hozzád hasonló toxikus mérzegő egyéneket, de a moderatúrának sajnos ezekre nincs itt kapacitása. Talán majd most beszántják ezt.
Az ötlet jó. Elméletileg működhet ilyen, nekem a gyakorlattal vannak kétségeim. Amit mindenki szerkeszthet, az senkié. Itt sem tudott normális moderatúrát összehozni a modelles közösség az évek alatt, ezért nem röptetik ki innen ezeket a Vas Kriszti és társai féle sötétben bújkáló ellentrollokat meg fikanickeket csuklóból az első megnyilvánulásuk után.
A másik gond, meg a hozzáállás ami pl. itt ez a Csíkos és az én mentalitásom közti különbségben is tökéletesen látszik. Ő annak a szószólója, hogy "jajj el ne ijesszük azt aki most vág bele azzal, hogy valamit elsőre nem jól csinál meg". Én meg azt mondom, hogy aki tényleg ezt a hobbit akarja művelni azt nem lehet elijeszteni semmivel, és a hobbihoz szorosan hozzátartozik az hogy néha "elesünk a bringával". Részben neki is igaza van, meg nekem is, de egyetérteni nem fogunk soha (főleg mert neki pl. a digit dolgoknál anyagi érdeke fűződik ahhoz hogy vele programoztassák fel a dekódereket, tőle vegyék meg a Tran mz/x dekódert - ergó elfogult). Egy ilyen közösségi könyvnél ezeknél az itt látottaknál csak nagyobb csörték lennének, mert hirtelen előjönne még egy tucat másik féle megközelítés más modellezőktől.
Mi a megoldás? Őszintén megmondom: fogalmam nincs. Annyi látszik, hogy a hazai modellezős társaság magja pár tízezer körüli tagot számlálhat, ebből olyan, aki profinak mondhatja magát néhány tucat lehet, a többiek meg köztük, és a kezdők között helyezkednek el tetszőlegesen valahol a skálán. Azoknak a metszete pedig akik érdemben időt tudnak szánni ilyen tartalmakra, tudnak is írni, és értenek is hozzá, na az nagyon kevés. Arról ne is beszéljünk, hogy a fiatalabb generációt a már a Face-n is nehéz megfogni, inkább a TikTok, Youtube, meg insta a fő irány.
Mondjatok egy hazai TikTok-os profi modellezőt. Jó, instásat tudok, Lezlinilzen fent van pl. néhány videóval fényképpel. Szóval nem egyszerű szerintem.