Leginkább úgy képzelném el, hogy alkalmanként egy-egy tag gépét közös erővel a technikai maximumára beállítanánk, a szükséges szoftveres utómunkákat szintén. Azután csak a beszerzett technikát, vagy a más tagoktó kölcsönözhetőeket kellene figyelembe venni, és koncentrálni lehet a témákra, a megközelítési módokra. Mindenképpen kellenek tanult fotósok, de csakis kölcsönös szimpátia esetén. Szerintem témavadászathoz sokkal alkalmasabb tagtársakkal elindulni, ami nem jelenti a családi, baráti utazás mellőzését, mindössze praktikusabb.
Volt már rá próbálkozás, de hamar befuccsolt. A többiek többet többet tudnának mesélni. Egyéblént egy fotóklubbhoz én is csatlakoznék ami a közelben van.
Nem úgy értettem. Nekem az jött le abból amit mondtál, hogy csak a jó képeket hagyod meg.
Amúgy hasonlóan válogatok én is, azzal a különbséggel, hogy sorozatot lövök ha kell, ha nem. Utólag meg szidom magam, hogy mi a fenének készült a sok felesleges kocka, alig győzöm a válogatást.
A gép lehetséges expószáma 50000, jelenleg 8 DVD-nyi anyagnál tartok, a szelektálást kiírás előtt elvégzem, általában a menthetetlen anyagra. A téma az utcán hever, de oda is le kell hajolni, vagyis hatósugártól is függ az expószám, ki hová tud eljutni. Nem feltétlenül a mennyiséget hajtom, nagyon tudok örülni kevés, de csak az én látásmódomat tükröző felvételnek. Óriási a felhozatal, nem hiányzik még egy tucatkép.
A családi képeket jpg-ben lövöm, mert a végső cél max. 15x21 cm-es papírkép, vagy TV, monitor esetleg projektoron való vetítés, amire a 8 MP-es jpg bőven elég.
A természetfotók RAW-ban készülnek, mert szoktam nagy nagyításokat is készíteni. A technikailag szar képeket (bemozdult, életlen, stb.) azonnal törlöm. A technikailag jó képek közül is csak azokat tartom meg, amikkel céljaim vannak, amik alkalmasak valamire (pályázat, publikáció, nagyítás, stb.). Ezenkívül néhány képet megtartok a kevésbé jók közül is, mert valmire majd csak jó lesz később, vagy ahogy mondtad emlék. Nem vagyok sorozatlövő, egy témához kb. 3-400 képet szoktam készíteni, amiből kb. 30-40 képet szoktam megtartani, végül jó, ha 10 kép lesz alkalmas valamire. Tekintve, hogy egy téma feldolgozása heteket vesz igénybe, évente jó, ha 7-8 témával tudok foglalkozni, ez max. 4-500 képet jelent, plusz kb. ennyi jön össze a családi eseményeken is. Évi 1000 képpel sem könnyű boldogulni, ezért lepődtem meg az ötvenezres "archivumon".
Jujj, emmán adat. Nekem 2 év alatt D70nel összejött kb. 15E expó (a harmada selejt, a másik harmada meg olyan méásoknak fontos képek), és 15 DVD-re ráfér az egész NEF. Most szervezek köztük vérengzést. Katalogizálást kb. pont ugyanúgy csinálom, mint te. Viszont, ha a jpg csak nézegetésre kell, egy faststone nevű program a rawokból egész jól kiszedegeti a nézőképet.
Te ennyire szigorúan kiszelektálod a képeket? Én azokat is meg szoktam tartani, amit tudom, hogy sose fogok kikonvertálni, bár technikailag elég tűrhetők. Egyszerűen csak azért, mert sajnálom kidobni őket, meg rengeteg élmény kapcsolódik az elkészítésükhöz.
Bocs, de kiváncsi lennék, hogy mit fotózol, amiből összejött 50 000 megtartásra érdemes kép. Ennyi egy hivatásos fotóriporternek sem szokott összejönni egy élet alatt. Te mióta is gyűjtögeted a képeket?
Nem kötözködni akarok, de ha valaki jól tud válogatni, akkor sok helyet, időt (katalogizálás, kikeresés) megspórolhat.
50000 expóval számolva 1450 GB hely kellene RAW+JPG tárolásra. Ez nem is vészes, 3 jó vinyó, 362 db DVD. Kell a JPG, a széleskörű megtekinthetőség okán, a RAW a technika új csodái miatt. Lehet, ez lesz a tárolási módszerem. Katalogizálásra milyen rendszert használtok? Jelenleg könyvtárba mentem képeket az eredeti sorszámos fájlnévvel, a könyvtár neve a mentés dátuma, és esetleg egy kulcs szó.
Hát, én digittel egyetértve inkább a raw-fájlokat archiválnám (ahogyan teszem ezt most is). A rawkonverterek is javulhatnak, meg ha a kidolgozott jpg-n valami hiba van, vagy csak eszedbe jut, hogy világosabban/más színegyensúllyal stb. jobban nézne ki, a rawhoz könnyebb piszkálni. Persze, a színegyensúlyt jpg-ből a lightroom egész jól helyreteszi, de régebben nem volt ilyen progi (na, csak fejlődnek valamit)
Bocsesz, természetesen a RAW 16bites, vagy 8bites beállítású a CameraRawban. Az Oly E-400 RAW 22MB, tárolni csak véglegesen kidolgozott képeket szeretnék, minél kevesebb helyen.
Szerintem RAW-t érdemes archiválni és amikor kell, akkor konvertálni olyanra, amilyenre éppen szükség van. A RAW konverterek is folyamatosan fejlődnek, ezért egy mai RAW-ból évek múlva talán sokkal jobbat tudsz konvertálni.
Először szeretném megkérdezni, hogy hogyan sikerült 16bites JPG-t mentened... PS-ben, rawshooterben ugyanis nincs ilyen opció (JPG) 16 bitnél. NX-ben és Lightroomban nem találtam fél óra keresés után sem, hogyan lehet 16 biteset mentetni vele, alapból 8-asat csinál (anno ezért vittem a 16 bitet tiffként).
Elvileg bárhová érdemes lenne, mivel jellemzően 12 biten ketyegnek a gépek, esetleg 14-en. Ezekhez képest a 16 bit az "túlmintavételezés", de a 8 meg butítás.
Monitoron nincs diffi, ha nem tud megjeleníteni elég színt (általában nem tud) Sőt, a videokártya 8 és 16 bites színmegjelenítése közt sincs látható különbség.
Mivel fogadni nem tudják, ezért kvázi sehova nem érdemes ilyet konvertálni, én sem csinálom már.
Egyáltalán hová érdemes 16 bitben konvertálni? Átállítottam a ps-t, monitoron nem látszik különbség, nyilván, a nyomtatásnál problémás, mondod. Archiválni esetleg jobb időkre?
Köszi. Bár én azt a képet nem nézem valami sokba, még így sem. Viszont amit printeltek róla, háát.. Sárgulok az irigységtől, hogy itt döbrögbe' nincs olyan labor, ami a közelébe érhetne.
1. Digitfájlt csak sRGB-ben adj be, Adobe-ot nem jól printelik (sok-sok szomorú tapasztalat) 2. A 16 bites TIFF-et nem tudják fogadni, ha rájönnek hogy 16 bit, akkor átalakítják 8-ra és úgy már megeszi a gépük. 3. Én korrekció nélkül szoktam mindig kérni, és még így is van sok meglepetés (az autokorrekciójuk néha nagyon durván belenyúl). 4. A 8bites JPG árnyalatátfogását sem tudják letenni teljesen papírra.
Már én is jónéhányszor megjártam a laborokkal. Debrecenben eddig a Tenno-nál voltam talán a legjobban megelégedve, bár az FF képek itt sem nyűgöztek le, de tovább próbálkozom majd a beálításokkal az itthoni monitor és az ottani gép kapcsolatának megfejtésén :)
A papír árnyalatterjedelme kisebb, mint egy átlag digitális képé, ezért eleve nehéz, amit kérsz. Korrekció nélkül kell kérni a képeket, akkor van remény. Célszerű kitapasztalni egy labort és a képeket annak megfelelően feldolgozni.
A pontos papírméreteket tudod? Mert pl. a 10x15 nem pontosan 10x15, csakúgy, mint a többi méret, de ha pontosan beállítod, akkor is egy kicsi lemaradhat, a papírt automata továbbítja és a kés is automatikus. Nyílván ez sose lesz pontos. Ezt is ki lehet tapasztalni. Egy jó kézi labor biztosan jobb eredményt ad, de olyat szerintem csak Pesten találsz.
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni, mert már felidegesített néhány labor (nem Hajdú-B megyében) Olyan labort keresek, ahova nyugodtan beadhatok komolyabb képeket is, (pl. esküvőt, ahol a hisztogramm szerint távol van a beégéstől a menyasszonyi ruha, akkor a papírképen se legyen beégve, a papírméretre vágott képeknek ne szedjék le a szélét, vagy a szkennelt 6x7, 6x9 képek minőségét (felbontás, árnyalatterjedelem) a lehető legjobban őrizzék meg, röviden: azt lássam a papírképen, amit elküldtem. Nem az a lényeg hogy 30ft legyen egy 10x15ös... köszi