- Új lámpánál az izzók kötését ellenőrizd le újra -> biztosan párhuzamos az a kötés?
- Az új lámpánál a led izzók biztosan nem nagyobbak 2,5 wattosnál? Ne fejből válaszolj, ellenőrizd. (a tápegységed papíron 12 wattos, de azt írják, hogy 80% a maximális terhelhetősége, tehát ez valójában csak 9,6 wattos tápegység :)
- Lámpa kipróbálása csak 1 db LED izzóval. Teljes fényerő esetén 2-3-mal is.
- Nem felejtődött benn az áramkörben a régi halogén trafója?
- Feszültség mérés a LED tápegység bemenetén (230V) és kimenetén. A kimeneten én áramot is mérnék.
Varázslás: jól működő lámpából 4 db izzó és a tápegység átköltöztetése az új helyre, új alkatrészek beszerelése a régi helyére.
Az alábbi problémára keresek megoldást, minden ötletet megköszönök.
Van két teljesen ugyanolyan mennyezeti lámpánk (KIKA). Mindkettő halogén izzós volt, amíg az egyikben meg nem adta magát a transzformátor, ezért úgy döntöttem, átszerelem ledesre.
LLTMINI1A12W tápegységet, G4 foglalatokat, és jó minőségű led izzókat vettem, átszereltem, és tökéletes lett, erősebb és szebb fénnyel, mint a halogénes eredeti.
Amikor a másik halogénes is tönkrement, ezt is átszereltem, ugyanazokkal az eszközökkel, mint a másikat.
A probléma a következő:
- mind a 4 izzó világít, de mindegyik nagyon gyengén, szinte sötét van a lámpa alatt
- lekapcsolás után még kb. 1 másodpercig világít a lámpa (a másik ezt nem csinálja).
Eddig amit próbáltam:
- glimm kapcsoló volt a falon, ezt kicseréltem hagyományosra
- a led tápegységet is kicseréltem egy újra, nem változott a helyzet
A jól működő és a halvány lámpa nem egy körön van, de ezen kívül minden feltétel ugyanaz. Lehet, hogy gyengébb az áram?
Mindkét lámpában párhuzamosan vannak kötve az izzók. A soros kapcsolás változtatna valamit a gyengébb lámpán?
"Azért Elek, mert az áramkörök megfelelő szétválasztása esetén könnyedén tudsz FI reléket feltenni, ha pedig valahol gond van a nullával illetve annak kötésével sokkal nagyobb területet érint a meghibásodás."
De mi van akkor, ha valaki megelégszik 1 db Fi relével a lakásában és ha a szerelő képes úgy kötni a nullát, hogy az a kötés ne hibásodjon meg? Mert szerintem ez a valószínűbb és te most a kákán keresel csomót :)
"Valamint vannak olyanok amiket szabványoknak hívnak amik elmondják Neked (is), hogy hogyan kell,"
Van-e olyan szabvány, ami kimondja, hogy KÖTELEZŐ pl ugyanannyi nullvezetőnek lenni, ahány kismegszakító van? Idéznél egy erre vonatkozó szövegrészletet egy hivatalos szövegből?
"A nulla vezető tekintetében tehát nem csak annak terhelhetősége az egyetlen szempont."
Természetesen sokkal ésszerűbb és biztonságosabb, ha több nullvezető van, de szerintem ez NEM KÖTELEZŐ, tehát szerintem tökéletesen szabályos (szabványos) lehet egy olyan ház is, ahol az elosztót csupán egy darab nullvezető hagyja el.
Azért, mert még én is tudom, hogy egy ha rendesebb helyen magát villanyszerelőnek hívott valaki így telepítene, akkor úgy basszák ki, hogy lába nem éri a földet. Te meg leírod, hogy lehet, oszt az még a jobbik eset ha időben kibasszsák, de persz biztos lesz rá valami nyakatekert frappáns válaszod, hogy miért és lehet azt, amibe a többiek is belekötöttek, mert nem kicsit tilos.
Remélem nálunk is elterjednek majd nullabontós 1+1 vagy 3+1 -es kismegszakítók és amikor majd a szerelésedre ilyet próbálsz tenni, elgondolkodhatsz mit is rontottál el. Ezek nagyban segítenek úgy leválasztani áramköröket, hogy a FI visszakapcsolható még egy jelentős nulla-föld zárlat esetén is az épület egyes részeinél amit az egy szem nulláddal nemigen tudnál megoldani...
Azért Elek, mert az áramkörök megfelelő szétválasztása esetén könnyedén tudsz FI reléket feltenni, ha pedig valahol gond van a nullával illetve annak kötésével sokkal nagyobb területet érint a meghibásodás. Valamint vannak olyanok amiket szabványoknak hívnak amik elmondják Neked (is), hogy hogyan kell, lehet, érdemes az áramköröket kialakítani.
A nulla vezető tekintetében tehát nem csak annak terhelhetősége az egyetlen szempont.
A vízkövet tudtommal bármilyen sav oldja. Én is utálom az ecetszagot, ezért eleinte csak citromsavat használtunk (amit amúgy ezer másra is használunk idehaza).
Persze a nagyon erős sav a ruhát is oldja :) úgyhogy csak óvatosan az adagolással.
Egy db hatásos erejű próba-terhelést feltételezve valószínűleg az sem mindegy, hogy a ház melyik pontján kötöd össze a nullát a földdel, tehát gyengébb lehet a föld-áram, ha nem a terhelés áramkörén, hanem egy másik áramkörön (pl a ház másik végén) földeled a nullát.
"Láttam már olyan szerelést, hogy volt 8 áramkör, 8 fekete 1 nulla,(kék) és 1 védőföld(Z-S) Szerinted akkor ez így megfelelő?"
Ha az a 8 áramkör 3 fázisra van szétosztva, mondjuk 3+3+2 db 6 amperes kismegszakítóval, akkor az elosztóból kifelé elég egyetlen darab, 2,5 mm2-es nullvezető,
hiszen 18 ampernél erősebb áram soha nem fog folyni rajta.
Lakásoknál elég, ha a nullvezető elbírja az egy fázison előforduló legnagyobb áramot.
Ettől eltérni csak ott kell szerintem, ahol az össz terhelés túlnyomó része kapcsolóüzemű tápegység, ott előfordulhat hogy a nullán bármelyik fázisénál nagyobb áram folyik, de ez már ipari környezet, ahol remélhetőleg hozzáértő szakember méretezi a keresztmetszeteket :)
"Több áramkörnek közös nulla? Nagyon rossz tanács..."
Ha a nullvezető elbírja az ott előfordulható legnagyobb áramot, akkor miért ne?
Ha például a ház betápja 3x16 amper, abban a házban elég akár egyetlen 2,5 mm2-es nullvezető, még akkor is, ha az elosztó tábláról 30 darab 10 amperes áramkör megy el.
Mert hiába van ilyen sok áramkör, ott soha nem lesz 300 amper, abban a házban a nullvezetőn csak 16 amper, vagy kevesebb áram tud folyni.
Köszönöm szépen a javaslatod mindkét témában,elosztásban és vdőfőldelésben.Valahogy így gondoltam.
Három elosztás a szobáknak,fürdőszoba 1 F, + külön a bojler éjsz.vezérelt , konyha étkezővel gépek többsége itt lesz ( mosógép,mosogatógép,kombi tűzhely sütő elektromos, hűtő, + kisgépek ) 3 F ,+ világítás 1F. Már többnyire megvagyok.
A védőfőldelésnél bent alakítom ki a szonda helyét az elosztódoboz alatt,mert fel lesz verve a beton.
Becsövezem a falat a kábelnek,a padlószint felett kicsivel egy kötésdobozban csatlakozás a szondához.
egyébként a feleségem egy ideje már ecettel öblít. Nekem nem hitte el, hogy az ecet teljesen jó erre, mert azt hitte, hogy mindennek ecetszaga lesz. Aztán máshonnan hallotta és akkor kipróbálta és teljesen jól működött :-)
Bár egyetértek, hogy szabálytalan az átkapcsoló bejpitése, ha fázist cserélnek az oszlopon attól még nem lesz gond, mert egyszerre cserélődik a nappali, és vezérelt is.
Na, azóta jártam megint a helyszínen, sajnos azt már nem tudom, hogy a srác mit érintett össze, de az biztos, hogy én kipróbáltam a helyszínen, hogy a nullát és a földet összeérintem és erre ha nem is mindig, de sokszor, sok próbálkozásra, levágta a FI relé. Rajzoltam is erről egy ábrát magánszorgalomból :-)
Mivel a házban nem ment nagy fogyasztó, miközben szereltem csak egy hűtő, esetleg cirkó, bekapcsolt háztartási eszközök, pár átlagos fogyasztó, ezért mondjuk az Rmásikfogyasztó 300W-ot fogyaszt. Vagyis a P=U*I alapján I=P/U = kb 1 A.
Innen ez egy sima áramosztó és sajnos csak annyit tudok róla, hogy az Rvédőföldön legalább 30mA ment. Igazából innen már csak kíváncsi vagyok, hogy ebből lehet valami rossz dologra következtetni vagy fölösleges ezzel foglalkoznom? Számomra annyi esik le ebből, hogy nagyon jó a földelés. (azt nem tudom, hogy TN-C vagy TN-S rendszer van-e a helyszínen)
"Nem láttam még belülről modern órát, az biztos, hogy nem táv-jelez az áramkommandónak"
A mi egyik ingatlanunkban olyan óra van amiben van egy SIM kártya, egy antenna és bizony nemcsak leolvasó nem jön, de rendszeresen nyom status report-ot amiben minden detektált anomália benne van! A sima digitális kijelzésű óra nem kommunikál távfelügyelettel, bár azokból is van olyan ami műszerrel leolvasható kizárva a leolvasó hibáját, tehát valamiféle bluetooth/wifi cucc van benne.