Keresés

Részletes keresés

LvT Creative Commons License 2011.10.01 0 0 130

1988-ban készült a Magyar Nemzeti Szociolingvisztikai Vizsgálat 832 fős véletlenszerű, reprezentatív mintán. Ebben kitértek az ikes ragozás részleteire. A mintában 79% volt azok száma, akik az „(én) iszom” alakot helyesnek vélték, de az „(én) innám”-ot helytelennek.

 

Vagyis kijelenthető, hogy az ikes paradigma a feltételes módban mára  már kiveszett a köznyelvből (pontosabban a nyelvújítás során erőltetett feltámasztási kísérlet kudarcot vallott).

 

Így az nem állítható, hogy „teljesen szabályosan”, inkább „teljesen archaikusan”.

Előzmény: Kannaváró (129)
Kannaváró Creative Commons License 2011.10.01 0 0 129

"A -nék egyes szám 1. személy feltételes módú személyrag: aludnék, ... álmodnék, ennék."

 

Sőt, teljesen szabályosan: aludnám, álmodnám, enném.

Előzmény: gertibor (127)
Kis Ádám Creative Commons License 2011.06.01 0 0 128

Ez kicsit eklektikus.

 

aludnék

 

alud -- tő

-n-    -- feltételes mód jele

-ék  -- az egyes szám első személyű személyrag egyik alakja, történeti emlékként a folyamatos múlt paradigmájában ez van (írék, valék)

Előzmény: gertibor (127)
gertibor Creative Commons License 2011.05.31 0 0 127

Úgy érzem máshol megkaptam a választ.

Gondoltam bemásolom ide, akadhat még hasonló érdeklődő, mint én.

 

"

a -nák, -nék toldalékok nem a szó hangrendje szerint kapcsolódnak, ugyanis igei személyragokról van szó, amelyek kötöttek (nem igény szerint választhatók). Téves analógia a pl. -nál-, -nél mintájára. Ez utóbbi ugyanis valóban kétváltozós határozórag, a szó hangrendje szerint illeszkedik. apámnál, fehérnépnél.

A -nék egyes szám 1. személy feltételes módú személyrag: aludnék, maradnék, álmodnék, ennék.

a -nák többes szám, 3. személyű feltételes igei személyrag: ők látnák (ha kinyitnák szemük)."

 

gertibor Creative Commons License 2011.05.31 0 0 126

Köszönöm szépen.

Előzmény: scasc (125)
scasc Creative Commons License 2011.05.31 0 0 125

l. másik poszt. Írásban mindenképpen a "-nék"-es alak. (hacsak nem íróként valamit érzékeltetni akarsz). Szóban már volt másutt szó, a környezetedtôl függ.

Előzmény: gertibor (124)
gertibor Creative Commons License 2011.05.30 0 0 124

Szép estét mindenkinek.

 

Nekem egy kis helyesírási segítség kellene.

 

Hogy írjuk, mondjuk helyesen:  találkoznák vagy találkoznék ?

 

Előre is köszönöm segítségeteket.

scasc Creative Commons License 2011.05.23 0 0 123

Van konszenzus. Sôt, több is. Egy kontinentális, meg egy angolszász. (Minumum... meg szinte tuti, hogy van egy hagyományos kínai, indiai és arab).

Előzmény: Paulette (122)
Paulette Creative Commons License 2011.05.21 0 0 122

Konszenzus kellene.

Előzmény: NevemTeve (121)
NevemTeve Creative Commons License 2011.05.20 0 0 121

Akkor mi is a végső következtetésed? Hogy szégyelljék magukat, akik a hangokat elnevezték, mert nem voltak logikusan?

Előzmény: Paulette (120)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 120

Oké. Aranyos vagy. Akkor kezdjük ott, hogy ezek természetes hangok. Ennek tényleges mivolta nem az emberi fül puszta kívánalmai, hanem bizonyos rezgésszámok alapján igazolható (noha e kettő élvezhető módon találkozik), vagyis ez fizika, vagy mi, tehát egy mérhető dolog. Hogy ez pontosan hogy is van, nos, amikor én ezt tanultam, az eléggé régen volt, tehát ne mélyedjünk el túlságosan itten. Ha nagyon elmélyednénk, a végén még igazad lenne az irracionalitást illetően, és azt nem szeretném. A zene az zene. My second language. And yours too. Igaz, hogy a C hang felharmonikusaiban pl. benne van a F#, pedig a C dúr természetes hangjaihoz (C-D-E-F-G-A-H) ez a F# marhára egy disszonáns valami. Próbáld csak ki. (Ha még nem tetted volna - aztán, ha sokat próbálgatod, végül rájössz, hogy nincs is olyan, hogy disszonáns hang, csak gyenge előadóművész - de ez egy másik kérdés, másik válasz, másik topik.) Ami a kérdéses-válaszod lényegét érinti, nem tudom, van-e olyan törvény, hogy ezeknek az abc betűiből kellene építkezniük, de nem tudtam nem észrevenni, hogy az ún. természetes hangokból álló (tehát C-D-E-F- stb.) C-dúr párhuzamos molljában az A-H-C-D-E-F-G hangok szerepelnek, melyek hogy, hogy nem az abc betűire hajaznak. Kivétel a H. Az abc-ben elfoglalt pozíciója szerint legalábbis. És hogy, hogy nem, ez a H az angolszász zenei notifikációban kimondottan B. Vagyis, ha ezt kicserélem, akkor kijön az abc mondott része. Ennyi. (S talán ez az oka, hogy egyetlen félhangként a Bb-nek van sajátos neve? Ami egyébként nem ugyanaz, mint a Hb [Hesz].)

Előzmény: NevemTeve (119)
NevemTeve Creative Commons License 2011.05.20 0 0 119

Kicsit lassabban próbálj meg írni, mert ez nekem így túl gyors. Van a hét egész hang (ne firtassuk, hogy mi egész rajtuk, mert nagyon gyorsan eljutnánk oda, hogy igazából a kettőnek semelyik gyöke sem racionális), ezeknek van egy-egy betűje, de nincs olyan törvény, hogy ez a hét betű az ABC első hét betűje kellene legyen. Nem is az. A félhangok közül csak a bH-nak van saját betűje, az a B.

Előzmény: Paulette (113)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 118

Akkor feladom. Az hagyján, hogy a gitáromon a bundok már fejjel lefelé állnak, de az előbb egy B-t fogtam, és a H hang szólalt meg. Basszus! No sebaj, majd az esti bulin kiegyenesítek mindent. Az abc-t is. My second language.

Előzmény: scasc (117)
scasc Creative Commons License 2011.05.20 0 0 117

"In the early days of European music notation (4-line staff Gregorian chant manuscripts), only the note B could be altered (i.e. have an accidental applied to it): it could be flattened, thus moving from the hexachordum durum (i.e. the hard hexachord: G-A-B-C-D-E) where it is natural, to the hexachordum molle (i.e. the soft hexachord: F-G-A-B-C-D) where it is flat; the note B is not present in the third hexachord hexachordum naturale (i.e. the natural hexachord: C-D-E-F-G-A)." (Wikipedia).

 

Szóval egy régi (gregorián) "B" nevű jegy lehetett (modern, középeurópai notáció szerint) H vagy B értékű. Mindkettőt "b"-vel jelölték, csak kétféle alakú b-vel (ez a forrásban feljebb áll), kb. úgy, mint a hosszú ſ vs. rövid s-sel.

 

Az angolszászok az egyiket kezdték el a modern notációban továbbra is B-nek hívni, a kontinentálisok a másikat. Nekünk természetesen a kontinentális hagyomány a mérvadó, akárcsak a milliárdok, stb. megnevezésénél.

 

Előzmény: Paulette (110)
scasc Creative Commons License 2011.05.20 0 0 116

A "#A" kényszermegoldás még-még élvezhető, de a "bH" már kevéssé értelmezhető. Kívánatos volna a valós Unicode jelek használata: ♯ A♭ H. Vagy, ha már a kényszermegoldásoknál vagyunk, esetleg így (kurzívával utánozva) # A, b H.

Előzmény: NevemTeve (112)
scasc Creative Commons License 2011.05.20 0 0 115

Meg az "in real life" csetes kifejezés.

Előzmény: scasc (114)
scasc Creative Commons License 2011.05.20 0 0 114

IRL természetesen Írország automobil jele.

Előzmény: Paulette (110)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 113

Kettőnk közül vagy Te nem érted, vagy én (ha utóbbi, elnézést). Tehát mégegyszer: A, B, C, D, E, F, G (A) - az abc hangjai szerint, s ez az, ami logikus (ennélfogva kívánatos). Még Bachnál is ez a helyzet, hacsak a családneve eredetileg nem Hach (Péter?!). Vagyis a Központi Batalmak réshangúsodásban szenvednek, a-mollban. Amúgy meg gitáron is (és be is festheted), de akkor sem ugyanaz. Akinek van fülemile hallásra, hallja.

Ha meg tudsz jobbik, elővele.

 

Nedudgi

Előzmény: NevemTeve (112)
NevemTeve Creative Commons License 2011.05.20 0 0 112

További hálás off-topik téma, hogy a #A és bH azonosak-e. Azt hiszem, hangszertől függ: zongorán igen (hiszen csak egy fekete billentyű van a két fehér között), gitáron nem.

Előzmény: NevemTeve (111)
NevemTeve Creative Commons License 2011.05.20 0 0 111

Eredetileg csak a hét egész hangnak van betűjele (C-D-E-F-G-A-H), de a B-betűnek hangot kell jelentenie, különben nem lehetne lejátszani azt, hogy BACH, ezért a bH-t B-nek is nevezzük.

Előzmény: Paulette (110)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 110

Na jó, hagyjuk a bizalmaskodást. (Pedig biz' Isten, érdekelne. Amúgy mi az az IRL? Incorrect Relative Location?)

Megpróbálok nem OFF lenni (eddig ez nem sikerült). Helyesírás, vagy mi itt a téma: B = H? Mert a természetes hangok szerint abc-ben: A, B, C, D, E, F, G. De A, H, C, D, stb.? A-mollban (mondat elején). Előbbi a logikus: Az angolszászoknál B, ami nálunk (s például a németeknél még) H. A klasszikus zenében is. Ez hogy van? Sőt: hogy lett?

Előzmény: rumci (109)
rumci Creative Commons License 2011.05.20 0 0 109

Ez már nagyon offtopik lenne, és nem kevésbé IRL; úgyhogy azt javaslom, ezt most hagyjuk ki. Köszi.

Előzmény: Paulette (108)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 108

Szóval ebben sincs egységes álláspont... (és már megint a félműveltségem árnyékolja be ezt a szép napot) :()

Amúgy, ha szabad kérdeznem, milyen hangszereken, hol, mikor, kikvel?

Előzmény: rumci (107)
rumci Creative Commons License 2011.05.20 0 0 107

Így van ez: E-dúr, de d-moll. tű akkor nagy, amikor a terc. Mindez persze a klasszikus zene íráshagyományaira vonatkozik. A magyar popzenei kottákban valóban az Am, D jelöli a gitárakkordokat, de bizonyos zenészek (népzenészek, klasszikus műveltségű rockzenészek) am, D rendszert használnak (l. pl. az LGT nagy képes kottás emlékkönyvet, Kaláka- és Sebő-kottákat), nyilván a dzsesszisták körében ez nem szokás. A dúr = nagybetű vs. moll = kisbetű az angolszász világban persze nem járja, de a magyar hagyományai nagyon erősek.

A nyelvészek között van, aki tanul zenét; jómagam számos hangszert, több műfajt, elméletet, gyakorlatot olvastam és tanultam sok különböző tanárnál; egy időben rendszeresen fel is léptem.

Előzmény: Paulette (103)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 106

De azért igazam van.

Előzmény: Paulette (105)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 105

Fordítva.

Előzmény: Paulette (104)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 104

Elnézést, elírás történt (freudi). Az Am helyett Em van a szövegben.

Előzmény: Paulette (103)
Paulette Creative Commons License 2011.05.20 0 0 103

Hát, én sem értem. Zenefőnök volt, vagy magyarfőnök? Mert ha utóbbi, akkor egyes alá. Ha az előbbi, akkor is. Az, hogy moll (avagy dúr), mindig kisbetű - még a partitúrában is. Különben azt sem értem, e-moll, d-dúr, stb.-ben az e, d, miért kisbetű? A nyelvészek nem tanulnak zenét? Lejegyzésben ezek Am, D (a dúrt nem jelöljük külön).

Előzmény: Törölt nick (99)
NevemTeve Creative Commons License 2011.05.18 0 0 102

(Talán segített volna, ha magában a kérdésben is nem minden mondatot kisbetűvel kezdtél volna.)

Előzmény: Törölt nick (101)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.18 0 0 101

Tényleg nem értettem, most már megvan, köszi.

Előzmény: rumci (100)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!