1. A köröshegyi híd jelenlegi vonalvezetése a helyi politikai erők (értsd Kőrőshegy polgármestere & tsai.) miatt került ilyen nyomvonalon kialakításra. Ennek hatására változtak a közberuházások építésére vonatkozó jogszabályok...
2. A Dunaújvárosi Duna-híd támaszközére a szerkezet tipusa miatt volt szüksé. Persze lehetett volna más tipus is, de úgy gondolom, egy hídnál sokat számít a dizájn. Fricyvel egyetértve egyébként a hídra talán nem ost van szükség, de fontosabbnak tartom a szekszárdinál, és gyorsabban ki fogja kényszeríteni a folytatás kiépítését Szolnok meg Veszprém fel, mintha egyáltalán nem lenne.
3. Az M0-nál ugyanez a helyzet: egy nagy hídnak látványos dizájnja legyen.
Építőmérnök tanoncként azt mondom, hogy nagyon jó, hogy ilyen műszaki alkotások épülnek meg kis hazánkban. M0 hídra mindenképp szükség van, a környezet adja magát, hogy ide exkluzív híd épüljön. Budapest kapujaként is tekinthető. M8-as Duna hídjára nem biztos, hogy most van szükség. Meg kell nézni a szakszárdi híd esetét, nem túl nagy a forgalom rajta. Kőröshegy kihagyható lett volna, ha kicsit elhúzzák a nyomvonalat. Az volt az indok, hogy így távol kerül a Balatontól. Volt olyan verzió is, ami alagút építését kívánta volna.
A három óriásról mi a véleményed? (kőröshegy viadukt, dunaújhíd, M0híd)
Nekem kissé ellentmondásos a véleményem ezekkel kapcsolatban.
Pro:
Lenyűgöző látni, hogy szerencsétlen hídhiányos hazánkban egyszerre 3 ilyen különleges alkotás készül (ha világviszonylatban nem is, de MOn mindenképpen).
Azt hiszem erre az időszakra úgy fognak visszaemlékezni, mint a hidászok aranykora. (nem is értem, hogy a Hídépítő hogy bírja kapacitással)
Ha jól tudom az eddigi legnagyobb az Árpád híd (kb. 1000m???)
A most épülők majd 2x ekkorák, a fő támaszközök méretéről nem is beszélve.
Ha elkészülnek mindenképpen megnézem őket egy hétvégi kirándulás keretében.
Kontra:
Mindhárom alkotás egyes műszaki paraméterei (melyek túl költségessé teszik a megépítésüket) szerintem indokolatlanok.
Kőröshegy: (ez tűnik a legindokolatlanabbnak)
olvastam/láttam kőröshegyet északról kerülő nyomvonalváltozatot. itt gondolom bevágásban, töltésen meg egy kisebb hídon a patak felett vezetett volna az út
a 80 m szintk nem kevés, de ez egy 2km-es 4% emelkedővel (ez a megengedett?)leküzdhető. (Apropó: az M1-en tatabánya előtt? az a hupli hány%-os?)
Nem tudom, hogy ez mennyiből jött volna ki, de biztos hogy a 39mrd töredékéből...
DunaujvHÍD:
mi indokolja a 300m-es főtámaszközt? ez biztos jól megdobja az árcédulát.
egy szexárdi típusú 2db 150m-es főtámaszközzel nem lett volna alkalmas?
M0északiHÍD:
detto. 300m főtámaszköz, ferdekábeles kialakítás.
Esztétikailag kétségtelen óriási a különbség, de ez szerintem karcsú indok a több 10mrds többletköltséghez.
Ezután a pálya a 6-os út érdi elkerülő szakasza mentén halad. Rázúdul a forgalom a főútra. A vészterv arról szólt volna, hogy az Érd-Ófalunál lévő nagy 90 fokos kanyartól 2x1 sávos utat építenének a Harbor Parkig, ahonnét a 6-os főút jelenlegi nyomvonalán leht eljutni az M0 és a főváros felé. De ez sem lesz kész márciusra, nem is tudom, hogy gondolták, hogy ezt véghez tudják vinni.
Hát elég dilettáns kapkodásnak tűnik....
Az a 90fokos kanyar és harbor park közötti szakasz már a 97es atlaszomban is épülőnek volt bejelölve. 99-2000 környékén gyakran jártam arra és mindig felemlegettem az illetékesek felmenőit, hogy mé nincs má kész?
Amit nem értek a mostani pánikolásban:
igaz hogy a forgalom az érdi szakaszon a egy ideig még a "régi" 6-os kanyargós nyomvonalán fog menni, de ez csak átmeneti és nem lesz rosszabb a helyzet mint volt.
Az m6(Ét-Dujv) átadásával a forgalom szerintem nem, vagy nem számottevően fog nőni, így ez nem okozhat problémát.
Azt utálom legjobban, hogy amikor cikket írnak egy úttal, nyomvonallal kapcsolatos témában, csesznek még egy kis móriczka ábrát is odabiggyeszteni (üdvözöltetem a tisztelt újságírókat) én meg csak morfondírozok, hogy én vagyok hüle, hogy nem értem, vagy a firkász sem értette, csak írt valamit, hogy foggyon a papir.
4. Érden egész egyszerűen nem szerepelt a földnyílvántartásban a 6-os út nyomvonal. 1992 óta nem sikerült felvinni a földhivatalnak... Emiatt késett a dolog. Nagytétény közelében pedig néhány ipari üzemnél adódtak problémák.
Nem semmi. pedig épp most olvastam, hogy milyen jól behozták a lemaradásukat a földhivatalok. Ezek nyaralni voltak, vagymi?
Ideiglenes átadás: esetleg nincs kopóréteg (mint az M0-nál 1994-ben),
Ésakkor forgalom alatti pályán fognak kopóréteget teríteni?
Nem tudom megnézted-e a többi M5-ös képet az aka.hu-n, de egy másik felvételen látszik, hogy a szintbeli keresztezés közelében már majdnem kész az 55-ös felüljárója. Gondolom egy kicsit csúsztak. De a decemberi átadásnál már minden rendben volt.
Kitartóan vadászok a magyar útépítésekkel kapcsolatos képekre (főleg légifelvételekre), de elég szűk a kínálat.
az aka.hu a legkorrektebbül dokumentált. (dátum+km szelvény) bár nincs nyomvonalrajz
a nart.hu-n is van jó pár kép, de komment nélkül elég kirakósjáték. meg kissé le is álltak, egy ideje nincs új kép...
az m6-duna.hu elég soványka
nem értem miért kicsinyítik le ennyire a képeket (gondolom nem mobiltelefonnal fényképeznek) nincs elég hely a szerverükön, vagy mi?
normális nyomvonalrajzot találni pedig kifejezetten lehetetlen. amit felraktál az M6 érdi szakaszról az kifejezetten lenyűgözött. ilyen részletest még nem láttam.
ennek a rajznak egyes csomóponti részletei a vegyepszer.hu-n is megvannak, de csak indexkép méretben, ha meg rákattintok a nagyobb változatért, akkor legtöbbször a "nincs feltöltött kép" szöveg jelenik meg.
Valahogy nálunk a project PR még nagyon alacsony szinten van. azért mintha alakulna a dolog, hiszen kőröshegynél is meg dunaújvárosnál is vizitorcenter, utóbbinál webkamera, de a webes megjelenés elég gyengécske
folyamatban lévő amerikai projecteknél olyan látványterveket, animációkat, műszaki rajzokat lehet a netről letölteni, hogy csak na.
pl. a hooverdambybass.org-ot láttad már?
keresgéltem a tervezők weboldalán is de ez se igazám nyerő
az unitef.hu nyitóoldala sokat igérő, de mióta először láttam fejlesztés alatt áll.
továbblépni nem lehet róla. pedig sok minden lehet a tarsolyukban mer qrva sok mindent ők terveztek.
az uvaterv.hu már valamivel jobb, de itt is inkább süketelés van, kevés a grafikus anyag. Sőt! a projectekhez kapcsolódóan 1-2 oldalas pdf-es anyagok is letölthetőek voltak, de már úgy látom ez sem hozzáférhető
Ha az M7 balatoni szakasza is ideiglenesen lett átadva, akkor ott ez azt jelenti, hogy maga az út teljesen kész, a pihenők, leendő benzinkutak és egyebek helyén viszont csak földhalom van. Úgy rémlik, hogy a lehajtók közül is volt, ami csak később készül(t) el.
Válaszok a kérdésekre: 1. Nem tudom én sem. 2. Metallochemia területén igen súlyos környezetszennyezés történt az évtizedekig ott működő gyár miatt. A kármentesítés után sem tudtak volna mit kezdeni igazán azzal a területtel, így ez tűnt a legjobb megoldásnak. A nyomvonal a lakott terültektől is távolabb van így. 3. Márciusban átadják (?) a Dunaújváros-Érdi tető szakaszt. Az itteni lehajtót kötik be a 6-7 út új körforgalmú csomópontjába (a tervnek megfelelően). Ezután a pálya a 6-os út érdi elkerülő szakasza mentén halad. Rázúdul a forgalom a főútra. A vészterv arról szólt volna, hogy az Érd-Ófalunál lévő nagy 90 fokos kanyartól 2x1 sávos utat építenének a Harbor Parkig, ahonnét a 6-os főút jelenlegi nyomvonalán leht eljutni az M0 és a főváros felé. De ez sem lesz kész márciusra, nem is tudom, hogy gondolták, hogy ezt véghez tudják vinni. 4. Érden egész egyszerűen nem szerepelt a földnyílvántartásban a 6-os út nyomvonal. 1992 óta nem sikerült felvinni a földhivatalnak... Emiatt késett a dolog. Nagytétény közelében pedig néhány ipari üzemnél adódtak problémák. 5. Ideiglenes átadás: esetleg nincs kopóréteg (mint az M0-nál 1994-ben), nem készülnek el a pihenők, stb. Áprilisi választás miatt muszáj átadni valamit. 5. Régen volt terv a 6-os fővárosi szakaszának autópályává fejlesztése. Ez azonban nem került megvalósulásra, már a mostani nyomvonal sem úgy épült meg, hogy abból bármikor autópálya lehetne. A csomópontok elhelyezkedése ezt nem teszi lehetővé. A 2x2 sávossá szélesítés megtörtént, úgy tudom, hogy az M0 és az M6 között is kiszélesítik az utat. Ezt valószínűsíti a Harbor Parknál épülő felüljáró pilléreinek elhelyezkedése is. 6. Töltéskonszolidáció: a földmű megépítése után saját tömege hatására tömörödik a földtest. Ezt lehet gyorsítani különböző techonológiával, de magas töltések, különleges altalaj esetén a természetes folyamatot is ki kell várni, rá kell bízni az anyatermészetre. Városban más a helyzet. Haller utca eseténél nem épült töltés, ott elég volt hengerelni az altalajt. Üdv: Fricy
Én megnyomtam a "beszúr"-t mégsem történt semmi...
Érdeklődéssel figyelem a folyamatban lévő útépítéseket, de néhány dolog nem egészen érthető számomra: (Ha valaki tud segíteni, kérem homályosítson fel.)
pl. az M6-tal kapcsolatban:
- Az M6xM0 csomópontban az M6 a 14-es km szelvénytől számozódik. Miért? Lesz 0-14km közötti szakasz a városközpont felé? ---------------------------------------------------------------- - Mi az a qrva nagy Skanyaros vargabetű az M0-6út közötti szakaszon? (Metallokémia környékén) Azt látom, hogy ott van a Chinoin, de amiatt nem kellett volna ilyen éles kanyarokat tervezni... Ez ilyen hungariqm lehet, vagymi. (Ez a jó kis magyar síkvidéki utakra emlékeztet, ahol a nyílegyenes úton hirtelen előtünik a semmiből egy éles kanyar. Persze ott azért van, mert 100 éve a telekhatáron vezették az utat, és a telek sarkánál megkanyarintották. Az ökrösszekérnek meg amúgyis mindegy vót, az nem sodródott ki.) ---------------------------------------------------------------- - Az M0-érditető szakasz átadása csúszni fog. (Mondjuk nekem kissé gyanús volt, hogy 1 év alatt akarják megcsinálni, de gondoltam ők tudják)
Azt viszont nem értem, hogy milyen vésztervről beszélnek? Gyorsan építeni egy elkerülőt, hogy az M6 százhalombattai vége ne "lógjon a levegőben". Hova,minek? Ha megnézem a nyomvonalrajzot, akkor azon látható, hogy az M6 x 6-7 csomópont kiépítésével meg van oldva a "levegőben lógás" problémája. Mi itt a probléma? ---------------------------------------------------------------- - Azt modja: "kisajátítási viták késleltetik az építést" Én úgy tudtam, hogy a kisajátítás azt jelenti, hogy ha a felajánlott összeget a tulaj nem fogadja el, akkor mennyen bíróságra, ott majd megmonnyák hogy többet ér-e, vagy sem. DE ennek NINCS halasztó hatálya! Az azért mégiscsak nonszensz, hogy egy 40.000.000.000 Ft-os beruházás Józsibácsi veteményese miatt csússzon hónapokat. Lehet, hogy a szennyezett talajjal együtt a jogászokat is be kéne építeni a töltésbe, minnyá nem lenne probléma. ---------------------------------------------------------------- - Mi az, hogy ideiglenes átadás? (hírek: 2006.03-ban ideiglenesen, 2006 végén véglegesen adják át)
Ez azt jelenti, hogy a fejesek átvágják a szalagot, de még egy félévig a munkagépek sertepertélnek? ---------------------------------------------------------------- Amikor először láttam az M0-érditető szakasz nyomvonalrajzát kissé meglepődtem. Azt hittem, hogy a 6-os út Lágymányosi híd-Érd közötti szakaszát fogják autópályásítani (és mintha tervet is láttam volna erről...) Így az M6 is direkben elért volna a KK-Hung-RK gyűrűig, mit az M5,M3. (Az M1M7 is elérne odáig, ha kiépítették volna a Hamzsabégi utat.) - Miért előnyösebb a mostani nyomvonal? ---------------------------------------------------------------- - Mi ez a töltéskonszolidáció izé? Én úgy tudtam, hogy a töltésépítésnél a szétterített földrétegeket ilyen vibroizével jól ledöngölik, és akkor jó tömör lesz. Nem kell ott várni egy percet sem. (A Mester-Haller utcai út- és villamospálya rekonstrukciókor személyesen figyelhettem meg a technikát, mivel az építés melletti épületben dolgoztam: A villamos pálya alapját (a földet) egy ilyen vibroizé napokig döngölte, de úgy hogy az egész épület beleremegett. kb. 4-5 vincsit kellett a PC-ben kicserélni, mert a vibráció simán hazavágta őket. ----------------------------------------------------------------
amikor feltöltesz egy imágót, és megjelenik kicsinyítve a szerkesztőablak alatt, meg kell nyomnod a kép melletti beszúr linket is. utána többnyire megjelenik.
ha száraz helyen tudnám tartani, jó lenne az, de a szabad ég alatt átnedvesedik, és pont akkor fagy össze keményre, amikor szükség lenne rá (i.e. ki kellene szórni). a bazaltzúzalék kevésbé fagy össze (nincsenek benne olyan apró szemcsék mint akár a sóderben). csak persze rohattdrága a homokhoz képest.
Fricy,
Az autópályakezelő meg bekaphattya. Jó hosszú hangmenüből kiválasztom a 0-t (kezelő kapcsolása) "minden munkahelyünk foglalt, kérem várjon." egy perc után "köszönjük türelmét, kapcsolom a kezelőt" -- és egy csuklás után kezdődik elölről a hangmenü.
De nem ezért írok ám. Majdnem Mohácson jártam, és hazafelé -- nem siettem -- cikkcakkban jöttem felfelé a dunán. bajai híd (ez volt régebben az, ahol a sínek közé terített aszfalton járhatak az autók, ha épp nem jött a vonat?), szexárdi híd (a környékbeli utakhoz hasonló forgalom volt rajta, úgy látszik kezdik mexokni), aztán az öregecskedő földvári híd, aztán dunaújvárosnál koppantam: a híres kosárfülű építésének a közelébe sem tudtam jutni. ahogy rákanyarodtam az építési területre vezető útra, minnyá előbukkant a semmiből egy feketeruhás és megkérdezte mi járatban vagyok... kár.
M0 témában ajánlom a Levegő Munkacsoportnak mindent szabad? című topicot. (http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9067567&la=51441604)
Érdemes visszaolvasni benne, van egy sajátos szemléletű, de egyáltalán nem ostoba arc, aki nagyon védi a leendő M0 közelében lévő házának biztonságát, a többiek pedig próbálják ízekre szedni. :-)
Az a baj, hogy úgy tűnik, a sötétzöldek mindent megtehetnek. Senki nem fogja rajtuk behajtani az esetlegesen elveszett pénzt. Pont az M0 egy olan projekt, ami több haszonnal jár, mint kárral. Kétségtelen, hogy ezzel korábban csöndes, zajmentes területet változtat meg, de hozzájárul ahhoz, hogy Budapest kissé fellélegezzen.
Lenne egy aktuálisabb kérdésem is. Kicsit alább van egy fotó az elkészült viacoloros utunkról, aminek az alapozása ugye kb 15 cm CKT beton, azon van néhány centi finomsóder ágyazatba fektetett hullámkő. Az út lejtős, ónos esőt követően járhatatlan. Szabad az ilyen utat sózni...?
Kb 70 mrd forint. Ha nekem kéne kifizetnem, biztos elővigyázatosabb lennék :-) de legalábbis peren kívüli megállapodást keresnék a környezetvédőkkel. Nem szeretnék nagyon politikába folyni, bűncselekményre felbujtani pedig különösen nem, de a minap a Vágány utcában láttam egy óriásplakáton: "Magyarország, ahol mindennek ára van."
Ha a bíróság jogosnak ítéli a környezetvédők panaszát, akkor az jogos. Legrosszabb esetben ugrik a támogatás. Nem tétel -- az M5-nél olyan szerződéses konstrukciót választottak, hogy EU támogatás szóba se jöhetett (nem is kérték), senki nem panaszkodott.