Még olyan nem volt, amit te ne tudtál volna megmagyarázni (vagyis azt hitted, hogy megtudtad magyarázni).
Szerencsétlenségedre visszaolvastam az akkori válaszokat. Egy élmény volt. Akit érdekel, az a kabaré helyett olvasgathatja 67225-től. Ez volt a kérdés.
"Sőt, amelyik villanyszerelő teljesen hülye a matematika ezen területeihez, még azok túlnyomó többsége sem keveri a vonali és a fázisfeszültséget és helyesen alkalmazza a CosFi-t."
Szomorúan közlöm, Te NEM azok közé tartozol.
67261-es hsz-ed.
"
Az egyik módszer, hogy fázisonként kiszámoljuk a wattot és összeadjuk (230Vx16A + 230Vx16A + 230Vx16A).
Ha a 400 voltos fázisfeszültséget vesszük kiindulási alapul, akkor gyök kettővel (1,73) is számolni kell, ami megnehezíti a számolás folyamatát. DE mivel a végeredmény mindkét esetben ugyanannyi, ezért bölcsebb dolog a könnyebbik módszerrel számolni. (bónusz: a könnyebbik módszer ráadásul fázisonként eltérő áramok esetén is alkalmazható).
Elég annyit megjegyezni, hogy ebben az esetben (maximális terhelhetőség) tök felesleges az életünket vonali feszültséggel és gyök kettővel bonyolítani. Persze három fázisú rendszerekben vannak olyan esetek, amikor nem menekülhetünk a gyökkettővel történő számolástól, de a maximális terhelhetőség (és pl az aktuális energiafelvétel) kiszámolása nem ilyen eset: tökmindegy, hogy melyik módszert alkalmazzuk.
Ez, amit itt műveltél, az már a szakma csúcsát jelenti.
Nincs bennetek szégyenérzet? Ti akarjátok megmondani, ki beszél marhaságokat?
Még azt nem tudom eldönteni, melyitek a MESTER és melyitek a TANÍTVÁNY?
Az emberi test hőjéből nem megy át annyi az üvegen, hogy azt egy átlagos mozgásérzékelő észrevegye. Milliónyi riasztó mozgásérzékelője van úgy felszerelve, hogy ablakra/kirakatra néz, amely mögött nagy a jövés-menés.
Én inkább olyasmire gyanakodnék, hogy a szobából kifelé áramló infravörös sugárzás (kandalló, fűtőtest, világítás, stb) erőssége egy pillanatra lecsökken amikor ember megy el az üvegfal közelében és ezt az intenzitás-változást veszi észre az occsó mozgásérzékelős lámpa faék egyszerűségű áramköre.
Ha nyomoznék az ügyben, akkor az első kérdésem az lenne, hogy ez a jelenség csak olyankor fordul-e elő, amikor a lakásban sokkal melegebb van, mint odakinn.
Első látásra ebben a szövegben nem látok más hibát, minthogy az illető helyesen gondolkodik és helyesen számol, csak éppen annak idején fordítva tanulta (jegyezte) meg a fázis/vonali megnevezések jelentését,
tehát a helyes gondolatmenetét részben helytelen szakkifejezésekkel kommunikálja.
Ez egy könnyen korrigálható hiba, ettől az apróságtól eltekintve jó szakembernek tűnik.
Sajnos rossz a kiragadott idézet...ugyanis ott egy nem szakmabeli kérdezte a fűtőtest teljesítményét, de nem tudta a tervezett feszültséget, kötésmódot. Akkor ezek után ki tudta volna konkrétan kiszámítani az ellenállását? Megadni a névleges teljesílményét...?
Tovább kellett volna lapozni, hogy miként keletkezett ez az "ismeretterjesztő" szintű válasz.
Nem villanyásznak íródott...de kötözködni alkalmas, ahogy olvasom.
Egy különös jelenségre szeretnék megoldást: Terasz felett automata lámpa van.Észre vettük hogy sokat világít magától, de különösen akkor amikor valaki elhalad bernt a lakásban a terasz ajtó előtt.padlótól a mennyezetig faltól falig van egy hatalmas üveg és üveg ajtó.Ezt miért csinálhatja?
Hogy egy villanyszerelő mit tud, nekem arról ne mesélj!
Figyelj arrade nagyon, amit most idézek a topic-ból:
"
OK, de nem tudjuk a fűtőtest adatokat, tehát maradtak az általánosságok: Iv=16 A, 3 fázis, tehát Uv= 230V és Uf= 400 V, cosfi= 1 tehát mi is itt a gond?
(Uf = 1,73 "gyök3" x Uv 230 = 400 V)
Miért ne lehetne a fűtőtest 400V-os? Semmi nem tudható, ugyanis az ipari felhasználásban gyakori!
Ismeretterjesztő szinten vagyunk, nem elektro-órán..."
És ezt nem villanyszerelő írta.
Nem vagyok benne biztos, hogy jól látod a dolgokat.
Tudod miről volt szó? Egy koszos ellenállás-számításról. Nincs mit a béka segge alá tiporni.
Baromira megy itt az észosztás szakképzés ügyben...de van itt valaki aki a mai tantervi, ismeret-készség, szintű elvárásokkal tisztában van, kompetens?
Tudja itt valaki, hogy MA, ÉS MOST, mi a súlyozott elvárás egy szakmunkás vizsgán? Ha van, írjon ide erről valamit!
Ha nem, akkor jobb, ha tartjuk a szánkat (billentyűzetünket).
Magam, kb. 28 éve ültem utoljára vizsgabizottságban és ott soha nem a vektoralgebra volt a legfontosabb kérdés, (mert azt elektrotechnika órákon, mérésgyakorlatokon tanulták, bizonyították! mert igenis kellett, hogy értsenek összefüggéseket!), hanem az érintésvédelem, anyagismeret, balesetvédelem, szabványok, alapkapcsolások, áramkörök, szakrajz...stb.
Nálunk volt egy bevett gyakorlat: aki érintésvédelemből nem nyújtott elfogadható teljesítményt, az nem lehetett szakmunkás.
Ma sem lehet sokkal másabb, csak hozzájöttek olyan ismeretek, amikről akkortájt még nem is hallottunk.
"HA NEM TANUL MATEMATIKÁT, SOHA NEM FOGJA TUDNI, HOGY (a nagybetűk véletlenül voltak) cosfi akkor 1, ha fi értéke=0. Soha nem fogja tudni, mit jelent a vonali vagy fázisfeszültség."
Már ne is haragudj, de ez marhaság. A villanyszerelők túlnyomó többsége pontosan tudja, hogy mi a különbség a vonali és a fázisfeszültség között, kitűnően értik és helyesen alkalmazzák a CosFi-t, stb úgy, hogy EKÖZBEN ESZÉBE SEM JUT egy pillanatra sem, hogy ezeknek a dolgoknak valami köze van szögfüggvényekhez vagy a fázisszögekhez.
Sőt, amelyik villanyszerelő teljesen hülye a matematika ezen területeihez, még azok túlnyomó többsége sem keveri a vonali és a fázisfeszültséget és helyesen alkalmazza a CosFi-t.
Tehát ha már több mint százezerszer bebizonyosodott, hogy trigonometriai doktorátus NÉLKÜL is lehet valaki jó szakember, akkor kb mennyi lehet az IQ-ja azoknak az oktatási "szakembereknek", akik még mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy nehezen megérthető ÉS felesleges tudás oktatására pazarolják az időt/pénzt? (ezzel egy időben a béka segge alá tiporva a szakmát tanulók többségének szakmai magabiztosságát, önbizalmát)
Mihelyt idejönne fórumozni, máris kellene értenie hozzá. :)
De egyébként valóban a napi munkája során nem kell értenie hozzá. Csak, ha egy szakmai problémával kerül szembe. Ami nem nagyobb, mint az, hogy ez egy ilyen wattos motor, aztán most akkor ez már leégett, vagy most ég le, vagy nem bírja ezt a terhelést, vagy miért vesz fel ehhez a watthoz képest kétszer akkora áramot?
Már többször is írtam: nem akarjunk minden villanyszerelő tanulóból fizikus professzort nevelni.
A túl magas szintű tananyagból még a közepes képességűek is tökhülyén jönnek ki (még abban sem biztos, amit valóban jól tud), viszont egy csökkentett tananyagot még a butábbak is magabiztos tudással sajátíthatnak el.
Minden gyakorló szakember előveheti a régi tankönyveit és megállapíthatja, hogy a tananyag hány százalékára nem volt szüksége még soha, vagy csupán egyszer-kétszer, amikor akár utána is nézhetett volna a válasznak.
"Milyen nehézséget okozhat egy vektorábra megértése egy villanyszerelőnek?"
Én inkább azt a kérdést tenném fel: mi a francért kellene MINDEN villanyszerelőnek érteni a vektorábrákat? Persze szükség van szakmailag profi villanyszerelőkre IS, de a való életbe kikerülve a szakterületek 90 százalékában soha az életben nem lesz szüksége vektorábrára, tehát az iskolában ismét csak felesleges tudásra pazarolták az állam pénzét és a tanárok oktatói kapacitását, VALÓBAN fontos információk átadása helyett.
"A filozófus is tanult vektoralgebrát"
Neki aztán pláne baromi nagy szüksége lesz rá a munkája során :)
Ezzel egy időben nem ismeri a KRESZ-t, nem ismeri fel az ablakából látható növényeket, bármelyik üzletkötő két perc alatt könnyedén átveri, elsőnek veszi fel a svácjifrank hitelt, satöbbi, satöbbi,
de a vektorábrákat, azt bezzeg megtanították neki.
A bölcs magyar oktatási rendszer újra győzedelmeskedett a való élet felett.
Egyébként nagyot tévedsz, a magyar net történetében voltak már olyan topikok, amiket azzal az indokkal zártak be, hogy itt márpedig a veszélyes tevékenységet nem támogatjuk.
Erre mondanál példákat? Mert lőfegyver adásvételen és warezen(ezeket részben jogtalanul) kivül nem nagyok tudok ilyet. Jó, ha sok náci, unorthodox és Elek összejött, ott inkább bezárták a topikokat, de az nem az olvasók féltése miatt.
Tegyük már tisztába, hogy itt nickek vannak, cseppet sem komolyan vehető és legtöbb esetben nem számonkérhető lények. Az olvasók pedig felnőtt emberek, nem veheted át minden felelősségüket...
Szerintem az nem érthető félre, hogy Corvboy nem irigy és nem fáj neki... Szerintem az mindenkinek világos, hogy ő nem a saját anyagi érdekeiért harcol.
Az, hogy ki mit csináljon illetve csinálhasson, az is egy örökzöld téma.
Emlékszem, a hetvenesekben volt a Lakáskultúra című, akkor nívós kiadványban egy leírás egy nyaralóról, amit a tulajdonos sebészorvos mutatott be, többször említve, hogy itt minden az ő keze munkája. Egy építőipari szakember írt is egy olvasói levelet, hogy mit szólna a prof, ha ő meg holnapután térdet operálna. :D
A segítségkérés az egy dolog. Csak annak vannak határai. Mikor valaki megkérdezi, hogy jó-e ez így, ahogy ő elrendezné a PEN vezetőt, FI-relét, nullavezetőt és védővezetőt, akkor látszik, hogy az egészhez nem ért annyit, mint kellene. Az ilyent nem lehet megtámogatni itt a neten, mert fel kéne rakni négy tankönyvet, és még mindig el lehetne gondolkodni azon, hogy vajon elég világos voltam-e, hogy mit ne csináljon.
Ez még mindig arról szól, amit Corvboy (is) írt, hogy értse, amit csinál.
Egyébként nagyot tévedsz, a magyar net történetében voltak már olyan topikok, amiket azzal az indokkal zártak be, hogy itt márpedig a veszélyes tevékenységet nem támogatjuk.
Villanyszerelőnek nem "megtanulni" kell a többfázisú rendszereket, mert akkor megint oda lyukadunk ki, mint a régi történetben, hogy jön a tanfelügyelő, kiválaszt a naplóból egy kiváló érdemjegyekkel rendelkező lurkót, és kérdez valamit a mohácsi vészről, a gyermek meg csak bután néz. Még egy kérdés, ugyanaz a reakció. A tanító belenyúl a dolgokba, odaáll a gyerek elé, felemeli a mutatóujját, és, mint a normál a hangot, megadja: midőn Lajos... A tanuló meg elkezdi folyékonyan mondani: midőn Lajos a mohácsi síkon áttekintett felsorakozott seregein...
Hanem alkalmaznia kell a megértett tudományt, ha van négy vezetéked, hogyan azonosítod, melyik melyik?
A komplex aritmetika nálunk technikumi (értsd: középiskolai) anyag volt, de hát igazából nem is tudok elképzelni középszintű elektrotechnikai képzést anélkül.
Egyszer meghívott egy távoli ismerősöm, hogy stafírozott egy házat, adjak róla érintésvédelmi jegyzőkönyvet. Áramszolgáltatónál dolgozott, légvezetékes hálózatokat épített, ezért kissé óvatosan álltam a dolgokhoz. Mérés közben mondom neki, figyelj ide, látom, hogy ez TT rendszer lenne (nem úgy hívtuk akkor :) ), de nullázást mérek, hol lehet a "baj"? Egy negyed másodperc késéssel válaszolt, addigra végigment a lehetőségeken: osztott nullás kábelt használtam, annak a köpenye meg be van kötve a védővezető sínbe. Na, ez a villanyszerelő. Miközben mondhatta volna, hogy mittudomén, én egész nap oszlopot állítok. Ha belenézünk, nem sok ez, csak az, hogy érti, mit csinál (hajjaj, dehogynem sok ez...). Én nem is kívánnék többet.
Jog az nem az életről szól hanem jogról :) így hiába nem tervköteles egy bírósági ügy bármilyen formában nem azt fogja vizsgálni ki mit gondolt hanem mit ír a jog. Emiatt ha valaki tervet készít és ezt valaki más megcsinálja és aki tervezte használat közben rádöbben ez szar mehet vitatkozni a megvalósítóhoz ha az írásban előtte közölte hogy nem szakember és erre nem jogosított készítette és ez nem fog úgy működni minden hivatal bármilyen követelése elutasítást fog kiadni. Ha meg más vagy saját maga megsérül jobb bele sem gondolni. Csak egyszer kerülsz egy ilyen helyzetbe hogy rendőrségi vagy bírósági ügy lesz belőle utána nem leszel ennyire elnéző :)
Tervet csinálni meg szerintem nem egy sima ügy, egyik szakágban sem. Van a jogon felül elég sok szakmai lehetőség egy adott cél elérésének érdekében hogy az még egy gyakorlott tervezőnek is sok agyalást okozzon.
A mennyiben egy terv nem részletes csak annyit mond hogy ezen a falon ide és ide mi kerüljön és mit üzemeltessen az igazából nem terv, egy eredmény amit szeretnénk. A szaki feladata hogy ennek érdekében elkészítse a tervet mi merre hogyan mivel. A gond azzal kezdődik ha a végén egy kapcsolást átvariálnak. Mert lehet hogy amit a szaki kigondolt az új igényhez nem módosítható csak bontás új tervvel.
Valahogy csak eljutunk a lényeghez. Elek a mester azt mondta, teljesen felesleges vektorábrákat tanítani, a lényeget kellene megtanítani a gyerekeknek. Gondold el, ha matematikából nem tanulja a gyerek a vektorokat, akkor soha a kurva életben nem fogja tudni, hogy a 3 fázis 120-ra van eltolva egymástól, soha nem fogja tudni, hogy mit jelent a cosalf(fi), soha nem fogja tudni, miért van fázisjavító a munkahelyén, miét fizet a vállalat, ha túl, vagy alul van kompenzálva a rendszer, soha nem fogja megérteni. HA NEM TANUL MATEMATIKÁT, SOHA NEM FOGJA TUDNI, HOGY (a nagybetűk véletlenül voltak)
cosfi akkor 1, ha fi értéke=0.
Soha nem fogja tudni, mit jelent a vonali vagy fázisfeszültség.
Ezért kell tanulni minden tantárgyat, nincs olyan, hogy csak lényeget tanítják, mert akkor olyan hülye lesz a gyerek, mint a föld.
Ha nem tanul, nem hall sokfélét, képtelen lesz valamihez is kötni az adott problémát, hiszen nem is hallott róla életében. Amit ma tanul, akár 20 év múlva fog vele újra találkozni, de emlékezni fog rá, hiszen erről hallottam, tudja, mit kell keresnie és hol.
Ha nem is hallott addig róla, akkor csak áll, mint lófasz a levegőben.
Mindig vannak olyan tantárgyak, amit a diák úgy érez, neki erre semmi szüksége. Erre az egyik tanár azt mondta, azért tanuljuk, hogy az agyunk "táguljon".
Írtam, hogy van egy nagyon jó képességű munkatársam. Nem tudsz vele beszélgetni. Ha azt mondom, hogy tegnap mormonok voltak nálunk, megkérdezi, mi az?. Vagy disszidált régebben valaki, megkérdezi mit jelent? Jó ez?
Szakkönyveket angolul olvas, de egy mondatot nem tud angolul kimondani. Nem tudott elhelyezkedni, mert senki nem hitte el róla, hogy ez igaz.
Viszont a szakterületének az alapjait és a csúcsát is ismeri.
Jaaj, mit inditottam itt el az oktatással kapcsolatban! :)
Azért kiváncsi lennék, ide tudná-e lökni valaki egy transzformátor jelleggörbéit vagy vektor ábráit , az üresjárás, névleges terhelés, rövidzár állapotban, természetesen a Google használata nélkül.
Netán ha én kopiznék ide egy ábrát, megmondaná-e valaki az éppen milyen állapotot mutat.
Megintcsak azt mondom, hogy én nem megyek bele, mert bár elég jól benne voltam a mérésekben, de mégis elfelejtettem már. Igaz, úgy a '80as években foglalkoztam vele és azóta egész más területen dolgoztam