Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5519
JSB, Forster, mail ment a RAL-ok utolso adagjaval.
Előzmény: Förster (5514)
Törölt nick Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5518
etwg helyett...

Olyanról, ami a régi modellekből is kihozza azt, hogy álmos csiga lassúsággal tudjanak menni, meg finomabb sebességszabályozást tesz lehetővé. Persze analóg üzemről van szó, a digitálisnál ez magától jön.

steve

Előzmény: BoGar (5517)
BoGar Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5517
Sziasztok!
Itt most milyen tápegységről is van szó??
Előzmény: Törölt nick (5516)
Törölt nick Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5516
Szia Förster!

Úgy gondoltam, hogy a trafót feltekered, utána stab. IC, aztán szabályozunk valahogy...
Tudom, ez így bonyolult, várjuk ki türelemmel etwg tápegységét, az igazi megoldás az lesz, vagyis van...

etwg!

Tessék mondani! Kaphatok én is rajzot? Tisztelettel:
csíkosháTTú kismalac

etwg Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5515
Szia Fecus

a váltopolarizácio, habár közönséges dolog, mégis minden gyártonak más-más a felfogása. (hol szigetelik a szivdarabot), ezért univerzális tanács nincs. Meg kell vizsgálni minden váltot mi hol van szigetelve (ha nem látni akkor egy ohmmérövel kell végigmenni a sineken és megkeresni azt a pontot, ahol megszünik az ohmmérö árama.
Utánna meg kell vizsgálni, hogy melyik kitérönyelv hogyan van elektromosan összekötve, majd pedik az állitomü (potencionál mentes - ez fontos, tehát csak olyan átkapcsolo alkalmazhato, amelyik nincs galvanikus összeköttetésben semilyen más alkatrésszel) kapcsolojával a szivdarabot mindig ahhoz a kimenösinághoz kötöd, amelyikre állitva van a kitérö.
Vigyázz a dologra, mert vannak teljesen szigetelt szivdarabok (Tillig, ROCO),de vannak olyanok is amelyek valamivel kapcsolatban vannak (elektromosan) (PECO, FLEISCHMANN.) Sok ilyen kitéröben alulrol egy apro huzal darab van -amit ki is lehet venni - ami már bizonyos kapcsolási funkciot ellát. Pl. a Peco kitérö teljesen automatikusan kapcsolja a vágányokat.

Tanulmányozd a kitérö leirását, rendszerint ott megvan irva (rajzolva), hogy mit kell csinálni.
Sok katalogusban igen részletesen körül van rágva a téma, csak od kell figyelni. (PECO, ROCO, FLM, MARKLIN stb.)

A tápegység rajza már készül (elvesztettem valahol a végleges, igy azt magárol az egységröl kellett levennem, már az utolso IC-nél vagyok.

Előzmény: Fecus (5491)
Förster Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5514
Az izzó remek ötlet ! Köszönöm !
etwg Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5513
Szia Förster,

vannak un. "low drop" stabilizatorok is, amelyeknél elég ha 2 V különbség a bemenet meg a kimenet között.

Pl. 5V/1A LM2940

A Zenerdiodával az lesz a problémád (ilyen nagy teljesitménynél), hogy hova teszed a meleget. Ha egy - két sorbakötött dioda ( mint azt rézgaras is irta) nem elég, akkor amugy is baj van. Ilyen esetben probálj meg egy autoizzót sorbakötni. Értékét ugy határozd meg, hogy kb. 3-szor annyi áramot fogyasszon mint a motor (pl. ha az 300 mA-t fogyaszt, akkor keress egy olyan égöt ami 1 A fogyaszt 12 V-on azaz, 12 W-os izzot - ilyen azt hiszem nincs, de van 15W-os). Ez sorbakötve szinte meleg termelés nélkül nyomja le a motor feszültségét.
A másik elönye, hogy az izzo hidegen igen kicsi ellenállásu, tehát a mozdony szinte ugyanazon a feszültségen fog indulni, mint az izzo nélkül, nagyobb sebességnél (nagyobb áramnál) meg a sebesség növekedés a motoron megáll, mert az izzonak növekszik az ellenállása. Ezzel a nem lineáris karakterisztikával szinte ideálissá lehet tenni a szabályozást. Most már csak keress helyet az izzonak - csak egy kell belöle.

Előzmény: Förster (5512)
Förster Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5512
CsíkosháTTú !
Egy az elektronikában nálam jóval jártasabb barátom azon a véleményen van, hogy a stabilizáló IC csak akkor az igazi, ha több mint 10 V-ot kap. Ha feszültség nem éri el a 10 V-ot akkor rendkívül instabilan viselkedik. Esetleg nem tudod hol lehetne min. 5 W-os Z diódát kapni 10 V-ra ? A Lomexéknél vagy 1,3 W vagy 12 W-os van. Az első túl kicsi, a második fizikailag nem fér el.
Förster Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5511
Matiz ne tégy tönkre ! " A RAL kódok valamikor készen lesznek " nekem igen csak tág határidőnek tűnik. Nekem pedig sürgős festék beszerzésem lenne. Hol lehet kapni azt a bizonyos Modellbahnschule című kiadványt ?
sansan Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5510
Eddigi írásaid alapján szerintem jónéhányan elolvasnánk.
Ezt komolyan írtad?
Előzmény: etwg (5509)
etwg Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5509

Ha sokat fogsz könyörögni, akkor majd lehet hogy irok egy magyar könyvet

Mirôl?

Ami majd az eszembe jut, de valoszinü, hogy vasutmodellezésröl fog szolni.

Előzmény: rezgaras (5506)
etwg Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5508
Pálinkás jo reggelt mindenkinek.

Apropo a palinka is remekül higitja az akryl festékeket (természetesen csak olyan amelyikben nincs cukor).

Benzines festékrôl én még nem hallottam

A Humbrol festékek egy része igen jol oldhato benzinnel is.

A tapasztalataim szerint ezekben a pigment sűrűsége elég kicsi

Nemcsak sürüség kicsi, de nagy a pigment szemcse, igy egy finom fuvokán át sem megy (állandoan betömödik).

higítója valójában Touol vagy Xilol

Vigyäzni kell a Touollal meg a Xilollal, ezek rendszerint megtámadják a müanyagot, inkáb a természetes terpentin a jobb - illetve a sok modern higito már ismét természetes alapanyagu. Mindig ki kell probálni, hogy ki birja-e az anyag a festéket.

Előzmény: rezgaras (5506)
rezgaras Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5507
Király E. írta:

> 70 százalékos higitású alkoholt használj,mert a 100 százalékost...

Nagy igazság. Csak annyit adnék hozzá, hogy higításhoz desztillált vizet tanácsos használni. A magyar vizek elég kemények, sok bennük a mész és az foltot hagyhat száradáskor. Én egyébként spirituszt használok, tekintettel az árára. Fújáskor meg befogom az orrom. ;-))

Előzmény: Király E. (5503)
rezgaras Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5506
etwg írta:

> a gyakorlat teszi a mestert.

Teljesen egyetértek. Szerintem mindent meg lehet tanulni, és reménytelenűl kétbalkezes egyének nagyon ritkán fordulnak elô. Kell egy kis önbizalom! Nem szabad:

- elkedvetlenedni
- abbahagyni
- leszállítani az igényszintet
- megelégedni valamivel, amit másoknál kifogásolnál

És tudomásul kell venni, hogy a tanuláshoz idô kell. Aztán jön lassan a gyakorlat is.

Amikor elkezdtem rézzel foglalkozni, nem tudtam megérteni, hogy lehet 1mm-es lyukat fúrni egy rézlemezbe úgy, hogy az a veszett vékony fúró nem törik el. Csak állvánnyal próbálkoztam. Ma tudok 0,4mm-es lyukat is fúrni kézbôl. Ezt tette a 12 év gyakorlat.

A gipszet is úgy kezdtem, hogy sokat olvastam róla, aztán beszereztem Latex anyagot öntôformának, meg egy Faller téglafalat mintának. Meg voltam döbbenve, hogy a gipszbôl öntött téglafal mennyivel jobban néz ki, mint az eredeti műanyag. El ne felejtsd: a gipsz olcsó, ha elpuskázod, nem veszítesz szinte semmit, csak az idôdet. De ezt sem veszíted el, mert tanulsz vele. Mint írtam, nekem az egész múlt hetem ráment arra, hogy megtanuljam, hogyan kell bánni a Pnp-Blue-val. Már volt úgy, hogy fel akartam adni az egészet. Csak az tartott vissza, hogy egy páran azt írták az Interneten, hogy nekik sikerült.

> A modellfestékek egy részét...

Te, én mindenkit eltanácsolnék a nitró-festékektôl. Tudom, Magyarországon sokan fújnak be modelleket autós nitró spray-el, de szvsz. az semmire sem jó. Túlságosan csillog és túl vastag lesz a réteg, elfedi a részleteket. Benzines festékrôl én még nem hallottam. Magyarországon alkoholos higítású festék sincs (Németországban asszem a Weinert forgalmaz ilyet). Marad tehát a szintetikus (alkyd, a higítója valójában Touol vagy Xilol), mint a Revell meg a Humbrol, és a vízes (akryl) festék. Ez utóbbihoz csak annyit, hogy senkinek sem tanácsolnám az olcsó, barkácsboltban kapható vízes bázisú festékeket. A tapasztalataim szerint ezekben a pigment sűrűsége elég kicsi, és ezért meglehetôsen vastag réteget kell felrakni ahhoz, hogy jól fedjenek. A modellezôk számára készült vizes festékek sokkal jobbak. Próbálkoztam vizes bázisú művészfestékekkel is. Nagyon jók, sok szín van belôlük (igaz, a művészek mindig valamilyen ostoba fantázianevet adnak a színeknek, ahelyett, hogy a RAL számot írnák rá :-))) ), de ugyanolyan drágák, mint a modellfestékek.

> Ha sokat fogsz könyörögni, akkor majd lehet hogy irok egy magyar könyvet.

Mirôl?

Előzmény: etwg (5492)
Törölt nick Creative Commons License 2001.08.01 0 0 5505
Kivánok!

Írtam vala: "...ha JSB is úgy akarja..."!
Fennséged neve és akarata ki van emelve, mint látszik. Ha mán Te vagyol az Főszerkesztő...

steve

Előzmény: JSB (5504)
JSB Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5504
Hü de telibe igérted! (Azéárt van annyi szered nem Te vagy szerkesztő, abba gebedjek bele magam)

Úgy lesz, mert szeretném, és remélem nem jön közbe valami világot rengető(a modellezésben nem nyáron történnek a nagy dolgok)

Úgy láttk, mert kiptóbáltuk, megbízható a dolog.
HO és TT lptékarányú példákat tárgyalunk szeptember végén.

Előzmény: Törölt nick (5501)
Király E. Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5503
Revell, Humbrol, stb szintetikus festékekhez a terpenol tökéletes, higitáshoz és tisztitáshoz is.Háztartási boltban 1 liter kb 400ft.Akril festékekhez 70 százalékos higitású alkoholt használj,mert a 100 százalékost mire kifújod a pisztolyból már szárazon érkezik a modellre és foltos lesz.A pisztolynál arra kell figyelni hogy ha spray-t használsz a levegő csak a szelep nyitásakor induljon meg, mert ha átfújós rendszerű , akkor 20 másodperc, és kiürült a spray.A Revell általában zár, csak alsó tartályos,ami elég pazarló megoldás.Az orosz :"Aerograf" egy olcsó,felsőtartályos pisztoly,amelybe néhály csepp festék is elég,csak ezt nem lehet spray-vel használni,mert a levegő folyamatosan áramlik , és csak a festéket engeded hozzá.Helló
Előzmény: Törölt nick (5490)
by az ex bhv Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5502
Haliho mégegyszer!
Igen érdekelne!
A kisördög belém bújt és lehet, hogy összehozom az asztalt!

Zsolt

Előzmény: Törölt nick (5500)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5501
Szia Fecus!

Őszi V&M számban LED-es kocsivilágítás cikk lesz, ha JSB is úgy akarja, kapcsrajzzal, leírással.

steve

Előzmény: Fecus (5491)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5500
Még nem tudom, de, ha kell kitalálom...
Előzmény: by az ex bhv (5499)
by az ex bhv Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5499
Hali-ho mindenkinek!
Látom (olvasom) jó témát vetettem fel!
Ep.-nek utánanézek!
A Me. 109-miböl építenéd?
Zsolt
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5498
"KERESZTKÖTELEST" akartam írni...
Előzmény: Törölt nick (5497)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5497
Még valami:

joem írta: "felsővezeték"

Szóval vannak kis hazánkban olyan állomások, ahol keresztgerendás felfüggesztés helyett bizony keresztközteles van! Kőbánya-Kispest, Pestlőrinc, Vecsés, Albertirsa...

Ezekhez meg jó a dajcs gyártmány a toronyoszlopok közé.

Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5496
Kivánok!

Én is a gyerekkorom - hetvenes évek első fele - vasútját szeretném modellezni. Csak tele vagyok DR cuccokkal, amiket:
1.: nincs szívem kidobni,
2.: nem tudnám Őket elcserélni MÁV cuccokra.
Pechemre TT-zem...

Szóval azért nekünk csak a MÁV kéne, hogy legyen a fő téma! ( Én meg prédikálom a vizet, és vedelem a bort...)

Más!
Alakul egy nyomda MÁV épületek karton modelljeinek gyártásához, ha mindenki úgy akarja még idén összejön, talán...

csíkosháTTú/steve

Előzmény: rezgaras (5478)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5495
Repülőgép-műszerészként csak elboldogulok vele, lévén vannak fotóim, rajzaim, meg a II. világháború az egyik kedvenc repülős témám.
Előzmény: rezgaras (5470)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5494
Hali!
Persze, persze!

Én arra gondoltam, hogy ahhoz, hogy az emberfia nekiálljon önállóan építkezni, ahhoz kell némi tapasztalat, ehhez meg sajnos nincs magyar alapanyag, csak dajcs... Teljes szívvel támogatom a magyar témájú asztalok építését (bár aljas anyagi megfontolásból én DR-t építgetek).

A templomot kerülgető IC-t én is siralmasnak tartom, utálom a zsúfolt "asztalokat"! Kell egy kialakult koncepció, egy ötlet, amit megvalósítunk. Ha templomot kerülgetünk egy gyorsvonattal, az NEM MODELLVASUT, HANEM VILLANYVONAT!

steve

Előzmény: etwg (5468)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5493
most kialakult erre is egy változatom...majd kipróbálom. Szerzek hozzá normális ragasztót, mert a papírragasztó meghúzza a vékony lapot.
Előzmény: etwg (5492)
etwg Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5492
Senki nem született vasutmodellezönek, mindenki csinált sok mindent, amire ma már nem szivesen emlékszik. Én is elcsodálkozom, amikor elöveszem az elsö terepasztalom képeit.
Tehát mint már valaki mondta a gyakorlat teszi a mestert. Nem kell azonnal nagy épületeket csinálni, kezdésnek jo egy kerti vityilló is (mindenki ugy értelmezi ahogy akarja).
A gipszöntés nem rossz, de egy kicsit macerás (nem éppen a legtisztább eljárás), miért nem veszel egy darab hullámos lemezt (nagyobb dobozok oldala), szabd ki olyanra amilyen kell, ragaszd a helyére, a tetejére meg az oldalára ragassz rajzlapot (szépen kiszabva), és kész a gyönyörü peron, furhato, törhetetlen, és olyan szinü amilyenre fested (fujod az uj pisztollyal).

Ha már gipsszel akarsz dolgozni, nem kell belé merevités, de jo gipsz (moltofill), az sokkal masszivabb a közönséges gipsznél. Ilyen méretekben a gipsz nem nyomja szét a formát, igy nem kell nagyon mereviteni.
A zsalut bármiböl csinálhatsz amit meg tudsz munkálni, kartonlapbol (cipösdoboz), modellezö lecekböl (repülömodellezés), müanyagbol (sok bonbon doboza van ilyen keményebb átlátszo müanyagbol csinálva). Az anyag merevségétöl függöen támaszd ki pl. plasztilinnel (gyurma). Ha kartont vagy falecet használtál akkor parafinnal kenyd be a belsö oldalakat (felolvasztott gyertya), mert igy nem ragad oda a gipsz. A parafinnal esetleg betöltheted azokat a részeket ahol esetleg kicsurogna a gipsz.

A modellfestékek egy részét szintetikus higitoval lehet higitani (barkácsboltokban kaphato a NEM aceton bázisu festékekhez - rendszerint csak két fö fajta festék volt régebben az aceton bázisu, valamint a szintetikus, mostanában jelentek meg a mügyanta alapu festéket, illetve az akryl bázisu anyagok, azaz gyakorlatilag csak 4 higitofajta van, abbol az egyik majdnem viz - az akryl higito).
Van még egy kisebb csoport, amit benzinnel is higitani lehet (nem motorbenzinnel, hanem mosobenzinnel - szintén barkácsbolt). A legujabb festékek már akryl bázisuak, amit vizzel, vagy viz és alkohol keverékével lehet oldani.
A Revell festékek eddig szintetikus higitoval voltak oldhatok.

Probáld meg az ecsetet kimosni az egyik vagy másik higitoban, és meglátod, hogy melyik jobb. A körömlakkhigito sem rossz csak drága.

Ha sokat fogsz könyörögni, akkor majd lehet hogy irok egy magyar könyvet.

Előzmény: Törölt nick (5490)
Fecus Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5491
Azt már sejtem mi az a váltó polarizálás. Hol találok doksit róla?

"Sokkal olcsobb kicserélni a vagonvilágitás modern félvezetös világitorendszerre, mint a két frekvencia szétválasztásával küzdeni."
Szerencsére nekem még csak egy kocsim van amibe nincs benne a világítás így azt teszek bele amit akarok.

A rajz jöhet P-CAD és PADS formába is.

Üdv.
Fecus

Előzmény: etwg (5477)
Törölt nick Creative Commons License 2001.07.31 0 0 5490
A papír épületeken már sokat gondolkoztam. El is kezdtem egy mozdonyszínt, de nagyon csúnya lett, még magam elől is el kellett dugnom... :-) Egy szó mint száz, nem jött össze. Van ragasztó, van nyomtató, félfamentes rajzlap, festék, amit akarok, csak a megfelelő kézügyesség hiányzik. Rengeteg alkatrészem halmozódott fel, a készletekhez mindíg többet adnak, mint amit felhasznál az ember: ablakok, ajtók, kerítés, kémények, tetőelemek...... A fejembem megvan, hogy mit szeretnék, csak nem tudom megcsinálni.
Például itt van a peron. Gipszből akarom megcsinálni. Az egyik könyvben láttam, hogy a modellező kis zsalut épített, aztán kiöntötte gipsszel. Ahova a lámpákat rakta oda szívószálakat tett. Amikor megkötött, lecsiszolta a tetejét, kivette a zsalukat, lefestette szürkére fehér csíkokkal a szélén és kész. Ez mind igen egyszerű -en hangzik. De mégis, miből csináljak zsalut és hogyan rögzítsem? Rakjak a peronba valami merevítést - mint ahogy a vasbetonhoz a vas szálakat? Nem fog megrepedni miután kiszárad? Ilyenekbe már nem nagyon fogok bele....tapasztalat híjján. (Ezért kéne a magyar nyelvű könyv)

Más: kinéztem egy nagyon egyszerű kis festőpisztolyt, hozzá egy levegő-sprayt. Ezt meg akarom venni mindenképpen, néhány ezer Ft-ből meglenne. A Revell modellfestékhez milyen kommersz hígítót lehet használni, amit a háztartási boltan kaphatok? (Emanel paint van ráírva a dobozra, anyám körömlakk-lemosójával tisztítottam eddig az ecsetet.. :-)) )
A Faller Car System buszra átépítés vár. Az alváz marad, de várhatóan egy Ikarus kaszni menne rá. Régóta tervezem a dolgot...ideje lenne megcsinálni.

Előzmény: etwg (5489)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!