Kis időbem került, de a Google fordítóval érhető vált a horvát helyzet:
2019. 11. 16.
Oleg Butkovic tengeri, közlekedési és infrastrukturális minisztert kérdezték:
vannak-e új fejlemények a Slavonika autópálya építésének folytatásáról az Eszék és Beli Manastir közötti szakaszon?
Miután a befektető visszavonta a vállalkozó kiválasztására vonatkozó pályázatot, mert az egyik résztvevő panaszt nyújtott be, tíz nappal ezelőtt a Közbeszerzési Ellenőrzési Állami Bizottság elutasította a pert. Ez megteremtette a feltételeket, hogy a HAC új pályázatot hirdessen meg. Újdonság az, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank zöld fényt adott a javasolt finanszírozási modellre, ami azt jelenti, hogy nem lesz nyílt verseny. Ez jelentősen felgyorsítja az eljárást - tájékoztatott a miniszter. A fellebbezési döntéshozatali folyamat ebben a szakaszban is nagyon sok időt vett igénybe. Természetesen az utolsó szó a horvát kormányé lesz. Ha ezt a finanszírozási modellt jóváhagyják, akkor várható, hogy a vállalkozók kiválasztása ez év végére befejeződik. - A minisztérium, a helyi közösség számára, és mindenekelőtt Eszék-Baranja megye polgármesterének, Ivan Anusicnak, aki rendkívül aktív a projekt megoldásainak megtalálásában, a cél az, hogy ezt a részt a következõ év végére fejezzék be.
A rendelkezésre álló adatok szerint a horvát autópályák a Beli Manastir - Halasica híd munkáinak finanszírozására szerződtek az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal.
Az EBRD mérlegelte a legfeljebb 77 millió eurós kölcsön finanszírozását, amelynek nagy részét az autópálya 22,5 kilométeres szakaszának a magyar határ és a Halasica híd A5-ös autópálya közötti
építésének finanszírozására fordítják. Tehát ebben a változatban az utolsó szakasz építésére is rendelkezésre állnak a források, amely a Beli Manastir-tól a magyar államhatárig terjed.
Végül is már jelentős munkák zajlanak ennek a szakasznak az útvonalán Baranján, valamint a kiegészítő létesítményeken - a Halasica hídon és hét felüljárón.
Kiválasztották az Osijek-Koteks és a Gravia vállalatokat, ami jó a helyi közösség számára, mivel mindketten Eszéki vállalatok.
A Dráva feletti híd Petrijevci közelében, 2507 méter hosszú, a híd fő szerkezete 420 méter, a megközelítő hidak pedig 2087 méter.
Amikor a Beli Manastir felé vezető szakasz elkészül, a forgalmat csak akkor engedik a hídépítés ezen remekművén keresztül.
2019. 12. 05.
A tengeri, közlekedési és infrastrukturális miniszter érkezése után Osijekben hivatalosan megerősítették a Szlavonika szakasz építésének folytatását a Dráva hídtól a Beli Manastirig,
majd a magyar államhatárig vezető útvonalon. A miniszter megerősítette, hogy fel kell gyorsítani az eljárást, így ebben az évben pályázatot hirdetnek ki a vállalkozók kiválasztására.
A munkák várhatóan tavasszal kezdődnek, és a Fehér Kolostor munkái 2022-ben befejeződnek.
Új részletet is felfedtek - ugyanakkor az utóbbi öt kilométer szakaszának megtervezésén is dolgozik, a Beli Manastir kijáratától a magyar államhatárig.
A horvát autópálya-testület elnöke, Boris Huzjan rámutatott, hogy az építési engedély kiadását a következõ év végére várják, majd a munka kezdõdik,
tehát az 5C folyosó teljes szakasza 2023 végére befejezõdik."
Az M6-M60-nal a mostani formájában nem is az a legnagyobb baj, hogy nincs készen, hanem az, hogy szinte teljesen hiányoznak a csatlakozó utak:
Ha csak a mostani elvarrást nézzük, akkor az M60-asnál még egy értelmes visszakötés se épült a régi 6-os felé, hogy aki Szigetvár felől jön, annak ne kelljen keresztülmennie Pécsen.
Hiányzik egy rendes visszakötés a régi 6-osra Pécsvárad környékén is az M6-osról. Ezért akik Pécsre akarnak menni, sokan már Szekszárdnál lehajtanak a pályáról. Így nem kellene 30 km-t kerülni, de nem kellene a szerpentinen se menni Mecseknádasnál.
Ezen kívül hiányzik egy Duna-híd Mohácsnál, hogy meg lehessen közelíteni a szerb határt is Hercegszántónál.
Hiányzik az M9-es Dombóvár és Szekszárd között, ami biztosítaná a kapcsolatot Kaposvár és Nagykanizsa irányába a 61-es úttal.
Hagyd, értelmetlen. Baranyában szilárdan tartja magát a hit, hogy amiatt a 20 kilométer miatt nem indultak meg még a tömegek a dübörgő gazdaságú Bosznia, a véletlenül se maffiaállam Koszovó és a tündöklő szépségű Montenegró felé.
Gondolom ott nem volt olyan iv ahol ezt elkerulhettek volna. 20+ eve jartam arra utoljara, akkor meg se M6 se alagut nem volt. Nem tudok hozzaszolni erdemben.
Nem tudom mi epul sopronnal, nem tudom mi indokolja. Megismetlem: csak olyasmire reagalok amire ralatasom van. Peterivel rossz peldat valasztottal magadnak. Mert azt a kornyeket ismerem.
Nalad tenyleg elmentek otthonrol. Mi penz egy alagut meg annak az uzemeltetese? Gondolkozz mar mielott irsz. Engedd el, a legjobb ivet valasztotak ott, nem kell okoskodni hogy mi lett volna ha.
Lehet. De Tokaj mellett nem egyhamar fognak elkerülő hidat építeni. És tudod-e, miért nem fognak egyhamar egy Tokajt elkerülő új hidat felépíteni, akár Tokajtól délre, akár tőle északra találnák azt a mérnökök jónak? (Mondjuk én is a déli hídváltozatot tartanám az előnyösebbnek.) ---> Nos, azért nem fog ott új híd épülni, mert a jelenlegi tokaji Tisza-híd nagyon egy nagyon jó műszaki állapotban lévő alsóíves acélvázas korszerű híd, ami mellé lehet hogy úgy érzik az illetékesek, hogy még egyszer nem költenek ott a közelben még egy új hídra, ha már ez megvan ott, ui. a hídépítés mindig is nagyon drága és nagyon költséges részét képezte az útépítéseknek.
Természetesen akkor, ha tudnám hogy az illetékesek is támogatnák egy új Tisza-híd megépítését Tokaj mellett bárhol a közelben, akkor én is azt mondanám, hogy ne csak Rakamazt kerüljük el mert az félmegoldás, hanem vele együtt Tokajt is! Kérdés persze, hogy a döntéshozók mit támogatnak és mit nem, mert minden ott dől el, minden ettől függ.
Ott van Esztergom esete is a magyar-szlovák határon Párkányba (Stúrovo) Mária-Valéria híddal: mindenki tudja és érzi, hogy ott is kellene egy Esztergomot elkerülő új út egy új Duna-híddal, de ez még máig sem épült meg, hanem ehelyett az ottani forgalom a mai napig is Esztergom zsúfolt és forgalmas belvárosát terheli, mert ehhez a régi hídhoz csak a városon át lehet az odavezető utat megtalálni, mivel annak elkerülője változata nincsen. Lásd a térképet: >>
Az Esztergom-Párkány (Stúrovo) városi szakaszt elkerülő út és híd (hiányzó!) -- Itt lenne jó az új elkerülő főút Duna-hídja
En nem tudom mennyi a realis ara egy utnak, es hogy merre vezet az M44. En itt csak a kornyekbeli utakrol szoktam irni, azokra reagalok. Nem okoskodok bele olyanba amit nem ismerek. De speciel Peterit ismerem, rendszeresen jarok arra. Es ha valaki hulyesget ir akkor kijavitom. Mint peldaul most teged: nem a horgaszto sorsa lett volna kerdeses hanem hogy kettevagtad volna az uttal a falut. Sokkal kozelebb vezetted volna a surun lakott reszekhez, elvagva azokat az udulokertes ovezettol. Es az nem magyarazat, hogy mar mashol is csesztek el emberek eletet igy. Ha lehet normalisan epitkezni akkor ugy kell. Es vegul ugy epult meg az ut.
Ez van..EU forrás van az M0 nyugatra,de nem lesz az M100-ra.. az M10 meg már ismerten nem fog végig menni mostanában,hogy ráálmodják a városi elkerülőt.
Te komolyan ugy gondolod, hogyha 1 palya vegeter, akkor ott visszafordulnak a zotok oszt inkabb mennek masfele?!?
Nyilvan ezert volt iszonyatos gigamegadugo ullonel, mert vegetert a zem4, oszt mindenki visszafordult, oszt elindult hegyeshalom fele, mert arra 2000kmt lehet fojamatost otopalyan menni...
Igen korlátolt embereknek gondolom azokat, akik nem tudják agyilag felfogni azt, hogy az M6 autópálya mindössze 20 (húsz!!!) km-es meghosszabbításával becsatlakozhatunk az egész Balkánra. Az épülő horvát A5-ön és a bosnyák A1-en keresztül több millió ember számára nyílik majd meg ez az útvonal Horvátországból, Boszniából, Szerbiából, Albániából Magyarországra, majd innen Ausztria, Szlovákia, Lengyelország, Ukrajna felé. És viszafelé nyilván ugyanígy.
Egyebek mellett ezzel szűnhet majd meg az M6 jelenlegi "szellempályasága" - ami most részben az érintett magyar területek gazdasági fejletlenségének, részben az M6 autópálya "zsákutca" jellegének köszönhető.
Sajnos pont jó példa utóbbira a 2 útba eső, balfácán módon felépített horvát Dráva- és bosnyák Száva-híd: Mindegyiket úgy építették föl, hogy egyik oldalon még nincs meg a csatlakozásuk. Nyilván nem csodálkozik senki azon, hogy így nem járnak rajtuk az autók. De nem azért nem járnak, mert ne lenne rá igény...
És ha kis szerencsénk is lesz, csökkenhet a budapesti/zágrábi vízfej, Dél-Magyarország Szlavóniával és Boszniával építhet ki szoros gazdasági kapcsolatokat - mint 100+ évvel ezelőtt. (Mondjuk ehhez tán lsd. példának Nyíregyházát - az egykor lesajnált nyírségi várost.)
Persze en se aszondom hogy hakell hanem vagjuk kette a falvakat, de pl. egy koroshegy nyulvanyt siman le lehetett volna nyisszantani, megsporolva 1-2km kerulot, meg egy 60mrdos vogyhidat...
Dehat mi gazdag ciganyok vagyunk, vilagszinvonalon razzuk a rongyot...