Talán az lenne a jó stratégia, ha feldobna egy sikerdíjat, de akkorát, amennyiért értelmesebb szakember is hajlandó megmozdulni (rizikót vállalni) ez mondjuk legyen 30e Ft számla nélkül vagy 50eFt számlával. Ez a pénz akkor is járna, ha a szakember öt perc alatt megtalálta és megszüntette a hibát, dehaviszont egy hét keresgélés után sincs semmi eredmény, akkor viszont egy fillér sem jár.
Aztán az összeget lehet havonta emelni,
előbb utóbb akkora lesz az összeg, amennyiért már megéri a mini ABC bolt tulajdonosának megjavíttatni a zárlatos fényreklámot, ami miatt ráz a fürdőszoba ;)
5 kilovoltos feszültség már nem ráz meg, ha talpam és a talaj között van 4 mm levegő, de pl 5 kV-os feszültségű gumi kesztyű vastagsága mindössze másfél milliméter.
Szóval te vagy az, aki elragadtattad magad :) mert egyáltalán nem ritka az olyan papucs, ami akár 5 KV-os áramütéstől is megvédene.
A munkás bakancsok talpának anyagának kikeverésénél nem cél az, hogy elektromosan is szigetelő legyen, kivéve a kimondottan villanyszerelő bakancsokat. De még azok sem 25.000 voltos feszültségre készülnek.
"A drótrács meg a világ hülyesége, ráadásul ponteciálisan roppant veszélyes is."
Ezt az állítást megtámogathatnád egy-két életszerű példával is.
Pár csillár gyári kábelét kellene lecserélni hosszabbra (8 méteresre). Textil borításút már találtam, csak sokallom a 800Ft-ot méteréért. Jó lenne az egyszerű műanyag is, ha nem lenne rajta fél méterenként 20cm felirat.
Törpefeszültség alatt nem érzel nagy drámát. Még vizesen sem igen veszed észre.
Épp ez a félelmetes, nincs itt semmiféle törpefesz, az emberen esik (még, hálaégnek) vizesen is "csak" pártiz V, mert van ellenállás sorban rendesen.
De ahogy kialakult, majd elmondás szerint rosszabbodott ez, akármikor eszkalálódhat a történet.
Ezek nem egzakt konstans villamos értékek, legfeljebb pillanatnyilag mérhetőek külöféle állandónak tűnő számok...., hogy milyen a vizes csempe vezetőképessége, az alatta levő beton, belezárt fugánál leszivárgó víz épp milyen ásványtartalmú, mennyire ionos,...
... mekkora feszültség alá kerül ettől, épp majd aznap, aki naponta beleáll zuhanyozni ebbe az áramkörbe...
...belegondolni is rossz, na.
Szakember, falszkenneer? Az pénzbe kerülne. Sokba. Neki.
A házközzösség meg sajnos olyan, na jó, rendelje meg a közösképvisellő a bármit...legyen.
Kis vilmos 77éves villanyszerelő büdösmester vállalási díja 12830ft, eredmény nem nagyon lesz, de lesz mivel takarózni baj esetén, mi kérem sza(g)kembert hívtunk ide..innentől "az ő felelőssége" ez, mi laikusok "megtettük amit lehet"...ugyebár..agyarország én így szeretlek.
A ...profi elektrik kft falszkenneres, stb vállalási díja ellenben 172.000ft+áfa melyik legyen?
Szerintem kezdd el telefonon sorra hívogatni a közeledben lévő villanyos boltokat, de NAGYON udvarias legyél az eladókkal, mert ilyen kérdésre igen hamar kaphatsz csúnya szavakat válasz helyett.
Jelen esetben a zuhanyfülke padlójában van 30V kóbor feszültség, ami a (földpotenciálon lévő) csap megérintésekor kellemetlen egyes fürdőzők számára (ugyanott más fürdőzők meg sem érzik ezt). Ha ezt a két pontot összekötjük, akkor megszűnik a két pont közötti feszültség különbség. Tehát ezzel a hiba okát nem szüntettük meg, viszont többé nem ráz a fal a zuhanyfülében. A PC háza sem rázza azt, aki a radiátoron ül (vagy fordítva :)
Persze ha a lakás a felújításkor elektromosan nem lett rendbe téve (a vízcső nincs EPH-zva), ebben az esetben az összekötéssel van némi esély arra is, hogy ezzel 30 voltos feszültség alá kerül az egész lakás vízvezetéke, ami egy rendes EPH-val orvosolható. Vagy soha az életben nem veszi észre senkii, mert vizes mezítláb kizárólag a zuhanyfülkében fogdossák a csapot, ott viszont megszűnt ez a jelenség.
"Érintésvédelmi törpefeszültség alatt vagyunk? Nem lehet hogy pont ezért adja fel minden szerelő?"
A szerelő ne válogasson a feszültségek között, csinálja meg, amiért odahívták.
Viszont a picike feszültség miatt lehet, hogy az életveszélyre hivatkozás komolytalan (nevetséges) a lakógyűlés / közös képviselő / hatóságok szemében.
Ne haragudj, alapvetően tudlak követni csak valahogy ez most nekem nem jött át:
Van egy kóboráram, amit az EPHba vezetnél le, akkor ez nem a radiátorhoz földelt PC esete? De szólj ha rosszul értem. :)
Többieknek:
Érintésvédelmi törpefeszültség alatt vagyunk? Nem lehet hogy pont ezért adja fel minden szerelő?
taormina:
Hívj már ki egy szakembert, mondjuk olyat aki nem busszal vagy bicajjal érkezik hanem olyat akinek az óradíja meghaladja a két petákot... és legalább egy működőképes falszkenerrel rendelkezik.
Most akkor be(le) szólok én is, láttál már érintésvédelmi felülvizsgálatot??? Vagy gugli segített? Nem köteles megkeresni minden zöldsárga vezeték mindkét végét a mérés során...
A rázásról eszembe jutott egy sztori - tanulság a végén.
Ez esetben fürdés közben rázott a csaphoz, stb nyúlás. A helyszínen némi búvárkodás után kiderült, hogy a kádat úgy kötötték be az EPH-ba, hogy az automata mosógéphez szolgáló dugaljban a védőérintkező csavarja alá besoroltak még egy zöld/sárgát, azt vitték el a kádhoz. A 2-3 év alatt (új épület volt) az a pár dugóhúzkodás elég volt ahhoz, hogy a bejövő védővezető madzagja kipattanjon a csavar alól. Így, ha mostak, a zavarszűrő kondik ugye megpróbálták kiküldeni a feszültség felét a kádra.
Hogy kerültem én oda? Úgy, hogy egyik barátom volt a kivitelező, és mikor szokás szerint az átadás előtti napon megkérdezték tőle, hol van a jegyzőkönyv, akkor felhívott, és én végeztem el érintésvédelmi felülvizsgálatot. Amikor a két-három év múlva elkezdett rázni a kád, a lakástulajdonos felhívta a beruházót, az a kivitelezőt, na, ő meg megadta az én számomat, hogy engem keressenek, hiszen én mértem.
Tanulság: amikor a rázás kezdődik, ott a barátság rögtön véget ér. :D
Már megint elragadtattad magad Elek, fogjad meg egy kisgatyában, gumipapucsban csak az 5 kilovoltos középfeszültségű felsővezetékről mondjuk lelógó drótot, aztán megbeszéljük, mit éreztél.
Pár éve halt meg egy ismerős srác így, melós cuccban toltak egy fém állványt a faluban, egyik munkahelyről a
másikra. Nem gondoltak rá, hogy mi van, mi lehet felettük.
Munkás bakancsban, nem tangapapucsban volt. Mégis...
Ő már nincs.
Vasuti felsővezetéket (~30kV) esetleg nem akarod személyesen kipróbálni stranpapucsban?
Ott egy vasuti dolgozó életét követelte egy űrszelvénybe lelógó drót, pedig bakancsban állt a földelt mozdonyon, de amikor (szintén vasút) a szabályosan letalpalt daruskocsi gémje (tehát talajjal érintkező
fémtárgy), hozzáért a ki nem kapcsolt felsővezetékhez, a daruskocsit fogó kezelő ott is meghalt, -ha jól tudom-, pedig szintén bakancsban overallban sisakban, stb, előírásszerű öltözetben dolgozott.
Gondolkodni kellene, mielőtt bármit leírsz, ha már komoly, edukatív hangvételű, szakmai hozzászólást szeretnél írni egy laikusnak.
(((A drótrács meg a világ hülyesége, ráadásul ponteciálisan roppant veszélyes is...
..végül csak addig balfaxkodnak evvel, amig +hal ott is valaki)))
A megoldás még mindig a hiba pontos megtalálása, s nem a lehetséges újabb malőrök eszkalálása lenne. Szar ügy, tudjuk, de ne térj le a megkezdett útról, már nagyon közel vagy a megoldáshoz.
Ha rá bírtok ilyeszteni a lakókra azzal, hogy elmagyarázzátok igen jó eséllyel simán ki is nyiffanhat bárki bármelyik lakásban, akkor felgyorsulnának az események. Ha a közöskedvenc ebben nem partner, akkor jelentsd fel valami illetékes helyen... Akadályoztat, életveszély-elhárítás nem lehetséges miatta, stb stb. (tudom, ez is volt már porondon)
30 voltos feszültséget kizárólag ott érzel meg, ahol MEZÍTLÁB + VIZES LÁBBAL állsz a rázós padlón (vagy vizes kézzel érinted a rázós falat). Ahol száraz gumipapucsban állsz, ott talán még a 10.000 voltot sem éreznéd meg. Ebből kiszámolhatod, hogy milyen felületeket kell leföldelni.
Különben is lehet, hogy a fürdőszoba másik felében ninc is semmi feszültség a padlóban (mert a villanyszerelőd szorgalmasan végig-ellenőrizte az egész lakást, padlót+falakat UGYE?)
Azt tudnod kell, hogy tökéletes megoldás a gyakorlatban nem létezik, persze minél sűrűbb a rács annál kisebb lesz a feszültségkülönbség. Még az is lehet, hogy egy filléres drótrácstól a 30 V lecsökken 5-8 voltra, ami talán már nem zavar senkit. Persze biztosat nem merek mondani.
Igen, soxor kérdeztelek benneteket, hogy van- e olyan megoldás, amivel elkerülhetö lenne a további nyomozás, akkor írtam erröl a Faraday ketrec elméletröl is, de nem arattam osztatlan sikert.
Meg azért annak se örülnék, ha le kellene szedni az egész új csempét. Nyilván nem csak a zuhanyzóban, hanem a teljes fürdöszobára gondolsz?
Ha ötfelezős felvetését nem feledjük, a hiba származhat még valamelyik elektomos sütőből is, mármint olyanból IS amiben csak szikráztató van a konnektorra kötve, de sima gázsütő. A csöve be van kötve a fémszerelvényekbe. :)
Ha a ház régi, akkor frankó original békebeli bergman csövek is lehetnek benne ami a falvizesedéssel léphet működésbe. (de már biztos ezt is említette valaki.
Lehet, hogy a szomszéd zárlatos bojlere már annyira gyengén (vagy egyáltalán nem) melegít (pl elszakadt a fűtőszál), hogy már megállás nélkül fűteni akar. A szomszéd meg hetek óta hideg vízben fürdik, mert nem mer villanyszerelőt hívni a lopott áramról működő bojleréhez :)
De ha van máshonnan meleg vize (pl gázkazánból), akkor akár évekig is fennmaradhat a jelenlegi állapot.
Ne essünk neki a letört körömnek egy 400-as ráspollyal. :) Amennyiben a szakember megállapította, hogy a hiba nem a mért szakaszokra esik, valamint azt is megállapította, hogy a méretlen fővezeték első szakaszára esik (most már lusta vagyok megnézni, hogy mit jelent az első), pláne azt is megállapította, hogy melyik fázisra esik, akkor igen. Akkor úgyis az következik, hogy igazolni kell a hibát egy méréssel, majd azt a fázist legalább kicserélni - de ha nem igazolódik, akkor is ki kell cserélni azt a darab madzagot, mert az viszont igazolódott (ha igazolódott), hogy az a szakasz a hibás.
Van olyan hiba, amit nem egyszerű mérni, pár hónappal előbb szó esett az X megtörtént baleset című könyvről, ha jól emlékszem, abban volt az, hogy hajszálrepedés volt a szigetelésen, amit bizonyítani a baleset után csak vízbe merítéses méréssel tudtak. It is előfordulhat, hogy már az áthidalás készítése miatti mozgatás eleget odébbrak a vezetéken ahhoz, hogy megger csődöt mondjon.
De ugye a fenti bevezető állítások/feltételek igazságtartalmáról kéne valami garancia. Egyszer régen egy gyakorló villamos szakember nekem szegezte a kérdést, hogy lehet, hogy a zárlatos kábelnél az NKI-k nem olvadnak ki. Aztán két hét múlva bevallotta, hogy visszament, vizsgálódott, az ott heverő két NKI mindegyikéről, amiket belepróbált, kiderült, hogy a szemek a helyükön maradtak, de azért kiolvadtan hevertek ott. Sőt, a harmadik, ami a másik fázisban volt bent, természetesen az is kiolvadt, és a szem annál sem ugrott ki, azt meg kivette, és berakta a zárlatosnak ítélt fázisba, szóval még cserélgetett is, így hite szerint teljes mértékben megbizonyosodva arról, hogy ennyi NKI rossz nem lehet. :)
230 Voltos rendszernél kb. 6 Voltos feszültségesést jelent csúcsterhelésen. Ez még éppen elfogadható. Melegedésre simán megfelel ebben a formában. Persze ha szinte folyamatos üzemben, illetve nagyon sokat megy rajta ekkora áram, akkor nem ártott volna vastagabb vezeték sem.
Az alu réz kontakt egy külön téma. Oda jó eséllyel nedvesség/pára vagy más elektrolit is kell ahhoz, hogy emberesen beinduljon az elektrokémiai korrózió. Önmagában a jelentős intenzitású váltóáram nem fejt ki ilyen hatást. Szerintem.
Láttam egy elosztótáblát, ahol xbs gyűjtősínbe volt bekötve a 6-os alu, állítólag 8-9éve volt cserélve az elosztó és az alut rögzítő csavar még mindig annyira feszes volt, hogy nem tudtam húzni rajta. Hogy is van ez az alu, réz kapcsolat? :) Kémia elméleti számítás szerint már el kellett volna reagálnia az alunak, főleg, hogy 20-25amperek szaladgálnak, mert ez egy hűtőház betápja. Elképzelhető, hogy a sínnek, csak a kinézete réz?
Ugyan ide kérdés, hogy c25 amperes kismegszakító után mennyire szívesen raktok 4-es mkh-t, kb.30 méteren? (én tuti min. 6-os húztam volna)