Így van: Rendszám: HMG-721 Gyártmány: IKARUS Típus: 543 Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
2006. Először szeptemberben a tatai találkozóra ment el vele Polgárról (akkor még talán a P se volt rajta, de ilyenre nem emlékszik az ember, ugye..), meglepő látvány volt. Majd októberben volt ez a Városliget-Vár-Városliget menet amin részt vett vele (életem legszürreálisabb buszos utazása).
Ugye jól látom, hogy azért annak a rozsdás 630-asnak a szélvédője mögött ott a P-s rendszám is? :-) (A pót esetében már nem vagyok teljesen biztos ebben.) Mert amúgy tényleg érdekes lenne, hogy hogyan repült be ezzel a vontatmánnyal a Vörös..., akarom mondani: a Hősök terére? Azért Tóni bácsi mégsem egy Mathias...
A BME-nek a 405-öst megelőzően volt egy 543.27-ese (Avia), mellyel ide-oda jártak a Közlekedési Kar diákjaival. (Hogy ezzel pontosan mi lett, és mikor, azt sajnos nem tudtam kideríteni.)
A 405-ös egy Knorr-Bremse-vel, a Gépjárművek Tanszékkel és az Ikarus-szal folytatott együttműködés keretében került a BME-re (majd maradt is ott) a kétezres évek elején. Ennek keretében egy kísérleti EBS-fékrendszert és elektronikus szintszabályozást (ELC) szereltek a buszba, a későbbi szériák alapjául.
Manapság az autóbuszt az egyetemen, egyetemi oktatók által végzett NKH-s vizsgabiztosi képzéseken a leendő biztosok szállítására használják (BME - Mozaik utca viszonylatban), továbbá egyes esetekben a hallgatókat is ezzel viszik városon belüli, külsős gyakorlati helyszínekre.
Amikor az IKARUS, Scania, Volvo, MAN, Styer, Renault, Avia, stb, alvázra karosszált úgy 40 évig , senki se kérdőjelezte meg, hogy az a busz magyar termék.
Azért az csendben bevallhatjuk - minden fröcsögés nélkül - hogy a zindex cikk címe azért eléggé irritálóan bulvárosra sikeredett. (magyar autóbusz - Mercedes).
Ennyi erővel a sportrovat írhatna például az angol, olasz, vagy pláne francia(!!) Nationalelfről.
OFF: Debrecenben is járt egy próba Neoplan a '90-es évek elején, nem tudom ki szervezte le, de nagyon optimista lehetett, aki abban bízott, hogy akkoriban ilyet fognak venni. A sors fintora, hogy kb. másfél évtizeddel később mégis vettek valami hasonlót, igaz azt már MAZ márkanév alatt :P
A BKV-nál 3 db (különböző) NEOPLÁN városi busz fordult meg.
Mindháromhoz volt közöm.
Első= Az 1990-es évek elején (pontos időpontot már nem tudok) a NEOPLÁN 8012-t mutattuk a Récsei garázs udvarán.
Akkoriban volt arról szó, hogy bizonyos politikai valamiért 20 db ilyen busz idekerül (jelképes 1 Ft.-/db áron), de a finanszírozó azt szerette volna, ha busz valamelyik hegyvidéki vonalon/vonalcsoporton dolgozik.
A kiszemelt a 28/128/158 és esetenként a 156-os vonal lett volna.
A bemutató nyilvános volt, a CAPITOL Kft nevű cég szervezte, én voltam a moderator.
Ugyanezt a bemutatót megtartottuk még 4-5 magyar városban, amiből a legnagyobb sajtó visszhangot a Miskolci bemutatás hozta.
Harmadik = Akkoriban futott a BKV midi busz tender előkészítése.
Számtalan gyár jelentkezett.
Pontosabban jelentkezett volna, de a BKV akkori vezetői kategórikusan elzárkóztak attól, hogy egyáltalán ránézzenek bármely külföldi létező típusra.
Inkább a hazai mellett kardoskodtak, melyen akkor a Csepel midibuszát értették, lévén Ik-405 még nem volt.
Ekkor hoztuk el Stuttgartból a Neoplán 4009-t.
Kínálgattuk.
Semmi.
Volt TV bemutató.
Semmi.
Kínlódtunk.
Meg se akarták nézni.
Már éppen vissza kellett vinni Stuttgartba a buszt, amikor a Capitol egyik munkatársa kitalálta, hogy vigyük ki pár BKV buszállomásra, fényképezzük le, és a fotókat majd leadjuk Stuttgartban a sajtó osztályon.
Ekkor meg én pipultam be, hogy nem csalunk.
Pontosabban dehogynem csalunk, de nem úgy.
Beöltöztünk BKV-snak.
Könnyű volt.
Igazi BKV egyenruhába.
Kinéztünk két hétköznapot.
Összeírtam vagy 20-30 midiesítésre kijelölt vonalat.
Egyszerűen odamentünk a BKV végállomásra, közöltük, hogy itt vagyunk a tesztbusszal, megyünk egy kört ezen meg azon a vonalon.
Kértünk viszonylatjelző táblát, feltábláztunk, és egy éppen induló járat helyett mentünk egy kört.
Utasokkal.
Visszafelé már az igazi busz vezetője vezetett.
Ehhez természetesen semmilyen engedélyünk nem volt.
A végállomásról átszóltak a következő végállomásra, hogy megyünk.
Ott már tudtak rólunk, vártak, így ott is mentünk egy kört.
S yg tovább.
Az első napon vagy 8-10 különböző járatot vittünk, mindíg mást.
Este az Óbudai garázsban lemosattuk a buszt.
Másnap szintén vagy 8-10 különböző járatot.
Számos tapasztalatot szereztünk.
Például a kifelé nyíló lengő ajtó Budapesten nem jó, mert a megállók nagy része nyomvályús, és a kinyíló ajtó rányílik a járdaszigetre megfeszül.
Én tartottam attól, hogy megbukunk.
Hisz teljesen nyíltan csináltuk, minden ellenőr, inditó forgalmista előtt tudtával.
Senki nem kért tőlünk semmit, semmilyen papírt, hogy kik vagyunk és miért csináljuk.
Kb. 2 vagy 3 év múlva (még megvoltak az adatok) minden megírtam, bevallottam Botondnak.
Á, a próba Neoplan, ami befért az Akácfába is. Érdekes módon szinte sehol sem bukkant fel róla semmi egészen a BKV jubileumi könyvéig.
Az viszont érdekelne, hogyan sikerült beállni az induló végállomásra a 293-assal, mennyire volt nehezebb. Ahogy emlékszem, a 61E állása pont a középső sorban volt, ahhoz a legkönnyebben hozzáférni viszont inkább Pécel, vagy Rákoshegy felől behajtva lehetett volna.
Ha már van valaki akinek gyakorlati tapasztalata is volt a kocsival, átbeszélhetünk némi elméleti dilemmát a korabeli hírek, meg az elméleti ismereteim alapján?
Anno az jött le, hogy nehezen manőverezhető, gyenge. Utóbbit elhiszem, előbbi ütött szöget a fejemben. Az első "kétharmad" tolócsuklós, a hátsó "kétharmad" meg kényszerkormányzott. Szóval ahol egy mai csuklós elmegy ezzel sem kellett volna problémának lenni. Gondolom tolatni nem volt nagy élmény vele, de általában előre semmivel sem kellett volna rosszabbnak lennie egy 283-asnál.
Volt valami baja a kormány szervo rásegítőnek és amíg be nem melegedett a szervo olaj, igen nehéz volt vele kanyarodni.
A tükör pedig túlságosan rezonált.
Mindkettő megoldódott, de jó volt, hogy először Nagytarcsa felé indultunk és nem a belváros felé.
Eredetileg úgy volt, hogy 6-8 órát vezetem.
De kiderült, hogy aki schwarcz fuvart szervezte, másoknak is beígérte.
Lettünk vagy 4-5-en hiénák.
Amikor kihozta a próbamester az Újszász utcába és át akarta adni, akkor hála Istennek a 4-6 hiéna közül a többinek elment a kedve, végül ketten vezettük aznap.
(persze sokan mások is vezették amíg Magyarországon volt )
Az, hogy csuklós nem okozott gondot, hisz akkor már évek óta vezettem 280-t.
De amikor először vezetsz valami újat, benned a félsz***, nehogy pont Te csinálj vele valami olyat, amit később szégyelleni kell.
Mentünk erre arra, s elkeveredtünk Rákoskeresztúrra.
Megálltunk és ittunk egy kávét a tartózkodóban.
A kollégák mind körbe állták, nézegették, beültek.
S akkor jött a hír, hogy kifelé jövet az egyik síma Ik-280-as 61E kidőlt a sorból.
Nosza rajta.
Kértünk 61E táblát és beálltam.
Utasok fel.
Az utasok kb. 70%-a vagy több, észre se vette, hogy nem síma 280-nal jön befelé.
Akkoriban a 61E nem állt meg Rákoskeresztúr és Örs Vezér tere között sehol.
Nyugodt út volt.
*** = ilyet még kétszer éltem át:
- egyszer, úgy 1995 körül, amikor Megalinerrel jártam a BKV vonalait, igaz akkor utasok nélkül.
- másodszor pedig kb. 199x-ban (?) amikor életem egyik legnagyobb feketézését csináltam, Két napig jártam, teljesen feketén, a BKV autóbusz vonalait egy Neoplán 4009-cel.
Rubik kockából is milliónyi (milliárdnyi?) készült a világban az elmúlt 40 évben, és lehet kocka Lappföldön, a Szaharában, forgathatják Kínában vagy bárhol, az attól még - hála Rubik Ernőnek - a "miénk" ..., ha így érthetőbb a duplacsuklós(unk) hovatartozása. /?/
Nem is értem, hogy akkor mi a francnak kellene nekik a miegyetlen dupla csuklósunk?
-----------------------------
Talán mert az "a" dupla csuklós busz nem a miénk, hanem az övék.
Nálunk egyetlen percet sem dolgozott hivatalosan** néluk tizensok évet, minden nap.
** = Az általam ezzel a kocsival megtett fél 61E kanyart, amit schwarzban csináltunk, ne számoljuk közforgalmú közlekedésnek, még ha akkor épp vittem vele utasokat is.
...és akkor még nem is szóltunk az eredeti kéziszőttes szőnyegeikről! Szent meggyőződésem, hogy némelyikkel még repülni is lehet..., legalábbis a mesés áraikból erre tudok következtetni. Nem is értem, hogy akkor mi a francnak kellene nekik a mi egyetlen duplacsuklósunk?? :))
Egyáltalán ne felejtsük el azt, hogy Iráni Iszlám Köztársaság a hivatalos neve. Közvetlenül Khomeini ajatollah ideje előtt talán rábólintottam volna erre, ám mostanra ebből egy fejlődő, nyugati mércével is elismerhető gazdaság, és egy iszlám jogon alapuló fundamentalista autokrácia zavarbaejtő egyvelegévé vált.
Ne tévesszük össze Iránt (=Perzsia) az "arab világ" többi, valóban (a mi fogalmaink szerint) elmaradottabb, vagy társadalmilag "radikálisabb" országával. Először is magukat nem arabnak, hanem perzsának vallják, más a nyelvük, az írásuk, a kultúrájuk, és ezekre büszkék is. Abban a térségben sokkal európaibb módon gondolkodnak, mint a többi ország, csak az Egyesült Arab Emírségek, és talán még Katar az, ami megelőzi őket fejlettségben, felvilágosultságban. Szóval egy egészen más világ...
Én csak álmodoztam az esetleges hazaszállításáról a laikus Ikarus mániások összes létező felelőtlenségével! Sem a perzsák által becsült tényleges forgalmi értékével, sem a hazaszállítás technikai, anyagi vonzataival sem az itthoni fogadókészséggel nem vagyok tisztában. Amúgy szerintem, ha ez az álom esetleg vmilyen szerencse folytán mégis valóság lenne, akkor talán egy Ikarus skanzenben tudnám elképzelni. A jelenleg tervezett új Közlekedési Múzeum nem biztos, hogy ilyenben gondolkodik. Azt sem tudom, hogy az Északi Járműjavító mint leendő múzeum helyszín, mennyire valós terv most?
Engem a mai napig vonz a Faros, valamint az Ikarus 200-as típuscsalád formavilága. Ez utóbbi esetében Finta László vmit nagyon eltalálhatott, mert engem a mai napig lenyűgöz pl egy IK 250-es. Ha viszont ma kimegyek itt Pesten az utcára, és látom ezeket az egyentípusú, tök unalmas babakék BKV buszokat, egyszerűen nem is tudom megkülönböztetni az egyes márkákat, és ez sajnos vonatkozik a ma új Ikarusokként futó világoskék járművekre is. A 200-as típusokat viszont vaksötétben, háttal állva is bármikor...
Amikor a Lantakendács elkészült, ugyanígy el lettek mondva az igénytelenséget jelző hibák, ahogy a megérzetőek is. Ahogy az összes Lantakendács esetén is. Értelme mondjuk sose volt, mert a Lanta barátai és üzletfelei úgy reagáltak, ahogy..
Nem is olyan rég, még semmilyen változat nem létezett, úgy hogy bármi van is több a semminél! Amúgy meg az ex. pesti, de Miskolcon újjáépített IK620 is tele hibákkal, és mikor elkészült tele volt magömléssel a tisztelt publikum! Szóval ez a rinya ami vissza-vissza tér inkább vicc!
Azért nem mert olajban úszott a motor, nem volt látható a motorszám, a gépes kocsi jobb vagy bal hátsó hajlított üvegét plexi helyettesítette, volt egy csomó ronda korróziós nyom az esőcsatornák alatt és az ablakkeretek körül, meg még amire 3 év után nem emlékszem. Meg a pótkocsi alváza sem volt hibátlan.
Ez nem meglepő, hiszen ilyen kivitel sosem létezett.
A 620-asoknak f.domino_ tt. az igazi szakértője itt, ő már ránézésre is meg tudná mondani, hogy pontosan miért. Nekem csak annyi ugrik be, hogy vonóhorog sosem volt az utolsó szérián, csak a hely volt neki kialakítva.
Viszont belegondolva, hogy a Lanta minden évben új próbarendszámmal futtatja, van egy sanda gyanúm, hogy egyszer még át akarják nyomatni valahogy azon az OT-vizsgán.
Gyárilag kér különböző hűtőrácsuk volt, és amik törtek, azok később nem ugyanúgy készültek el. De ez a 620-as (mert ez az, nem Tr5-ös) ilyen formában nem létezet soha. Alternatív valóság ON és létezett, van Láng motor, de nem került bele, mert csak (amennyit önerőből közlekedik, simán beleférne, hogy az kerüljön bele.... nem stimmel a kormánykerék formája (franc vár el ugyanolyat, ha nem lehet, de hasonlítson!) és az elsőajtós felszállásra felszólító felirat...
Biztos van az a pénz. Persze azt a kocsit senki sem emlegeti fel, hogy el van b@szva, pedig minta bőven lett volna hozzá, de a TR5-re, 620-ra megy a köpködés folyamatosan, mintha ezért kapnák a fizetésüket. Nem unalmas még? Vagy csak azért basztatjuk, mert Lanta, vagy BKV? és divat őket szídni? Szánalmas egy társaság... :/
Hozzá kell azért tenni, hogy a Tr5-ök olyan messze lehettek a csereszabatosságtól, mint Makó Jeruzsálemtől, de elnézve a gyártási, illetve az akkori bel- és külpolitikai körülményeket, ez teljesen érthető és tolerálható volt.
Ami a nosztalgiapéldányt illeti, valóban inkább ehhez áll közelebb (sőt, eredetileg ennek az adagnak volt a tagja), persze akkor eleve az egyszerűbb (és gondolom olcsóbb) hűtőrácsot kellett volna felmaszkírozni rá (elvégre is a semmi helyére bármit lehetett volna építeni). De a szélvédőt ez akkor sem menti.
Kb. 2 éve jött a szerelvény FIVA minősítésre. Akkor én voltam a MAVAMSZ-nál a műszaki igazgató. Hát... sértődés lett dologból, mert hazaküldtük a tulajt, mivel volt egy csomó hiba (nem amiket leírtál), és bár respektáltuk a belefordított anyagiakat és munkát, nem ütötte meg a kívánt szintet. Aztán újra nem jött...
A 620-as esetében is sokkal jobban zavar az eleje. Azt egy kicsit nehezebb lenne kijavítani. Viszont jól megcsinálni kb ugyanakkora meló lett volna, mint így. (És nem csak vannak páran, akik láttak ilyet, hanem van is pár darab, aminek megvan az eleje, ha ennek szét is volt rohadva.)
Igen, a képet illetőleg többek között erről a szerzeményről van szó (vagyis korai szériás darabokról) és az indexre is ráhúzhatjuk, hogy kötelező volt. De a szélvédő alsó vonalának meg nem törését, a hűtőrácshoz nem illő lökhárítót és az ajtókat (amit szerintem még senki nem említett meg) már nem lehet ilyen könnyű szívvel elkenni.
Ettől függetlenül arra a célra, amire megcsinálták, kiválóan megfelel.
Annyit van piszkálva a Tr-5 eleje, holott többféle kialakítással is közlekedett anno (nem voltak egyformák teljesen) és az egyikhez nagyon hasonlít a végeredmény! Nagyon kell keresni az eltéréseket... Ehhez képest túlságosan habzószájjal volt szapulva és lám, még ma is...
Pesten a 75-ös évjáratú, első "nagyablakos" (mármint nagy nyitható résszel rendelkező ablakos) sorozaton (51-xx) már nem volt. És onnantól egyiken sem.
Annak a modellnek az üléselrendezése is az ami valamikor EVP 5.00 M volt,és tegnap estig a Tied volt. Erre az üléselrendezésre nem emlékezem,azt hittem kimondottan NDK részére gyártott volt.
Oké, köszi, legközelebb figyelek erre is. :-) Az igazság az, hogy nem vagyok egy kifejezetten busz-fotózós típus. :)) A tegnapi ráadásul még egy speciális helyzet is volt, dokitól kijövet jutott eszembe ad hoc, hogy most akkor lefotózom a buszt végre..., sötét volt, esett, ez nem látszik, de kerítésen keresztül fotóztam, a kerítés előtt méteres gaz, sár, számban az orvosi recepttel...stb. :-)
Emlékeim szerint a BKV Ikarus 556-osain 22 ülőhely és 78 állóhely = 100 fő, a 260-asokon pedig 22 ülőhely és 74 állóhely = 96 fő volt felírva. (1970-es években) A későbbi kiadású 260-asokon a 2-es ajtó utáni, balra néző, ülést elhagyták. Pedig én arra szerettem megteríteni magamnak kajáláshoz, de lábpihentetésre is kiváló volt.
Megnéztem az 1971-es kiadású, autóbuszvezetőknek szánt oktatókönyvet. Ebben - alattomos módon - mindegyik típusnál kihagyták a szállítható személyek számára vonatkozó számadatokat. Ellenben a hűtőrendszer térfogatáról, vagy arról, hogy a 620-asban levő motor szívószelepe hány fokkal és szögperccel nyit a felső holtpont előtt, nem mulasztották el tájékoztatni a buszvezetőket.
Zugló, a Pillangó utcai orvosi rendelő épülete melletti udvar..., már hónapok óta le akartam fotózni, de vagy siettem, vagy nem volt nálam az okostelefonom, vagy épp elfelejtettem:
Valamilyen "Mozgásjavító" van az oldalára írva, maga a busz eléggé lerobbant állapotban van kívülről, még a régi rendszám van rajta, szinte tuti, hogy más nincs forgalomban, évek óta itt áll mozdulatlanul. Szerintem mozgássérült gyermekek szállítását végezhette, de hogy pontosan melyik iskoláé, intézményé, fogalmam sincs. Talán vki lát benne fantáziát, a tulajdonos adatait valszeg nem kapná meg a járműnyilvántartásból, de ún. kapcsolatfelvételt kérhet a központi nyilvántartótól a tulajdonost érintően.
Oké, köszi..., csak a laikus olvasó hajlamos arra, hogy kapásból elhiggye, amit írnak/írtak az újságok, vagy napjainkban a net. Ez így volt 30 éve is, és ezután is így lesz..., ennek a 30-as számnak a bűvöletében élek már hetek óta. :-)
Szuper! Egyébként álmomban sem gondoltam volna, hogy egy első szériás BKV-s 280.00 megmenekül valahogyan, és fel is lesz újítva. 10-12 éve még itt-ott a neten mindenféle siralmas cikkek keringtek arról, hogy milyen buszok mentek a levesbe. Milyen pótolhatatlan vasak lettek "elfelejtve". Számomra minden egyes felújított jármű egy kisebb csoda. Az "étkeztetőbusz" az egyik non plusz ultra, ha fogalmazhatok így.
Ez nekem is örömteli hír! Megmondom őszintén, és a "GC-52-29" érkezését várom már nagyon. Írtam ez ügyben pár hete a BKK-nak egy e-mailt, válaszoltak is készségesen. Tájékoztatásuk szerint "hamarosan" láthatja a nagyközönség...
Kicsit off, de ez is pótkocsis vontatmány "pátriámból", Dunaújvárosból! :-)
Emlékeim szerint több ilyen városnéző mikróbusz is járt a városban, leselejtezésük után néhány pótkocsit mintha óvodák kapták volna meg az udvaraikra gyerekjátéknak. Ja, ebbe tutira nem fért 300 ember egyszerre, egy időben! :-)
1970-ben 2 millió lakosa volt, 1960-ban is lehetett 1 millió, és kb. ez az egy busz közlekedett:) Szóval inkább alul volt méretezve a tömegközlekedés:)
Kína nagy ország, arról nagyot kell írni. Kína messze van, nehéz ellenőrizni az állítások igazságát. A Sztahanov-mozgalom 1000 %-os teljesítményei hihetőbbek? De mindegy, összeakasztottak ennyi járművet és lefényképezték.
Nem tudom, de gyanítom azért sem ajánlotta fel Magyarország más országnak az ÁMG pótkocsit se exportra se máshogy, mert akkoriban az ÁMG gyár éves termelésének max. 10%-a (lehet, hogy kevesebb) volt civil termék, a többi katonai felépítmény + egyebek volt.
Még a főváros pótkocsi igényeit se tudta kielégíteni.
Kevesebbet gyártott mint amit a FAÜ + FVV + AKÖV-ök igényeltek.
Kína kipróbálta az Ik-60-as és a Skoda 706 RO városi buszokat.
Licenszet akart vásárolni.
Nem az Ikarus licenszét vették meg hanem a Skoda 706 RO-t.
( az RTO-t később, tudtommal már nem vették meg )
Azt, a 706 RO-t gyártották (licenszben) több mint évtizedig, sok ezer példányban.
Ahhoz, akkor a Sodomka PRK 6 pótkocsi vagy a Skoda B40 pótkocsi tartozott Csehszlovákiában.
Így azok licenszét is megvásárolták, majd gyártották.
A magyar AMG pótkocsi licenszét nem tudom egyáltalán felajánlottuk e nekik (valószínűleg nem) emiatt a tőlünk exportált Ikarus-60-as városi buszok (kb. 45 db ik-601/602 is kikerült) csehszlovák busz pótkocsikat vontattak, lévén más nem volt.
Kérdeztem anno (amikor én fiatal voltam öreg ikarusokat) hogy az Ik-60 Kínában Sodomka pótot vagy Skoda B40 pótot vonatott e? ( a két busz pótot csak vájt fülúek tudják megkülönböztetni)
- Mind a ketten azt mondták, hogy Sodomkát, de szerintem összekeverték és még a régebbi Skoda B4
A kérdésedre nem tudok válaszolni, erre megkérünk egy nálam okosabb valakit.
De:
a FAÜ-csuklósok 3.(utánfutó) tengelye szimpla volt és kormányzott, valamint az ehhez "hasonlón - IC-660)" az utánfutónak a két ajtó között 3 ablaka volt nem pedig 4. Én ennyit tudok.
Szerintem ez valami kínai gányolás, már elnézést a kifejezésért.
Ma - és már elég sok hónapja permanensen - a Kőbányai Garázsban lakik, mint nosztalgiakocsi. Viszonylag sűrűn használjuk is, vagy nosztalgiamenetre, vagy most éppen típusképzésre is.
Nem te dolgoztál meg az ő hírnevéért :) Dolgozik ő már rajta tizen éve. Sehol nem látják szívesen, ha tudni, hogy megjelenik valahol mások inkább lemondják a részvételt.
Na ez igaz, meg megannyi részlet... azért én továbbra is egy korai 55-ös feltámasztására várok, azon is lesz majd mit ekézni. Polgáron van egy példány, ha jól tudom cseh tulajdon. A győri turmix gépnél öregebb picit.
Köszi, én is a 2. linket találtam az előbb, gondoltam is, én is berakom. Majd este ha lesz rá időm, otthon átnézem Lovász úrék könyvét, ők mit írnak erről a szóló IK-260-as troliról.
Basszus! Tiszta budapesti 80-as évekbeli trolibuszos utcakép feeling! Ami persze a valóságban soha nem létezett. Emlékeim szerint az az egy darab szóló Ikarus troli sem kapott ilyen piros fényezést, sőt most abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán a BKV állományában is volt-e?
Nagyon erősen megvizsgálhatták, szerintem is amikor ezt a "kínai csodát" elkezdték tervezni. Én annyira nem vagyok ebben tájékozott, de valaki, aki komolyabb szakember már írta egyszer ide, hogy mikor mennyi Ikarust szállítottak le É.K-nak. Na most nyilván, ami bevált, azt ugye legegyszerűbb leutánozni, ( de még ami itt a napelemes 260-assal kapcsolatban volt, azt is úgy adták elő, hogy Chollima) csak ugye az a vicces, hogy mivel , most nem kritizálásnak tekintsétek, de most ami kínai, az na , sosem egy minőségi termék, már akkor sem volt az. A koppintással pedig tudtak tervezni egy olyan minőségű buszt ( Chollima 862 meg az összes ilyen "csoda" ), amit az Ikarus már vagy a 60-70-es évek körül tudott volna tervezni. A 200-as széria is 1971 óta fut, ezeknél meg '86-ban jelent meg csak a 280-ashoz hasonló jármű.
Nem estem és nem is volt szándékomban D705 olvtársnak nekiesni. Ha már ott tartunk akkor én sem vagyok szakember ugyanúgy mint Ő. Engem is csak érdekelnek - ha hiszed ha nem - már gyerekkorom óta az autóbuszok. Gyűjtöttem és gyűjtöm a rendszámokat, képeket és természetesen sok élő emlékem van különösen budapesti viszonylatban.
Újra mondom: a nyilvántartás módját kritizáltam az első hsz-ban nem az Ő szakértelmét.
Itt esetleg tudunk arról hogy mozgatva lett volna egy Ik55 talán?
Két éve járom az Eger-Kalocsát de ma vettem észre Ágasegyháza és Izsák között egy telepen , hogy ( Izsák 6.sz bolt megálló) felbukkant egy faros. A tetejéből ítélve gondolom 55nek mert a kerítés magas de a tetejét elég jól ki lehet venni. Krémszínű volt azt hiszem. Holnapután meglesem mégegyszer
Röviden és tömören: az általad küldött vázszám táblából, valamint fotókból nyilvánvaló, hogy egy 266.25 típusú kocsiról van szó.
Az online gépjármű nyilvántartások (az egyik ilyen ahonnan az imént lekérdeztem épp) slendriánok tudnak lenni olykor - erre utaltam is az előző hsz-emben.
Felújítás utáni újbóli forgalomba helyezéshez viszont fegyvertény, hogy nálad a forgalmija, ami nem mellékesen a valós vázszámot tartalmazza.
A 260(.06) és 266(.25) között pedig igen nagy különbségek vannak. Nagy vonalakban ITT és ITT nézhetsz utánuk.
Off nem tisztem védeni mást, de D705 olvtársnak nem kellene így nekiesni. Nem járatos a buszok világában, de egy Csepel D705-öt csak összerakott elég jól. Nem beszélve egyebekről. Inkább segítséget érdemel, nem leoltást. On
Így van. Én is láttam/látom a képen. Szándékosan piszkáltam a dolgot, hogy lehet azonos járműről kétféle "hivatalos" adtszolgáltatás - forgalmi valamint egyéb nyilvántartás?!
Rendszám: cta-487 Gyártmány: IKARUS Típus: 260-06 /VETERÁN AUTÓSZÁLL./ Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Hát ez döbbenetes. Bár a típus ugyan el van kefélve, de a hátfalat megmagyarázza.
A Chollima 862 az, ami az Ik 280-ról van lekoppintva, annyi különbséggel, hogy van egy kis kínai design benne, de hajaz azért a csuklós Ziu-ra is (Ziu-10). Volt honnan lopni.
A vezetés elsütötte otthon saját gyártmányként. Ez nem áll távol tőlük:
"Kim Il Szung egyébként a helyi ipar segítségével megpróbálta lemásolni a Mercedes 190-est (W201), de az észak-koreai koppintás minősége nem volt összemérhető az eredetivel, ezért rövid úton felhagytak a próbálkozással. A lényegében hamvába holt projekt keretében Kaengsaeng 88, Pyongyang 4.10, és Paektusan néven is hivatkoztak az autóra, amelyből még a fűtést is kispórolták."
Sziasztok. Itt is érdeklődnék , tud e valaki valami információt vagy fotót az általam keresett Ikarus 256 ról. Sajnos rendszámot nem tudok mondani. Amit tudni lehet róla az hogy az Alba Volán kocsija volt. Székesfehérvár- Dunaújváros- Dunaföldvár- Solt- Kiskőrös- Soltvadkert- Kiskunhalas- Szeged gyorsjáraton dolgozott. Egyedi órás iránytáblája volt, jelőlve rajta a hajnali Székesfehérvári indulási időt és a dél elött 9 órási Szegedi érkezést. Vissza Szegedről 14:10 kor indult. Ennek a papírmakett busznak az eredetijéről keresek bármilyen információt főleg fotót. A segítségeteket előre is meg köszönöm.
Egy frászt. Bocs. Az a 284-es volt, a 283 valóban B-tegelyt hajtott. Késő van már nekem a korai kelésemhez képest...
Szóval ez a "kilátószakaszos" kubai jószág úgy viselkedhetne a kanyarban, mint a 293-as, hiszen "háromtestű", csak az első része nem szállít utasokat, ha ugyanúgy kor,ányozná a "D-hidat", mint a duplacsuklósunk.
A Malévnál pontosan ez (vagyis a kettős szerep) volt a fő ok (a másik pedig az, hogy alacsonypadlós kialakítást akkoriban egyszerűbb és olcsóbb volt mélybölcsős félpótkocsiból kialakítani, mint külön autóbuszt tervezni). De a fő oknál maradva: a beszállítóbuszokat mozgató IFÁ-k húzták télen a hómarókat is. Olyankor a busz félpótkocsit lekapcsolták, és helyette a hómarókat csatlakoztatták.
Jé, tényleg - a kivájt elejű 30-asokról el is feledkeztem.
Nem nagyon értem egyébként ebben a logikát, elvégre is sok pluszt nem ad a dolog azon kívül, hogy egy motorral akár kétféle dolgot is meg lehet hajtani egyazon napon - avagy hajnalban még a bányászokat viszik ki a műszakba, délelőtt pedig már egy másik póttal viszik a disznókat a húsüzem felé. (Nehogy félreértse valaki egyébként.)
Az áprilisi tréfa valóban a nyitott tetejű medencés busz volt. Ez már más, a járműszerelvény alapra készített buszokkal annak idején több gyár is komolyan számolt.
Hátha másnak is érdekes: az RR 11-51 és az utolsó, Ikarus rabszállítóból végrehajtott szökés (1995 nyara, pár héttel az Ivecók rendszerbe állítása előtt):
Na megelőztek. Megspóroltam egy kört. Egy orosz barátom érdeklődik ( egy 256ost újítanak fel) keressek már neki itthon "tyúkitatós" dísztárcsát. Ha más nem marad ez.
Ez a fotó itt van a gépemen, nem olyan régen találtam, egy diafilm egyik kockája, és maga a járműrajz lehet, hogy épp Finta László egyik terve volt. Kicsit a 60-as évek amerikai stílusára emlékeztet engem.
Amikor egy cégnél a beszerzésekért felelős ember a hatvanas években buszt akart választani, és a brosúrákat nézegette, vajon azt nézegette hogy "de hangulatos kép, jól néz ki a gép, tetszene a kisvárosunkban", vagy azt elemezte, (esetleg felkutatta a helyszínt és kiküldött rá vizsgálóbizottságot) hogy a gépjárművek vajon a helyi szokásoknak megfelelően helyezkedtek-e el? és félrehajította a brosúrával együtt a vásárlási lehetőséget is azzal hogy "dehát ezekkel csak helytelenbe' lehet beállni az állomásra"..
Szerintem az Engels téri esetnek jóval prózaibb oka volt, mint ahogyan azt az emberek jó része sejti. Talán mégsem hibából történt ez, és nem is kifejezetten balra tartó közlekedésű országokat akartak megcélozni a fotókkal.
Aki valaha járt azon az állomáson, szerintem seperc alatt megérti azt, amire én gondolok.
Három dolog kellett a buszpályaudvaros reklámfotóhoz: fény, a buszok ajtós oldala és díszletnek egy buszpályaudvar.
Miért kellett az ajtós oldal? Mert a vevők számára az számít a busz reprezentatívabb oldalának. Ebből nem engedhet senki, ez tény. Igen ám, de ha ajtókkal a peronok felé fordulnak, akkor a flottát távolról úgy eltakarja a hosszú nyúlvány, mint a huzat, közeli képeken pedig a napot takarja el a különleges, egy átlagos esőbeállónál kétszer olyan magas kétfedelű építmény.
Nincs mese, be kell állítani a gépeket fordítva, le kell dobálni köréjük az embereket, a betonkreálmány mögötte meg majd eladja magát így is...
Ezek a kedves, megnyerő külsejű fiatalok tul.képpen a műjégpálya épületére voltak kíváncsiak, nézd meg az én múlt heti fotómat! Valójában azért szállnak fel a te fotódon az Ikarusra a jobb oldali ajtón, hogy a buszon átsétálva, a másik oldalán nyitott ajtón leszállva láthassák a "műjeget"! :-)
Maradjunk az Engels térnél, amit olvtársunk felvetett.
A fotós baszakodjon a fényviszonyokkal, ahogy írod.
De !
A gyári PR-os, régebbi szóval = Műszaki Tájékoztatási Osztály felelős előadója, még régebbi szóval a gyári sajtós (a három ugyanaz csak máshogy nevezték) foglalkozzon azzal, hogy a buszok a megfelelő oldalukkal álljanak fel az utasbeszállító peronhoz.
Ő ugyanis azért van ott.
Nem azért, hogy feltartsa udvarlásaival a manökeneket.
Szerintem a fotósnak ahhoz kell értenie, hogy jó legyen a beállítás, jók legyenek a fényviszonyok, a fotó a céljának megfelelően a lehető legjobb legyen...stb., és nem feltétlenül egyáltalán nem kell értenie vagy foglalkoznia azzal, hogy a busz épp hol áll, vagy mondjuk, hogy mi célt szolgált(ak) az svéd Ikarusokon a két oldali ajtó(k).
A régi, 2000 és 2010 között az olvtársak által készített éves Volántip exel táblák, melyeken rajta volt típus és cég bontásban mint a 8000-9000 db volán+BKV busz után,
nemsokára készülhet olyan exel tábla is, mely azt mutatja meg, hogy a mostani 24 volán társaságnál + városi közl.társaságoknál mennyi Ikarus maradt még.
Maga a tábla kb. ugyanakkora lesz, de a benne lévő számok, sokkal kisebbek.
Aki vállalkozik ilyen kitöltésére, annak átküldöm a nálam meglévő utolsó, 2010-es Volántip táblát.
Az Engels téri kép nagyon vicces, magam is nevettem amikor először láttam, de érthető a koncepció. Vagy az volt, hogy ekkor ért rá a fotós és így sütött a nap, vagy így volt jó a képkompozíció a bazilika tornyaival a hátérben. Esetleg baloldali közlekedésű országokba készült prospektushoz használták :P :P
Na de egy reklámfotóra csak nem szakadt virágos otthonkában állítjuk a modelleket :D Szerintem ez teljesen normális dolog, nem csak a szocializmusban, hanem most is az (lenne, ha lennének még emberek a buszok reklámfotóin).
A képeken szereplő manökenek olyan kölcsön ruhában vannak, ami akkor többe került mint egy átlag ember 1 havi fizetése.
Ezt nem mondanám hibának, egyszerűen csak egyike volt a szocializmus sajátosságainak. Rengeteg reklám- és propagandafotó mutatta jobbnak a helyzetet a szocialista országokban, mint amilyen valójában volt. És ha belegondolunk, talán nem ennyire markáns különbségekkel, de ma is ilyenek a reklámjaink...
A Hősök tere Ik-657 képen kinyitották a bal oldali ajtót (hibásan) mert nem tudta a fotós, azt miért építették be....................................:-)))
Ennek a hátterét viszont már valóban nem tudhatja mindenki a fiatalabbak közül...
Itt olvasható továbbá a két oldali ajtós Ikarusok története is.
"A magyar gépjármű-kereskedelmi vállalat (MOGÜRT) még 1965-ben piackutatást végzett Svédországban, amely elsősorban az ottani autóbusz-közlekedés helyzetére irányult. 1967-ben Svédországban áttértek a jobb oldali közlekedésre, és ezzel kapcsolatban a buszpark cseréjére illetve nagymértékű átalakítására került sor. A svéd karosszéria-ipar amely sok kisebb karosszéria-gyárból állt az átmeneti csúcsterhelést nem tudta kielégíteni. Az Ikarusnak mintegy négy hónap állt rendelkezésre ahhoz, hogy a teljesen új típusnak számító autóbuszt megtervezze és kivitelezze, amely egyedi munkában született meg a gyár kísérleti üzemében. Az első példányt 1966 augusztusában adták át a svéd megrendelőknek. Figyeljük meg, hogy az autóbusz mindkét oldalán van ajtó. A busz (és a fotó) a svéd jobb oldali közlekedésre való átállás előtti évben készült, sejthető hogy ez az autóbusz is az átállásra való felkészülés eredménye. "
Az már más kérdés, hogy a fotós, mivel nem értett hozzá, amatőr hibákat vétett egy-egy fotó elkészítésekor.
Például a Dunabogdányi képnél a busz az út közepén áll meg....................:-)))
vagy
Az Engels téri (Erzsébet téri) képnél a buszok a rossz oldalukkal (bal oldal) állnak a fel az indullási peronok mellé, így az utasok pont nem tudnak felszállni.
vagy
A képeken szereplő manökenek olyan kölcsön ruhában vannak, ami akkor többe került mint egy átlag ember 1 havi fizetése.
Sok ilyen hiba van.
De aki fiatalabb, az ezt észre se veszi.
A Hősök tere Ik-657 képen kinyitották a bal oldali ajtót (hibásan) mert nem tudta a fotós, azt miért építették be....................................:-)))
Úgy tudom, hogy a 255-ösöknek a lépcsőfokai párhuzamosak voltak az oldalfallal, míg a 266-osokon, a keskenyebb ajtónál a középső lépcsőfok ferde volt az ajtó miatt, és a hátsó lépcsődob is ilyen volt,
Igen, elvileg ilyen kellett legyen a hátsó lépcsődob minden 266-oson amin gyárilag volt.
Az első képen lévő 55-ösnek furcsa az ajtó-elrendezése. Jól látom, hogy ezen hátul egy széles ajtó van? Az milyen célt szolgálhatott: az is utasajtó volt, vagy ott csomagokat pakoltak?
Alvázban mindenképpen. (Persze a Csepel kavart párat a vége felé, 620-as alvázat is adott ki 630.28 jelzéssel.)
Ha nagyon leegyszerűsítenénk a dolgot, 620-asnak számíthat az, amelyik eredeti kialakításában két teljes szélességű ajtóval rendelkezik és a hátsó peron süllyesztett, minden más pedig 630-as.
Mi az innen látható különbség a kettő között? Ha valaki rendszámra vágja a típust, nem szóltam, de amúgy az egyetlen jelentős differencia az nem a belépőszintű hátsó rész volt?
A rendszám Ausztriában is a tulajdonoshoz tartozik, és nem az autóhoz. Max. három autót használhatok egy rendszámmal. Így csak a legerösebb autó után fizetem az adót.
Ott minden kicsit lazábban van kezelve. Bizonyos helyeken az összes rendőrautó rendszáma POLICE, és csak a helyi azonosító számít. Nálunk ilyen elképzelhetetlen lenne.
Egyébként kb. a közpén elhajt a busz mellett egy rendőrautó. Simán megállíthatták volna, de nem tették.
OFF: Az USA bizonyos államaiban egyébként előfordul, hogy egyesek rendszám nélkül közlekednek, májusban alig hittem a szememnek. Kicsit lazábban kezelik ott a dolgokat...
Amúgy meg ideje hozzászokni ehhez is. Régen még a 620/630-asoktól volt belelkesedve a fél csapat, amikor a föld alól kiásva pöccre indult, most pedig már a 200-as kockageneráció jön a sorban.
Lehet, hogy effektíve jobban járna azzal, mint egy magyar börtönnel. Csak ebben az országban gyakran elég egy telefonhívás is ahhoz, hogy valaki elkerülje a börtönt.
Én csak tippeltem. Úgy tudom, hogy a 255-ösöknek a lépcsőfokai párhuzamosak voltak az oldalfallal, míg a 266-osokon, a keskenyebb ajtónál a középső lépcsőfok ferde volt az ajtó miatt, és a hátsó lépcsődob is ilyen volt, ebből gondolom, hogy a háromajtós és a kétajtós 266-osoknak ugyanak a fenékváza.
255-öst is építettek át hátul ráncajtósra nem? Vagy akkor ott lépcsőt is cseréltek?
Én csak tippeltem. Úgy tudom, hogy a 255-ösöknek a lépcsőfokai párhuzamosak voltak az oldalfallal, míg a 266-osokon, a keskenyebb ajtónál a középső lépcsőfok ferde volt az ajtó miatt, és a hátsó lépcsődob is ilyen volt, ebből gondolom, hogy a háromajtós és a kétajtós 266-osoknak ugyanak a fenékváza.
A programon regisztráció nélkül is részt lehet venni (az autóbusz ülőhely-kapacitásának erejéig), azonban a biztos részvételi lehetőség érdekében lehetővé tesszük mindkét körre 40-40 db ülőhely előzetes lefoglalásának lehetőségét. Ehhez legkésőbb 2018. szeptember 19-én (szerdán) 12.00 óráig kérünk emailt küldeni a Winkler.Agoston (kukac) enykk.hu email-címre, a résztvevők nevével, amit legkésőbb aznap 14.00 óráig visszaigazolunk. A regisztrált résztvevők legkésőbb az indulás előtt 10 perccel tudnak biztosan felszállni (ülésrend érkezési sorrendben), ezt követően valamennyi érdeklődő felszállhat a buszra és elfoglalhatja a megmaradt ülőhelyeket. Álló utasokat az autóbusz nem szállít!
Az előre foglalható garantált helyek beteltek, köszönjük a kiemelkedő érdeklődést!
40-40 hely telt be, a többiért meg lehet küzdeni a helyszínen.
Volt egyajtós 266-os vagy ez már átalakított változat?(első blikkre 255-ösnek mondanám, nem vagyok annyira fan, hogy ehhez is értsek...)
Más: kerestem már párszor az interneten, de sajnos nem találtam nem gyári, azaz forgalomban készült képet háromajtós 266-osról. Tudom, hogy ritka volt, írják is az évszázados történet-könyvben, de érdekelne, ha mégis van(nak) ilyen kép(ek), hol a lelőhelyük. Köszönöm, ha segítetek.
Azon gondolkozom most, hogy ha nem tervezték volna meg a csekély számú 266.70-est, akkor is meglett volna ott a lépcső. Az igazat megvallva én sokkal inkább a 255-öshöz kötném a dolgot, elvégre is ha jól tudom, hátsó ajtós városi kivitelből csak egy prototípussal és tíz szériakocsival áldották meg a világot...
Szerintem minden 266-oson ott megvolt a vázban a lépcső, és szerintem az az oka, hogy annyira egyféle vázat akartak használni a különféle 266-osokhoz, amennyire csak lehetett, a háromajtósoknál bedobták az ajtót, a kétajtósoknál pedig lemezelés és ablak, és kész. A '80-as, '90-es évekből tisztán emlékszem ezekre a vaklépcsőkre; a sofőrök itt tartották a szerszámaikat, rongyot, ilyenek. A lépcsők csak lemezelés szintjén voltak meg, az igelit és a szegőlécek hiányoztak, a fémszerkezet le volt fényezve a karosszéria színére.
Csak kívűlről lehetett megcsodálni,tényleg szép munka,méghozzá nem az ismert alaptípus az 553.03-as kivitel,hanem a lux ülésekkel szerelt 04-es pontszám. A tulajról inkább nem nyilatkozom.
Értem én hogy azóta is ezen pörögsz mint a lecsapott lepke, mert megakadt a lemez, de muszáj kényszeresen jelleggel, mindenkivel hallgattatni unos-untalan?
A gyűjtő- és megőrző tevékenységüknek számomra nagy értéke van, ahogy a megmentett buszaiknak is. A kisebb, kevésbé tehetősebb gyűjtőket, vagy tulajdonosokat lenéző magatartás viszont bántó és nem értem mi szükség van rá. -mondom ezt egy "legalja kategóriás" Ikarus tulajdonosként.
A Rákosborzasztói üe egy olyan (hát, rothasztónak nem nevezném, mert a kb. két-három kocsinak van értéke, másrészt járatják őket) csapat, akik arról híresek, hogy összeszednek egy csomó lomot, aztán erről híresek. Ez olyan ...ista, mint üzleti-haveri kapcsolatban lenni az ország legnagyobb-leghírhetteb gányoldájával, és azokat a torzókat, amik onnan kikerülnek, remekműnek nevezni. Hát na, ez is ista.
Ikarus 293, a fotó Törökországban készült a busz Iránba történt elszállításakor,a képet V.Dénestől a dupla csuklós egyik sofőrjétől kaptam és engedélyével rakom ide.
Remélem valaki majd tesz föl ide vagy fácséra képeket a mai Ikarus-napról, mert, bár ez magánügyem, de nem tudtam elmenni. Jó, hogy a polgári találkozóról is raktak fel képeket, így kb olyan mintha ott lettem volna:)
ON
Tud valaki teljes rendszám- és típuslistát a polgári Ikarusokról? Köszönöm, ha megosztja velem/velünk!
De egyre többször olvasok olyan hozzászólást, melyet elolvasok másodszor, harmadszor, akár szótagolva is, és végén mégsem tudom mit, miről írt az olvtársunk.
Csak költői a kérdésed? Szerintem ők sem tudják. Vannak emberek, akik a saját szemétdombjukon nem tudnak kakaskodni, mert hiába kapirgálnak, így inkább maradnak a földön és másokra kiabálnak negatív kukorékot.