Nem régiben volt egy Zugló - Baja temető - Zugló utam az 51-sen oda vissza.
Odafelé kicsit késői indulás miatt "huszárosabb" (kockáztatóbb) tempót voltam kénytelen nyomni, rugalmasan értelmeztem a KRESZ-t, de így is 3 óra 10 perc volt az út.
160 km.
Hatalmas forgalom mindkét irányban és igen leromlott útszakaszok.
Bordásak, csúszósak az utak eső nélkül is.
Épp odaértem a temetés kezdésére.
5 perccel előbb.
Visszafelé már nyugodtan el guringáztam.
Kiskunlacházától a Hungária körútig olyan a forgalom mintha egy városi főúton lakott területen hajtanál.
Azon csak Dunavarsányig szoktam menni az M0-tól, és már ott is egyre roszabb, lefelé meg akkor sajnos továbbra is problémás enyhén fogalmazva.
Lényegében mást sem hallani, csak, hogy az autópályákon milyen javítások vannak, meg majd lesznek bővítések, építések, de mi van a főutakkal? Nagy semmi, mennek sorra tönkre, miközben pl. itt a 4-est Monornál, meg a 405-öst továbbra is használják a kamionok, mert olcsóbb, mint az M4-en menni.
Eleinte - 10 évvel ezelőtt - megírtam, hogy 2005-től követem a Fórumot,
most bukkantam rá erre a "gyöngyszem"-re 2001-ből:
Több megírta,munkát kérnek vállalkozóink
Nyíregyháza (KM - M. S.) - Kibővített elnökségi ülést tartottak pénteken a Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában, ahol az M3-as autópálya továbbépítése volt a téma.
Veres János kamarai elnök elmondta, a héten részt vett a Hajdú-Bihar megyei kamara ülésén, ahol megállapodásra jutottak: együttesen kérik, hogy a megyék több vállalkozója vehessen részt az autópálya kivitelezésében. Ezt követően bemutatta Pelsőci Gézát, a Nemzeti Autópálya Rt. előkészítési osztályának vezetőjét, aki a Polgár-Nyíregyháza közötti autópálya-szakasz építésének előkészületeiről beszélt.
A lapunkban korábban megjelentekhez képest újdonságnak számított, hogy Polgár után egy kb. 10 kilométeres útvonal konszenzuson nyugszik, így megpróbálkoznak a folyamatos továbbépítéssel. Megerősítette, hogy a Nyíregyházát elkerülő útgyűrű része a gyorsított autópálya-programnak. Eredményként hangsúlyozta, hogy a teljes autópályát Pródig építik. Eloszlatott egy félreértést is: nem félautópálya vagy 2x1 sávos autóút épül Pródtól Nyíregyházáig illetve Debrecenig, hanem autópályává bővíthető 2x2 sávos autóút, amely csupán abban különbözik a teljes kiépítéstől, hogy nem lesz szilárdleállósáv. Azt is hangsúlyozta, hogy az eddigieket egy tervként kezelik és az egész beruházásnak nagyjából egy időben kell elkészülnie. (Kelet-Magyarország, 2001. június 30., 2. oldal)
Hozzászólás:
Nos, szépen sorban haladva: 1. vicces fiúk vannak a kamaráknál, ha azt hiszik, hogy ők X. Y. bányája, W. Z. szállítócége, stb. mellett nagy feladatokhoz fognak jutni. 2. Polgár utáni 10 km-es konszenzus: ez mikor alakult ki? Vagy már konszenzus van abban a tekintetben is, hogy Pródig autópálya, onnantól meg autóút, ide is, oda is? 3. Nem csak a leállósáv léte, ill. nemléte az egyetlen különbség autóút és autópálya között, további tanulmányozásra javaslom Pelsőci úrnak a KRESZ idevágó passzusait... (mert, ugye, még ha szintbeli kereszteződés nélkül is építik meg azt az autóutat, az elméleti max. haladási sebesség akkor is "csak" 110, 130 helyett) Másrészt, ha most nem csinálnak hozzá leállósávot, gyanítom, hogy néhány évtizedig nem is fognak. 4. HOGY A KURVA ÉLETBE FOGJA ELÉRNI AUTÓPÁLYA AZ MAGYAR-UKRÁN HATÁRT, HA PRÓD ÉS NYÍREGYHÁZA KÖZÖTT AUTÓPÁLYA NEM LESZ, NEM AUTÓPÁLYA LESZ?! Vagy Nyíregyházától folytatják autópályaként? Mert az azt jelentené, hogy a debreceni lobbi elérte, hogy ha már Debrecennek nem jut autópálya (csak autóút), akkor Nyíregyházának se jusson már! Vajon miért jó ez a debreceni lobbinak??? Itt most ismételten utalnék Szilágyi Gábor véleményére (a HNP-től), aki ugyebár azt mondta, hogy az eredeti terv is (minimális módosításokkal) elfogadható volna a Hortobágyi Nemzeti Park számára, tehát nem szerencsés rájuk kenni a dolgot...
Itt a vélemény szerintem teljesen jogos. Van két megépült szakaszunk Budapest és Törökszentmiklós valamint Berettyóújfalu és az országhatár között. Van egy kivitelezés alatt álló szakaszunk Törökszentmiklós és Kisújszállás között. Van egy újratervezés projektünk Karcagnál. Az M4 esetén két lehetséges szakasz van: Kisújszállás-Püspökladány és Püspökladány-Berettyóújfalu (a szakaszhatár tolható Kabára, ha úgy adja ki a matek). Utóbbi nagyobb hatással van az ott lakók életére, így annak kéne prioritásnak lennie. Sőt, az egész MKIF vállalási terjedelemből annak kéne az építkezését először elkezdeni (most a 2x3 sávos bővítést ne vegyük ide). Sajnos a MKIF ebből a szempontból nem transzparens, nincs egy roadmap, hogy melyik szakasz mikor fog épülni. Pedig fontos lenne látni az elkövetkezendő kb 10 évet.
Ha jol emlekszem most februarra igertek roadmapet, de eddig semmi. Szintrehozas lesz 2025ig. Utana, M1 bovites kezdodne 2025 oszen es a tobbirol meg nem nyilatkoztak. Az latszik, hogy nagyon bantja az igazsagerzetuket, ha valami olyasmit posztolnak roluk , ami szerintuk nem igaz es beleallnak. En a kevesebb duma, tobb tett embere vagyok. MKIF eddig a szintrehozast jol csinalta, nem okoztak nagy fenn-akadasokat es a minőség is rendben volt. Viszont a szavahihetosegre is nagyobb hangsulyt kene fektetni. Ha valamit beigernek februarra, akkor az legyen meg februarban. Energiajukat a mediumokkal valo hadakozasrol at kene szervezni a minosegi, erdemi kommunikaciora. Az igazuk bizonygatasa es a “mit talaltunk az autopalyakon” cikkek sok embert nem erdekelnek.
Találgatásokba nem mennék, inkább kivárom a következő 1-2 hónapot, lássuk milyen lapokat terít az MKIF. A vázolt időtervhez csupán egy kérdésem van. Ha a Budapesten döntésszülők figyelme "valami csoda folytán" mégis erre a kérdésre terelődne, akkor miért is egy elkerülőt kezdenének külön terveztetni és nem a meglévő és végleges magoldást jelentő M4 megvalósítást hoznák előre 4 évvel?
Felesleges mostmár ilyen szükségmegoldásokkaltovább húzni az időt. A koncessziós kivitelezésben az elejére kell/kellett volna venni a Kaba - Berettyóújfalu szakasz megvalósítását. Ezzel meglenne a visszakötés a 4-es főútra, ami északról elkerüli Püspökladányt. Egyszerűen szakítani kell a fővárostól építünk mindent a határ felé logikával. A M4 Berettyóújfalutól a határig tartó szakasz már amúgy is évek óta megvan. Ebből az irányból kell folytatni és akkor majd Karcagnál találkozhat a teljes pálya. Addig is a települések elkerülése a 42-es főút mentén hamarabb megoldott lenne.
Ez a logika soha nem fog megváltozni, amíg Budapesten születnek a döntések. Lásd M8, M9. vagy épp az M200 (M81). Sajnálom.
Az M4-es ezen szakaszát 2029-2032 között fogják kivitelezni, így itt még szerintem lenne idő elkerülőt építeni, főleg, ha az elkerülő út tervei már készen állnak, akkor csak kormány-szintű elhatározás kellene hozzá. Egy lehetséges szcenárió az elkerülő építésére:
2026-ig tervek felülvizsgálata, újra engedélyezés, ha szükséges
2026 vége: kivitelezési tender kiírása
2027 eleje: kisajátítás, régészkedés
2027-2030: kivitelezés
Nagyon régóta nem ott döntenek, hanem Felcsúton, esetleg Debrecenben. A döntés helyszínétől 150 km-re lévő út és híd építések egy centit nem javítanak a város mindennapi közlekedési gondjain, de érdekes ezredjére is Budapestezni, úgy, hogy egy darab új útépítő munkagép nem tartózkodik nemhogy a városban, de még Pest megyében sem. Ez is biztos a város érdeke, mint valami mumus, amitől tizensok éve nem lehet szabadulni.
A követhetőség érdekében most eddig tettem fel... folyt. köv.
Ey kis újdonság azM47-el kapcsolatban. ankó Béla facebook oldalán van egytérkép. Na, ott már csak egy nyomvonal szerepel. Tehát ez lesz a végleges verzió:
Ha már szóba került a 71-es út: na az az, amit borzasztó nehéz fejleszteni, elkerülni, mert egyik oldalon a Balaton, másikon a dombok és a méregdrága telkek.
De, ha jól látom, volt egy terv erre, ami részben meg is valósult: a Badacsony északról elkerülése. Ez láthatóan nagy forgalomra van tervezve, kapaszkodósávokkal, enyhe ívekkel.
És a nemesgulácsi becsatlakozásnál látszik is, hogy elő volt készítve a továbbvezetés Szigliget felé, de nem valósult meg, immár több évtizede.
Így viszont a félig elkészült út nem igazán jó semmire, mert Badacsonytördemic macskaköves főutcájára vezet rá, akkor meg már gyorsabb a Badacsonyt délről kerülni.
Tud valaki arról, hogy miért maradt félbe ez az útépítés? Valami környezeti ok lehet? Vagy a vasúti felüljáró lett volna túl drága?
A nagy forgalom Keszthelyről kifelé a 71 -es úton van , 2x1 sáv , még szezonon kívül is nagy a forgalom , na oda kellene egy új 2x2 sávos , amit 760 -asra rá lehetne kötni .
Évente mintegy 400 ezer tonna építési-bontási hulladékot kívánnak átvenni. Ez főleg betont, téglát, cserepet és üveget jelent. Mivel a kitermelés közben folyamatosan zajlik, ezért a hulladékhasznosítás céljára alkalmas bányagödör is folyamatosan növekszik. A bánya területe jelenleg egészen pontosan 43,3656 hektár, a feltöltéses tájrendezés pedig 2077-ben fejeződhet be, ha 2024-ben elkezdik a munkát. Azt még nem lehet tudni, hogy az elképesztő mennyiségű építési hulladék pontosan honnan érkezne az Orbán-bányákba. Az eljárási dokumentumok szerint a beérkező hulladékot a telephely bejáratánál szemrevételezéssel ellenőriznék. Elvileg így akadályoznák meg, hogy környezetszennyező hulladékokat is beleöntsenek a bányagödrökbe.