Az okos villanyórák "árulkodása" érdekes adatvédelmi problémákat vet fel.
Egyrészt szerintem joga van a lakás tulajdonosának ismerni az ÖSSZES adatot, amit róla az áramszolgáltató begyűjt (kaphasson másolatot belőle, vagy maga is kiolvashassa az órából),
másrészt korlátozni kell a villanyórák által továbbított adatokat pl olyan szempontból, hogy ha kiszivárog az adatbázis az áramszolgáltatótól, az ne lehessen a tolvajok/betörők aranybányája (ki mikor nem szokott otthon tartózkodni).
majd ezt a hibásat elvinném egy ügyes emberhez, hogy próbálja megjavítani és akkor lesz egy tartalék. Lehet, hogy csak elengedett egy forrasztás, vagy eltört egy alkatrészláb a rázkódástól, vagy túl melegben van (a gyártó 55 fokot vállal).
Üdvözlök minden fórumlakót! Meggyűlt a bajom ezzel a készülékkel (képek csatolva) "IH5AAC4X-t1Telecontrol current monitoring relay" névre hallgat, tartozik hozzá egy áram váltó (szintén a képek között) TA30 A50/5 jelzést találtam rajta. Kérem aki találkozott már ezzel a förmedvénnyel világosítson fel, hogy hol szerezhető be, vagy mi módon helyettesíthető. Egy 75Kw-os motort figyel és ha a beállított értéket túl lépi a behordóját meg állítja a beállított ideig. A hiba jelenség:a sárga led jelzi vissza a működést, ha világit leállítja a behordót, ha el alszik indítja. Ez a förmedvény azt produkálja, hogy néha (mostmár egyre sűrűbben)fél erővel világít a led és le állítja a rendszert, ha oda koppintok neki akkor észhez tér, de a hőmérséklet emelkedésével is összefüggése van, szerintem a panelon valami kontakt hiba lesz. Szétszedni nem akarom amíg nincs helyette meg bízható relé. Előre is köszönöm a segítő szándékot! Szép estét!
A nulla áramát nem figyeli a mérő így hibát sem jelez rá mindaddig amíg valahonnan kap nullát. Az az óra méri a fogyasztást amelyiknek a fázisán átfolyik az áram.
A digitális órák attól függetlenül hogy nekünk csak az állást írják ki, infraporton kitudja milyen adatokat tud rólunk szolgáltatni.
Vagy az okosmérők amik most pilotprojectben vannak kiosztva SIM kártyával stb azok meg pláne, az a lényegük hogy ezek alapján lehessen spórolni.
Nomeg ezek adatok alapján remekül ki lehet totózni kihez kell kommandót küldeni. :-)
Pl ha kb napi 8 óra hosszában nullára csökken a fogyasztás akkor sejthető hogy az azért van mert pl egy relé átkapcsolja a házat az éjszakaira.
Tehát nem is kell hogy a nullát figyelje, elég csak a fogyasztási adatok kielemzése elemző szoftverekkel. Kidobja rögtön ha életszerűtlen a dolog.
De az viszont érdekelne hogy a nullát figyeli-e... Mert ha pl a földelőszondáról hozom a nullát, a fázist meg az éjszakairól akkor a nappali órán világítani fog-e a piros led? :-)
Mert pl egyszeri alkalomtól biztos nem fog világítani. De biztos van benne egy felső tűréshatár és ha napi 8 órában áram folyik a nullán, a fázison meg nem, az nem-e gyanús lesz a mérőnek hogy netalántán csapolva van a fővezetéke stb és már világít is a led.
Aztán ha világít lehet ugyanaz mint a sérült plomba, akármi és akárki okozta akkor is jön a csekk ha tényleg nem volt semmi manipuláció.
Nem lehet még oldani. Vagyis nagyon körülményes, mert a tekercs végek nincsenek kivezette. A forgásirány váltáshoz a segédfázis tekercsvégeit fel kell cserélni.
Kérdezem a kollegákat hogy egy gyárilag 1 irányba forduló 1 fázisú (3 kivezetéses) motornál van e valamilyen lehetőség, trükk a forgásirány megváltoztatásához ?
Majd mikor beteszi az idehaza kizárólag bele kapható 230ast és csak dereng, ő sem fogja érteni.
A boltban meg lehülyézik, maga idióta, ilyen nincsen 12V-osban..
És ez még nem veszélyes, a fordított irány rosszabb, mikor a 12V-ost teszi bele oda is, ahol nincs trafó,(akár tévedésből összekeverve hol mi van) és bumm, szikraeső, üvegszilánk permet, teljes sötétség.
Vagy mikor mi. Ellenben ismerősnél hullanak és vibrálnak is a GU10es cuccok, ha olyanban lenne 12 voltos, akkor elejére dobnék egy tápot és elég izzóra beruházni. Fene sem szórakozna foglalatcserékkel, meg mindennel.
Mindegyik az. A fotósban egy gyenge témától eltérés már jobban moderált, néha túllihegik, itt ha elküldesz valakit a picsába, akkor kiraknak, meg miazmás. Mi a kérdés?
Moderátor csak a fórum szinvonalával (érdekeivel) összeegyeztethetetlen dolgokat fogja törölni, ami tételes szabályzatba ütközik. Szakmai kontrollt nem végez, ilyesmit ne is várjunk már el egy alapvetően nyitott, ezer témát felölelő felületen.
Ez mindenhol probléma ,hogyha valaki(k) valami(ke)t nagyon vehemensen hajtogatnak, és erre egésznap korlátlan idejük van, akkor előbbutóbb elfoglalják, ellehetetlenítik az adott topicot, szekciót.
Azért a tuloldalon történő hisztériás paranoid nemtudoménmilyen görcsös rémüldözés is tulzás néha. Ez a "megtalálja azt leirva ,hogy kutbaugrás és beleugrik".
Aki hozzá akar-mert-tud nyulni a villanyhoz ,alapbol, szakismeret nélkül ugyis rettenetes dolgokat fog csinálni, ezer helyen igazolt ez, minden szerelő "így ne" galériája "felrobban" ezektől.
Ha van annyi igényessége, ideje, türelme, intelligenciája ,hogy fórumon nézzen utána részleteknek, és ezekután pont a hülyeséget találja meg és hiszi el, hát, nem túl reális scenario, na.
Aki pl spórolásbol(?) végighuz egy darab nullát, meg is érdemli. Én ugyan nem értem, hogy akar rákötni, mindig toldja, és ezer db átmeneti ellenállása lesz benne...ehh...meg az elosztó szó jelentése is sánta már itt..., ott osztjuk el az energiát, ott ágaztatunk el, ha minden dobozban összevissza kötözget, minek lakáselosztó.....tipikus bolond lukbol bolond szél fuj dolog
"ha a táp terhelhetősége lenne a gond, a másiknál miért működik tökéletesen ugyanez a táp, márka, teljesítmény?"
Mert esetleg a gyárban a kínai véletlenül egy erősebb alkatrészt szerelt az első tápegységebe (gyártási szórás), ezért az vidáman tudja a 4x3 wattot, míg a gyártó összes többi tápegysége szigorúan tartja magát a 80%-os szabályhoz és 9,6 watt terhelés felett bepánikol :)
Már az nevetséges, hogy egy gyártó a termékre ráírja, hogy 12 wattos, aztán apró betűkel odaírja, hogy maximum 80% :)) Ezt magyarul úgy hívják, hogy átverés 9,6 wattos tápegység és nem lenne szabad 12 wattal terhelni.
Egyébként jó szokás, hogy a minimálisan szükségesnél erősebb tápegységet alkalmazunk.
"De mi van akkor, ha valaki megelégszik 1 db Fi relével a lakásában és ha a szerelő képes úgy kötni a nullát, hogy az a kötés ne hibásodjon meg? Mert szerintem ez a valószínűbb és te most a kákán keresel csomót :)"
Ezt komolytalannak veszem!
"Van-e olyan szabvány, ami kimondja, hogy KÖTELEZŐ pl ugyanannyi nullvezetőnek lenni, ahány kismegszakító van? Idéznél egy erre vonatkozó szövegrészletet egy hivatalos szövegből?"
Ki is keresi azt a bizonyos csomót a kákán?
"Természetesen sokkal ésszerűbb és biztonságosabb, ha több nullvezető van, de szerintem ez NEM KÖTELEZŐ, tehát szerintem tökéletesen szabályos (szabványos) lehet egy olyan ház is, ahol az elosztót csupán egy darab nullvezető hagyja el."
Ezt még rágd! Pláne, hogy a "szabványos" és a "szabályos" szavakat használtad!
- Új lámpánál az izzók kötését ellenőrizd le újra -> biztosan párhuzamos az a kötés?
- Az új lámpánál a led izzók biztosan nem nagyobbak 2,5 wattosnál? Ne fejből válaszolj, ellenőrizd. (a tápegységed papíron 12 wattos, de azt írják, hogy 80% a maximális terhelhetősége, tehát ez valójában csak 9,6 wattos tápegység :)
- Lámpa kipróbálása csak 1 db LED izzóval. Teljes fényerő esetén 2-3-mal is.
- Nem felejtődött benn az áramkörben a régi halogén trafója?
- Feszültség mérés a LED tápegység bemenetén (230V) és kimenetén. A kimeneten én áramot is mérnék.
Varázslás: jól működő lámpából 4 db izzó és a tápegység átköltöztetése az új helyre, új alkatrészek beszerelése a régi helyére.
Az alábbi problémára keresek megoldást, minden ötletet megköszönök.
Van két teljesen ugyanolyan mennyezeti lámpánk (KIKA). Mindkettő halogén izzós volt, amíg az egyikben meg nem adta magát a transzformátor, ezért úgy döntöttem, átszerelem ledesre.
„LLTMINI1A12W” tápegységet, G4 foglalatokat, és jó minőségű led izzókat vettem, átszereltem, és tökéletes lett, erősebb és szebb fénnyel, mint a halogénes eredeti.
Amikor a másik halogénes is tönkrement, ezt is átszereltem, ugyanazokkal az eszközökkel, mint a másikat.
A probléma a következő:
- mind a 4 izzó világít, de mindegyik nagyon gyengén, szinte sötét van a lámpa alatt
- lekapcsolás után még kb. 1 másodpercig világít a lámpa (a másik ezt nem csinálja).
Eddig amit próbáltam:
- glimm kapcsoló volt a falon, ezt kicseréltem hagyományosra
- a led tápegységet is kicseréltem egy újra, nem változott a helyzet
A jól működő és a halvány lámpa nem egy körön van, de ezen kívül minden feltétel ugyanaz. Lehet, hogy „gyengébb az áram”?
Mindkét lámpában párhuzamosan vannak kötve az izzók. A soros kapcsolás változtatna valamit a gyengébb lámpán?
"Azért Elek, mert az áramkörök megfelelő szétválasztása esetén könnyedén tudsz FI reléket feltenni, ha pedig valahol gond van a nullával illetve annak kötésével sokkal nagyobb területet érint a meghibásodás."
De mi van akkor, ha valaki megelégszik 1 db Fi relével a lakásában és ha a szerelő képes úgy kötni a nullát, hogy az a kötés ne hibásodjon meg? Mert szerintem ez a valószínűbb és te most a kákán keresel csomót :)
"Valamint vannak olyanok amiket szabványoknak hívnak amik elmondják Neked (is), hogy hogyan kell,"
Van-e olyan szabvány, ami kimondja, hogy KÖTELEZŐ pl ugyanannyi nullvezetőnek lenni, ahány kismegszakító van? Idéznél egy erre vonatkozó szövegrészletet egy hivatalos szövegből?
"A nulla vezető tekintetében tehát nem csak annak terhelhetősége az egyetlen szempont."
Természetesen sokkal ésszerűbb és biztonságosabb, ha több nullvezető van, de szerintem ez NEM KÖTELEZŐ, tehát szerintem tökéletesen szabályos (szabványos) lehet egy olyan ház is, ahol az elosztót csupán egy darab nullvezető hagyja el.
Azért, mert még én is tudom, hogy egy ha rendesebb helyen magát villanyszerelőnek hívott valaki így telepítene, akkor úgy basszák ki, hogy lába nem éri a földet. Te meg leírod, hogy lehet, oszt az még a jobbik eset ha időben kibasszsák, de persz biztos lesz rá valami nyakatekert frappáns válaszod, hogy miért és lehet azt, amibe a többiek is belekötöttek, mert nem kicsit tilos.