Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2019.04.10 0 4 15956

Urak, a modellépítési honlapomat át kellett költöztetnem egy másik web-szolgáltatóhoz. Itt találjátok:

 

http://rezgaras.atwebpages.com/Content/hobby_m.htm

 

Ennek a tárhelynek korlátos a hozzáférése, ha túl sokan kérdezik le egy hónapban, akkor a szolgáltató letilthatja. De attól tartok, nincs akkora érdeklődés iránta, hogy ez bekövetkezzen.

 

A lapokon egyelőre nem változtattam lényegesen, jobbára azokat az elütéseket, értelemzavaró megfogalmazásokat javítottam ki, amelyek a szemembe tűntek. Viszont írtam egy pár oldalt a vasútmodellezéssel kapcsolatos elektronikák készítéséről és hozzáfűztem a korábban máshol lévő régi cikket a festésről. Ezek a kezdőlapról érhetők el. Sok sikert a böngészéshez!

szegecsszámláló Creative Commons License 2019.03.25 0 9 15955

Elkészültem a 302 605 Fialovits fotók alapján történő átalakításával:

Ez a mozdony viszonylag jól dokumentált, mindkét oldaláról készültek korabeli felvételek. A modell érdekessége, hogy a korábban már bemutatott 302 610-es mozdonnyal részben együtt készült, a két géphez használt alapgépek egymás donorjai voltak. A fűtő felőli oldal:

A vezér felőli oldal:

 

Chabs Creative Commons License 2019.03.24 0 1 15954

Udv Urak,

 

Gondoltam megosztom itt a tapasztalataimat a legujabb projektemmel kapcsolatban amelyet a lenti video alapjan keszitettem el. Hatha erdekel valakit vagy esetleg valakinek a hasznara lesz...

 

Par szoban magamrol: elso H0-as vasutmodell asztalomat epitem, rengeteg hibat kovettem el - a rengeteg olvasas es utanajaras ellenere is de ugy gondolom ezekbol tanul az ember. Sajnos nem tudok Nemetul viszont az angolt masodik anyanyelvemnek tekintem igy 99%-ban Britt ill. Amerikai/Ausztral forrasokbol epitkezem - ennek vannak elonyei es hatranyai is. A lentebbi video is egy Britt uriembertol szarmazik - egyik kedvenc modellvasut YouTube eloadom: Everard Junction.

 

https://youtu.be/-BihTpFUSGM

 

Mindenkepp szerettem volna az asztalomra egy leharcoltabb allapotban levo depot-t epiteni a megfelelo bebetonozott vaganyokkal. Ehhez tobb modszer is letezik, tobbek kozt:

 

1: Lehet kapni elore gyartott muanyag villamos sinekhez keszult betonlapokat (Auhagen) amelyek a megfelelo festes es koszolas utan nagyon esztetikusan tudnak kinezni. Egy gond van veluk: en csak egyenes szakaszokba ultetheto modulokat lattam eddig igy ives sineknel ez nem vagy csak nehezen hasznalhato.

 

2: Vekony falap ill. kartonlapokbol is szoktak hasonlot kesziteni. Hasonlokepp mukodik mint az eloregyartott muanyag elem, talan valamivel gazdasagosabb de sokaktol olvastam, hogy nem tul idotallo es nem a legszebb megoldas a kartonra/fara nyomtatott betonminta es a koszolasnal is ovatosan kell banni vele.

 

3: Valamilyen kitolto anyag (glett, fuga, gipsz stb) segitsegevel "korbebetonozzuk" a vaganyokat. A fenti video ezt hivatott bemutatni es en is ezt a modszert valasztottam. A 3 modszer kozul talan a legnehezebb, legtobb turelmet igenylo es minden bizonnyal a legtobb kosszal jaro eljaras de erdekes es (velemenyem szerint) szep vegeredmenyt lehet elerni vele. 

 

Mielott barki belekezdene a fenti video megvalositasaba (es itt leginkabb a kezdokre gondolok mint jomagam is) azt azert erdemes tudni, hogy nem veszelytelen a dolog es igen gyorsan hasznalatlanna lehet tenni a palyaszakaszt ha az ember nem megfeleloen jar el. A fenti video nagyon reszletesen es jol elmagyarazza minden szakaszat a folyamatnak igy en csak nagyvonalakban vazolnam az eljarast ill. a sajat karom/szerencsetlenkedese alapjan szeretnem egy par dologra felhivni a figyelmet.

 

A beton alakjanak a megalapozasa ugy tortenik, hogy gyufa/nagyobb hus fapalcika segitsegevel "korbefalazzuk" a palyaszakaszt amit szeretnenk betonba onteni. Szerintem a gyufa kisse maceras mert magassagra nem pont olyan magas mint amit szeretnenk es ezert 2-ot kene osszeragasztani de persze ha valaki nem szeretne pontosan a sinkorona tetejeig betont onteni akkor egy szal gyufa is megteszi. Nekem a grillpalcika tokeletesen bevallt mert pont akkora a magassaga mint amekkorat szerettem volna es hosszu is igy viszonylag par darabbol meg tudtam oldani az ontoforma kialakitasat. En a grillpalcikakat kis pillanatragasztoval rogzitettem, hogy helyben maradjanak.

 

Miutan megvan az  ontoforma onthetjuk az anyagot a sinekre. Itt par dologra erdemes odafigyelni. En toltoanyagkent Dulux Multifiller-t hasznaltam. Ez elvileg 1cm-es resek kitoltesere szolgal igy nem volt problema a beton magassagaval sem a szaradassal. Egy ejszaka alatt megkotott. A teljes kotes elott mindenkepp erdemes egy pengevel elvalasztani a kitolto anyagot a fa kerettol ugyanis teljes kotes utan ez nagyon problemas lesz. Amikor mar kicsit megszilardult az anyag egyszer-ketszer erdemes pengevel korbemenni a keret es az anyag kozott es teljes szaradas utan nem lesz problema a keret leszedesevel. Amit szinten erdemes megcsinalni az egy rosszabb/nem hasznalatos vagon vegigfuttatasa a sineken, hogy egy kezdeti nyomvonalat bevessen az anyagba a kerekkarimanak...

 

... es akkor itt kezdodik a dolog erdekes resze. A fenti video azt mondja, hogy ha megvan egy kezdeti nyomvonal a kitolto anyagban akkor szaradas utan egy vagokorongal konnyeden vegig lehet menni a sinszal menten, hogy egy melyebb "rest" vagjunk a mozdonyok nyomkarimajanak. Nos azert ezzel erdemes nagyon ovatosan banni. A fenti videoban az uriember egy kisebb Dremel-t hasznalt. A vagokorongot "beakasztotta" a sinkorona ala es a korong "magatol vegigszaladt"a sinszal menten. Ez jol hangzik de a valosagban nekem nagyon nem igy mukodott. Lehet az volt a problema, hogy en egy nagyteljesitmenyu Dremel-t hasznaltam es tul nagy volt a fordulatszam de nekem a korong folyamatosan leszaladt a sinszalmenti nyomvonalrol es sok helyen belement a sinkoronaba, jokora darabokat kivagva abbol... Nekem ebbol kifolyolag egy nagyon hosszu folyamatta vallt a projekt mert sok idot azzal toltottem, hogy a sinkoronaban keletkezett karokat kicsiszoljam/helyrehozzam ami rendkivul bosszanto es nehez is. Sok-sok orat toltottem csiszolassal es polirozassal emiatt. Szemely szerint nem tartom a legmegfelelobb megoldasnak a vagokorong hasznalatat a nyomvonal kialakitasahoz, kivalltkepp ives szakaszoknal. Ha ujra kezdhetnem akkor valoszinuleg vekony fadarabokat raknek a a sinszal es a beton koze, hogy ne kelljen egyalltalan vagokorongot hasznalni utana - persze ez sem egyszeru mert a kis fadarabok nem maradnak a helyukon es ezeket leragasztani sem tudjuk. De legalabb is semmikepp nem probalkoznek a "beakasztom a vagokorongot a sinkorona ala es majd a korong szepen vegigszalad" modszerrel mert ha megszalad a korong akkor kart okoz. Szepen lassan, turelmesen, aprolekosan lehet vagorongozni is de nagyon odafigyelve - a masodik vagaynban mar nem okoztam annyi kart...

 

A masik amire erdemes figyelni az a beton magassaga. En sinkoronaig huztam fel a betont de ennek van egy oriasi hatranya: sokat kell csiszolni es igazgatni szaradas utan, hogy a sinkorona kicsit a betonfelszin felett legyen es a mozdonyok gond nelkul tudjanak futni rajta. Ha a beton erinti a sinkoronat es picit is a sinkorona felett van bizonyos reszeken akkor azonnal gondot okoz. Csiszolni mindenkepp kell a kitolto anyagot szaradas utan a szebb felszin kialakitasa erdekeben de nem mindegy hogy mennyit es mennyit kell kulon a sinkoronak mellett aprolekosan csiszolni, hogy azok szepen a betonfelszin felett fekudjenek. Nalam sajnos mind a 4 sinszalnal kulon kellett kivul es belul is aprolekosan csiszolni a betonfelszint, hogy ne okozzon gondot. Nem volt eleg csak egyszer atmenni egy rezgocsiszoloval az egesz feluleten. Kezicsiszoloval nagyon neki sem erdemes menni a feladatnak. 120-as papirral vegig lehet menni a teljes feluleten beleertve a sinkoronat is. Ez nyilvan ideeglenesen szetkarcolja a sinkorona felszinet de egy 1200-as vizes csiszolopapir minden  karcot gyonyoruen kiszed. En a 120-as papir utan a sinradirra rafeszitettem egy 1200-as papirt es kezzel mentem vegig a 2 vaganyon. Gyonyoruen kiszedett minden karcot ill. lepolirozta a sinkoronat.

 

A vegerdemeny itt lathato:

 

http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=420IMG_0572.jpg

 

Biztos vagyok benne, hogy messze nem egy profi vagy akar szep munka de mint elso probalkozas en elegedett vagyok vele. :-) Termeszetesen barmilyen kritikat nagyon szivesen olvasok! Ill. ha barki szeretne tobb/jobb minosegu kepet, szivesen toltok meg fel!

 

Koszonom!

 

gepidás Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15953

Én ecsettel elkent faragasztóra szitáltam csemperagasztót, Paksinuti módszerével: http://paksinuti.fw.hu/diorama/3_nap/nap03/index.html

Előzmény: Chabs (15947)
szalamander007 Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15952

Szia.

Én roco sin radirt használok. Tisztitani simán folyékony mosogató szerrel tisztitom. Simitani egy diszburkolati térkő egy

tégláját használom. Ez elsimít és letiszti és felérdesiti is a felületet. ( de nem túl dúrva beton felület is jó lehet,bár azt még nem próbáltam.)

Előzmény: Chabs (15947)
manhattani Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15951

Nem, ez a Hobby beton a hobby művész boltból. Igazi cementpor, vízzel keverve betonná válik.
Csiszolnom még nem kellett, mert jól öntöttem :-)

 

Előzmény: Chabs (15950)
Chabs Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15950

Ez az a kis muanyag-vodros, “Beton Paste” nevezetu (3500Ft) dolog? Egy ilyet probaltam ki en is tegnap. Csiszolast birja? 

 

Koszonom!

Előzmény: manhattani (15949)
manhattani Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15949

Magam művészboltban kapható kis vödör modellező cementből öntök betont, buszmegállók készültek belőle, szép eredményt ad. Nemsokára patak kifolyó készül. Fából csinálom a zsalut, tapadásmentesítés nem szükséges, konzervdoboz tetőből vágott csík lesz a merevítés.

 

Előzmény: Chabs (15948)
Chabs Creative Commons License 2019.03.04 0 0 15948

Kis kiegeszites a betonkesziteshez: ugy latom a legtobb videoban glettet hasznalnak de lattam egy videot amiben flexi fugat hasznalnak mert csiszolas utan kevesebb koszt hagy.

Előzmény: Chabs (15947)
Chabs Creative Commons License 2019.03.03 0 0 15947

Ugy nez ki vegre megoldodott a valto problemam. Sajnos a parafa egyenetlensege volt a gond ami miatt a valto is “csavarodott” (leszegecseles utan) es a mozdony kerekek legutottak rola bizonyos pontokon. A problemat az okozta, hogy a valto alatt 3 darabbol volt osszeragasztva a parafa agy - nagyon rossz otlet. Az biztos, hogy legkozelebb turelmesen vegigrajzolom a valtokat a parafan es egy pontosan odaillo darabit teszek ala mert ha mar 3 darabbol tevodik ossze alatta az agy, nagyobb az eselye, hogy a ragasztasnal az egyik darab nincs tokeletesen szintben es problemat okozhat.

 

Par kerdes a szakikhoz:

 

1: ti mit hasznaltok “betonkesziteshez”? Egy dizel depo-t, rakodo teruletet epitek es ott a sineket szeretnem “bebetonozni”. Egy hobbi boltban vettem valami beton pasztat amit kezmuvesek hasznalnak de egyreszt nagyon draga a mennyiseghez kepest, masreszt az az erzesem miutan felhasznaltam az egyik vaganyra, hogy a celnak sem a legmegfelelobb. Felek, hogy szaradas utan nagyon torni/porlani fog. 

 

Kulfoldon un. polly filler-t hasznalnak. Ennek mi lehet a pontos magyar megfeleloje? XYZ barkacsboltokban a glett az ami szamomra a legkozelebb all ehhez.

 

2: csiszolt mar barki kozuletek sinradirt? :-) Gondoltam ugyes leszek es a mar nagyon barazdas es szennyezodott radirt rezgocsiszoloval tisztara csiszolom es olyan lesz mint az uj. Hat ez ugy tunik nem jott ossze mert sikerult szinte simara csiszolni a radirt es az erdesseget elveszitette. :-D Nem vagyok benne biztos, hogy igy meg ”mukodni fog”.

szegecsszámláló Creative Commons License 2019.02.22 0 0 15946

Vedd ki a forgóvázakat, jelöld meg egy maszkolócsíkkal a kerékprofilt (hogy tudd, mikor értél körbe) és a csiga kardánvégénél fogva finoman forgasd körbe kézzel néhány kerékfordulatot, közben figyeld, nem ugrik, akad vagy üt-e a mechanika. Ismételd meg úgy is, hogy egy darab sínen is végigtekered, miközben felülről enyhén(!!!!!) odanyomod a pályára. Ha üt, nézd át a fogaskoszorúkat, tengelyeket, nem sorjásak-e (sajnos előfordul), ha nincs ilyen probléma és mégis ugrik, kezdhetsz gyanakodni a fogaskerék-átmérőkre...

 

Előzmény: Chabs (15945)
Chabs Creative Commons License 2019.02.21 0 0 15945

Tavaly Karacsonyi a Szilim. Elkepzelheto, hogy abba is hibas fogaskerekek kerultek? Amikor kiszedtem es visszaraktam a kerekeket volt nemi olyan erzesem mintha kicsit tul szorosan lennenek es egymast nyomnak ki de ez futasban nem manifesztalodik lathatoan csak amikor kezzel tolom erzem, hogy instabilabb mint mas mozdony.

 

Nazareth: nagyon kedves toled! Nagyon koszonom de sajnos a 23-ik keruletben lakom. :)

Előzmény: szegecsszámláló (15944)
szegecsszámláló Creative Commons License 2019.02.21 0 0 15944

Az ugrálós szili/csörgő fogaskeréksorát megnéztétek már? Nem egy széria volt fogszámhibás fogaskerékkel szerelve, ha nem a megfelelő fogaskerék épült bele, nem lesz nyugodt futása, bármit is tesztek alá.

 

nazareth Creative Commons License 2019.02.21 0 0 15943

Ha a XVII. kerület, Gödöllő, vagy Pápa környékén van a motyó, átugorhatok megnézni... :)

Előzmény: Chabs (15942)
Chabs Creative Commons License 2019.02.21 0 0 15942

Szia

 

Le van rogzitve a sin egyelore szegekkel, nem mozog. Viszont azt en is eszleltem, hogy rendkivul instabilan megy a Szili. Ahogy irod kisse olyan mint az igazi, “ugral”. :)

Előzmény: csabbair (15941)
csabbair Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15941

Szia

Nem mozog azon a szakaszon maga a pálya? A Szili (mint az igazi is) kicsit ugrálós, ha a pálya alatt van valami rugalmas cucc akkor lehet ilyen gond. Nekem is volt ilyen szakaszom ahol rendszeresen leesett a Csörgőm, de más nem, hasonló lehet mint a Szilid. Szóval a pálya szakasz rögzítése - néhány csavar - megoldotta a gondomat.

Üdv

Csaba

Előzmény: Chabs (15939)
Chabs Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15940

Elnezest a sok helyesirasi hibaert, telefonrol nehez gyorsan irni. :)

Előzmény: Chabs (15939)
Chabs Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15939

Hat urak a hajamat kitepem lassan ettol az egy valtotol amin mindig siklok a v43as... Tegnap otthon voltam es volt egy szuk oram tesztelni de nem vagyok elorebb. Valoban ugy tunik, hogy nem a csucssinek lazasagaval van a gond mert fix allapotban is van hogy kisiklik a v43. 

 

A gond az, hogy semmi kovetheto minta nincs a jelensegben. 

 

- nem minden esetben siklik a kerdeses valton

- nem minden valtoval van baja

- a kerdeses valton mas vonat gond nelkul es konzisztenzen egymas

utan sokszor gond nelkul atmegy

- a v43-as kerek tavolsagat nemreg allitottam

- ugy nez ki (de ez meg tobb tesztelest igenyel) atmeno iranyba van a gond es nem kitero iranyba

 

Ha hetvegen lesz kicsit tobb idom akkor megnezem az albbiakat:

 

- a sziv valami okbol nem all e kicsit ki es ezert beleutkozik a kerek

- kiszedem mind a 4 tengelyet a v43-nal sz szazadmilimetee pontosan beallitom

- az osszes mozdonyommal letsztelem a valtot, hogy melyeknel okoz gondot meg...

 

Szuper lesz. :D 

nazareth Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15938

A nevezett videóban egy rugalmas csúcssínes váltót mutatnak, ahhoz valóban kell egy masszívabb rugó, hogy a csúcssíneket a gyökökhöz szorítsa. A Piko kitérők forgócsaposak, ezekhez jóval gyengébb rugó is elég.

 

Szóval továbbra is azt mondom, első körben a váltók beépítését, ágyazatot, talpfarács sorjáit, a csúcssínek deformációit nézd meg, a gyári rugónak bőven elegendőnek kellene lennie.

Előzmény: Chabs (15935)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15937

Sín igazítás, feszessé tétel meg rugó cseréket. Mindezt sok-sok órás babra munkával meg teszteléssel.

Előzmény: Chabs (15935)
szegecsszámláló Creative Commons License 2019.02.20 0 0 15936

A PECO H0e-s kitérőkben gyárilag ez a megoldás üzemel, csak nem felülről, hanem alulról helyezik fel a rugót, hogy a felületen ne legyen semmi nem odaillő.

 

Előzmény: Chabs (15935)
Chabs Creative Commons License 2019.02.19 0 0 15935

Mit csinaltal veluk, ha szabad erdeklodnom? 

 

Nekem sajnos 1-2 Piko valtonal a mozdony alatt elmozdulnak a csucssinek. Ehhez hasonloban gondolkodom: https://youtu.be/uXGEjuDhwhY 

Előzmény: oldmumus_v.2 (15934)
oldmumus_v.2 Creative Commons License 2019.02.19 0 0 15934

Nekem saját buhera után sikerült kb. 1 éve a váltókat használhatóvá tenni.  A Set-es váltók minősége egy katasztrófa. Amit külön rendeltem azokkal nem voltak ilyen gondok.

Előzmény: Chabs (15932)
nazareth Creative Commons License 2019.02.19 0 1 15933

Én még nem tapasztaltam problémát a Piko váltók rugójával. A csúcssíneket már egy minimális rugóerő a helyükön tartja, és használat közben nem lenne szabad hatnia rájuk semmi olyan erőnek, amitől megnyílhatnak.

 

Nekem a szőnyegvasútam pl. RocoLine ágyazatos vágányokból van összerakva, azoknál a váltóknál aztán végképp alig tartja egy vékony kis rugalmas drótdarab a csúcssíneket, és soha semmi problémám nem volt velük.

Előzmény: Chabs (15932)
Chabs Creative Commons License 2019.02.18 0 0 15932

Urak, nem tudja valaki, hogy a 10db-os Piko valto rugo amit kapni lehet ugyan az a gyenge rugo ami alapbol a Piko valtokban van vagy ez mar valami revizio amiert penzt is erdemes kiadni? :-) 

 

Arra keszulok jelenleg, hogy sajat magam gyartok le eros, a feladatra megfelelo rugokat de elotte rakerdeznek erre, hatha van valakinek tapasztalata vele.

manhattani Creative Commons License 2019.02.10 0 0 15931

Egy adalék a plafonra függesztett terepasztalhoz:

 

Nagy nyugalmat ad, ha a felhúzott terepasztal négy sarkát kampókkal a plafonhoz rögzíted, így nincs állandó feszítőerő a kötélben, az csak biztosíték. Viszont nagy nyugalmat ad, ha a súlyerő nem a kötélben támad, hanem a tömör fém kampókban.

hodboond Creative Commons License 2019.02.10 0 0 15930

Sziasztok!

Szert tettem egy N*es V46 réz építőkészletre melyet Lassú Tibor készített.
Esetleg nincs valaki akinek lenne hozzá valami leírása, illetve milyen alépítmény mehet kell hozzá?

 

Köszönöm!

rezgaras Creative Commons License 2019.02.07 0 0 15929

Én úgy képzelem el, hogy a sarkokra menő köteleket (szerintem nem kell drótkötél, jó a perlonkötél is) egyesével el kell látni egy-egy spannerral (csavaros kötélfeszítő), így lehet beállítani, hogy egyformán feszesk legyenek. A kilengés ellen szerintem a legegyszerűbb megoldás, ha az asztalnak vannak - esetleg felhajtható - lábai. Ez biztosítja azt is, hogy leeresztve vízszintes legyen. Nyilván a csigáknak jól bent kell lenni a plafonban, egy terepasztal lényegesen nehezebb, mint egy mai csillár.

Előzmény: Chabs (15928)
Chabs Creative Commons License 2019.02.07 0 0 15928

En is hallottam mar errol a megoldasrol. Lattam mar plafonra szerelheto csigakat es bele illo, megfelelo teherbirasu sodrott drotot. Ilyen plafon csillart is lehet kapni ami tobb csigan keresztul log le es allithatoak az egyes “labai”. 

 

Nekem nagyon tetszik ez a megoldas csak a teherbirast kell megfeleloen eltalalni ill. hogy minden felfuggesztesi ponton pontosan azonos tavolsagra legyen minden korulmeny kozott az asztal hogy ne leejtsen egy iranyban sem. Ill. arra azert kivancsi lennek, hogy mennyire ”kenyelmes egy ilyen asztalon jatszani” - veletlen neki megy az ember akkor kileng stb.

Előzmény: rezgaras (15927)
rezgaras Creative Commons License 2019.02.06 0 0 15927

No de miért nem teszed fel a kérdésedet itt? (Én csak folyóiratokban láttam ilyen megoldást, de valójában jó ötlet. Károly Imréé felhajtható volt.)

Előzmény: rocoline (15926)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!