Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

ekowob Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8612

A hétköznapi értelemben én sem, de valaki biztos kiszámolta, hogy mennyi jegesmedve lesz boldogabb ettöl.

A vicces, hogy van egy Piaggio 125-ös motorom, az is ilyen. Teli gázon lemegy az akkifesz 12,5-ig is akár, motorféken meg 14,8-15,2-ket írogat.
És start-stoppos. 
Egy alapból 2,5 litert fogyasztó motor.
https://coub.com/view/41wsp

Előzmény: Wicked Belzebub (8611)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8611

Jaaa, a BMW már nagyon régóta csinálja ezt, nem? Csak én ezt nem tekintettem hibridnek.

Előzmény: ekowob (8609)
ekowob Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8610

Van benne, csak nem tudsz róla.
Kipróbálhatod. Padlógázon esik a hálózati feszültség, fékezve meg megemelkedik.

Előzmény: bnorci71 (8607)
ekowob Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8609

Az a Mild hibrid.

Minden Euro 6-os mikrohibrid. Amikor nem tölti fel az akkut teljesen a motor, csak 80% körülre, és motorfék üzemben viszont nagy(obb) feszültséggel tölti.
Ezért kell bele speciális akku ami kibírja ezt a terrort.

Előzmény: Wicked Belzebub (8608)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8608

Szerintem azt nevezi mikrohibridnek, ami nem a klasszikus Prius, hanem a most divatos 24 vagy 48 voltos ékszíjas rásegítés.

Előzmény: bnorci71 (8607)
bnorci71 Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8607

mi az a mikrohibrid?

XC60 2.4D 2015 Euro6 besorolás és nagyon nincs benne hibridség, ha csak a Start/Stop nem annak számít.

Előzmény: ekowob (8603)
ekowob Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8606

Mindig meg akartam, de itt az ideje, hogy meg is tegyem.
Hétvégén ha jó idö lesz megmérem.

Előzmény: Wicked Belzebub (8604)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8605

Hol merted?

A generatornal, akkumulatornal vagy a kocsi valamely fedelzeti (muszer) pontjan?

A kocsi elektronikaja biztos, hogy kibir 16 V-ot, hiszen az igazan kritikus egysegekbe van beepitve feszultsegstabilizator es nemhogy a 16, de esetleg a 8 V is kikeszitene oket (3-5 V-al es mA-kel mennek egyes aktiv elemeik). A kocsi fedelzeti fogyasztoin nem jelenhet meg 14,5V-nal nagyobb feszultseg, mert szamos elektronikai eszkoz behalna, amit amugy legalisan dugsz ra. Nincs kulon szabvany a hibrid autok nevleges fedelzeti feszultsegere. 12, vagy 24V +20%.

Előzmény: ekowob (8603)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8604

Ezt merted is, vagy csak hallomas? Tenyleg kivancsi vagyok...

Előzmény: ekowob (8603)
ekowob Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8603

A mai mikrohibrid (Euro6-tól) autókban még 16V-nál nagyobb feszültség is lehet üzemszerüen. A feszültségcsúcsok meg ki tudja meddig mennek el.
Természetesen a gyári komponenseknek ezzel semmi bajuk.
Mindig az utólagos dolgok miatt van a szívás.

Előzmény: 2ozzmexy (8602)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.03.17 0 0 8602

Én az autó feszültség stabilizátorára gondoltam, mert ugye a többi elektromos kütyü sem szereti, ha 16V-ot kap 12 helyett...

Az érvelést elfogadom, ennyire azért képben vagyok a LED működésével. :D Előtét ellenállással van sorba kötve, gondolom ilyen 1,5kOhm körüli, ami ugye egy egyszerű feszültségosztót eredményez, így néha több áram folyik át a LED-en mint szabadna.

 

Ha lesz megint bolt nyitva akkor kipróbálom, de momentán a kocsiban szétesik az E10-es nyál lassan... :(

Előzmény: ekowob (8601)
ekowob Creative Commons License 2021.03.16 0 0 8601

A gagyi kínai szarokban nincs. Ott csak ellenállás van, nem ic.

Előzmény: 2ozzmexy (8599)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.03.16 0 0 8600

Srácok, nyugi, köszönöm az infókat, momentán ennyi is elég, mert a parkolóban nem világít az autó. :D

Nem vitaindítónak szántam, csak rákérdeztem, amúgy nem a 2db T10 W5W cseréjétől fog a többi közlekedő a fának menni. :D

Előzmény: Wicked Belzebub (8598)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.03.16 0 0 8599

Nem ezért van benne a feszstab!? Jó, tudom, buta kérdés...

Előzmény: ekowob (8588)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.04 0 2 8598

Figyi. Tegyük tisztába a dolgokat. Én alapból nem szeretem a buherálást, tehát nem annyira vagyok barátságos ebben a témakörben. Nagyon sokat foglalkoztam a dologgal, annyira, hogy írtam belőle egy szakdolgozatot, csináltam mérést, mérési jegyzőkönyvvel. Régen, úgy 30 éve, hülyegyerek koromban szúrófényeket csináltam, nem is rosszakat :)

Attól még nem vagyok atyaúristen a témában, mert mostanság már nincs olyan autóm, amelyiknek a lámpáit mókolni lehetne, tehát gyakorlati tapasztalatom kevesebb a témában.

Törvénytisztelő vagyok, legalábbis ebben a témában nagyon, mert itt életekkel megy a játék.

Mondom mégegyszer, én főképp azon akadtam ki, hogy te szinte mindenhova erősebb LED-et tettél, mint a gyári, mert szerinted az úgy biztonságosabb.

Erre mondtam, hogy nem biztos. És az sem biztos, hogy a LED-ek, amiket betettél, bár látszatra erősebbek, de hozzák-e minden fénytani jellemzőit a kiváltott hagyományos izzónak. Erre nyilván azt mondod, hogy igen, én meg azt mondanám, hogy nem biztos.

Egy 3-60 cd közötti érték, bár hússzoros, attól még szigorú.

Igen, minimum szögek vannak, mint ahogy a tompítottnál is, ettől függetlenül már egy korszerű halogén is bőven túlteljesíti, nemhogy egy xenon, vagy LED.

Tehát az "előírásokat bőven teljesíteni fogja" ez jól hangzik, csak nem biztos, hogy tényleg jó is :)

De, hogy nem szabályos, az tuti.

 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8597)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.04 -1 0 8597

Nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy kötözködni akarok, csak amit linkeltél nekem helyenként éppen ellentétes jelentéssel bír.

Nem szeretném szétcseszni a topic-ot, hanem korrekt vitában és kölcsönös tisztelettel tisztázni a kérdéseket.

 

Szintén az általad linkelt direktívában ez van...:

 

Tehát itt is minimum (!) szögeket ad meg, azaz ennél több lehet. Ha egy helyzetjelző izzót rendes nem irányított fényű LED-re cserélem, akkor ezt az előírásokat bőven teljesíteni fogja,

Előzmény: Wicked Belzebub (8594)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.04 -1 0 8596

A generátornál lehet ekkora tüske, de a kocsi rendszerében már nem szabad, gondoljunk csak az izzóknál és LED-eknél sokkal-sokkal érzékenyebb elektronikára.

 

Amúgy a LED-ek a ms nagyságrendű nagy áramokat egészen jól bírják az izzókhoz hasonlóan. Csak ha a magasabb üzemi feszültség (= a névlegesnél magasabb átfolyó áram) hosszabb ideig tart, akkor kell(ene) a + hűtés, ami a gagyi kategóriában nagyon nincs meg.

Előzmény: ekowob (8588)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.04 -1 0 8595

"És ez csak a parkolófény, de a gépjárműveken található összes külső lámpájának megvan a saját igen szigorú specifikációja."

 

Az általad linkelt dokumentumban ez van:

Intensity of forward facing parking lamps minimum 2 cd, maximum 60 cd

Intensity of rearward facing parking lamps minimum 2 cd, maximum 30 cd

 

Őszintén szólva ez nagyon nem a "szigorú specifikációnak" tűnő határokat mutatja amiről beszélsz, már ha a "bigger is better" elvet említetted. Itt 15-szörös vagy 30-szoros határokról beszélünk.

Tehát szerintem ezen igen széles határok között az "bigger is better" elv nagyon is igaz! Hogy erre mi a kézzel fogható bizonyíték? Elég csak megnézni egy új LED lámpatestekkel szerelt autó parkolófényét!

Az enyém ezeket nem fogja, nem tudja überelni a nyilvánvaló technikai korlátok miatt!

Az izzószál helyzetének nyilván a lámpatestek tervezésénél van jelentősége, azonban egy alárendelt helyen LED-re cserélés nem fog semmi tragédiát okozni, amikor a szabványban megadott ellenőrző mérési értékekhez képest 20-30% a tűrés.

 

Mindent nem cserélhetünk LED-re, ezzel egyet értek.

Előzmény: Wicked Belzebub (8594)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.03 0 3 8594

Nem értelmeztem rosszul.

Haladjunk visszafele, mert pl. te értelmezted rosszul az én mondandómat.

Azt írtam: "A mostani gyari LED es lampatestek is lehetnenek 10x olyan erosek, mint egy hagyomanyos izzos, de megsem olyanok."

Nem a tiédre írtam, csak példának hoztam fel a te "bigger is better" elméletedre.

 

Tisztában vagyok, hogy az izzós 5W-os vagy 4W-os izzóknak milyen fényük van és ez a teljesítmény miként befolyásolja a akkumulátor merítését. Ha annyira menne a wattbaszás, akkor parkolófénynél nem égetnék a komplett műszerfal világítást pl. a japánok, hanem ténylegesen csak az első és hátsó helyzetjelzőt, mint a németek.

Az erősebb helyzetjelzőhöz még hozzátenném a fényerő felső korlátját, mert van ilyen, de gondolom tisztában vagy vele, hiszen kimértél mindent. Ha nem, akkor egy kis segítség:

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R077r3e.pdf

 

És ez csak a parkolófény, de a gépjárműveken található összes külső lámpájának megvan a saját igen szigorú specifikációja. Plusz az összes izzónak is. Tizedmilliméter pontosságra. Az izzószál helyzetét is beleértve. Tehát nem cserélgetünk csak úgy LED-re mindent.

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8585)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.02 -4 0 8593

Jut eszembe a ködzáróról.

Ha ebbe 6000 K-es LED-et teszek, akkor a búrán keresztül a fénye pirosból elmegy enyhén lilába. Tapasztalatom, hogy ez sokkal jobban látszik a ködben, feltűnőbb is és még véletlenül sem nem keverik össze a féklámpával.

Előzmény: bnorci71 (8591)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.02 -1 0 8592

Ez megint az a kategória amiből nem lehet általánosítani.

Nálam komplett lámpát kellett cserélni, nem is vesződtem vele. A különbség, hogy nincs külön búrája, nem lehet izzót cserélni, mert fixen van benne a LED. Hátrafelé egyáltalán nem tud világítani, csak lefelé.

 

Előzmény: bnorci71 (8589)
bnorci71 Creative Commons License 2021.03.02 0 2 8591

sőt sajna erősebbek is még a régiek is

Scenic II gyárilag Led a helyzetjelző/fék hátul. Volt hogy rám villantottak ködlámpával, hogy kapcsoljam le. Felpöccintettem neki a ködzárót csak jelezvén nem az ég. Visszavillantott hogy bocsi.

Nem tudhatta, hogy utálom a hátsó ködzárót és 30év alatt 1kezemen megszámolom hányszor használtam és még arra is figyelek ha valaki utolér lekapcsolom

Előzmény: Wicked Belzebub (8584)
bnorci71 Creative Commons License 2021.03.02 0 0 8590

akkor ezt túl is tárgyaltuk:)

hisz a kérdező alapvetően a szabályosságra volt kíváncsi

Előzmény: Törölt nick (8578)
bnorci71 Creative Commons License 2021.03.02 0 2 8589

A rendszámtábla világítás esetében a láthatóságot javító LED-ért miért szólnának?

 

Amit én látok az utakon

-világít hátra felé is, látom a ledet, mert nem tudja a balfék normálisan berakni vagy eleve szar a kiképzése, ami ugye szabálytalan, mert hátra csak a tolatólámpa adhat fehér fényt

-mivel erősebben világít a rendszám is több fényt ver vissza

 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8577)
ekowob Creative Commons License 2021.03.02 0 0 8588

Ha generátor termeli az áramot, és nem egy átalakító, mint az elektromos autók esetében, akkor 16V mindenképp, de mikrohibrid autónál akár 18V is lehet 5-10ms ideig a rendszerben.
Ezt már észreveszik a ledek, és minél közelebb vannak a generátorhoz annál hamarabb nyirja ki öket. Egy hátsó lámpánál tompit valamit a hosszú vezeték, de a vég ott is hamar eljön.

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8587)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.02 -1 1 8587

Bizony-bizony ez pont az a filléres gagyi kategória, amiről én is írtam!

Ezek mennek tönkre max egy-két hónap alatt, mert egy sima előtét ellenállás van benne. Szóval ha felmegy a rendszer feszültsége 14,3-14,4 V-ra, akkor a LED-enkénti áram meghaladja a megengedettet!

Előzmény: Törölt nick (8586)
Törölt nick Creative Commons License 2021.03.02 -1 0 8586

Egy jól működő led fényforrás így épül fel.

A linken szereplők nem ilyenek.

Előzmény: 2ozzmexy (8583)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.03.02 -1 0 8585

nyugodtan mondhatod hangosabban is! :-)

Szerintem meg a helyzetjelző céljából és a kor technológiájából fakad az, hogy 5W-os, rosszul értelmezed!

 

A helyzetjelző kifejezetten a láthatóságot szolgálja, alapvetően álló helyzetben, amikor nem vesz részt a forgalomban.

Azért 5 W, mart ez a legkisebb teljesítményű izzó, ami még elégséges világítást ad az észlelhetőséghez.

Azért csak 5 W-os, mert a hosszabb idejű parkolás és lámpák égetése indokolatlanul merítené az akkumulátort.

Ha nem irányított, de messze nem vakító fényű mondjuk 10W-os izzónak megfelelő 1,5W-os LED van az 5W-os izzó helyén, attól nem lesz balesetveszélyesebb semmi, de az észlelhetőség nyilván jobb.

Megjegyzem, hogy az újabb DRL-eknél visszaveszik a vényerőt kb 30%-ra, ha a tompított fényszórót felkapcsolod. Ha egy oldalanként 4-8W-os LED DRL teljesítményét 30%-ra visszaveszed, akkor pont ott leszel. Senkit nem zavar...

(Tudom, hogy nyers W-ban megadott teljesítményeket sánta dolog összehasonlítani, de azért szerintem érthető amit akartam írni.)

 

A gyári lámpatestekbe való belebuherálás kockázatos dolog. Ezt nem is tagadtam. Talán lejött abból amit írtam, hogy minden egyes módosítás előtt teszteltem és alaposan átgondoltam, rendelkezésre álló eszközeimmel méregettem, mert a forgalom többi résztvevőjét nem szeretném zavarni. Van erre a célra egy-egy plusz lámpatestem. Amit csináltam, az alapvetően hobbiról szól. Persze, más a kinézete az autónak, kicsit egyénivé válik a tucat-autó, de inkább "az én csináltam és jobb, mint a gyári" öröme motivál.

Az meg hogy 10x olyan erősek lennének a sokszoros költői csúsztatás a részedről! :-)

Ez nagyon változó, attól függ mihez nyúltam hozzá. A hátsó helyzetjelző például alig, az index, fék, ködzáró és a tolatólámpa viszont jelentősen nagyobb fényt adnak, még ha nem is 10x-esen... :-)

Előzmény: Wicked Belzebub (8584)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.03.02 0 1 8584

Első helyzetjelzőnél a gyári 5W-os helyett 1-1,5W-os LED lényegesen nagyobb fényerőt produkál, jobb láthatóságot, nem szólnak érte.

 

Csak halkan szolok, hogy helyzetjelzonel nem biztos, hogy cel a jobb lathatosag, mert ha az lenne, akkor nem 5W-os izzo lenne ott gyarilag. Az azert olyan, mert igy lett kitalalva, es utana megalkotva a szabaly. 
Nagyon orulok, hogy nalad minden elenkebb es erosebb. De megintcsak elmondom, nem ez a cel. A mostani gyari LED es lampatestek is lehetnenek 10x olyan erosek, mint egy hagyomanyos izzos, de megsem olyanok. 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8577)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.03.02 0 0 8583

Itt nézelődtem legutóbb: T10 autós LED, T10 LED többféle méretben, fényerőben, helyzetjelzőbe, belső utastérbe T10, canbus kompatibilitással (ledszaki.hu)

 

Néhányat kicserélnék, egyrészt fényerő, másrészt esztétika miatt:

- csomagtér 12V 5 W5W

- középső beltér 12V 10W

- első helyzetjelzőt 12V, 5W W5W

- kesztyűtartó 12V 1,4W

- tolatólámpa 12V 21W W21W

- rendszám-tábla 12V 5W W5W

- piperetükör (esetleg) 12V 3W

 

Ennyit ír a kezelési... az első 3 lenne fontos, a többit még nem tudom. :D

A ledszaki nekem azért jó, mert közel van az üzlet nekem és velük már régi a kapcsolat. ;)

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8580)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!