Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

bnorci71 Creative Commons License 2022.02.23 0 0 8702
bnorci71 Creative Commons License 2022.01.03 0 0 8701

A Volvonál elég intelligensen gondolkodnak a tervezők.

Alapból ugye automatán van a lámpa, ha az ablaktörlőt bekapcsolod arra is felkapcsolja a tompítottat, a hátsó lámpa is ég a DRL-el.

Viszont a nappali világos köd ahol az ember úgy érzi jobb a tompított a DRl helyett na azt szerintem nehéz megoldani mert fény még van bőven viszont nem látszódsz, így ott inkább kézzel kapcsolom amikor úgy ítélem meg.

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8697)
bnorci71 Creative Commons License 2022.01.03 0 0 8700

 Aki erre sem képes az nem való volán mögé.

 

mennyivel kevesebb lenne a dugó, nem csak nálunk mindenhol, mert az osztrák se jobb semmivel...

Előzmény: ekowob (8698)
cinyoka Creative Commons License 2022.01.03 0 0 8699

Már rég óta szeretnék ilyent készíteni...szerintem hasznos extra lenne a kocsiban! Itt van hozzá a lényeg...a többi csak egy kis szakma, kitartás és szorgalom :D 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8697)
ekowob Creative Commons License 2021.12.30 0 1 8698

Szerintem meg a vezetöket kell megtanítani arra, hogy "mindenkeppen felkapcsolja a tompitottat es vele egyutt a hatso vilagitast, ha szerinte a kulso fenyviszonyok ezt indokoljak, vagy esik az eso."

Ennyi. Aki erre sem képes az nem való volán mögé.

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8697)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.30 0 0 8697

En elfogadom, hogy valaki teved, hibazik. Emberek vagyunk. Azt gondolom a cel, hogy ennek valoszinuseget minimalizaljuk. Ahol lehet kapcsoljik ki az emberi tenyezot!

Itt a megoldas az lenne, hogy a kocsi mindenkeppen felkapcsolja a tompitottat es vele egyutt a hatso vilagitast, ha szerinte a kulso fenyviszonyok ezt indokoljak, vagy esik az eso. A vezeto ne tudja ezt a funkciot letiltani!

Előzmény: ekowob (8696)
ekowob Creative Commons License 2021.12.30 0 1 8696

Nem megoldás. Így még kevesebben jeleznének neki.
Annál meg nincs rosszabb, mint amikor éjjel menetfénnyel jönnek szembe.

Ne a hülyéknek írjunk már szabályokat, hanem tanítsuk meg a hülyéket, vagy irtsuk ki öket a közlekedésböl.

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8694)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.30 0 0 8695

Ja es van elol-hatul menetrogzito kameram, az esemeny nagyobb reszerol van felvetel. A kozepso ujj esett ki a latoszogbol csak.  De leszarom.

 😉

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8694)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.30 0 0 8694

2021. decemberi napon kb 22 ora magassagaban, szitalo esoben.

M0 kozepso savban 90-es tempoval halado P..... rendszamu Astra.

Ahogy az kell menetfennyel.

Hatolrol kb 100 meterrol villantok neki. Le-fel kapcsolom a lampam, hatha felfogja, mit akarok jelezni?

Melleerek, lassitok es ismet villantok es le-fel kapcsolok.

Leengedi az ablakat es a nemzatkozi kozepso ujjas jelzessel kommunikal.

Otthagyom, megelozom kisorolok a kulsobe.

Ramkapcsolja a reflektort buntibol.

Kb 15-20 masodperces buntetes utan visszaallitja az eredeti allapotot... 😳

Van ceges kulcsos Astrank, jarok vele. Tudom, hogy csak egy kapcsolas hianyzik. Automatikat kene bekapcsolni, vagy nem kikapcsolni.

Ahol van ilyen, ott nem engednem a manualis opciot, mert a birka tenyleg nem eszleli, hogy nincs kivilagitva rendesen. Megoldas lehetne, ha a hatso helyzetjelzo resze lenne kotelezoen a menetfenynek.

 

Előzmény: 2ozzmexy (8693)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.29 -3 0 8693

A szabályozás ezen részét nem értettem sosem, motorra kötelező hátra is, teherautón a szélesség jelző is bekapcsol bizonyos modelleknél, de személyautón elég előre? Fura mindenesetre, nekem kicsit összecsapottnak tűnik ez a rendelet. Tegyük fel hogy szürke az autó, akár az aszfalt, szemből kell hogy ki legyen világítva fényes nappal, de hátulról nem!? Értem előzés miatt jobb, de várható volt hogy a bambak folyton kivilágítatlanul fognak cirkalni a korom sötétben, hiszen a műszerfal világít, előre lát mert elől megy a DRL aztán csodálkozik ha telibe verik vagy ravillognak esetleg dudalnak, miután kis híján balesetet okoz, a kevésbé nyugodt még vissza is integet hogy hülye vagyok... 😭

De a "legnagyobb királyt" a minap láttam, annak a ködben semmi, nem tudom hogy kapcsolta ki a DRL-t, de megoldotta valahogyan... 

Előzmény: Wicked Belzebub (8692)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.29 0 0 8692

Mint ahogy motorkerékpárokon kötelező a hátsó világítás is a DRL mellett, sztem be lesz ez vezetve autókra is az EU-ban.

Előzmény: 2ozzmexy (8691)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.28 -2 0 8691

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/12/27/kanadaban-mar-kotelezo-az-automata-vilagitas-es-ez-jo/

 

Na végre, akkor még 10-15 év és a hatóságok sem fognak piszkálni érte... 🤣

Előzmény: Wicked Belzebub (8690)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8690

Mindenem LED-es hatul, csak az index izzos. 
Majd jon a nyar, akkor lehet, hogy mericskelek egy kicsit :) 

Előzmény: The Dark Side of the Moon (8687)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8689

Szerintem csak a típusengedély eltérés miatt lehet probléma.

Valójában senkit és semmit nem zavarhat, semmilyen balesetveszélyt nem okozhat, ha a menetfény részeként a hátsó helyzetjelződ is világít.

Sőt, ha figyelembe vesszük, hányan felejtik átkapcsolni este a menetfényt tompítottra, vagy az újabbaknál kikapcsolja az automata világításkapcsolást, akkor legalább hátulról normálisan ki van világítva...

 

A kocsim átalakításai nekem is kikapcsolhatók, a motortérben egy biztosítékot kell eltávolítanom, hogy a legszőrösebb szívű vizsgáztató se találjon kifogást.

Ámbár februárban az egyik kocsim vizsgáján meg kellett adnom a LED index "izzó" típusát, mert a vizsgáztató is olyat akart magának! Annak a fényét legfeljebb Stevie Wonder nem veszi észre! :-)

Előzmény: 2ozzmexy (8680)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8688

Minden autóban úgy van megoldva (Trabantban is), hogy ha kiég valamelyik index izzó, akkor szaporán villog (kattog).

Az index utólagos LED-esítése ezért csak valamilyen sönt beiktatásával lehetséges. Vagy adják hozzá, vagy bele van építve és rendesen melegedik.

Előzmény: 2ozzmexy (8678)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8687

Nagyon modern, értsd legkorszerűbb LED-es lámpatestekkel szerelt kocsi még nem került a kezeim közé.

Abban viszont 100% biztos vagyok, hogy ahol hagyományos izzós lámpatest van, ott annyi vezeték megy be, ahány funkció van + 1 vezeték a test... Ezt magad is ellenőrizheted. Onnan tönkretenni egyszerűen nem tudod a kocsi canbus rendszerét. Hányszor történik meg, hogy koccanásnál, beázásnál testzárlat következik be a lámpánál? A canbus észreveszi, biztosíték kiég, de a canbus nem semmisül meg!

A lámpák izzói vagy relézve vannak, vagy félvezetővel vezéreltek. Egyik sem teszi lehetővé, hogy 12V-al megsemmisítsd a vezérlést!

Előzmény: Wicked Belzebub (8671)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8686

A "canbus kompatibilis" LED-ek 99%-a nem az. Parasztvakítás, etetés. Ha beiktatnak egy söntöt, hogy becsapják a CANBUS-t, akkor az értelme 50%-át elveszti az átalakítás, hiszen a rendszerben ugyanannyi áram folyik "el".

Előzmény: balabmw (8675)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8685

A legtöbb canbus-os autóban már van izzófigyelés. Nekem a 2009-es xar (?) franciámban minden kiolvasáskor ott virít az első helyzetjelző "hibája", amit LED-re cseréltem. Szabálytalan, de most nem ez a kérdés, egyszerűen jobb, nagyobb fényerő és kevesebb áram...

 

A CANBUS trükk, hogy járó motornál minimális áramot, értsd max 2-3 mA-t ráengednek a modernebb kocsiknál az izzóra. Az izzó egy kvázi ellenállásként testeli azt. Ha az izzószál elszakad, akkor a testelés megszűnik, a vezetékben feszültség lesz lekapcsolt állapotban is. Ezt és így érzékeli a CANBUS, tárolja a hibát, vagy üzen. Ez onnan is lekövethető, hogy ha egy LED-et beteszel az izzó helyére, akkor nem elég, hogy a hibajel megmarad, de esetenként a LED a csekély árammal is gyengén világítani fog.

 

Ebből a szempontból az izzó LED-re cserélése nem fog a kocsira visszaható CANBUS problémát okozni. Lesz hiba a tárolóban és (esetleg, de ritkán) alig észrevehetően parázslik. Hogy ez valszeg szabálytalan? Nem ez volt a kérdés!

Előzmény: 2ozzmexy (8670)
The Dark Side of the Moon Creative Commons License 2021.12.14 0 1 8684

"amennyire tudom ez előírás hogy a féklámpa nem vakíthat hátrafelé"

 

Hát ha vakít az nem baj, az a dolga! Ha vakítja, akkor taposson ösztönösen a fékbe ő is!

 

Ilyen megfogalmazással nem is fogsz találkozni egy "előírásban"!

Nem is logikus, mert ugyanaz a féklámpa fényerő, aminek látszania kell biztonsági okokból verőfényes napsütésben, az bizony éjsötétben vakítani fog.

 

Nagyobb gond a sok hülyegyerek, aki sötétíti a hátsó lámpatestet lakkal, mert az nagyon menő...

Előzmény: 2ozzmexy (8667)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8683

Elvileg nem. Itt a kérdés az, hogy ez milyen mértékű átalakítás. Értem ez alatt, hogy ugye az E jeles utólagos DRL-t simán elfogadják vizsgán, használhatod büntetlenül, csak azt kéne tisztázni, hogy az autó egy ilyen gyárilag eltérő hátsólámpa működéssel mennyire marad szabályos. Egyre több autón világít együtt a hátsó lámpa a DRL-lel.

De igazából azért nem kötelező (csak motorkerékpárokon) mert ahol a DRL-t használhatod, ott egy hátul lévő piros fény nem oszt, nem szoroz.

Én azért tartom pozitív dolognak, mert ha a balfasz nem kapcsol lámpát este a sötétben, akkor legalább hátul sem marad kivilágítatlan.

Előzmény: 2ozzmexy (8682)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8682

Na, ez így érdekesen hangzik, szóval ha csak a hátsó helyzetjelzők mennek a DRL-el együtt akkor azt elfogadják és nem büntethetnek érte?

Ha fényes nappal (nem mostanság) tiszta időben megyek lakott terültene kívül, akkor folyton villognak még szemből is hogy nem kapcsoltam lámpát, pedig a jogszabály szerint már csak akkor kell a tompított lakott területen kívül,ha nincsen DRL az autón.

Előzmény: Wicked Belzebub (8681)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8681

Igen, de ilye-olyan paragrafus utalásokkal leírja, hogy mellette hátul a helyzetjelző is működhet, de semmi más nem. Se oldalt, se rendszám, semmi.

Előzmény: 2ozzmexy (8680)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.14 -1 0 8680

Ha jól emlékszem úgy van megfogalmazva hogy "menetirányban előre világít" a nappali menetfény.

Én is agyalok rajta már egy ideje, de még nem igazán volt érkezésem foglalkozni vele. Ha gyárilag nem világít hátul az autódon akkor a típusengedélyt sem így kapta meg, tehát műszakin beleköthetnek.

Aztán ahogyan jövök-megyek a világban látom hogy ezek semmibe sem kötnek bele, ha mégis akkor rögtön mondják mennyiért nem néznek abba az irányba. Az egyik szomszédomnak a bal oldali lámpatestje tök sötét, kivétel ha refire kapcsol, de ez az állapot immáron 2016 óta fennáll, kétlem hogy a 307 azóta nem volt vizsgázni...

Előzmény: Wicked Belzebub (8674)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8679

A mátrix LED CAN bus-os már azt hiszem, azon kívül ha így nézzük... Talán még a DRL/helyzetjelző/ködfényszóró átkapcsolgatós LED-ek CAN bus-osak ha így értetted a "Can bus-os" kifejezést, de alapvetően nem csak ezeket soroljuk ebbe a kategóriába.

Előzmény: balabmw (8676)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8678

Toyotában csak az indexen van ilyen "fícsör" hogy másképpen kattog az az oldal amelyiken kiégett/hiányzik valamelyik. A többit sajna szemrevételezéssel lehet ellenőrizni...

Előzmény: Wicked Belzebub (8677)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8677

Köszönöm a segítséget! Most is tanultam valamit :)

Sosem volt még "izzófigyelős" autóm, japánok valahogy nem erőltetik ezt a dolgot, így ennek a rendszernek a megismerésébe nem is fektettem energiát :D

Előzmény: balabmw (8676)
balabmw Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8676

Ezt akár egy 35 éves BMW is kiírja neked,egyszerű light check control,ehhez nem kell Can-bus.

 

Erre próbáltam rávilágítani. :)

Előzmény: 2ozzmexy (8670)
balabmw Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8675
Előzmény: Wicked Belzebub (8671)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8674

Magyar jogszabályban is benne van, engedélyezett..

Előzmény: 2ozzmexy (8673)
2ozzmexy Creative Commons License 2021.12.14 0 0 8673

Az EUs megengedi, a magyar nem, sajnos... Egy újabb hungarikum. :D

Egyébként én már évek óta mondogatom, hogyha felülbíráljuk az EU előírásait, akkor igazán kötelezővé tehetnék hogy a DRL mellett világítania kell a hátsó helyzetjelzőnek is. Sok problémát megoldana, mert mióta folyamatosan világítanak a műszerfalak rohamosan nő azoknak a száma akik DRL-el vagy minden fény nélkül furikáznak. Mindez lakott területen annyira nem gáz, de én már találkoztam ilyennel az M2-n is hogy hátul semmi, de szó szerint semmi világítása nem volt, ha nem távolsági fényszóróval megyek hanem tompítottal akkor mire észreveszem telibevertem... (én mentem 90-100 km/h között valahol ő meg 40 km/h-val a jó Ég tudja miért)

Előzmény: Wicked Belzebub (8672)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!