Igen, román szomszédaink mesterek abban, hogy önmagukban totál használhatatlan autópálya-szakaszokat építsenek, és ezt már évek óta folyamatosan csinálják...
A 4-es (és még pl. a 3-as északi része Novajidránynál) anno eleve úgy épültek, hogy egyszer gyorsforgalmi kialakításúak lesznek. Csakhogy erre olyan sokára került sor, hogy sokan (így Te is) már elfelejtették, és úgy tekintik, hogy "elvettek egy főutat". Nem az a főút ott van, és ott is marad, a településeken át tekeregve.
Ja, hogy még nem építenek még egy külön 2*1-es elkerülőt is, haramdik útnak, az más kérdés. Én a jelen helyzetben érthetőnek találom. Az M4 lebutított paramétereit, 110-es korlátját (nyilván nem tartják majd be), általában az egész leendő útvonal paraméter-tarkaságát viszont egyáltalán nem...
Ja bocs, igen, így már értem és igazad is van. De még kb. 9-10 hónapjuk van a szerződés szerint, szerintem nem lesz a hidakkal sem gond. Amúgy vicces, micsoda nemzeti hősködés folyt a sajtóban erről, hogy hamarabb értek a határhoz (az aszfalttal), mint a magyarok ;-))) Mintha számítana bármit is.
A vonatkozó térképet dimelo már csatolta. Láthatóan északon megy egy maszatolás, gondolom, még nem döntöttek az Elk-Knyszyn és a Korycin-Augustów-Racki variánsok között.
Ezekre alapoztam a 2025-ös várható befejezést. Bár egy-egy komolyabb csúszás ott is előfordul, de a 2025-ös évszám (hat teljes évről beszélünk) náluk realitásnak tűnik.
Azt azért nem állítanám, hogy a hidak (egyébként a háromból egyelőre csak kettőre lesz szükség) "sehogy sem néznek ki", de lehet, hogy csak én vizionálom oda őket:-).
Ami viszont szegány Bihar települést illeti, az biztos, hogy ő lesz a legnagyobb vesztes. Tényleg nevetséges, hogy az A11-ből legalább egy rövidke darabot nem tudtak merőlegesen hozzátoldani, ha már ekkora rössel nekifogtak.
A Via Carpatia magyar szakaszaira látszik egy tiszta menetrend. A lengyel területen, különösen a Rzeszów-Lublin-Byalystok elképzelés fontos szakaszai már épülnek, és az átadások 2024-ről szólnak. Rzeszowtól délre - Dukla-hágóig, a szlovák határig - nem láttam még határidőt. Szlovák szomszédaink pedig a saját érdekeiknek megfelelően elsősorban a Kassa és Eperjes autópálya elkerülők, csatlakozások, az ennek részét képző alagutakkal lesznek elfoglalva még néhány évig. Politikailag pedig egyszerűen nem kezdhetnek hozzá az Eperjes és a lengyel határ közti szakaszig amíg az ő szent gráljuk - a D1 autópálya - nem készül el Pozsonytól Kassáig.
"a településeken átmenő főutakat tehermentesíteni kell(ene)"
Erre csak azt tudom mondani, 20-30 évvel ezelőtt az autópálya építés lényege az volt, hogy új utak épültek (M3, M5, M6, stb.) Most meg (lásd M4) meglévő utakat vesznek el azzal, hogy ráépítik a gyorsforgalmit, és ezzel feltételezhetően fizetőssé teszik :(
Ez ilyen, és a Nagyvárad nyugati elkerülőről sincs semmi hír... Ettől függetlenül szerintem használható lesz, végül is a 19-es út ott megy el az állomás előtt, aztán kicsivel később csatlakozik az E60-ba. A déli elkerülő időben szintén ennyi, kb.
Ugyanerre a XXI.században az a válasz, hogy vedd elő az Obrádovicsot, keresd fel 114. oldalt az ott leírt képletet használd fel, előbb deriválj utána integrálj majd az egészet emeld négyzetre és abból vonj köbgyököt.
Az autópálya-hálózat lényege az, hogy nemcsak egyazon országon belüli országrészeket, hanem több országot is összekötnek egymással magas szinten. Ha tehát az egyik ország autópálya-rendszerének kiépítése a határ felé vezető szakaszok valamelyikén zavart szenved és így nem készül el, ez oka lehet annak, hogy a határ túloldalán fekvő másik ország úgy érzi, hogy az addig megépített vagy megtervezett határra vezető autópálya-szakaszt feleslegesen építette vagy tervezte meg. (Jelen esetben ez az egyik fél lépéseire most feleslegesen várakozó "másik ország" most itt éppen Magyarországot jelenti.)
Ettől függetlenül igen, a településeken átmenő főutakat tehermentesíteni kell(ene), vagyis ott a régi út mentén legalább autóút szinten meg kell építeni egy 2×2 sávos gyorsforgalmi utat. Erre viszont serkentőleg hatna, ha az országon belül már meglenne egy olyan határmenti gyorsforgalmi út, amely a határ közelében lévő határátlépő funkciójú településeket sorra felfűzi a határ mentén, mert így a sugárirányú gyorsforgalmi utaknak akkor is van hová elvezetni a forgalmat, ha a határon túli folytatás (még egy jó darabig... [Ld.: Románia: A3 kész állapotának hiánya!!!]) nincsen készen. --> Ha pedig nincs még ilyen út, akkor azt mihamarább meg kell(ene) építeni. A szóban forgó Kelet-Magyarországi országrészben ez azt jelenti, hogy az M4-es gyorsút kiépítésére serkentőleg hatna, ha egy Szeged-Békéscsaba-Debrecen-Nyíregyháza-Mátészalka közelében húzódó új gyorsforgalmi út kiépülne, ha M47-M35 kombó néven neveznék el ezt, ha másképp... . Dél-Magyarországon pedig kiépíthetnének egy M55-ös gyorsutat egy Szeged-Tompa-Mohács-Pécs-Barcs nyomvonallal. (Így itt ezzel még pluszban megoldódna a mohácsi híd jelenlegi hiánya is... !)
A Via Carpathiához talán annyit lehet hozzátenni, hogy a rájuk esőt (nem kevés) a lengyelek 2025-ig tokkal-vonóval be akarják fejezni (mégpedig az S19-S61-en, tehát Varsó elkerülésével). Az ismert térképeken még (a kékkel) be nem rajzolt szakaszok is már várnak a környezetvédelmi engedélyre, és a kivitelezési ütemterv is megvan. Most éppen nem találom a vonatkozó lengyel kormányzati program linkjét, ha meglesz, csatolom.
Szlovákiáról, Romániáról viszont ez ügyben tényleg beszélni sem érdemes.
A "hogyan,merre tovább" itt a lényeg,mivel ez csak 5 km. Persze ez is valami,de a folytatásról semmi elképzelés nincs. Kivéve a nyomvonalat,mert az eléggé kőbevésett,de a kivitelezés még nagyon messze van.