Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
és miért nem alacsonyabb tömegáram langyos vízzel?
Két okból. Ebből az egyiket leírtam: ha alacsonyabb a tömegáram, akkor tovább tart, amíg a radiátorok felmelegszenek a célhőmérsékletre.
A másik ok, hogy a kazán nem tud akármeddig lemodulálni. Ha csökkentem a tömegáramot, akkor azzal arányosan kell csökkentenie a kazánnak a teljesítményt, hogy azonos deltát emeljen az átfolyó vízen.
Persze felvetődik, hogy semmi gond, mert alacsonyabb tömegáram mellett több ideje lesz a víznek lehűlni, tehát alacsonyabb visszatérőről kell felmelegíteni. Csakhogy:
A radiátorok azonos előremenő, de alacsonyabb visszatérő mellett alacsonyabb teljesítményt tudnak csak leadni. Az energiamegmaradás törvénye miatt ebből következik, hogy azonos előremenő és alacsonyabb tömegáram mellett lejjebb kell modulálnia a kazánnak.
Tehát azonos hőigény mellett csak azon az áron lehet csökkenteni a tömegáramot, hogy az előremenőt növeled.
7 éve remekül működő Ariston GPE30-as kazánomhoz vettem egy Sensys Net termosztátot az eddigi on-off helyett.
Be kell húznom egy jó kábelt, mert eddig rádiós volt a cucc, előtte pedig az előző kazánhoz pedig egy árnyékolatlan 3 eres kábel lett behúzva, ez egyébként még megvan.
Nem akarom így ezzel a kábellel próbálni, főleg hogy a lakás többi 230-as vezetéke mellett közvetlenül.
A kérdésem: Milyen kábellal kössem össze a kazánt a Sensyssel?
A kazán maga modulál, mert rákényszerítem az alacsony előremenővel. Ahogyan írtam, az idő 75%-ban fűt a kazán
Nem! Alacsony hőfokon szenved működik.
Moduláció: gázszelep -> füstgázelvezetés -> szivattyú, szabályzó. Ha ebből egy hiányzik csak kínlódás van, a kazánnak és neked is.
Gázszelep: túlkorlátozott teljesítmény, füstgázelvezetés, hosszú kivezetés/korlátozott fordulatszám,
szivattyú: korlátozott max.min. fordulat, szabályzó hiánya, : nincs visszacsatolás.
Ezek mind a modulációt korlátozzák. Erre még jön egy olyan hőleadó, ami nincs beszabályozva....
Ne várj csodát, nem a kazán tehet róla.
Itt nem a láng modulációjáról volt szó, hanem a szivattyúéról. Az működik eléggé fixen 80%-on
hát ... :-)
tömegáram csökkentésével még lassabban melegendének át radiátorok. Így is 20 perc kábé, amíg körbehajtja azt a kábé 250 litert,
Hidegindításkor biztos hogy kialakul több mint 10 fok különbség.Ha hagyod.
A kazán dt 15-20 fok, előremenő 55max 35 minimum.Szivattyú gyári beállítás.Max teljesítmény kicsit magasabb mit a ház leghidegebb hőigénye. Legalább egy strangszabályozó ha nincs a radiátorokon csavarzat.Szerintem ez egy kiindulási alap, de a hozzáértőbbek majd körbepisilik.
Néhányótoknál nagyon beragadt a minél alacsonyabb hőfokon fűtés/spórolás egy olyan rendszeren ahol előtte turbós kazán duruzsolt. Nem lesz.
A radiátorok folyamatosan hőn vannak tartva. A kazán maga modulál, mert rákényszerítem az alacsony előremenővel. Ahogyan írtam, az idő 75%-ban fűt a kazán. Számtanilag ez azt jelenti, hogy amikor pl. 3 kW a ház átlagos hőigénye, akkor a kazán átlagosan 4 kW-os teljesítményen duruzsol.
Itt nem a láng modulációjáról volt szó, hanem a szivattyúéról. Az működik eléggé fixen 80%-on, és ezen gondolkoztam hangosan, hogy érdemes volna-e ezt csökkenteni, de egyelőre maradok annál, hogy inkább tolok be adott teljesítményt nagyobb tömegáram mellett langyosabb vízzel, mint fordítva.
Az Ariston kazánokban van egy beállítás, hogy hány fokos delta T fölött emelje meg a szivattyú sebességét. Az az oktatási kézikönyv írja, amit D. Tibor korábban belinkelt. Lásd a pontos leírást a képen.
Minthogy olyan alacsony előremenővel fűtök, hogy a visszatérő gyakran van 10 °C-nál közelebb az előremenőhöz, nem jutok vele messzire, mert ezt meg nem lehet 10 °C alá állítani.
Ha még látsz lila ködöt, kérdezz, igyekszem a lehető legnagyobb türelemmel, udvariassággal és a hangos gondolkodásnál jobban összeszedetten válaszolni.
A radiátorokat folyamatosan hőn kellene tartani, épp annyit betolva ami tartja a kívánt hőmérsékletet. Akkor modulálhat a szivattyú a kazán és alacsony a fogyasztás. Leállítani, aztán full gázon ujra fűteni nem praktikus.
Nem várok (szivattyú)modulációs üzemet 80%-os alsó küszöbbel. Érdekelt, hogy miért nem viszi lejjebb. Megtaláltam a beállítást, hogy 80% az alsó küszöb. Most már értem, hogy ezért nem viszi lejjebb.
Ahogy írtam is, nem szeretnék változtatni ezen a beállításon, mert a tömegáram csökkentésével még lassabban melegendének át radiátorok. Így is 20 perc kábé, amíg körbehajtja azt a kábé 250 litert, ami a radiátorokban lehet.
Ha a 246 --> 80% minimum !! hogyan vársz modulált üzemet? Így folyamatosan majdnem teljes rössel megy a szivattyúd, (Azt sajnos nem tudom, hogy a kazánt hogyan lehetne a tömegáram csökkentésére ösztökélni) -hát pont fordítva...
Inkább a maximumot kellene lejjebb venni szerintem, már ha tényleg zavaróan hangos, de nem hiszem hogy fűtés közben 80%-on akar működni, max. induláskor...
Radiátornál (hacsak nem direkt úgy lett méretezve) a magas kör dukál!
Alacsony (220->0) a padlófűtésé! Csak jól be kell szabályozni a radiátorokat!
Az a baj sokaknál, hogy annyira beszűkítik a kazán "mozgásterét" hogy képtelen normális modulációra.
Többször írtam, működik úgy is a kazán: úgy-ahogy...
Közben megtaláltam, a 2.4.6-os menüpontban le lehetne vinni a szivattyú min. PWM-et 80%-ról 40%-ra.
De jó ez a 80%. Fölötte hangos, és így 20 perc, mire telenyomja a radiátorokat meleggel.
Van egy küszöbérték, hogy ha annál nagyobb a delta T, akkor felpörgeti a szivattyút, hogy gyorsabban keringjen a meleg, de az nem állítható delta T = 10 alá. Nekem meg úgyis alatta van, nem lenne sok hatása.
Azt sajnos nem tudom, hogy a kazánt hogyan lehetne a tömegáram csökkentésére ösztökélni. Most 80%-on megy a szivattyú. De nem tudom, hogy jó volna-e ezt csökkenteni. Végülis minél több vizet pumpál át a hőcserélőn, annyival több hőenergiát tud fix visszatérő mellett a füstgázból kivonni.
Nekem elég kicsi a delta T, 40 °C előremenőnél pl. 35 °C a visszatérő, 43-nál 37, 35-nél 32.
Kábé úgy tud lemodulálni a kazán, hogy 3 fok legyen a delta T. Ez persze függ attól, hogy a termosztatikus szelepek éppen milyen tömegáramot adnak ki.
Ahogy D. Tibor fórumtárstól megtudtam, 4 °C az Aristonnál a tolerancia, mielőtt ki-be kapcsolgat, úgyhogy kábé 33 °C-ig tudom levenni az előremenőt. Ha ezen beállítás mellett folyamatosan megy, akkor hosszú órák alatt felkúszik az előremenő 36 °C-ig, és azt még tűri lekapcsolás nélkül. Elvileg, majd tavasszal kipróbálom. 1-2 °C-ot már láttam felkúszni, amikor 35-re volt téve.
Egyébként tudnám csökkenteni a visszatérőt az előremenő emelésével, mert akkor alacsonyabb lenne az üzemidő, és szépen visszahűlnének a radiátorok két fűtés között. De akkor kevésbé lenne egyenletes a hőleadás, és amit nyerek a visszatérőn, azt részben elvesztem azon, hogy magasabb terhelésen megy a kazán.
Majd jövő ősszel meglátom, hogy többet vagy kevesebbet fogyaszt-e fajlagosan, hőfoktényezőre vetítve, ha fix 40 °C helyett 33-36 °C-okkal vágok neki a szezonnak. (Azt tapasztalom több év idősora alapján, hogy tavasszal valahogy többe kerül 1 °C-ot kifűteni, mint ősszel. Talán mert hidegebb a talaj, és jobban hűti az alulról szigeteletlen házat. Ezért kell szezonon belül benchmarkolni.)
Nekem is legacy rendszerem van, ami az öntöttvas radiátorokat, a tájolást és a szigetelést illeti. Egyszerűen és főleg persze türelmesen kimértem, hogy adott előremenő mellett hány m3 gázt tud a rendszer maximum elégetni.
Ez alapján kézivezérlem. Lásd az ábrán (piros vonal: előremenő, sárga vonal: napi gázfogyasztás, rózsa vonal: hőfokkülönbség (20 °C - napi középhőmérséklet).
On-off termosztáttal 70% fölött tudom tartani a fűtési üzemidőt.
A külső érzékelő főleg kényelmes, de elég sokszor mellélő, amit aztán jó esetben a buszos vezérlés kikompenzál, ha van olyanod - én nem szántam rá a pénzt. A háznak ugyanis baromi nagy a hőtehetetlensége. Az ábráról látszik, hogy a gázfogyasztás a külső hőmérsékletet 1-2 napos késéssel követi. Ha ez a helyzet, akkor semmi értelme, hogy a pillanatnyi hőmérséklet alapján napon belül szánkázzon föl-le az előremenő alapbeállítása.
Miután most amúgyis leolvasom naponta a gázórát, nem fáj egy fokkal odébblökni az előremenőt, ha kezd kevés vagy sok lenni.
Azt gondolom, hogy ha hetente egyszer állítanám az előrejelzés alapján, akkor sem lenne a rendszer sokkal kevésbé mellélőve, mint egy izgága külső érzékelővel.
Ez az egész persze nagy hőtehetetlenségű, nagy vízterű radiátorokkal vagy padlófűtéssel működik, mert azok kisimítják a hőleadón érzékelt hőmérsékletet. Kis vízterű radiátorokkal valszeg nem lenne ilyen fain. Ugyanígy alkalmatlan arra, hogy éjszaka hidegebbet tarts, aztán reggel meg hirtelen felfűts.
A 8. ábra - lehagyták a jelölést - foglalkozik a előremenő/visszatérővel. Ott is ez a helyzet. Ráadásul méréssorozatnak tűnik, mert több paraméter is feltüntetnek, amikhez felvették a görbét.
Sziasztok. Most beszeltem a szerelőmmel miszerint a Bosch GDPR kiskapura hivatkozva lekapcsolta a távfelügyeletet minden eszközön. CT200 assal telefonnal nem lehet csatlakozni. Van valakinek ötlete hogy tudom megoldani a rosszul "beragadt" fűtésgörbémet? Épp állítottam amikor elszállt a kapcsolat... Szerelő javaslata vegyem le a falról és menjen a kazán csak magába... Valaki aki szerelmi is szokott írják már valami okosat. Drága volt és így semmire nem jó... Köszi