Szerintem nincs . Elég sokat foglalkoztam ezzel az üres-száraz-saját-tömeg dologgal . Amikor 1993-ban hoztam az ApeCart élet-halál kérdése volt , hogy 400 kg alatt legyen , mert az akkori szabályok szerint három kerékkel is tehergépkocsi lett volna 401 kg-mal . A személyes tapasztalatom az , hogy az olaszok a jármű saját tömegét a vezetővel együtt (
con conducente = vezetővel ) értik . Vélhetően abból a logikából indulnak ki , hogy a jármű nem közlekedik csak úgy önmagában . A hasznos terhelésnél is külön jelzik , hogy miképp (
oltre il conducente = fölött a sofőr ) értelmezendő . A nálam fellelhető összes olasz papír ( forgalmi engedély , reklámanyagok ) ilyen . Szerintem az általad idézett hírdetésben is annak a billencs négykerekűnek a 620 kg-ja is így számítandó . Ha levonod a 68 kg-ot , vagy a vezetőre számolt 75-öt akkor pont olyan érték jön ki , amivel belefér a L7e kategóriába , micsoda véletlen...
Amúgy nyilvánvaló , hogy ezeket a járműveket úgy tervezték-gyártották , hogy ezeknek a kategória-követleményeknek megfeleljenek minden tekintetben , lásd : a motor is pont alatta van a 15 kW-nak .
Megjegyzem ez az önsúlyháború néhány éve tombolt mopedautó fronton ( részt is vettem benne) , mert a KRESz-ben a 4 kerekű segédmotoros kerékpár ismérveként saját tömeg , míg a KÖHÉM rendeletben üres tömeg szerepelt . Az NKH tahók bele is kapaszkodtak rendesen -- de ez mára már történelem .
ööö. nekem annyi derül ki, hogy platós felépítmény, és 620Kg-mal terhelhető.
a tévedés kockázatát fenn tartva, a wiki pédia szerint motor...
amúgy a magyar jogszabályok szerint, 13Kw alatt motorkerékpár kategória, 13Kw felett gépkocsi kategória. A TM hajtását használják hozzá, a dízel 422ccm-es kemény 8.5Kw . Szerintem motor :)
mekkora lehet a saját tömege? akár lehet motor is, hiszen a piaggio nem nagyon gyárt autót...
( L7e kategória négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél)
Gépkocsi: olyan gépjármű, melynek négy vagy több kereke van; a négy kerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi.
d) Személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben a vezető ülését is beleértve legfeljebb 9 állandó ülőhely van
i) Tehergépkocsi: a személygépkocsit, az autóbuszt, a trolibuszt és a vontatót kivéve minden gépkocsi.
j) Motorkerékpár: a külön jogszabályban L3e jármûkategóriába sorolt kétkerekû oldalkocsi nélküli, L4e jármûkategóriába sorolt oldalkocsival rendelkezõ jármû, továbbá a motoros tricikli.
k) Motoros tricikli: a külön jogszabályban L5e jármûkategóriába sorolt háromkerekû és L7e jármûkategóriába sorolt négykerekû motorkerékpár.
L1e kategória
kétkerekű járművek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel, amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belső égésű motor esetében, vagy legnagyobb folyamatos
névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW elektromos motor esetében,
L2e kategória
háromkerekű járművek, legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel amelyben a motor:
- hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
L3e kategória
kétkerekű oldalkocsi nélküli járművek 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva
és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
L4e kategória
kétkerekű oldalkocsis járművek 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva és/vagy
a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
L5e kategória
háromkerekű tricikli, azaz három szimmetrikus elrendezésű kerékkel rendelkező jármű, amennyiben 50 cm3-nél nagyobb
hengerűrtartalmú belső égésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
L6e kategória
könnyű négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg - elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
- amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
- legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
L7e kategória
négykerekű triciklik, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél)
elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét - és amelyek legnagyobb hasznos motorteljesítménye legfeljebb 15 kW.
A kiegyenlítőmű nélküli hajtott tengellyel rendelkező L7e kategóriájú jármű esetében 40 km/óra sebességkorlátozás.
A vezetéséhez a külön jogszabályban meghatározottól eltérő vezetői engedély kategória előírása L6e járműkategóriában:
- nyitott kivitelű, áttételes kormánymű nélküli, a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel kialakított kivitel
(quad) esetében legalább A1 vagy B kategóriára érvényes vezetői engedély szükséges
- zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel
felszerelt kivitel (mopedautó) esetében a B kategóriában érvényesített vezetői engedély szükséges
Egyszer kérdeztem valakit aki olaszból hozott motorokat és Ő mondta hogy a Poker teherautónak minősül,ja meg azt is hogy nem fog hozni mert eladhatatlan. Egyébként logikus,mivel 4kerekű,autókormányos. Attól mert csak 422ccm,miért lenne motorkerékpár?
Szerintem a négykerekű ( nem a Porter , hanem a Poker ) Piaggio is motorkerékpárnak számít , még dízelmotorral is . A háromkerekűek mindig és kizárólag csak motorkerékpárok lehetnek ( lehetnének) .
Ez persze az elmélet ; a gyakorlat az , hogy volt olyan olvtrársunk , aki kénytelen volt két megyével arrébb trélerezni a berendszámozásra váró háromkerekűjét , mert fatornyos kis hazájában meghaladta a hatósági emberek képességét , hogy megfelelően forgalomba helyezzék a rendezett EU-s okmányokkal rendelkező járművet .
Izgalmas terület a regadó érdése is . A motorkerékpárokra regadót kell fizetni -- a 422 ccm-es motorra elég sokat -- a teherautóra nem ...
Ha nincsenek kapcsolataid , ha nem járkálsz külföldön hanem hírdetéseket böngészel akkor szerintem is itthon jársz jobban . Kinn az üzemképes példányok sokkal drágábbak , mint nálunk .
Bár eltérő szempontok szerint , de végülis elég átfogó és korrekt válaszokat kaptál . Szóval ha üzletileg nézed a dolgot ( és nem hobbiként) akkor valóban nem árt óvatosnak lenni az olcsóbb (1-2 százezres) járgányokkal .
A fogyasztásról : hát nem a dízel kangódról beszélünk , hanem a 2 ütemű 50-es kis háromkerekűekről . Mértékadó források sosem számoltak még be 3,5 liter alatti értékről . Jómagam sosem tudtam 4-4,5 alattit mérni soha egyik 50-es háromkerekűmnél se . A 110-es hengerszettel -- azok szerint akinek van -- a fogyasztás 6 liter . Én a Sulkymat törött dugattyúval vettem , és átmenetinek szánt intézkedésképp egy típusudegen dugattyút faragtam bele . Ez utóbbi azt jelenti , hogy házilag (flexszel) levágtam néhány mm-t a palást aljából , és én fúrtam bele -- ablak gyanánt -- a vezérlőrést . A motor működik , amióta összeraktam (2010 ősze) semmi gond nem volt vele , de a kis 75 ccm-es hatfelömlős motor 35-38 km/órás utazósebességnél , hosszútávon használva ( Szekszárd--Balatonakali) egy személlyel olyan 5 liter fogyaszt 100-on . A várost nem tudom mérni , mert a kmórám nem jó , érzésem szerint igencsak magas lehet . További összehasonlításképp megemlítem , hogy egyes 50-es robogóknak ( 2 kerekűnek) a gyári fogyasztási normája 4,7 liter . Ezek után a közel fél tonnát mozgató kis 50 ccm-es technika is benyalhat ilyen extra értéket . Megjegyzem az én öreg Volvom , halálbapusztult 6 hengeres dízelmotorjával , trélert húzva -- a tréleren egy ilyen kis 3 kerekű lélekvesztővel -- elment 7 literrel .
A kis 3 kerekűek egy dologban verhetetlenek : ha valakinek csak erre van jogsija . Minden egyéb használat valamilyen szempontból vitatható .
Már sokadik Ape 50 tulajdonosként mondhatom lehet itthon is venni olcsón apét és ahogy a szólás mondja olcsó húsnak hig a leve. Akiben nincs meg a barkácskedv és nincs ideje az ne vegyen olcsót, lehet rajta fogni és olcsóbban kijön de sokat kell vele foglalkozni és meg kell találni az alkatrészforrásokat.
Az utolsó két darabot 155-e ért vettem duplalámpás katalizátorosok, az egyiken a platót kell kicserélni a másik elég híányos késöbb töltök fel róluk képet. A hiányos Apét valószínüleg átalakitom 4-ütemüre a motort már megszereztem hozzá (Piaggio leader blokk 125ccm) lessz vele munka bőven.
Szeretnék venni egy Ape Poker-t (lehetőleg dízelt) a kis vidéki tanyára, és ez ügyben kérném ki a fórumozók tanácsát. Főleg külföldi honlapokon láttam ilyen hirdetéseket, meg egy benzinmotorost kis hazánkban.
Azt láttam egy előző hozzászólásból, hogy az üzemeltetés/fenntartása vagy megéri, vagy nem. Úgy gondolom ez majd kiderül, elsőre jó ötletnek tűnik.
Viszont azt nem tudom, hogy a háromkerekű márkatársaival ellentétben erre kell műszaki vizsga és az egész honosítási (regisztrációs) macerát végig kell vele csinálni, mint egy autóval? Rendszám, teljesítményadó köteles?
Valaki el tudna látni engem ezzel kapcsolatban pontos információkkal?
mennyit szánnál rá? nézd meg a 2792-es hozzászólásomat. azzal talán nem kéne már foglalkozni, csak hajtani. biztos lehet még alkudni belőle... és ha szép a vas, és vigyázol rá, azért az mindig értéket képvisel. a "tákolás" (itt most nem leszólom, csak nem találtam szebb szót)csak akkor kifizetődő, ha magadnak tartod örökkön örökké, vagy hasonló körben tudod újra értékesíteni. nekem hiányzott pár apróság,(üveg, kárpit, ülés, bowdenek, tömítések, gumik, index búra...) egy kombi csomagtartó félig sem volt vele, és közel 170.000 a vége. ja, meg minden 4-10 hét alatt jön meg, van amit rosszúl küldtek, azt újra rendelni... ehez még féket javítani, felület kezelni, meg a munkaórák, ami ha nem bírod magad megcsinálni, akkor az még egy ape ára. válalkozáshoz lehet gyorsabb egyszerűbb egy már működő szépet venni, és 2 hét múlva már árúlsz róla.
én pesten megkerestem pár olasz motor behozósat. nagyon nem is látnak azon a környéken apét, ahonnan mást hoznak. legalább is az a mondás, hogy a kert végében mindig elfér, semmi költsége nincsen kint, és ha kell beröffentik, és hajtják...
a kétütemű motor elvéből adódóan, sok elégetlen üzemanyagot nyom a kipufogóba. ha a 4 ütem 2l-t fogyaszt, akkor a 2 ütem mondjuk 4l-t. ha kopik, csak pörgeted, és akkor meg minden sokat fogyaszt... ez az én dilemmám is, de már megvárom a gép éledését, aztán ha nagyon gáz, akkor tovább változtatom...
Esetleg külföldi vásárlással van tapasztalata valakinek?Nézegettem német,olasz ebayon,elég baráti áron kaphatóak, persze ki kell menni érte,és haza is kell hozni, de még így is talán olcsóbbra jön ki.(?)
Köszönöm a kimerítő választ!!!Kellemes csalódás ért, végre találtam egy fórumot,ahol válaszolnak az ember kérdéseire...:))))
Mindenestere elgondolkotató, hogy megéri-e beletenni 3-400ezret egy ilyen mozgó "szappantartóba".Tudom,hogy nektek hobbi és szerelem, de nekem néznem kell az üzleti részét is, sajnos! Egyediség szempontjából kétségtelenül verhetetlen, és ez is fontos szempont.
Azért azt nehezen tudom elképzelni, hogy hogyan fogyaszt 8litert(!!!!!) egy 50köbcentis robogómotor, mikor a dizel kangoom eszik ennyit..
A régi berántókaros megvan még?Visszanéztem kb.10-20oldalt,de nem találtam a hírdetést...
Javít : A fentebb említett kis 50-es járgányban nincs sebességmérő óra...
Megjegyzem nekem Ape 50-esem nincs . Van egy 1977-es évjáratú ApeCar járgányom , platós , 3 kerekű , 2 személyes , autókormányos , rendszámos ( motorkerékpár), 218 ccm-es motorral . Mostai változata a TM 703-as . Azonfelül van egy Sulky mopedautóm ( 3 kerekű , 2 személyes ) amiben az Ape 50-es motorja és komplett hajtáslánca van . Közel 20 éve járkálok 3 kerekűekkel , semmiképp nem mondanék le róluk .
Hogy megéri-e ? Nehéz kérdés . Elsőzör is tudomásul kell venni , hogy ezek viszonylag drága járművek . Újonnan is , használtan is . Üzemképes ( üzemképesnek mondott) példányt 200 ezer alatt ritkán látni . A múltkor hírdettek egy üres kasztnit motor és üvegek nélkül ( de asszem papír és futómű se járt hozzá ) kissé törötten , azzal hogy rozsdamentes : potom 100 ezer ....
Pár hónapja itt a környéken vett valaki egyet , nem egy szalonpéldány , kopott gumikkal 300-ért . Volt az eladónál olcsóbb is ( 200 ) de az régebbi típus volt , abban még nem volt önindító , úgy kell egy karral berántani .
A normális példányokat olyan 3-500 ezer környékén hírdetik . Ennyiért elég normális gépkocsit lehet már venni .
Ami a fenntartását illeti szintén ellentmondásos . Kétségkívül verhetetlen néhány kérdésben : a biztosítás minimális , adó nincs , műszaki nincs , zöldkártya nincs , átírási sarcok nincsenek , gyakorlatilag ingyen parkol . A jogosítványigénye minimális . A fogyasztás is jó kérdés , mert a motortól ( állapot és méret) és a vezetési sítustól függően 3 és 8 liter között bármi lehet .
Egyéb költségei viszont magasak lehetnek . Az alkatrészek viszonylag drágák . A fentebb említett kis 50 járgányban nincs sebességmérő óra ( gyárilag hiányzik ebből a változatból) , új alkatrészekből beleépíteni közel 80 ezer Ft lenne . Ha valaki csak közlekedni akar vele ( mindegy , csak menjen alapon , elvégre azért készítik ezeket) akkor olcsón megúszhatja , mert egy 50-es kétütemű beninmotort valahogy mindig működésre lehet bírni . A kasznti és a futómű valamilyen tákolással életben tartható , legföljebb ronda lesz -- de egy háromkerekűnél , ami a többségi autós társadalom szemében egy ocsmány és haszontalan valami -- de ez viszonylagos . Szóval el lehet vele járkálni kispénzből , ha valaki barkácsoló típus és nem sokat ad az eredetiségre meg küllemre , és ha nem az erőátvitelben hullik szét valami . Mivel jobbára csak egy személy -- a tulajdonos -- vezeti , aki ismeri a járgány nyűgeit valahogy el van vele . Sok szempontból az én járgányom is ilyen ( évek óta nincs alapjárat , nem emel ki rendesen a kuplung , nem mér a kmóra , kidobálja a 4. sebességet ) . Ezért van az általad idézett hírdetésben a jármű üzemképesnek megnevezve . És mivel a fórumozók többsége az efféle célorientált használatot lenézi , ezért riogatnak ( nem alaptalanul) magas költségekkel . Az alkatrészek drágák , egy kis Ape 50-est lakatoltatni vagy fényeztetni gyakorlatilag a gépkocsikéval azonos költség .
Mivel te vállakozási célra kívánod használni ezért túlságosan lepusztult gépben nem gondolkodhatsz -- amit egy vidéki kisnyugdíjas megtehet . Akkor pedig valóban viszonylag magas költségek adódhatnak , mire rendbe rakod .
Sziasztok!Én új vagyok itt, szeretnék venni egy ape 50-est!Sajnos elég kevés eladó darabot találtam MO-n,ami van az meg elég drága...A segítségeteket szeretném kérni, hogy pl ez:
Délután kaptam tőle egy levelet amiben panaszkodik a gyér érdeklődésre . Választ írtam , hogy én egyelőre nem engednék az árból , de nem tudtam elküldeni e levelet , mert túlmelegedett a számítógépem és elveszett az írásom . Mire kiporoltam a processzort és újra felmentem a netre addigra levett belőle egy 50-est . Most éppen újra írok neki .