Lehet, hogy rájöttem. A 4 kivezetés ez lehetett, 1,2,3,4.
Az 1,2 az a bejövő 230 V. A 3,4-re megy az üzemi kondenzátor.
Bár azt nem tudom, hogy melyik kivezetés melyik, de az ábrán látszik, hogy bizony mindegyik pont össze van kötve mindegyikkel és mondjuk max abból tudnám megállapítani, hogy melyik az 1-2, hogy a 3-4 között nyilván kisebb ellenállás van, mint az 1-2 között. Innen ha biztosra akarok menni, akkor már csak azt kell tudnom, hogy egy egyfázisú aszinkron motornál melyiknek kell a kisebb ellenállású tekercsnek lenni, a főtekercsnek vagy e segédtekercsnek? Tudtommal a főtekercsnek, de nem vagyok benne biztos. Ha ez megvan, akkor onnan már be tudom biztosan kötni a motort.
Arra mi lehet a magyarázat, hogy a motorból kijövő 4 vezeték között sehol sem mértem szakadást? (5-20 ohm-okat mértem) Azt gondolnám, hogy segéd és a főtekercs van kivezetve és ott legalább egy ponton kellene szakadást mérnem.
Találtam egy ábrát a bekötésről, nekem ebből az következik, amit mondtam, de sajnos nem vagyok szakértő, lehet, hogy valamit rosszul értelmezek:
A motor nem melegszik, de nehéz helyzetbe hoztál :-)
De a lényeg, hogy ha nem robban a kondi mondjuk 10 perc használat múlva és nem melegszik a szokásosnél jobban a motor, akkor rendben vagyok?
Mert bár baromi lekopottak a feliratok de a kondi fix értékűnek tűnik (16uF) viszont a fűnyíró úgy indul, ahogy mondtad vagyis, hogy van egy komb, plusz egy kar.
De a gomb+kar kombóból biztosan csak az a két vezeték megy a motorba (ha a gomb számítana, akkor három menne), ami a képen a jobb oldalt látszik két vezeték. Tehát a gomb+kar az nem inkább a biztonság miatt van?
Bedobtam google lens-be a kondi képét és Arcotronics-ot dobta ki, mint gyártó és az alapján szerintem elég valószínű, hogy a lenti képen látható az, mert a feliratok ezek lehetnek, csak lekoptak:
Szétszedtem egy fűnyírógép motorját (egyfázisú aszinkron motor) csapágy csere miatt és sajnos szétszedéskor nem figyeltem eléggé, nem jegyeztem meg, hogy volt pontosan bekötve. Aztán a netet bújva a lenti képen látható módon kötöttem be a kondenzátort. Ha jól gondolom, akkor ez üzemi és nem indító kondenzátor de ebben sem vagyok biztos. Erre a motor elindult, kb fél percig járattam és ment gond nélkül.
Azt szeretném megkérdezni, hogy ez alapján már biztos, hogy jól van bekötve, ha fél perc alatt nem robbant fel a kondenzátor, akkor már nem is fog? A képen jobbról jövő két vezeték az a bejövő 230 fázisa és nullája.
Próbáltam egyébként megállapítani, hogy melyik a fő és melyik a segédtekercs de nem voltam benne biztos, mert igaz, hogy bizonyos kivezetések között kisebb ellenállást mértem, mint mások között de érdekes módon a motor 4 kivezetése között soha nem mértem szakadást pedig azt gondoltam volna, hogy a fő és segédtekercs bár közös egy ponton de a másik kivezetéseik nem. Ha jól gondolom, akkor a főtekercs lenne a kisebb ellenállású, de ahogy írtam, a 4 kivezetés mindegyikét lemértem (természetesen kondi nélkül) és soha nem mértem szakadást, mindig 5-20 ohm körüli értéket.
Nem tudom, hogy a motor belsejében van-e valamilyen kapcsoló, ha nincs, akkor gondolom ez egy üzemi kondenzátor, azonban lehetséges, hogy van valamilyen centrifugális vagy egyéb kapcsoló mégis, ami kiiktatja ezt a kondit és akkor lehet, hogy mégis csak ez egy indító kondenzátor.