Nekünk (a lányomé a gépsárkány) semmi gond nincs. Bár még 20 000 alatt van benne, így nem is csoda. +10 fok felett nem megy az akkufűtés, 13 kWó/100 km a fogyi. Hidegben 15 körül. De döntően rövid távokon, városban használjuk. Télen olyan 300-320 km-t mutat egy teli töltésre. Nyáron a 380-390-et hozza. De pályázni nem szoktunk. Otthon töltjük, általában 3x13A-el a lakás 3 fázisáról. Most volt 4 éves. Csak jót tudok róla mondani. Tudjuk, hogy 200 000 ezer körül motorcsapágy csere lesz. De van ZOE specialista mágus, sok ismerős vett a közelmúltban. Érti, ismeri az elektronikáját is. Nem márkaszervizben dolgozik, így egy ilyen csapágy csere 400 rugó. Szerinte más soha nem romlik el. Az automata kéziféktől félnek többen, de a mágus szerint felesleges. Az első 2 kötelező szerviz 30-30 ezer volt. A 3. és egyben az utolsó garos 80 000. Mióta megszűntek az ingyen "tankolások", soha nem töltjük fizetős utcain. Napelem és szaldó van. De mellette van egy dízel Peugeot, ha nagy méretű cuccokat kell vinni.
Járműdinamikailag a minden szempontot figyelemebe véve a legkedvezőbb az elsőkerékhajtás. Továbbá így elég mély lehet a csomagtartó hátul, mert az látszódik, hogy elől normális csomagteret semelyik hátsókerekes autóban (belsőégésű, villany, mindegy) sem sikerült kialakítani az első futómű miatt.
Egyre-másra jönnek a hírek/teaser videók az új Leaf-röl és nekem valahogy az jön át, hogy nemcsak a marketingbe adtak bele apait-anyait. Erösen szurkolok, hogy vissza tudjanak jönni vele a piacra, de biztosan nem lesz könnyü menet még akkor sem, ha a kocsi igazán jó lesz. Mondjuk továbbra sem bírom megérteni, hogy egy dedikált villanyos platformra épített autónak miért kell elöl hajtania?!
kevés a tapasztalatom nagyon, de: ha megengedheted, hogy téli-nyári szettet is tarts, akkor az a legjobb megoldás ( bármilyen autóra). Villanyautóra hatványozottan.
Biztonsági szempontból tehát a téli-nyári szett a jó döntés, anyagilag meg (esetleg) a 4 évszakos. Ez nem is vélemény hanem evidencia:-)
Üdv , ha jól tudom neked az 52kWh akkus Zoe-van . Érdekelne hogyan teljesít , fogyasztás, megtehető km normál használatnál stb .... Azért nyomozok ,hogy érdemes -e lecserélnem a 41kWh Zoe-mat az 52 -s re, van -e benne annyi plusz potenciál ? Minden érdekel róla ami számít ! Az enyémmel nagyon meg vagyok elégedve nincs meg 2 éve és 50 000-km mentem vele így aztán már 150 000-km -nél járunk ezért is gondoltam a cserére ,de akkor már legyen valami előrelépés . Konkrétan a használat alatt semmi nem volt cseréltem hajtóműolajat meg pollenszűrőt oszt annyi .
Amennyiben másnak is van tapasztalata, infórmációja ne tartsa magában , előre is köszönöm !
Goodyear 4 évszakosról váltottam goodyear télire, két éves gumi volt, kevesebb mint 20 e km-t futott.
A goodyear -ral, mint márkával nyilván semmi bajom, nem is volt kérdés, hogy a téli is az legyen, sőt amikor a mostani 4 évszakos garnitúrát kidobom ősszel, akkor az új nyári gumik (jövőre) is azok lesznek.
Többen írták, hogy az ioniq ( meg a többi) úgyis ki fogja pörgetni a kerekeket, akármilyen is a gumi. Ezt szerencsére nem tudom igazolni, a téli gumi tökéletesen tapadt, ellentéte volt az elődjének. Tény, hogy nem tudom, milyen lesz két év múlva.
Akkor kb ugyanannyi a heti futásod (a leállást kompenzálja a síelés, bár nyáron meg gondolom nyaralsz), de a csereidőpontok miatt még mindig van szerintem kb 2 hónap a nyári javára.
Biztos ugyanannyi? Mármint nyárit cca márciustól, de áprilistól már biztosan használsz, olyan október végéig-november közepéig.
A legszűkebb nyári intervallum (ápr 1-okt 30) is 7 hónap. Akkor a télinek marad az 5. Nyáron többet utazol szinte biztosan, míg mondjuk télen azért általában dec 20 körültől jan 10ig a legtöbb helyen a fű se nő, áll az autó két hetet nagyjából.
Szóval elképzelhető hogy a te esetedben ugyanannyit mennek kilométerben is, de szerintem az átlag közelebb van ahhoz amit én írtam.
"A Tesla az elektronikával megoldja, hogy ne csússzon a gumi:"
A gumiabroncs tapadása akkor a legnagyobb, ha kb. 20% a szlípje - csúszása. Az ABS csúszáshatáron/kicsivel alatta tartja a csúszást.
"Vészfékezés
Vészhelyzet esetén nyomja le teljesen a fékpedált, és tartsa erősen lenyomva, még az alacsony tapadású felületeken is. Az ABS az elérhető tapadás mértékének megfelelően változtatja az egyes kerekekre kifejtett féknyomást. Ez megakadályozza a kerekek blokkolását, és lehetővé teszi, hogy a gépkocsi a lehető legbiztonságosabb módon álljon meg."
Ha csúszna a kerék, akkor jóval gyorsabban elkopna. A SUV-om, többet gurúl, mind húz, mert viszi a tehetelensége. A Tesla az elektronikával megoldja, hogy ne csússzon a gumi: torque vectoring a négyzeten.
Érdekes, hogy ugyanazzal a tapadási képeséggel és a leglasabban melegedő abroncsnak, hogy lehet megoldani a jó kopását. Misi gumi a télim, egy szezonnal többet tart nyárinál, pedig majdnem ugyannyi a futása egy szezonba.
"kerületi sebessége kisebb, mind egy kisebb abroncsnak."
A kerék kerületi sebessége - ha épp nem pörög ki vagy csúszik meg - megegyezik a jármű sebességével.
v = r x ω, vagyis a kisebb kerületű keréknek azonos kerületi sebesség/haladási sebesség mellett nagyobb a szügsebessége, vagyis a fordulatszáma.
Az viszont igaz, hogy a nagyobb átmérőjű keréknek nagyobb a kerülete, vagyis azonos úthosszon kevesebb fordulatot tesz meg, kevésbé kopik, ez a különbség viszont egy adott járműnél, ahol nagyon kötött a felszerelhető abroncsméret, elhanyagolható.
"és szerintem még nagyobb sebességnél is kerületi sebessége kisebb, mind egy kisebb abroncsnak. "
A kerületi sebessége ugyanakkora mint egy kisebbnek, hiszen az az érintő irányú sebessége a testnek. Itt az autó talajhoz képesti sebességével egyenlő. Ha jól emlékszem még fizikából :-)
Ennek az abroncsnak a besorlása UTQG szerint: Treadwear 240 Traction AA Temperature A
Mivel a mérete az abroncsomnak 235-R18-65- a kerülete nagy és szerintem még nagyobb sebességnél is kerületi sebessége kisebb, mind egy kisebb abroncsnak.
Így kb. 50-60e km után cserélem.
Példaul a Michelin Ps4s: Treadwear 300 Traction AA Temperature A
A Ps4s kopásállósága nagyobb, mind a Goodyearnek.
Egy új gumi vásárlása elött érdemes megnézni az UTQG besorolását is.
A Leaf is ilyen volt, kapart folyamatosan, akár a téli, akár a nyári gumi volt rajta. Kopott is rendesen. 72e km volt benne amikor eladtam és kopott volt már a téli szett is meg a nyári is. Téli már kuka volt 4mm el se vitte a vevő, a nyári is kb 4mm-es volt.
Érdekes hogy a plaid-en a gyári michelin ps4s 21"-os szett nagyon jól bírja. Emellett nagyon jól is tapad, és vizen (elö 265/35, hátul 295/30)is jól viselkedik nagy tempónál is(180-200). Új korában 6.5mm volt a gumi, most meg 5.5mm körül van 25e km- nél ami nagyon jó. Figyelembe véve a teljesítményt meg ahogy használom. Sok erős gyorsítás, és állandó nagy sebességű haladás, ilyen használatnál sok gumi sokkal jobban kopik mint városban tötymörögve.
A gumiabroncs tervezés nem ilyen szempontok alapján megy és működik. nem így van ahogy gondolod vagy próbálsz rá utalni. 7 évig benne voltam, nagyjából láttam és tisztában voltam a folyamatokkal, mi hogy történik a tervezéstől a prototípusig. Nem igazán volt szempont az amire utalni próbálsz. Max bizonyos új fejlesztési anyagoknál kijött az hogy rövidebb lesz az élettartama, de közben számos egyéb tulajdonságban meg jobb volt - azaz egyfajta mellékhatásként előjöhetett, de a cél nem ez volt, sőt...... Nem az volt az elv, hogy olyan abroncsot csináljunk, ami fele ideig megy el. A cél jellemzően ellenkező volt, az élettartamot is próbálták növelni. Ugyanis ha egységnyi energiával anyaggal legyártasz egy gumiabroncsot, és az az abroncs mondjuk mittudomén 25%-kal több futást kibír, akkor azt drágábban el is lehet adni, egységnyi befektetett munkában és energiához képest nagyobb lesz az árrés, haszonkulcs. De persze ez sokkal összetettebb, mert egyszerűen egyes anyagok bár pozitívan hatottak az abroncsra, kémiailag kritikusabb volt, és élettartamban meg rövidítette a lehetőségeket..
Továbbmegyek, komoly szabványok, minősítések (minőségbiztosítás, ami az autóipari beszállítóknál az egyik legkomolyabb) rögzítenek dolgokat, amiket nem hághatsz meg, mert kb redőny megy le. Nálunk is egyszer volt egy keveréktévesztés, ami nem jött ki valahogy valamiért, és egy hónapnyi termelésünket vissza kellett hívni. Többtizezer százezer abroncstól beszélünk. Be volt csengetve hogy le lehet húznia rolót, kb egy éves melo volt a kárt helyre hozni. Addig nem tudtunk fejleszteni, bért emelni, és csoda volt hogy sikerült fennmaradni.
Meg tudom erősíteni. Én is eldobtam önhibán kívül es jobban megnézve, hogy miért nem tudtam megfogni amit simán meg kellett volna az az öregedés. Betonkemény. Félévente kötelező körömteszt már 3 éves gumin is.
Az is benne van, hogy Suzuki korábban több elektromos gyártással kapcsolatos cégbe betette már a lábát, csak ezeknek nincs nagy híre errefelé, mert itt nem számít nagy gyártónak.
Indiában olyan típusokkal rohangálnak, ami itt sose lesz és volt, Japán dettó. Pedig az ottani nagy wagonr érdekes állatfaj, de nem, nem kerül ki. (más kérdés itteni szemnek igen fura egy jószág :D)
Elég érdekes az együttműködésük, mert ténylegesen technika nagyon nincs megosztva, csak egy-egy példánynál, ami kimerül a másik emblémával gyártáson.
Én kíváncsi leszek az evitara pl milyen lesz, mint első elektromosuk. Bár inkább scross, mint vitara, de a névválasztás is mókás :D