Olyan ez mint egy lakogyules. Mindig van valaki, akinek a tobbsegi dontes nem tetszik; igy aztan jo esetben kivonul a finanszirozasbol, rosszabb esetben feljelent. Ez utobbi az igazan kellemetlen, mert a jo eg tudja, ki a gazdaja ennek az utnak, engedelyunk nincsen (nem azert, mert nem szerettunk volna, hanem azert, mert keptelenek vagyunk kifizetni az engedelyezesi tervdokumentaciot - dragabb lenne, mint az egesz ut)... A legrosszabbak azok a kornyeken lakok, akik tolunk varjak evtizedes gondjaik megoldasat. A nyari csapadek ne mossa be a hordalekota a kertjebe! Nagyszeru, szilard burkolat lesz, kevesebb lesz a hordalek. Ne legyen semennyi! Ha ezt nem oldjuk meg valahogy, feljelent! Es meg is tette... szegeny, rovidlato... No mindegy.
A felso fenykepen lathato bozotot eltakaritottuk, az utra evtizedekkel ezelott lerakott es azota elmozdult betontablakat osszetortuk es elhordtuk, az utfeluletet nagyjabol egy szintre hoztuk. Ez osszesen kb tiz munkanap volt.
Most kovetkezik egy betondaralek vagy vasut toltesbol bontott zuzottko agyazat (kb 10 cm vastagsagban, akkor elhelyezzuk a szegelykoveket (jobbra emelt szegely, balra K-szegely), utana 15 cm CKT betonalap, uthengerrel bedolgozva. Meg nem tudom, hogy a szegelyeket hogyan fogjuk rogziteni, hogy az uthenger ne nyomja szet. Ugy terveztuk, hogy a kb 80 meteres szakaszon ket vagy harom helyen az uton keresztbe is sullyesztett szegelyt rakunk le, hogy meg ne csusszon a burkolat, ami a jelenlegi tervek szerint "viacolor" hullamko lesz.
"A modern, gyarapodó Magyarországhoz jó minőségű és megfizethető autópályákra van szükség. Az autópálya mindig tőkét vonz, többet, mint amennyit bármelyik kormány adni tud. Az autópályák mentén gyárak, logisztikai központok, kutatással-fejlesztéssel foglalkozó üzemek alakulnak, egyszerűbben fogalmazva: munkahelyek jönnek létre, ez pedig erősíti gazdaságunk versenyképességét. Autópályákat építünk, mert tudjuk, minden kilométer autópálya tíz új munkahelyet teremt Magyarországon."
"már a szülök is fertözöttek voltak közlekedéssel? :-)"
Reszben - bar probalgatjak letagadni :)
A terkep "sajat" szerzemeny volt (a batyam szerezte az utazas kiallitason), es berajzoltuk ra az Orszagos Kektura, es az Orszagos Kerekparos Kortura utvonalat is.
OFF: Az M0-ás és a 4-es út épülő és tervezett szakaszairól keresek térképeket.
Minél pontosabb, annál jobb. Olyan "magyarország és rajta egy zöld csík" jellegű van, de szeretnénk látni, hogy halad el a két település között, hol és hogyan csatlakozik a 4-es elkerülőhöz az M0 majdan, hogyan fogja a 120-as vasútvonalat keresztezni.
A 4-es elkerülő és az M0-ás is felüljárón fogja keresztezni a 100-as vonalat, ezeket építik jelenleg (lásd még dugók a 4-esen Vecsés Üllő körül... ON
autopalyaktol fuggetlen erdekesseg. tegnap beszelgettem egy autodaru-kezelovel. jo nagy daruja volt, negytengelyes KATO, az onsulya utkozben 48 tonna, munka kozben (amikor felrakjak a feneksulyt es a gemhosszabbitast) 58 tonna. raertem (mentem volna haza, de utban volt), segitettem kicsit osszeszedni a kitamaszto labakat meg azok alol a fagerendakat, kozben mondta: azert kell leszedni a nehezeket a hazameneshez, mert csak tengelyenkenti 12 tonnara van engedelyuk, ezert is tobb mint 60 ezer forintot kell kifizetni. ha tullepi a sulyt, tizszeres buntetes plusz mindenfele papirok bevonasa.
nem tudtam, hogy vannak ilyen speci uthasznalati dijak, de orulok neki (ezt a darukezelonek nem mondtam :-). utepito mernok diploma nelkul is erezni, hogy egy ilyen nehez gep elhaldasa egyetlen alkalommal is sokkal nagyobb kart okoz az utburkolatban, mint akar ezer darab szemelyauto egymas utan.
Ha a megtett kkm után kellene fizetni, akkor az alkalmi használóknak is megérné, de a rendszeres használók rosszabbul járnának, mégis fizenének. (Ugyanis nekik járhatna némi kedvezmény, és az összeg így akkora lenne, hogy nem érné meg emiatt elkerülni az autópályát.)
Bár a kamionosokra oda kellene figyelni, mert ők többet spórolhatnának az autópálya elkerülésével, de egy, az osztrákhoz hasonló rendszerű, kötelezően alkalmazott útnyilvántartóó rendszerrel ellenőrízni és szankcionálni lehetne az autópálya indokolatlan elkerülését.
Hi-hi! Ilyen átrajzolást én is csináltam anno! Jó tudni, hogy nem csak én voltam ilyen "lökött". :)
Dabasig volt autópálya, onnét a bal oldalon félautópálya Kecskemétig. Aztán jött az AKA és megépítette a jobbpályát (és mintha a bal oldalt meg felújította volna), majd Kiskunfélegyházáig a meghosszíbbítást.
En sem tudom biztosan. Arra emlekszem, hogy volt nalunk egy Magyarorszag-terkep a falon, amin rajta voltak az epulo autopalyak. Ami epult, az dupla piros vonal volt, kozotte feheren, ami pedig mar kesz volt, az a piros vonalak kozott sarga volt. Elottem van a pillanat, amikor unnepelyes keretek kozott az M5-os ket piros vonala kozotti feher reszt athuztuk sargaval, egeszen addig, mig a palya metszi a regi 5-ost, tehat Kecskemet-Eszakig. Es ez 92 elott tortent, utana koltoztunk, a terkepet meg selejteztuk.
Ugyanezen a terkepen a felautopalya eseten az egyik piros vonal szaggatott volt, de az M5 vegig itt folytonos volt. Igaz, olyan kategoria, hogy "epulo felautopalya", nem is letezett...
Mivel nekem is remlik, hogy azert az AKA is epitett valamit Kecskemettol eszakra, azt tartom elkepzelhetonek, hogy az AKA-nak atadaskor Dabasig volt autopalya, onnan Lajosig felautopalya. De erre se vennek merget...
"M1 és M5 esetében az volt a baj, hogy az állam egy fillért sem adott az építkezésbe."
Ez nem igaz, az M5-ost Lajosmizseig a 80-as evekben, allami penzbol epitettuk.
(Es az M1-esnek is csak a Gyor-Hegyeshalom kozotti szakaszara ervenyes, amit irtal)
Rá lesz kényszerítve, hogy tisztességesen üzemeltessen, mert különben nem kapja meg a "rendelkezésre állási díjat", így nem tudja kifizetni az aktuális részletet a hitelező bankok felé és csődbe megy.
Lényegében igen, újra koncessziós autópályák lesznek, de más formában mint eddig. M1 és M5 esetében az volt a baj, hogy az állam egy fillért sem adott az építkezésbe. A teljes finanszírozást a beruházók állták. Ők felmérték a forgalmat, kiszámították, hogy mekkorára lehet számítani és ezek alapján megállapították az árakat, piaci alapon. Ők vállaltak felelősséget arra, hogy lesz forgalom a pályákon. Egy magáncég mindig kedvezőtlenebb hitelfeltételeket kap, mint egy ország kormánya. Épp ezért is lettek ilyen magasak az árak. Bebukták. A magyar lakosság számára túl magas árat alakítottak ki, mert nem vizsgálták a fizetőkészséget, azaz, hogy mennyit lennénk hajlandók fizetni a többlet-szolgáltatásért.
Az új elképzelés szerint az épülő autópályák esetében a forgalmi kockázatot a magyar állam vállalja. A jelenleg matricás rendszerű díjfizetés lesz érvényes az új pályákon is. Ez most megfizethető áron elérhető, így biztosított a forgalom. Az építő cégek vállalják az utak tervezését, építését, fenntartását, felújítását. Ezért a magyar állam nekik évente ún. "rendelkezésre állási díjat" fizet. A teljes összeget azonban csak akkor kapják meg a cégek, ha 100%-osan elvégzik a feladatukat. Tehát ha pl. nem javítják ki az úthibákat, nem tartják rendben a pályát, akkor nem kapják meg a teljes összeget. Ezzel rá vannak kényszerítve a tisztességes szolgáltatási minőség nyújtására.
Az általad említett két eseten kívül van egy harmadik mód is, ami a legigazságosabb díjszedési mód. Ez nem más, mint az elektronikus díjszedés. Ekkor a ténylegesen a pályán megtett táv után kell fizetni. A matricás rendszer nem tesz különbséget aközött, hogy 10 km-t vagy 200 km-t mész a pályán. A kapus módszer is így működik, de hátránya, hogy lelassítja a forgalom áramlását és ma már elavultnak tekinthető.
A jelenleg alkalmazott matricás rendszer egyébként a fenntartási költségekre sem hoz elegendő bevételt, nemhogy új szakaszok építésére. De a lakosság nem tudna és nem is lenne hajlandó sokkal többet fizetni érte. Ezért a majdani elektronikus díjszedés bevezetésekor is egy tisztességes km díjat kell maghatározni.
Matricás rendszer. Ekkor vagy alaposan megdrágul majd a matrica, vagy az államnak kell megtérítenie a matrica eladásából szrámazó bevétel és a tényleges költségek különbségét.
Igen, ez fog tortenni, a konstrukcio penzugyi reszet ugy nevezik, hogy a koncesszor koncesszios dijat fizet azert, hogy 25 evig o uzemeltetheti az autopalyat; az allam meg 25 evig rendelkezesre allasi dijat fizet a koncesszornak. valojaban azonban ez egy jelzaloghitel, es azert ilyen konstrukcioban veszik fel, mert a piaci hiteleknel a magyar allam mar elert egy, az EU-csatlakozaskor vallalt maximumot. Tulajdonkeppen egy EU-joghezagot hasznal ki a kormany ezzel a konstrukcioval, de hat ez van.
A politikai vonatkozasoktol eltekintve (nem ide valo) erdekelne, hogy valoban jobb gazdaja az autopalyanak a koncesszor, mint az allam...? Tehat gondosabban vegz, vegezteti a karbantartast, annak erdekeben hogy par ev mulva ne szembesuljon sulyosabb felujitasi kiadasokkal...?
"...de a mar megepult, forgalomnak adatott es kifizetett palyakat is koncesszioba adjak. Ezen a cimen jovore 137 milliard forint bevetelre szamit az allam. Utana pedig 20-30 evig fizetni fog(unk)."
Drága pénzért megvásárolták-/visszavásárolták az M5-öst. Akkor most újra koncessziós autópályák lesznek? Kétszer már ráfaragtak erre. (M1, M5) Harmadszor is ezt akarják?
Két eset lehetséges:
1. Kapus rendszer, piaci tarifákkal. Ez kétszer megbukott.
2. Matricás rendszer. Ekkor vagy alaposan megdrágul majd a matrica, vagy az államnak kell megtérítenie a matrica eladásából szrámazó bevétel és a tényleges költségek különbségét. (Természetesen a költségek tartalmazzák majd a bankárok és az autópályaépítők profitját is. Ha az utóbbiak nem is érnek el extraprofitot, de az előbbiek biztosan zsebrevágnak egy tekintélyes summát.)