A Volvonál elég intelligensen gondolkodnak a tervezők.
Alapból ugye automatán van a lámpa, ha az ablaktörlőt bekapcsolod arra is felkapcsolja a tompítottat, a hátsó lámpa is ég a DRL-el.
Viszont a nappali világos köd ahol az ember úgy érzi jobb a tompított a DRl helyett na azt szerintem nehéz megoldani mert fény még van bőven viszont nem látszódsz, így ott inkább kézzel kapcsolom amikor úgy ítélem meg.
Már rég óta szeretnék ilyent készíteni...szerintem hasznos extra lenne a kocsiban! Itt van hozzá a lényeg...a többi csak egy kis szakma, kitartás és szorgalom :D
Szerintem meg a vezetöket kell megtanítani arra, hogy "mindenkeppen felkapcsolja a tompitottat es vele egyutt a hatso vilagitast, ha szerinte a kulso fenyviszonyok ezt indokoljak, vagy esik az eso."
En elfogadom, hogy valaki teved, hibazik. Emberek vagyunk. Azt gondolom a cel, hogy ennek valoszinuseget minimalizaljuk. Ahol lehet kapcsoljik ki az emberi tenyezot!
Itt a megoldas az lenne, hogy a kocsi mindenkeppen felkapcsolja a tompitottat es vele egyutt a hatso vilagitast, ha szerinte a kulso fenyviszonyok ezt indokoljak, vagy esik az eso. A vezeto ne tudja ezt a funkciot letiltani!
Hatolrol kb 100 meterrol villantok neki. Le-fel kapcsolom a lampam, hatha felfogja, mit akarok jelezni?
Melleerek, lassitok es ismet villantok es le-fel kapcsolok.
Leengedi az ablakat es a nemzatkozi kozepso ujjas jelzessel kommunikal.
Otthagyom, megelozom kisorolok a kulsobe.
Ramkapcsolja a reflektort buntibol.
Kb 15-20 masodperces buntetes utan visszaallitja az eredeti allapotot... 😳
Van ceges kulcsos Astrank, jarok vele. Tudom, hogy csak egy kapcsolas hianyzik. Automatikat kene bekapcsolni, vagy nem kikapcsolni.
Ahol van ilyen, ott nem engednem a manualis opciot, mert a birka tenyleg nem eszleli, hogy nincs kivilagitva rendesen. Megoldas lehetne, ha a hatso helyzetjelzo resze lenne kotelezoen a menetfenynek.
A szabályozás ezen részét nem értettem sosem, motorra kötelező hátra is, teherautón a szélesség jelző is bekapcsol bizonyos modelleknél, de személyautón elég előre? Fura mindenesetre, nekem kicsit összecsapottnak tűnik ez a rendelet. Tegyük fel hogy szürke az autó, akár az aszfalt, szemből kell hogy ki legyen világítva fényes nappal, de hátulról nem!? Értem előzés miatt jobb, de várható volt hogy a bambak folyton kivilágítatlanul fognak cirkalni a korom sötétben, hiszen a műszerfal világít, előre lát mert elől megy a DRL aztán csodálkozik ha telibe verik vagy ravillognak esetleg dudalnak, miután kis híján balesetet okoz, a kevésbé nyugodt még vissza is integet hogy hülye vagyok... 😭
De a "legnagyobb királyt" a minap láttam, annak a ködben semmi, nem tudom hogy kapcsolta ki a DRL-t, de megoldotta valahogyan...
Szerintem csak a típusengedély eltérés miatt lehet probléma.
Valójában senkit és semmit nem zavarhat, semmilyen balesetveszélyt nem okozhat, ha a menetfény részeként a hátsó helyzetjelződ is világít.
Sőt, ha figyelembe vesszük, hányan felejtik átkapcsolni este a menetfényt tompítottra, vagy az újabbaknál kikapcsolja az automata világításkapcsolást, akkor legalább hátulról normálisan ki van világítva...
A kocsim átalakításai nekem is kikapcsolhatók, a motortérben egy biztosítékot kell eltávolítanom, hogy a legszőrösebb szívű vizsgáztató se találjon kifogást.
Ámbár februárban az egyik kocsim vizsgáján meg kellett adnom a LED index "izzó" típusát, mert a vizsgáztató is olyat akart magának! Annak a fényét legfeljebb Stevie Wonder nem veszi észre! :-)
Nagyon modern, értsd legkorszerűbb LED-es lámpatestekkel szerelt kocsi még nem került a kezeim közé.
Abban viszont 100% biztos vagyok, hogy ahol hagyományos izzós lámpatest van, ott annyi vezeték megy be, ahány funkció van + 1 vezeték a test... Ezt magad is ellenőrizheted. Onnan tönkretenni egyszerűen nem tudod a kocsi canbus rendszerét. Hányszor történik meg, hogy koccanásnál, beázásnál testzárlat következik be a lámpánál? A canbus észreveszi, biztosíték kiég, de a canbus nem semmisül meg!
A lámpák izzói vagy relézve vannak, vagy félvezetővel vezéreltek. Egyik sem teszi lehetővé, hogy 12V-al megsemmisítsd a vezérlést!
A "canbus kompatibilis" LED-ek 99%-a nem az. Parasztvakítás, etetés. Ha beiktatnak egy söntöt, hogy becsapják a CANBUS-t, akkor az értelme 50%-át elveszti az átalakítás, hiszen a rendszerben ugyanannyi áram folyik "el".
A legtöbb canbus-os autóban már van izzófigyelés. Nekem a 2009-es xar (?) franciámban minden kiolvasáskor ott virít az első helyzetjelző "hibája", amit LED-re cseréltem. Szabálytalan, de most nem ez a kérdés, egyszerűen jobb, nagyobb fényerő és kevesebb áram...
A CANBUS trükk, hogy járó motornál minimális áramot, értsd max 2-3 mA-t ráengednek a modernebb kocsiknál az izzóra. Az izzó egy kvázi ellenállásként testeli azt. Ha az izzószál elszakad, akkor a testelés megszűnik, a vezetékben feszültség lesz lekapcsolt állapotban is. Ezt és így érzékeli a CANBUS, tárolja a hibát, vagy üzen. Ez onnan is lekövethető, hogy ha egy LED-et beteszel az izzó helyére, akkor nem elég, hogy a hibajel megmarad, de esetenként a LED a csekély árammal is gyengén világítani fog.
Ebből a szempontból az izzó LED-re cserélése nem fog a kocsira visszaható CANBUS problémát okozni. Lesz hiba a tárolóban és (esetleg, de ritkán) alig észrevehetően parázslik. Hogy ez valszeg szabálytalan? Nem ez volt a kérdés!
Elvileg nem. Itt a kérdés az, hogy ez milyen mértékű átalakítás. Értem ez alatt, hogy ugye az E jeles utólagos DRL-t simán elfogadják vizsgán, használhatod büntetlenül, csak azt kéne tisztázni, hogy az autó egy ilyen gyárilag eltérő hátsólámpa működéssel mennyire marad szabályos. Egyre több autón világít együtt a hátsó lámpa a DRL-lel.
De igazából azért nem kötelező (csak motorkerékpárokon) mert ahol a DRL-t használhatod, ott egy hátul lévő piros fény nem oszt, nem szoroz.
Én azért tartom pozitív dolognak, mert ha a balfasz nem kapcsol lámpát este a sötétben, akkor legalább hátul sem marad kivilágítatlan.
Na, ez így érdekesen hangzik, szóval ha csak a hátsó helyzetjelzők mennek a DRL-el együtt akkor azt elfogadják és nem büntethetnek érte?
Ha fényes nappal (nem mostanság) tiszta időben megyek lakott terültene kívül, akkor folyton villognak még szemből is hogy nem kapcsoltam lámpát, pedig a jogszabály szerint már csak akkor kell a tompított lakott területen kívül,ha nincsen DRL az autón.
Ha jól emlékszem úgy van megfogalmazva hogy "menetirányban előre világít" a nappali menetfény.
Én is agyalok rajta már egy ideje, de még nem igazán volt érkezésem foglalkozni vele. Ha gyárilag nem világít hátul az autódon akkor a típusengedélyt sem így kapta meg, tehát műszakin beleköthetnek.
Aztán ahogyan jövök-megyek a világban látom hogy ezek semmibe sem kötnek bele, ha mégis akkor rögtön mondják mennyiért nem néznek abba az irányba. Az egyik szomszédomnak a bal oldali lámpatestje tök sötét, kivétel ha refire kapcsol, de ez az állapot immáron 2016 óta fennáll, kétlem hogy a 307 azóta nem volt vizsgázni...
A mátrix LED CAN bus-os már azt hiszem, azon kívül ha így nézzük... Talán még a DRL/helyzetjelző/ködfényszóró átkapcsolgatós LED-ek CAN bus-osak ha így értetted a "Can bus-os" kifejezést, de alapvetően nem csak ezeket soroljuk ebbe a kategóriába.
Toyotában csak az indexen van ilyen "fícsör" hogy másképpen kattog az az oldal amelyiken kiégett/hiányzik valamelyik. A többit sajna szemrevételezéssel lehet ellenőrizni...
Az EUs megengedi, a magyar nem, sajnos... Egy újabb hungarikum. :D
Egyébként én már évek óta mondogatom, hogyha felülbíráljuk az EU előírásait, akkor igazán kötelezővé tehetnék hogy a DRL mellett világítania kell a hátsó helyzetjelzőnek is. Sok problémát megoldana, mert mióta folyamatosan világítanak a műszerfalak rohamosan nő azoknak a száma akik DRL-el vagy minden fény nélkül furikáznak. Mindez lakott területen annyira nem gáz, de én már találkoztam ilyennel az M2-n is hogy hátul semmi, de szó szerint semmi világítása nem volt, ha nem távolsági fényszóróval megyek hanem tompítottal akkor mire észreveszem telibevertem... (én mentem 90-100 km/h között valahol ő meg 40 km/h-val a jó Ég tudja miért)