Koszi. A klimahoz eleg be lett huzva, azzal nem lesz gond (meg a fozolappal, sutovel sem). Akkor azt mondod a tobbihez eleg az 1.5 es eleg is lesz, kesobb is (hosszutavra gondolkodok, 20 evig ne kelljen a lakashoz nyulni)?
A 1,5-es 2990W-ra terhelhető szabványos kismegszakítót használva ( a 1,5-es vezetékhez max. 13A-es megszakítót lehet használni! Dugaljhoz többnyire elég, a klímának sem kell többnyire 16A. Ha nagy az indulási áram és emiatt 16A-es kismegszakító kell akkor 2,5-es vezetéket használj. Okosan kell szerelvényt venni, mert vannak olyan dugaljak amibe a 2,5-es nem vagy csak nagyon nehezen lehet betenni.
Teljesen dilettans vagyok a temahoz, egy altalanos kerdesem lenne:
- lakasfelujitasnal teljes villanyszerelest csinaltatok, regi vezetekeket rez-re csereltetem, a villanyszerelom szerint a legtobb helyre (huto, mosogep, mosogatogep) 1.5-os rez eleg (ezek kulon fazison mennek a legtobb esetben, kiveve peldaul a konyhapult feletti 3-mas dugaljakhoz, ahol el van osztva 3 fele), a legkondihoz, fozolaphoz es sutohoz lesz csak nagyobb vezetek behuzva.
Szerintetek jo lesz igy, vagy lenne ertelme 2.5-os vezetekeket hasznalni? Ha jol tudom 1.5-os az 3600W-ot bir, ami elegnek tunik, de nem lenne jo ha kesobb kiderulne hogy valami miatt megis tobb kellene..
- a plafonon nehany lampahoz sodrott vezetek megy, van annak hatranya hogy sodrott, vagy az is jo lesz oda?
"Ha legalább 2mm-rel szélesebb peremet préselnének neki,"
A keskeny peremű gipszkarton dobozt könnyebben lehet teljesen síkba is szerelni: a keskeny dobozperem megroppantja a lyuk peremét és a doboz teljesen besüllyed a falsíkba. Festők imádják, ha semmiben nem akad a glettvas és egyes szerelvényeket is csak így lehet teljesen falhoz lapulva szerelni. Szélesebb peremmel mindez nem lenne megvalósítható.
"A rögzitő fülek közül az egyik, a felső többször kiszúrt velem, amikor kilazitottam , nem fordúlt ki hanem leesett a hosszú csavarrol."
A rögzítő fül csavarját egyes dobozoknál egyből lehet előrefelé tekerni (a fül kiugrik a helyéről), másoknál is elég szokott lenni mindössze fél-egy fordulat hátra, mielőtt elkezdheted jobbra tekerni. Amelyik doboznál túl rövid a kilógó menet, vagy nem elég a csavar-fül szorulás ahhoz, hogy a felső fület függőlegesbe fordítsa, azt a fajta dobozt nem szabad többé vásárolni.
Néhány gyártó odafigyel arra, hogy a termékével a szerelők könnyen tudjanak dolgozni, néhány gyártó meg leszarja. Sokszor ha a drágább anyagot vásárolod, akkor annyival hamarabb végzel a munkával, hogy kiderül: a drágább anyag az olcsóbb :)
A szobafestő végighúzza a falon a glettvasat és ami beleakad, azt megpróbálja kitépni a falból. Ezért csakis olyan ideiglenes doboz fedél/tömés van teljes biztonságban, ami felett akadálytalanul elsiklik a glettvas.
"Miért ne lenne szabályos? El kell olvasni a FI leírását,"
Tudsz mutatni nekem olyan FI leírást, amelyben a gyártó leírja, hogy hogyan kell bekötni pl egy 3x25 amperes FI felét, hogy az egyfázisú 50 amperes FI reléként működjön?
Amire mindig mérges voltamm, az a gipszkarton doboz
Ha legalább 2mm-rel szélesebb peremet préselnének neki, nem lenne annyira kényes a fúrt lyuk mérete
A rögzitő fülek közül az egyik, a felső többször kiszúrt velem, amikor kilazitottam , nem fordúlt ki hanem leesett a hosszú csavarrol. Az alsó mindig rendben ment
Miért ne lenne szabályos? El kell olvasni a FI leírását, ott megadják az egyfázisú bekötést. A bekötésnél csak arra kell vigyázni, hogy úgy párosítsd a be/kivezetéseket, hogy a teszt gomb működőképes maradjon.
"Egy 3 fázisú 25A-es ÁVK fázisonként tud ennyit, vagy összsen?"
3 fázisú 25A-s FI relé fázis és nulla érintkezői 25-25 amper áramot bírnak ki.
Tehát három fázis esetén akár 17 kWh energia is átmehet rajta,
de sejtem,hogy mire készülsz, ezért van egy rossz hírem: egy fázis esetén csupán 5,7 kilowatt lehetséges maximum, mert a három fázisvezető együtt hiába bírna ki akár 75 ampert is, a FI relé nullvezetőjén akkor sem folyhat 25A-nál nagyobb áram.
Elképzelhetőnek tartom, hogy egy 3 x 25A-s FI relét úgy kössünk, hogy 50 amperes egyfázisú reléként üzemeljen (nulla + fázis: két-két érintkező párhuzamosan kötve) de erre valószínűleg nem mindegyik FI relé alkalmas és amelyik alkalmas erre, annál sem mindegy, hogy melyik vezetőnek melyik a párja.
De az biztos, hogy ez nem lenne szabályos megoldás, tehát kizárólag saját felelősségedre.
De kijavítani ki kell, mert a védőföld behúzása után, a szoba felől belenyomott gipsz már nem hagyott annyi helyet, hogy be lehessen gyömöszölni a több vezetéket.
Ergo mindent visszahúzni, fúrógéppel megfúrkálni a kb 10 centi vastag gipszbruznyákot, és valahogy kitöregetni úgy, hogy a túloldalon, a szoba fala ha lehet ne repüljön le. Cirka 1 nap lesz ahogy nézegettem, csak nem akaródzik eljönni az a nap.
Amúgy nem értem, hogy mi a probléma a dobozok begipszelésével.
1. Meg van a doboz helye, úgy, hogy körülötte és mögötte is legalább 1 cm hézag van.
2. Jön a vizes spricni, alaposan bevizezem a kivésett lukat.
3. A kikevert gipsszel -amihez teszek fele arányba homokot- belecsapok a lukba egy adagot, majd a dobozt belenyomom. Ha megfelelő adagot csaptam bele, a doboz körül kitüremkedik a gipsz és már csak le kell húznom a spaklival.
Az így bedolgozott dobozok fixen a helyükön vannak örök időkre.
Ne felejtsük el, hogy a dobozok alján van egy perem, ami arra van, hogy bele kapaszkodjon a gipszbe, így megkötés után nem tud kimozdulni.
Vannak ilyen dobozok de x pénzért a többi meg x-30% kért a megrendelő 1 Ft ot sem akar többet adni, a doboz meg soha sem fog látszódni. Másik megoldás hogy olyan dobozt használsz mint pld a kopos kp67/2 ez sorolható de nem kell levágdosni a füleket és azok szépen adnak egy plusz rögzítést.
Mindjá lefotózom a panelfürdő-nagyszoba közötti 80-as elosztódobozt. Azonnal szívrohamot fogsz kapni annyi gipsz van belenyomva. :) Ezt még nem javítottam ki, minden mást már igen.
Köszi az infókat. Akkor megpróbálom egyszerűbben feltenni a kérdésem, erre talán lehet hosszabb gondolkodás nélkül is felelni:
Reális, hogy az oszlopon levő meglévő árammérő átszerelése mondjuk fém állószekrénybe + geotarifa mérő felszerelése ugyanoda + kb 30m földkábelezés + hőszivattyú bekötése ezek minden költségével együtt kb félmillió forint?
Ezer db, egyszerre ránkzúdított kérdésre soha nem fogsz választ kapni, ilyen sok ideje senkink sincs rád.
Én pl figyelmeztetlek, hogy az a házilag felállított villanyoszlop nem lesz hosszú életű, mert a fának tilos a talajt érintenie (nedvességet szív fel).
Az, hogy az út alatt állítólag megy át egy cső,
az nem jelenti azt, hogy az tényleg ott is van
és azt sem jelenti, hogy abba te valamit be is rakhatsz.
De az áramszolgáltatód valószínűleg tud erre (is) válaszolni.
Egy privát átvezetős útfeltörés összes költsége (nagyobb forgalmú útnál) többe kerülhet, mint a házad :)
de vannak olyan cégek, akik erővel át tudnak sajtolni csövet az út alatt, ők csupán fél ház áráért dolgoznak :)
A villany és a kábelTV tudtommal nem mehet egy csőben, még acél köpenyes kábelek esetén sem.
Szeretnék egy kis szakértést/segítséget kérni a villanyóránk környékének átalakítására. Mellékeltem a képeket: pillanatnyilag egy még az építkezés során kialakított villanyoszlop oldalára van téve a mérő (3x16A) ami földkábellel megy a házig. Egyelőre még nincs kész a végleges kerítésünk, a tervek alapján annak a kőoszlopára szerettük volna áttenni, bár lehet hogy a meglévő kábelek hossza miatt ez nem valósítható meg. Egyelőre egyébként elvagyunk így, de pl. a geotarifa kialakításához már valami szilárd oszlopra/dobozba kellene tenni a mérőt és amúgy is hosszú távon földkábelen szeretnénk behozni az áramot. Tehát a következő dolgokban gondolkodunk:
1. földkábelen hozni be az áramot a telekre. Mivel elméletileg 16m-en belül lenne a csatlakozás (nem a képen látható oszlophoz csatlakoznánk) itt nem számolok nagy költséggel az ELMŰ felől, bár némi földmunka biztosan kellene. Elméletileg előttünk pont van egy átvezetés az út alatt, úgyhogy feltörni sem kellene.
2. Valamiféle igényesebb oszlopra/dobozba tenni a meglévő órát (kerítésoszlop, direkt ennek épített támfal, fém doboz), a villanyoszlopot eltávolítani. Pillanatnyilag az áramot és a kábeltv-t hozzuk oszlopról. A kettő átvezethető az út alatt egy csőben? Ha nem akkor eleve vagy nem tudjuk megszüntetni az oszlopot, vagy mégis fel kell bontain az utat
3. Geotarifához kapcsolódó óra elhelyezése ugyanitt
4. kb. 25 m földkábelhez árok kiásása, kábel elhelyezése benne
5. hőszivattyú környékén a geoáram bekötésének kialakítása
Szerintetek mi lenne a legpraktikusabb/legolcsóbb megoldás? A villanyszerelőnk szerint amit itt elmondtam az alaphangon 500e forint, de inkább több. Szerintetek reális ez az összeg?
Valójában szerintem a tiszta gipszes megoldás kissé pazarló is és nehezen is kezelhető.
Az ideális a több homok-kevesebb gipsz általában, akkor kapkodni sem kell és szépen síkba kaparható, de az arány nyilván attól is függ milyen igénybevételre kell. Alapvetően a homok töltőanyag gipsz kötőanyag felállás is egy kemény, kötés közben kiterjedő anyagot ad, amennyire megfigyeltem. Még kényelmesebben keverhető és használható a vakolatba kevert gipsz, ha kőművesek is dolgoznak a közelben, persze a bőrnek kevésbé tesz jót.
A kötődobozokban más, idegen anyagnak nem szabad lennie. Nem véletlenül van műanyagból, mert az szigetel. Ha vakolat darab marad benne, és megsérül a fázis szigetelése, az okozhat áramütést is. Erre kell gondolni, ezért fontos, hogy lehetőleg minél tisztább legyen belül a doboz.
Bár még csak egy éve vagyok az építőiparban, tanulóként(jövő héten vizsga), de lehet tudok tippet adni.
Mi a dobozokat szinte mindig tiszta gipszel rakjuk be, ki van vésve a doboz helye, adsz neki egy kis vizet(téglához, betonhoz, ytonghoz is), belocsolsz-be spriccelsz egy kis vizet. Gipszet megkevered, becsapsz egy adagot, dobozt beigazgatod, vízszintezed, felsíkhoz vagy ahogy kell, aztán a maradék gipszel lehet is az oldalakat gipszelni. Előre kitörjük azokat a helyeket ahol cső lesz majd, oda nem is gipszelünk.
Ha gyorsan köt nagyon a gipsz, akkor mi zsákos vakolót használunk(a gépit) és azt adunk még a gipszhez.
A dobozba ha jut gipsz nem kell vele foglalkozni, nem kiállításra mész, amikor megköt fogsz egy csavarhúzót kettőt odaütsz a benne lévő gipszek és kész is.
Csövezni általában később szoktunk, amikor már megkötött a dobozoknál rendesen. Az gipszspórolósan, fele-fele arányban kb. vakoló meg gipsz, vagy kicsit több vakoló, érzéssel azt is.
A dobozok belsejében max egy kis por van, amit szerelvényezéskor egy fújással kifújsz és kész is.
Nem látnak bele a dobozba, a teljesen steril doboz meg csak a mesében létezik. Tartson, legyen a helyén, a többi igazából nem számít.