Tényleg jó a videó, köszi! Már csak arra kell rájönnöm, hogy mivel tudom telibe maszkolni az ablakot. Talán valami dekor boltban tudok venni öntapadós fóliát, ami hajlandó lesz lejönni is majd. Mondjuk a plexin szikével vágástól kicsit fázom...
Plexi telibe maszkolását hogyan gondolod? Sajna a védőfólia nincs rajta, mert átvételkor voltak rajta karcok, ami miatt le kellett venni... volt ahol csak a fólia sérült, de volt ahol kicsit polírozni kellett.
A plexit telibe kell maszkolni, illetve a gyári védőfóliát csak ott kell levágni, ahol ragasztva lesz, akkor nem kened össze. Még valami: a furatok kellően nagyok (túlméretesek)legyenek a csavaroknak, különben reped a plexi vagy törik a csavar. Gyufaszál nem lesz elég erős szerintem, inkább hosszabb csavar az illesztéshez.
Ilyen nagy felületet még nem kellett kennem, arra nincs tippem, hogy mitől lesz buborékmentes.
Belül szépen elhúzod a kinyomódó cuccot, ha jól csinálod, nem lesz olyan sok takarítani való.
A stabil állvány jó ötlet, ilyet nem jó létrán billegve...
Bevallom a kesztyű nem jutott volna eszembe :) Nem sokat dolgozom ilyesmivel és akkor is utálom... nem vagyok ügyes vele. Ettől a melótól különösen parázok, mert sok buktatót látok benne. pl:
- kívül a maszkolás ellenére összekenek valamit és nem jön le
- belül kinyomódó anyagot nem tudom letörölni az ablak felületéről
- az oldalsó ablak olyan, hogy a két ablaknyílás között maga a plexi nem szakad meg,hanem végigfut (sudárról avn szó) így egy nagy felületet végig kell majd kennem a hajótesten, aztán amikor ráteszem a plexit, akkor vagy lesz alatta buborék, vagy nem... de ha igen, akkor az látszani fog. (bár sötét füstszínű a plexi)
- megsaccolni sem tudom mennyi anyagot vesz majd fel. két tubust gondoltam rendelni, aztán max rendelek még ha kell. (5-6k egy tubus)
Nagyjából úgy képzelem a dolog menetét, hogy letakarítom a felületet, alkohollal letisztítom, megcsiszolom kicsit, utána újra alkoholos tisztítás. Szárazon rápróbálom az ablakot, becsavarva mind a 100 csavart, hogy minden lyuk a helyén van-e. Amikor az ablak fenn van, körbemaszkolom, majd leveszem a plexit. Felviszem az anyagot kinyomópisztollyal és közben valami műanyag spatulával elhúzom a felületen amennyire tudom egyenletesen, 2-3mm vastagságban. Utána 4-5 lyukba gyufaszálat vagy ilyesmit dugok, ami segít egyből a helyére vezetni az ablakot. Felhelyezem, majd végigcsavarozom, először mondjuk minden 10. csavart, aztán a többit... közben takarítom belül a kinyomódó felesleget.
Ketten leszünk a melóhoz és sólyakocsin van a hajó, úgyhogy létrás a mutatvány (erősen gondolkodom, hogy szerzek gurulóállványt).
Szerintem is a gondos maszkolás, letakarás, sok papírtörlő, gyakran cserélt latexkesztyű, kinyomópisztoly kireteszelés és csőrletörlés, kézél, kisujj gyakori nézegetése , egyszóval a megelőzés vonalon van a jó megoldás.
295-tel nagyon régen dolgoztam, nem nagyon emlékszem milyen, de a többi sika acetonos vagy nitrohigítós ronggyal ledörzsölhető, ha még nem kötött meg. Kivéve a ruha: na abból nem jön ki.
Van egy marine katalógus, abban benne van minden, hogy mi alá mit, mire.
Én nem szoktam primert használni hajón és még sosem volt problémám tapadással. Egyébként biztos nem hülyeség, nem lebeszélni akarlak róla. Egyszer raktam fel egy teljes rendszert, (aktivátor + primer + tömítő) a fürdőszobánkban, na az 10+ éve ott van.
Legfontosabb talán a gondos zsírtalanítás (csiszolás előtt is!) és egy kis csiszolás, portalanítás. A felrakott plexit ne húzd rá izomból, kell, hogy maradjon kellő vastagságú tömítőanyag a 2 felület között.
Igen, az mindenképp lesz, de ismerem magamat, elég nehezen boldogulok az ilyen kencékkel... szóval mindenképp fel szeretnék készülni arra, az esetre, ha nem menne minden flottul.
Lassan aktuális az új ablakok felrakása. Bűzelzáró kollégától kaptam a tippet, hogy fekete sikaflex295-öt használjak a ragasztáshoz. Két kérdésem lenne még, amire nem találtam választ:
- Milyen alapozót érdemes használni hozzá?
- A gyári adatlap szerint Sika Remover-208-al lehet eltávolítani, nem tud esetleg valaki jól működő, de olcsóbb megoldást? (Fehér hajón kell fekete anyaggal dolgoznom, tartok tőle, hogy a lecsavarozáskor kinyomódó felesleget nem fogom tudni maradéktalanul eltávolítani. Vízre keményedik az anyag...)
szegecseljél fel, amin a csiga vízszintes síkban szabadon el tud fordulni, hogy kövesse a vitorla állását. A talpa illeszkedjen az árboc profilhoz, és mind a 4 sarkát lehessen szegeccsel rögzíteni. 20 cm-el tedd a forstag bekötés fölé, ott már nem fog dörzsölődni, és az árboc túlterhelésén se kell aggódni.
Nem kell rugós csiga.
Mivel a kötél dörzsölni fogja a csigaházat, a műanyagnál jobb a fémházas.
Az elképzelés oké. Minden további kérdésed érthető, és a rájuk adott válasz több további kérdést vet fel.
Valahogy keretbe kellene foglalni, mert látszik, hogy még sosem láttál ilyet. Ezért minden jó válasz “életveszélyes“ lehet számodra. Húzz föl egy rongyot, aztán menjél vele. Aztán tapasztalataid alapján módosítsd.
jelenleg a fockom felhúzó csigája ott van ahol az állókötélzet 3 irányból összefut az árbocon. Ez a pont az árboc ránézésre kb 4/5-e és 3/4-e közt van, a 4/5-höz talán közelebb (de ezt csak úgy emlékből írom).
Mivel a bekötési pont alá lóg picit a csiga, így a fockom első éle természetesen a forstag alatt van, de szerintem ez így elég általános, talán minden hajóra igaz.
Viszont akkarok néha spinakkert húzni. Eddig az volt a tapasztalatom, hogy ha ugyan ezen a ponton húztam fel a spinakkert, akkor az az öblössége miatt a forstag felett akart lenni, így akadtak, gubancolódtak egymásba. Ezért azt találtam ki, hogy rárakok egy fentebbi bekötési pontot az árbócra és a spinakkert oda tiudpom felhúzni. (meg így tudom egyszerre majd használni a spinakkert meg a fockot, ami nem tudom, hogy jó-e, de a fényképeken kurva jól néz ki az biztos).
Kérdések:
1) elképzelés ok?
2) Mennyivel rakjam feljebb a mostani pontnál (ahol összefut az állókötélzet)? Ugya minél feljebb rakom, annál jobban elfér egymás mellett a forstag és a spinakker, de annál jobban terhelem/hajlítom/stb az árbócom, mert nem esik egybe az álókötélzet pontja a spinakker húzó pontjával. Ezért a lehető legkevésbé raknám fel, csak annyira amennyire szükséges. Mennyi az annyi?
3) Milyen veretet popszegecseljek fel, arra esetleg tipp. (elsőnek vettem egy ilyen csigát, de erről lemondtam, mert túl nagynak éreztem: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-pulley-block-m25.html, szóval keresni fogok egy kisebbet, szerintem nem lehet ott pár 10 kg-nál nagyobb terhelés, hiszen már az is vízredönti a hajót. Kell ide forgó csiga vajon? Vagy jó egy rugós, mert az kicsit eltartja a csigát az árbóctól? Megannyi kérdés...........
(Persze, a hajo van de stadt, csak a tervezo honlapja szerint 110cm a kismerulesu valtozat. De szerintem ez a keel dolog kicsit mar tul is van ragozva Bevalt, bizonyitott modellrol van szo, a vevonek szvsz inkabb az allapotra, felszerelesre erdemes fokuszalni.)
Volt a Dolphin hirdetések között egy, amiről az eladó egyik eladási weboldalon sem említette meg, hogy éveken át bérhajó volt. (a nevére guglizással jöttem rá)
A 2024-es olimpiára jelentkező gyártók és osztályok, a kétszemélyes mix offshore számban (Párizsra legkésőbb 2023. Dec. 31-ig ígérik az ott versenyző hajóosztály kiválasztását).:
A héten elkövetkező Budapest Boat Show díszvendége a Velencei-tó, így többek között a Velencei-tavi Vízi Sportiskola -VVSI- is jelen lesz, ahogy olvashattam.:
14.00 – 14.30 RS Aero Európa Bajnoki győzelem – Bányai Attila
És az Amatőr hajóépítők közössége (minden nap lesznek a színpadon).
A bemutató medencénél ami érdekelne.:
Február 28. – péntek
15.00 – 15.30 VMSZ – a semmit nem lehet eldobni, vízimentő biztonsági bemutató (minden napon)
Február 29. – szombat
13.30 – 15.00 Beliczay Péter „Sailing.hu” emlékfutam MM modellező vitorlás verseny
A modell kishajók szintén.
Programsziget: Vitorlás szimulátor
A napijegy, aminek a megvásárlása a helyszínen készpénzzel is megoldható (ahogy kisilabizáltam), egy visszaváltható "bankkártya" kiváltásával (bent az erre feltöltött összeggel lehet fizetni, aki akar), csak 2020. 02. 28 – 03. 01. között érvényes, a 27-i napra egy kicsit drágább, csak Csütörtökön érvényes jeggyel lehet bejutni.: https://boatshow.hu/latogatoknak/jegyvasarlas/
Ha tényleg Dolphin 26, akkor az szerintem nagyon jó választás, kezdő, kevésbé gyakorlott vitorlázónak is. Erős, kényelmes, biztonságos (főleg ha még beeépített motor is lenne, de anélkül is), el lehet benne férni, de kezelhető méretű. Korrekt az építés minősége. Nekem volt vagy hat évig és nagyon szerettem.
Tudni kell, hogy picit luvgirig (szélbeforduló) hajlamú, ezt a rövid keel biztos nem fogja javítani. De - ahogy Szanya mondaná - ha nincs országos ráengedési tilalom, akkor ez teljesen uralható. (A rövid keel-es verziót nem ismerem, a 90 cm talán nem is eredeti Van de Stadt terv, de ez nem jelent semmit.)
Szerintem a Dolfin annyira közkedvelt, hogy elég ránézésre dönteni. Legalábbis nem olyan ritkaság, hogy a kipróbáláson a szükségesnél nagyobb hangsúly legyen. Egyik hajó sem borul fel, ha ráengednek a grószsottra.
Ezek szerint Dolphin 26-ról van szó, a gyártó oldalán az alábbi adatokat találtam:
Hossz:8 m
Vízvonalhossz:6,50 m
Szélesség:2,85 m
Összsúly:2,1 t
Tőkesúly túra (0,9 m):0,75 t
Tőkesúly verseny (1,5 m):0,7 t
Árbocmagasság (7/8-os):10,73 m
Nagyvitorla:21,50 m2
Génua:20,00 m2
Fock:14 m2
Viharfock:8 m2
Spinnaker:52 m2
Befogadóképesség:5 vagy 6 fő
Eszerint minimális különbség azért adódik a két kialakítás tömege között. Szerintem ha a tervező ezt így álmodta meg, akkor valóban csak versenyhelyzetben fog kijönni bármiféle hátrány a hosszabb keel-el szemben.
Köszi mindenkinek a segítséget! A helyzet az hogy kapcsolatba léptem még korábban az eladóval aki tök korrekt hozzáállású, segitőkész és ezért nem akarom "kibeszélni" a hajót, kipróbálni még nem volt lehetőségünk, ez egyre közeledik ahogy megyünk a télből kifele. A gyartó a Schafer Yacht ott beszéltem egy illetővel aki emlekszik bogy egy ilyen hajot epítettek.
Én nem szívesen emlékszem olyan eseményekre ami pejoratív vagy negatív kontextusba helyezheti a személyemet. Viszont akár én voltam, akár más, vállalom. ;-)
Én mit kaptam, mikor bemutatkozás nélkül az elején egyből beleugattam valamibe :)
Vannak fórumok és topicok ahol van egy meghatározó közösség ami szabályozza az életet, megneveli akit lehet és kiszűri akit nem... és vannak helyek, ahol nincs ilyesmi. Ahhoz, hogy érdemi viták és tanácsadás folyhasson egy fórumban kell, hogy valamelyest tudjuk egymásról ki kicsoda. Például egy vitában lehet eltérő a véleményünk és ennek hangot is adhatunk, de az aki olvassa, ilyen módon tudja súlyozni az érveket aszerint, hogy mondjuk Te 100 éve vitorlázol én meg 2 :) És aztán ha már valamelyest megismerik egymást az emberek, akkor az magával hoz némi tiszteletet is, így végül kialakul egy többé-kevésbé kulturált kommunikáció...
Szóval összességében jó az, hogy itt odafigyeltek az ilyesmire és például engem is lebasztatok (Szanya, ha jól emlékszem), hogy adjak többet az etikettre :)
Nem írtál arról, milyen vizeken használnád a hajódat. Ha rendes tervező készít ugyan ahhoz a testhez különböző merülésű kieleket, akkor ha megnézed az adatlapokat, akkor kiderül, hogy a kisebb merüléshez nagyobb ballasztsúly, a nagyobb merüléshez kisebb ballaszt tartozik. Azaz a stabilitás görbék többé kevésbé majdnem azonosak, ha nem akar különböző vitorlázatot is gyártani. Én inkább élességi, csúszási problémákat látok a csökkentett merüléssel. Jó a Velencei tavon felejtsd el nagy merülést.