Már félreértés ne legyen, ebben az országban össznépi játék az, hogy sandán összenézünk és kiröhögjük a szabályokat, ennek én is része vagyok - volt például, mikor áramszolgáltatónál dolgoztam, vagy 30 éve, és az épitkezési mérő tarifája nem háztartási volt, akkor szokásos játék volt ismerősöknél, hogy a telken levő kis kuckó lebontása előtt 2 nappal papíron villamosította a kuckót a tulajdonos, majd kihelyezte a mérőt oszlopra, így maradt a háztartási tarifa. De ha lenne három éves fiam, neki nem mondanám el büszkén, hogy lopok, csalok, hazudok. Legfeljebb 17 éves korában, hivatkozva arra, hogy ez az ÉLET: :D
Hanem az , hogy van csómó hálózatom. Van egy 24 órás - korábban ugye ezt nevezték nappali ármnak. Ezen egy 32 Amp. un. kismegszakító és utána 4 db al áramkör. Na ezek biztositékai még az un. olvadó biztosítékokkal vannak ellátva , 10 Amp. -es biztosítékokkal. Nos az egyik családtag azt mondta hogy nem korszerűek, mármint ezek az olvadó biztosítékok.
Így van ez vagy sem ??
Az eset/probléma úgy merült fel, hogy porszívózásnál mindig elment az áram.
Végül kiderült, hogy egy 1800 Wattos porsívót használt az illető, közben ment ugyan erről az aláramkörröl egy mosógép, meg egy csómó villanyos égő meg még kitudja.
Megkaptam, hogy nem korszerű ez az olvadó biztosíték. 10 Amp.
A másik kérdés . Egy idő után leállt ez a híres porszívó.
Már azt hittük ,hogy elromlott.- A fenét . annyira televolt aporzsák, hogy már egy gramm szemét se fért volna bele. Kicseréltem a porzsákot és újra működött az a porszívó.
Itt csak sejtem hogy egy védelem van beépítve, ami célja az , hogy bizonyos esetekben védje készüléket.
mert bizony még 15 perc állás után is meglehetősen meleg volt annak a porszívónak bizonyos részei. Tehát valami védelem működött vagy csoda történt ??
Ja volt még egy olyan elvi vitám, hogy ha valaki kézbe vesz egy porszívót gyözödjön meg artról, hogy a működésnek minden feltétele meg van é , így pl. az hogy a porzsák már szinültig tele van.
Vissza erre a nem korszerűnek minősített olvadó biztosítékra :
Szerintem az is a funkciója, hogy egy túlterhelt áramkörnél kiolvadjon.
Mert vannak használók akik azt gondolják, hogy egy áramkörbe korlátlanul lehet fogyasztókat csatlakoztatni.
megy egy mosógép, megy közben pl. egy kenyér pirító, majd egy gyorsforraló és csak úgy rákötnek egy 2 kW-os hősugárzót . Elmegy az áram és még méltatlankodnak is, hogy rossz az áamkör.
A mágneskapcsolót a bojler watt-számához kell kiválasztani, azt viszont nem árultad el, hogy hány wattos a bojlered.
Az időzítő kapcsolóból is százféle létezik, mindegyiket másképpen kell bekötni, ennek a típusát sem árultad el.
"Nagyon megköszönnék egy részletes leírást esetleg egy rajzot !"
Imádkozz, hogy legyen valaki, aki ingyen rád szán annyit az idejéből - feltéve, hogy előtte elárulod a fenti adatokat.
"Laikus vagyok."
Hívj szakembert. Ha az összes vezeték és összes alkatrész a helyén van (tehát neki csak vezetékeket kell bekötni), akkor nagyon kevés pénzből megúszhatod a dolgot.
Szakember nélkül meg esetleg az életveszélyt kockáztatod (másokét is).
Segítséget szeretnék kérni! Egy fázisom van és a bojlerhez szeretnék bekötni egy időzítő kapcsolót. Az elképzelésem szerint külön áramkörön egy 16 A megszakítóval és egy mágneskapcsolóval oldanám meg. A megszakítóm és az időkapcsolóm meg van. Milyen mágneskapcsolót javasoltok ? És persze azt is szeretném tudni, hogy hogyan kössem be? Nagyon megköszönnék egy részletes leírást esetleg egy rajzot !!! Laikus vagyok. Köszönöm !
Vagy egyszerűen lakócsere történt, vagy albérlők, és totál mások az igények. Az egyik simán kifürdi a vizet, a másik el.assza mosogatáskor, a harmadik meg a két másik hülye után nem tud melegvízzel kezetmosni se, mert nem volt még mindig vezérelt áram, de a legszebb, amikor elkerülik egymást, ergo nem tudják hányadán van a víz, és ott álldigál szerencsétlen samponos fejjel a zuhanyzóban hideg víz alatt. Hát, egészséges, az szent.
Én meg azt mondanám ezzel kapcsolatban, hogy ha napi 8 órában adnak feszültséget és mondjuk egy szokásos 2 KW-os a fűtőszállal melegítünk, ami megél 10 Amperből, akkor az napi 16 kWh energia. Ennyivel kb 200 liter vizet lehet felforralni 20 fokról. Vagyis egy mondjuk 200 literes bojler esetén szélsőséges időbeli eloszlású felhasználás esetén is 200 liter körüli igen meleg vizet tudunk nyerni, de egyenletesebb felhasználás mellett akár még egy 100-120-150 literessel is teljes kihasználtsággal mehet(ne) a fűtőszál. Egy átlag család forró víz igénye ennél szerintem lényegesen kevesebb, többet csak extrém nagy létszám, vagy luxusnak minősülő felhasználás igényel. Természetesen, ha ilyen a helyzet, akkor az űrtartalom és a teljesítmény is fokozható...
Hogy ne legyenek extra veszteségek (mondjuk több KWh készenléti energia) a bojlert körbe lehet a gyári 3-5 cm anyagnál jóval vastagabban szigetelni, így nincs probléma szükség esetén a nagyon meleg víz tárolásával sem. Ma már léteznek csőkígyós több fűtőszálas megoldások is, hogy opcionálisan bármiről lehessen fűteni, ami adódik a napelemtől a napkollektoron át a nappali mérőig. Lehet vész esetére bekötni mellé átfolyós vízmelegítőt is nappaliról.
Vagyis a durván értelmetlenség esete leginkább akkor állhat helyt, ha alul méretezett a bojler, túl nagyok a veszteségek és netán a használat módja sem éppen ésszerű. Ekkor is van többnyire lehetőség értelmessé tenni.
Annyi szabályos lehetőség van egy normális és kényelmes rendszer kivitelezésére, hogy nem is teljesen értem miért okoz ez ilyen felháborodás féleséget, hogy az átkapcsolgatás nem szabályos (ha nem az, de ezt mintha senki nem igazán vitatná már). Persze ha már minden adott, nincs nagy hangulat az átalakításhoz, bojlercseréhez mert csak néha van extra nagy meleg víz igény, akkor ez kényelmes lenne, de az átfolyós beiktatása sem egy sokkal nagyobb kaland, abból meg szükség esetén lehet folyamatosan nyerni a meleg vizet.
Ez hasonló egyébként sok más szolgáltatáshoz és műszaki megoldáshoz. Akinél jól működik az szereti, akinek rossz tapasztalatai vannak rossznak tartja, pedig utóbbi esetben csak arról van szó, hogy esetleg nem megfelelően van megtervezve, kivitelezve...
Natessék, helyben is vagyunk. Ezért szar megoldás a szolgáltató kénye-kedve szerint kapcsolgatott vízmelegítés. Nekem a családi házban is meggyőzött, hogy durván értelmetlenség, mert abszolút nem kiszámítható ki mikor fürdi ki, fölösleges idegeskedést, feszültséget okoz amit nem kompenzál a spórolgatása.
A fizikai megvalósítás nem okozna problémát, de semmi kedvem úgy fűteni nappaliról, hogy majd valami okostojás még meg is büntet érte mert nem szabályos.
Én sógoréknak időrelével csináltam meg. Gombnyomásra fűtött a nappaliról a beállított ideig, aztán visszakapcsolt vezéreltre. Fodrászkodott a csaj, sokszor nem volt elég a meleg víz, hiába volt nagy bojler.
Ha lenne egy mágneses átváltó-kapcsoló amit megnyomva átvált a vezéreltről rendes hálózatra egy relén át egészen a felfűtésig ha szükséges mondjuk napközben több fürdővíz, az jó lenne. Miután felfűtött, bontja a mágneskapcsolót ergo magától visszakapcsol "normál" vezérelt állásba és ha van delej és szükséges akkor fűt, ha nincs, nem.
Szerintem összvissz ennyi kellne és megvan a korrekt dolog.
Na az a rendszer amikor lehet tudni, hogy mikor kapcsol fűtésre, az jó rendszer. Mármint a fogyasztó szemszögéből. Az összes többi egy kalap szart ér, nem kiszámítható.
Nálam anno azért oldott le néha, mert a fürdőszobában volt a bojler. Fürdés után a párás levegő víztartalma kicsapódott a fűtőszál kivezetésein, majd végigszaladt rajta a vízcsepp és létrejött a 30mA hibaáram.
Nem mértem a FI relét, csak úgy teszteltem, de vadi új.
Az egész házat villanyszerelő csinálta eredetileg, de barmolas az egesz. Szoval rosszabb biztos nem lett, de a foldeles ellenorzesehez valaszinuleg szakembert hivok.
Annyira nem állnak messze az elektronok, de itt max 24V van, de inkabb csak 3,3.
Áruld már el, mikor terveztem én illegális átkötést csinálni? Teljesen hülyének nézel, hogy majd azért fogok büntetést fizetni mert drágább árammal fűtöm a vizet? Írtam pár napja egy levelet a szolgáltatónak, állásfoglalást kérve. Még nem értek rá válaszolni.
Elég jól tudsz sértegetni, bár olvasni tudnál ilyen jól. Hogy egy klasszikust idézzek:
Arról, hogy megfelelő-e a földelés hogyan lehet meggyőződni?"
Földelési ellenállásméréssel
Ez egy külön "szakma", képesítés a villanyászaton belül
Ne kisérletezz vele
Nyilván a földelőszondátol jön egy 16-os körüli vezeték, vagy később vékonyabb, ami a fogy.mérő után , a FI elött, a nullával össze van kötve, már ha családi ház
Multiméter azt mér amit akar
Lágyvasassal mérjél feszt, a nulla és föld között , ha már mérsz.
FI relét mA mérővel tesztelted vagy "csak úgy"?
A lényeg, hogy ne sajnáld azt a pár 10ezret a szegény villanyásztol, aki megóv, hogy a későbbiekben gond és gyász legyen esetleg a családban.
Eredetileg volt egy 100 mA-s, ami soha nem volt tesztelve. Teszteltem. Innentől már időnként leoldott. Ezidáig semmit nem változtattam a hálózaton.
Aztán cseréltem 30 mA-es Fi-re. Pont amiatt, amit írsz. Fel lehet kapcsolni. Csak néha leold. Most eltávolítottam a vízmelegítőt a hálózatról, még nem oldott le.
Arról, hogy megfelelő-e a földelés hogyan lehet meggyőződni? Jól tudom, hogy kell lennie egy pontnak, ahol a földelés és a nulla össze van kötve még minden előtt? Ilyet nem találtam, hacsak nem egy nem látható helyen van megoldva. Ha a nullát kikötöm a FI reléből, és megnézem, hogy a nulla és a föld között mekkora az ellenállás, és mondjuk rövidzárat mérek, akkor össze van kötve? Ezt nem mértem, de van értelme megmérni?