Az enyém 2018-as N-Connecta volt, csak bőrön kívül fel volt extrázva Teknára, abban volt. Tudomásom szerint az itthoni beszerzésű új autók mind hőszivattyúsok voltak.
facen leaf csoportban állítják a leaf ze1 ben nincs hoszivattyú, és nem opciós, ez fura mert ugytudtam van nekem 2021 n connecta van és asszem ugy is hirdették hogy van benne
Ez mondjuk nem feltétlenül jelent bármit is. A volt csajom is mérnök, egészen jól vezet, de parkolni azt nagyon nem tud. Pl. jobbra hátra olyan helyről szeretné elindítani a beállást, ahonnan nem lehet beállni rendesen és amikor nem is sikerül neki , inkább keres egy nagyobb helyet, pedig nem a hely méretével volt a gond. Gyakorolni viszont nem hajlandó.
A felelősség a legnagyobb kérdés egy balesetnél igen. Ebbe az is beletartozik, hogy a gépjármű milyen műszaki állapotban volt a balesetkor, hogy a műszaki állapota/esetlges hibája befolyásolta-e a baleset bekövetkeztét, vagy a következményeit, ha hibás volt, akkor azt a hibát felismerhette-e a gépkocsivezető, a hiba mikor lépett fel, mi okozta, stb.
Amíg lesz a kormánykerék és pedál az autóban, és a vezető át is tudja venni a vezetést, addig a vezető lesz alapban a hibás egy balesetért. Az önvezetés/vezetéstámogató rendszerek pedig hamis biztonságérzetet adnak, és ha be kell avatkozni, csak jóval nagyobb reakcióidővel képes rá a vezető, mintha ténylegesen ő vezetne.
Csak akkor hárítható át a felelősség teljesen a robotra/a jármű gyártójára, ha a vezető - aki ekkor csak utas - ténylegesen képtelen a jármű vezetésére annak kialakítása miatt.
És igen, meg kell tanítani az embereket autót vezetni.
Ha a felelőség a legfontosabb kérdés egy balesetnél (és statisztikák szerint a balesetet 90% a sofőr okozza)- ezt nem lehet áthárítani egy robotra.
Akkor csak az megoldás marad a balesetek elkerülésére, hogy megtanítják az embereket jól vezetni az autókat és betartani a közlekedési szabályokat.
A közlekedési szabályok betartását meg lehetne oldani (nagyon nagy büntetésekkel), de megtanítani csak azokat lehet, akiknek erre megvan az érzéke és sütnivalója.
Tisztelet a kivételnek, de már írtam, hogy csak a fiam mellé merek beülni egy autóba, aki az autóimba utazott kb. 400e km és rájött, hogy mire kell odafigyelni egy hosszabb vezetés alatt.
Megjegyzendő, hogy három éves korába egy pedálos traktórral, úgy beparkolt hátramenetbe egy szűk helyre, hogy elcsodálkoztam. Pluszba a szülei és a négy nagyszülő is mérnök.
Nagyon más, műszaki oldalról nézed. Onnan nézve igazad van, a műszaki problémákat én is jól látom - szakmám - de mivel a közúti közlekedés jogszabályilag deklaráltan veszélyes üzem, és minden balesetben vizsgálják hogy kinek a felelőssége, ezért ez fontosabb kérdés szerintem, mint maga a műszaki oldal. És jövök a demagóg szöveggel önvezetés ügyben, amit már leírtak párszor:
- Tegyük fel az önvezető járműben már nincsen kormány és pedálok, teljesen 5-ös szint. Halad a jármű, elé kerül egy csoport gyerek féktávon belül, de kikerülni lehetséges őket, akkor viszont fának csapódik/szakadékba hajt a jármű, az utasa - aki már nem vezető! - szinte biztosan meghal. Mit tegyen a rendszer? Ölje meg a gyerekeket és védje meg a utasát, vagy védje meg a gyerekeket, és ölje meg az utasát? Feloldhatatlan morális probléma.
Olyan autó, ami tudottan megölheti az utasát, eladhatatlan (Lásd pl. a Chevrolet Corsair ügyét Ralph Nader Unsafe at any speed c. könyvéből adódóan). És az is, ami másokat ölhet meg.
A normál emberi vezető a fenti esetben nem nagyon gondolkodik, igyekszik elkerülni a gyerekek elütését, aztán történik ami történik.
Amikor egy bringaúton szeretnél közlekedni, de seggedhez nőtt az autó (A világ legkeskenyebb Fiat Pandája, együléses elektromos autó egyedi készítésű darab.)
Sziasztok! Németországból szeretnék behozatni és honosítani autót, de nincs időm ügyintézésre, átverős nepperek és zavaros kereskedőkhöz sem. Van valami nagyobb, leellenőrizhető cég, aki megbízható? abn.hu-t pl ismeri valaki, rendelt már onnan? Elég megbízhatónak tűnik elsőre.
Mindig lesz kezelőszerv az autókban, egyrészt azért, hogy ha meghibásodik az önvezető rendszer, akkor szervizüzemmódban lehessen önerőből mozgatni (ne kelljen szállítani), másrészt azért, mert amíg van, addig alapban a vezetőé a felelősség egy baleset esetén. Ha nincs kezelőszerv, akkor egyértelműen a gyártó a hibás, hát azt meg nagyon nem akarják.
A cikk legkomolyabb hiányossága, hogy a Bosch (azaz a németek) szemszögéből mutatja be az egészet. Innentől azért nehéz komolyan venni.
Az, hogy az önvezetés terén a németek az élvonalban vannak, minimum véleményes. Az, hogy a mesterséges intelligenciában a németek az élvonalban vannak, nem véleményes, mert nincsenek ott (jóval le vannak maradva az amerikaiak és most már a kínaiak mögött). És mivel az önvezetés egyértelműen egy MI terület, well...
Persze ha úgy nézzük, számunkra ez releváns, mert az EU-ban akkor lesz majd (engedélyezve az) önvezetés, ha német autóban is elérhető lesz, előbb nem. Az USA (bizonyos államai) meg a másik véglet, kísérleti rendszerek is mehetnek forgalomban, max. majd perkál a gyártó.
5. szint: Itt értünk el a végső szinthez, amikor az autó már teljesen önvezető, így kezelőszervekre sincs szükség benne. A legmagasabb szint elérése még a távoli jövő, és ide a mesterséges intelligencia fejlesztése nélkül nem is juthatunk el.
Jó áttekintés ad a célokról és a feladatokról, lehetőségekről, de komoly hiányossága a cikknek (ezt is újságíró írta, nem szakmérnök), hogy nem foglalkozik a technikai rendszerek megbízhatóságával (érzékelők, beavatkozó szervek, vezérlő elektronika és szoftver) és egyéb megbízhatósági problémákkal érzékelők-érzékelésénél még többletgondok jönnek ehhez... amelyek erősen perturbálják, s nehezítik (no meg igen drágává teszik) a feladat megoldását
Sok az idióta. Értem én, hogy szeretne a barom 200-al menni, de ő is értse meg, hogy ha megfeszül, se fogok 90-re lassítani a kedvéért, majd ha elfogy a kamionsor, akkor elengedem az agyhalott kollégát.
Még mindig érvényes a jobbra tartási kötelezettség.
Köszi, sose gondoltam volna. :)
Bár jobbra tartva nem tudom hogy hogyan lehetne kamiont előzni. A szituáció egyébként az volt, hogy bementem egy kamiont előzni, és kettőnk között húzott el egy motoros úgy 180 körül, majd utána tovább szlalomozgatott. Ez a teslás-motorosok egy része szerint teljesen rendben volt. Egyébként ha közvetlenül a kamion után visszamegyek a külsőbe, akkor a motorosunk most már az égben húzná a gázkart, én meg járhatnék bíróságra évekig, illetve lenne egy gtk-s teslám. Sajnos ez a fórummotor direktben továbbra sem kezel videókat, pedig felraknám.