Keresés

Részletes keresés

Andrav33 Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68726

Koszi. A klimahoz eleg be lett huzva, azzal nem lesz gond (meg a fozolappal, sutovel sem). Akkor azt mondod a tobbihez eleg az 1.5 es eleg is lesz, kesobb is (hosszutavra gondolkodok, 20 evig ne kelljen a lakashoz nyulni)?

Előzmény: C20NE (68725)
C20NE Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68725

A 1,5-es 2990W-ra terhelhető szabványos kismegszakítót használva ( a 1,5-es vezetékhez max. 13A-es megszakítót lehet használni! Dugaljhoz többnyire elég, a klímának sem kell többnyire 16A. Ha nagy az indulási áram és emiatt 16A-es kismegszakító kell akkor 2,5-es vezetéket használj. Okosan kell szerelvényt venni, mert vannak olyan dugaljak amibe a 2,5-es nem vagy csak nagyon nehezen lehet betenni.

Előzmény: Andrav33 (68724)
Andrav33 Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68724

Sziasztok!

Teljesen dilettans vagyok a temahoz, egy altalanos kerdesem lenne:

- lakasfelujitasnal teljes villanyszerelest csinaltatok, regi vezetekeket rez-re csereltetem, a villanyszerelom szerint a legtobb helyre (huto, mosogep, mosogatogep) 1.5-os rez eleg (ezek kulon fazison mennek a legtobb esetben, kiveve peldaul a konyhapult feletti 3-mas dugaljakhoz, ahol el van osztva 3 fele), a legkondihoz, fozolaphoz es sutohoz lesz csak nagyobb vezetek behuzva.

Szerintetek jo lesz igy, vagy lenne ertelme 2.5-os vezetekeket hasznalni? Ha jol tudom 1.5-os az 3600W-ot bir, ami elegnek tunik, de nem lenne jo ha kesobb kiderulne hogy valami miatt megis tobb kellene..

- a plafonon nehany lampahoz sodrott vezetek megy, van annak hatranya hogy sodrott, vagy az is jo lesz oda?

Koszonom!

ötfelezős Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68723

Azt nem áramkörnek hívjuk, amiknek a nullavezetője közös más "áramkörök" nullavezetőjével.

Előzmény: Epitkezos (68711)
Lacivill Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68722

Prodax gipszkartondobozt viszont kitalálták, hogy ki lehessen venni csavarvesztés nélkül is, a sorolása is egész jó.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (68721)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68721

  "Ha legalább 2mm-rel szélesebb peremet préselnének neki,"

 

A keskeny peremű gipszkarton dobozt könnyebben lehet teljesen síkba is szerelni: a keskeny dobozperem megroppantja a lyuk peremét és a doboz teljesen besüllyed a falsíkba. Festők imádják, ha semmiben nem akad a glettvas és egyes szerelvényeket is csak így lehet teljesen falhoz lapulva szerelni. Szélesebb peremmel mindez nem lenne megvalósítható.

 

    "A rögzitő  fülek közül az egyik, a felső többször kiszúrt velem, amikor kilazitottam , nem fordúlt ki hanem leesett a hosszú csavarrol."

 

A rögzítő fül csavarját egyes dobozoknál egyből lehet előrefelé tekerni (a fül kiugrik a helyéről), másoknál is elég szokott lenni mindössze fél-egy fordulat hátra, mielőtt elkezdheted jobbra tekerni. Amelyik doboznál túl rövid a kilógó menet, vagy nem elég a csavar-fül szorulás ahhoz, hogy a felső fület függőlegesbe fordítsa, azt a fajta dobozt nem szabad többé vásárolni.

Néhány gyártó odafigyel arra, hogy a termékével a szerelők könnyen tudjanak dolgozni, néhány gyártó meg leszarja. Sokszor ha a drágább anyagot vásárolod, akkor annyival hamarabb végzel a munkával, hogy kiderül: a drágább anyag az olcsóbb :)

Előzmény: King_of_Giants (68716)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68720

A szobafestő végighúzza a falon a glettvasat és ami beleakad, azt megpróbálja kitépni a  falból. Ezért csakis olyan ideiglenes doboz fedél/tömés van teljes biztonságban, ami felett akadálytalanul elsiklik a glettvas.

Előzmény: King_of_Giants (68715)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68719

"Miért ne lenne szabályos? El kell olvasni a FI leírását,"

 

Tudsz mutatni nekem olyan FI leírást, amelyben a gyártó leírja, hogy hogyan kell bekötni pl egy 3x25 amperes FI felét, hogy az egyfázisú 50 amperes FI reléként működjön?

Előzmény: C20NE (68714)
zsuri Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68718

Köszi a válaszokat.

Előzmény: Peter atyuska (68706)
cosalf Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68717

Miért nem raktad vízszintesen a két fület?

Előzmény: King_of_Giants (68716)
King_of_Giants Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68716

Amire mindig mérges voltamm, az a gipszkarton doboz

Ha legalább 2mm-rel szélesebb peremet préselnének neki, nem lenne annyira kényes a fúrt lyuk mérete

A rögzitő  fülek közül az egyik, a felső többször kiszúrt velem, amikor kilazitottam , nem fordúlt ki hanem leesett a hosszú csavarrol. Az alsó mindig rendben ment

Előzmény: King_of_Giants (68715)
King_of_Giants Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68715

miért nem lehet azt a hülye dobozt normálisan lezárni egy pattintható saját fedéllel."

 

Mert a festők előszeretettel leszedik és eldobálják

Anno úgy gipszeltem a kötödobozokat , ha lehetett, hogy a doboztető falsik alatt legyen

Merugye a megrendelő azt "nem akarja látni"

Egy festő csapat volt csak, akik leszedték, lefestették és szilikonnal tették vissza

 

Anno jellemzően csináltam fotókat a csövezésröl

Egyszer szükségem is volt rá, mert tapétázás után a telefonos nem találta a dobozt/vezeték véget Fotó alapján könnyedén kis bontással megtaláltam

 

A 65-80-as dobozokhoz lehet kapni olyan fedőket amin hosszú fül/tüske van ami kilóg a vakolás után, nem kell kitömni semmivel, többször felhasználható

Igaz , soha nem használtam :)

Előzmény: Törölt nick (68693)
C20NE Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68714

Miért ne lenne szabályos? El kell olvasni a FI leírását, ott megadják az egyfázisú bekötést. A bekötésnél csak arra kell vigyázni, hogy úgy párosítsd a be/kivezetéseket, hogy a teszt gomb működőképes maradjon.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (68713)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2016.05.27 0 0 68713

"Egy 3 fázisú 25A-es ÁVK fázisonként tud ennyit, vagy összsen?"

 

3 fázisú 25A-s FI relé fázis és nulla érintkezői 25-25 amper áramot bírnak ki.

Tehát három fázis esetén akár 17 kWh energia is átmehet rajta,

de sejtem,hogy mire készülsz, ezért van egy rossz hírem: egy fázis esetén csupán 5,7 kilowatt lehetséges maximum, mert a három fázisvezető együtt hiába bírna ki akár 75 ampert is, a FI relé nullvezetőjén akkor sem folyhat 25A-nál nagyobb áram.

 

Elképzelhetőnek tartom, hogy egy 3 x 25A-s FI relét úgy kössünk, hogy 50 amperes egyfázisú reléként üzemeljen (nulla + fázis: két-két érintkező párhuzamosan kötve) de erre valószínűleg nem mindegyik FI relé alkalmas és amelyik alkalmas erre, annál sem mindegy, hogy melyik vezetőnek melyik a párja.

De az biztos, hogy ez nem lenne szabályos megoldás, tehát kizárólag saját felelősségedre.

Előzmény: Epitkezos (68711)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68712

De kijavítani ki kell, mert a védőföld behúzása után, a szoba felől belenyomott gipsz már nem hagyott annyi helyet, hogy be lehessen gyömöszölni a több vezetéket.

 

Ergo mindent visszahúzni, fúrógéppel megfúrkálni a kb 10 centi vastag gipszbruznyákot, és valahogy kitöregetni úgy, hogy a túloldalon, a szoba fala ha lehet ne repüljön le. Cirka 1 nap lesz ahogy nézegettem, csak nem akaródzik eljönni az a nap.

Előzmény: cucu (68707)
Epitkezos Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68711

Fi relés kérdésem lenne:

1. Egy 3 fázisú 25A-es ÁVK fázisonként tud ennyit, vagy összsen?

2. Felhasználhatok-e 3f ÁVK-t 1f-ú rendszerben 3 áramkörre osztva? Tehát ugyanazt a fázist kötném a bemenetekre.

Köszi

arenarock Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68710

Irányított fúrással simán átmehetsz az út alatt nem túl drágán.

Pl.itt

Előzmény: zsuri (68700)
cucu Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68709

Amúgy nem értem, hogy mi a probléma a dobozok begipszelésével.

 

1. Meg van a doboz helye, úgy, hogy körülötte és mögötte is legalább 1 cm hézag van. 

2. Jön a vizes spricni, alaposan bevizezem a kivésett lukat.

3. A kikevert gipsszel -amihez teszek fele arányba homokot- belecsapok a lukba egy adagot, majd a dobozt belenyomom. Ha megfelelő adagot csaptam bele, a doboz körül kitüremkedik a gipsz és már csak le kell húznom a spaklival.

Az így bedolgozott dobozok fixen a helyükön vannak örök időkre.

 

Ne felejtsük el, hogy a dobozok alján van egy perem, ami arra van, hogy bele kapaszkodjon a gipszbe, így megkötés után nem tud kimozdulni.

Peter atyuska Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68708

Vannak ilyen dobozok de x pénzért a többi meg x-30% kért a megrendelő 1 Ft ot sem akar többet adni, a doboz meg soha sem fog látszódni. Másik megoldás hogy olyan dobozt használsz mint pld a kopos kp67/2 ez sorolható de nem kell levágdosni a füleket és azok szépen adnak egy plusz rögzítést.

Előzmény: Törölt nick (68693)
cucu Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68707

Ne fáradj...

 

A kötődoboz vagy bármely elektromos doboz tisztasága nem esztétikai kérdés.

Előzmény: Törölt nick (68704)
Peter atyuska Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68706

Sajnos igen.

Előzmény: zsuri (68703)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68705

Persze, és innen felfelé.

Előzmény: zsuri (68703)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68704

Mindjá lefotózom a panelfürdő-nagyszoba közötti 80-as elosztódobozt. Azonnal szívrohamot fogsz kapni annyi gipsz van belenyomva. :)
Ezt még nem javítottam ki, minden mást már igen.

Előzmény: cucu (68698)
zsuri Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68703

Köszi az infókat. Akkor megpróbálom egyszerűbben feltenni a kérdésem, erre talán lehet hosszabb gondolkodás nélkül is felelni:

 

Reális, hogy az oszlopon levő meglévő árammérő átszerelése mondjuk fém állószekrénybe + geotarifa mérő felszerelése ugyanoda + kb 30m földkábelezés + hőszivattyú bekötése ezek minden költségével együtt kb félmillió forint?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (68702)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68702

Ezer db, egyszerre ránkzúdított kérdésre soha nem fogsz választ kapni, ilyen sok ideje senkink sincs rád.

 

Én pl figyelmeztetlek, hogy az a házilag felállított villanyoszlop nem lesz hosszú életű, mert a fának tilos a talajt érintenie (nedvességet szív fel).

 

Az, hogy az út alatt állítólag megy át egy cső,

az nem jelenti azt, hogy az tényleg ott is van

és azt sem jelenti, hogy abba te valamit be is rakhatsz.

De az áramszolgáltatód valószínűleg tud erre (is) válaszolni.

 

Egy privát átvezetős útfeltörés összes költsége (nagyobb forgalmú útnál) többe kerülhet, mint a házad :)

de vannak olyan cégek, akik erővel át tudnak sajtolni csövet az út alatt, ők csupán fél ház áráért dolgoznak :)

 

A villany és a kábelTV tudtommal nem mehet egy csőben, még acél köpenyes kábelek esetén sem.

Előzmény: zsuri (68700)
Lacivill Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68701

Én csak az 1. pontra reagálnék. Aszfaltút felbontásával nem lesz olcsó a bejövő kábel kiépítése.

Előzmény: zsuri (68700)
zsuri Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68700

Sziasztok!

 

Szeretnék egy kis szakértést/segítséget kérni a villanyóránk környékének átalakítására. Mellékeltem a képeket: pillanatnyilag egy még az építkezés során kialakított villanyoszlop oldalára van téve a mérő (3x16A) ami földkábellel megy a házig. Egyelőre még nincs kész a végleges kerítésünk, a tervek alapján annak a kőoszlopára szerettük volna áttenni, bár lehet hogy a meglévő kábelek hossza miatt ez nem valósítható meg.  Egyelőre egyébként elvagyunk így, de pl. a geotarifa kialakításához már valami szilárd oszlopra/dobozba kellene tenni a mérőt és amúgy is hosszú távon földkábelen szeretnénk behozni az áramot. Tehát a következő dolgokban gondolkodunk:

1. földkábelen hozni be az áramot a telekre. Mivel elméletileg 16m-en belül lenne a csatlakozás (nem a képen látható oszlophoz csatlakoznánk) itt nem számolok nagy költséggel az ELMŰ felől, bár némi földmunka biztosan kellene. Elméletileg előttünk pont van egy átvezetés az út alatt, úgyhogy feltörni sem kellene. 

2. Valamiféle igényesebb oszlopra/dobozba tenni a meglévő órát (kerítésoszlop, direkt ennek épített támfal, fém doboz), a villanyoszlopot eltávolítani. Pillanatnyilag az áramot és a kábeltv-t hozzuk oszlopról. A kettő átvezethető az út alatt egy csőben? Ha nem akkor eleve vagy nem tudjuk megszüntetni az oszlopot, vagy mégis fel kell bontain az utat

3. Geotarifához kapcsolódó óra elhelyezése ugyanitt

4. kb. 25 m földkábelhez árok kiásása, kábel elhelyezése benne

5. hőszivattyú környékén a geoáram bekötésének kialakítása

Szerintetek mi lenne a legpraktikusabb/legolcsóbb megoldás? A villanyszerelőnk szerint amit itt elmondtam az alaphangon 500e forint, de inkább több. Szerintetek reális ez az összeg? 

 

  

0l0 Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68699

Valójában szerintem a tiszta gipszes megoldás kissé pazarló is és nehezen is kezelhető.

Az ideális a több homok-kevesebb gipsz általában, akkor kapkodni sem kell és szépen síkba kaparható, de az arány nyilván attól is függ milyen igénybevételre kell. Alapvetően a homok töltőanyag gipsz kötőanyag felállás is egy kemény, kötés közben kiterjedő anyagot ad, amennyire megfigyeltem. Még kényelmesebben keverhető és használható a vakolatba kevert gipsz, ha kőművesek is dolgoznak a közelben, persze a bőrnek kevésbé tesz jót.

Előzmény: petike199600 (68688)
cucu Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68698

A kötődobozokban más, idegen anyagnak nem szabad lennie. Nem véletlenül van műanyagból, mert az szigetel. Ha vakolat darab marad benne, és megsérül a fázis szigetelése, az okozhat áramütést is. Erre kell gondolni, ezért fontos, hogy lehetőleg minél tisztább legyen belül a doboz.

1david7 Creative Commons License 2016.05.26 0 0 68697

Bár még csak egy éve vagyok az építőiparban, tanulóként(jövő héten vizsga), de lehet tudok tippet adni.

Mi a dobozokat szinte mindig tiszta gipszel rakjuk be, ki van vésve a doboz helye, adsz neki egy kis vizet(téglához, betonhoz, ytonghoz is), belocsolsz-be spriccelsz egy kis vizet. Gipszet megkevered, becsapsz egy adagot, dobozt beigazgatod, vízszintezed, felsíkhoz vagy ahogy kell, aztán a maradék gipszel lehet is az oldalakat gipszelni. Előre kitörjük azokat a helyeket ahol cső lesz majd, oda nem is gipszelünk.

Ha gyorsan köt nagyon a gipsz, akkor mi zsákos vakolót használunk(a gépit) és azt adunk még a gipszhez.

A dobozba ha jut gipsz nem kell vele foglalkozni, nem kiállításra mész, amikor megköt fogsz egy csavarhúzót kettőt odaütsz a benne lévő gipszek és kész is.

Csövezni általában később szoktunk, amikor már megkötött a dobozoknál rendesen. Az gipszspórolósan, fele-fele arányban kb. vakoló meg gipsz, vagy kicsit több vakoló, érzéssel azt is.

A dobozok belsejében max egy kis por van, amit szerelvényezéskor egy fújással kifújsz és kész is. 

Nem látnak bele a dobozba, a teljesen steril doboz meg csak a mesében létezik. Tartson, legyen a helyén, a többi igazából nem számít. 

 

Előzmény: petike199600 (68685)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!