Pl a Balaton 16- osoknál gyakori és súlyos probléma ez. Mindig azt hittem, hogy az a hajó egy rossz típus, közlekedésre alkalmatlan. Pedig csak helytelenül szerelik fel a vitorláit sokan. Persze a típus ettől még nem lesz táltos paripa, de alkalmassá válik a közlekedésre. Az meg már nem olyan rossz. :-D
Sóval ezen gyárilag úgy van tervezve a fokk, hogy (nagyon) magasan legyen az első sarka. Így ki lehet látni alatta. Ekkor zár a hátsóéle. De ha az első sarkát csak szimplán egy seklivel lerögzítikna hajó orrához, akkor csak kb egy arasznyi vagy max 40- 50 cm- nyi fog a vitorla hátsó élének alján. 0,5- 1 m2. Ezzel nem fog krajcolni senki. Főleg, ha a grósz sincs rendesen felhúzva, ami szintén gyakori.
Így minden sott feszesre húzva olddalr meg hátra sodródik a gép.
A csörlő és kötélfogó sem működött tökéletesen. De kiváló észrevétel. A behúzó pont állíthatósága is korlátozott volt. Előrébb tolva jobban zárt volna az orrvitorla felső fele, de elfogyott a sín. Így feszesebb volt a sott a kelleténél, hogy alul túl laposítva feljebb kevesebb energiát engedjen ki a vászon. Ez okozza a korlátba akadást. A vitorla alsó sarkának rögzítésére egy a hajó orrán rögzített kampó szolgált. Se sekli/karabiner se roller. Áramlástanilag előny lenne a fedélzetre lezárt alsóél, de ha feljebb tudtam volna engedni az első sarkot, akkor a sott meredekségéből adódóan jobban zárható a hátsóél, és a korlátba se akad be az alsóél, mert egyrészt ívesebbre lehet hagyni, másrészt a korlát fölé eresztve, a korlátba nem is tud beakadni. :-)
Igen sok hajónál szépséghiba, hogy töröik a jib/genua az orrkorláton, sem a szemnek, sem az áramlátechnikának nem tetszik a dolog. Ez egy megkerülhetetlen probléma (széliránytól függően) orrárbóc nélkül? (Valójában egy dönthető korláttal is lehetne kezelni a dolgot)
Persze a bútorszállítón, amellyel a Karib tengeren közlekedtem (leginkább egy hegyre reszelt orrú téglára hasonlít, amelyre két zsebkendőt szereltek..:), ez nem gond, a szűkreszabott jib az emeleten sosem ütközik korlátba...
Idén a februári vitorlázást kihagytuk. Pedig jó idő volt. De a hétvégén beindult a szezon. Szombaton Balatonfüreden az új hajómmal kikrajcoltunk orrvitorlával az UNI- ból, vasárnap Agárdon volt oktatás a nád labirintusban. Mind a kettő nagyon jó volt.
Csütörtökön vízre tettük a B18- asomat Agárdon. A nagy felújítás elmaradt, de kisebb kozmetikázást még kap.
Szombaton pedig az új B21- esemet próbáltuk ki Füreden. A Tomos benzincsöve kikeményedbe, kirepedezve, így egy orrvitorlával krajcoltunk ki DK- i szélben.
Igaz, hogy az év sportolója bebizonyította, hogy nem véletlenült került hozzá ez a cím, de az EB mögötte végzett ezüst érmes csajnak meg az edzője magyar. ;-)
Én nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy az a bizonyos forgatónyomaték blokkolja a forgót, úgy, hogy minden más üzemszerűen működik. Azt sokkal inkább, hogy a forgó kimozdult a helyéből és ebben a rossz helyzetben lett felerőltetve és beszorítva. De természetesen attól, hogy én nem tudom elképzelni, még minden lehetséges :)
"...mert az alsó bekötési pont vagy nem fordul el a profilhoz képest és mindig a nút felőli oldalon van..."
De, sajnos elfordult, s a fallbekötés pedig a nút oldalon volt, így alakult ki a nem kívánt forgatónyomaték, mely önzáróvá tette a hengert. Sajnos erre csak utólag jöttünk rá, elemezve a dolgokat, fényképeket. Figyelmünket a nutban megszoruló élvezető zsinór is "elterelte"..., nem a lényegre koncentráltunk...
erre gondoltram első körben én is. De ezt nem lehet rosszul bekötni, mert az alsó bekötési pont vagy nem fordul el a profilhoz képest és mindig a nút felőli oldalon van, vagy szabadon pörög és így a vitorla bekötése után be kell álljon a nút (és az árbóc ) felőli oldalra felhúzás közben (már, ha a hajó felől etetik a vitorlát és nem az orrkilépőről :) Olyan nincs, hogy a halfejet körbehajtják, hogy a vitorla a nútban van, de a pörgettyű bekötése a túlsó oldalon.
A fall bekötése is szabadon pörög, tehát normális esetben önbeáll szintén az árbóc felőli oldalra. Az lehet, hogy a fallkötél körbetekeredik a forstagon és húzás közben, ahogy próbál visszatekeredni, a külső oldalra kerül.
Most ahogy írom, ugrik be, hogy az okozhat még ilyen komoly elakadást, ha a normális esetben a profilforstághoz képest nem elforduló alsó bekötés úgy meg van erőszakolva, hogy mégis elfordul a profilhoz képest és megszorul. De ez azért rendes abúzus.
Szerintem azt írta le, amikor a fok bekötése a csúszka árboc felüli oldalára esik, a fall pedig a forstag hajóorr felöli részére - vagy mindkettő fordítva. Vízszintesen 180 fok, nem függőlegesen. Erre jöttek rá, hogy egymás alá, fölé kell kötni, másként befeszül. Látszik is a képen, amit feltöltött. Felületesen néztük mi is, adja magát...
Hát, nem tudom. Szerintem ez a pozíció önmagában (vagyis hogy a fallkötél a forstag felett húzza a pörgettyűt, félig rá van tekeredve a kötél, ha jól értem) nem indokolja, hogy megszoruljon. Ha minden más ok, így fel kell menni a vitorlának. Én egy szezonon keresztül húztam fel a fock-ot a 7/8 spi fallal, ami a forstagbekötés fölött jön ki az árbócból, mert a fock csiga megszorult. Nem a legjobb megoldás, de nem éreztem , hogy akár csak egfy kicsivel is több erő kellene így.
Vagy a vitorla lett felülre a fall alulra kötve? Úgy 180 fok? Az elég gáz, de szvsz fölmenni még úgy is fölmegy , ha a vitorla nem szorul :)
egyetértek az aluprofilok csavarjait(imbusz) utána kell húzni. De ettől még elakad félúton a vitorla, felhúzás közben. Hogy miért, már azt is sejtjük, a fall és a vitorlabekötés rözítő pontjai valamely oknál fogva 180-fokra kerültek, egymáshoz (hibás pozíció), így forgató nyomaték lépett fel a tengelyre merőlegesen, a henger így "önzáróvá" vált... Ha azonos oldalra visszatesszük a felhúzót és a vitorlabekötést a csúszóhengeren, a dolog működni fog...(:)
Akkor szokott ilyen lenni, ha a profilforstag elemek toldásánál kilazul a kis hernyócsavar. Elvileg ezeket menetrögzítővel be kell ragasztani, de attól még előfordul.
Vagy akkor akad el, ha alul kijön a nútból a vitorla (gyakori, ha nincs etető), vagy fönn berágódik és leblokkol a fordítócsiga, de ilyenkor nem tépi szét a pörgettyű a profilt. A Plastimo forgók maguk is könnyen szétesnek, de az úgy látom, nem olyan. És akkor nem forog, de csúszni csúszik általában.
A száraz teflon spray az jó. Sőt, az a jó.
Én nem engedem, hogy csörlővel húzzák a fallkötelet ilyen méretű hajón, csak az utolsó 10-20%-ot. Főleg nem elektromos csörlővel, az visz mindent is :) Ennek kézi erőpvel is menni kell majdnem teljes magasságig. Érdemes a vitorlafelhúzás előtt üresen felhúzni a fockroller felső forgóját, hogy nincs-e akadás (valami kötelet rákötni, hogy le lehessen húzni) Én egyébként télen eleve felhúzva tárolom, hogy a fallkötél be legyen húzva az árbócba.
Hétfőn este volt a német Arte tévén egy hosszabb műsor a Gibraltár környéki orkákról. A felmérések szerint szinte kizárólag vitorlásokat támadnak meg, de akkor is, ha motorral mennek. Katamaránt is. Az összes támadás a kormánylapát ellen történt. A támadások helye nagyobb részt a szorostól nyugatra volt, de sok volt a keleti oldalon is. A part mellett és a szoros közepén szinte nem volt akció (mondjuk a vitorlások éppenséggel általában kerülik a közepét és a szélét...) Most azt próbálják kideríteni, hogy melyik példányok vesznek részt a buliban. A foltjaikról azonosítani lehet őket. A támadások okát nem tudják. Találgatnak, néha igen látványos módon.
Vitorlásunkat tegnap készítettük fel a tavaszi üzemre.
Meglepetésként a kb. > 40m2-es genuát nem sikerült felhúzni a forstagra (több év alatt eddig nem tapasztaltunk ilyet). A rollos vitorlát türelmes etetéssel (teflon sprayjel) és fokozatos felhúzással (fall) próbáltuk beetetni a sok, kb. 2m-es aluminium profilból álló (15m magas az árbóc, tehát az átlója ennél jóval több). speciális hengerszerű, sokszor hornyolt alu profilra, kb. félúton elakadt (~8m). A felső sarkot tartó hengerszerű idom, a melyben forog a forstag leblokkolt, annyira, hogy intenzív húzásra elemelte egymástól az utolós, bennefoglalt profilt, 1-2 cm-es rés keletkezett, ami a leszerelést sem könnyítette meg (feladtuk egy idő után mert sötétedett).
- Vajon mi lehet az oka?
- Megfelelő kenőanyag a teflon spray (WD40-et nem használunk porszívó hatása miatt), vagy van jobb?
- Amire utólag még gondolok, de már nem próbáltuk ki, az achterstagot jobban megfeszíteni, így a forstág "kötélgörbéje" kisebb ívű lenne, s két idom között talán kisebb lenne a "hajlásszög" (>1 fokokról beszélünk), s kevébé blokkolna a henger idom?
...ez olyan Andamán tengeres, Thaiföld... szeretem ezt a környéket, nyugalom, csend, semmi nyüzsgés - az árapállyal, s a sok rákcsapdával nem árt vigyázni...