Azt sajnos nem tudom megmondani, hogy milyen volt a hangulat a mozdonyon ezt csak az érintettek tudhatnák, de ők mindketten meghaltak. Viszont azt nem írtam az előbb, hogy az esemény idején sűrű köd volt (lásd a beszúrt idézetet a baleseti értesítőből), így könnyen lehet, hogy a személyzet egyszerűen nem vette észre a jelzőt.
A 6619 vezetőállásán ellenörzést végző T. Gy. utazó felvigyázó
Vonatkoztassunk el a jelen esettől, mert senki emlékét nem kívánom sározni, és nincsenek információim arról, hogy mi történt aznap azon a csörgőn.
(...)
Elgondolkodtató a jelenleg (hazánkban, és néhány hasonló múltú ország vasútján, vagy hatalmukat évező, fitogtató ellenőrző közeg ténykedése során) a vonali ellenőrzések alkalmával uralkodó hangulat, a kontroll esetenkénti stílusa. Láttam kollégákat, akiknek görcsbe rándult a gyomra az ellenőrző közeg megpillantásakor, és létezhet olyan ellenőrzésre jogosult személy, akinek a jelenléte feszélyez a vezetőálláson, magyarul zavar a munkámban. Végezzünk el egy gondolatkísérletet. Tegyük fel, hogy a közeg jelenléte zavaró, viselkedése irritáló, eltereli a masiniszta figyelmét a munkájától, és a konfliktus kerülése érdekében nem akarja az akadékoskodó "vendéget" letuszkolni a gépről. Spékeljük ezt meg némi köddel, esővel, sötéttel. A gépész el van foglalva az őt csesztető góréval, figyelmen kívül hagyja az egyébként is alig látható előjelzőt, melyet az egyébként szintén jogosítvánnyal rendelkező felsőbbség sem vesz észre. A főjelzőt az utolsó pillanatban veszik észre, nagy rémület, mégnagyobb fékezés. Toldjuk meg ezt egy szabálytalanul, TH-n túl végzett tolatássalm, és már kész is a tragédia. Elképzelhető egy ilyen történet? Ki(k) a hibás(ak) de jure? És de facto?
Ezért (is) vagyok ellene azoknak a módszereknek, annak a b***ogatósdinak, amit sok vasúti vezető alkalmaz a végrehajtószolgálat dolgozóival szemben. Ha egy embert tendenciózusan egy rossz iskolásgyerekként kezelnek, hajlamos előbb-utóbb (akár tudat alatt is) azonosulni a rá osztott szereppel. Ez pedig azokban a munkakörökben, mely gyakran igényel gyors, felelősségteljes, és súlyos döntéseket, semmiképp sem szerencsés. Gyakran látható olyan is, hogy a döntést nem az határozza meg, mi előnyösebb egy bizonyos helyzetben, hanem az, hogy mit szól hozzá a góré. Ez pedig veszélyes.
Elnézést, hogy hosszúra nyúlt, de az eset felvetett bennem bizonyos gondolatokat, és ezt szükségesnek éreztem megosztani veletek.
Nem, ez a filmezés leírása. "Magyar Filmgyártó Vállatanak Almamellék és Gálosfa volt vasútállomásokon való külső felvételeivel kapcsolatos kérelme" igen hangzatos címet viseli az irat. Az is kederül belőle, hogy a film eredeti címe "Tartályvonat Pest Felől" lett volna és a jelzett vonal ekkor már megszünt, de a bontási engedélyt még nem adták ki rá.
A dátum 1991.02.20. 6:09-kor a Macs állomás III vágányára behaladó 6619 sz. vonat (M41 2186) a bejárati jelzőtől 163,1 méterre, 71 km/h sebességgel ütközött az átállást végző, határon kívülre húzó 6670 sz. vonattal ( Btx 035). A 6619 vezetőállásán ellenörzést végző T. Gy. utazó felvigyázó, valamint S. Gy., a 6670 számu vonat mozdonyvezetője a helyszínen, M. I. a 6619 számu vonat mozdonyvezetője a baleset után tíz nappal a kórházban belehalt sérüléseibe. Rajtuk kívül egy vasutas és 19 utas szenvedett különböző foku sérüléseket.
Az M41 2186 "A" vége súlyosan megsérült, de a gép túlélte a balesetet. A Btx 035 azonban nem volt ilyen szerencsés.
A baleset oka "Megállj" állású jelző meghaladása és tolatás időbeni befejezésének elmulasztása volt.
Túl sokat információm nincs, de legalább egy pontos dátumot tudok mondani. 1992.02.16. (vasárnap) a Hungarocamion Iveco márkáju pótkocsis kamionját gázolta el a vonat a Méta utcai átjáróban (Sajnos nem ez volt ott az első és nem is az utolsó gázolás.) Valamiért az rémlik, hogy a 2814-es volt, de erre nem mernék megesküdni. Ha összefutok a mozdonyvezetővel, megkérdezem tőle.
Nem brahi.Én is olvastam a 7o-es évek elején Mo.-on terjeszkedő IPM.-ben.Komolyabb ujság mint a ma megjelenő "bulvárlapok".Bocs nem is ujság,MAGAZIN.Ettől függetlenül biztos hogy nem ezae leg elterjedtebb módszer az USA.-ban,de létezett.
"(...), a szigetelt sínnél a kerék fémesen összeköti a két sínszálat, így közöttük a (jó esetben) közel végtelen (jó esetben) közel nullára csökken, így akár sönthatásként, akár kapcsolóként tud működni."
Helyesen:
"(...), a szigetelt sínnél a kerék fémesen összeköti a két sínszálat, így közöttük a (jó esetben) közel végtelen ellenállás (jó esetben) közel nullára csökken, így akár sönthatásként, akár kapcsolóként tud működni. A 6000 kg-s előírás a megfelelő csuszmákolás miatt van előírva, ám lehet, ennél kevesebb is működteti."
Több fajta megoldás létezik, a szigetelt sínnél a kerék fémesen összeköti a két sínszálat, így közöttük a (jó esetben) közel végtelen (jó esetben) közel nullára csökken, így akár sönthatásként, akár kapcsolóként tud működni.
A tengelyszámláló jellemzően egy hangolt rezgőkör, amit a kerék, mint nagy fém, elhangol, így megváltozik a szűrt frekvencia értéke, azaz a gerjesztő frekvenciával szemben nagyobb (vagy kisebb, attól függ) ellállással lép fel. Ha ügyes az ember, egy lapáttal is be tud számoltatni vele pár tengelyt (azaz akármennyit), de nem biztos, hogy érdemes. :-)
(Egyrészt a sinen állva egy lapáttal veszélyes lehet, ha elkap a vonat, mert belemerültél a tengelyszámlálók rejtelmeibe, arról nem is beszélve, ha valaki csak annyit lát, hogy nagyon nézegeted a pályát, mindenféle szerszámokkal: ha egy jóvágású hazánkfiával találkozol, még lehet, hogy meg is ver, mint potenciális kábeltolvaj-jelöltet.)
Tehát maradjunk inkább annyiban, hogy mindent lehet, a kérdés, hogy érdemes- (és szabad-) e. :-)
De. Lassan kezdem megérteni...És tényleg, manuálisan, emberi erővel-ésszel, lehet befolyásloni, zavarni egy fénysorompó működését? Gondolok én itt az érzékelő rongálására, vagy bármi másra :D
Nem azért, de ha nem látom, hogy milyen jelzést ad, akkor megállok és megnézem, nem? A kreszben azt tanítják (ha azóta nem változott), hogy ha a fénysorompó nem ad jelzést, akkor meg kell állni és meg kell győződni arról, hogy jön-e a vonat vagy sem. Ha nem látom, hogy villog a piros, akkor akár sötét is lehet, tehát megállok és körülnézek. Nem? A nem villog a piros nem jelenti azt, hogy villog a fehér...